Kategorie

Ceny transferowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych, dotyczące technicznych aspektów przygotowywania analiz porównawczych oraz opisów zgodności w odniesieniu do przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2018 r.
1 stycznia 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy CIT. Jedną spośród wprowadzonych zmian jest zastąpienie obowiązku składania uproszczonego sprawozdania (CIT-TP), obowiązkiem składania informacji o cenach transferowych (TP-R). Choć nowe przepisy obowiązują już od stycznia, to jeszcze w tym roku podatnicy złożą formularz CIT-TP za rok 2018. Nowe formularze dotyczące roku 2019 podatnicy będą składać dopiero w 2020 roku.
Zmiany od 1 stycznia 2019 r. ustawodawca wprowadził uproszczenia w zasadach rozliczeń cen transferowych (tzw. safe harbour). Wprowadzenie instytucji safe harbour należy odczytywać jako pozytywną zmianę, zmniejszającą obciążenia dokumentacyjne związane z przygotowaniem analiz danych porównawczych.
W Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem ustawy o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych. Projekt ten znalazł się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jeszcze w II kwartale 2019 r. projekt ma zostać przyjęty przez rząd.
Departament Cen Transferowych i Wycen MF poinformował 11 marca 2019 r., że korekty cen transferowych wystawione w 2019 r., lecz dotyczące transakcji lub innych zdarzeń realizowanych w 2018 r., powinny być ujmowane w księgach podatkowych na zasadach wynikających z przepisów obowiązujących do końca 2018 r. Nowe przepisy dotyczące ujmowania korekt cen transferowych „wstecz” znajdą zastosowanie do korekt tych cen dotyczących transakcji kontrolowanych realizowanych po 1 stycznia 2019 r.
Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy mający obowiązek złożenia uproszczonego sprawozdania na formularzach CIT/TP lub PIT/TP za 2018 r. są zwolnieni z obowiązku składania za ten sam okres informacji o umowach zawartych z nierezydentami na formularzu ORD-U.
Advanced Pricing Agreements (APA), czyli uprzednie porozumienia cenowe funkcjonują w Polsce już od kilkunastu lat. Dotychczas jednak, jak podkreśla ekspert Grant Thornton były postrzegane przez podatników jako pewien luksus, dostępny dla największych podatników. Obecnie, dzięki zmianom przepisów, narzędzie jest coraz powszechniej wykorzystywane jest przez polskich podatników.
Ministerstwo Finansów zakończyło prace nad projektem struktury logicznej informacji o cenach transferowych (TP-R) i rozpoczęło konsultacje podatkowe odnośnie poprawności merytorycznej i logicznej tej struktury. Uwagi odnośnie merytorycznej i logicznej poprawności tej struktury można przesyłać do 4 marca 2019 r. na adres mailowy konsultacje.ct@mf.gov.pl.
Z przeprowadzonych badań wynika, że niestabilność przepisów jest największym problemem polskiego systemu podatkowego. Najbardziej uciążliwą kwestią podatkową z punktu widzenia prowadzenia przedsiębiorstwa są ceny transferowe, jak również wymóg przygotowania dużej liczby deklaracji i informacji w ramach rozliczeń podatkowych oraz pobór podatku u źródła.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że zamierza wprowadzić tzw. „uproszczoną procedurę uprzedniego porozumienia cenowego”. Prace nad tą procedurą są w toku. Przy czym wydłużony czas prac nad procedurą wynika z konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz, których celem jest opracowanie procedury, która będzie odpowiadała potrzebie jej wprowadzenia.
Ministerstwo Finansów dokonało sprostowania nieprawdziwych informacji medialnych o rzekomym braku podstawy prawnej do sporządzania dokumentacji cen transferowych za 2018 rok. Ministerstwo wyjaśnia, że wskazana nowelizacja ustaw o PIT i CIT zawiera odpowiednie regulacje, na podstawie których podatnicy mają obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych za 2018 r. na podstawie przepisów obowiązujących w 2018 roku. MF ostrzega, że wszelkie konsekwencje, związane z ewentualnym brakiem realizacji obowiązków w zakresie cen transferowych za 2018 r. poniosą podatnicy, u których ten obowiązek powstał.
Poza istotnymi zmianami w cenach transferowych, które zostały wprowadzone do ustaw podatkowych Ministerstwo Finansów zaproponowało szereg przepisów wykonawczych, które mają doprecyzować pewne instytucje charakterystyczne dla przedmiotu cen transferowych wskazywane również w wytycznych OECD. Jedno z rozporządzeń zakłada, że organ podatkowy będzie mógł rekalkulować ceny transferowe w przypadku trudnych do wyceny wartości niematerialnych.
