REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Od 1 stycznia 2025 roku podatnicy objęci podatkiem CIT (osoby prawne) będą mieli obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej i wysyłania ich w tej formie do urzędu skarbowego (tzw. JPK CIT). Aktualnie Ministerstwo Finansów konsultuje struktury logiczne pliku JPK_KR_PD oraz pliku JPK_ST, a także przygotowuje zmianę projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie dodatkowych danych dołączanych do przekazywanych ksiąg.
W ostatnich latach ustawodawca wprowadził do ustawy o CIT oraz ustawy o PIT szereg zmian ograniczających możliwość zaliczenia odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodu. Wprowadzone ograniczenia w największym stopniu dotknęły spółki nieruchomościowe oraz przedsiębiorców posiadających nieruchomości mieszkalne lub będących najemcami takich nieruchomości. W związku ze zbliżającym się podatkowym zamknięciem roku 2023, warto dokonać weryfikacji prawidłowości ujęcia odpisów amortyzacyjnych w kalkulacji podatku dochodowego, zwłaszcza w odniesieniu do ograniczeń wprowadzonych dla wybranych grup środków trwałych lub inwestycji.
Przedsiębiorcy wykorzystują często w działalności gospodarczej swoje prywatne samochody, niewprowadzone do majątku firmy. Od paliwa do takiego samochodu i wydatków eksploatacyjnych można odliczać 50% naliczonego VAT. Jakie skutki w VAT wywołuje sprzedaż takiego samochodu?
Ministerstwo Finansów twierdzi, że opłata za plastikowe opakowania jest opodatkowana stawką VAT właściwą dla sprzedawanego towaru. Jednak można znaleźć kilka istotnych argumentów świadczących o tym, że to stanowisko jest nieprawidłowe.
Pracownicy wykonujący pracę poza miejscem siedziby pracodawcy (lub innym miejscem określonym w umowie o pracę) mogą generować szereg konsekwencji podatkowych, zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy, szczególnie gdy w grę wchodzi praca poza Polską, lub w Polsce, ale dla pracodawcy z innego kraju - pisze Dr Adam Barcikowski – Manager w Nexia Advcero.
Ministerstwo Finansów przygotowało już projekt rozporządzenia, które obniży od 1 kwietnia 2024 r. - z 23% do 8% – stawkę VAT na określone usługi kosmetyczne.
Należy wprowadzić przepis prawa o charakterze uściślającym, który w art. 29a ustawy o VAT dotyczącego podstawy opodatkowania, oraz w art. 86 ustawy o VAT wprowadzi uprawnienie do rozliczania w czasie ujemnego podatku należnego oraz nakaz takiego rozliczania ujemnego podatku naliczonego – postuluje prof. dr hab. Witold Modzelewski
Estoński CIT staje się coraz bardziej popularną formą opodatkowania spółek. Warto jednak wskazać, że wiąże się z nią szereg ograniczeń i warunków, jakie musi spełnić spółka, aby móc korzystać z dobrodziejstw estońskiego CIT.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 30 stycznia 2024 r. orzekł, że pracownik wykorzystujący dane swego pracodawcy do wystawiania fałszywych faktur jest zobowiązany do zapłaty wskazanej w nich kwoty podatku Ale takie konsekwencje powinny dotknąć pracownika pod warunkiem, że pracodawca (podatnik VAT) dochował należytej staranności, rozsądnie wymaganej w celu kontrolowania działań swojego pracownika. Jeżeli pracodawca takiej staranności nie dochował, to poniesie konsekwencje sam i będzie musiał zapłacić podatek.
W Polsce na usługi kosmetyczne będzie stosowana najwyższa z obniżonych stawek VAT, czyli 8 proc. Zakres stosowania tej stawki będzie taki jak w Irlandii, która jako jedyna w UE ma obniżoną stawkę VAT na usługi kosmetyczne – poinformowało Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania PAP.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w kolejnych interpretacjach potwierdza, że brak jest możliwości zakwalifikowania pożyczek udzielonych przez spółkę przed momentem zmiany formy opodatkowania na estoński CIT jako ukrytych zysków.
W interpretacji z 8 września 2023 r. Dyrektor KIS stwierdził, że pożyczki udzielone przed przejściem na estoński CIT nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.
