REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatek dochodowy, Pracodawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy do premii i nagród uznaniowych można stosować 50% koszty uzyskania przychodów?

Pracodawca nie może stosować 50% kosztów uzyskania przychodów do premii i nagród uznaniowych wypłacanych pracownikom, którzy przenoszą na niego prawa autorskie do wytworzonych przez siebie dzieł twórczych.

Zniesienie limitu podstawy wymiaru składek ZUS od 2019 roku – skutki dla pracodawców i pracowników

Zniesienie limitu opłacania składek emerytalno-rentowych po przekroczeniu progu tzw. 30-krotności (prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia) jest już przesądzone. Po wejściu w życie tej nowelizacji od 2019 roku znacząco zwiększą się koszty pracodawców, a lepiej zarabiający pracownicy będą zmuszeni oddawać na daniny publiczne nawet ponad połowę swojego wynagrodzenia. W konsekwencji część z nich może przejść na samozatrudnienie lub wybrać inne mniej kosztowne formy zatrudnienia.

Dyskryminacja w zatrudnieniu z powodu zbyt wysokich kwalifikacji

Prezentowanie w CV zdobytego wykształcenia, umiejętności i kwalifikacji od jak najlepszej strony, a czasem nawet ponad ich rzeczywisty poziom to dość powszechne zjawisko w dziedzinie rekrutacji na niemal każde stanowisko pracy. Co jednak w sytuacji, gdy nasze wykształcenie, umiejętności i doświadczenie naprawdę prezentują się ponadprzeciętnie i zdają się odstraszać potencjalnego pracodawcę? Czy może on odmówić zatrudnienia „przekwalifikowanego” kandydata na dane stanowisko, uzasadniając to faktem zbyt wysokich kompetencji i tym, że nie stać go na tak „dobrego” pracownika?

Konieczna jest reforma podatkowego systemu obciążenia wynagrodzeń

W ostatnich latach obserwowany jest systematyczny wzrost wynagrodzeń, co mogłoby być realnie odczuwalne dla przeciętnego pracownika. Aby tak się jednak stało niezbędne jest przeprowadzenie reform mających na celu podatkowe odciążenie płac tj. zmniejszenie wysokości klinu podatkowego oraz wydatków na system ubezpieczeń społecznych.

Uproszczenia dla firm w prawie podatkowym i gospodarczym od czerwca 2018 r.

Ustawa o uproszczeniach dla firm w prawie podatkowym i gospodarczym co do zasady wejdzie w życie 1 czerwca w 2018 r., a jej przepisy dotyczące podatku CIT z początkiem 2019 r. - poinformowało biuro prasowe resortu rozwoju. Obecnie opracowywana jest nowa wersja projektu.

Spółka na Malcie lub Cyprze – korzyści podatkowe

Na przedsiębiorców nakładane są wciąż nowe wymogi podatkowe, które związane są z poszukiwaniem pieniędzy przez partię rządzącą. W związku z tym wielu z nich zastanawia się nad przeniesieniem swojej aktywności gospodarczej poza granice kraju. Pod względem możliwości istotnego obniżenia lub całkowitego wyeliminowania opodatkowania warto zainteresować się rezydencją podatkową na Malcie lub Cyprze.

Ochrona pracowników w przypadku niewypłacalności pracodawcy

Znowelizowane przepisy ustawa o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy obowiązują od września tego roku. Nowe regulacje mają przede wszystkim usprawnić pomoc finansową udzielaną pracownikom w sytuacji niewypłacalności pracodawcy, która może prowadzić do pozbawienia ich pracy oraz przysługujących z tego tytułu świadczeń.

Od 1 stycznia 2018 r. wzrośnie ryzyko podatkowe przy restrukturyzacji

Zmiany w podatkach dochodowych, która wejdą w życie od 1 stycznia 2018 r., spowodują wzrost ryzyka podatkowego w przypadku inwestycji związanych z przejmowaniem przedsiębiorstw i ich restrukturyzacją. Transakcje tego typu, podobnie jak dziś, będą musiały mieć uzasadnienie ekonomiczne. Jeśli fiskus uzna, że głównym celem była korzyść podatkowa, to firma przejmująca będzie musiała zapłacić karny podatek od przychodu, a nie jak dziś – od dochodu.

Dlaczego wizerunek pracodawcy ma znaczenie - 5 głównych powodów

Działania PR i marketingowe wielu firm przypominają dyscyplinę sportu. Jeśli działasz na konkurencyjnym rynku, walczysz zarówno o pozycję, jak i uznanie oraz najlepszych pracowników. Każdy krok, który stawiasz, a czasem unikasz, buduje Twoją reputację.

