Kategorie

Podatki, Budżet państwa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek katastralny. Sytuacja finansów publicznych w Polsce, ale też i na świecie uległa pogorszeniu. W wielu krajach trwa dyskusja czy podnosić podatki dochodowe. Lepszym rozwiązaniem są podatki majątkowe, a do tych należy podatek katastralny.
Podatek od sprzedaży detalicznej obowiązuje od 1 stycznia 2021 r. Kogo dotyczy nowy podatek? Jakie są stawki podatku? Jak liczyć podatek od sprzedaży detalicznej? Jakie są obowiązki podatników i termin płatności podatku?
Luka VAT. Wszystko wskazuje na to, że tzw. luka vatowska nie wzrosła w ubiegłym roku, mimo pandemicznego kryzysu. Mogła nawet nieznacznie spaść - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".
Uszczelnienie VAT zwiększa też wpływy z innych podatków: CIT i PIT - powiedział szef resortu finansów Tadeusz Kościński, zwracając uwagę, że rolą resortu finansów w uszczelnianiu systemu podatkowego jest także dbanie o uczciwą konkurencję.
Wpływy do budżetu, zwłaszcza z VAT, wracają do wcześniejszych poziomów - powiedział wiceminister finansów Sebastian Skuza. Jego zdaniem wraz ze wzrostem dochodów z VAT, w tym roku dochody budżetu mogą być na poziomie mniej więcej z 2019 r.
Tadeusz Kościński deklaruje, że resort finansów nie zamierza podnosić podatków mimo zwiększonych wydatków spowodowanych pandemią. W tym roku zamiast zerowego deficytu ma on wynieść ponad 109 mld zł, choć wielu ekonomistów uważa, że jest to kwota zawyżona. Dodatkowo poluzowana reguła wydatkowa pozwala na pewną swobodę. Minister popiera też wprowadzenie podatku cyfrowego, choć musiałoby to się odbyć na poziomie unijnym, by nie narazić naszego kraju na retorsje Stanów Zjednoczonych.
Prawie 25 mld zł z CIT zapłacili w 2019 r. podatnicy, którzy uzyskali ponad 50 mln euro przychodów. Podatkowe Grupy Kapitałowe zapłaciły ponad 5 mld zł CIT. Najwięcej - 1,375 mld zł - grupa podatkowa banku PKO BP. Ministerstwo Finansów opublikowało dane o największych płatnikach CIT w 2019 r.
Tegoroczne dochody budżetowe z podatku VAT wyniosą 170 mld zł, z akcyzy 68,4 mld zł, z CIT 38,5 mld zł, a z PIT 64,1 mld zł - informuje Ministerstwo Finansów, wskazując na przyjęty przez rząd projekt nowelizacji tegorocznego budżetu.
W połowie marca 2020 roku Instytut Studiów Podatkowych sformułował prognozę dochodów podatkowych budżetu państwa na ten rok, uwzględniającą skutki zamrożenia gospodarki, spadku przychodów podatników; summa summarum – recesji wywołanej naszą wersją narodowej szamotaniny z zarazą. Przypomnę, że spadek dochodów podatkowych w 2020 roku (ponoć optymistycznie) oszacowano wówczas na ok. 15% w stosunku do prognozy budżetowej.
Dynamika wzrostu wpływów budżetowych z podatku CIT w Polsce jest wyraźna, mimo że od ubiegłego roku uprawnieni podatnicy płacą niższy CIT - wskazał minister finansów Tadeusz Kościński.
Kryzys wywołany epidemią koronawirusa odbije się negatywnie na wpływach w różnych kategoriach podatkowych, obecnie szacowane są parametry makroekonomiczne, które zostaną zaprezentowane w Aktualizacji Programu Konwergencji - poinformowało Ministerstwo Finansów w odpowiedzi o skutki budżetowe niskich cen paliw.
Tarcza antykryzysowa to kompleksowy pakiet działań rządu przeciwdziałających negatywnym skutkom pandemii, przyjętych przez Radę Ministrów 25 marca. Wiele z zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów zapisów znalazło się w przyjętych przez rząd ustawach. W tarczy znalazło się m.in. szereg rozwiązań z obszaru podatkowego.
Obrona przed utratą miejsc pracy, wsparcie dla służby zdrowia, bezpieczeństwo systemu finansowego, wsparcie dla przedsiębiorców i inwestycje publiczne - to pięć filarów pakietu antykryzysowego, którego założenia przedstawił w środę premier Mateusz Morawiecki. Szacunkowa wartość pakietu to około 212 mld zł. Pakiet osłonowy ma być odpowiedzią na kryzys w związku z epidemią koronawirusa.