Niektórzy podatnicy mogą skorzystać od tego roku z zauważalnych ułatwień podatkowych. Najmniejsi przedsiębiorcy, z obrotami do 1,2 mln zł, będą płacić 9% CIT (zamiast 15%). Wiele nowych obowiązków obejmie płatników podatku u źródła, a Ministerstwo Finansów po raz kolejny wprowadziło rewolucję w cenach transferowych. Pewne zmiany zaszły też w podatku VAT. Od początku 2019 roku skraca się okres ulgi na złe długi – VAT należny można skorygować już po upływie 90 dni niewywiązywania się przez kontrahenta z zapłaty, a nie 150 dni, jak było do tej pory.
Minister Finansów określił rodzaj stopy bazowej i marżę dla potrzeb transakcji pożyczek, kredytów lub emisji obligacji niezbędne do skorzystania z uproszczenia safe harbour w zakresie cen transferowych.
Forum Cen Transferowych przygotowało rekomendacje dotyczące analiz porównawczych oraz opisów zgodności w zakresie cen transferowych. Planowana jest kontynuacja dotychczasowych prac m.in. w zakresie metod weryfikacji cen transferowych oraz restrukturyzacji.
Wiceminister finansów Filip Świtała zapowiedział, że w połowie 2019 r. resort finansów wyda objaśnienia do wszystkich nowych przepisów podatkowych wchodzących w życie po 1 stycznia 2019 r.
Od 2019 r. obowiązkowi dokumentacyjnemu w zakresie cen transferowych nie będą podlegały umowy spółek osobowych. Nie oznacza to jednak, jak zauważa ekspert Grant Thornton, braku możliwości weryfikacji przez organy podatkowe „rynkowości” ustalonej struktury udziału w zyskach spółek osobowych, zawiązanych przez podmioty powiązane.
Zdaniem profesora Dominika Gajewskiego nowe polskie przepisy dotyczące cen transferowych, które mają wejść w życie od 1 stycznia 2019 r. są bardziej restrykcyjne od wytycznych OECD a także od regulacji innych państw w tym zakresie.
Minister Finansów zapowiedział wydanie objaśnień podatkowych odnośnie najnowszych zmian przepisów w zakresie cen transferowych. W tym celu Minister rozpoczął 16 listopada 2018 r. publiczne konsultacje podatkowe, by zebrać od podatników i wszystkich podmiotów zainteresowanych tym tematem wnioski i uwagi na potrzeby wydania wiążących objaśnień podatkowych w odniesieniu do nowych regulacji w obszarze cen transferowych. Opinie, wnioski i uwagi w tym zakresie można przesyłać mailem do Ministerstwa Finansów do 15 stycznia 2019 r.. Planowane są też dwa spotkania konsultacyjne.
29 października 2018 r. przekazano Prezydentowi RP do podpisu ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Jednym z obszarów jakie zostały poddane nowelizacji jest tematyka cen transferowych. Ustawa wprowadza (od 1 stycznia 2019 r.) szereg zmian i w sposób kompleksowy reguluje kwestię dokumentowania transakcji między podmiotami powiązanymi.
Proces szacowania cen w transakcjach zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi nie może odbywać się jedynie poprzez proste przeniesienie cen bądź marż zawartych pomiędzy podmiotami niezależnymi, bez jednoczesnej oceny porównywalności warunków tych transakcji względem transakcji kontrolowanej.
Zapraszamy do wzięcia udziału w IV Konferencji Ceny transferowe 2018/2019 – kierunki zmian, która odbędzie się w dniach 26-27 listopada w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął Infor.
Podczas przygotowywania dokumentacji podatkowej dotyczącej cen transferowych może się okazać, iż oprocentowanie wynikające z transakcji pożyczek zawartych między podmiotami powiązanymi było nierynkowe. Podatnicy mogą wówczas zadecydować o zastosowaniu tzw. czynnika rekompensującego.
Zdaniem Ministra Finansów obowiązek tworzenia analizy danych porównawczych oraz dokumentacji grupowej dotyczy również nowoutworzonych podatkowych grup kapitałowych. Obowiązek ten należy określić dla całej dokumentacji podatkowej (a więc, również w stosunku do jej poszczególnych elementów) na podstawie art. 9a ust. 1b ustawy o CIT – tj. powstanie on po przekroczeniu progów dla odpowiednich elementów dokumentacji podatkowej w roku podatkowym, w którym PGK rozpoczęła działalność. Przepis ten należy zastosować analogicznie również do nowoutworzonych podatników, innych niż PGK, niepodlegających wyłączeniu na podstawie art. 9a ust. 1c ustawy o CIT.
Dla podmiotów prowadzących księgi rachunkowe i dokonujących w roku podatkowym transakcji lub innych zdarzeń z podmiotami powiązanymi, mających istotny wpływ na wysokość przychodu (straty), obowiązki wynikające z takich transakcji lub innych zdarzeń nie kończą się na sporządzeniu dokumentacji cen transferowych.
