REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Koszty podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

KSeF przechowa faktury przez 10 lat

W Krajowym Systemie e-Faktur faktury są przechowywane 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione. Podatnicy korzystający z KSeF nie muszą archiwizować i przechowywać faktur samodzielnie na własny koszt. Korzystanie z KSeF stanie się obowiązkiem podatników VAT od 2024 roku.

Faktura korygująca zachowująca cenę brutto, obniżająca cenę netto i podwyższająca stawkę VAT - kiedy i jak rozliczyć

Spółka zorientowała się, że w lipcu 2022 r. nieprawidłowo zastosowała stawkę 8% zamiast stawki 23% na sprzedany kontrahentowi towar. Cena wynosiła 462,96 zł netto + 37,04 zł VAT (500 zł brutto). Ponieważ cenę umowną traktuje się zasadniczo już jako cenę brutto, spółka porozumiała się z kontrahentem, że udzieli mu obniżki ceny netto produktu, bo zwiększyła się kwota podatku (406,50 zł netto + 93,50 zł VAT = 500 zł brutto). Tym samym zrodził się problem, czy jest to "obniżenie podstawy opodatkowania" (korekta "in minus") czy jednak korekta "in plus"? Kiedy należy rozliczyć fakturę korygującą?

Koszty pracownika 2023 w PIT

Jakie koszty mogą odliczać pracownicy w 2023 roku? Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) nie pozwala (co do zasady) pracownikom odliczać od przychodów uzyskanych z tytułu umowy o pracę faktycznie poniesionych kosztów. Pracownicy mają jedynie koszty zryczałtowane w zależności od liczby zawartych umów o pracę i tego, czy pracownik mieszka w miejscowości, której znajduje się zakład pracy, czy w innej miejscowości. Jednak w rozliczeniu rocznym pracownicy mogą uwzględnić faktyczne wydatki na dojazdy do pracy udokumentowane wyłącznie imiennymi biletami okresowymi.

PIT 2023. Koszty uzyskania przychodów - pracownicze (umowa o pracę) - kwoty, limity, oświadczenia, zasady odliczania

Jakie koszty mogą odliczać pracownicy w 2023 roku? Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) nie pozwala (co do zasady) pracownikom odliczać od przychodów uzyskanych z tytułu umowy o pracę faktycznie poniesionych kosztów. Pracownicy mają jedynie koszty zryczałtowane w zależności od liczby zawartych umów o pracę i tego, czy pracownik mieszka w miejscowości, której znajduje się zakład pracy, czy w innej miejscowości. Jednak w rozliczeniu rocznym pracownicy mogą uwzględnić faktyczne wydatki na dojazdy do pracy udokumentowane wyłącznie imiennymi biletami okresowymi.

REKLAMA

KSeF - dlaczego trzeba go poznać już dziś?

Krajowy System e-Faktur - obowiązek korzystania z niego wchodzi w życie dopiero w 2024 roku, dlatego wielu księgowych i przedsiębiorców uważa, że ma jeszcze miesiące na wdrożenie w jego funkcjonalność. Tymczasem producenci oprogramowania wspierającego pracę księgowych i biur rachunkowych biją na alarm! Czasu na naukę jest bardzo niewiele i warto już teraz sprawdzić nowy system w praktyce.

Firma w mieszkaniu a koszty podatkowe - prąd, amortyzacja, meble, podatek od nieruchomości i inne

Jakie koszty podatkowe można uwzględnić, jeżeli działalność gospodarcza jest prowadzona w mieszkaniu? Czy można odliczyć wydatki na amortyzację mieszkania, czynsz, wyposażenie (np. meble), prąd, wodę, gaz, ogrzewanie, wywóz odpadów (śmieci), internet, remont, odsetki od kredytu, czy podatek od nieruchomości? Jak księgować wydatki dot. mieszkania wykorzystywanego jako biuro?

Samochód w firmie. Kup auto w grudniu i rozlicz koszty podatkowe jeszcze w 2022 roku

Przedsiębiorcy, którzy chcą rozliczyć w kosztach 2022 roku zakup samochodu muszą dopilnować, aby tzw. opłata własna została zaksięgowana na rachunku firmy leasingowej jeszcze w grudniu. To księgowanie jest kluczowe dla określenia daty sprzedaży, która pojawi się na fakturze – wynika z przeglądu procedur rynkowych dokonanego przez Carsmile. Zakup auta i rozliczenie kosztów w grudniu wciąż jest możliwe, ale trzeba się spieszyć z formalnościami i nie odkładać ich „na po Świętach”. Na szczęście firmy leasingowe uprościły procedury, chociaż umowę leasingu nadal sporządza się i podpisuje w formie papierowej, co wydłuża formalności.

