Z okazji Świąt Bożego Narodzenia (a także innych okoliczności, jak np. mikołajki, Dzień Dziecka, Wielkanoc) pracodawca przekazuje prezenty dla dzieci pracowników. Prezentami są m.in. zabawki, książki lub słodycze. Czy wartość prezentów zwiększa przychody pracowników, od których należy zapłacić podatek?
Ulga na dziecko jest najkorzystniejszą i najpowszechniejszą ulgą w PIT w ostatnich latach. Niektórym osobom (podatnikom PIT) po prostu brakuje odpowiedniego dochodu (a więc i podatku), by móc w pełni skorzystać z odliczenia od podatku kwoty 1112,04 zł na każde wychowywane dziecko. Jest również kilka kategorii podatników, którzy w ogóle nie mogą skorzystać z tej ulgi (np. rolnicy, przedsiębiorcy rozliczający się ryczałtem ewidencjonowanym, w formie karty podatkowej i podatku liniowego, ... no i ci którzy nie mają dzieci).
Jeżeli osoba fizyczna otrzymuje nieodpłatnie określone świadczenie, to ustalając kwotę przychodu z tego tytułu należy wziąć pod uwagę cenę rynkową. Zatem, jeżeli cena zakupu, przy uwzględnieniu zastosowanych rabatów, jest ceną rynkową, to podstawę opodatkowania zryczałtowanym PIT stanowić będzie cena nagrody rzeczowej wynikająca z faktury zakupu, którą spółka zapłaci dostawcy, tj. cena ostateczna do zapłaty po uwzględnieniu wszystkich rabatów i upustów uzyskanych przy zakupie tej kwoty należy obliczyć i pobrać zryczałtowany 10% podatek od wygranych w konkursach zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.
Zwolnione z PIT są nagrody w konkursach o wartości do 760 zł. Zdaniem organów podatkowych dla zastosowania tego zwolnienia (w przypadku konkursów z dziedzin innych niż nauka, kultura, sztuka, dziennikarstwo i sport), nie wystarcza, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem.
Dla celów podatkowych definicja wartości firmy została ujęta w art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „ustawa o CIT”) . Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, pojęcie to oznacza dodatnią różnicę między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustaloną zgodnie z ust. 3 i 5, albo nominalną wartością wydanych akcji lub udziałów w zamian za wkład niepieniężny a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład kupionego, przyjętego do odpłatnego korzystania albo wniesionego do spółki przedsiębiorstwa lub jego lub jego zorganizowanej części odpowiednio z dnia kupna, przyjęcia do odpłatnego korzystania albo wniesienia do spółki.
Wydatki na reklamę i promocję produktów lub usług w mediach (internet, gazety, czasopisma, telewizja, radio, gazetki reklamowe) są kosztem podatkowym. Brak jest możliwości bezpośredniego powiązania kosztu reklamy z uzyskanym przychodem stąd koszty te mają charakter pośredni. Zatem można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia (dacie zaksięgowania jako koszt).
Przez nieściągalność wierzytelności rozumie się niemożność zaspokojenia wierzyciela z majątku dłużnika pomimo wyczerpania wszystkich przewidzianych prawem środków, w tym również przeprowadzenia postępowania egzekucyjnego. Ponadto nieściągalność wierzytelności zachodzi zawsze w przypadku niewypłacalności dłużnika, jeżeli jest oczywiste, że z wszczętej egzekucji nie uzyska się sumy wyższej od kosztów egzekucyjnych. Wierzytelności nieściągalne, bez względu na przyczynę ich nieściągalności oraz utworzone na ten cel rezerwy, a także odpisy aktualizujące wartość należności - co do zasady - nie są uznawane za koszty uzyskania przychodu. Jakie są zatem wyjątki od tej zasady?