W listopadzie 2023 r. podatnik wysłał towar do klienta wraz z fakturą. W związku z nieodebraniem towaru przez klienta, w grudniu 2023 r. towar wrócił do sprzedawcy wraz z fakturą. Kiedy podatnik powinien wystawić i wykazać w JPK_V7M fakturę korygującą? Czy dopuszczalne jest anulowanie faktury, skoro została zwrócona sprzedawcy?
Dla działów księgowości pierwszy kwartał roku to gorący okres. Nie inaczej jest na początku 2024 roku. Właśnie trwają prace nad domknięciem rozliczenia podatkowego CIT za rok 2023. Poniżej przybliżamy kilka wybranych zagadnień, na które specjaliści podatkowi powinni zwrócić szczególną uwagę przy zamknięciu roku.
Na czym polega sprzedaż energii z OZE w ramach systemu auakcyjnego? Jak prawidłowo rozliczyć podatkowo tą sprzedaż? Jak rozpoznać moment uzyskania przychodu i koszty podatkowe z tytułu sprzedaży energii elektrycznej przez uczestników systemu aukcyjnego?
Jestem czynnym podatnikiem VAT. W pliku JPK_V7M za październik 2023 r. wykazałam nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy w terminie 60 dni. Nie otrzymałam jeszcze zwrotu. Muszę złożyć korektę pliku JPK_V7M za październik 2023 r., która spowoduje zwiększenie kwoty zwrotu o kilka tysięcy złotych. Czy złożenie korekty oznacza wydłużenie terminu zwrotu?
Co to są hipotetyczne odsetki od kapitału własnego? Jak obliczyć wartość tych odsetek? Jak je zaksięgować? Wyjaśnia Martyna Skrzypczak, księgowa z Meritoros SA.
W dniu 25 stycznia 2024 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie możliwości składania zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estoński CIT) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego. Zdaniem Ministra Finansów norma prawna zawarta w treści art. 28j ust. 5 ustawy CIT dopuszcza sytuację, w której podatnik najpierw złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem (ZAW-RD), a dopiero później zamknie księgi rachunkowe na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem oraz sporządzi sprawozdanie finansowe za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem. Publikujemy w całości treść tej interpretacji.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł 30 stycznia 2024 r., że pracownik wykorzystujący dane swego pracodawcy do wystawiania fałszywych faktur jest zobowiązany do zapłaty wskazanej w nich kwoty podatku Ale takie konsekwencje powinny dotknąć pracownika pod warunkiem, że pracodawca (podatnik VAT) dochował należytej staranności, rozsądnie wymaganej w celu kontrolowania działań swojego pracownika.
W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2024 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków, mają obowiązek wykazać kwotę korekty rocznej za 2023 r. Ustalając proporcję ostateczną i kwotę korekty, pierwszy raz zastosują nowe regulacje w tym zakresie, które obowiązują od 1 lipca 2023 r., tzn. w niektórych przypadkach mogą zrezygnować z korekty rocznej i na nowych zasadach będą ustalać, że proporcja wynosi 100%.
Minister finansów Andrzej Domański 19 stycznia 2024 r. na konferencji prasowej poinformował, że w 2024 roku na pewno nie zostanie uruchomiony obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF). Nowa data wdrożenia obowiązkowego e-fakturowania w Polsce zostanie podana po przeprowadzeniu zewnętrznego audytu KSeF.
Minister finansów Andrzej Domański 19 stycznia 2024 r. na konferencji prasowej poinformował, że w 2024 roku na pewno nie zostanie uruchomiony obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF). Nowa data wdrożenia obowiązkowego e-fakturowania w Polsce zostanie podana po przeprowadzeniu zewnętrznego audytu KSeF.
Na podatników podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) zostanie nałożony nowy obowiązek przesyłania ksiąg rachunkowych organom podatkowym w formie opartej o obecne JPK-KR (tzw. JPK-CIT). Opublikowany 29 listopada 2023 r. na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji projekt rozporządzenia przewiduje nałożenie na podatników dodatkowych obowiązków w tym zakresie. Ministerstwo Finansów udostępniło również nową strukturę logiczną JPK-KR. W praktyce oznacza to, że organy podatkowe będą mogły jeszcze skuteczniej typować podmioty do kontroli. Podatnicy mają już niewiele czasu na to, by przygotować się do zmian.
