Kategorie

Ceny transferowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał kolejną interpretację indywidualną (sygn.0111-KDIB1-3.4010.205.2017.1.JKT), w której potwierdził, że dokumentacja cen transferowych dla transakcji pożyczki powinna zostać sporządzona jedynie za rok, w którym została dokonana transakcja tzn. strony zawarły umowę.
Podpisane zostało dwustronne porozumienie między Polską i USA w sprawie wymiany raportów CbC (Country-by-Country). Wymiana informacji, która będzie obejmowała wszystkie podmioty w danej grupie kapitałowej, ma ułatwić organom podatkowym ocenę ryzyka w zakresie cen transferowych.
Wprowadzone zostały nowe obowiązki dokumentacyjne w zakresie cen transferowych. Niektóre z nich obowiązują już w roku 2017, inne natomiast zaczną funkcjonować w 2018 roku. Do obowiązków tych należą przede wszystkim konieczność przygotowania dokumentacji krajowej i grupowej, składanie formularza CIT/TP oraz sporządzanie analizy porównawczej.
Ministerstwo Finansów opublikowało odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez podatników w zakresie nowych obowiązków dotyczących raportowania Country-by-Country (CbC). Raportowanie CbC ma wyposażyć administracje podatkowe w wyspecjalizowane narzędzie służące do oceny ryzyka związanego z cenami transferowymi.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że dostępna jest ostateczna wersja wzoru formularza CBC-R, służącego do przekazywania informacji o grupie podmiotów, którą składa się zgodnie z ustawą o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Dodatkowo zaktualizowany został formularz CBC-P, czyli powiadomienie o obowiązku informowania o grupie podmiotów. Oba wzory formularzy są dostępne na platformie ePUAP.
Zapraszam do wzięcia udziału w III Konferencji Ceny Transferowe 2017/2018 - zmiany przepisów w praktyce grup kapitałowych, która odbędzie się w dniach 27-28 listopada 2017 r. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął Infor.
Ustawodawca dość intensywnie i szybko wprowadza kolejne zmiany w prawie podatkowym. W związku z czym podatnicy do końca nie mogą być pewni, jakie nowe obowiązki wobec fiskusa czekają ich od 2018 r. Niektóre nowe obowiązki są już jednak pewne. Podatnikom, którzy zapomną o nowych obowiązkach podatkowych, grożą określone ustawowo sankcje.
W dniu 3 października br. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie informacji zawartych w dokumentacji podatkowej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Doprecyzowuje ono nowe obowiązki w zakresie dokumentacji cen transferowych, w tym również dokumentacji grupowej.
Ministerstwo Finansów 27 października 2017 r. opublikowało 14 odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące wypełniania i składania formularzy CBC-P oraz CBC-R.
Zapraszamy na krakowskie śniadanie prawno-podatkowe, które odbędzie się w dniu 22 listopada 2017 r. w godzinach od 10.00 do 13.00 w Krakowie w Restauracji Oranżeria w Hotelu Kossak. Patronem medialnym spotkania jest Infor.
W przypadku objęcia udziałów lub akcji w podwyższonym kapitale zakładowym podmiotu powiązanego w zamian za wkład pieniężny lub niepieniężny, występuje konieczność sporządzenie dokumentacji cen transferowych. Obowiązek dokumentacji występuje również wtedy, gdy objęcie udziałów lub akcji następuje w formie potrącenia wzajemnych wierzytelności, czy też za wkład niepieniężny (aport).
Po uszczelnieniu VAT i CIT Ministerstwo Finansów bierze pod lupę podejrzane transakcje zawierane przez powiązane ze sobą firmy. Przyglądał się im będzie specjalny departament w MF, na czele którego stoją eksperci wcześniej pracujący dla prywatnych firm doradczych.
Wraz z początkiem tego roku katalog dostępnych narzędzi ochrony podatnika został poszerzony o dodatkowe instrumenty, którymi można się posłużyć przed zakwestionowaniem przez fiskusa dokonywanych rozliczeń. Objaśnienia podatkowe i utrwalona praktyka interpretacyjna mają zapewniać dodatkową pomoc w inteligentnym zarządzaniu podatkami. W zbiorze narzędzi ochrony podatnika pozostają nadal ogólne i indywidualne interpretacje podatkowe, porozumienia dotyczące cen transakcyjnych oraz opinie zabezpieczające.
Resort finansów przedstawił ostateczną wersję projektu rozporządzenia w sprawie informacji zawartych w dokumentacji podatkowej w zakresie podatku CIT. Nowe regulacje mają na celu wyjaśnienie wątpliwości dotyczących wymaganego zakresu informacji zawartych w dokumentacji podatkowej cen transferowych.
