Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże kontrowersje wzbudza obowiązek (po przekroczeniu progu przychodów lub kosztów na poziomie 10 000 000 EUR) przygotowywania analiz porównawczych dla poszczególnych transakcji w ramach dokumentacji lokalnej cen transferowych. Czy regulacje prawne w obecnym brzmieniu dają możliwość uniknięcia tego obowiązku – jeżeli tak, to jakie są tego potencjalne konsekwencje.
Od 2017 r. obowiązywał będzie wzór uproszczonego sprawozdania w sprawie analizy ryzyka w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-TP). Formularz PIT-TP złożą podatnicy, którzy są zobowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej pomiędzy podmiotami powiązanym, jak i w przypadku dokonywania płatności należności na rzecz podmiotu z tzw. raju podatkowego.
Jak organy podatkowe interpretują korektę dochodów podmiotów powiązanych w ramach realizowanego modelu biznesowego oraz polityki cen transferowych? Co w przypadku międzynarodowych grup kapitałowych jest coraz częstszą praktyką, również w stosunku do podmiotów działających w Polsce.
Od 2017 r. będą miały miejsce zmiany w zakresie dokumentacji cen transferowych. W związku z powyższym, czy dla potrzeb oceny istotności wpływu transakcji lub innych zdarzeń na wysokość dochodu (straty), spółka jest obowiązana zsumować wartość transakcji lub innych zdarzeń (jeśli wszystkie zostaną dokonane w 2017 r.), jako transakcji lub zdarzeń jednego rodzaju?
Nowe regulacje w zakresie cen transferowych, które wchodzą w życie 1 stycznia 2017 r., rozszerzają zakres obowiązków dla podatników działających w ramach grup kapitałowych. Jedną z głównych zmian jest wymóg sporządzenia dokumentacji grupowej (ang. master file).
Wchodzące w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. nowe przepisy o cenach transferowych znacznie zwiększają zakres obowiązkowych informacji, które podatnik będzie musiał przedstawić w lokalnej dokumentacji cen transferowych (ang. local file).
Firma Russell Bedford Poland Akademia Sp. z o.o. w dniach 26-27 października 2016 r. organizuje drugą edycję konferencji poświęconej cenom transferowym. Wszystkich zainteresowanych planowanymi zmianami, zapraszamy na to wydarzenie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.
Na potrzeby ustalenia istnienia oraz zakresu obowiązku dokumentacyjnego, wynikającego z przepisów w obszarze cen transferowych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., prawidłowy jest taki sposób określenia przychodów/kosztów podatnika, który uwzględnia „ogół” przychodów oraz „ogół” kosztów.
Międzynarodowe korporacje działające w naszym kraju podejmują szereg działań w celu zoptymalizowania swoich rozliczeń podatkowych. Czy są to działania zawsze zgodne z prawem i rzeczywiście pozwalają zaoszczędzić im miliardy złotych?
Przez optymalizację podatkową należy rozumieć podejmowanie działań (z założenia zgodnych z prawem, w przeciwieństwie do oszustw podatkowych) w celu obniżenia podatków. Na takich działaniach budżety państw tracą jednak olbrzymie kwoty. Czy jest optymalizacja podatkowa i jak poszczególne państwa starają się z nią walczyć?
Z perspektywy dokumentowania cen transferowych, jak również mając na uwadze wprowadzenie klauzuli obejścia prawa, przygotowanie uzasadnienia biznesowego dla istotnych zmian dokonywanych wewnątrz grup kapitałowych (restrukturyzacji) może stać się nowym obowiązkiem dla polskich podatników działających w grupach podmiotów powiązanych.
Obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowej transakcji dokonywanych z podmiotem powiązanym jest dobrze znany wielu podatnikom CIT. W większości przypadków, kiedy zostanie spełnione kryterium podmiotowo-przedmiotowe powstanie obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych. Sprawdźmy jednak, kiedy można skorzystać z wyjątku i nie sporządzać dokumentacji.