Dokonywanie wielomilionowych transakcji z podmiotami powiązanymi wiąże się z koniecznością właściwego ich udokumentowania. Obowiązek ten nakłada na podatników ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Kto i kiedy powinien składać formularz CIT-TP?
Accace Polska zaprasza na bezpłatne spotkanie, na którym zostaną przedstawione najważniejsze praktyczne zagadnienia związane z obowiązującymi od roku nowymi przepisami dot. cen transferowych i sposoby zabezpieczenia się przed ryzykiem podatkowym w tym zakresie. Spotkanie odbędzie się 11 października 2018 r. w Warszawie (godz. 11-13), w siedzibie Accace przy ul. Cybernetyki 10 (NEOPARK bud. A). Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Projekt (z 15 lipca 2018 r.) ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (dalej: Projekt), zawiera szereg istotnych zmian także w przepisach dotyczących cen transferowych. Zmiany te mają na celu zarówno uproszczenie obowiązujących przepisów, jak i zmniejszenie obciążeń o charakterze administracyjno – biurokratycznym, ciążących na podmiotach realizujących transakcje z podmiotami powiązanymi. Zmiany te mają wejść w życie od początku 2019 roku.
Ministerstwo Finansów planuje kolejne zmiany w cenach transferowych, które będą dotyczyły m.in. limitów transakcyjnych, sposobu ustalania cen czy zakresu dokumentacji lokalnej. Nowe regulacje będą miały zastosowanie dla transakcji realizowanych od 2019 roku. Planowane zmiany, jak zauważa ekspert Grant Thornton, to duży krok w kierunku dostosowania polskich przepisów do zasad określonych przez Wytyczne OECD oraz obowiązujących już w zachodnich jurysdykcjach.
Podatnicy, na których podmiot powiązany refakturuje usługi niematerialne, nie zawsze zaliczą ten wydatek do kosztów podatkowych. Mimo że jego cena jest ciągle rynkowa. Nie ma znaczenia, że usługa została kupiona od podmiotu niezależnego, po cenie rynkowej – wyjaśniło biuro prasowe Ministerstwa Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP.
W dniu 5 lipca 2018 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 lipca 2018 r. w sprawie określenia wzoru uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. poz. 1300).
16 lipca 2018 r. Minister Finansów opublikował swój projekt nowelizacji kilku ustaw podatkowych w zakresie cen transferowych i transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi. Nowelizacja ma dwa zasadnicze cele - uproszczenie przepisów i obowiązków dokumentacyjnych (głównie dla małych i średnich firm) oraz uszczelnienie systemu podatkowego, w szczególności w zakresie podatków dochodowych (PIT i CIT) tak, aby zapewnić powiązanie wysokości podatku, płaconego przez duże międzynarodowe firmy z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu. Ta kompleksowa nowelizacja dotyczy nie tylko przepisów w zakresie dokumentacji cen transferowych, ale także m.in. zasady ceny rynkowej, definicji podmiotów powiązanych, korekty cen transferowych. W ustawach o PIT i CIT pojawią się odrębne rozdziały kompleksowo regulujące tematykę cen transferowych. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.
Transakcje finansowe, takie jak udzielanie pożyczek, kredytów, gwarancji, poręczeń, co do zasady są transakcjami kontynuowanymi w kolejnych latach podatkowych, a co za tym idzie dokumentacja podatkowa sporządzona w roku ich rozpoczęcia powinna podlegać przeglądowi i aktualizacji w kolejnych latach. Nawet w przypadku braku zmian obowiązek aktualizacji nie jest wyłączony, co oznacza, że ustawodawca oczekuje od podatnika zarówno przeglądu posiadanej dokumentacji podatkowej cen transferowych, jak i jej stosowanej aktualizacji.
Podatnicy mają obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych dla transakcji pożyczki tylko w momencie jej dokonania, rozumianego jako rok zawarcia umowy. Nie trzeba natomiast sporządzać dokumentacji podatkowej dla tej umowy w kolejnych latach, gdy następuje kalkulacja i wypłata odsetek.
Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała zaktualizowane profile krajowe w zakresie cen transferowych. Nie jest to przewodnik pozwalający na sporządzenie dokumentacji według wymogów lokalnych poszczególnych państw, ale z całą pewnością jest to cenne źródło informacji dla podatników funkcjonujących w międzynarodowych grupach kapitałowych, które pozwoli porównać zasady i wymogi spotykane w różnych jurysdykcjach.
Progi dla dokumentacji cen transferowych należy odnosić do przychodów lub kosztów podatnika będącego nierezydentem, ale jedynie w zakresie w jakim przychody te lub koszty przypisane są do jego zagranicznego zakładu położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawowo określonych progów nie stosuje się zatem do przychodów lub kosztów generowanych przez całego podatnika będącego nierezydentem.