Opublikowane zostało obwieszczenie w sprawie stawek akcyzy na paliwa silnikowe w okresie od dnia 1 marca do dnia 31 grudnia 2020 r. Stawki uległy obniżeniu o 17 zł. Od 1 marca 2020 r. obowiązują także nowe stawki opłaty paliwowej - podwyższone o 17 zł.
Nasz system podatkowy jest mało progresywny. Poziom opodatkowania jest też ogólnie relatywnie niski: wskaźnik opodatkowania do PKB wynosi 36 proc., to jest prawie 6 pkt proc. poniżej średniej dla strefy euro. Czyli co roku transferujemy ponad 100 mld zł do kieszeni najbogatszych, którzy płacą podatki poniżej europejskiej średniej - powiedział dr hab. Marcin Piątkowski, prof. Akademii Leona Koźmińskiego.
Zdaniem pracodawców wprowadzenie podatku cukrowego zagraża branży napojów słodzonych. Spowoduje wzrost cen napojów, co odczują gospodarstwa domowe, rolnicy i budżet państwa. Podkreślają, że doświadczenia innych krajów pokazują, że taki podatek nie ograniczył spożycia cukru.
Wszystkie kluby opowiedziały się za skierowaniem do komisji obywatelskiego projektu "Emerytura bez podatku". Zakłada on wprowadzenie zwolnienia dla emerytów i rencistów z płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Prawie połowa dochodów budżetowych to podatki od pracujących. Według ekspertów powinny rosnąć wpływy z podatków od majątku i konsumpcji, a nie od pracowników.
Główny Inspektor Sanitarny Jarosław Pinkas powiedział, że planowany podatek cukrowy to działanie na rzecz zdrowia. "Trzeba odwrócić myślenie o nim, nie jako o daninie, ale inwestycji w zdrowie" – zaznaczył.
Wpływy budżetowe z podatku od gier w roku 2018 wyniosły 1,9 mld zł. Oznacza to prawie 60 proc. więcej niż w 2014 r. Wskazuje Polski Instytut Ekonomiczny w opublikowanym raporcie.
Podatek estoński z jednej strony stymulowałby rozwój inwestycji prywatnych, których niedobór od lat jest systemową barierą w rozwoju polskiej gospodarki, a z drugiej – ułatwiałby kumulowanie kapitału wewnątrz sektora przedsiębiorstw oraz zniechęcałby do wypłaty dywidendy za granicę przez firmy z obcym kapitałem - zauważa Dariusz Bednarski, Partner Zarządzający w Grant Thornton.
Wiele krajów wprowadza podatek od cukrów dodanych. W Polsce również powinien zostać wprowadzony podatek od cukru dodawanego do żywności. To rozwiązania postulowane przez specjalistów leczących w Polsce otyłość dziecięcą.
Poprawia się ściągalność podatku CIT. Jak poinformował dyrektor departamentu podatków dochodowych Ministerstwa Finansów Maciej Żukowski, dane o wpływach z CIT pokazują, że dochody z tego podatku będą wyższe niż zakładane w budżecie na 2019 r., a całkowita ściągalność CIT powinna sięgnąć 50 mld zł. Przyczynia się do tego m.in. działalność legislacyjna resortu finansów, jak i Krajowej Administracji Skarbowej.
Za połowę wzrostu dochodów budżetowych z CIT w 2018 r. (około 3 mld zł) odpowiadały podmioty dostarczające usługi finansowe. To one w największym stopniu przyczyniły się do wzrostu wpływów z CIT zarówno w 2018, jak i w 2017 roku - zauważyli autorzy raportu Centrum Analiz i Studiów Podatkowych SGH.
Jak pisze "Dziennik Gazeta Prawna", w 2016 r. Polacy mieli za granicą majątek o wartości 32 mld euro. W efekcie czego budżet państwa stracił na tym 1,4 mld euro w postaci niezapłaconych podatków.
Minister cyfryzacji Marek Zagórski poinformował, że prace nad wprowadzeniem podatku cyfrowego trwają - przede wszystkim w Ministerstwie Finansów, ale także w resorcie cyfryzacji - już od dłuższego czasu, choć nie zostały jeszcze ukonkretnione. Dochody z takiego podatku nie zostały uwzględnione w projekcie budżetu na 2020 r.
