REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty podatkowe, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

IFK poleca: Kolejne uproszczenia w rachunkowości

Do Sejmu trafił projekt zmian w ustawie o rachunkowości. Nowelizacja przewiduje szereg uproszczeń w zakresie sprawozdawczości finansowej dla jednostek małych.

KPiR czy księgi rachunkowe?

Każdy przedsiębiorca zobligowany jest do prowadzenia takiej ewidencji swoich przychodów i kosztów, w której znajdą się prawidłowe informacje o wszystkich zdarzeniach gospodarczych danego okresu. Ewidencja ta może przybrać formę uproszczoną, czyli tzw. Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów, oraz pełną (księgi rachunkowe). Co do zasady, pierwsza z nich dotyczy raczej przedsiębiorców z sektora MSP, druga – większych firm. Czym różnią się te dwie formy prowadzenia rachunkowości i do kogo są adresowane?

Krajowy Standard Rachunkowości nr 9 „Sprawozdanie z działalności”

Podstawę prawną rachunkowości w Polsce stanowią, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, ustawa z 29 września 1994 roku o rachunkowości, a także Międzynarodowe i Krajowe Standardy Rachunkowości. Krajowe Standardy Rachunkowości są to wszelkie standardy oraz interpretacje, które dotyczą rachunkowości. Stosuje się je w celu prawidłowego ujęcia operacji gospodarczych w tych obszarach, które nie zostały sprecyzowane w ustawie o rachunkowości. Krajowy Standard Rachunkowości Nr 9 dotyczy "Sprawozdania z działalności". W niniejszej publikacji prezentujemy treść tego standardu.

Zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych przy przekształceniu spółki

Generalnie zmiana formy prawnej spółki stanowi przesłankę do zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych. Ustawa o rachunkowości przewiduje jednak możliwość skorzystania z uproszczeń w tym zakresie.

REKLAMA

Przychody z tytułu dywidendy w księgach rachunkowych

Spółka w marcu tego roku otrzymała informację, że za 2014 r. należy się jej dywidenda w bardzo dużej wysokości od spółki, w której posiada udziały. Dywidendę kasowo spółka otrzyma dopiero w maju obecnego roku. Kiedy i jakich księgowań należy dokonać? Czy dywidendę trzeba ująć w przychodach 2014 r. i zmienić sprawozdanie finansowe?

Sprzedaż samochodu - jak rozliczyć koszty ubezpieczenia

Spółka na okres od października 2014 r. do września 2015 r. wykupiła ubezpieczenie samochodu ciężarowego. Składka ubezpieczeniowa została rozłożona na cztery równe raty. Spółka ujmuje koszty na zespole 4, a wartość polisy dodatkowo zaewidencjonowała na koncie „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. W lutym 2015 r. samochód został sprzedany i spółka wystąpiła do ubezpieczyciela o zwrot niewykorzystanej części składki ubezpieczeniowej. Jak zaksięgować otrzymaną kwotę składki?

KSR proponuje harmonizację przepisów prawa bilansowego i podatkowego

Na podstawie raportu Banku Światowego pt. „Różnice pomiędzy przepisami o rachunkowości i przepisami podatkowymi" Komitet Standardów Rachunkowości (KSR) wybrał propozycje dotyczące tych obszarów polskiego prawa bilansowego i podatkowego, w których można osiągnąć zbliżenie przepisów w perspektywie krótko- i długoterminowej. Będzie to przydatne m.in. w redukcji barier administracyjnych w prowadzeniu działalności gospodarczej, przede wszystkim dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Sprawozdania finansowe małych firm - zmiany w rachunkowości w 2016 r.

Projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, przyjęty przez Radę Ministrów 30 marca br. przewiduje wprowadzenie uproszczeń w rachunkowości związanych ze zmieniającym się otoczeniem gospodarczym i dotyczących sprawozdań finansowych dla m. in. spółek kapitałowych. Dzięki zmianom przygotowanie sprawozdań będzie tańsze, co poprawi warunki funkcjonowania tzw. jednostek małych.

REKLAMA

Uproszczenia w rachunkowości małych firm

Uproszczenia w sprawozdawczości finansowej dla małych firm o przychodach nieprzekraczających 34 mln zł rocznie przewiduje projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, którym ma zająć się rząd. Zmiany mają prowadzić do obniżenia kosztów prowadzenia rachunkowości.