Jak należy rozumieć pojęcie "jednolitej transakcji" oraz zasady kalkulacji obowiązku dokumentacyjnego dla transakcji z różnymi podmiotami powiązanymi (w zakresie sporządzania dokumentacji cen transferowych)?
Minister Finansów dostrzega wątpliwości i problemy techniczne podatników związane ze sposobem wypełniania i składania uproszczonych sprawozdań PIT/TP i CIT/TP. Wzory tych sprawozdań mają być zmienione a w najbliższym czasie Ministerstwo wyda poradnik, w którym zostaną zgromadzone najczęściej pojawiające się pytania podatników w zakresie wypełniania tych sprawozdań wraz z odpowiedziami. Ponadto w odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów odpowiedział 23 kwietnia 2018 r. na 3 konkretne pytania podatników dot. wypełniania tych sprawozdań.
Minister Finansów wydał 28 marca 2018 r. ogólną interpretację podatkową (sygn. DCT.8201.6.2018), dotyczącą ustalenia obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej, a także obowiązku przeglądów i aktualizacji dokumentacji podatkowej, w szczególności w odniesieniu do transakcji finansowych (np. pożyczki, kredytu, emisji obligacji, gwarancji, poręczenia). Publikujemy poniżej pełną treść tej interpretacji.
Minister Finansów wydał 26 marca 2018 r. ogólną interpretację podatkową (sygn. DCT.8201.5.2018), dotyczącą ustalenia progów dokumentacyjnych oraz zakresu obowiązku dokumentacyjnego dla podatników będących nierezydentami i prowadzących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zakład zagraniczny, w zakresie regulowanym art. 25a ust. 5a o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 9a ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Publikujemy pełną treść tej interpretacji.
Ministerstwo Finansów wydało rozporządzenie, które przedłuża termin na sporządzenie dokumentacji podatkowej w zakresie cen transferowych. Podatnicy mają czas na złożenie CIT-TP i PIT-TP do końca września, a nie jak poprzednio, do końca marca.
Ministerstwo Finansów zaproponowało nowy termin na sporządzenie dokumentacji i dochowanie obowiązków sprawozdawczych w zakresie cen transferowych. Na sporządzenie dokumentacji podatnicy będą mieli czas nie do końca marca, ale do końca września 2018 r.
W dniu 28 lutego 2018 r. w Warszawie odbyła się VII Konferencja IIA Polska dla Sektora Finansowego, pt. „Rola audytu wewnętrznego w aspekcie zmieniającego się prawa regulującego działalność instytucji finansowej”. Patronat medialny nad wydarzeniem objął Infor.
Przedsiębiorcy uznają za uzasadnione stanowisko Ministerstwa Finansów dotyczące konieczności wydłużenia terminów na złożenie formularza CIT-TP/PIT-TP, zwłaszcza w świetle możliwości wystąpienia niezawinionych przez podatników opóźnień w realizacji obowiązków ustawowych w zakresie cen transferowych.
Wydłużenie o ok. pół roku terminów na sporządzenie dokumentacji lokalnej i grupowej, a także na złożenie oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji oraz sprawozdania CIT-TP/PIT-TP – dotyczących transakcji za 2017 i 2018 r. – przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Finansów, który trafił do konsultacji wewnątrzresortowych.
Podatnicy, których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro, mają obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej dla transakcji z podmiotami powiązanymi. W jaki jednak sposób należy obliczyć przychody lub koszty?
Zdaniem Ministra Finansów w przypadku podatkowej grupy kapitałowej (PGK), przy określaniu progów (limity przychodów lub kosztów) sporządzenia dokumentacji podatkowej cen transferowych, punktem odniesienia powinna być PGK jako podatnik, a nie poszczególne spółki należące do PGK.
Zdaniem Ministra Finansów w przypadku spółki niebędącej osobą prawną i podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych - okresem, który powinien być podstawą do określenia progów w zakresie sporządzenia dokumentacji podatkowej cen transferowych jest rok obrotowy tej spółki.
Ogólna ocena przedsiębiorców o naszym systemie podatkowym jest mierna - tak wynika z raportu KPMG. Najgorzej oceniona została stabilność systemu podatkowego. Natomiast największą bolączką osób zajmujących się profesjonalnie podatkami i rachunkowością są zagadnienia dotyczące cen transferowych.
24 stycznia 2018 r. Minister Finansów w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów w zakresie obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 25a ustawy PIT i art. 9a ustawy CIT wydał interpretację ogólną DCT.8201.1.2018 w sprawie progów dotyczących obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej cen transferowych.