Zatrudnienie tymczasowe, outsourcing pracowniczy, leasing pracowniczy

W obecnych czasach korzystanie z alternatywnych form zatrudnienia jest coraz bardziej popularne. Wynika to w szczególności ze zmiennego zapotrzebowania pracodawców na pracę. Warto więc umieć rozróżnić poszczególne formy zatrudnienia, aby świadomie i zgodnie z prawem z nich korzystać.

Zmiany w podatkach dochodowych w 2018 r. w ocenie doradców podatkowych

Początek roku 2018 oznacza duże zmiany dla podatników. Pojawią się nowe regulacje w podatku dochodowym od osób fizycznych, podatku dochodowym od osób prawnych oraz zryczałtowanym podatku dochodowym. Jakie to zmiany i co o nich sądzą doradcy podatkowi?

Nowe zasady dotyczące sezonowego zatrudniania cudzoziemców od 1 stycznia 2018 r.

Na początku 2018 r. zaczną obowiązywać nowe zasady dotyczące sezonowego zatrudniania cudzoziemców. Pracodawcy będą mieli m.in. obowiązek informowania urzędów np. o wszelkich zmianach dotyczących przebiegu zatrudnienia cudzoziemców. Obawy przed wprowadzanymi zmianami wyrażają urzędy pracy i pracodawcy.

Opodatkowanie odpraw wypłacanych pracownikom

Ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych nie korzystają odprawy pieniężne wypłacone przez pracodawcę na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Oznacza to, że podatnik musi zapłacić podatek od takiej odprawy.

Szkocka spółka SLP, czyli metoda optymalizacji podatkowej znana od ponad 100 lat

Jak mówi popularna maksyma pewne są tylko śmierć i podatki. Benjamin Franklin wypowiadając te słowa miał sporo racji, jednak gdyby żył dzisiaj i odwiedził dobrego doradcę podatkowego, szybko zmieniłby zdanie. W poniższym artykule pokażemy, jak firmy na całym świecie redukują podatek dochodowy prawie do zera procent. Brzmi niesamowicie? Czytaj dalej.

Dofinansowanie okularów dla pracownika przez pracodawcę a podatki

Długie godziny przed ekranem monitora niejednokrotnie skutkują powstawaniem i pogłębianiem wad wzroku. W związku z tym, gdy praca wykonywana jest przed komputerem, okulary dla pracownika może sfinansować pracodawca. Jakie warunki muszą zostać spełnione, by móc otrzymać dofinansowanie do okularów? Jak dofinansowanie okularów dla pracownika wygląda z punktu widzenia podatkowego?

Zwolnienia podatkowe dla nowych inwestycji

Zamiast obecnie funkcjonujących specjalnych strefach ekonomicznych będzie funkcjonowała jedna strefa, obejmująca teren całej Polski. Przedsiębiorcy z całego kraju będą mogli liczyć na wsparcie dla nowych inwestycji, które udzielane będzie w formie zwolnienia podatkowego oraz usług świadczonych przez podmioty zarządzające poszczególnymi obszarami kraju.

Od 1 stycznia 2019 r. zostanie skrócony okres przechowywania akt pracowniczych

Obecne przepisy przewidują obowiązek prowadzenia dokumentów pracowniczych przez okres 50 lat. Proponowane zmiany skracają ten termin do 10 lat. Projekt ustawy zakłada także zmiany w zakresie formy prowadzenia akt oraz wypłaty wynagrodzeń dla pracowników. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

Minimalne wynagrodzenie w 2018 r. – od strony pracownika i pracodawcy

Przepisy prawa pracy gwarantują pracownikom otrzymywanie wynagrodzenia minimalnego. Wysokość takiego wynagrodzenia na każdy kolejny rok ogłaszana jest w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w terminie do 15 września. Od 1 stycznia 2018 r. wyniesie ono 2100 zł brutto. Jakie skutki pociąga za sobą wzrost minimalnego wynagrodzenia po stronie pracownika, a jakie po stronie pracodawcy?

Nocleg dla oddelegowanego pracownika bez PIT

Fiskusowi nie należy się PIT od noclegów zapewnianych oddelegowanym szeregowym pracownikom budowy. Pracodawca ponosi takie wydatki wyłącznie w swoim interesie, a to wyklucza powstanie przychodu pod stronie pracownika – wynika z wyroku WSA w Warszawie.

Pracownicy chorują - pracodawcy ponoszą koszty

W 2016 roku polscy pracownicy spędzili na zwolnieniu lekarskim łącznie 220 milionów dni. Koszty z tym związane, ponoszone zarówno przez ZUS, jak i samych pracodawców, są liczone w miliardach złotych. Dzięki inwestycji w efektywną opiekę medyczną można je znacznie obniżyć, nawet o 11,8 mld zł – wynika z raportu „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2012–2016” opracowanego przez Medicover Polska.