Od początku tego roku obserwujemy wzmożone kontrole przedsiębiorców w zakresie wywiązywania się z obowiązków dotyczących cen transferowych. Obecnie podejmowane przez organy podatkowe działania znacząco zwiększają ryzyko ponoszenia osobistej odpowiedzialności przez osoby zajmujące się rozliczeniami podatkowymi spółek – nie wyłączając również członków zarządu.
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się raport z konsultacji publicznych dotyczący projektu rozporządzenia Ministra Finansów i Rozwoju w sprawie informacji zawartych w dokumentacji podatkowej w zakresie podatku CIT oraz PIT. Wstępny projekt wzbudził wśród podatników i ekspertów sporo kontrowersji – w szczególności w zakresie bardzo szczegółowych i niezwykle rygorystycznych kryteriów informacyjnych dotyczących m.in. analiz porównawczych. Stanowisko resortu finansów daje jednak nadzieję na zmianę na lepsze najbardziej problematycznych zapisów nowego rozporządzenia.
Podatnik, który sporządzał dokumentację podatkową transakcji z podmiotami powiązanymi za rok 2016 r., a który w nowym brzmieniu przepisów nie spełnia zarówno przesłanki wskazanej w art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (jego przychody lub koszty w rozumieniu przepisów o rachunkowości w 2016 r. nie przekroczyły równowartości 2 mln euro), jak i żadnej innej z przesłanek wskazanych w art. 9a ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o CIT, nie jest zobowiązany do jej sporządzenia za rok 2017.
Dokumentacja podatkowa cen transferowych powinna zostać sporządzona rzetelnie i zawierać wszystkie elementy, które zostały enumeratywnie wymienione w ustawach o podatkach dochodowych. Dokumentacja taka powinna być również przygotowywana przez podatników na bieżąco, a nie jedynie na potrzeby przedłożenia organowi podatkowemu w trakcie postępowania.
Urzędy Kontroli Skarbowej prowadziły w 2016 roku więcej kontroli dotyczących cen transferowych i optymalizacji podatkowej. Kontrole te były też coraz skuteczniejsze - w 2016 roku organy skarbowe zakwestionowały straty firm z tego tytułu w wysokości ok. 2,8 mld zł.
Ministerstwo Finansów rozpoczęło tworzenie portalu internetowego, który będzie łączył w sobie funkcje bazy wiedzy oraz platformy, za pomocą której resort będzie komunikował się z podatnikami w zakresie cen transferowych oraz interpretacji obowiązujących lub przyszłych przepisów.
W ubiegłym roku aż o 75 proc. wzrosła wykrywalność nieprawidłowości w CIT, co wynika z zaangażowania fiskusa w przeciwdziałanie optymalizacji podatkowej i nadużywaniu stosowania cen transferowych - tłumaczył w Sejmie wiceminister finansów Marian Banaś.
Ceny transferowe stają się coraz popularniejszym tematem, m.in. z uwagi na nowe przepisy, które obowiązują od 1 stycznia 2017 r. Jednakże temat ten jest popularny również ze względu na coraz częstsze kontrole podatkowe, które są przeprowadzane właśnie pod kątem prawidłowości przeprowadzania transakcji z podmiotami powiązanymi. Co może grozić podatnikowi w przypadku nieprzedstawienia organom podatkowym dokumentacji cen transferowych?
Nowe przepisy o dokumentowaniu transakcji transferowych nakładają na przedsiębiorców obowiązek przygotowania nowych dokumentów. Im większe przychody lub koszty w poprzednim roku podatkowym, tym więcej obowiązków. Przedsiębiorcy o przychodach powyżej 10 mln euro muszą dodatkowo przygotować analizę porównawczą, w której uzasadnią ekonomicznie marżę. Nawet jeśli nie jest to dla danej firmy obowiązkowy dokument, może stanowić skuteczne narzędzie obrony w trakcie kontroli – podkreśla Agnieszka Płachecka z Kancelarii Galt.
Na początku 2017 roku zmianie uległy zasady dotyczące obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej cen transferowych. Jakie są obecne progi wyznaczające zakres obowiązku dokumentacyjnego i na co należy zwrócić uwagę przygotowując przedsiębiorstwo do nowych wymogów?
Reforma administracji skarbowej zakładająca połączenie dotychczasowych organów skarbowych w jedną Krajową Administrację Podatkową będzie miała poważny wpływ a wiele obszarów działalności podatników i ich zobowiązania podatkowe. Czy jej powstanie będzie miało znaczenie dla kwestii rozliczeń cen transferowych?
Od 2017 r. obowiązywał będzie wzór uproszczonego sprawozdania w sprawie analizy ryzyka w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-TP). Formularz CIT-TP złożą podatnicy, którzy są zobowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej pomiędzy podmiotami powiązanym, jak i w przypadku dokonywania płatności należności na rzecz podmiotu z tzw. raju podatkowego.
