REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

21 czerwca Dniem Przedsiębiorcy

Sejmowa Komisja Gospodarki i Rozwoju przyjęła projekt uchwały ws. ustanowienia dnia 21 czerwca Dniem Przedsiębiorcy. Wzmocni to świadomość i wiedzę społeczeństwa o procesach gospodarczych i przedsiębiorczości.

Opłata audiowizualna to nowy podatek

Od 1 lipca 2016 r. w miejsce abonamentu RTV ma wejść nowa opłata audiowizualna doliczana do rachunku za prąd. Od każdego punktu poboru prądu energii ma być pobierane 15 zł miesięcznie. Koszty poniosą nawet te firmy, które nie mają radia ani telewizora, a najbardziej będą dotknięci ci przedsiębiorcy, którzy mają jakąkolwiek infrastrukturę zasilaną energią eklektyczną. Będzie to dla nich po prostu nowy podatek.

Przedsiębiorcy coraz częściej sięgają po mediacje gospodarcze

Nowe regulacje w zakresie mediacji oraz przeprowadzone w ostatnim czasie akcje promocyjne istotnie zwiększyły zainteresowanie mediacją gospodarczą w Polsce, jednak na drodze do jej upowszechnienia nadal występuje wiele barier - mówili uczestnicy Kongresu Sporów Sądowych, Mediacji i Arbitrażu. Przedsiębiorcy wciąż jednak wolą rozwiązywać spory w sądzie niż poprzez mediacje.

Czy dodatek za rozłąkę jest wolny od podatku

Przedsiębiorca zamierza wypłacać dodatek za rozłąkę pracownikom z Ukrainy, którzy wykonują pracę w zakresie opieki nad osobami starszymi. Czy świadczenie to, stanowiące rekompensatę za pobyt z dala od bliskich, jest zwolnione z podatku?

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy leasingu

Zawarcie przez przedsiębiorcę umowy leasingu skutkuje koniecznością przestrzegania określonych warunków. W związku z tym, przed podjęciem decyzji o finansowaniu środka trwałego leasingiem, warto szczegółowo zapoznać się z zapisami umowy.

Kiedy przedsiębiorca może zostać posądzony o wyłudzenie VAT

W praktyce gospodarczej firmy coraz częściej wpadają w karuzelę podatkową, odpowiadając za błędy dostawców swojego kontrahenta. W efekcie zostają posądzone przez urząd skarbowy o wyłudzenie VAT. Brakuje procedur, które chroniłyby przed tym uczciwego przedsiębiorcę. Nowe regulacje dotyczące jednolitego pliku kontroli, które wejdą w życie w lipcu 2016 r., także nie rozwiązują tego problemu.

Można sprawdzić status podatkowy czeskiego podmiotu

Przedsiębiorca, który podejmuje współpracę z podmiotami zarejestrowanymi w Czechach, może sprawdzić status podatkowy czeskiego podmiotu oraz potwierdzić dane dostarczone przez niego.

Większe bezpieczeństwo produktów

Wysokie kary za wprowadzanie do obrotu produktów niezgodnych z wymaganiami, stwarzających zagrożenie dla konsumentów – to jedna ze zmian zawartych w obowiązującej już ustawie o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku. Podstawowym celem nowych regulacji jest zapewnienie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki, eliminowanie zagrożeń stwarzanych przez wyroby dla zdrowia i bezpieczeństwa oraz znoszenie barier technicznych w handlu i ułatwianie obrotu towarowego.

REKLAMA

Plan motywacyjny dla pracowników uzasadniony biznesowo i podatkowo

Odpowiednio skonstruowany plan motywacyjny może być również korzystny z podatkowego punktu widzenia – zarówno dla pracodawcy, jak i dla pracowników. W ramach polityki płacowej firm można zauważyć trend, w którym już nie tylko pracownicy sprzedaży czy też najwyższe kierownictwo, otrzymywali część wynagrodzenia zmiennego, którego wysokość związana jest z szeroko rozumianą kondycją finansową firmy. Ustalenie takiej zmiennej części wynagrodzenia jest korzystne dla obu stron.