Jak rozwiązywać spory zbiorowe w zakładzie pracy?

Rozwiązywanie sporów zbiorowych stanowi wyzwanie dla pracodawców, którzy w sytuacji zaistnienia sporu muszą porozumieć się z pracownikami w celu załagodzenia zaistniałych konfliktów. Spór zbiorowy przebiega w kilku etapach, zaś każdy z etapów charakteryzuje się zupełnie innymi cechami, o których należy pamiętać podejmując się jakichkolwiek działań.

Świadczenia pracownicze do kwoty 2 280 zł bez PIT

Pracodawcy proponują zmiany w ustawie o PIT mające na celu zwiększenie dostępności pozapłacowych świadczeń pracowniczych, które służą poprawie i utrzymaniu dobrego stanu zdrowia pracowników. Projekt przepisów dyskutowany będzie na Zespole Prawa Pracy Rady Dialogu Społecznego. Ich zdaniem wartość świadczeń przekazywanych pracownikom powinna być zwolniona z PIT do kwoty 2 280 zł rocznie.

Zastosowanie instytucji oszacowania dochodu przez organy podatkowe

Organy podatkowe mogą zastosować instytucję oszacowania dochodu przewidzianą przepisami w przypadku wątpliwości, co do rynkowego charakteru transakcji. Nie jest wymagane do tego szerokie badanie porównawcze wielu analogicznych transakcji, tj. dla porównania oraz oceny czy kwestionowana umowa miała charakter rynkowy, wystarczy zbadanie tylko jednej takiej umowy.

Outsourcing pracowniczy – korzyści i ryzyka

Outsourcing pracowniczy jest narzędziem coraz częściej wykorzystywanym przez pracodawców w celu zmniejszenia liczby etatów w zakładzie pracy lub przesunięcia obowiązków związanych z obsługą kadrowo-płacową pracowników na inny podmiot. Należy jednak pamiętać, że nieprawidłowo przeprowadzony outsourcing może zostać zakwestionowany przez organy nadzoru - najczęściej ZUS lub Państwową Inspekcję Pracy – a w konsekwencji rodzić odpowiedzialność finansową po stronie pracodawcy.

Ilość dni urlopu wypoczynkowego przysługujących pracownikowi

Pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę przysługuje urlop wypoczynkowy w zakresie określonym zapisami Kodeksu pracy. Długość urlopu uzależniona jest od okresu zatrudnienia danego pracownika, czyli od jego stażu pracy.

Zmiany w ustawach o PIT i CIT od 1 stycznia 2018 r.

Rządowy projekt nowelizacji ustaw o PIT i CIT, którego rozwiązania mają wejść w na początku 2018 r., zakłada m.in. wprowadzenie tzw. minimalnego podatku dochodowego w odniesieniu do podatników posiadających nieruchomości komercyjne o znacznej wartości oraz rocznego limitu kwotowego w wysokości 100 000 zł warunkującego możliwość stosowania ryczałtu od przychodów z najmu poza działalnością gospodarczą.

Jak funkcjonują nowe przepisy dot. pracy tymczasowej

Obowiązujące od czerwca 2017 r. nowe regulacje dotyczące tymczasowego zatrudnienia sprawiają problemy dostosowawcze agencjom pracy tymczasowej. Ograniczenie okresu, w jakim dany pracownik tymczasowy może pracować dla jednej firmy, wprowadzenie większej ochrony pracownic w ciąży i zmiany w sposobie wypłacania wynagrodzenia urlopowego mogą sprawić, że część agencji przestanie istnieć. Eksperci zmiany oceniają pozytywnie. Część z nieuczciwych agencji zrezygnuje z tej działalności, a pracownicy tymczasowi zostali objęci większą ochroną – wskazuje dr Magdalena Rycak z Uczelni Łazarskiego.

Skutki podatkowe śmierci przedsiębiorcy - nowe regulacje od 2018 r.

Resort finansów przygotował projekt ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej. Nowe rozwiązania prawne w zakresie podatków umożliwią ciągłe funkcjonowanie przedsiębiorstwa po śmierci przedsiębiorcy. Projektowane zmiany mają wejść w życie w 2018 r.

