W dniu 20 marca minął termin wpłat zaliczek na podatki dochodowe przez podatników CIT i PIT oraz płatników PIT. Zaliczki wpłacane są bez składania deklaracji, więc ewentualne uchybienie może dotyczyć zapłaty po terminie, a tym samym narazić na odpowiedzialność karną skarbową. Następny istotny termin dla podatników to 25 marca – rozliczenie VAT. Termin ten dopiero upłynie, a więc możliwe jest skorzystanie z dodatkowych rozwiązań. Podatnik, który z ważnych przyczyn nie sporządzi rozliczenia, może złożyć, przed upływem terminu, wniosek o odroczenie terminu złożenia deklaracji lub informacji.
Podstawową regułą stosunków zobowiązaniowych, umów, jak i podstawowym obowiązkiem ich stron, jest spełnienie ciążących na nich zobowiązań. Potwierdza to Kodeks cywilny, który wskazuje, że w stosunkach tych wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Od reguły tej istnieją odstępstwa, a jedną z przesłanek takich odstępstw jest wystąpienie siły wyższej, czyli czynnika, który uniemożliwia dłużnikowi spełnienie świadczenia. Takim czynnikiem jest panująca obecnie pandemia koronawirusa. Czy firmy mogą się na nią powoływać i nie spłacać rat leasingowych oraz rat kredytowych?
W obecnej sytuacji pandemii koronawirusa i ogłoszonego stanu zagrożenia epidemicznego, przedsiębiorca może, czasowo zawiesić spełnienie ciążącego na nim wobec kontrahenta zobowiązania bądź całkowicie się z niego zwolnić. Ma prawo wycofać się z przyjętego zlecenia, zwracając pobraną zaliczkę, a w obliczu niemożności jej zwrotu, zobowiązać się do jej zwrotu w określonym terminie, bez ponoszenia dodatkowych obciążeń takich jak kary umowne.
W piątek samorząd doradców podatkowych powołał specjalny zespół, który ma pomóc rządowi w pracach nad specustawą wprowadzającą pakiet osłonowy dla przedsiębiorców. Chodzi m.in. o przesunięcie terminów podatkowych, zaniechanie poboru niektórych podatków oraz rezygnację z kar dla biznesu, który może mieć problemy z terminowym rozliczeniem podatków, ze względu na trudną sytuację w kraju. Prace są na finiszu – w poniedziałek rekomendacje doradców podatkowych, w formie raportu, zostaną przekazane do Ministerstwa Finansów, z którym Krajowa Rada Doradców Podatkowych nawiązała współpracę.
3 marca 2020 r. wiceminister finansów Jan Sarnowski otworzył IX Forum Cen Transferowych (FCT), w którym wzięli udział przedstawiciele biznesu, firm doradczych, świata nauki, organizacji zajmujących się problematyką cen transferowych, a także Ministerstwa Finansów (MF) i Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Rezultatem prac IX FCT są 3 nowe rekomendacje, które dotyczą: opisu metody marży transakcyjnej netto (TNMM), opisu metody ceny odprzedaży oraz interpretacji i zakresu stosowania przepisów o restrukturyzacji w obszarze cen transferowych.
„Odziedziczyłam mieszkanie po babci, czy jak je sprzedam muszę zapłacić podatek?” „Sprzedaż mieszkania dziadka – co zgłosić do Urzędu Skarbowego?” „Czy sprzedając dom rodzinny ze spadku muszę płacić podatek?”
Te i mnóstwo podobnych pytań, pojawia się na wielu forach i portalach internetowych. Podatnicy zdają sobie często sprawę, iż nie mogą sprzedać mieszkania przez jakiś czas, że mogą je przeznaczyć na określone cele... Niestety, wiedza ta często jest bardzo ogólna i bywa, że zupełnie nieaktualna. Dlatego jeżeli planujemy sprzedaż nieruchomości i chcielibyśmy skorzystać ze zwolnienia podatkowego, to aby nie narazić się na odpowiedzialność karnoskarbową i nieprzyjemności finansowe, należy poznać ich aktualne zasady, wynikające bezpośrednio z aktów prawnych.
Ulga termomodernizacyjna jest rodzajem preferencji podatkowej, której celem jest wspieranie zrównoważonego rozwoju w budownictwie, w tym wykorzystania nowoczesnych technologii ekologicznych oraz mających na celu zmniejszanie emisji dwutlenku węgla do atmosfery przez gospodarstwa domowe. Ogólnie polega na tym, że przy dokonywanym ulepszeniu lub remoncie budynku jednorodzinnego, jego właściciel i inicjator takiej inwestycji, może przy rozliczaniu swojego rocznego zeznania podatkowego odzyskać pieniądze – aż do 53 000 zł.
Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiła 24 lutego 2020 r. dodatkowe wojewódzkie numery telefonów, pod którymi można zadawać pytania, które dotyczą rozliczenia PIT za 2019 r. Informacji udzielają specjaliści w każdej z 16 izb administracji skarbowej, od poniedziałku do piątku, w godzinach pracy urzędu. Wojewódzkie infolinie PIT działać mają do końca okresu rozliczeniowego, tj. do 30 kwietnia 2020 r.
Aby móc potrącić koszty, podatnik musi zgromadzić odpowiednie dowody ich poniesienia. Co do zasady będą to faktury, podpisane umowy cywilnoprawne czy inne dowody księgowe. W przypadku kosztów, których wpływ na przychody jest trudny do wykazania, podatnik powinien mieć przygotowane, oprócz dowodów księgowych, również inne dowody świadczące o związku danego wydatku z przychodem.