Za jednorazowe, plastikowe opakowania płacimy wszyscy od początku roku. Przepisy jednak nie zawierają jednoznacznej odpowiedzi, w jaki sposób opłata powinna zostać wykazana na fakturze lub paragonie.
Udzielenie przez fundację rodzinną odpłatnej licencji do oprogramowania komputerowego na rzecz podmiotu powiązanego stanowi dozwolony zakres działalności fundacji rodzinnej. Jednakże, jeżeli udzielenie owej licencji przez fundację rodzinną będzie służyło prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany to dochód z tego tytułu nie będzie korzystał ze zwolnienia podatkowego i będzie opodatkowany zgodnie z ogólnymi zasadami podatku CIT. Tak wynika z Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 września 2023 roku.
Od rozliczenia za lipiec 2024 r. w JPK_V7 będzie można wpisywać oprócz numeru faktury również numer KSeF. Dotyczy to zarówno ewidencji sprzedaży i zakupów. Dopiero od rozliczenia za styczeń 2025 r. wpisywanie tego numeru w ewidencji sprzedaży będzie obowiązkowe.
Minister Finansów uregulował w rozporządzeniu, jak ma być ewidencjonowana w JPK_V7 faktura, gdy zrezygnowano z wystawienia faktury zaliczkowej i wystawiono tylko fakturę dokumentującą dostawę lub usługę. Nowe przepisy będą obowiązywały od rozliczenia za luty 2024 r.
Aby skorzystać z możliwości opodatkowania wg tzw. estońskiego CIT, trzeba spełnić szereg warunków. Ustawodawca przedstawił te warunki w art. 28j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o CIT).
Jeżeli zakup jest związany tylko częściowo z czynnościami opodatkowanymi, podatek naliczony określa się według udziału procentowego. Z taką sytuacją mamy do czynienia przy budowie obiektu przeznaczonego częściowo na cele prywatne podatnika, a częściowo do działalności. Odliczenie może być wówczas realizowane w proporcji, w jakiej nabywane towary lub usługi są wykorzystywane na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Podatnik prowadzący firmę budowlaną korzysta ze zwolnienia z VAT ze względu na obrót nieprzekraczający 200 000 zł. Zamierza kupić mieszkanie i wynajmować je na cele mieszkalne. Czy wartość tego wynajmu będzie obowiązany uwzględniać przy ustalaniu prawa do zwolnienia?
Jak nadawać uprawnienia do KSeF większej liczbie pracowników? Uwierzytelnienie i autoryzacja w KSeF zapewnia podatnikowi pełen zakres uprawnień. Ministerstwo Finansów informuje, że poza podatnikiem w systemie może działać podmiot uprawniony przez tego podatnika, np. biuro rachunkowe lub konkretna osoba fizyczna. Korzyści jakie otrzymuje podatnik po uwierzytelnieniu to możliwość przeglądania, wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych.
Ustawa o Polskim Ładzie 1 stycznia 2022 r. wprowadziła mechanizm pay & refund w rozliczeniach z tytułu podatku u źródła (WHT). Mechanizmem objęte zostały należności z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych, wypłacanych na rzecz jednego podmiotu powiązanego, których łączna kwota przekracza 2 mln zł w roku podatkowym. Co istotne, w odniesieniu do nadwyżki ponad 2 mln zł nie przewidziano możliwości zastosowania zwolnienia z ustawy o CIT ani preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W codziennej praktyce biznesowej wielokrotnie powstaje pytanie, czy za pustą fakturę zawsze odpowiada podatnik (firma), gdy to pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy, wystawiał fikcyjne faktury, umożliwiając innym podmiotom odliczenie VAT. Jedna z takich spraw trafiła do sądu, a w wyniku zadanego pytania prejudycjalnego – do TSUE. Poznaliśmy właśnie opinię Rzecznika Generalnego TSUE, który uznał, że co do zasady administracja skarbowa nie powinna egzekwować VAT od przedsiębiorcy. Zobaczymy, czy Trybunał weźmie pod uwagę tę opinię (bo z reguły tak robi), wydając wyrok, na który trzeba jeszcze trochę poczekać.
