REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Deklaracje podatkowe, Faktura VAT

Przemieszczeniu towaru do magazynu położonego w innym kraju UE

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy przemieszczeniu własnego towaru do magazynu położonego w innym kraju Unii Europejskiej?

Jak oznaczyć faktury korygujące dotyczące transakcji rozliczanych według szczególnej procedury marży

Musimy wystawić fakturę korygującą do faktury dokumentującej transakcję sprzedaży towaru używanego opodatkowaną według procedury marży. Czy w takiej fakturze również musimy zawrzeć oznaczenie „procedura marży-towary używane"?

Jak poprawić wadliwy dokument, który nie jest fakturą, bo nie zawiera wymaganych przepisami elementów

Wskutek technicznego błędu naszego systemu klientom zostały przekazane wadliwe dokumenty niezawierające wszystkich wymaganych przepisami danych, które musi zawierać dokument będący fakturą. Błąd nastąpił na etapie przesyłania dokumentów do wydruku, bo w naszym systemie wystawione faktury są prawidłowe. Czy w celu uzupełnienia brakujących danych możemy wystawić faktury korygujące, czy też powinniśmy poprawić te błędy w inny sposób?

Czy trzeba mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej fakturę VAT RR

Wystawiliśmy fakturę korygującą, zmniejszającą do faktury VAT RR. Czy mamy obowiązek żądać od rolnika ryczałtowego potwierdzenia odbioru tej korekty?

REKLAMA

Kto wystawia fakturę korygującą po wycofaniu przez sprzedawcę upoważnienia dla nabywcy do wystawiania faktur sprzedaży

Do niedawna na podstawie upoważnienia sprzedawcy wystawialiśmy faktury w imieniu i na rzecz sprzedawcy w ramach samofakturowania. Sprzedawca wycofał nam jednak upoważnienie. Teraz oka¬zało się, że jedna z faktur wystawionych jeszcze przez nas wymaga korekty. Kto powinien wystawić fakturę korygującą - my czy sprzedawca?

Czy w przypadku samofakturowania konieczne jest uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Wystawiamy faktury sprzedaży na zasadzie samofakturowania, na podstawie upoważnienia udzielonego nam przez sprzedawcę. Wystawiamy również faktury korygujące do faktur sprzedażowych, które przesyłamy sprzedawcy. Czy w przypadku samofakturowania mamy obowiązek otrzymać od sprzedawcy potwierdzenie odbioru przesłanej mu faktury korygującej?

Jakie zasady korygowania faktur stosować do faktur wystawionych przed 2014 r.

Musimy skorygować kilka faktur wystawionych w 2011 i 2012 r. Czy wystawiając teraz faktury korygujące powinniśmy stosować zasady wystawiania korekt, które obowiązywały w tamtych latach?

Jaką formę musi mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Wysłaliśmy do kontrahenta w jednej przesyłce kilka różnych dokumentów, m.in. umowę, zamówienie i potwierdzenie przelewu. Wśród nich znajdowała się również jedna faktura korygująca. Kontrahent na potwierdzeniu odbioru wpisał, że potwierdza odbiór umowy i pozostałych dokumentów, nie odnosząc się wyraźnie do faktury korygującej. Czy możemy uznać takie potwierdzenie odbioru za wystarczające?

REKLAMA

Czy konieczna jest korekta dokumentu WZ w związku z wystawieniem faktury korygującej

Wystawiliśmy fakturę korygującą w związku z błędnymi ilościami poszczególnych towarów wykazanymi na fakturze pierwotnej. Do faktury sprzedaży wystawiliśmy zgodny z jej treścią dokument WZ w momencie wydania tego towaru z magazynu. Ilości wydanych towarów były natomiast zgodne z umową, przesłanym nam przez klienta zamówieniem oraz dokumentami potwierdzającymi przyjęcie tych towarów przez klienta. Czy teraz powinniśmy wystawić dodatkowo dokument korygujący WZ?

Czy trzeba korygować dokument WZ, gdy wystawiono korektę faktury wskutek wpisania błędnej stawki VAT

Wystawiliśmy fakturę korygującą do faktury sprzedaży z powodu pomyłki w stawce VAT w jednej z pozycji towaru. Czy musimy też skorygować dokument WZ powiązany z tą fakturą?

Czy trzeba skorygować fakturę niezgodną z umową

Sprzedawca wystawił nam fakturę, w której znalazły się dane niezgodne z ustaleniami umownymi pomiędzy nami (m.in. jest krótszy termin płatności i wyższa od ustalonej kwota pierwszej raty wynagrodzenia, które ma być zapłacone przez nas w trzech częściach). Czy możemy domagać się skorygowania tej faktury, by była ona zgodna z umową?