Podmioty publiczne, czyli spółki z udziałem Skarbu Państwa lub utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do przygotowania dokumentacji cen transferowych. Powinny więc uwzględnić wszelkie przepisy w zakresie cen transferowych, tj. zarówno regulacje dotyczące warunków transakcji, jak i odnoszące się do obowiązku sporządzenia odpowiedniej dokumentacji.
Od 2017 roku wejdą w życie nowe bardzo istotne dla wszystkich przedsiębiorców zmiany w przepisach dotyczących dokumentowania transakcji z podmiotami powiązanymi. Do tej reformy przedsiębiorcy powinni przygotować się już dziś.
Wzrost popularności płatności elektronicznych i ograniczenie płatności gotówkowych mogą spowodować znaczne obniżenia szarej strefy, która w dużej części odpowiedzialna jest za lukę podatkową. Wzrost bezgotówkowych transakcji płatniczych w Polsce o 100% doprowadziłby do spadku szarej strefy o 2,3% PKB i do wzrostu dochodów sektora finansów publicznych o ok. 7 mld zł – wynika z raportu EY pt. „Ograniczanie szarej strefy poprzez płatności elektroniczne”.
Nowe przepisy o cenach transferowych, które wejdą w życie od 2017 r., nakładają na przedsiębiorców dodatkowe obciążenia biurokratyczne oraz koszty sporządzenia dokumentacji czy analizy porównawczej - zauważa Hanna Szarpak, doradca podatkowy z Krajowej Izby Doradców Podatkowych (KIDP).
Aby skutecznie ograniczyć transfer dochodów za granicę, polski fiskus powinien zacząć od przyjaznego traktowania przedsiębiorców, a dopiero potem straszyć kontrolami - uważa Hanna Szarpak, doradca podatkowy z TCA Advisers.
Uprzednie porozumienia cenowe (tzw. Advance Pricing Arrangement – APA), które zostały wprowadzone do polskiego porządku prawnego z dniem 1 stycznia 2006 r. są instrumentem ograniczającym ryzyko podatkowe w transakcjach zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, dzięki wyeliminowaniu możliwości zakwestionowania przyjętego poziomu cen przez organy podatkowe.
W komunikacie prasowym wystosowanym 19 grudnia 2015 roku MF poinformowało, że II kwartał 2016 r. obfitować będzie w kontrole podatkowe, które nakierowane będą na podmioty niepłacące w latach ubiegłych podatku CIT pomimo znacznej dynamiki osiąganych przychodów. Ministerstwo wskazało jednocześnie na możliwość uniknięcia negatywnych konsekwencji planowanych kontroli. Poprzez złożenie odpowiednich korekt przed planowaną akcją kontroli, podatnicy nie tylko unikną nieprzyjemności związanych z postępowaniem podatkowym, ale także zapłacą o połowę mniejsze odsetki od zaległości fiskalnych. Warto w tym miejscu zastanowić się jednak, czy wskazana zachęta odnosi się jedynie do nieprawidłowości związanych z rozliczaniem podatku dochodowego w kontekście cen transferowych.
Kontrolowanie cen transferowych jest jednym z priorytetów administracji podatkowej na 2016 r. W tym zakresie Ministerstwo Finansów zachęca podatników do złożenia korekt za lata ubiegłe do końca I kwartału 2016 r. W I kwartale resort finansów skoncentruje się na rozbudowie własnych zasobów osobowych i pogłębieniu wiedzy na temat tych zjawisk. Natomiast w II kwartale 2016 r. zostaną przeprowadzone kontrole skoncentrowane na podmiotach, które w ubiegłych latach nie zapłaciły w ogóle podatku CIT, pomimo znacznej dynamiki przychodów, co wskazuje na zaprojektowaną strukturę nakierowaną na obniżenie podstawy opodatkowania w RP do zera.
