REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty, Controlling

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zmiany w cenach transferowych w 2017 r. - zasady ustalania przychodów i kosztów

Na potrzeby ustalenia istnienia oraz zakresu obowiązku dokumentacyjnego, wynikającego z przepisów w obszarze cen transferowych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., prawidłowy jest taki sposób określenia przychodów/kosztów podatnika, który uwzględnia „ogół” przychodów oraz „ogół” kosztów.

XXIV Kongres Controllerów 21-23 września 2016 w Sopocie

Tegoroczna edycja Kongresu Controllerów odbędzie się w terminie 21-23 września 2016 w Mera SPA Hotel w Sopocie.

Jak dokumentować nabycie usług niematerialnych w celu zaliczenia do kosztów

Na potrzeby zakwalifikowania wydatków poniesionych na nabycie usług niematerialnych do kosztów uzyskania przychodów konieczne są dowody potwierdzające faktyczne (rzeczywiste) świadczenie tego rodzaju usług – sama umowa oraz faktury mogą okazać się niewystarczające w takiej sytuacji.

Można stosować 50% koszty do części wynagrodzenia

Pracodawca ma prawo zastosować 50% koszty uzyskania przychodu do tej części wynagrodzenia pracownika, która dotyczy jego działalności twórczej na rzecz pracodawcy. Do części wynagrodzenia za wykonywanie prac, które nie będą miały twórczego charakteru, należy zastosować zwykłe koszty pracownicze.

Czy wydatki na utrzymanie psa przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów

Możliwość zaliczenia wydatków na zakup i utrzymanie psa do kosztów uzyskania przychodów zależy od tego z jakim rodzajem działalności mamy do czynienia. Nie powinno być wątpliwości, jeżeli przedsiębiorca prowadzi hodowlę psów lub np. gabinet zajmujący się „dogoterapią”. Czy istnieje natomiast taka możliwość w przypadku, jeśli posiada firmę, której przychody nie powstają w związku z posiadaniem czworonoga (np. zakład krawiecki czy warsztat samochodowy), ale pies pełni tam ważną funkcję, np. psa stróżującego?

Jak zaksięgować koszty ponoszone na założenie plantacji

Została założona spółka z o.o., która będzie prowadziła działalność w zakresie uprawy drzew stanowiących biomasę dla elektrowni. Będą to plantacje wierzby energetycznej i topoli. W jaki sposób zaksięgować ponoszone koszty na założenie plantacji? Jako spółka z o.o. jesteśmy zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości.

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu

W związku z zakupem materiałów spółka musi ponosić coraz większe koszty ich transportu i ubezpieczenia. W jaki sposób prawidłowo ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu tych materiałów?

Prywatny samochód w ewidencji środków trwałych - korzyści

Co jest korzystniejsze – zakup nowego samochodu czy wprowadzenie do ewidencji środków trwałych swojego prywatnego auta? Jakie warunki należy spełnić, aby prywatny samochód wprowadzić do działalności?

Jak rozliczyć przychody ze sporadycznej sprzedaży dzieł sztuki

Osoby obdarzone talentem artystycznym niejednokrotnie dokonują sprzedaży wykonanych przez siebie dzieł sztuki - jedni czynią z tego podstawowe źródło utrzymania, inni natomiast sprzedają swoje przedmioty artystyczne jedynie od czasu do czasu. Jak należy rozliczać uzyskane w ten sposób przychody? Na jakim formularzu podatkowym?

Kiedy zaliczyć do kosztów wydatki na ubezpieczenie budowy

Jeżeli możliwe jest powiązanie kosztu ubezpieczenia budowy z konkretnym przychodem, to poniesione wydatki na ubezpieczenie budowy stanowią bezpośrednie koszty podatkowe. W takiej sytuacji wydatki te należy zaliczyć do kosztów podatkowych w momencie osiągnięcia odpowiadającego im przychodu.

Zmiany w prowadzeniu KPiR w 2016 roku

W kwietniu tego roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 marca 2016 r., które znacząco zmieniło regulacje w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wprowadzony został nowy wzór KPiR, w związku ze zmianą przepisów o rozliczaniu kosztów działalności badawczo-rozwojowej. Zniesiony został też obowiązek sporządzania spisu z natury na dzień 1 stycznia oraz drukowania księgi prowadzonej w formie elektronicznej. Jak obecnie wygląda księga przychodów i rozchodów?