Czy można domagać się wystawienia faktury korygującej do faktury nieoznaczonej jako oryginał

Sprzedawca wystawił nam fakturę, jednak nie oznaczył przekazanego nam egzemplarza jako orygi¬nał. Czy możemy domagać się, aby to zrobił, wystawiając stosowną korektę? Obawiamy się, że - w razie braku jednoznacznego oznaczenia naszego egzemplarza jako oryginał - organ podatkowy za¬kwestionuje nam odliczenie VAT z tej faktury.

Duplikaty faktur - problemy, pytania, odpowiedzi

Kwestia wystawiania duplikatów faktur budzi wątpliwości podatników. Czy można wystawić duplikat w formie elektronicznej do faktury wystawionej w formie papierowej? Czy trzeba wystawić duplikat do faktury wystawionej w formie elektronicznej Czy można wystawić duplikat faktury po zakończeniu działalności? Czy można wystawić duplikat faktury korygującej? Odpowiedzi na te pytania prezentujemy w dalszej części artykułu.

Zwrot nadpłaconych składek zdrowotnych - nie trzeba korygować zeznań podatkowych

To rzadkość, ale zdarza się, że przedsiębiorca nadpłacił składki zdrowotne a potem udało mu się je odzyskać. Na szczęście ten zwrot nie oznacza konieczności składania korekt poprzednich zeznań podatkowych, bo odzyskaną kwotę dopisuje się do należnego podatku za rok, w którym zwrot nastąpił.

3 typy firm, którym pomaga archiwum online

Prowadzisz firmę dynamicznie? Dbasz o optymalizację wydatków w twojej firmie? Chcesz mieć pełną kontrolę nad kosztami i przychodami? Dopiero rozwijasz firmę i jesteś w ciągłym ruchu? W każdym z tych przypadków archiwum online jest dla Twojej firmy doskonałym wyborem!

Formularze VAT-27, VAT-UE, VAT-UEK bez kwalifikowanego podpisy elektronicznego

Przybędzie deklaracji podatkowych, które można będzie wysyłać bez kwalifikowanego podpisy elektronicznego. Ministerstwo Finansów chce, żeby bez konieczności weryfikowania dokumentów kwalifikowanym podpisem elektronicznym można było przesyłać przez sieć m.in. formularze VAT-27 , VAT-UE , VAT-UEK.

Jak ująć na fakturze koszty transportu sprzedawanego towaru

Firmy działające w branży sprzedaży wysyłkowej, niejednokrotnie obciążają nabywcę kosztami transportu. To na nich spoczywa obowiązek odprowadzenia podatku i wystawienia dokumentu, który dokumentuje sprzedaż oraz koszty wysyłki. Jednak ujęcie na fakturze kosztów wysyłki sprzedanego towaru nie jest oczywistą kwestią.

IFK poleca: Zalegasz fiskusowi - kiedy unikniesz odsetek

W czasie urlopów nie zapominajmy o terminach podatkowych. Spóźniona deklaracja VAT-7, niezapłacone w terminie zaliczki na PIT lub też korekta deklaracji – wszystko to naraża podatnika na obowiązek zapłaty odsetek za zwłokę. Odsetek unikną ci dłużnicy, którzy uregulują zaległość podatkową w miarę szybko.

E-FAKTURY – prawne ABC

Faktury elektroniczne to coraz częściej stosowane rozwiązanie. Rok do roku przyrost liczby e-dokumentów dotyczących transakcji sięga globalnie 20 procent. Faktura elektroniczna to oszczędność czasu, papieru, kosztów wydruku, wysyłki i jednocześnie łatwość przechowywania i dostępu. Coraz głośniej mówi się o państwach, takich jak Brazylia, gdzie wprowadzono centralną ewidencję faktur (oczywiście w postaci elektronicznej), co uszczelnia system podatkowy i zapobiega nieprawidłowościom w płaceniu podatków, ale równocześnie pozwala na korzystanie z oszczędności przez większość przedsiębiorców oraz pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo obrotu. Warto zatem powtórzyć ogólne założenia prawne dotyczące stosowania faktur elektronicznych.

Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury?

Nabywca, który zwróci się do sprzedawcy z prośbą o wprowadzenie zmian na fakturze, która jest w pełni zgodna z prawem, może spotkać się z jego odmową. W takim przypadku „zmuszenie” przedsiębiorcy do podjęcia jakichkolwiek działań nie jest możliwe. Ale zdarzają się sytuacje, kiedy do wystawienia faktury albo jej poprawy obligują przepisy.

