REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kontrola skarbowa, Pełnomocnictwo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Krajowa Administracja Skarbowa zacznie działać od 1 stycznia 2017 r.

Głównym celem powołania Krajowej Administracji Skarbowej, w skład której wejdą Służba Celna, Administracja Podatkowa i Urzędy Kontroli Skarbowej jest uszczelnienie systemu podatkowego. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w pełni funkcjonalna Krajowa Administracja Skarbowa zacznie działać od 1 stycznia 2017 r.

Nowa Ordynacja podatkowa będzie gotowa w październiku 2017 r.

Przewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego prof. Leonard Etel zapowiedział, że prace nad projektem nowej Ordynacji podatkowej trwają zgodnie z harmonogramem, projekt będzie gotowy w październiku 2017 r. Kierunkowe założenia do nowej Ordynacji podatkowej przyjął w październiku 2015 r. rząd Ewy Kopacz.

10 lat więzienia za wyłudzanie VAT

Sąd Okręgowy w Olsztynie skazał szefa grupy przestępczej wyłudzającej VAT na 10 lat pozbawienia wolności, a jego wspólnika na 4 lata. Są to rekordowe wyroki skazujące za przestępstwa podatkowe. Likwidacja grupy, która dokonała szeregu oszustw polegających na wyłudzeniu m.in. 50 mln nienależnego zwrotu VAT, to ogromny sukces warmińsko-mazurskiej Kontroli Skarbowej i organów ścigania.

Czy przedsiębiorcy powinni bać się Jednolitego Pliku Kontrolnego?

Od lipca tego roku największe firmy (zatrudniające powyżej 250 pracowników i mające powyżej 50 milionów euro obrotu) będą zobowiązane do prowadzenia dokumentacji w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego. Struktury Pliku dotyczyć maja przede wszystkim faktur, ksiąg przychodów i rozchodów, ewidencji. Podatnicy – zgodnie z decyzją ministerstwa finansów – powinni dostosować swoje systemy księgowe i procedury do wymaganego formatu. Firmy z sektora MSP obowiązek ten obejmie za dwa lata. Czy jest się czego bać?

Przepisy dotyczące pełnomocnictwa ogólnego - od 1 lipca 2016 r.

Od 1 lipca 2016 r. zaczną obowiązywać regulacje dotyczące pełnomocnictwa ogólnego w sprawach podatkowych. W związku z wprowadzeniem pełnomocnictwa ogólnego przestanie obowiązywać zasada, że pełnomocnictwo składa się w organie podatkowym dopiero wtedy, gdy toczy się sprawa.

W Polsce nie ma spójnego systemu podatkowego

W ocenie Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w Polsce nie ma systemu podatkowego, uporządkowanego i spójnego zbioru regulacji i instytucji; gdyby był, podatnicy przestrzegaliby przepisów.

Książka kontroli przedsiębiorcy

Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej ma pewne ograniczenia i podlega kontrolom jej zgodności z obowiązującymi przepisami. W tym względzie zostały nałożone określone obowiązki nie tylko na organ kontroli, ale także na przedsiębiorców. W przypadku wszczęcia kontroli, przedsiębiorca jest zobowiązany do przedstawienia organowi kontrolującemu prowadzonej przez siebie książki kontroli. Przez kogo i jak powinna być prowadzona książka kontroli?

Czy Jednolity Plik Kontrolny zwiększy dochody budżetu państwa?

Zdaniem Wiesława Jasińskiego, wiceministra finansów i Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej Jednolity Plik Kontrolny może przyczynić się do zmniejszenia luki w podatku VAT i CIT. Dzięki JPK administracja zaoszczędzi ok. 200-300 mln zł na kontrolach.

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) umożliwi urzędom skarbowym dokonywanie precyzyjnej kontroli ksiąg oraz dowodów księgowych przedsiębiorstwa, np. faktur, ale także na wykorzystanie zebranych danych do bardzo zaawansowanych kontroli krzyżowych. Duże przedsiębiorstwa mają czas do 1 lipca 2016 r. na wdrożenie JPK do swoich systemów firmowych.

