REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Gmina, Prawo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Sprzedawcy oleju opałowego mogą odzyskiwać nadpłaconą akcyzę

Trybunału Sprawiedliwości UE orzekł, że krajowy fiskus nie miał prawa żądać akcyzy według sankcyjnej (ośmiokrotnie wyższej) stawki od sprzedawców oleju opałowego tylko z tego powodu, że nie złożyli oni w terminie zestawienia oświadczeń o przeznaczeniu go na cele grzewcze. Na tej podstawie sprzedawcy mogą wnioskować o wznowienie zakończonych spraw i zwrot nadpłat.

Od 1 lipca duzi podatnicy muszą udostępniać do kontroli Jednolity Plik Kontrolny

1 lipca 2016 r. jest istotną datą dla polskiego systemu podatkowego. Od tego dnia duże podmioty muszą przekazywać, na żądanie organów podatkowych, księgi podatkowe oraz dowody księgowe w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). To rozwiązanie może znacznie usprawnić i przyspieszyć kontrole fiskusa, ale wiąże się jednak z obowiązkiem posiadania odpowiednich systemów informatycznych. Tym bardziej, że struktura JPK będzie stopniowo rozszerzana o kolejne elementy.

Większe bezpieczeństwo produktów

Wysokie kary za wprowadzanie do obrotu produktów niezgodnych z wymaganiami, stwarzających zagrożenie dla konsumentów – to jedna ze zmian zawartych w obowiązującej już ustawie o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku. Podstawowym celem nowych regulacji jest zapewnienie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki, eliminowanie zagrożeń stwarzanych przez wyroby dla zdrowia i bezpieczeństwa oraz znoszenie barier technicznych w handlu i ułatwianie obrotu towarowego.

Nowe prawo restrukturyzacyjne - pierwsze doświadczenia i uwagi

Minęły pierwsze miesiące od dnia 1 stycznia 2016 roku, czyli od wejścia w życie nowej ustawy Prawo restrukturyzacyjne. Ustawa ta stać się ma przewrotem w podejściu do spraw niewypłacalności przedsiębiorców w rozumieniu stosunku do nich samych, ich zawinionych i niezawinionych błędów oraz dania szansy, jakiej jeszcze w dotychczasowej polskiej legislacji nie było. Jakie są pierwsze uwagi dotyczące nowego prawa restrukturyzacyjnego?

REKLAMA

Szybsza i tańsza rejestracja znaków towarowych

Szybszą rejestrację znaków towarowych dzięki zmianie systemu rozpatrywania zgłoszeń przez Urząd Patentowy przewiduje nowelizacja przepisów dotyczących własności przemysłowej, która wchodzi w życie 15 kwietnia 2016 r. Ustawie towarzyszyć będzie rozporządzenie obniżające opłaty rejestracyjne.

Podatek leśny - poradnik

Prezentujmy najważniejsze i niezbędne informacje dotyczące podatku leśnego, w szczególności z zakresu zasad związanych z obliczaniem stawki opodatkowania, powstawaniem i wygasaniem obowiązku podatkowego, terminami płatności oraz zwolnieniami. Poradnik uwzględnia zmiany w ustawie o podatku leśnym wprowadzone ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 1 stycznia 2016 r.

Jak ująć program Rodzina 500+ w księgach rachunkowych

Na początku kwietnia 2016 r. rusza program Rodzina 500+. To nie tylko wyzwanie organizacyjne dla organów samorządowych, ale także kwestia, nad którą muszą się poważnie pochylić służby finansowo-księgowe urzędów. Środki z programu Rodzina 500+ są środkami publicznymi i organ odpowiedzialny za ich rozdystrybuowanie musi zadbać o właściwe ujęcie w księgach rachunkowych i sprawozdaniach budżetowych. Zasada ta dotyczy też środków, które będą przeznaczone na obsługę organizacyjną (administracyjną) programu Rodzina 500+.

Łatwiejszy dostęp do przetargów dla małych i średnich firm

Ułatwienia w dostępie do zamówień publicznych dla małych i średnich firm, większy nacisk na pozacenowe kryteria oceny ofert oraz zwiększenie roli komunikacji elektronicznej w procesie przetargowym, przewiduje projekt tzw. małej noweli Prawa zamówień publicznych, przyjęty przez rząd.