Składanie deklaracji VAT-7 mimo zawieszenia działalności

W przypadku zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, nie ma obowiązku składania deklaracji za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Mimo to przedsiębiorca może i niejednokrotnie musi deklarować VAT mimo zawieszenia. W jakich sytuacjach jest to konieczne?

Kontrahent nie wystawia faktury VAT - co można zrobić?

Zawarliśmy umowę o dostawę kilku partii towaru. Za jedną część towaru zapłaciliśmy na podstawie faktury pro forma, za drugą – otrzymaliśmy fakturę zaliczkową, a kolejna, trzecia partia dopiero ma przyjść. Ale już wiadomo, że kontrahent ma problem z prawidłowym udokumentowaniem transakcji i jak na razie nie możemy się doprosić faktury sprzedaży do pierwszej partii (do faktury pro forma). Z fakturą zaliczkową jakoś by się dało zaksięgować część transakcji, lecz w przypadku faktury pro formy takiej możliwości nie mamy. Jak zmotywować kontrahenta do wystawienia faktury?

Centralny rejestr faktur ograniczy oszustwa w VAT

Receptą na oszustwa w podatku VAT może być stworzenie centralnego rejestru faktur VAT, jak również podzielona płatność, zmiany w rejestracji firm, utworzenie bazy kont firm czy ograniczenie płatności gotówkowych. Takiego zdania są eksperci Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego przy ministrze finansów.

Jak udokumentować zmianę nabywcy towaru na fakturze

Sprzedaliśmy towar klientowi, który podał nam błędne dane nabywcy, niezbędne do wystawienia faktury VAT. Okazało się bowiem, że klient ten kupował u nas osobno akcesoria informatyczne dla kilku swoich usługodawców (w ich imieniu) i pomyłkowo zamienił zlecenia oraz dane dwóch z nich. Obecnie firmy zwróciły się do nas z prośbą o poprawienie zaistniałej pomyłki. Czy w takiej sytuacji musimy wystawiać fakturę korygującą, czy możliwa jest korekta błędnych danych notą?

Zbiorcze dołączanie paragonów do odpowiadających im faktur

Firma dołącza do partii faktur z danego dnia odpowiadające im paragony wydrukowane kolejno, w formie wstęgi. Czy taki sposób dołączenia zbiorczego paragonów do odpowiadających im faktur można uznać za poprawny i zgodny z przepisami?

Czy podstawą zapisu w księgach może być faktura pro forma

Firma otrzymała fakturę pro forma i na jej podstawie zapłaciła za zamówiony towar. Dotychczas nie wpłynęła jeszcze faktura za ten zakup. Czy wobec tego koszt zakupu towaru powinna ująć w ewidencji na podstawie faktury pro forma?

Elektroniczny obieg dokumentów w obszarach fakturowania i księgowości

Zmiana systemu obiegu dokumentów z papierowego na elektroniczny, w obszarach fakturowania i księgowości, może przynieść konkretne korzyści - i to zarówno z perspektywy właścicieli firm, jak i księgowych.

Ustawa o administracji podatkowej 2015/2016

Resort finansów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników i usprawnia internetową administrację podatkową. Załatwianie spraw w dowolnym urzędzie skarbowym czy osobisty asystent startującego mikroprzedsiębiorcy to najważniejsze zmiany jakie wprowadza rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej. Przepisy w zakresie obsługi i wsparcia w centrach obsługi zaczną obowiązywać już od 1 września 2015 r., cała ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Kapica: Do końca 2018 r. większość rozliczeń podatkowych przez internet

Resort finansów intensyfikuje prace nad cyfryzacją rozliczeń podatkowych. Do końca 2018 roku większość deklaracji podatkowych będzie można składać online.

Kontrole krzyżowe w VAT

Wystarczy, że podatnik skorzysta z ulgi na złe długi lub z procedury VAT-marża, by urzędnicy rozpoczęli kontrolę u jego kontrahenta. Kontrole krzyżowe prowadzą nie tylko urzędy skarbowe, lecz także urzędy kontroli skarbowej – wyjaśnia Łukasz Kyć, inspektor kontroli skarbowej z UKS w Katowicach.

Faktur od kontrahentów nie trzeba przechowywać w formie papierowej

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 27 lutego 2015 r. (IBPP3/443-1389/14/EJ) dotyczyła przechowywania faktur dokumentujących nabycie towarów i usług (zakupów). Faktury z tytułu nabywanych przez Wnioskodawcę (Spółkę) towarów i usług były wystawiane przez dostawców zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Spółka zwróciła się z pytaniem, czy możliwe jest przechowywanie ww. faktur wyłącznie w formie elektronicznej (bez przechowywania ich wersji papierowych). Organ podatkowy odpowiedział twierdząco na to pytanie.