Pełnomocnictwo ogólne w sprawach podatkowych od 1 lipca 2016 r.

W związku ze zmianami w Ordynacji podatkowe, pełnomocnictwo w sprawach podatkowych może być ogólne, szczególne lub do doręczeń. Począwszy od 1 lipca 2016 r. pełnomocnik ogólny będzie mógł działać w imieniu strony postępowania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Od lipca br. zacznie także działać informatyczna baza pełnomocnictw ogólnych, czyli Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO).

Ceny transferowe - fiskus nie powinien zaczynać od straszenia kontrolami

Aby skutecznie ograniczyć transfer dochodów za granicę, polski fiskus powinien zacząć od przyjaznego traktowania przedsiębiorców, a dopiero potem straszyć kontrolami - uważa Hanna Szarpak, doradca podatkowy z TCA Advisers.

Kontrola podatkowa i skarbowa – prawa i obowiązki kontrolowanych oraz kontrolujących

Prawa i obowiązki kontrolowanych podatników i kontrolujących urzędników są co do zasady takie same zarówno podczas kontroli podatkowej prowadzonej przez urzędy skarbowe, jak też w postępowaniu kontrolnym przeprowadzanym przez urzędy kontroli skarbowej.

Postępowanie kontrolne (kontrola skarbowa)

Najważniejsze zasady przeprowadzenia postępowania kontrolnego, w tym właściwe organy kontroli skarbowej, wszczęcie i zakończenie postępowania, przedstawiają eksperci z zespołu do spraw postępowań spornych i doradztwa regulacyjnego PwC.

Postępowanie podatkowe a postępowanie kontrolne - różnice

Podatnicy nie mogą mylić postępowania podatkowego z postępowaniem kontrolnym. Są to odrębne postępowania, prowadzone przez inne organy i na podstawie innych ustaw.

Wprowadzenie jednej instancji uprości postępowanie podatkowe

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Jedną z rozważanych zmian jest zastąpienie dwóch instancji postępowania przed organami administracji podatkowej postępowaniem jednoinstancyjnym zakończonym decyzją zaskarżalną do sądu administracyjnego.

Czy Jednolity Plik Kontrolny pozwoli dokładniej skontrolować podatnika?

Od 1 lipca 2016 r. duże firmy, a od 1 lipca 2018 r. średni i mali przedsiębiorcy będą mieli obowiązek raportowania danych (ksiąg podatkowych i dowodów księgowych) w elektronicznym formacie tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) na żądanie organów podatkowych na etapie każdej procedury podatkowej. Zarówno w ramach czynności sprawdzających (również w kontrolach krzyżowych), w trakcie prowadzenia kontroli podatkowej, czy też postępowania podatkowego lub kontrolnego.

Pełnomocnictwo ogólne tylko elektronicznie

Od 1 lipca 2016 r. zaczną obowiązywać przepisy dotyczące pełnomocnictwa ogólnego. W związku z wprowadzeniem pełnomocnictwa ogólnego przestanie obowiązywać zasada, że pełnomocnictwo składa się w organie podatkowym dopiero wtedy, gdy toczy się sprawa.

Pełnomocnictwa podatkowe 2016 - ogólne, szczególne i do doręczeń

Od 1 lipca 2016 roku w zmienionej Ordynacji podatkowej zacznie obowiązywać kompleksowa regulacja w zakresie pełnomocnictw podatkowych. Wprowadzono możliwość ustanawiania przez podatników pełnomocnika ogólnego. Pełnomocnikiem w sprawach podatkowych (oprócz postępowania przed NSA) nie musi być adwokat, radca prawny czy doradca podatkowy. Przed organami podatkowymi, czy przed wojewódzkim sądem administracyjnym - pełnomocnikiem podatnika może być każda osoba fizyczna, która maj pełną zdolność do czynności prawnych. Ponadto zmieniły się przepisy w zakresie doręczania pism.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) wymaga zmian w oprogramowaniu

Już od lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa będą zobowiązane do przekazywania szczegółowych danych podatkowych, dotyczących prowadzonej działalności. Informacje będą raportowane w ściśle określony sposób – za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), co wymaga zmian w systemach informatycznych przedsiębiorstw.

