REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgi rachunkowe, Postępowanie podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Strony, przedstawiciele i pełnomocnicy

Ustawodawca określił jakie podmioty mogą występować w charakterze strony postępowania podatkowego. W pewnych przypadkach muszą one być reprezentowane przez swoich przedstawicieli lub kuratorów. Niemal zawsze jest natomiast możliwe ustanowienie pełnomocnika.

Protokoły i adnotacje

Jedną z zasad postępowania podatkowego jest tak zwana zasada pisemności, zgodnie z którą sprawy powinny być załatwiane w formie pisemnej. Ponadto ustawodawca określił szczegółowe zasady dokumentowania najistotniejszych czynności.

Terminy załatwienia spraw

Z oczywistych względów w sprawach podatkowych bardzo istotne jest względnie szybkie wyjaśnienie zaistniałych wątpliwości. Ustawodawca wziął to pod uwagę określając stosowne terminy, w których postępowanie powinno zostać ukończone oraz wyposażając strony w środki dyscyplinujące organy podatkowe w tej materii.

Przywracanie terminów

W postępowaniu podatkowym spotkać można się z terminami ustawowymi, czyli wynikającymi z konkretnych przepisów oraz urzędowymi, to jest takimi, które wyznacza sam organ podatkowy. Zarówno pierwsze z nich jak i drugie mają charakter prekluzyjny, a więc określona czynność może być skutecznie wykonana tylko w przewidzianych ramach czasowych. Wyjątkiem jest tu możliwość przywrócenia terminu.

Świadkowie w postępowaniu podatkowym

Jednym z ważniejszych środków dowodowych jakie mogą być wykorzystane w postępowaniu podatkowym jest przesłuchanie świadków. Należy pamiętać, że istnieją kategorie osób, które nie mogą występować w roli świadków oraz takich które mogą odmówić składania zeznań.

Doręczenia w postępowaniu podatkowym

Tak banalna z pozoru kwestia jaką są doręczenia pism, ma często bardzo doniosłe skutki dla wyniku całego postępowania podatkowego. Dzieje się tak między innymi dlatego, że od chwili doręczenia liczone są z reguły terminy na dokonanie określonych czynności.

Handel internetowy chętnie kontrolowany przez urzędy skarbowe

Jednym z podstawowych obszarów kontroli podatkowej w 2009 roku (podobnie jak w latach poprzednich) jest handel internetowy.

Wydatki strukturalne w pytaniach i odpowiedziach

Jednostki budżetowe same zmagają się z problemem kwalifikowania i ewidencją wydatków strukturalnych, a przy tym mają dużo wątpliwości w prawidłowym postępowaniu z tymi wydatkami.

Które postanowienia mogą być zaskarżane w postępowaniu podatkowym

Organ podatkowy niewłaściwie wszczął w stosunku do mnie postępowanie, gdyż powinien to zrobić w stosunku do mojego ojca, który ma takie samo imię i nazwisko. Czy mogę zaskarżyć powyższe postanowienie?

Czy małoletnie dziecko może być stroną postępowania podatkowego

Moje 13 letnie dziecko nabyło spadek po swojej babci. Czy organ podatkowy będzie traktował ją już jako stronę, czy postępowanie będzie wszczęte po uzyskaniu przez nią pełnoletności?

Jaki dzień uznać za datę wszczęcia postępowania podatkowego

Otrzymałem postanowienie o wszczęciu postępowania dnia 30 marca 2008 r. Na postanowieniu wpisana jest data 7 marca 2008 r. Który dzień należy uznać za datę wszczęcia postępowania?

Minister Finansów wyjaśnił jak liczyć odsetki i kiedy można wszcząć postępowanie podatkowe po kontroli podatkowej

Minister Finansów wydał 12 lutego 2009 r. interpretację ogólną w sprawie zasad liczenia obniżonych odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Interpretacja ta dotyczy również zasad wszczęcia postępowania podatkowego po zakończonej kontroli podatkowej.