Wytyczne OECD w zakresie cen transferowych a Projekt BEPS (Base Erosion and Profit Shifting – erozja podstawy opodatkowania i przesuwanie zysku). Czy straty zostaną uznane? Jak podejść do nowej dokumentacji? Jakie będą kontrole?
Duże kontrowersje wzbudza obowiązek (po przekroczeniu progu przychodów lub kosztów na poziomie 10 000 000 EUR) przygotowywania analiz porównawczych dla poszczególnych transakcji w ramach dokumentacji lokalnej cen transferowych. Czy regulacje prawne w obecnym brzmieniu dają możliwość uniknięcia tego obowiązku – jeżeli tak, to jakie są tego potencjalne konsekwencje.
Od 2017 r. obowiązywał będzie wzór uproszczonego sprawozdania w sprawie analizy ryzyka w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-TP). Formularz PIT-TP złożą podatnicy, którzy są zobowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej pomiędzy podmiotami powiązanym, jak i w przypadku dokonywania płatności należności na rzecz podmiotu z tzw. raju podatkowego.
Jak organy podatkowe interpretują korektę dochodów podmiotów powiązanych w ramach realizowanego modelu biznesowego oraz polityki cen transferowych? Co w przypadku międzynarodowych grup kapitałowych jest coraz częstszą praktyką, również w stosunku do podmiotów działających w Polsce.
Od 2017 r. będą miały miejsce zmiany w zakresie dokumentacji cen transferowych. W związku z powyższym, czy dla potrzeb oceny istotności wpływu transakcji lub innych zdarzeń na wysokość dochodu (straty), spółka jest obowiązana zsumować wartość transakcji lub innych zdarzeń (jeśli wszystkie zostaną dokonane w 2017 r.), jako transakcji lub zdarzeń jednego rodzaju?
Nowe regulacje w zakresie cen transferowych, które wchodzą w życie 1 stycznia 2017 r., rozszerzają zakres obowiązków dla podatników działających w ramach grup kapitałowych. Jedną z głównych zmian jest wymóg sporządzenia dokumentacji grupowej (ang. master file).
Wchodzące w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. nowe przepisy o cenach transferowych znacznie zwiększają zakres obowiązkowych informacji, które podatnik będzie musiał przedstawić w lokalnej dokumentacji cen transferowych (ang. local file).
Firma Russell Bedford Poland Akademia Sp. z o.o. w dniach 26-27 października 2016 r. organizuje drugą edycję konferencji poświęconej cenom transferowym. Wszystkich zainteresowanych planowanymi zmianami, zapraszamy na to wydarzenie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.
Na potrzeby ustalenia istnienia oraz zakresu obowiązku dokumentacyjnego, wynikającego z przepisów w obszarze cen transferowych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., prawidłowy jest taki sposób określenia przychodów/kosztów podatnika, który uwzględnia „ogół” przychodów oraz „ogół” kosztów.
Międzynarodowe korporacje działające w naszym kraju podejmują szereg działań w celu zoptymalizowania swoich rozliczeń podatkowych. Czy są to działania zawsze zgodne z prawem i rzeczywiście pozwalają zaoszczędzić im miliardy złotych?
Przez optymalizację podatkową należy rozumieć podejmowanie działań (z założenia zgodnych z prawem, w przeciwieństwie do oszustw podatkowych) w celu obniżenia podatków. Na takich działaniach budżety państw tracą jednak olbrzymie kwoty. Czy jest optymalizacja podatkowa i jak poszczególne państwa starają się z nią walczyć?
Z perspektywy dokumentowania cen transferowych, jak również mając na uwadze wprowadzenie klauzuli obejścia prawa, przygotowanie uzasadnienia biznesowego dla istotnych zmian dokonywanych wewnątrz grup kapitałowych (restrukturyzacji) może stać się nowym obowiązkiem dla polskich podatników działających w grupach podmiotów powiązanych.
Obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowej transakcji dokonywanych z podmiotem powiązanym jest dobrze znany wielu podatnikom CIT. W większości przypadków, kiedy zostanie spełnione kryterium podmiotowo-przedmiotowe powstanie obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych. Sprawdźmy jednak, kiedy można skorzystać z wyjątku i nie sporządzać dokumentacji.
Podmioty publiczne, czyli spółki z udziałem Skarbu Państwa lub utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do przygotowania dokumentacji cen transferowych. Powinny więc uwzględnić wszelkie przepisy w zakresie cen transferowych, tj. zarówno regulacje dotyczące warunków transakcji, jak i odnoszące się do obowiązku sporządzenia odpowiedniej dokumentacji.
Od 2017 roku wejdą w życie nowe bardzo istotne dla wszystkich przedsiębiorców zmiany w przepisach dotyczących dokumentowania transakcji z podmiotami powiązanymi. Do tej reformy przedsiębiorcy powinni przygotować się już dziś.