Odpisy na fundusz rekultywacyjny w księgach rachunkowych

Fundusz rekultywacyjny przeznaczony jest na poeksploatacyjne utrzymanie obiektu, który dziś przynosi spółce podstawowe przychody operacyjne – przychody ze sprzedaży. Oznacza to, że koszty tworzenia odpisu są związane z działalnością operacyjną jednostki. Jak powinna księgować koszty związane z tworzeniem funduszu rekultywacyjnego spółka, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie eksploatacji składowiska?

Ewidencja bilansowa rezerw na świadczenia pracownicze

Podmioty prowadzące księgi rachunkowe zobowiązane są do tworzenia biernych rozliczeń międzyokresowych na świadczenia pracownicze, które w bilansie wykazywane są jako rezerwy na zobowiązania. Jednostka powinna uwzględnić rezerwy na znane jej ryzyko, grożące straty oraz skutki innych zdarzeń, także wtedy, gdy ich ujawnienie nastąpi między końcem roku a zamknięciem ksiąg rachunkowych za dany rok.

Kiedy obniżki cen sprzedaży nie trzeba ujmować w księgach rachunkowych

Spółka co jakiś czas dokonuje przeceny towarów handlowych w związku z zakończeniem sezonu na ich sprzedaż. W jaki sposób powinna zaksięgować skutki takiej obniżki? Czy powinna dokonywać tej przeceny dopiero wtedy, gdy sprzeda towar, czy już gdy jest podjęta decyzja o obniżeniu ceny? Często nowa, obniżona cena sprzedaży jest niższa od ceny zakupu.

Wydatki związane z uzyskaniem kredytu - kiedy zaliczyć do kosztów podatkowych

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację indywidualną, w której potwierdził, że spółka ma prawo ujęcia w kosztach podatkowych wydatków związanych z uzyskaniem kredytu w celach inwestycyjnych w momencie poniesienia, jako tzw. koszt pośredni.

Wydatki na ubrania z logo i odzież specjalistyczną w kosztach

Nie wszystkie wydatki poniesione przez firmę na odzież i obuwie mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. I to nawet jeśli przedsiębiorca będzie wykorzystywał zakupione ubrania tylko w swojej działalności. Kosztem firmy są wyłącznie wydatki na ubrania z nadrukowanym logo i odzież specjalistyczną.

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup odzieży?

Wydatki na zakup odzieży osobistej i obuwia, mogą stanowić koszt podatkowy, pod warunkiem że obiektywnie przyczyniają się do osiągnięcia przychodu lub do zachowania czy zabezpieczenia jego źródła.

Nowe zasady świadczenia usług księgowych w UE w 2016 r.

Zmienią się przepisy regulujące zasady świadczenia usług księgowych. Parlament Europejski zdecydował, że audytor i doradca nie będą mogli pochodzić z jednej firmy. Ma to poprawić przejrzystość tego typu usług i zwiększyć niezależność kontrolerów. Nowe regulacje wejdą w życie w połowie 2016 r.

Jak ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych

Jeden z klientów biura rachunkowego prowadzi sklep internetowy. Biuro ma wątpliwości, jak w takim przypadku zaewidencjonować koszty przesyłki, za które płaci klient. Jak prawidłowo ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych sprzedającego?

Zapłata podwykonawcy to koszt uzyskania przychodu inwestora

Wydatki ponoszone przez inwestora na wynagrodzenie i odsetki za zwłokę należne dalszemu podwykonawcy, poniesione z tytułu odpowiedzialności solidarnej inwestora, stanowią koszt uzyskania przychodu.

Ministerstwo Finansów o wydatkach na alkohol w kosztach uzyskania przychodów

W wypowiedzi dla PAP z lutego 2015 r. Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w kwestii możliwości ujęcia w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych na alkohol w związku ze spotkaniami biznesowymi. Zdaniem MF, dla dokonania oceny, należy zawsze analizować okoliczności konkretnego przypadku. Warto w tym kontekście zauważyć, że stanowisko MF w tym zakresie wyraźnie złagodniało w porównaniu z dominującym jeszcze kilka lat temu stanowiskiem jednoznacznie negatywnym.