Od 2017 roku wejdą w życie istotne zmiany dotyczące obowiązku przygotowywania podatkowej dokumentacji cen transferowych. Zauważono bowiem, że obowiązujące do tej pory przepisy w zakresie dokumentacji podatkowej nie są w pełni zgodne z najnowszymi zaleceniami Unii Europejskiej oraz OECD. Nowe regelacje mają na celu przede wszystkim dostosowanie przepisów obowiązujących w Polsce do Kodeksu postępowania UE w zakresie dokumentacji oraz rekomendacji opublikowanych we wrześniu 2014 roku przez OECD i państwa tworzące grupę G20 w ramach tzw. projektu BEPS (ang. Base Erosion and Profit Shifting).
Weryfikacja cen transferowych, które często służą tzw. optymalizacji podatkowej, będzie w przyszłym roku jednym z priorytetów fiskusa - poinformowała rzeczniczka prasowa ministerstwa finansów Wiesława Dróżdż.
Nowe przepisy uchwalonej przez Sejm nowelizacji ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podatku od osób prawnych zakładają ogromne zmiany w tzw. dokumentacji cen transferowych. – Dla większości średnich i dużych przedsiębiorstw działających w formie holdingów lub mających zagranicznych wspólników, z którymi dokonywane są transakcje, to przełomowe ustalenia wymuszające zupełnie inne podejście do szeregu formalności. Dlatego warto przeanalizować nową ustawę już dziś i przygotować się do stosowania jej zapisów zanim jeszcze wejdzie ona w życie – mówi Michał Skibicki, doradca podatkowy i Wiceprezes Zarządu WFY Group.
Zapraszamy serdecznie do wzięci udziału w konferencji "Ceny Transferowe i dokumentacja podatkowa po 1 stycznia 2016 oraz zmiany od 1 stycznia 2017 roku", która odbędzie się w Warszawie w dniach 30 listopad - 1 grudzień 2015 r. Patronat medialny nad konferencją objął portal Infor.pl.
Uszczelnienie systemu podatkowego poprzez utrudnienie wyprowadzania zysków za granicę za pomocą mechanizmu cen transferowych - taki ma być skutek ustawy, która przewiduje m.in. zmiany dotyczące cen transferowych - mówi PAP ekspert podatkowy Mikołaj Hajduk. Większość nowości wejdzie w życie od początku 2017 roku. Jednak zmiany w zakresie raportowania obowiązywać będą już od 1 stycznia 2016 r.
W dniu 9 października Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (27 października Prezydent podpisał tę ustawę) przynoszącą zupełnie nowe regulacje dotyczące dokumentacji podatkowej. Nowelizacja ta jest efektem prac, jakie toczą się w ramach inicjatywy OECD dotyczącej zwalczania erozji podstawy opodatkowania i przerzucania dochodów (BEPS – base erosion, profit shifting) i które spowodowały konieczność dostosowania dotychczasowych przepisów do ostatnio wypracowanych międzynarodowych standardów. Omawiamy najważniejsze zmiany.
Projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw został przekazany do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych w Sejmie RP. Prezentujemy stanowisko przedsiębiorców z BCC do zaproponowanych zmian.
Prezentujemy opinię Business Centre Club (BCC) do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z 27 kwietnia 2015 r. w kontekście transakcji zawieranych między podmiotami powiązanymi.
Projekt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych, który jest obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych, przewiduje m.in. wprowadzenie do polskiego prawa unijnych przepisów dotyczących opodatkowania w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych. Chodzi o dokumentowanie cen transferowych stosowanych przez podmioty powiązane. To istotne, gdyż transakcje wewnątrz grup mogą służyć wyprowadzaniu zysków za granicę.
Firmom powiązanym ze sobą trudniej będzie wyprowadzić zysk za granicę za pomocą cen transferowych - taki będzie skutek nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych - mówią PAP eksperci. Jej projekt, autorstwa MF, jest zgodny z wytycznymi OECD. Projekt jest obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Przewiduje m.in. wprowadzenie do polskiego prawa unijnych przepisów dotyczących opodatkowania w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych. Chodzi o dokumentowanie cen transferowych stosowanych przez podmioty powiązane. To istotne, gdyż transakcje wewnątrz grup mogą służyć wyprowadzaniu zysków za granicę.