Projekt ustawy o KAS – rozważane jest jednoinstancyjne postępowanie podatkowe

Trwają prace nad projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Ministerstwo Finansów udzieliło 23 lutego 2016 r. krótkich wyjaśnień odnośnie rozważanych rozwiązań legislacyjnych – np. wprowadzenia jednoinstancyjnego postępowania podatkowego i ujednolicenia procedur kontrolnych. Nieoficjalna wersja projektu tej ustawy pojawiła się na portalu skarbowcy.pl.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) w dużych firmach od lipca 2016 r. - w MŚP 2 lata później

Według planów Ministerstwa Finansów już od lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa będą zobligowane do przekazywania szczegółowych danych podatkowych, dotyczących prowadzonej działalności. Informacje będą raportowane w ściśle określony sposób – za pomocą JPK czyli Jednolitego Pliku Kontrolnego, co wymaga zmian w systemach informatycznych przedsiębiorstw. Jak zapewniają eksperci, systemy Comarch ERP będą gotowe na czas. Ta pozytywna wizja ziści się pod jednym warunkiem – ostateczna wersja JPK musi zostać przedstawiona przez Ministerstwo Finansów zgodnie z wyznaczonym terminem, czyli 1 marca 2016 r.

Kiedy ustanowić pełnomocnika do doręczeń

Od 1 stycznia 2016 r. nie obowiązuje regulacja, zgodnie z którą w razie wyjazdu za granicę na okres co najmniej 2 miesięcy strona jest zobowiązana do ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń, chyba że doręczenie następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Jednolity Plik Kontrolny uszczelni system podatkowy

Przedsiębiorców czeka rewolucja w kontroli podatku VAT. Wszystko za sprawą nowego narzędzia kontroli podatkowej, jakim będzie od 1 lipca br. Jednolity Plik Kontrolny (JPK), który ma uszczelnić system podatkowy. JPK zakłada uwzględnienie bardzo szczegółowych zestawień z kilku obszarów. Za nieprzekazanie pliku będzie grozić odpowiedzialność karno-skarbowa.

Kolejne inwestycje MF wzmacniające kontrolę podatkową

Ministerstwo Finansów przeznaczy kolejne miliony złotych na narzędzia informatyczne, które mają poprawić wykrywanie nieprawidłowości w podatkach - tak wynika z projektu ustawy w sprawie informatyzacji działalności organów administracji podatkowej i kontroli skarbowej.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik

Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) zakłada ustawa z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649). Ta nowa metoda kontroli skarbowych będzie zobowiązywała przedsiębiorców do przekazywania danych na żądanie organu podatkowego w ujednoliconej formie elektronicznej.

E-kontrole podatkowe za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Ministerstwo Finansów przygotowało strategię działań na rzecz poprawy ściągalności podatków i rozpoczęło już jej wprowadzanie w życie. Dla polskich przedsiębiorców oznacza to poważne zmiany już w tym roku, szczególnie w obszarze kontroli podatkowych i skarbowych. Jednym z narzędzi e-kontroli podatkowych będzie Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Szacuje się, że będzie to dla rynku rewolucja na miarę zmiany VAT w 2010 roku.

