Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 marca 2020 r. wiceminister finansów Jan Sarnowski otworzył IX Forum Cen Transferowych (FCT), w którym wzięli udział przedstawiciele biznesu, firm doradczych, świata nauki, organizacji zajmujących się problematyką cen transferowych, a także Ministerstwa Finansów (MF) i Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Rezultatem prac IX FCT są 3 nowe rekomendacje, które dotyczą: opisu metody marży transakcyjnej netto (TNMM), opisu metody ceny odprzedaży oraz interpretacji i zakresu stosowania przepisów o restrukturyzacji w obszarze cen transferowych.
Ministerstwo Finansów poinformowało 7 lutego 2020 r., że dla celów uproszczenia typu safe harbour w roku 2020 stosuje się dotychczasowe obwieszczenie o rodzaju bazowej stopy procentowej i marży z 21 grudnia 2018 r.
Organy podatkowe uprawnione są do oszacowania dochodu podmiotów powiązanych wyłącznie poprzez korektę ceny, z drugiej strony wyposażone są w dwa instrumenty do przeprowadzenia weryfikacji cen transferowych, tj. pominięcie transakcji oraz recharakteryzacja.
Rozwój gospodarczy, procesy globalizacji i wzmacnianie pozycji największych grup kapitałowych na świecie przyczynia się do istotnego wzrostu udziału transakcji, które są dokonywane przez te grupy, w całkowitym handlu. Szczególnej uwadze administracji podatkowych podlegają obecnie warunki, na jakich podmioty funkcjonujące w dużych grupach kapitałowych realizują wzajemne transakcje, tj. transakcje wewnątrzgrupowe. Ceny towarów, usług, wartości niematerialnych lub prawnych w transakcjach wewnętrznych grup kapitałowych jako transakcje między podmiotami powiązanymi coraz częściej stają się punktem sporu między podatnikami a administracjami podatkowymi.
Ministerstwo Finansów przypomina o wejściu w życie rozporządzeń zmieniających w sprawie cen transferowych dla celów CIT/PIT oraz obowiązywaniu nowych wzorów sprawozdania o realizacji uprzednich porozumień cenowych (APA).
Ministerstwo Finansów przygotowało projekty rozporządzeń w zakresie wzorów sprawozdań z realizacji uprzednich porozumień cenowych (APA) oraz projekty zmian rozporządzeń w zakresie cen transferowych.
Wielkimi krokami zbliża się zamknięcie roku 2019. Podsumujmy zatem najważniejsze terminy w zakresie cen transferowych, tj. dotyczące obowiązków dokumentacyjnych oraz sprawozdawczych podatników, którzy realizują transakcje z podmiotami powiązanymi.
Rodzaj metod szacowania dochodów z tytułu transakcji kontrolowanych dokonanych pomiędzy podmiotami powiązanymi.
Zapraszamy na wydarzenie: "V Konferencja Ceny Transferowe 2019/2020 – nowe podejście do transakcji realizowanych w grupach podmiotów powiązanych" - w dniach 9-10 grudnia br. w Warszawie. Patronem medialnym konferencji jest Infor.
Firma doradcza Olesiński & Wspólnicy zaprasza na warsztaty z zakresu cen transferowych (TP) dla branży automotive. Partnerem medialnym wydarzenia jest Infor.
W Dzienniku Ustaw z 14 listopada 2019 r. opublikowana została ustawa z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych. Jakie regulacje zawiera nowa ustawa i od kiedy wejdą one w życie?
Zgodnie z interpretacjami indywidualnymi opublikowanymi ostatnio przez KIS, podmioty powiązane ponoszące stratę podatkową w jednym źródle przychodów mogą nadal skorzystać ze zwolnienia z obowiązku przygotowania dokumentacji cen transferowych, o ile transakcja kontrolowana z podmiotem powiązanym dotyczy innego źródła przychodu, z którego osiągnięto dochód podatkowy. Czy to oznacza zwrot organów podatkowych ku korzystniejszemu dla podatników podejściu?
Przedstawiamy, jak krok po kroku podatnik powinien przygotować się do kontroli cen transferowych przeprowadzanych przez niego transakcji czy innych zdarzeń z udziałem podmiotów powiązanych.