REKLAMA

Opłata reklamowa – gminy maja problem z kodeksami reklamowymi

Ustawy krajobrazowa obowiązuje od 11 września 2015 roku ale gminy wciąż nie spieszą się z przygotowywaniem i wprowadzaniem w życie tzw. kodeksów reklamowych, które miały uporządkować chaos w przestrzeni publicznej i dać podstawę do pobierania opłat reklamowych. Nowe przepisy zostały zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego i wciąż czekają na jego opinię. Jeśli TK uzna je za sprzeczne z Ustawą zasadniczą stworzone na podstawie wadliwego prawa kodeksy mogą stać się bezużyteczne i obrócić się przeciwko gminom, jako podstawa do dochodzenia odszkodowań, zwrotu kar i opłat reklamowych.

Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego już od marca 2016 r.

18 stycznia 2016 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków europejskich przez jednostki samorządu terytorialnego oraz o zmianie ustawy o finansach publicznych. Zakłada on centralizację rozliczeń VAT samorządów z podległymi im jednostkami, co w uproszczeniu oznacza, że dany samorząd oraz wszystkie podległe mu jednostki zobowiązane będą do składania jednej deklaracji VAT-7.

Ułatwienia w warunkach uzyskania koncesji

Wprowadzenie ułatwień w przyznawaniu koncesji oraz realizacji projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, przy jednoczesnym zapewnieniu warunków dotyczących najlepszego stosunku, jakości do ceny – zakłada przyjęty przez rząd projekt ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Upadłość przedsiębiorcy po 1 stycznia 2016 r.

Obowiązująca od początku 2016 r. ustawa Prawo restrukturyzacyjne uchyliła m.in. upadłość z możliwością zawarcia układu, przepisy o postępowaniu naprawczym oraz wprowadziła nowe regulacje co do zbiegu postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych.

Automatyczna wymiana informacji podatkowych - wdrożenie dyrektywy UE

Projekt ustawy o obowiązkowej automatycznej wymianie informacji w dziedzinie opodatkowania, przygotowany przez Ministerstwo Finansów, ma na celu dostosowanie polskiego prawa do wymogów dyrektywy UE. Ustawa określa m.in. zasady dokonywania obowiązkowej, automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania, obowiązki informacyjne instytucji finansowych w zakresie wymiany informacji o rachunkach, zakres informacji podlegających obowiązkowej automatycznej wymianie informacji w dziedzinie opodatkowania, tryb ich przekazywania oraz zasady sprawozdawcze i zasady należytej staranności raportujących instytucji finansowych. Wprowadzanie ustawy jest opóźnione, Polska miała obowiązek wdrożyć dyrektywę od 1 stycznia 2016 r.

Propozycje dotyczące rozliczeń VAT w gminach zbyt skomplikowane

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy dotyczący rozliczeń podatku VAT przez samorządy. Zdaniem ekspertów rozwiązania zawarte w projekcie są krokiem w dobrym kierunku, ale powinny bardziej uwzględniać interesy gmin. Podkreślają jednak, że propozycje są zbyt skomplikowane.

Prawo podatkowe jedną z największych barier w działalności gospodarczej

Prawo podatkowe znalazło się wśród obszarów w biznesie wymagających poprawy, najczęściej wskazywanych przez inwestorów w Polsce. Przedsiębiorcy zwracali uwagę m.in. na odmienną interpretację podatkową w zależności od urzędu, czasochłonne procedury oraz częste kontrole podatkowe. Bariery w działalności biznesowej w swym raporcie wymieniła Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Terminowe umowy o pracę od 22 lutego 2016 r.

Nowe przepisy prawa pracy, które wejdą w życie 22 lutego 2016 r. będą dotyczyć m.in. umów o pracę zawieranych na czas określony. Nowe regulacje w znacznym stopniu zmienią dotychczasową praktykę zatrudniania pracowników na podstawie tych umów.

Nowe przepisy prawa restrukturyzacyjnego i prawa upadłościowego

Od 1 stycznia 2016 r. weszły w życie nowe przepisy prawa restrukturyzacyjnego i znowelizowane prawa upadłościowego. Dzięki restrukturyzacji dłużnik ma obecnie cztery sposoby na zawarcie układu z wierzycielami, który umożliwi zachowanie firmy. W zależności od zaistniałej sytuacji, przedsiębiorca może wybrać najlepszą dla siebie procedurę. W wyniku nowelizacji prawa upadłościowego wierzyciele mają też większy wpływ na przebieg postępowania.