Ministerstwo Finansów zachęca podatników do przyznawania się do błędów – w nagrodę: częściowa abolicja od odsetek

W komunikacie prasowym wystosowanym 19 grudnia 2015 roku MF poinformowało, że II kwartał 2016 r. obfitować będzie w kontrole podatkowe, które nakierowane będą na podmioty niepłacące w latach ubiegłych podatku CIT pomimo znacznej dynamiki osiąganych przychodów. Ministerstwo wskazało jednocześnie na możliwość uniknięcia negatywnych konsekwencji planowanych kontroli. Poprzez złożenie odpowiednich korekt przed planowaną akcją kontroli, podatnicy nie tylko unikną nieprzyjemności związanych z postępowaniem podatkowym, ale także zapłacą o połowę mniejsze odsetki od zaległości fiskalnych. Warto w tym miejscu zastanowić się jednak, czy wskazana zachęta odnosi się jedynie do nieprawidłowości związanych z rozliczaniem podatku dochodowego w kontekście cen transferowych.

Jednolity Plik Kontrolny będzie wymagany od lipca 2016 r.

Od 1 lipca 2016 r. urzędnicy skarbowi będą mogli wymagać od podatników wygenerowania specjalnego pliku, tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego. Chodzi o ujednolicone w elektronicznej formie dokumenty, takie jak księgi podatkowe i dowody księgowe, które będą mogły być skontrolowane przez fiskusa również w formie elektronicznej. Ma to być sposób na łatwiejsze i szybsze kontrolowanie podatników. Przedsiębiorcy muszą więc dostosować swoje systemy finansowo-księgowe do nowych wymogów, co będzie oczywiście kosztować.

Odpowiedzialność karno skarbowa w związku z utrudnianiem czynności sprawdzających

Organy skarbowe często w swojej praktyce próbują w ramach czynności sprawdzające zebrać materiał dowodowy wykraczające poza regułę określoną dla tego postępowania.

Które branże pod lupą fiskusa w 2016 roku?

Na stronie Ministerstwa Finansów przedstawiono główne założenia dla Planu Działań Administracji Podatkowej na rok 2016. Założenia te mają ułatwić konsultacje z organizacjami przedsiębiorców, które będą miały udział w identyfikowaniu nowych zagrożeń dla systemu podatkowego i ustalaniu kierunków działania organów podatkowych.

Jedno pełnomocnictwo do wszystkich spraw podatkowych

Od 1 lipca 2016 r. podatnik będzie mógł ustanowić jednego pełnomocnika do wszystkich spraw podatkowych. Wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych oznacza uproszczenie reprezentowania strony przez pełnomocnika oraz ograniczenie biurokracji w organach podatkowych.

Działania wywiadu skarbowego

Wywiad skarbowy jest jednym a narządzi kontroli skarbowej, wykorzystywanym przez urzędy skarbowe do sprawdzania podatnika. Głównym zadaniem wywiadu skarbowego jest uzyskanie oraz wykorzystywanie informacji o dochodach, obrotach, prawach majątkowych podmiotów podlegających kontroli skarbowej lub co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie o popełnieniu przestępstwa skarbowego. W związku z czym uprawniony jest także do przetwarzania oraz wykorzystywania pozyskanych w toku swoich działań informacji. Na czym dokładnie polegają działania w ramach wywiadu skarbowego?

Procedura TAX Free pod lupą organów skarbowych

W ostatnim czasie (artykuł powstał w listopadzie 2015 roku) organy skarbowe przejawiają duże zainteresowanie podatnikami, którzy oferują sprzedaż towarów w ramach tzw. procedury TAX FREE dotyczącej sprzedaży towarów dla podróżnych z krajów z poza Unii Europejskiej. Organy przeprowadzają kontrole w takich podmiotach sprawdzając, czy są przestrzegane ustawowe zasady zwrotu podatku VAT.

IFK poleca: Wzór pełnomocnictwa w sprawach podatkowych od 1 stycznia 2016 r.

Minister Finansów opublikował projekt rozporządzenia wprowadzającego wzory pełnomocnictwa szczególnego, pełnomocnictwa do doręczeń, a także zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw. Projektowane przepisy umożliwią wdrożenie instytucji pełnomocnika szczególnego oraz pełnomocnika do doręczeń. W konsekwencji ułatwią też kontakty podatników, płatników oraz inkasentów z administracją podatkową.