Podatnicy spierający się z fiskusem o stwierdzenie nadpłaty w związku z tym, że pobrali od konsumentów i odprowadzili do organów podatkowych VAT według stawki wyższej niż właściwa, zyskali nowego sojusznika. 16 listopada 2023 r. Rzecznik Generalna Juliane Kokott wydała opinię w polskiej sprawie C-606/22, rozpatrywanej przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w konsekwencji pytania prejudycjalnego zadanego przez Naczelny Sąd Administracyjny. Rzecznik uznała, że praktyka polskich organów podatkowych, polegająca na odmowie stwierdzenia nadpłat, uzasadniana m.in. ryzykiem bezpodstawnego wzbogacenia po stronie wnioskującego podatnika, jest niezgodna z przepisami UE.
Zbliża się koniec roku a wraz z nim kolejne rozliczenie i zamknięcie roku podatkowego. I w tym roku nie obędzie się bez zmian, które wpłyną na sposób zamknięcia roku ubiegłego. Nowelizacja ustawy o VAT z 26 maja 2023 r. zwana potocznie "SLIM VAT 3" została opublikowana w Dzienniku Ustaw z 5 czerwca 2023 poz.1059 weszła w życie 1 lipca 2023 r. Nowelizacja ta wprowadziła kolejne zmiany, które z założenia mają uprościć system podatku VAT. Zmiany, które dotyczą między innymi sprzedaży mieszanej i prewspółczynnika odliczenia VAT będą miały zastosowanie od 01 stycznia 2024 i będą obowiązywały za cały rok 2023.
Ostatnie rozstrzygnięcia organów podatkowych nie pozostawiają złudzeń. Skarbówka zmienia stanowisko w kwestii opodatkowania VAT prac budowlanych dotyczących niektórych budynków zbiorowego zamieszkania. Obniżona 8% stawka VAT nie jest już właściwa. Organy zmieniają z urzędu wydane wcześniej rozstrzygnięcia, nakazując opodatkowanie według 23% stawki VAT.
W tytule niniejszego tekstu przedstawiono tezę zaliczającą się do tzw. oczywistych oczywistości. Aby jakikolwiek dokument mógł wywoływać skutki inter pares, musi być zgodna wola stron, chyba że wynika to z przepisu prawa regulującego wprost stawki cywilnoprawne (ius cogens). Czy takim przepisem jest ustawa o VAT regulujący wystawianie faktur? Odpowiedź jest oczywista: nie, przynajmniej od dnia 1 lipca 2004 r., gdy zaczęła obowiązywać nowa, unijna ustawa z dnia 11 marca 2004 r. – pisze profesor Witold Modzelewski.
Spółka, która nie ma za granicą własnych zasobów ludzkich i technicznych a korzysta z zasobów należących do zlokalizowanego w drugim państwie niezależnego podmiotu z tej samej grupy kapitałowej, nie ma tam (za granicą) stałego miejsca prowadzenia działalności do celów VAT. Tak wynika z wyroku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w z 29 czerwca 2023 r. (sprawa C-232/22). TSUE w tym wyroku uznał, że świadczenie usług produkcji na materiałach powierzonych (tzw. toll manufacturing) na rzecz podatnika z innego państwa nie przesądza o stworzeniu stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla nabywcy.
Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory formularzy podatkowych CIT-8, CIT-8O, CIT-D, CIT/BR, CIT/IP, CIT/M, CIT/KW, CIT/8S oraz CIT/8SP. Tylko przez 5 dni (9-14 listopada 2023 r.) będzie można w ramach konsultacji podatkowych zapoznać się z nowymi wzorami tych formularzy i zgłosić swoje uwagi i zastrzeżenia do nich.
Czy w związku z rozliczeniem środków z depozytu prosumenckiego podatnik wprowadzający do sieci energię elektryczną z fotowoltaiki powinien wystawić fakturę VAT na rzecz Spółki działającej na rynku obrotu energią elektryczną? Na to pytanie odpowiedział Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 24 kwietnia 2023 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.21.2023.2.HW).