Wynagrodzenie za przeniesienie działalności nie jest kosztem

Wynagrodzenie, które spółka wypłaca podmiotowi powiązanemu z tytułu zaprzestania działalności produkcyjnej i przeniesienia na nią funkcji i aktywów związanych z tą działalnością, nie stanowi dla tej spółki kosztu uzyskania przychodów.

Nieściągalne należności w kosztach uzyskania przychodu

W zakres przychodu z działalności gospodarczej wchodzą również kwoty należne, nawet te, które nie zostały uregulowane i uznane zostały za nieściągalne. Należności tego rodzaju nie powiększają majątku przedsiębiorcy, jednak w niektórych sytuacjach mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Wydatki na społeczną odpowiedzialność biznesu w kosztach uzyskania przychodu

Coraz więcej firm zainteresowana jest prowadzeniem działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Niejednokrotnie jednak przedsiębiorcy nie są pewni, jak rozliczać wydatki związane z tego rodzaju działaniem. Okazuje się jednak, że wydatki w tym zakresie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Płatność gotówką nadal do 15 tys. euro

Sejmowa komisja finansów publicznych zdecydowała, że przedsiębiorca nie wliczy faktury w koszty podatkowe, jeżeli przekaże dostawcy gotówkę za transakcje powyżej 15 tys. euro. W przypadku, kiedy przedsiębiorca nie wywiąże się z tego obowiązku i przekroczy ten limit płatności gotówką, zostaną wobec niego wyciągnięte sankcje podatkowe.

Jak rozliczyć świąteczne upominki wręczone kontrahentom

Przedsiębiorcy dość często poza składaniem kontrahentom życzeń z okazji świąt (m.in. świąt Wielkiejnocy), przekazują im również świąteczne upominki. W przypadku zakupu ekskluzywnych prezentów powstaje obowiązek nie tylko do zapłaty podatku VAT, ale i możliwość rozliczenia zakupu w kosztach firmowych.

Jak obniżyć koszty podróży służbowych

Prawie każda firma chce zmniejszyć koszty podróży służbowych. Przeważnie oszczędności polegają na zmniejszeniu liczby tych wyjazdów, obniżeniu standardu podróży lub hotelu. Przedsiębiorstwom, których roczny budżet na podróże służbowe wynosi co najmniej 75-100 tys. opłaca korzystać z usług wyspecjalizowanych agencji.

Moment ujęcia kosztów w księdze przychodów i rozchodów

W każdej firmie na koniec roku podatkowego dokonuje się zamknięcia ksiąg i sporządza spisy z natury, dzięki którym można dokonać podsumowania działalności. Najtrudniejsze są na pewno takie kwestie jak rozliczenie kosztów, powstających na przełomie roku podatkowego. Jak prawidłowo dokonać rozliczenia kosztów w księdze przychodów i rozchodów?

Zasady rozliczania faktur korygujących w 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy mają prawo i obowiązek odnotowywania korekt przychodów i kosztów w roku podatkowym, w którym faktury korygujące zostały wystawione lub otrzymane. A zatem podatnicy muszą pamiętać, że korekty wynikające z otrzymanych lub wystawionych w nowym roku faktur korygujących należy uwzględniać w 2016 r. Z kolei same koszty i przychody rozliczane są na dotychczasowych zasadach.

Korekta przychodów i kosztów na nowych zasadach

Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy będą dokonywali korekty przychodów i kosztów na bieżąco, a nie jak teraz, czyli zawsze wstecz. Takie zmiany wprowadza ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów.

Praca właściciela nie jest kosztem uzyskania przychodów firmy

Część przedsiębiorców stara się korzystać z różnego rodzaju dotacji i dofinansowania unijnego. W niektórych przypadkach istnieje możliwość zaliczenia do kosztów pracy właściciela firmy do wydatków w ramach projektu. Ale nie oznacza to, że można owe koszty pracy uznać za koszty podatkowe prowadzenia działalności gospodarczej.

5 błędów, które popełniają duże firmy konsultingowe przy fuzjach i reorganizacjach przedsiębiorstw

Przy przeprowadzaniu fuzji czy reorganizacji w przedsiębiorstwach duże firmy doradcze często kierują się procedurami, które są w pewnym sensie ustandaryzowane według sztywnych i z góry narzuconych kryteriów. Taki brak indywidualnego podejścia wielkich korporacyjnych placówek do przekształcanego podmiotu często oznacza brak stosownego poziomu komunikacji z osobami biorącymi udział w przeprowadzanych czynnościach, niejednokrotnie prowadzi do chaosu w przepływie informacji, a w efekcie wzrostu poziomu frustracji klienta. Może to przebiegać inaczej. Jednak aby dostać to, czego oczekujemy, trzeba najpierw dowiedzieć, czego tak naprawdę powinno się wymagać od konsultantów.