Czy można stosować dwie różne metod wyceny zapasów

Prowadzimy różne rodzaje działalności gospodarczej. W każdej z nich są odrębne magazyny, gdzie obowiązuje zasada rozchodu towarów (według metody FIFO). Od 1 stycznia 2015 r. jesteśmy zmuszeni w jednym z rodzajów działalności wprowadzić nowy system informatyczny, w którym wycena rozchodu towarów jest tylko według cen średnich ważonych. Czy w firmie mogą obowiązywać różne metody wyceny zapasów, gdy uwzględni się ten fakt w polityce rachunkowości?

Kobiety pracujące w księgowości zarabiają więcej od mężczyzn

Statystyki potwierdzają od lat, że zarobki kobiet są znacznie niższe niż zarobki mężczyzn. W 2014 r. kobiety średnio zarabiały 3600 zł brutto, czyli 1000 zł mniej niż mężczyźni. Istnieją jednak profesje, gdzie płeć piękna zarabia więcej niż mężczyźni. Wyższe wynagrodzenie od mężczyzn otrzymują kobiety specjalizujące się w księgowości.

Wariant kalkulacyjny rachunku zysków i strat

W przygotowywanym w ramach sprawozdania finansowego rachunku zysków i strat powinny się znaleźć informacje z zakresu analizy i kontroli kosztów. Przydatne w tym zakresie jest stosowanie wariantu kalkulacyjnego rachunku zysków i strat.

Jak przechowywać dokumenty księgowe dla potrzeb podatkowych

Czy można przechowywać w formie elektronicznej dokumenty księgowe (faktury, paragony) dokumentujące wydatki, aby móc zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Interpretację podatkową w tym zakresie wydał 27 lutego 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach.

Samochód osobowy (środek trwały) używany dla celów firmowych i prywatnych - rozliczanie kosztów

W styczniu 2015 r. nabyłem samochód osobowy. Wprowadziłem go do ewidencji środków trwałych. Samochód wykorzystuję zarówno na cele prowadzonej działalności, jak i prywatnie. Od nabycia tego samochodu oraz kosztów eksploatacji odliczam tylko 50% VAT . Jak mam rozliczać wydatki eksploatacyjne dotyczące tego samochodu w kosztach uzyskania przychodów?

Rozliczenie zakupu w księgach rachunkowych

Każdy przedsiębiorca do prowadzenia działalności potrzebuje materiałów lub towarów i jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji takich zakupów. Aby w pełni rozliczyć zakup trzeba otrzymać odpowiednie dokumenty służące rozliczeniu i odpowiednim zaksięgowaniu.

Kiedy wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów

Do kosztów uzyskania przychodów nie mogą być zaliczane wydatki na kształcenie (czesne), które zostały poniesione na długo przed uruchomieniem działalności gospodarczej. W przypadku jednak, gdy za naukę płaci osoba prowadząca firmę, wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów, jeśli występuje związek między kierunkiem kształcenia a działalnością gospodarczą. Takie rozwiązanie jest korzystne zwłaszcza dla osób, które uruchomiły działalności jeszcze na studiach.

Ubezpieczenie od utraty dochodów - czy jest kosztem podatkowym

Składka na polisę, która ma chronić przedsiębiorcę od utraty dochodu w przypadku czasowej niezdolności do pracy, nie jest kosztem uzyskania przychodu – twierdzą urzędnicy fiskusa. Jak tłumaczą, nie można stwierdzić, że wydatek na polisę służy „zachowaniu czy zabezpieczeniu źródła przychodów”. I to mimo że przedsiębiorcy wskazują ewentualne odszkodowanie jako źródło gotówki na pokrycie stałych kosztów firmy w razie ich choroby.

Ewidencja księgowa różnic kursowych

Powstałe w wyniku bilansowej wyceny aktywów i pasywów różnice kursowe są zaliczane bezpośrednio do przychodów (dodatnie różnice) lub kosztów (ujemne różnice) finansowych (art. 30 ust. 4 uor). Należy je ująć w księgach rachunkowych na kontach zespołu 7 przychodów finansowych „Dodatnie różnice kursowe” i kosztów finansowych „Ujemne różnice kursowe” w korespondencji z kontem zespołu 1 lub 2.

Odsetki jako wierzytelność w podatku dochodowym od osób prawnych

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje dla odsetek szczególny sposób zaliczania ich do podstawy opodatkowania (rozpoznawania jako przychód w chwili otrzymania). Dlatego też odpis aktualizujący część należności obejmującej odsetki nie będzie stanowił kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 26a ustawy o CIT.