Do 16 listopada 2023 r. potrwają konsultacje podatkowe dotyczące przygotowanych przez Ministerstwo Finansów nowych struktur logicznych JPK VAT z deklaracją – JPK_V7M(3) i JPK_V7K(3). Te nowe struktury mają wejść w życie razem z wejściem w życie obowiązkowego KSeF – czyli od 1 lipca 2024 r. Co ma się zmienić w tych strukturach? Jak wziąć udział w konsultacjach?
Usługi promocyjno-reklamowe, świadczone przez klub sportowy są formą reklamy, dzięki której podmiot świadczący usługi medyczne staje się bardziej rozpoznawalny, co przekłada się na wzrost liczby pacjentów i przychodów przez niego osiąganych. Dlatego finansowanie klubu sportowego poprzez świadczenie wzajemnych usług medycznych uprawnia do skorzystania z ulgi CSR w podatku dochodowym.
Powystawowe roboty nabyte przez podatnika nie stanowią nowych robotów w rozumieniu ulgi na robotyzację. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 6 kwietnia 2023 r. Takie stanowisko pozbawia prawa do stosowania ulgi na robotyzację podatników, dokonujących zakupu powystawowych egzemplarzy robotów (z uwagi na niższą cenę bądź preferencyjne warunki). Zdaniem ekspertów PwC takie podejście organów podatkowych jest zbyt restrykcyjne i niezgodne z celem ulgi na robotyzację.
Świadczymy usługi edukacyjne zwolnione z VAT. Czy również musimy korzystać z KSeF?
Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej w interpretacji z 11 sierpnia 2023 roku po raz kolejny podzielił stanowisko podatnika w tematyce dotyczącej fundacji rodzinnej. W tym przypadku potwierdził pogląd podatnika, że czynsz najmu płacony przez fundację na rzecz fundatora, w związku z udostępnieniem nieruchomości dla fundacji rodzinnej, nie będzie dla niej stanowił przychodu odpowiadającego wartości świadczenia w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej (tj. świadczenia wypłacanego na rzecz beneficjenta) i nie będzie tym samym opodatkowany na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zryczałtowanym podatkiem w wysokości 15 % CIT). Ponadto potwierdził, że stosowny czynsz najmu nie będzie stanowił świadczenie w postaci tzw. ukrytych zysków w rozumieniu art. 24q ust. 1 pkt 3 w zw. z ust. 1a Ustawy CIT.
Odliczenie podatku naliczonego w przypadku, gdy na fakturze lub dokumencie celnym jest zawyżona stawka VAT, jest powszechną praktyką podatników, czyli jest „od zawsze” częścią tzw. prawa odczytanego. Natomiast w prawie jurysdykcyjnym, a zwłaszcza w interpretacjach urzędowych, jest to tzw. problem sporny – zresztą nie wiadomo dlaczego, bo przecież przepisy prawa są dość jednoznaczne – pisze profesor Witold Modzelewski.
Pod koniec sierpnia 2023 r. pojawiła się kolejna istotna dla funkcjonowania fundacji rodzinnej interpretacja podatkowa. Kolejny raz Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej przyznał rację stanowisku podatnika, który wystąpił z następującymi, trzema pytaniami:
Czy można odliczyć VAT od zakupu alkoholu dla kontrahenta? Czy ma znaczenie, że alkohol jest kupiony jako prezent, czy jako poczęstunek podczas spotkania biznesowego?
Faktura ustrukturyzowana nie nadaje się do roli dokumentu handlowego ze wszystkich możliwych powodów. Można usiłować nadać tej fakturze charakter dokumentu handlowego, ale wymaga to wielu dodatkowych działań prawnych – pisze profesor Witold Modzelewski.
Czy wady czynności cywilnoprawnej na podstawie której dokonano opodatkowania dostawy lub wykonano usługę powodują, że kontrahent traci prawo do odliczenia podatku naliczonego? Wyjaśnia prof. dr hab. Witold Modzelewski.
Pod koniec sierpnia 2023 r. Prezydent podpisał ustawę utrzymującą wprowadzone w 2022 r. szczególne rozwiązania służące ochronie odbiorców energii elektrycznej. Dla konsumentów oznacza to utrzymanie stabilnych cen energii, natomiast dla producentów prawo do rekompensaty, której sposób opodatkowania wzbudza kontrowersje.
REKLAMA