Likwidacja korekty kosztów od 1 stycznia 2016 r.

Instytucja korekty kosztów w związku z nieopłaceniem wydatków w terminie jest stosunkowo nowa, bo do polskiego systemu prawnego wprowadzono ją w 2013 r. Obecnie jednak, po trzech latach funkcjonowania zostanie z niego usunięta. Już od 1 stycznia 2016 r. przedsiębiorcy nie będą musieli pomniejszać kosztów uzyskania przychodu o niezapłacone w ustawowym terminie wydatki. Dla przedsiębiorców i księgowych, którym ta regulacja przysparzała wiele dodatkowej pracy, to z pewnością dobra wiadomość.

Jak ująć koszty kapitalnego remontu w księgach rachunkowych

Firma dokonała kapitalnego remontu biurowca. Czy koszty związane z tym remontem powinna rozłożyć w czasie, czy powiększyć wartość środka trwałego i dokonywać odpisów amortyzacyjnych? Jak ująć te koszty w księgach rachunkowych?

Ulgi podatkowe dla tworzących przyzakładowe żłobki i przedszkola od 1 stycznia 2016 r.

Od początku 2016 r. pracodawcy będą mieli możliwość skorzystać z dodatkowych preferencji podatkowych. Pracodawcy tworzący zakładowy żłobek, klub dziecięcy albo przedszkole zaliczą do kosztów uzyskania przychodów koszty poniesione na utworzenie takiej placówki, a koszty związane z jej prowadzeniem podlegać będą zaliczeniu do kosztów do określonej wysokości.

IFK poleca: Od 1 stycznia 2016 r. nie trzeba korygować kosztów

Od 1 stycznia 2016 r. zostanie zniesiony obowiązek korygowania kosztów podatkowych w przypadku niedochowania terminu płatności. Takie zmiany wprowadza ustawa o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.

Rola controllera personalnego w firmie

O języku controllingu oraz roli controllera personalnego w firmie mówi Mirosław Wójcik, menedżer odpowiedzialny za obszar controllingu personalnego w jednej z największych działających na polskim rynku firm szeroko rozumianego sektora energetycznego.

Rola dyrektorów finansowych w firmach rośnie

Analiza wyników finansowych i otoczenia gospodarczego firmy to wciąż główne zadanie dyrektorów finansowych. Jednak ich znaczenie dla rozwoju danej organizacji rośnie. Bez akceptacji dyrektora finansowego nie zapada żadna strategiczna decyzja, a często to on jest jej inicjatorem. Dotyczy to decyzji zarówno o nowych inwestycjach i wychodzeniu na zagraniczne rynki, jak i zwiększaniu zatrudnienia.

Wynagrodzenie pełnomocnika jako koszt uzyskania przychodu mocodawcy

Koszty obsługi prawnej przedsiębiorcy stanowią koszty pośrednie związane z przychodem uzyskanym z prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej (art. 22 ust. 1 w związku z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT). Nie ma przy tym znaczenia, czy tego rodzaju wydatki ponoszone są na bieżącą obsługę prawną, czy też ponoszone są w związku z ustanowieniem pełnomocnika do reprezentowania przedsiębiorcy w konkretnych sprawach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Świadczenia pozapłacowe dla pracowników - koszty podatkowe dla pracodawcy

Koszty poniesione przez spółkę w związku z zakupem dodatkowych świadczeń pracowniczych w postaci kart uprawniających do udziału w zajęciach sportowych, wstępów do sali gimnastycznej i na boisko sportowe, szczepionek przeciwko grypie oraz miejsc parkingowych, sfinansowanych ze środków obrotowych spółki należy uznawać za koszty uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy CIT.

Pracownik idzie do szkoły... czyli konsekwencje podatkowe szkoleń

Za nami 1 września – dzień, w którym większość dzieci rozpoczęła naukę w nowym roku szkolnym. Przywilej poszerzania swoich umiejętności nie dotyczy jednak tylko dzieci – również dorośli mogą podwyższać swoje kwalifikacje uczestnicząc w różnego rodzaju kursach i szkoleniach. Czy koszty poniesione na dokształcanie pracownika mogą być odliczone od podatku?