W dniach 16-17 grudnia 2014 r. w Warszawie odbędzie się konferencja "Ceny transferowe - omówienie zmian w przepisach oraz sporządzenie dokumentacji podatkowej". Przedmiotem tej konferencji będą m.in. zmiany w przepisach o cenach transferowych wchodzące w życie od 1 stycznia 2015 r., klasyfikacja podmiotów powiązanych, metody szacowania cen transferowych, ryzyka podatkowe, zasady sporządzania dokumentacji podatkowej (case studies). Konferencję organizuje Akademia Biznesu MDDP. Infor.pl jest patronem medialnym tej konferencji.
Ministerstwo Finansów bardziej szczegółowo zbada, czy transakcje i zmiany organizacyjne w ramach jednej grupy mają uzasadnienie biznesowe, czy służą jedynie korzyści podatkowej. Najbardziej narażone na kontrolę są firmy, które dokonują transakcji z podmiotami zagranicznymi, w szczególności mającymi siedzibę lub zarząd w krajach, gdzie obowiązują niższe stawki podatkowe niż w Polsce.
Podatnicy prowadzący rozliczenia z podmiotami powiązanymi mogą mieć nowy powód do obaw. 27 lutego 2014 r. Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia dla organów podatkowych, dotyczące zasad kontroli restrukturyzacji dokonywanych przez podmioty powiązane.
Ministerstwo Finansów opublikowało obszerne wyjaśnienia dotyczące zasad restrukturyzacji dokonywanych przez podmioty powiązane. Wyjaśnienia w wielu miejscach odwołują się do powszechnie stosowanych wytycznych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w sprawie cen transferowych.
Urzędy skarbowe sprawdzają akty notarialne pod kątem zgodności ceny nieruchomości z ich wartością rynkową. Kiedy urząd skarbowy ma prawo zakwestionować wartość transakcji na rynku nieruchomości?
Identyfikacja kręgu podmiotów powiązanych – zgodna z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) - to nadal aktualny problem, z którym musi mierzyć się wielu podatników.
Decyzja o umorzeniu udziałów podyktowana może być zarówno przyczynami ekonomicznymi, jak i uwarunkowaniami natury prawnej. Okoliczności te determinują transakcje zbycia udziałów w celu ich umorzenia, które w większości przypadków dokonywane są pomiędzy podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT).
Przygotowując się do ewentualnej kontroli cen transferowych stosowanych przez przedsiębiorstwo, w szczególności zaś opracowując dokumentację podatkową, o której mowa w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: ustawa o PDOP), należy zadbać, aby spełniała ona wymogi formalne, jakie wynikają z tego przepisu.
Zarówno spółka, jak i podmiot powiązany, któremu zostanie umorzone zobowiązanie, nie będą mieli obowiązku przygotowywania dokumentacji cen transferowych w stosunku do czynności prawnej umorzenia.
Udzielenie bądź otrzymanie od podmiotu powiązanego pożyczki jest jedną z najczęstszych transakcji finansowych, zawieranych w ramach grup kapitałowych. Finansowanie w taki sposób działalności gospodarczej lub inwestycyjnej dość często jest jednak przedmiotem sporów pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi, w zakresie wysokości ustalonych odsetek oraz prowizji. Dodatkowo pojawia się szereg wątpliwości, dotyczących konieczności sporządzenia dokumentacji podatkowej.
Opublikowane przez GUS - w pierwszym kwartale 2012 roku - dane, wskazują na istotny udział podmiotów powiązanych (w grupach przedsiębiorstw) w polskiej gospodarce. Bynajmniej nie jest on uzasadniony liczebnością tej grupy podmiotów, która - w świetle prezentowanych danych i przyjętych definicji - stanowiła zaledwie 0,6% ogólnej liczby przedsiębiorstw niefinansowych, a odnotowanymi przez te podmioty wynikami finansowymi oraz zatrudnieniem.