Nowe wzory deklaracji SSE/A, SSE-R i SSE-R/A

Przedsiębiorcy prowadzący firmę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej dokonają rozliczenia podatku dochodowego na nowych deklaracjach. Każdy przedsiębiorca, który w takiej strefie rozpocznie działalność albo zakończy rok podatkowy po 20 maja br., rozliczy się z dochodów na nowych wzorach deklaracji SSE/A, SSE-R i SSE-R/A.

Wzory deklaracji dla specjalnego podatku węglowodorowego (SPW) od 1 stycznia 2016 r.

Resort finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie określenia wzorów deklaracji w zakresie specjalnego podatku węglowodorowego. Chodzi o wzór deklaracji o wysokości osiągniętego zysku (poniesionej straty) przez podatnika specjalnego podatku węglowodorowego za rok podatkowy - SPW-1, wzór deklaracji o wysokości osiągniętego zysku (poniesionej straty) przez podatnika specjalnego podatku węglowodorowego - SPW-2 oraz wzory informacji SPW-1/O i SPW-2/O. Rozporządzenie zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.

IFK poleca: Zgoda na faktury elektroniczne - jaka forma

Ustawodawca wprowadził wymóg uzyskania akceptacji odbiorcy na otrzymywanie wystawianych dla niego faktur w formie elektronicznej. Jednak kwestię sposobu wyrażenia zgody pozostawił całkowicie w gestii stron, nie narzucając ani nie wskazując w tym zakresie (nawet przykładowo) żadnych form.

Dostęp podatników do złożonych e-deklaracji

W odpowiedzi na interpelację poselską nr 32404 Minister Finansów udzielił 30 kwietnia 2015 r. wyjaśnień odnośnie dostępu podatników do złożonych przez nich e-deklaracji.

Faktury elektroniczne - czy wystarczające jest przesłanie ich w formacie pdf, czy wymagany jest oryginał papierowy?

Fakturą elektroniczna została w ustawie o podatku od towarów i usług zdefiniowana jako faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym. W dobie dzisiejszej dbałości o środowisko, a także techniki, coraz więcej firm decyduje się na wystawianie faktur elektronicznych – ponieważ jest to wygodne, czasooszczędne i szybkie. Czy wystawiając fakturę w formie elektronicznej, konieczne jest ich przesłanie w określonym formacie (np. PDF), czy wymagane jest dosłanie oryginału papierowego? Jakim warunkom powinna odpowiadać faktura, aby była ona uznana za dowód podatkowy?

Kary za wystawianie nierzetelnych (fikcyjnych) faktur

Trybunał Konstytucyjny uznał, że pociągnięcie do odpowiedzialności za przestępstwo skarbowe, na podstawie art. 62 § 2 k.k.s., osoby fizycznej, wobec której, za ten sam czyn, tj. wystawienie nierzetelnej (fikcyjnej) faktury, zastosowano obowiązek zapłaty podatku na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, nie stanowi naruszenia zasady ne bis in idem, czyli zakazu podwójnego karania.

Kary za wystawianie fikcyjnych faktur - wyrok TK

Pociągnięcie do odpowiedzialności karnej za wystawienie fikcyjnej faktury osoby, której nakazano wcześniej za ten sam czyn zapłacenie należnego podatku, nie jest dublowaniem sankcji o charakterze penalnym - uznał we wtorek Trybunał Konstytucyjny.

Odpowiedzialność karna zarządu i księgowych za zakupy od nieuczciwych kontrahentów

Obecnie przedmiotem szczególnego zainteresowania organów ścigania są problemy rzetelności oraz legalizmu wystawiania i posługiwania się fakturami dla celów podatkowych. Podejmowane działania mają na celu ochronę interesu publicznego, w tym interesu fiskalnego budżetu państwa, przede wszystkim przed wyłudzeniami zwrotu podatku od towarów i usług.

Jak rozliczać VAT z faktur za media

Podatek VAT za media (gaz, wodę czy telefon i Internet) odliczamy w deklaracji za miesiąc bądź kwartał, w którym otrzymaliśmy fakturę. Data otrzymania dokumentów przez firmę decyduje także o rozliczeniu korekt i prognoz z gazowni czy elektrowni.