Aport własności intelektualnej i przemysłowej bez podatku

Zniesienie opodatkowania aportu własności intelektualnej i przemysłowej, a także wydłużenie okresu (z obecnych 3 lat do 6), w jakim przedsiębiorca może odliczyć koszty na działalność badawczo-rozwojową – to propozycje, które przewiduje projekt nowelizacji ustawy o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej, przygotowanym przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Zmiany w zgłaszaniu przedsiębiorców do ZUS

19 maja 2016 r. zaczną obowiązywać zmiany przepisów, dzięki którym przedsiębiorca rozpoczynający działalność będzie mógł zgłosić się do ubezpieczeń ZUS już na etapie rejestracji firmy w CEIDG. W praktyce jednak skorzystanie z tego uprawnienia będzie możliwe dopiero od 19 maja 2017 r., czyli po upływie 12 miesięcy od daty wejścia w życie znowelizowanych przepisów.

Jak opłacać składki ZUS będąc przedsiębiorcą na umowie zleceniu

Kiedy uzyskując przychody z działalności gospodarczej równolegle otrzymujemy przychody w ramach zawartej umowy zlecenia, dochodzi do zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych. Jednym słowem, opłacamy składki ZUS z racji tego, że jesteśmy przedsiębiorcą, ale po podpisaniu umowy zlecenia, pojawia się drugi zarobek, który również może podlegać ozusowaniu.

Nowe obowiązki sprawozdawcze i ewidencyjne dla przedsiębiorców?

Komisja Finansów Publicznych przyjęła sprawozdanie Podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego o rządowym projekcie nowelizacji ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. W trakcie prac w Podkomisji, do projektu wprowadzono poprawkę, która nakłada na przedsiębiorców nowe obowiązki sprawozdawcze i ewidencyjne.

Jakie korzyści wynikają z zawarcia umowy leasingu

W przypadku zawarcia umowy leasingu samochodu, koszty wynikające z takiej umowy stanowią koszty uzyskania przychodu dla firmy, a zatem obniżają podstawę do opodatkowania. Korzystne dla przedsiębiorstw jest również to, że korzystanie z nowych samochodów w leasingu nie generuje tak dużych nakładów finansowych jak ich zakup.

Rozliczenie ulgi na działalność badawczo-rozwojową - formularz PIT/BR

Do odliczania kosztów poniesionych przez przedsiębiorcę na działalność badawczo-rozwojową służy specjalnie w tym celu przygotowany przez Ministerstwo Finansów formularz PIT/BR. Formularz ten stanowi załącznik do zeznań rocznych PIT-36 i PIT-36L. Z ulgi na działalnością badawczo-rozwojową przedsiębiorcy będą mogli skorzystać po raz pierwszy w rozliczeniu podatkowym za 2016 r.

Jak krok po kroku założyć spółkę cywilną

Spółka cywilna należy do jednej z najczęściej zakładanych spółek. Jakie działania należy podjąć, by dokonać prawidłowej i pełnej rejestracji spółki cywilnej? Jaką formę opodatkowania wybrać dla tego rodzaju spółki?

Skutki podatkowe zmiany formy prawnej prowadzonej działalności

Przedsiębiorstwa zobowiązane są stosować jedną wybraną formę opodatkowania. W praktyce jednak dochodzi niejednokrotnie do sytuacji, w której ze względu na potrzeby rozwoju działalności, optymalizację finansową lub obowiązki nałożone z mocy prawa przedsiębiorcy muszą przekształcić formę prawną prowadzonej działalności. Decydując się na zmiany, warto wcześniej ocenić jakie konsekwencje podatkowe się z tym wiążą.

Konferencja KIBR „Dwa światy audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo” – 3 czerwca w Warszawie

Warszawski Oddział Krajowej Izby Biegłych Rewidentów organizuje konferencję „Dwa światy audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo”. Wydarzenie odbędzie się 3 czerwca 2016 r. w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie. Nad konferencją patronat objęły m.in. Ministerstwo Finansów i Szkoła Główna Handlowa. Portal Infor.pl dołączył do grona patronów medialnych.

Nieodpłatny dowóz pracowników do firmy a VAT

Bezpłatny dowóz pracowników nie podlega VAT, gdy ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania firmy. Jeśli takie działanie ma zaspokoić cele osobiste pracowników, podlega opodatkowaniu. W praktyce pracodawcy mają często problem z ustaleniem, kiedy zachodzi dany przypadek.