VAT in the Digital Age – dyrektywa wprowadzająca VAT w erę cyfrową

VAT, e-faktury. Projekt nowej unijnej dyrektywy został opublikowany 8 grudnia 2022 r. Jej założeniem jest zelektronizowanie rozliczeń VAT oraz lepsze zabezpieczenie budżetów państw członkowskich przed nadużyciami w VAT. Nowe regulacje mają także zminimalizować lukę VAT oraz zapewnić wykorzystanie nowych technologii, ułatwiających pobór podatku. Jakie zmiany w praktyce wprowadzi dyrektywa UE?

REKLAMA

Jak wybrać program do obsługi KSeF? Coraz mniej czasu na zmiany

Krajowy Systemu e-Faktur (KSeF) zostanie uruchomiony 1 stycznia 2024 r. i stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców. Tymczasem wiele firm nawet nie zaczęło jeszcze prac nad przystosowaniem swoich systemów informatycznych do obsługi dokumentów ustrukturyzowanych w formacie KSeF.

Podatki 2023. Zmiana momentu ujęcia składek ZUS w kosztach podatkowych płatnika od 2023 roku

Od 1 stycznia 2023 wejdą w życie przepisy, które zmieniają moment, w którym płatnik będzie ujmował składki ZUS w kosztach uzyskania przychodów. Od 2023 roku składki ZUS w części finansowanej przez płatnika, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który wynagrodzenia są należne, pod warunkiem, że składki zostaną opłacone w terminie wynikającym z odrębnych przepisów. Natomiast w razie uchybienia tym terminom, ww. składki ZUS będą stanowić koszty podatkowe w miesiącu ich opłacenia do ZUS. Nie będzie mieć już znaczenia moment wypłaty wynagrodzenia, jeżeli zostanie to dokonane terminowo.

Leasing operacyjny a koszty podatkowe. Umowę można rozwiązać przed upływem dwóch lat

Umowę leasingu operacyjnego można rozwiązać wcześniej niż po upływie minimalnego okresu dwóch lat, bo prawo tego nie zakazuje – uważają eksperci rynku wynajmu. Co więcej nie trzeba korygować kosztów podatkowych jeżeli umowa skończy się przed upływem dwóch lat. Eksperci wskazują, że przeszkodą w skróceniu okresu trwania umowy jest podejście leasingodawców, dla których dłuższa umowa oznacza wyższy zysk.

Wydatki na spotkanie z kontrahentami a koszty podatkowe

Firma może odliczyć wydatki na spotkania szkoleniowo-integracyjne, w których biorą udział jej kontrahenci prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 grudnia 2022 r. (sygn. akt. II FSK 1130/20).

KSeF – jak przygotować się do zmian? [kompendium]

Projekt ustawy dotyczący wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) jest obecnie konsultowany. Potwierdza on założenie co do wprowadzenia obowiązku stosowania KSeF od 1 stycznia 2024 roku, dając podatnikom coraz mniej czasu na jego wdrożenie.

Kiedy dane nabywcy na fakturze można skorygować notą korygującą

Faktura jest jednym z najpopularniejszych dokumentów stosowanych w obrocie gospodarczym. Nie tylko potwierdza przeprowadzoną pomiędzy sprzedającym a kupującym transakcję (sprzedaż towarów lub usług) ale również umożliwia jej ujęcie w księgach rachunkowych. Prawidłowo wystawiona stanowi podstawę do rozliczenia podatku VAT, w tym odliczenia podatku naliczonego. W artykule odpowiemy na pytanie co zrobić, jeżeli po wystawieniu faktury okaże się, że błędnie zostały w jej treści wykazane dane nabywcy – czy i kiedy taką pomyłkę będzie mógł poprawić sam nabywca.

Rodzaje faktur VAT

Faktura jest jednym z najbardziej związanych ze sprzedażą pojęć. Niejednokrotnie spotykamy się z nazwami faktura, faktura sprzedaży, faktura, VAT, faktura korygująca i wiele innych. Czym się charakteryzują? Kto je wystawia? Jakie elementy powinny zawierać różne rodzaje faktur?