VAT w gminach 2016 – nie ma konieczności centralizacji rozliczeń

Wyrok TSUE z dnia 29 września 2015 r. C-276/14 nie rozstrzyga o konieczności jakiejś „centralizacji” rozliczenia VAT w gminach - uważa profesor Witold Modzelewski.

Ujednolicony mechanizm naliczania odsetek w transakcjach handlowym

Z dniem 1 stycznia 2016 r. weszła w życie ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Głównym zadaniem noweli zainicjowanej przez Ministerstwo Gospodarki jest przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych oraz wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym.

10 najważniejszych zmian w prawie w 2015 r.

Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy podsumowanie roku 2015 pod kątem zmian w polskim prawie, w postaci rankingu dziesięciu najważniejszych zmian. W rankingu tym znajdują się, naszym zdaniem, najważniejsze nowelizacje obowiązujących aktów prawnych oraz nowe akty prawne, które weszły w życie w mijającym roku.

Szydło: podatek miedziowy powinien być zniesiony

Podatek miedziowy powinien być zniesiony, prace nad ustawą trwają - powiedziała w PR I Polskiego Radia premier Beata Szydło.

Centralizacja rozliczeń w samorządach w zakresie podatku VAT od 1 stycznia 2017 r.

Ministerstwo Finansów zdecydowało o przeunięciu terminu obowiązkowej „centralizacji” rozliczeń w samorządach w zakresie podatku VAT z połowy 2016 r. na 1 stycznia 2017 r.

Wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych

Większość z nas podchodzi do tematu danych osobowych i ich ochrony z dużą beztroską. Z przeprowadzonych badań wynika, że informacje prywatne nie tylko są niefrasobliwie udostępniane w internecie, ale i trafiają do kosza w formie faktur, rachunków, pism urzędowych czy korespondencji bankowej. Wszystko to sprawia, że bazy danych aż kipią od najróżniejszych informacji, które nie tylko wykorzystywane są w celach marketingowych, ale i bywają udostępniane oraz sprzedawane w mniej lub bardziej legalnym obrocie gospodarczym.

Nowe regulacje w zakresie przyspieszenia spraw egzekucyjnych

Od 8 listopada 2015 r. weszła w życie większość znowelizowanych przepisów ustawy o komornikach sądowych i egzekucji, których celem jest przyspieszenie rozpoznawania spraw egzekucyjnych. Chodzi o określenie nowych zasad wpływu spraw do kancelarii komorniczych, tak, aby sprawy egzekucyjne prowadziły także średnie i efektywne kancelarie komornicze, a w dużych, do których dotąd trafiało najwięcej spraw nie powstawały zaległości.

Podatek od nieruchomości od gruntów objętych obszarem rewitalizacji od 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. maksymalna wysokość stawki podatku od nieruchomości - od gruntów niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego – wynosi 3 zł od 1 m2 powierzchni.

Czy na pewno gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT?

Od chwili podjęcia przez NSA w dniu 24 czerwca 2014 r. uchwały, w której arbitralnie stwierdzono, że jednostki budżetowe nie są (jakoby) podatnikami tego podatku, trwa i pogłębia się chaos w tym zakresie. Należy przypomnieć, że w ustnym uzasadnieniu do tej uchwały stwierdzono, że wszystkie jednostki budżetowe nie są podatnikami, bo (jakoby) nie prowadzą „samodzielne” działalności gospodarczej, o czym świadczy – zdaniem sądu – fakt, że nie dysponują swoim dochodem. W uzasadnieniu jednak stwierdzono, że tylko gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami, choć państwowe już są, mimo że również „nie dysponują swoim dochodem”, bo w sensie prawnofinansowym niczym się nie różnią.

Ustawa o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych

Zasadniczym celem ustawy o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych, czyli tak zwanej ustawy o pomocy frankowiczom, jest wsparcie kredytobiorców, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji po znacznym wzroście kursu franka. Kontrowersje budzi jednak nie tylko sama ustawa, ale nieustannie zmieniany wymiar tej pomocy, który do pierwotnego poziomu, tj. modelu 50/50 obniżony został przez Senat.