Opłata za przedszkole dziecka nie stanowi kosztu uzyskania przychodu

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 17 października 2014 r. (nr IBPBI/1/415-858/14/KB) uznał, że osoba prowadząca działalność gospodarczą nie może odliczyć czesnego za prywatne przedszkole dziecka jako kosztu opieki nad małoletnim, w związku z tym, że są to jej osobiste wydatki.

Akredytywa – wykorzystanie i księgowanie

Jedną z form rozliczeń bezgotówkowych jest list kredytowy (ang. latter of credit), popularnie znany pod nazwą akredytywa. Instrument ten działa na zasadzie „zamrożenia” pieniędzy na poczet przyszłego zobowiązania. Nie jest ona przymusową formą rozliczeń i prawo do domagania się jej otwarcia przez kontrahenta ma wierzyciel. Chociaż transakcja dotyczy tylko kupującego i sprzedającego to w takiej formie rozliczeń uczestniczą poza kontrahentami jeszcze banki, bank dłużnika i bank wierzyciela.

MF: zaliczenie wydatków na alkohol do kosztów podatkowych zależy od okoliczności

Możliwość zaliczenia przez firmę wydatków na alkohol serwowany podczas spotkania z kontrahentem do kosztów uzyskania przychodu zależy od okoliczności, w jakich doszło do poniesienia wydatku - wyjaśniło PAP Ministerstwo Finansów.

Dotacja otrzymana przez instytucję kultury w sprawozdaniu finansowym

Jakie są zasady prezentacji w sprawozdaniu finansowym (rachunku zysków i strat) dotacji podmiotowej otrzymanej przez instytucję kultury od jej organizatora na finansowanie działalności bieżącej?

Koszty wysyłki przy sprzedaży towarów przez internet

Koszt wysyłki zakupionych przez internet towarów nie jest przychodem sprzedawcy. Jest to istotne w przypadku osób rozliczających się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz tych, którzy korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.

Wydatki na poczęstunek dla kontrahentów mogą być kosztami uzyskania przychodów

Organy podatkowe potwierdzają korzystną wykładnię przepisów podatkowych prezentowaną przez sądy administracyjne, zgodnie z którą koszty poczęstunku dla kontrahentów (nawet napojów alkoholowe) można zaliczyć do kosztów podatkowych o ile dominującym celem spotkania jest cel biznesowy. Jednak fiskus próbuje też wracać do wcześniej prezentowanej argumentacji i wprowadzać inne kryteria dyskwalifikujęce tego rodzaju koszty, np. przepych.

Zmiany w klasyfikacji budżetowej

Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

Automatyzacja procesów konsolidacyjnych w strukturze wielofirmowej

Pojęcie konsolidacji najczęściej kojarzy się z aspektem zarządzania finansami w strukturze wielofirmowej, często grupach kapitałowych. Dotyczy zatem zagadnienia, którego właścicielem są działy finansowe. W zakresie ich obowiązków w strukturach wielofirmowych jest m.in. uzyskanie zgodności z wymaganiami Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF/MSR) oraz Międzynarodowych Standardów Raportowania Finansowego (IFSR), tj. poradzenie sobie m.in. z eliminacją danych dotyczących rozliczeń wzajemnych oraz wynikających z różnic kursowych, z konwersją i/lub przenoszeniem danych, zmianami walut, elastycznym wprowadzaniem korekt, prezentacją raportów i konsolidacji w różnych standardach księgowości, walutach czy formatach danych, automatyczną zmianą różnych postaci danych w zależności o stopnia powiązania w grupie kapitałowej czy strukturze wielofirmowej.

Roczna korekta VAT w księgach rachunkowych

Podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku prowadzenia działalności opodatkowanej i zwolnionej obowiązkiem podatnika jest odrębne określanie kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego. W niektórych przypadkach dokonuje się tego na podstawie wskaźnika proporcji. Ma to odpowiedni wpływ na ewidencję księgową.

Ubezpieczenie członków zarządu - zbędny luksus czy konieczność?

Osoby odpowiedzialne za zarządzanie spółką ponoszą szeroką, gdyż osobistą (całym swoim majątkiem) odpowiedzialność za podjęte decyzje. Zabezpieczeniem przed błędnymi decyzjami może być wykupienie odpowiednio wcześniej ubezpieczenia dedykowanego członkom zarządu.