Zmiany w Ordynacji podatkowej w 2016 r.

Wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w postępowaniu podatkowym oraz możliwość wyznaczenia jednego wiodącego urzędu do postępowania w sprawach powiązanych podmiotów – to tylko niektóre rozwiązania, zawarte nowelizacji Ordynacji podatkowej, która zacznie obowiązywać w większości w 2016 r.

Termin dostarczenia fiskusowi rejestru i ewidencji dotyczących zagranicznych spółek kontrolowanych

Nasza spółka posiada udziały w zagranicznych spółkach spełniających kryteria uznania ich za zagraniczne spółki kontrolowane, w związku z czym ciążą na nas obowiązki związane z prowadzeniem rejestru tych spółek i ujmowania zdarzeń ich dotyczących w osobnych ewidencjach. Czy w razie kontroli mamy jakiś termin na dostarczenie tych dokumentów organowi podatkowemu?

Przedłużanie terminu zwrotu VAT w wyniku kontroli krzyżowych

Urzędy skarbowe weryfikujące zasadność zwrotu VAT w toku czynności sprawdzających dość często stosują tzw. "kontrole krzyżowe". Z uwagi na to, że kontrole tego rodzaju trwają zazwyczaj o wiele dłużej niż wynosi termin przewidziany dla zwrotu VAT, organy podatkowe wydają postanowienie o przedłużeniu terminu zwrotu VAT z uwagi na prowadzoną weryfikację rozliczeń w toku kontroli krzyżowej. Jednakże zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych takie działanie organów podatkowych jest bezprawne, a postanowienie przedłużające termin zwrotu VAT na tej podstawie nie wywołuje skutków prawnych.

Wynagrodzenie pełnomocnika jako koszt uzyskania przychodu mocodawcy

Koszty obsługi prawnej przedsiębiorcy stanowią koszty pośrednie związane z przychodem uzyskanym z prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej (art. 22 ust. 1 w związku z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT). Nie ma przy tym znaczenia, czy tego rodzaju wydatki ponoszone są na bieżącą obsługę prawną, czy też ponoszone są w związku z ustanowieniem pełnomocnika do reprezentowania przedsiębiorcy w konkretnych sprawach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Radcy prawni i adwokaci pełnomocnikami w postępowaniu podatkowym

Pełnomocnikami tymczasowymi w postępowaniu podatkowym oprócz doradców podatkowych będą mogli być też adwokaci i radcy prawni - takie rozwiązanie zakładają senackie poprawki do nowelizacji Ordynacji podatkowej, którą na najbliższym posiedzeniu zajmie się Sejm.

Zmiany w Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2016 r.

Rządowa nowelizacja Ordynacji podatkowej zakłada m.in. wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w postępowaniu podatkowym, zwiększenie rozpiętości stawek odsetek za zwłokę oraz wyznaczenie jednego wiodącego urzędu do postępowania w sprawach powiązanych podmiotów. Nowe regulacje w większości wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Nowe strony internetowe urzędów kontroli skarbowej

Urzędy kontroli skarbowej od 13 lipca br. posiadają nowe podmiotowe strony internetowe Biuletynu Informacji Publicznej (BIP). Wprowadzone zmiany dotyczą m.in. nowej szaty graficznej i jednolitej struktury stron UKS-ów w całym kraju.

Kontrole krzyżowe w VAT

Wystarczy, że podatnik skorzysta z ulgi na złe długi lub z procedury VAT-marża, by urzędnicy rozpoczęli kontrolę u jego kontrahenta. Kontrole krzyżowe prowadzą nie tylko urzędy skarbowe, lecz także urzędy kontroli skarbowej – wyjaśnia Łukasz Kyć, inspektor kontroli skarbowej z UKS w Katowicach.