Wzrost popularności płatności elektronicznych i ograniczenie płatności gotówkowych mogą spowodować znaczne obniżenia szarej strefy, która w dużej części odpowiedzialna jest za lukę podatkową. Wzrost bezgotówkowych transakcji płatniczych w Polsce o 100% doprowadziłby do spadku szarej strefy o 2,3% PKB i do wzrostu dochodów sektora finansów publicznych o ok. 7 mld zł – wynika z raportu EY pt. „Ograniczanie szarej strefy poprzez płatności elektroniczne”.
Nowe przepisy o cenach transferowych, które wejdą w życie od 2017 r., nakładają na przedsiębiorców dodatkowe obciążenia biurokratyczne oraz koszty sporządzenia dokumentacji czy analizy porównawczej - zauważa Hanna Szarpak, doradca podatkowy z Krajowej Izby Doradców Podatkowych (KIDP).
Aby skutecznie ograniczyć transfer dochodów za granicę, polski fiskus powinien zacząć od przyjaznego traktowania przedsiębiorców, a dopiero potem straszyć kontrolami - uważa Hanna Szarpak, doradca podatkowy z TCA Advisers.
Uprzednie porozumienia cenowe (tzw. Advance Pricing Arrangement – APA), które zostały wprowadzone do polskiego porządku prawnego z dniem 1 stycznia 2006 r. są instrumentem ograniczającym ryzyko podatkowe w transakcjach zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, dzięki wyeliminowaniu możliwości zakwestionowania przyjętego poziomu cen przez organy podatkowe.
W komunikacie prasowym wystosowanym 19 grudnia 2015 roku MF poinformowało, że II kwartał 2016 r. obfitować będzie w kontrole podatkowe, które nakierowane będą na podmioty niepłacące w latach ubiegłych podatku CIT pomimo znacznej dynamiki osiąganych przychodów. Ministerstwo wskazało jednocześnie na możliwość uniknięcia negatywnych konsekwencji planowanych kontroli. Poprzez złożenie odpowiednich korekt przed planowaną akcją kontroli, podatnicy nie tylko unikną nieprzyjemności związanych z postępowaniem podatkowym, ale także zapłacą o połowę mniejsze odsetki od zaległości fiskalnych. Warto w tym miejscu zastanowić się jednak, czy wskazana zachęta odnosi się jedynie do nieprawidłowości związanych z rozliczaniem podatku dochodowego w kontekście cen transferowych.
Kontrolowanie cen transferowych jest jednym z priorytetów administracji podatkowej na 2016 r. W tym zakresie Ministerstwo Finansów zachęca podatników do złożenia korekt za lata ubiegłe do końca I kwartału 2016 r. W I kwartale resort finansów skoncentruje się na rozbudowie własnych zasobów osobowych i pogłębieniu wiedzy na temat tych zjawisk. Natomiast w II kwartale 2016 r. zostaną przeprowadzone kontrole skoncentrowane na podmiotach, które w ubiegłych latach nie zapłaciły w ogóle podatku CIT, pomimo znacznej dynamiki przychodów, co wskazuje na zaprojektowaną strukturę nakierowaną na obniżenie podstawy opodatkowania w RP do zera.
Od 2017 roku wejdą w życie istotne zmiany dotyczące obowiązku przygotowywania podatkowej dokumentacji cen transferowych. Zauważono bowiem, że obowiązujące do tej pory przepisy w zakresie dokumentacji podatkowej nie są w pełni zgodne z najnowszymi zaleceniami Unii Europejskiej oraz OECD. Nowe regelacje mają na celu przede wszystkim dostosowanie przepisów obowiązujących w Polsce do Kodeksu postępowania UE w zakresie dokumentacji oraz rekomendacji opublikowanych we wrześniu 2014 roku przez OECD i państwa tworzące grupę G20 w ramach tzw. projektu BEPS (ang. Base Erosion and Profit Shifting).
Weryfikacja cen transferowych, które często służą tzw. optymalizacji podatkowej, będzie w przyszłym roku jednym z priorytetów fiskusa - poinformowała rzeczniczka prasowa ministerstwa finansów Wiesława Dróżdż.
Nowe przepisy uchwalonej przez Sejm nowelizacji ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podatku od osób prawnych zakładają ogromne zmiany w tzw. dokumentacji cen transferowych. – Dla większości średnich i dużych przedsiębiorstw działających w formie holdingów lub mających zagranicznych wspólników, z którymi dokonywane są transakcje, to przełomowe ustalenia wymuszające zupełnie inne podejście do szeregu formalności. Dlatego warto przeanalizować nową ustawę już dziś i przygotować się do stosowania jej zapisów zanim jeszcze wejdzie ona w życie – mówi Michał Skibicki, doradca podatkowy i Wiceprezes Zarządu WFY Group.