Zmiany w ustawie o usługach płatniczych

Zmiana nadzoru nad dostawcami kart płatniczych, kary dla dostawców kart płatniczych za naruszanie przepisów, jak również ułatwienia dla krajowych dostawców kart płatniczych - takie rozwiązania przewiduje przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw.

Prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic: wzrost kwoty wolnej może być ogromnym problemem dla samorządów

Wzrost kwoty wolnej od podatku może być ogromnym problemem dla samorządów, gdyż udział w PIT to ich podstawowe źródło dochodów; może się okazać, że zwłaszcza w powiatach i województwach nie będzie pieniędzy nawet na wynagrodzenia pracowników - mówi prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic.

Zakłady budżetowe nie mogą być uznane za odrębnego od gminy podatnika VAT

Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę, w której wskazał, że gminne zakłady budżetowe nie mogą być uznane za odrębnego od gminy podatnika VAT gdyż nie spełniają one warunku samodzielności. W związku z powyższym, jak poinformowało Ministerstwo Finansów, gminne zakłady budżetowe objęte zostaną planowanym obowiązkowym „scentralizowaniem" rozliczeń w podatku VAT.

Prewspółczynnik odliczenia VAT naliczonego od 1 stycznia 2016 r.

Od 2016 r. gminy w swoich rozliczeniach VAT będą musiały uwzględniać działalność nieobjętą tym podatkiem. W efekcie odzyskają mniej podatku niż obecnie. Część doradców zwraca jednak uwagę, że po wyroku TSUE w sprawie gminy Wrocław obecne regulacje dotyczące prewspółczynnika trzeba zmienić

Upadłość firmy w Polsce – droga przez piekło

Zgodnie z Monitorem Sądowym i Gospodarczym liczba orzeczeń o upadłości firm we wrześniu tego roku wyniosła 45, co oznacza 30 procentowy spadek w stosunku do poprzedniego miesiąca (64 orzeczenia o upadłości). We wrześniu ubiegłego roku orzeczeń o upadłości było 71, co oznacza, że ich liczba znacząco spada. Według Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) w roku 2015 upadnie około 207 firm prowadzonych w postaci indywidualnej działalności gospodarczej, natomiast 547 spółek prawa handlowego w drodze prawa upadłościowego i naprawczego zakończy swoją działalność.

Wdrożenie Międzynarodowych Standardów Badania wymaga wysiłku

Nowe standardy (Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej i Międzynarodowy Standard Kontroli Jakości) będą obowiązywać podmioty badające sprawozdania finansowe jednostek zainteresowania publicznego sporządzone za okresy kończące się 31 grudnia 2016 roku. Dla reszty podmiotów obowiązek dotyczyć będzie badania sprawozdań sporządzonych za okresy kończące się 31 grudnia 2017 roku. A więc za rok 2017 wszyscy już będziemy badać zgodnie z MSB. To bardzo mało czasu. I ogromne wyzwanie dla nas wszystkich - mówi Barbara Misterska-Dragan, zastępcą prezesa KRBR i przewodniczącą Komisji KRBR ds. standaryzacji usług świadczonych przez biegłych rewidentów.

Wyrok TSUE w sprawie rozliczeń VAT gmin i ich jednostek budżetowych - wyjaśnienia MF

Minister Finansów po wyroku TSUE rozstrzygającym, że to gminy a nie ich jednostki budżetowe są podatnikami VAT, deklaruje, że dostosowanie rozliczeń VAT gmin do tezy wyroku nastąpi „w przód". Samorządy mogą jednak, zgodnie z wyrokiem TSUE, podjąć decyzję o dokonaniu korekt rozliczeń (uwzględniając model „scentralizowany" - czyli, że to gmina rozlicza VAT jako podatnik) nieobjętych przedawnieniem. Ministerstwo wyjaśnia jednocześnie, że aby zachować zasadę neutralności VAT – korekty muszą zostać sporządzone w odniesieniu do całego poprzedniego 5 letniego okresu nieobjętego przedawnieniem. Nie będzie możliwe sporządzanie korekt wybiórczych, tj. tylko za wybrane przez samorządy okresy rozliczeniowe.