Zatrudnianie cudzoziemców - obowiązek podatkowy w PIT

Obecnie zatrudnianie cudzoziemców jest jednym z popularniejszych sposobów pozyskiwania pracowników, szczególnie do prac sezonowych, ale również do realizacji specjalistycznych projektów. Trudno sobie dzisiaj wyobrazić, aby takie gałęzie gospodarki jak rolnictwo, budownictwo, usługi związane z utrzymaniem czystości, gastronomia, ale także IT mogły prawidłowo funkcjonować, rozwijać się bez pracy cudzoziemców. W kontekście warto mieć na uwadze, że zatrudnianie cudzoziemców ma swoje konsekwencje podatkowe.

Spółka z siedzibę na Gibraltarze - korzyści podatkowe

Spółka, która posiada siedzibę na Gibraltarze, ale uzyskuje dochody poza nim, nie będzie płacić podatku dochodowego. Na Gibraltarze nie są pobierane podatki od zysków kapitałowych, spadków czy też darowizn oraz podatki od zysków z rachunków oszczędnościowych. Nie ma tam również podatku od sprzedaży oraz podatku VAT.

Pracownik nie ma obowiązku posiadania konta w banku

Pracodawca nie ma prawa wymagać od pracownika, aby ten założył konto bankowe dla potrzeb wypłaty wynagrodzenia. Jeżeli pracodawca żąda tego od pracownika, to narusza przepisy prawa pracy. W takiej sytuacji pracownik może zgłosić sprawę Państwowej Inspekcji Pracy i ubiegać się o odszkodowanie. W wyjątkowych sytuacjach za uporczywość grozi szefowi nawet sprawa karna.

Wypowiedzenie umowy o pracę z powodu naruszenia zasad współżycia społecznego

Przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego oddziałuje nie tylko na efektywność pracy, ale także na atmosferę jaka panuje w zakładzie. W związku z tym nieprzestrzeganie zasad współżycia społecznego oraz brak porozumienia pomiędzy pracownikami przy realizacji obowiązków może stać się przyczyną uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę.

Jakie wymogi formalne musi spełniać wypowiedzenie umowy o pracę?

Jakie warunki musi spełnić oraz jakich formalności musi dochować zarówno pracownik, jak i pracodawca, w celu prawidłowego zakończenia stosunku pracy w drodze wypowiedzenia?

Obrót wirtualnymi przedmiotami – kwestie prawne i podatkowe

Brakuje wzorcowej regulacji prawnej dotyczącej obrotu wirtualnymi przedmiotami. Pewne wytyczne już się wykształciły, jednak nastąpiło to w orzecznictwie sądowym, nie zaś w aktach prawnych. Natomiast organy skarbowe niejednokrotnie nie wiedzą, jakie regulacje powinny znaleźć zastosowanie w przypadku opodatkowania transakcji tego rodzaju przedmiotami.

Większa ochrona roszczeń pracowników od 5 września 2017 r.

5 września 2017 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Zmiany rozszerzają ochronę roszczeń pracowników i przyspieszają udzielanie pomocy finansowej.

Zapłata podatku dochodowego za płatnika przez podmioty trzecie

Dla wielu przedsiębiorców regulowanie formalności związanych z zapłatą należnego podatku oraz spełnianie funkcji płatnika, w szczególności zaś obliczanie stawek na podatek dochodowy, sporządzanie informacji i deklaracji bywa zajęciem uporczywym. Czy czynności te można zlecić firmie zewnętrznej?

Odliczenie kosztów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową

Przedsiębiorcy mogą odliczyć koszty poświęcone na działalność badawczo-rozwojową (B+R) w ramach swojego przedsiębiorstwa. Jakie są przesłanki, aby takie koszty mogły zostać odliczone?

Lean Management – szacunek dla ludzi i ich pracy

Rozwój firmy pociąga za sobą konieczność rozbudowy struktury organizacyjnej i personalnej, nowe wyzwania komunikacyjne, konieczność zdefiniowania w tym kontekście kryteriów jakości pracy oraz zakresu odpowiedzialności poszczególnych osób za podjęte działania. Firmy często inwestują środki w zakup systemów informatycznych, nie zdając sobie sprawy, że proces pracy można usprawniać bez ponoszenia tego rodzaju kosztów. Zastosowanie zasad standaryzacji procesu zgodnych z filozofią Lean Management stwarza możliwość znacznej oszczędności kosztów (nawet do 80%), czasu pracy i minimalizuje możliwość popełniania błędów w trakcie jej wykonywania. Każdy kolejny etap realizowany tą metodą przynosi bardzo wymierne korzyści.

Zyski kapitałowe jako oddzielne źródło przychodów

Ministerstwo Finansów pracuje nad nowelizacją ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych. Jedna z najważniejszych planowanych zmian zakłada wyodrębnienie zysków kapitałowych jako oddzielnego źródła przychodów.