Metody oceny opłacalności inwestycji

Najczęściej spotykane kryterium klasyfikacji, kategoryzujące metody oceny opłacalności, uwzględniające zmienną wartość pieniądza w czasie, obejmuje podział na dwie podstawowe grupy – metody proste i dyskontowe.

Zapraszamy na II Forum Nowoczesnego Controllingu

Zapraszamy do uczestnictwa w II Forum Nowoczesnego Controllingu, którego hasłem przewodnim są koszty pod kontrolą. Wydarzenie odbędzie się w dniach 8-9 października 2015 r. w Warszawie (Airport Hotel). Patronat medialny nad Forum objął portal Infor.pl

Czy smartfony mogą obniżyć koszty w firmie

Smartfony mogą służyć do obniżania kosztów w firmie i uzyskania przewagi nad konkurencją. Pytanie jednak: Czy polskie firmy w pełni wykorzystują potencjał tych urządzeń?

IFK poleca: Wsteczna korekta przychodów i kosztów do likwidacji

Na najbliższym posiedzeniu Sejm zajmie się projektem nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego i innych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów. Znaczące dla praktyki obrotu gospodarczego mogą być rozwiązania zaproponowane w zakresie prawa podatkowego. Mają one na celu zmniejszenie uciążliwości związanych z rozliczeniami podatkowymi.

VAT podnosi koszty wychowania dzieci w Polsce

Koszt wychowania jednego dziecka w Polsce (do osiągnięcia 19 roku życia) mieści się w przedziale od 176 tys. do 190 tys. zł, a dwójki dzieci - od 317 tys. do 342 tys. zł - szacuje Centrum im. Adama Smitha. Rodziny z dziećmi są szczególnie wrażliwe na skutki wysokiej stawki VAT. Eksperci CAS zauważają, że w niektórych krajach Unii stawka VAT na produkty dziecięce wynosi 0% (przykładowo w Wielkiej Brytanii) lub 3% (jak w Luksemburgu) i rządy tych państw utrzymują ją, pomimo nacisku instytucji unijnych.

Wdrożenie systemu controllingu przynosi korzyści nie tylko dużym firmom

Controlling stanowi system informacyjny wspierający podejmowanie decyzji w firmie. To określony styl zarządzania przedsiębiorstwem. Oczywiście wiele firm wykorzystuje poszczególne narzędzia controllingowe, takie jak: analiza sprzedaży w podziale na klientów/rynek/kanały dystrybucji, porównywanie kosztów w poszczególnych okresach, opracowywanie planów inwestycyjnych, sporządzanie okresowych budżetów itd. Pracownicy przygotowują liczne raporty i zestawienia dla kierownictwa i zarządu. Działania te, w wielu przypadkach, nie stanowią jednak kompleksowego i opracowanego specjalnie dla firmy systemu zarządzania poprzez controlling.

Controlling w MŚP

Controlling w przedsiębiorstwie małym i średnim to temat wymagający bardzo dużego doświadczenia i wiedzy dedykowanej dla tego sektora na etapie budowy konkretnych rozwiązań. Aby prawidłowo oceniać i korygować wielkości uzyskane względem żądanych trzeba posiadać mierniki , które odzwierciedlają wartości rzeczywiste.

Korekta kosztów po sporządzeniu sprawozdania

W kontekście nowego wyroku NSA firmy nie należy zmuszać do zmian w przychodach i kosztach z poprzednich lat, jeśli zdarzenie miało miejsce w danym roku. Może zmieni się restrykcyjne podejście organów.

Controlling i rachunkowość zarządcza

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność , tworzący nowy podmiot muszą rejestrować zdarzenia gospodarcze zgodnie z ustawą o rachunkowości i innymi aktami prawnymi regulującymi te kwestie. Często w początkowej fazie działalności zlecają ewidencję tych zdarzeń podmiotom zewnętrznym, kancelariom podatkowym i biurom rachunkowym.

Ile kosztuje własna firma - koszty założenia i prowadzenia działalności gospodarczej

Rejestracja działalności nie jest już tak kosztowna, jak kiedyś. Przez ostatnie lata sukcesywnie zmieniano przepisy i tworzono ułatwienia w zakładaniu własnej firmy.