Czy można wystawić fakturę do paragonu z NIP będącego fakturą uproszczoną?

Na życzenie nabywców podatnik wystawia paragony z ich NIP. Zdarza się, że po sprzedaży nabywcy zgłaszają się do podatnika, prosząc o wystawienie im faktury do posiadanego paragonu. Czy podatnik może wystawiać takie faktury?

KSeF. Rewolucja w fakturach już niebawem [kompendium]

KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur ma zapewnić bezpieczeństwo i ułatwić rozliczenia. Zmiana jest rewolucyjna, przedsiębiorcy muszą się przygotować.

Wystawienie pustej faktury w prawie karnym skarbowym

Puste faktury wystawiane są w dalszym ciągu pomimo wielu narzędzi kontrolnych w posiadaniu organów podatkowych.

Zbrodnia VAT. Proces w Olsztynie

Przed Sądem Okręgowym w Olsztynie 16 listopada 2022 r. rozpoczął się proces dwóch osób oskarżonych m.in. o popełnienie tzw. zbrodni VAT-owskiej. Przestępstwa zarzucane oskarżonym zagrożone są karą do 25 lat pozbawienia wolności.

Wydatki na cele osobiste przedsiębiorcy a koszty podatkowe firmy

Aby prowadzić działalność gospodarczą zmuszeni jesteśmy ponosić koszty jej prowadzenia. Jednak część wydatków firmowych traktowana jest przez urzędy skarbowe jako wydatki na cele osobiste przedsiębiorcy. A wydatki na cele osobiste nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Diety przedsiębiorców (kierowców) z tytułu podróży służbowych a koszty podatkowe

Kierowca (indywidualny przedsiębiorca) świadczący w ramach działalności gospodarczej usługi transportowe ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wartość diet krajowych i zagranicznych (z tytułu podróży służbowych). Koszty te są ograniczone limitem diet przysługujących pracownikom.

Wynajęcie mieszkania za granicą a koszty podatkowe przedsiębiorcy w Polsce

Czy polski przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na wynajęcie mieszkania w Czechach, gdzie będzie realizował kontrakt? Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że tak.

Zaliczka czy zadatek - co wybrać. Skutki podatkowe w PIT, CIT i VAT

Wcześniejsza zapłata za świadczenie kontrahenta (w formie zadatku lub zaliczki) może mieć wpływ zarówno na podatki dochodowe (PIT, CIT) jak i podatek od towarów i usług (VAT). Różnice w cywilistycznym rozumieniu zaliczki i zadatku będą miały spore znaczenie dla rozliczeń podatkowych stron.

Czy kosztem podatkowym może być wypłacone odszkodowanie za skradziony towar?

Aby przedsiębiorca mógł zaliczyć do koszów uzyskania przychodów straty (np. odszkodowanie wypłacone kontrahentowi) z tytułu skradzionego towaru musi wykazać, że miały miejsce niespodziewane okoliczności, których nie miał możliwości przewidzieć. Niedochowanie należytej staranności przy prowadzeniu działalności gospodarczej wyklucza możliwość uznania poniesionych strat za koszty. Takie stanowisko po raz kolejny potwierdziły organy podatkowe (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 września 2022 roku, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.680.2022.1.AK).

Jaka nazwa spółki cywilnej na fakturach VAT? Z nazwiskami wspólników, czy bez?

W świetle przepisów o VAT, spółka cywilna jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej jest podatnikiem tego podatku. W praktyce od lat budzi wątpliwości kwestia czy na fakturach w nazwie spółki cywilnej powinny być ujęte imiona i nazwiska wspólników spółki cywilnej, czy wystarczy jej nazwa.

Faktura bez NIP nabywcy - czy można odliczyć VAT

Osoba fizyczna wynajmuje dwa mieszkania firmom (na potrzeby zakwaterowania pracowników tych firm). Nie jest przedsiębiorcą, lecz jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W związku z tym firmom będącym najemcami wystawia faktury ze stawką VAT 23%. Osoba ta zleciła remont jednego z mieszkań i od wykonawcy otrzymała fakturę z VAT 8% na swoje imię, nazwisko oraz adres, ale bez NIP. Mimo wezwań wykonawca odmawia skorygowania faktury. Czy osoba fizyczna może odliczyć VAT z takiej faktury (bez NIP)?