Dane osobowe pełnomocników podatników podlegają ochronie

Czy praktyka organów podatkowych, polegająca na gromadzeniu i przetwarzaniu danych osobowych zarówno stron, jak i ich pełnomocników, jest zgodna z obowiązującymi przepisami? Wątpliwości co do tego wyraził Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej. Do jego stanowiska przychylił się również Minister Sprawiedliwości, który skierował wystąpienie w tej sprawie do Ministra Finansów.

IFK poleca: Jedno pełnomocnictwo do wszystkich spraw podatkowych

Do Sejmu trafił projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej. Jedną ze zmian, jaką przewiduje jest wprowadzenie jednego pełnomocnictwa do wszystkich spraw podatkowych. Wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych oznacza uproszczenie reprezentowania strony przez pełnomocnika oraz ograniczenie biurokracji w organach podatkowych.

W sprawie WGI zignorowano tropy prowadzące do rajów podatkowych

W głośnej sprawie WGI został ujawniony kolejny wątek. Tym razem dotyczący niewłaściwego funkcjonowania państwowych organów ścigania. ABW zignorowała w tej sprawie tropy prowadzące do rajów podatkowych.

IFK poleca: Pełnomocnictwo ogólne w procedurach podatkowych

Jedną ze zmian, jaką przewiduje projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej jest wprowadzenie jednego pełnomocnictwa do wszystkich spraw podatkowych. Wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych oznacza uproszczenie reprezentowania strony przez pełnomocnika oraz ograniczenie biurokracji w organach podatkowych.

IFK poleca: Kontrola w siedzibie przedsiębiorcy tylko ostatecznie

Kontrole w siedzibie przedsiębiorcy będą podejmowane przez urzędy skarbowe tylko wówczas, gdy z przeprowadzonych analiz wynika wysokie prawdopodobieństwo uchylania się od realizowania zobowiązań podatkowych lub gdy pojawiają się wątpliwości, których nie udało się wyjaśnić wątpliwości w inny sposób. Minister Finansów przedstawił nową koncepcję weryfikacji prawidłowości wypełniania obowiązków podatkowych.

Pełnomocnictwo UPL-1 przy wysyłce PIT-36, PIT-36L, PIT-28

Pełnomocnik, działający w imieniu i na rzecz przedsiębiorcy, przed wykonaniem jakiejkolwiek czynności, musi uzyskać stosowne pełnomocnictwo. Jeżeli chce on składać deklaracje podatkowe i przesyłać je za pośrednictwem sieci Internet zwykłe pełnomocnictwo nie jest wystarczające. Niezbędne jest złożenie do urzędu skarbowego w formie papierowej pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej na druku UPL-1. Obowiązek ten dotyczy księgowych, doradców podatkowych, biur rachunkowych a także wszystkich innych pełnomocników składających deklaracje PIT-28, PIT-36, PIT-36L.

Kontrole podatkowe z przymusem wykrywania nieprawidłowości

Na urzędników przeprowadzających kontrole podatkowe – jak wynika z ich nieoficjalnych wypowiedzi - wywierana jest presja maksymalizacji sygnalizowania nieprawidłowości, nierzadko okraszona premią za jej realizację.

Wypowiedzenie pełnomocnictwa procesowego

W przypadku, gdy adwokat lub radca prawny zostali ustanowieni pełnomocnikami procesowymi przez sąd, nie mają możliwości jednostronnego wypowiedzenia pełnomocnictwa. Mogą jedynie złożyć wniosek do sądu, aby z ważnych powodów zwolnił ich z obowiązków pełnomocnika z urzędu. Zasada ta nie dotyczy strony, dla której został ustanowiony pełnomocnik z urzędu. W pozostałych przypadkach adwokat lub radca prawny mogą jednostronnie wypowiedzieć pełnomocnictwo procesowe ale wtedy mają obowiązek działać za stronę jeszcze przez dwa tygodnie od wypowiedzenia, chyba że mocodawca zwolni z tego obowiązku.

REKLAMA