Rozwój gospodarczy, procesy globalizacji i wzmacnianie pozycji największych grup kapitałowych na świecie przyczynia się do istotnego wzrostu udziału transakcji, które są dokonywane przez te grupy, w całkowitym handlu. Szczególnej uwadze administracji podatkowych podlegają obecnie warunki, na jakich podmioty funkcjonujące w dużych grupach kapitałowych realizują wzajemne transakcje, tj. transakcje wewnątrzgrupowe. Ceny towarów, usług, wartości niematerialnych lub prawnych w transakcjach wewnętrznych grup kapitałowych jako transakcje między podmiotami powiązanymi coraz częściej stają się punktem sporu między podatnikami a administracjami podatkowymi.
Złożenie wniosku o APA w terminie do 31 grudnia 2019 roku wyłączy ograniczenia z art. 15e ustawy o CIT, dotyczące nabywanych usług niematerialnych i licencji za lata 2018-2019. Wyłączenie to wynika bezpośrednio z ustawy z 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych (APA), która od 23 października 2019 r. oczekuje na podpis Prezydenta RP.
VGD oraz kancelaria Zawirska-Ruszczyk-Gąsior mają przyjemność zaprosić Państwa na „Śniadanie podatkowe”, które odbędzie się 10 grudnia br. w Warszawie. Wydarzenie skierowane jest do księgowych oraz osób zainteresowanych prawem podatkowym. Patronem medialnym jest Infor.
Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje podatkowe dotyczące formularza interaktywnego informacji o cenach transferowych. Konsultacje podatkowe potrwają do 21 października 2019 r.
Prawo podatkowe oraz wytyczne OECD w sprawie cen transferowych formułuje pięć podstawowych metod ustalania cen transakcyjnych. Są one skupione w ramach dwóch kategorii, tj. metod tradycyjnych i metod zysku transakcyjnego.
Ministerstwo Finansów opublikowało 19 września 2019 r. informację (w formie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania), dotyczące oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych, składanego na podstawie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. Ponadto MF opublikowało przykładowy wzór oświadczenia.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej opublikował na początku sierpnia 2019 r. swoje odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące zawierania uprzednich porozumień cenowych (APA). Wyjaśnione zostały m.in. kwestie związane z wszczęciem procedury APA oraz wymogami formalnymi odnośnie wniosków o APA.
Minister Finansów zrezygnował z prac legislacyjnych nad wdrożeniem uproszczonych uprzednich porozumień cenowych (tzw. małych APA). To spory zawód dla doradców podatkowych oraz podatników realizujących transakcje z podmiotami powiązanymi, bowiem małe APA miały być dla nich sporym ułatwieniem.
Ustawodawca, z wprowadzeniem od 1 stycznia 2019 r. całego pakietu nowych regulacji dotyczących tematyki cen transferowych, dał jednocześnie możliwość stosowania ich również w odniesieniu do zakończonego już roku podatkowego 2018. Możliwość taka w przypadku niektórych podmiotów wiązać się może ze znacznym zmniejszeniem obowiązków dokumentacyjnych. Nie wszystkie jednak aspekty wynikające z zastosowania nowych przepisów mogą okazać się korzystne. Dlatego też, przed dokonaniem takiego wyboru należy dokładnie przeanalizować skutki podatkowe zastosowania każdego z możliwych wariantów.
Od 1 stycznia 2019 roku nastąpiła istotna zmiana przepisów w zakresie korekty cen transferowych. Wprowadzona została zasada, że korekta cen transferowych wpływa odpowiednio na wysokość przychodów lub kosztów uzyskania przychodów i jest ujmowana w roku, którego ona dotyczy.
Dnia 18 lipca 2019 roku Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia w zakresie sposobu składania i przykładowej treści oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. przepisach tj. w art. 11m ustawy o CIT oraz w art. 23y ustawy o PIT.
Wzory dokumentów elektronicznych informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (TPR-P) i podatku dochodowego od osób prawnych (TPR-C) zostały opublikowane na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów.
Ministerstwo Finansów przygotowało informację odnośnie sposobu składania i przykładowej treści oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11m ustawy o CIT oraz w art. 23y ustawy o PIT, obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. Poniżej publikujemy tą informację w całości.
Ministerstwo Finansów, w celu uproszczenia procedury występowania o uprzednie porozumienie cenowe (APA), zamierza zmniejszyć wymogi dokumentacyjne w stosunku do wybranych rodzajów transakcji. Istostną zaletą uproszczonego APA ma być zakres informacji wymaganych we wniosku o wydanie uproszczonego APA, który będzie ograniczony i dostosowany do specyfiki transakcji.