Nota korygująca – czym jest, kto może wystawić, jakie błędy na fakturze może poprawić

Czym jest nota korygująca, jakie informacje zawiera i kto może ją wystawić? Kiedy zamiast noty korygującej jest konieczna faktura korygująca? Kto musi zaakceptować notę korygującą?

Podatek VAT. Możliwość wystawienia noty korygującej przez nabywcę

Przedsiębiorca będący nabywcą nie może wystawić noty korygującej zmieniającej podmiot nabywający. Tak orzekł Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.136.2022.1.JK.

Pomoc Ukraińcom a koszty podatkowe firmy

Nie każda pomoc świadczona obywatelom Ukrainy może być kosztem podatkowym firmy. Przekonała się o tym pewna spółka, która wystąpiła o indywidualną interpretację podatkową.

Jak wybrać system informatyczny, który obsługuje KSeF?

Skala zmian związanych z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur jest olbrzymia – proces wystawiania i odbierania faktur elektronicznych dotknie niemal każdego. KSeF jest systemem informatycznym, a zatem, by móc z niego skorzystać, należy mieć odpowiednie narzędzia IT służące do wystawiania i odbierania faktur. Nie wystarczy komputer (laptop, tablet, telefon) i podłączenie do Internetu – potrzebne jest jeszcze jedno z dopuszczonych przez Ministerstwo Finansów narzędzi autoryzacyjnych, np. token lub profil zaufany. Najprostszym sposobem komunikacji z KSeF jest udostępniona strona internetowa pozwalająca na zalogowanie się przez przeglądarkę www. Czy to jednak wystarczy, jeśli planujesz komunikację z KSeF w sposób zautomatyzowany i integrujący środowisko wewnętrzne swojej firmy?

Faktura bez NIP a prawo do odliczenia VAT

Podstawowym dokumentem uprawniającym do odliczenia podatku VAT jest faktura. Co w przypadku, gdy na fakturze brakuje NIP?

Wystawianie faktur – terminy ustawowe

Faktura jest podstawowym dokumentem, który potwierdza transakcję zakupową. Stanowi podstawę do obliczeń podatkowych oraz określania zobowiązania podatkowego, w określonych okresach. Nic więc dziwnego, że ustawodawca zdecydował jak powinien wyglądać dokument faktury oraz w jakim czasie minimalnym oraz maksymalnym dokument taki powinien zostać wystawiony.

Firma w mieszkaniu a koszty podatkowe w PIT

Firma w mieszkaniu. Szczególnie w trudnych gospodarczo momentach wielu przedsiębiorców zastanawia się nad minimalizacją swoich kosztów. Jedną z opcji jest prowadzenie działalności gospodarczej z prywatnego mieszkania lub domu. Często oznacza to przeznaczenie części nieruchomości na cele biurowe – jak chociażby stworzenie sali spotkań czy gabinetu, a także ponoszenie części kosztów mediów na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Czy takie wydatki, ponoszone w prywatnym domu podatnika, ale na cele firmowe mogą być rozliczane firmowo? Czy mają wpływ na wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych?

50% kosztów uzyskania przychodów informatyka - jakie wymogi należy spełnić

Polskie prawo przewiduje możliwość zastosowania preferencyjnych (50%) kosztów uzyskania przychodów przez specjalistów z branży IT, którzy w ramach realizowanych zadań działają w sposób twórczy. Jest to więc związane m.in. z grami komputerowymi i tworzeniem programów. Aby skorzystać z podwyższonych KUP, trzeba jednak spełnić konkretne przesłanki. Przedstawiamy działania po stronie pracodawcy, które pozwolą uniknąć powstania wątpliwości w razie kontroli ze strony Urzędu Skarbowego.

Wyższe stawki podatku od nieruchomości – koszty dla przedsiębiorców

W 2023 r. maksymalne stawki podatku od nieruchomości wzrosną średnio o 12 proc., na co wpływa wysoka inflacja. Dla porównania, w 2022 r. maksymalne stawki wyniosły średnio 4 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. Choć to gminy ostatecznie decydują o wysokości stawek i mogą ustalać je na znacznie niższych poziomach, w praktyce większość z nich (zwłaszcza miasta wojewódzkie) stosuje maksymalne stawki, aby ratować uszczuplone budżety. A to oznacza zwiększenie obciążeń podatkowych dla przedsiębiorców, którzy i tak zmagają się ze wzrostami różnorakich kosztów.

