Polskie firmy sprzedają obecnie za granicę produkty o łącznej wartości 800 mld dolarów, natomiast do 2020 roku nasz eksport wzrośnie o ponad 35%. W ubiegłym roku towary z Polski były obecne w 218 krajach świata, w tym tak egzotycznych jak Gwinea Równikowa, Wyspy Kokosowe czy Kiribati. Aby polscy przedsiębiorcy mogli jak najlepiej wykorzystać sprzyjające tendencje na światowych rynkach, przygotowaliśmy cykl poradników, w których zaprezentujemy najważniejsze aspekty rozpoczęcia działalności eksportowej oraz skutecznego budowania marki na zagranicznych rynkach.
Fakturą elektroniczna została w ustawie o podatku od towarów i usług zdefiniowana jako faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym. W dobie dzisiejszej dbałości o środowisko, a także techniki, coraz więcej firm decyduje się na wystawianie faktur elektronicznych – ponieważ jest to wygodne, czasooszczędne i szybkie. Czy wystawiając fakturę w formie elektronicznej, konieczne jest ich przesłanie w określonym formacie (np. PDF), czy wymagane jest dosłanie oryginału papierowego? Jakim warunkom powinna odpowiadać faktura, aby była ona uznana za dowód podatkowy?
Controlling stanowi system informacyjny wspierający podejmowanie decyzji w firmie. To określony styl zarządzania przedsiębiorstwem. Oczywiście wiele firm wykorzystuje poszczególne narzędzia controllingowe, takie jak: analiza sprzedaży w podziale na klientów/rynek/kanały dystrybucji, porównywanie kosztów w poszczególnych okresach, opracowywanie planów inwestycyjnych, sporządzanie okresowych budżetów itd. Pracownicy przygotowują liczne raporty i zestawienia dla kierownictwa i zarządu. Działania te, w wielu przypadkach, nie stanowią jednak kompleksowego i opracowanego specjalnie dla firmy systemu zarządzania poprzez controlling.
Dziś praktycznie każde przedsiębiorstwo musi podjąć decyzję odnośnie miejsca, w którym będzie przechowywało dane firmowe, czy choćby stronę internetową. Wybierać może pomiędzy własnym serwerem w siedzibie firmy, serwerem dedykowanym dzierżawionym w zewnętrznej serwerowni oraz hostingiem współdzielonym. Teoretycznie pierwsze rozwiązanie jest najbezpieczniejsze, ale w praktyce, niewielu firmom można je polecić.
Sprawna komunikacja to nie tylko doskonałe narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim możliwość rozwoju i poprawy funkcjonowania firmy, to proces, który nie funkcjonuje efektywnie bez zbudowanej kultury zaufania w firmie Nikt nie ma wątpliwości, że powinniśmy obserwować i reagować na to, co dzieje się na rynku, ale musimy równie uważnie przyglądać się temu, co dzieje się w firmie. Jeśli nie poznamy kondycji, motywacji
i słabych punktów zespołu ludzi, którymi kierujemy, szybko stworzymy mur, który odetnie pracownika od szefa, a szefa od podwładnych. Zdolność komunikowania zniknie, jest szansa, że w perspektywie długofalowej zniknie także firma.
Prowadzenie rozliczeń w sposób bezgotówkowy jest nie tylko wolnym wyborem prowadzących działalność gospodarczą, lecz w niektórych przypadkach również obowiązkiem regulowanym przepisami prawa, m.in. ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, Ordynacją podatkową, ustawą o VAT, Prawem dewizowym oraz ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych.
Z rejestru REGON wynika, że pod koniec czerwca mieliśmy w Polsce blisko 3 mln jednoosobowych działalności gospodarczych. Coraz więcej przedsiębiorców ma pomysł na biznes. Eksperci ostrzegają jednak, że na pomyśle często się kończy. Statystyki też są nieubłagane – tylko co trzecia firma dożywa swoich piątych urodzin. Gdzie jest pułapka? Zazwyczaj w braku płynności finansowej. Z jednej strony napotykamy trudności w pozyskiwaniu kapitału, z drugiej strony nie panujemy nad wydatkami. To największy błąd start-upów przekonuje Adam Głos, Prezes Tax Care, z którym rozmawiamy o sposobach finansowania biznesu.