Jak rozliczyć wyjazd integracyjno-szkoleniowy sfinansowany przez przedsiębiorcę

Przedsiębiorca, który sfinansował swoim pracownikom wyjazd integracyjno-szkoleniowy z własnych środków obrotowych, ma możliwość rozliczenia go w kosztach firmy. Natomiast dla uczestniczącego w nim pracownika, pokrywany przez pracodawcę koszt wyjazdu będzie stanowił dodatkowy przychód, od którego zapłaci PIT. Jak z kolei będą wyglądały rozliczenia w przypadku, gdy wyjazd zostanie sfinansowany ze środków ZFŚS?

Rejestracja w CEIDG jest bezpłatna

Ministerstwo Finansów przypomina, że rejestracja w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) jest całkowicie bezpłatna. Rejestr CEIDG jest prowadzony przez Ministra Rozwoju.

Pracodawcy chcą ukrócić wyłudzenia VAT

Przedsiębiorcy oczekują zmian w materialnym prawie podatkowym. Chcą ograniczenia możliwości popełniania przestępstw, a także ułatwienia ujawniania przestępstw, dróg towarów czy samych sprawców, a także śledzenia przepływu wyłudzonego podatku. Oszustów odstrasza nie tyle wysokość kary, co jej nieuchronność. Konieczne jest przy tym wzmocnienie współpracy pomiędzy różnymi służbami państwa - uważa Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan.

Business to business – co przedsiębiorca powinien wiedzieć o transakcjach B2B?

Na pewno wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak usprawnić proces dokonywania transakcji z kontrahentami. Długotrwała realizacja zamówień oraz niepewność co do stanu płatności za towar czy usługę mogą skutecznie zaburzać prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Już dziś możesz to zmienić, przeprowadzając transakcje ze swoimi partnerami przez internet. Ten rodzaj robienia zakupów nie jest już wyłącznie zarezerwowany dla handlu komercyjnego.

Przedsiębiorcy obawiają się wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Duży odsetek przedsiębiorców wciąż nie jest przygotowanych do przepisów dotyczących kontroli z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2016 r. Dodatkowo, przedsiębiorcy obawiają szczególnie o bezpieczeństwo przekazywanych danych za pomocą plików JPK.

Ułatwienia dla przedsiębiorców i nowe formularze CEIDG

Pakiet ułatwień związanych z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej przewiduje nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 19 maja 2016 r.

Dotacje dla MŚP na inwestycje polegające na wdrożeniu wyników prac B+R

Na drodze od pomysłu, do gotowego produktu lub usługi, etap wdrożenia jest jednym z najbardziej newralgicznych i istotnych. Pokazuje bowiem w jakim stopniu nasze założenia, obliczenia i plany przystają do realiów rynku. Nie powinno zatem dziwić, że dofinansowanie przeznaczone na realizację projektów dotyczących wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych (B+R), można pozyskać nie z jednego, a z kilku źródeł.

Kontrola podatkowa z wykorzystaniem JPK już niedługo – przygotuj swoją firmę

Już od 1 lipca 2016 r. organy podatkowe będą mogły zażądać od podatnika przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych w postaci pliku elektronicznego o określonej strukturze – tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).

Obliczanie należności celnych od 1 maja 2016 r.

Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do Kodeksu akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele ważnych zmian dla przedsiębiorstw, w tym dotyczących zasad obliczania należności celnych.

Rozliczenia kwartalne do likwidacji

Ograniczenie skali nadużyć w VAT to cel zmian legislacyjnych, które planuje rząd. Chodzi m.in. o likwidację możliwości stosowania rozliczeń kwartalnych czy rozszerzenie solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania sprzedawcy - wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Lepsze warunki prowadzenia firmy

Rada Ministrów zapoznała się z informacją Ministra Rozwoju dotyczącą pierwszego etapu prac zmierzających do poprawy otoczenia prawnego funkcjonowania przedsiębiorców. Wśród zaproponowanych rozwiązań jest umożliwienie gromadzenia i przechowywania akt pracowniczych w formie elektronicznej.

Jak obniżyć wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe?

Okazuje się, że aż w 70% analizowanej dokumentacji przedsiębiorców znajdują się rozbieżności, które mogą wpłynąć na zmianę wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe. Wynika to głównie ze stosunkowo niewielkiej świadomości, że wysokość składki wypadkowej można zweryfikować i zgodnie z prawem obniżyć – tłumaczy Grzegorz Piliszek, Menedżer Projektu w Dziale Doradztwa Podatkowego EY.