Ulga sponsoringowa, czyli dodatkowe 50% kosztów uzyskania przychodu

Ulga sponsoringowa jest preferencją, która pojawiła się w obu ustawach o podatku dochodowym od początku 2022 roku. Jak podkreślali legislatorzy rozwiązanie miało stanowić formę zachęty podatkowej, mającej na celu wsparcie określonych dziedzin życia społeczno–gospodarczego.

Samochód osobowy w firmie a koszty podatkowe - amortyzacja, leasing, eksploatacja, ubezpieczenie, sprzedaż

Jakie metody amortyzacji mają zastosowanie do samochodów osobowych? Jakie limity obowiązują przy amortyzacji samochodów osobowych? Jak rozliczać w kosztach opłaty związane z leasingiem, najmem lub dzierżawą samochodów osobowych? Jakie zasady obowiązują przy zaliczaniu do kosztów podatkowych wydatków związanych z eksploatacją samochodów osobowych? Jakie zasady obowiązują przy zaliczaniu do kosztów wydatków związanych z ubezpieczeniem AC samochodów osobowych? Jak rozliczyć podatkowo sprzedaż samochodu osobowego będącego środkiem trwałym? Wyjaśniamy.

Otrzymanie faktury - obowiązkowa checklista

Co trzeba sprawdzić po otrzymaniu faktury? Przede wszystkim trzeba potwierdzić prawo do odliczenia VAT. Przy transakcjach o wartości ponad 15 tys. zł trzeba sprawdzić czy istnieje obowiązek zapłaty z zastosowaniem podzielonej płatności. Trzeba też sprawdzić, czy podatnik ma prawo zaliczyć wydatek z tej faktury do kosztów podatkowych. Trzeba też wiedzieć jak zaksięgować taką fakturę w księgach rachunkowych.

Ulga na robotyzację – realna, ale terminowa korzyść

Tak zwana ulga na robotyzację jest jedną z niewielu prawdziwych korzyści podatkowych wprowadzonych od 2022 r. Z jednej bowiem strony wpływa ona na możliwość istotnego zmniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, a jednocześnie, wbrew nazwie, dotyczyć może wielu podatników.

Fikcyjne koszty, "lewe" faktury można kupić w internecie. W I kwartale 2022 r. fiskus wykrył oszustwa na ok. 2,5 mld zł

Według danych Ministerstwa Finansów, w I kwartale 2022 r. liczba wykrytych fikcyjnych faktur wzrosła o 4,2% w porównaniu z 2021 rokiem. Z kolei kwota netto wynikająca z nich była mniejsza rdr. o prawie 19%. Natomiast dzięki monitoringowi Internetu, wiemy, że problem handlu kosztami cały czas utrzymuje się na podobnym poziomie. Przestępcy bez skrępowania ogłaszają się w sieci ze swoimi usługami. Jednak eksperci prognozują, że wykrywalność w tej kwestii będzie się zwiększać. Jednocześnie zwracają uwagę na to, że dzisiaj także istotnym problemem jest podważanie przez urzędników faktycznych transakcji, co również może być ujmowane w statystykach. A to z kolei może finalnie prowadzić do błędnych wniosków w tej materii.

Cyfryzacja KAS. Ponad 10 mln faktur testowych w KSeF. 66% firm w Polsce wystawia faktury papierowe

Odnotowaliśmy w środowiskach testowych 804 tys. uwierzytelnień w systemie i 10,4 mln wystawionych faktur testowych w systemie KSeF – powiedział PAP wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej Bartosz Zbaraszczuk. Aż 66 proc. firm w Polsce nadal korzysta z faktur papierowych. Tylko 17 proc. firm wystawia je jedynie w formie elektronicznej – wynika z badania dotyczącego stosowania w Polsce faktur.