Lokalną dokumentację cen transferowych należy sporządzać dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek VAT, przekracza w roku obrotowym określone progi dokumentacyjne.
Jeśli żaden z krajowych podmiotów powiązanych nie ponosi straty finansowej na koniec danego roku podatkowego (a co najwyżej rozlicza stratę z lat ubiegłych), to - od 1 stycznia 2019 r. - nie trzeba dokumentować transakcji między nimi.
Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych, dotyczące technicznych aspektów przygotowywania analiz porównawczych oraz opisów zgodności w odniesieniu do przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2018 r.
1 stycznia 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy CIT. Jedną spośród wprowadzonych zmian jest zastąpienie obowiązku składania uproszczonego sprawozdania (CIT-TP), obowiązkiem składania informacji o cenach transferowych (TP-R). Choć nowe przepisy obowiązują już od stycznia, to jeszcze w tym roku podatnicy złożą formularz CIT-TP za rok 2018. Nowe formularze dotyczące roku 2019 podatnicy będą składać dopiero w 2020 roku.
Zmiany od 1 stycznia 2019 r. ustawodawca wprowadził uproszczenia w zasadach rozliczeń cen transferowych (tzw. safe harbour). Wprowadzenie instytucji safe harbour należy odczytywać jako pozytywną zmianę, zmniejszającą obciążenia dokumentacyjne związane z przygotowaniem analiz danych porównawczych.
W Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem ustawy o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych. Projekt ten znalazł się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jeszcze w II kwartale 2019 r. projekt ma zostać przyjęty przez rząd.
Departament Cen Transferowych i Wycen MF poinformował 11 marca 2019 r., że korekty cen transferowych wystawione w 2019 r., lecz dotyczące transakcji lub innych zdarzeń realizowanych w 2018 r., powinny być ujmowane w księgach podatkowych na zasadach wynikających z przepisów obowiązujących do końca 2018 r. Nowe przepisy dotyczące ujmowania korekt cen transferowych „wstecz” znajdą zastosowanie do korekt tych cen dotyczących transakcji kontrolowanych realizowanych po 1 stycznia 2019 r.
Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy mający obowiązek złożenia uproszczonego sprawozdania na formularzach CIT/TP lub PIT/TP za 2018 r. są zwolnieni z obowiązku składania za ten sam okres informacji o umowach zawartych z nierezydentami na formularzu ORD-U.
Advanced Pricing Agreements (APA), czyli uprzednie porozumienia cenowe funkcjonują w Polsce już od kilkunastu lat. Dotychczas jednak, jak podkreśla ekspert Grant Thornton były postrzegane przez podatników jako pewien luksus, dostępny dla największych podatników. Obecnie, dzięki zmianom przepisów, narzędzie jest coraz powszechniej wykorzystywane jest przez polskich podatników.
Ministerstwo Finansów zakończyło prace nad projektem struktury logicznej informacji o cenach transferowych (TP-R) i rozpoczęło konsultacje podatkowe odnośnie poprawności merytorycznej i logicznej tej struktury. Uwagi odnośnie merytorycznej i logicznej poprawności tej struktury można przesyłać do 4 marca 2019 r. na adres mailowy konsultacje.ct@mf.gov.pl.
Z przeprowadzonych badań wynika, że niestabilność przepisów jest największym problemem polskiego systemu podatkowego. Najbardziej uciążliwą kwestią podatkową z punktu widzenia prowadzenia przedsiębiorstwa są ceny transferowe, jak również wymóg przygotowania dużej liczby deklaracji i informacji w ramach rozliczeń podatkowych oraz pobór podatku u źródła.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że zamierza wprowadzić tzw. „uproszczoną procedurę uprzedniego porozumienia cenowego”. Prace nad tą procedurą są w toku. Przy czym wydłużony czas prac nad procedurą wynika z konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz, których celem jest opracowanie procedury, która będzie odpowiadała potrzebie jej wprowadzenia.