Wyrok TSUE z dnia 29 września 2015 jest katastrofą: trzeba będzie zwrócić ponad 30 mld zł

Ostatni wyrok TSUE uznający nie wiadomo dlaczego, że gminne jednostki budżetowe jakoby nie są podatnikami podatku od towarów i usług, jest przysłowiowym gwoździem do trumny tego podatku. Dlaczego? Bo podstawowa teza tego wyroku, że tylko gminy i miasta (osoby prawne) są podatnikami VAT-u, a podległe im jednostki budżetowe już nie, wymyślił zagraniczny biznes doradczy, jakże hołubiony przez władze III RP.

Specjalny system ochrony dla produktów nierolniczych w UE

Parlament Europejski chce jak najszybszego stworzenia w Unii Europejskiej specjalnego systemu ochrony dla produktów nierolniczych, których produkcja jest ściśle związana z lokalną tradycją. Dzisiaj jedynie produkty rolne o charakterystycznych cechach dla danego regionu Europy podlegają specjalnej ochronie.

Gminy będą musiały rozliczać VAT swoich jednostek budżetowych

Samorządy czekają duże zmiany. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikiem VAT. To oznacza, że gminy będą musiały przejąć obowiązek rozliczenia podatkowego swoich zakładów budżetowych, będą mogły też same odliczać podatek. Gminy będą miały też szansę na odzyskanie podatku od prowadzonych inwestycji. Jeśli podejmą takie próby, skutki może odczuć budżet państwa.

Poważne konsekwencje wyroku TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) rozstrzygnął wczoraj ostatecznie spór o status podatkowy jednostek organizacyjnych gminy. Zgodnie z przewidywaniami, TSUE potwierdził stanowisko NSA z uchwały wydanej 24 czerwca 2013 r., zgodnie z którym gmina wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jest jednym podatnikiem VAT.

TSUE: gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikiem VAT - orzekł we wtorek 29 września 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości UE. Zdaniem ekspertów to rewolucyjne orzeczenie - oznacza, że gminy muszą przejąć rozliczenia VAT swoich zakładów budżetowych, ale też same będą mogły odliczać podatek.

Dobre praktyki administracyjne w projekcie nowej ustawy Prawo działalności gospodarczej

Czy dzięki konstrukcji katalogu zasad dla organów administracji publicznej w ramach nowej regulacji, przedsiębiorca rzeczywiście zdobędzie szerszą niż dotychczas ochronę?

Jak wystawić fakturę za sprzęt przeciwpożarowy finansowany przez gminę

Gmina zapłaciła za sprzęt przeciwpożarowy zakupiony przez naszą jednostkę straży pożarnej. Na fakturze dostawca wpisał jako nabywcę sprzętu naszą jednostkę i dodatkowo wpisał obok dane gminy, oznaczając ją w treści faktury jako płatnika (czyli podmiot, który opłaci należność za tę fakturę). Czy równoczesne zamieszczenie danych gminy i naszej jednostki na fakturze jest dopuszczalne i czy nie spowoduje to ryzyka zakwestionowania poprawności faktury ze względu na potencjalny zarzut niejednoznacznego określenia stron tej transakcji dla celów VAT?

Czy rekompensata otrzymana od gminy na pokrycie kosztów wchodzi do podstawy opodatkowania

Jesteśmy gminną spółką z o.o. Jesteśmy zobowiązani świadczyć usługi publiczne w zakresie lokal­nego transportu zbiorowego. Gmina przekazuje nam rekompensatę na pokrycie strat poniesionych w związku ze świadczeniem usług publicznych, wyliczaną na podstawie danych z poprzedniego roku. Jest ona korygowana na koniec każdego roku - wtedy do wyliczenia faktycznie należnej rekompensa­ty przyjmuje się wartość rzeczywiście poniesionych kosztów i uzyskanych wpływów. Rekompensata w żaden sposób nie jest odnoszona do ceny jednostkowej świadczonych przez nas usług przewozo­wych. Ma ona jedynie za zadanie wyrównywać nam stratę poniesioną w związku ze świadczeniem usług publicznych. Czy ta rekompensata otrzymywana od gminy zwiększa nam podstawę opodatko­wania podatkiem VAT?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy świadczeniu usług prawnych