Nadwyżka w spłacie raty leasingowej nie stanowi kosztu podatkowego

W przypadku gdy podatnik, biorąc samochód czy maszynę w leasing finansowy, zgadza się na ustalenie ich wartości początkowej w walucie obcej, może na tym podatkowo stracić. Jeżeli na skutek osłabienia się złotego zobowiązany jest zapłacić wyższą wartość raty kapitałowej, to takiej nadwyżki nie może zaliczyć do kosztów podatkowych.

JESIENNE SPOTKANIE FINANSISTÓW Konferencja: Efektywny controlling i finanse firmy

W dniach 24-25 listopada 2014 r. w Warszawie odbędzie się JESIENNE SPOTKANIE FINANSISTÓW Konferencja: Efektywny controlling i finanse firmy. Przedmiotem Konferencji będą m.in. rachunek kosztów i analiza rentowności w nowoczesnej firmie (case study), instrumenty controllingu wspomagające Lean Management, optymalizacja kosztów w łańcuchu dostaw, instrumenty wspomagające oraz poprawiające płynność firmy, systemy Business Intelligence wspomagające controlling i finanse. Konferencję organizuje Akademia Biznesu MDDP. Infor.pl jest patronem medialnym tej Konferencji.

Zwrot kosztów zakupu kasy fiskalnej na rachunek bankowy - wyjaśnienia MF

Kiedy podatnik nie otrzyma zwrotu części kosztów zakupu pierwszej kasy fiskalnej? Zdaniem Ministerstwa Finansów, stanie się tak tylko wtedy, gdy nie poda do wiadomości urzędu skarbowego informacji na jaki rachunek zwrot ten ma być wykonany. Ponadto, jak zaznacza MF, urząd powinien być przez podatnika informowany na bieżąco, w sprawie wszelkich zmian dotyczących rachunków, którymi się posługuje.

Forum Nowoczesnego Controllingu „Efektywne strategie optymalizacji struktury kosztów przedsiębiorstwa”

Zapraszamy na Forum Nowoczesnego Controllingu „Efektywne strategie optymalizacji struktury kosztów przedsiębiorstwa”, które odbędzie się w dniach 22-23 października 2014 r. w Otwocku koło Warszawy. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Jak rozliczyć koszty delegacji zagranicznych?

W firmach często pojawia się potrzeba wysłania pracownika w podróż służbową. Pojawia się zatem pytanie, jak powinno wyglądać rozliczenie podróży pracownika, zwłaszcza tych zagranicznych.

Różnice kursowe w ujęciu podatkowym

Ustawa o rachunkowości reguluje fakt, że księgi rachunkowe należy prowadzić w języku polskim i w walucie polskiej. Przedsiębiorcy mogą jednak, zgodnie z uregulowaniami obowiązującymi w obrocie gospodarczym, dokonywać rozliczeń w walutach obcych, a także otwierać rachunki w walutach wymienialnych. Waluty obce należy jednak wycenić, a powstałe różnice kursowe ująć odpowiednio dla celów podatkowych.

Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów

W jednostkach gospodarczych zdarza się, że przychody bądź koszty powstają w innym okresie niż ten, którego dotyczą. Aby zachować zasadę współmierności przychodów i kosztów należy rozliczyć koszty i przychody działalności w tych okresach sprawozdawczych, których dotyczą.

Rezerwy w księgach rachunkowych

W pasywach bilansu można znaleźć kategorię Rezerwy. Są to te zobowiązania, co do których termin wymagalności lub kwota zapłaty nie są pewne. Można natomiast określić prawdopodobieństwo zdarzeń, na które tworzy się rezerwy oraz wiarygodnie oszacować kwotę zobowiązania. Rezerwy ustala się w związku z przejściowymi różnicami między wykazywaną w księgach rachunkowych wartością aktywów i pasywów a ich wartością podatkową oraz stratą podatkową możliwą do odliczenia w przyszłości.

Sponsorowanie podróży osób niebędących pracownikami

Diety oraz zwrot kosztów podróży dla osób niebędących pracownikami zwolnione są z opodatkowania do wysokości wskazanej w rozporządzeniu o podróżach służbowych. Warunkiem zwolnienia jest to, by kwoty te po stronie tych osób nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz by poniesienie wydatków miało na celu osiągnięcie przychodu przez te osoby oraz przez sponsorującego podróż podatnika.

REKLAMA