Ministerstwo Finansów dokonało sprostowania nieprawdziwych informacji medialnych o rzekomym braku podstawy prawnej do sporządzania dokumentacji cen transferowych za 2018 rok. Ministerstwo wyjaśnia, że wskazana nowelizacja ustaw o PIT i CIT zawiera odpowiednie regulacje, na podstawie których podatnicy mają obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych za 2018 r. na podstawie przepisów obowiązujących w 2018 roku. MF ostrzega, że wszelkie konsekwencje, związane z ewentualnym brakiem realizacji obowiązków w zakresie cen transferowych za 2018 r. poniosą podatnicy, u których ten obowiązek powstał.
Poza istotnymi zmianami w cenach transferowych, które zostały wprowadzone do ustaw podatkowych Ministerstwo Finansów zaproponowało szereg przepisów wykonawczych, które mają doprecyzować pewne instytucje charakterystyczne dla przedmiotu cen transferowych wskazywane również w wytycznych OECD. Jedno z rozporządzeń zakłada, że organ podatkowy będzie mógł rekalkulować ceny transferowe w przypadku trudnych do wyceny wartości niematerialnych.
Niektórzy podatnicy mogą skorzystać od tego roku z zauważalnych ułatwień podatkowych. Najmniejsi przedsiębiorcy, z obrotami do 1,2 mln zł, będą płacić 9% CIT (zamiast 15%). Wiele nowych obowiązków obejmie płatników podatku u źródła, a Ministerstwo Finansów po raz kolejny wprowadziło rewolucję w cenach transferowych. Pewne zmiany zaszły też w podatku VAT. Od początku 2019 roku skraca się okres ulgi na złe długi – VAT należny można skorygować już po upływie 90 dni niewywiązywania się przez kontrahenta z zapłaty, a nie 150 dni, jak było do tej pory.
Minister Finansów określił rodzaj stopy bazowej i marżę dla potrzeb transakcji pożyczek, kredytów lub emisji obligacji niezbędne do skorzystania z uproszczenia safe harbour w zakresie cen transferowych.
Forum Cen Transferowych przygotowało rekomendacje dotyczące analiz porównawczych oraz opisów zgodności w zakresie cen transferowych. Planowana jest kontynuacja dotychczasowych prac m.in. w zakresie metod weryfikacji cen transferowych oraz restrukturyzacji.
Wiceminister finansów Filip Świtała zapowiedział, że w połowie 2019 r. resort finansów wyda objaśnienia do wszystkich nowych przepisów podatkowych wchodzących w życie po 1 stycznia 2019 r.
Od 2019 r. obowiązkowi dokumentacyjnemu w zakresie cen transferowych nie będą podlegały umowy spółek osobowych. Nie oznacza to jednak, jak zauważa ekspert Grant Thornton, braku możliwości weryfikacji przez organy podatkowe „rynkowości” ustalonej struktury udziału w zyskach spółek osobowych, zawiązanych przez podmioty powiązane.
Zdaniem profesora Dominika Gajewskiego nowe polskie przepisy dotyczące cen transferowych, które mają wejść w życie od 1 stycznia 2019 r. są bardziej restrykcyjne od wytycznych OECD a także od regulacji innych państw w tym zakresie.
Minister Finansów zapowiedział wydanie objaśnień podatkowych odnośnie najnowszych zmian przepisów w zakresie cen transferowych. W tym celu Minister rozpoczął 16 listopada 2018 r. publiczne konsultacje podatkowe, by zebrać od podatników i wszystkich podmiotów zainteresowanych tym tematem wnioski i uwagi na potrzeby wydania wiążących objaśnień podatkowych w odniesieniu do nowych regulacji w obszarze cen transferowych. Opinie, wnioski i uwagi w tym zakresie można przesyłać mailem do Ministerstwa Finansów do 15 stycznia 2019 r.. Planowane są też dwa spotkania konsultacyjne.
29 października 2018 r. przekazano Prezydentowi RP do podpisu ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Jednym z obszarów jakie zostały poddane nowelizacji jest tematyka cen transferowych. Ustawa wprowadza (od 1 stycznia 2019 r.) szereg zmian i w sposób kompleksowy reguluje kwestię dokumentowania transakcji między podmiotami powiązanymi.
Proces szacowania cen w transakcjach zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi nie może odbywać się jedynie poprzez proste przeniesienie cen bądź marż zawartych pomiędzy podmiotami niezależnymi, bez jednoczesnej oceny porównywalności warunków tych transakcji względem transakcji kontrolowanej.