Deklaracje podatkowe w założeniach do nowej Ordynacji podatkowej

17 marca 2015 r. na stronie BIP Ministerstwa Finansów Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego zamieściła dokument zawierający kierunkowe założenia nowej Ordynacji podatkowej. Chociaż na wejście w życie nowych przepisów przyjdzie podatnikom jeszcze poczekać co najmniej dwa lata, to jednak już teraz warto zwrócić uwagę na pewne zmiany, które proponowane są w części ogólnej prawa podatkowego. W szczególności podatników może zainteresować nowa regulacja dotycząca pojęcia, charakteru i sposobu składania przez nich deklaracji podatkowych i ich korekt.

Przechowywanie papierowych faktur w wersji elektronicznej

Elektroniczne faktury są coraz popularniejsze ale nadal wiele firm otrzymuje i archiwizuje dokumenty papierowe. Jednak do celów podatkowych można przechowywać skany dokumentów papierowych. Potwierdzają to organy podatkowe.

Pełnomocnictwo UPL-1 przy wysyłce PIT-36, PIT-36L, PIT-28

Pełnomocnik, działający w imieniu i na rzecz przedsiębiorcy, przed wykonaniem jakiejkolwiek czynności, musi uzyskać stosowne pełnomocnictwo. Jeżeli chce on składać deklaracje podatkowe i przesyłać je za pośrednictwem sieci Internet zwykłe pełnomocnictwo nie jest wystarczające. Niezbędne jest złożenie do urzędu skarbowego w formie papierowej pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na druku UPL-1. Obowiązek ten dotyczy księgowych, doradców podatkowych, biur rachunkowych a także wszystkich innych pełnomocników składających deklaracje PIT-28, PIT-36, PIT-36L.

Jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wzorów deklaracji VAT-10 i VAT-11

W drodze obwieszczenia Ministerstwa Finansów ukazał się jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wzorów deklaracji dla podatku VAT dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych w zakresie nowych środków transportu.

Ruszyła usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego dla PIT-37

Usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (PFR – Pre-Filed tax Return) została udostępniona podatnikom 16 marca 2015 r. Z usługi mogą skorzystać podatnicy rozliczający się na deklaracji PIT-37. Ministerstwo Finansów poinformowało, że złożono już ponad 650 deklaracji PIT-37 z wykorzystaniem PFR.

Rezygnacja z wystawienia faktury zaliczkowej, gdy dostawa jest dokonana w tym samym miesiącu

Spółka prowadzi hurtownię artykułów instalacyjno-sanitarnych. VAT rozliczamy za okresy miesięczne. Dość często zdarza się, że klient w trakcie miesiąca wpłaca nam zaliczkę i w tym samym miesiącu odbiera zamówione towary. Czy można zrezygnować z wystawienia faktury zaliczkowej i wystawić tylko jedną fakturę, która potwierdza całą dostawę towarów, jeżeli otrzymanie zaliczki i dostawa towarów mają miejsce w tym samym miesiącu?

Refakturowanie mediów przy najmie – kiedy powstaje obowiązek podatkowy

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wydanym 17 lutego 2015 r. wyroku na podstawie skargi na interpretację indywidualną, potwierdził ustaloną linię orzeczniczą sądów, zgodnie z którą obowiązek podatkowy w przypadku refakturowania opłat za tzw. media (energia cieplna i elektryczna, woda itp.) powstaje niezależnie od obowiązku podatkowego dla samych opłat czynszowych jeśli w umowie obie te opłaty potraktowano oddzielnie.

Faktura podatnika zwolnionego z VAT – co powinna zawierać

Od 1 stycznia 2014 roku nowelizacja przepisów ustawy o VAT wprowadziła nowy dokument – fakturę podatnika zwolnionego. Jakie elementy powinna zawierać taka faktura?

MF zaprezentowało usługę wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego

Wiceminister finansów Jacek Kapica po raz pierwszy zaprezentował publicznie usługę wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (ang. Pre-filled tax return, PFR), co miało miejsce podczas V Konferencji Państwo 2.0, która odbyła się 25 lutego br. w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Usługa ma być dostępna dla podatników składających zeznania podatkowe na formularzu PIT-37.

Deklaracje PIT rodzinnych ogrodów działkowych

W związku z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy podatku PIT oraz podmioty niepełniące funkcji płatnika w tym podatku zostali zobowiązani do przesyłania urzędom skarbowym deklaracji (PIT-4R, PIT-8AR), informacji (PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1, IFT-3) oraz rocznego obliczenia podatku (PIT-40) za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Nowelizacja objęła również Rodzinne ogrody działkowe (ROD).

REKLAMA