Kwestie podatkowe dotyczące osób pozostających w konkubinacie

Coraz więcej par w miejsce instytucji małżeństwa decyduje się na pozostawanie w związku partnerskim, prowadzenie w ten sposób wspólnego gospodarstwa i wychowywanie dzieci. Jakie skutki podatkowe niesie ze sobą związek partnerski?

Zwrot wysłanego do pracownika PIT-11

Jeśli wysłany PIT-11 do pracownika wróci do pracodawcy, to przedsiębiorca nie musi po raz kolejny wysłać deklaracji pocztą ani ponawiać wielokrotnie tych czynności w sytuacji zwrotu dokumentu od pracownika.

Minimalny podatek od nieruchomości komercyjnych od 2018 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w ustawie o podatku CIT, który zakłada m.in. wprowadzenie minimalnego podatku dochodowego w odniesieniu do podatników posiadających nieruchomości komercyjne. Nowe regulacje mają wejść w życie na początku 2018 r.

Rozdzielenie źródeł przychodów u podatników CIT od 2018 r.

Ministerstwo Finansów planuje wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych oraz rozdzielenie dochodów uzyskiwanych z tego źródła od pozostałych dochodów podatnika. Zmiany mają wejść w życie już od 1 stycznia 2018 r.

Programy motywacyjne dla pracowników to unikanie opodatkowania PIT?

Szef Krajowej Administracji Skarbowej poinformował 1 sierpnia 2017 r., że zwrócił uwagę na liczne wnioski o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych w zakresie skutków podatkowych tworzonych przez pracodawców programów motywacyjnych dla swoich pracowników z użyciem różnych instrumentów finansowych. W opinii Szefa KAS odnośnie części istnieje możliwość zastosowania przepisów o przeciwdziałaniu unikania opodatkowania.

Nowe zasady zatrudniania obcokrajowców w Polsce od czerwca 2017 roku

Obowiązująca od 1 czerwca 2017 roku nowelizacja ustawy o promocji zatrudniania i instytucji rynku pracy wprowadziła bardzo ważne zmiany w prawnych zasadach m.in. pracy sezonowej oraz pracy krótkoterminowej obcokrajowców w Polsce. Co ważne, w ten sposób obowiązuje nowe prawo imigracji pracowniczej w kontekście obywateli państw spoza UE i EOG.

O co nie można pytać podczas rozmowy kwalifikacyjnej

Czy planuje pani dzieci? Na kogo pan głosował? Pali pan papierosy? To pytania, których pracodawca nie może zadać. Dlaczego? Bo łamie prawo.

Zakłócanie urlopu wypoczynkowego przez pracodawcę

Czy pracodawca może wymagać od pracownika pozostawania w kontakcie mailowym lub gotowości świadczenia pracy podczas urlopu wypoczynkowego? W jakich sytuacjach i w jaki sposób pracodawca może odwołać pracownika z urlopu? Wyjaśnia dr Katarzyna Pfeifer-Chomiczewska, prawnik w Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych.

Kontynuacja umów o pracę po śmierci przedsiębiorcy od 2018 roku

W przygotowanym przez Ministra Rozwoju i Finansów projekcie ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej znajdują się przepisy zmieniające kodeks pracy, przewidujące kontynuację zawartych stosunków pracy po śmierci przedsiębiorcy-pracodawcy. Cała ustawa o zarządzie sukcesyjnym, jak również zmiany w kodeksie pracy mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.

Spółka na Saint Lucia - zwolniona z podatku i sporządzania sprawozdania finansowego

Do założenia spółki na Saint Lucia wymagany jest minimum jeden udziałowiec, którym może być zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna (inna spółka). Spółka w tej jurysdykcji może być całkowicie zwolniona z podatku dochodowego lub zdecydować się na opłacanie podatku dochodowego w wysokości 1% zysków. Nie musi składać również żadnych sprawozdań finansowych i nie podlega też kontroli w postaci audytu podatkowego.

Jakie są obowiązki pracodawcy podczas upałów

Jak wynika z regulacji dotyczących prawa pracy, gdy temperatury sięgają określonych poziomów, pracodawcy muszą nieodpłatnie zapewnić pracownikom dostęp do zimnych napojów. Wskazane jest także wydłużenie pracownikom przerwy tak, by w najgorętszym okresie dnia nie przebywali na słońcu. Jeżeli pracodawca nie zapewnia odpowiednich warunków do pracy, to pracownicy mogą odmówić wykonywania obowiązków. Za zaniedbania w tym zakresie grozi grzywna w wysokości od 1 tys. do nawet 30 tys. zł.

REKLAMA