Krajowy Standard Rachunkowości nr 7 opublikowany

Krajowy Standard Rachunkowości Nr 7 „Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dacie bilansu – ujęcie i prezentacja" został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z dnia 22 stycznia 2015 r., poz. 6. Znowelizowany KSR Nr 7 stosuje się po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy kończący się po dniu ogłoszenia nowelizacji, z możliwością wcześniejszego zastosowania.

Odpowiedzialność sprawozdawczo-rachunkowa jednostki

Jedną z fundamentalnych podstaw zaufania w obrocie gospodarczym jest rzetelna sprawozdawczość finansowa. Brak wywiązania się z obowiązków w zakresie rzetelnej sprawozdawczości finansowej przez podmioty/jednostki wiąże się z powstaniem po ich stronie odpowiedzialności cywilnej, karnoskarbowej czy podatkowej.

Wydatki na podróże służbowe kosztem uzyskania przychodu

Diety wypłacane pracownikom za wyjazdy związane z działalnością firmy są kosztem uzyskania przychodu. Również wydatki na swoje podróże przedsiębiorca może zaliczyć w ciężar kosztów w wysokości nieprzekraczającej kwot ustalonych dla pracowników – przypomina Tax Care.

Ustalenie wysokość progu istotności

W sprawozdaniu finansowym należy wiernie przedstawić stan majątkowy, finansowy i wynik finansowy jednostki. Oprócz tego nie może ono wprowadzać czytelnika w błąd. Ustawodawca daje przy tym możliwość stosowania uproszczenia, jednak jedynie wtedy, gdy nie zniekształci to obrazu jej sytuacji majątkowej i finansowej oraz jej wyniku finansowego.

Czy wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki może stanowić koszt

Wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie stanowi przychodu, wobec tego koszty związane z tą czynnością nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu związanych z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

Potrącenie zobowiązań a obowiązek korekty kosztów

Potrącenie wierzytelności z tytułu opłaty licencyjnej ze zobowiązaniem z tytułu wydania przedmiotu umowy pożyczki będzie stanowiło uregulowanie zobowiązania w rozumieniu art. 15b ustawy o CIT, a w konsekwencji spełnione zostaną warunki zaliczenia do kosztów podatkowych opłaty licencyjnej, bez konieczności korekty, o której mowa w art. 15b ust. 1 i 2 ustawy o CIT.

Księgowy dowód zastępczy

Wszystkie operacje gospodarcze muszą być udokumentowane w księgach rachunkowych właściwym dowodem źródłowym. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy brak jest obcego dokumentu źródłowego, a trzeba zamknąć okres sprawozdawczy. W takim wypadku można zastosować dowód zastępczy.

Księgowe ujęcie transakcji związanych ze świadectwami pochodzenia energii elektrycznej

W ostatnich latach zaobserwować można na polskim rynku co raz dynamiczniejszy rozwój energetyki odnawialnej. Jednym z charakterystycznych elementów tego rynku są funkcjonujące od 1 października 2005 roku, świadectwa pochodzenia energii wytworzonej w odnawialnych źródłach, czyli tak zwane świadectwa pochodzenia energii lub zielone certyfikaty. Są one wydawane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie art. 9e Ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 roku – Prawo energetyczne i stanowią podstawę otrzymania wynikających z nich praw majątkowych.

Sponsoring i darowizna kosztem podatkowym firmy

Nawet tuż przed Świętami przedsiębiorca może obniżyć swój podatek. Wystarczy, że podpisze umowę sponsorignu albo dokona darowizny. Ale trzeba pamiętać, aby umowa sponsoringu była prawidłowo skonstruowana, oraz że wysokość odpisów od darowizny jest limitowana – przypomina Tax Care.

Należności nieściągalne, przedawnione i umorzone w bilansie

Jak prawidłowo wyceniać należności nieściągalne, przedawnione i umorzone w prawie bilansowym i podatkowym?

Zamknięcie roku 2014 r. – rozwiązanie najczęstszych problemów

Zamknięcie ksiąg rachunkowych następuje na dzień kończący dany rok obrotowy. Przed ich zamknięciem jednostka powinna przeprowadzić określone czynności, aby rzetelnie i jasno przedstawić sytuację majątkową i finansową oraz prawidłowo ustalić wynik finansowy.

REKLAMA