Wydatki na społeczną odpowiedzialność biznesu w kosztach uzyskania przychodu

Coraz więcej firm zainteresowana jest prowadzeniem działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Niejednokrotnie jednak przedsiębiorcy nie są pewni, jak rozliczać wydatki związane z tego rodzaju działaniem. Okazuje się jednak, że wydatki w tym zakresie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Konsorcjum jako forma współpracy gospodarczej

Konsorcjum, czyli umowa zawierana przy realizacji jednego celu, jest często wykorzystywaną formą współpracy gospodarczej. Umowa tego rodzaju najczęściej zawierana jest w sytuacji startu podmiotów w przetargu publicznym. Alternatywą dla konsorcjum może być spółka celowa z ograniczoną odpowiedzialnością.

Sankcje za dokonywanie płatności naruszających ustawę o swobodzie działalności gospodarczej

Obowiązujące obecnie przepisy nie przewidują żadnych sankcji za naruszenie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku dokonywania (przyjmowania) płatności za pośrednictwem rachunku bankowego. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w przepisach w tej kwestii, które mają wejść w życie 1 stycznia 2017 roku.

Płatność gotówką nadal do 15 tys. euro

Sejmowa komisja finansów publicznych zdecydowała, że przedsiębiorca nie wliczy faktury w koszty podatkowe, jeżeli przekaże dostawcy gotówkę za transakcje powyżej 15 tys. euro. W przypadku, kiedy przedsiębiorca nie wywiąże się z tego obowiązku i przekroczy ten limit płatności gotówką, zostaną wobec niego wyciągnięte sankcje podatkowe.

Prawo restrukturyzacyjne pozwala na uniknięcie upadłości

Nowe prawo restrukturyzacyjne, obowiązujące od początku tego roku, wprowadziło szereg rozwiązań pozwalających uniknąć upadłości. Obecnie przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej mogą korzystać z dużo łatwiejszej i szybszej procedury restrukturyzacyjnej. Mimo tego, że nowe prawo restrukturyzacyjne obowiązuje dopiero od początku roku, już wpłynęły pierwsze wnioski o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego.

Przedsiębiorco wspieraj uczciwą konkurencję

W ramach Narodowej Loterii Paragonowej Ministerstwo Finansów inicjuje akcję dla przedsiębiorców i instytucji, które cenią uczciwość w interesach. Warto aby wszyscy, którzy działają na jasnych zasadach, bo zależy im na budowaniu zdrowej konkurencji, popierali Narodową Loterię Paragonową.

Układ ratalny z ZUS pozwoli uniknąć upadłości

Przyczyną utraty płynności przez firmę często są zarówno zaległości w płatnościach kontrahentów, jak i ryzykowne decyzje inwestycyjne i operacyjne. Rozwiązaniem dla przedsiębiorcy mającego przejściowe problemy finansowe może być odroczenie przez ZUS terminu płatności składek. Urząd zobowiązuje się wówczas nie dochodzić należności objętych odroczeniem i nie nalicza odsetek za zwłokę.

Jak rozliczyć świąteczne upominki wręczone kontrahentom

Przedsiębiorcy dość często poza składaniem kontrahentom życzeń z okazji świąt (m.in. świąt Wielkiejnocy), przekazują im również świąteczne upominki. W przypadku zakupu ekskluzywnych prezentów powstaje obowiązek nie tylko do zapłaty podatku VAT, ale i możliwość rozliczenia zakupu w kosztach firmowych.

Propozycje zmian w ustawach o PIT i CIT w ocenie przedsiębiorców

Głównym celem zmian w ustawach o PIT i CIT zaproponowanych niedawno przez rząd jest „realizacja zapowiedzi wyrażonej w exposé premier Beaty Szydło”, polegającej na obniżeniu stawki podatku CIT dla małych podatników do wysokości 15 proc.. Jednak zmiana ta jest tylko elementem szerszych zmian, które zakłada projekt nowelizacji. Większość pozostałych projektowanych regulacji jest jednoznacznie niekorzystna dla przedsiębiorców.

Pomoc publiczna a restrukturyzacja przedsiębiorstw

Istotnym elementem każdego postępowania restrukturyzacyjnego jest badanie, czy w danym przypadku dochodzi do udzielenia podmiotowi prywatnemu pomocy publicznej. Pomoc publiczna, co do zasady, na mocy traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej jest zakazana, ponieważ zaburza działanie wolnego rynku. Pomoc ta może mieć różnorodny charakter i formę, może być udzielana przez różnego rodzaju organy i podmioty. Dla oceny charakteru tej pomocy i zgodności z prawem konieczne jest zarówno całościowe uwzględnianie wszelkiej udzielonej pomocy dłużnikowi w określonym czasie, jak i też ocena konkretnego wsparcia udzielanego przez dany podmiot.