Tylko ostateczne decyzje podlegają wykonaniu

Nieostateczne podatkowe decyzje i postanowienia nie podlegają od 2009 roku wykonaniu. Wyjątkowo tylko organ podatkowy może nadać nieostatecznej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

Likwidacja spółki z o.o. na podstawie decyzji wspólników

Czy proces likwidacji spółki z o.o. musi być zgłoszony w KRS? Czy może wystarczy sporządzić protokół likwidacji już po sprzedaży materiału i wykazać dwa konta "Rachunek bankowy" i "Kapitał własny". Spółka nie ma środków trwałych, spłaciła wszystkie swoje zobowiązania, nie ma też należności. Bez zgłoszenia do KRS procedura byłaby krótsza.

Kara porządkowa od 1 stycznia 2009 r.

W jakich sytuacjach urząd skarbowy może nałożyć na mnie karę porządkową? Ile może wynieść taka kara?

Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację środków trwałych

Środki trwałe używane są w każdym profilu działalności, ale największe znaczenie mają w jednostkach prowadzących działalność wytwórczą. Z biegiem czasu ulegają one zużyciu lub zniszczeniu. W związku z brakiem celowości dalszego używania jednostka powinna dokonać likwidacji środka trwałego.

Komu przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków

Jak należy ująć w księgach rachunkowych wynagrodzenie za terminowe wpłacanie podatków i wykonywanie zadań związanych z ustalaniem oraz wypłatą świadczeń z ubezpieczenia chorobowego?

Jak ustalić zmianę stanu produktów

Jak należy ustalać zmianę stanu produktów? Na czym polega zamknięcie kręgu kosztowego?

Jak odebrać polecony z urzędu skarbowego

Masz nieważny dowód osobisty ? Poczta nie wyda Ci poleconego np. z urzędu skarbowego. Możesz wylegtymować się też paszportem, tymczasowym dowodem osobistym, prawem jazdy. Odbierzesz też poleconego przez wcześniej ustanowionego pełnomocnika.

Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym - PORADNIK

W ramach tego postępowania następuje określenie wysokości Twojego podatku. Trzeba znać swoje prawa i obowiązki w postępowaniu podatkowym. Opłaca się też wiedzieć czego możemy wymagać od urzędu skarbowego.

Rozliczenia międzyokresowe czynne i bierne na przełomie roku

Jak prawidłowo zarachować w księgach faktury na koszty pośrednie, np. czynsz, telefony, obsługę prawną? Faktury są wystawione w starym roku obrotowym, a płacone w nowym. Czy księgowanie poprzez konta rozliczeń międzyokresowych jest prawidłowe, czy też fakturę należy zarachować na właściwym koncie kosztów operacyjnych w dniu poniesienia?

Jak prawidłowo zaewidencjonować zobowiązania warunkowe

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wzięła w leasing operacyjny sprzęt komputerowy. Musiała jako zabezpieczenie podpisać weksel własny in blanco. Wyraziła zgodę, że weksel będzie mógł opiewać maksymalnie na wysokość wszystkich niezapłaconych przez nią rat leasingu. Spółka płaci regularnie wszystkie raty i jest mało prawdopodobne, że weksel kiedykolwiek będzie musiał być wykorzystany. Czy wobec tego, można nie ujmować go w księgach? Jeżeli tak, to czy jeżeli minął już prawie rok od podpisania umowy, tworząc zobowiązanie warunkowe, jego wartość można pomniejszyć o zapłacone już do tej pory raty?

Jak zaksięgować wymianę części wyposażenia środka trwałego

W wyniku awarii/uszkodzenia straciliśmy część wyposażenia jednego ze środków trwałych. Naprawa uszkodzonego elementu jest nieopłacalna. Ponieważ bez tego wyposażenia środek trwały nie może spełniać swojej funkcji, uzupełniliśmy je w tym miesiącu. Jak to zaksięgować? W księgach mam wartość środka trwałego w wysokości 15 tys. zł, w całości umorzoną. Ciężko oszacować, jaką część środka trwałego stanowią uszkodzone elementy. Wartość zakupionego wyposażenia to 5 tys. zł. Czy należy ująć ją bezpośrednio w koszty w miesiącu zakupu, czy muszę zwiększać wartość środka trwałego?