Świadczymy usługi prawne. Kiedy powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy w przypadku świadczonych okresowo usług stałej obsługi prawnej?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach zarządzania nieruchomością świadczonych dla gminy

W ramach umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym zawartej z gminą wybuduję budynek miesz­kalny, a następnie będę zarządzać tą nieruchomością przez oznaczony czas, za co będę otrzymywać wynagrodzenie płatne co miesiąc, w ustalonym terminie, na podstawie wystawionej faktury. Czy po­winienem rozpoznawać obowiązek podatkowy w VAT jak dla usługi ciągłej, tj. z upływem okresu rozli­czeniowego, ustalonego w umowie?

Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia odpłatnych usług ustanowienia służebności gruntowej

Jako miasto jesteśmy czynnym podatnikiem VAT. Jesteśmy właścicielem wielu nieruchomości, w związku z czym otrzymujemy wnioski o ustanowienie służebności gruntowych. Ustanowienie słu­żebności gruntowych odbywa się na podstawie stosownego postanowienia sądu bądź umowy cywil­noprawnej, w których płatność z tego tytułu jest określona jednorazowo bądź periodycznie ze wska­zaniem terminów płatności, albo bez takiego wskazania. Jak powinniśmy prawidłowo ustalić moment powstania obowiązku podatkowego?

Jak gmina powinna dokonać korekty z powodu błędnego opodatkowania VAT sprzedaży gruntu niezabudowanego korzystającego ze zwolnienia

Sprzedaliśmy gminną działkę w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wystawiliśmy fakturę dokumentującą tę sprzedaż z 23% VAT, uznając, że jest to dostawa opodatkowana. Okazało się jednak, że dostawa tego gruntu spełnia warunki do zwolnienia z VAT, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Czy możemy wystawić fakturę korygującą tę sprzedaż i odzyskać niepotrzebnie zapłacony podatek?

Czy gmina może korygować faktury wystawione przez urząd gminy

Po zarejestrowaniu naszej gminy jako czynnego podatnika VAT (w miejsce urzędu gminy) nadal zdarza się, że kontrahenci wystawiają nam faktury tylko z danymi urzędu, danymi urzędu i naszym NIP, bądź jego NIP i naszymi danymi. Czy mamy prawo w takim przypadku wystawić fakturę korygującą oraz przyjmować noty korygujące do faktur wystawionych jeszcze przez urząd przed przerejestrowaniem?

Czy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu nieodpłatnego udostępniania świetlic przez gminę

Jako gmina zrealizowaliśmy inwestycję w postaci budowy świetlicy środowiskowej i przebudowy budynku świetlicy wiejskiej. Od momentu zakończenia inwestycji wynajmujemy odpłatnie całe świetlice bądź ich poszczególne pomieszczenia, rozliczając VAT należny od tych usług. Ponieważ jednak podstawową funkcją świetlic jest zapewnienie społeczności lokalnej zaplecza socjalnego, kulturalnego i oświatowego, udostępniamy je nieodpłatnie dla realizacji tych celów w ramach zadań własnych gminy. W takim przypadku uznajemy to nieodpłatne udostępnienie za czynność niepodlegającą VAT. Czy postępujemy prawidłowo?

Czy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży przez gminę nieruchomości gruntowej na rzecz jej dotychczasowego użytkownika wieczystego

Zamierzamy dokonać przeniesienia prawa własności działki na rzecz jej dotychczasowego użytkownika wieczystego w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Czy taka czynność podlega VAT w momencie przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności, powodując powstanie obowiązku podatkowego w tym podatku po stronie gminy?

Zmiany w przepisach dotyczących upadłości spółek od 1 stycznia 2016 r.

Rozszerzenie odpowiedzialności za nieterminowe zgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki na prokurentów i osoby zarządzające nią nieoficjalnie - takie rozwiązanie zakładają znowelizowane przepisy prawa upadłościowego, które wejdą w życie na początku 2016 r. Dotychczas odpowiedzialność ta ciążyła jedynie na członkach zarządu i wspólnikach spółek osobowych. Teraz również prokurentom będzie grozić odpowiedzialność finansowa za długi spółki oraz zakaz prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku niedochowania terminu na złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości.

REKLAMA