Rewolucyjne zmiany w rejestracji znaków towarowych

Obecnie procedura rejestracyjna znaków towarowych trwa średnio rok. W kwietniu po nowelizacji przepisów Urząd Patentowy będzie badał wyłącznie spełnienie bezwzględnych przesłanek. Nie będzie natomiast sprawdzał każdego zgłoszenia pod kątem kolizji z prawami innych osób, a obowiązek ten w praktyce spadnie na właścicieli wcześniejszych znaków.

Przedsiębiorcy boją się klauzuli obejścia prawa podatkowego

Rząd przyjął klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan dostrzega przyczyny jej wprowadzenia, ale zwraca uwagę na znaczące ryzyka związane z wprowadzeniem instytucji, która istotnie obniży standard ochrony praw podatnika.

W Polsce nie ma spójnego systemu podatkowego

W ocenie Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w Polsce nie ma systemu podatkowego, uporządkowanego i spójnego zbioru regulacji i instytucji; gdyby był, podatnicy przestrzegaliby przepisów.

Programy sektorowe na realizację przedsięwzięć B+R

Na mapie środków Wspólnotowych, dostępnych w perspektywie finansowej 2014-2020, praktycznie każdy może znaleźć coś dla siebie. Począwszy od krajowych i regionalnych programów operacyjnych, w których zakres i wymagania formułowane są dość ogólnie, a konkurencja jest przez to większa, aż po programy dedykowane dla konkretnych sektorów gospodarki, gdzie zakres tematyczny jest zdecydowanie zawężony. Mają one jednak tę istotną przewagę, że przy stosunkowo wysokich budżetach, sięgających 100, a nawet 200 mln zł, konkurencja jest zdecydowanie mniejsza. Warto zatem docenić programy sektorowe i przyjrzeć się im bliżej, gdyż premiowanych branż, a wraz z tym możliwości pozyskania dofinansowania, jest wiele.

Książka kontroli przedsiębiorcy

Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej ma pewne ograniczenia i podlega kontrolom jej zgodności z obowiązującymi przepisami. W tym względzie zostały nałożone określone obowiązki nie tylko na organ kontroli, ale także na przedsiębiorców. W przypadku wszczęcia kontroli, przedsiębiorca jest zobowiązany do przedstawienia organowi kontrolującemu prowadzonej przez siebie książki kontroli. Przez kogo i jak powinna być prowadzona książka kontroli?

Jakie są skutki w VAT przekazania samochodu wykupionego z leasingu na cele prywatne

Po zakończeniu umowy leasingu samochodu przedsiębiorca ma możliwość jego wykup, z czego często korzysta. Zdarza się jednak, że wykupiony samochód przeznacza nie na cele prowadzonej działalności gospodarczej, ale na cele prywatne. Czy takie działanie wiąże się z podatkiem VAT?

Kiedy wystawia się fakturę pro forma?

Jak wynika z praktyki stosowanej w obrocie gospodarczym, faktura pro forma ma zastosowanie jako propozycja (oferta) zawarcia umowy sprzedaży towaru lub świadczenia usługi. Faktura pro forma nie jest dokumentem księgowym, spełnia jedynie rolę informacyjną i nie stanowi dowodu zawarcia transakcji między stronami. Wystawiana jest najczęściej w celu uzyskania przedpłaty lub zaliczki od nabywcy.

Jak ustanowić pełnomocnika do kontaktów z ZUS

Obecnie wszyscy przedsiębiorcy, którzy zatrudniają powyżej 5 osób zobowiązani są do posiadania aktywnego profilu PUE ZUS. Poprzez profil przedsiębiorca może upoważnić inne osoby do dokonywa wszelkich czynności związanym z obowiązkami wobec ZUS w imieniu przedsiębiorcy. Pełnomocnictwo składa się na druku ZUS-PEL.

Jak skorzystać z odroczenia terminu płatności składek ZUS

W szczególnych przypadkach ZUS może zgodzić się na uregulowanie przez przedsiębiorcę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w dłuższym okresie niż wynika to z przepisów. Przedsiębiorca może złożyć wniosek do ZUS o odroczenie płatności składek m.in. z powodu problemów z bieżącą płynnością finansową.

REKLAMA