Dobrowolny KSeF - małe zainteresowanie podatników. Niewiele firm testuje nowy sytem

Od początku 2022 roku Krajowy System e-Faktur (w skrócie: KSeF) jest dobrowolny, ale od 2024 roku prawdopodobnie stanie się obligatoryjny. Zgodę na taki termin wydała Rada UE. Z kolei Ministerstwo Finansów podaje, że do 9 czerwca odnotowano 779 uwierzytelnień w środowisku produkcyjnym i ponad 731,7 tys. – w testowym. Firmy wystawiły też przeszło 8,9 mln próbnych faktur. Komentujący te dane eksperci wskazują, że jak na razie to dość małe zainteresowanie. Nie brakuje też opinii, że KSeF jest dysfunkcjonalny i przedsiębiorcy nie zechcą go wdrażać, a nawet zaczną go bojkotować. Resort wskazuje jednak zalety korzystania z systemu. Ale doradcy podatkowi zwracają przy okazji uwagę na obowiązki i nieuniknione koszty związane z wdrażaniem. I dodają, że są oczywiście plusy oraz minusy rozwiązania, jednak czas pokaże, jak to będzie w praktyce funkcjonowało.

Krajowy System e-Faktur - jakie korzyści przynosi integracja z systemem EDI?

W 2024 roku obowiązkowe e-fakturowanie w Polsce stanie się faktem. Przedsiębiorcy już dziś powinni zastanowić się jak wdrożyć w swojej firmie e-faktury i KSeF zgodnie z nadchodzącymi zmianami w prawie.

Ministerstwo Finansów: UE zgadza się na obowiązkową e-fakturę w Polsce od 2024 r.

17 czerwca br. Rada Unii Europejskiej zgodziła się, aby fakturowanie elektroniczne w Polsce było obowiązkowe od 1 stycznia 2024 r. Krajowy System e-Faktur (e-faktura) to kolejny etap wdrażania innowacyjnych e-usług administracji, które ułatwiają rozliczenia między firmami i zapewniają im bezpieczeństwo rozliczeń. Takie działania są kluczowe dla jeszcze szybszej i efektywniejszej identyfikacji oszustw podatkowych, zwłaszcza karuzel VAT. Już od 1 stycznia 2022 r. polscy przedsiębiorcy mogą korzystać z KSeF na zasadach dobrowolnych.

Pomoc dla Ukrainy w kosztach podatkowych i odliczenie od podstawy opodatkowania (PIT i CIT)

Podatnicy podatków dochodowych mogą rozliczyć darowizny przekazane na rzecz Ukrainy w kosztach uzyskania przychodów (w PIT i CIT), a następnie odliczyć od podstawy opodatkowania. Jednak nie w każdej sytuacji podatnik skorzysta z obu tych preferencji podatkowych jednocześnie.

Wydłużony termin wdrożenia KSeF – czy księgowi zdążą?

Wydłużenie terminu wdrożenia KSeF pozwoli przedsiębiorcom i księgowym na przygotowanie się do tego wyzwania. Istnieje natomiast kilka bardzo ważnych obszarów, dla których mogłoby zabraknąć czasu, gdyby obowiązek ten był obligatoryjny od 2023 roku.

Mikrofirmy czekają problemy z KSeF. Część może przejść do szarej strefy lub nawet zrezygnować z biznesu

Wielkimi krokami zbliża się KSeF, który w końcu stanie się obligatoryjny. Dla przedsiębiorców oznacza to przestawienie się na nowe zasady wystawiania faktur. Zakończy się możliwość wprowadzania zmian na dokumentach przed ich wysyłką do kontrahenta. Firmy będą dokładniej weryfikować faktury przed ich zatwierdzeniem.

Faktura bez VAT. Czym się wyróżnia?

Wystawianie faktur VAT to rutynowa czynność dnia codziennego przedsiębiorcy. Podatek VAT jest integralną częścią ceny towaru widocznej w sklepie jednak nie stanowi zysku sprzedawcy. Kwota VAT jest wpłacana na konto urzędu skarbowego. Jednak niektórzy przedsiębiorcy są zwolnieni z VAT. Jak wyglądają obowiązki dokumentacyjne w podatku VAT u takich przedsiębiorców?

Obowiązkowe eFaktury od 2023 roku – na co należy się przygotować?

Komisja Europejska wyraziła Polsce zgodę na obowiązkowe powszechne stosowanie Krajowego Systemu eFaktur (KSeF). W konsekwencji, zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, czeka nas rewolucja w fakturowaniu polegająca na zastąpieniu dotychczasowych papierowych faktur eFakturami, czyli fakturami ustrukturyzowanymi.

Krajowy System e-Faktur – kolejny krok do cyfryzacji w biznesie

Czym jest Krajowy System e-Faktur? Jak działa? Jakie problemy generuje? Wyjaśnia ekspert z Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych.

REKLAMA