Jakie są skutki niezłożenia deklaracji w terminie

Niezłożenie deklaracji podatkowej w terminie może narazić podatnika na różnego rodzaju sankcje. Jakie zastosuje urząd skarbowy? Czy jest szansa na ich uniknięcie?

Jak zaksięgować rozchód materiałów

Jeżeli przy ewidencji materiałów spółka korzysta ze stałych cen ewidencyjnych, musi rozliczyć różnicę między przyjętą wartością a ceną faktycznie zapłaconą. Do księgowania takich rozliczeń należy skorzystać z konta zespołu 3 „Odchylenia od cen ewidencyjnych”.

Składki na ubezpieczenie grupowe na życie - jak ewidencjonować w księgach rachunkowych?

Spółka opłaca za swoich pracowników dodatkowe ubezpieczenie grupowe na życie. Kwota składki na ubezpieczenie doliczana jest do wynagrodzenia pracowników jako dodatkowy składnik niestanowiący podstawy ustalania obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne, podlegający jedynie opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Czy ten sposób postępowania jest prawidłowy? Jak właściwie zaksięgować taką listę płac?

Niespłacone pożyczki z funduszu socjalnego - jak ewidencjonować w księgach rachunkowych?

Nasza spółka udzieliła pracownicy pożyczki na cele mieszkaniowe z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pożyczka została udzielona w grudniu 2004 r. w kwocie 3000 zł na okres 30 miesięcy. Pracownica spłaciła 8 miesięcznych rat, po czym uzyskała zezwolenie na roczny urlop bezpłatny. Po zakończeniu urlopu bezpłatnego nie stawiła się do pracy. Po bezskutecznych próbach skontaktowania się z pracownicą (prawdopodobnie wyjechała za granicę) nasz zakład pracy rozwiązał z nią umowę o pracę. Od tego czasu minął rok. Co należy w tej sytuacji uczynić z pożyczką? Czy ulega przedawnieniu? Czy zaksięgować jej umorzenie, czy może raczej dokonać odpisu aktualizacyjnego?

Jak rozliczać w księgach rachunkowych odszkodowanie za uszkodzone mienie

Nasza spółka prowadzi działalność budowlaną i jest ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej z tytułu szkód, jakie w trakcie wykonywania robót mogą powstać w mieniu osób trzecich. Za uszkodzone mienie wypłacamy odszkodowanie lub też pokrywamy koszty jego naprawy. Następnie otrzymujemy od ubezpieczyciela gwarantowane polisą kwoty odszkodowań. Czy w związku z faktem, że wypłaconych kwot nie zaliczamy do kosztów uzyskania przychodu, otrzymany od ubezpieczyciela zwrot poniesionych przez nas wydatków nie będzie przychodem podatkowym? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia wymienionych operacji w księgach rachunkowych spółki.

Remonty wynajmowanych pomieszczeń - jak księgować?

Wynajęliśmy innej spółce pomieszczenia biurowe i magazynowe na potrzeby działalności gospodarczej. W umowie najmu najemca zobowiązał się do remontów i adaptacji pomieszczeń, w tym wymiany stolarki, podłóg, okien, instalacji grzewczych, urządzeń sanitarnych, budowy oddzielnego wejścia.

Odszkodowanie za uszkodzone mienie - jak ująć w księgach rachunkowych

Nasza spółka prowadzi działalność budowlaną i jest ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej z tytułu szkód, jakie w trakcie wykonywania robót mogą powstać w mieniu osób trzecich. Za uszkodzone mienie wypłacamy odszkodowanie lub też pokrywamy koszty jego naprawy. Następnie otrzymujemy od ubezpieczyciela gwarantowane polisą kwoty odszkodowań. Czy w związku z faktem, że wypłaconych kwot nie zaliczamy do kosztów uzyskania przychodu, otrzymany od ubezpieczyciela zwrot poniesionych przez nas wydatków nie będzie przychodem podatkowym?

Programy księgowo-rachunkowe - jak wykazać w księgach rachunkowych

Spółki prowadzące księgi rachunkowe za pomocą komputera mogą korzystać z programów dostępnych na rynku lub wytworzyć program finansowo-księgowy we własnym zakresie.

REKLAMA