Dzięki pracy Krajowej Administracji Skarbowej rosną wpływy do budżetu państwa z tytułu rożnych należności podatkowych. KAS to także mniej przeprowadzanych kontroli podatkowych i celno-skarbowych.
Unia Europejska chce wzmocnienia roli ministrów finansów w walce ze zmianami klimatu oraz możliwości wspierania tych działań m.in. przez politykę podatkową (np. opodatkowanie wyrobów energetycznych).
Sejm uchwalił ustawę, która uchylać będzie ustawę o specjalnym podatku węglowodorowym. Powodem zmiany przepisów jest brak wydobycia gazu z łupków w Polsce.
Sejmowa komisja śledcza do spraw podatku VAT przyjęła raport końcowy ze swych prac. Wskazuje on na rozszczelnienie systemu podatkowego w latach 2007-2015.
Najwyższa Izba Kontroli poinformowała, że po nowelizacji ustawy o grach hazardowych z 2016 r. zwiększyła się skuteczność nadzoru Ministra Finansów i organów Krajowej Administracji Skarbowej nad tym rynkiem, zwiększyły się także dochody budżetowe z podatku od gier.
Projekt budżetu państwa na 2020 r. nie zakłada deficytu - dochody i wydatki mają wynieść po 429,5 mld zł. Dochody z VAT zostały zaplanowane na 200,2 mld zł, natomiast z CIT - na 41,1 mld zł.
W latach 2007-2015 r. nie prowadzono efektywnej walki z przestępczością podatkową - napisano w projekcie raportu sejmowej komisji śledczej ds. VAT. Natomiast w latach 2008-2011 doszło do rozszczelnienia systemu podatkowego, co w istotnym stopniu przyczyniło się do znacznego powiększenia się luki podatkowej.
Fiskus przeprowadza coraz mniej kontroli podatkowych. W tym roku liczba kontroli zrealizowanych przez urzędy celno-skarbowe spadła o ponad 22%, natomiast urzędy skarbowe podjęły takich działań o blisko 14% mniej. Krajowa Administracja Skarbowa twierdzi, że przyczyniły się do tego zmiany organizacyjne i legislacyjne.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej Piotr Walczak powiedział, że aspiracją Krajowej Administracji Skarbowej jest zmniejszenie luki VAT-owskiej o kilka kolejnych punktów procentowych, aby była mniej więcej taka, jak w krajach skandynawskich.
Premier Mateusz Morawiecki powiedział, że system VAT można jeszcze uszczelnić na kilka miliardów złotych, bowiem zawsze jest jakiś margines patologii. Według niego w tym roku dochody z VAT mogą być wyższe niż 180 mld zł.
Prezydent Andrzej Duda powołał Mariana Banasia na stanowisko ministra finansów. Banaś zastąpi na tym stanowisku Teresę Czerwińską.
Jak wynika z wystąpienia pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli z 30 kwietnia 2019 r. (nr KBF.410.001.08.2019), zaległości podatników wobec skarbówki na koniec 2018 r. wyniosły ponad 100 mld zł. NIK zauważył także, że ubiegłoroczne dochody z podatków przerosły oczekiwania. Dobre wyniki budżetu to przede wszystkim skutek wzrostu wpływów z podatku VAT.
Środki z podatku handlowego zostaną przeznaczone na dodatek dla dorosłych niepełnosprawnych - zadeklarował premier Mateusz Morawiecki. W dniu 16 maja br. Polska w Sądzie Unii Europejskiej wygrała sprawę przeciwko Komisji Europejskiej dotyczącą tego podatku.
Obniżenie podatku od niektórych kopalin (podatku miedziowego) o 15 proc. - takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy przyjęty przez Sejm kwietniu br. Zmiany miałyby wejść w życie jeszcze w tym roku.
Zdaniem ekonomistów założona w Aktualizacji Programu Konwergencji perspektywa obniżki stawek VAT w 2022 r. do 22 proc. i 7 proc. jest odległa. Podkreślają, że po drodze wiele może się wydarzyć w polskiej, jak i światowej gospodarce, dlatego ten scenariusz może się zmienić.
W najbliższych latach dług publiczny ma ulegać stopniowemu obniżaniu. Przewidywane jest obniżenie relacji długu publicznego netto do PKB poniżej 43 proc. w 2020 r., co pociągnie za sobą automatyczne obniżenie stawek podatku VAT od 2022 r. (z 23 proc. na 22 proc. i z 8 proc. na 7 proc.).
Przewidziana jest indeksacja stawki podatku akcyzowego na napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy oraz wyroby nowatorskie. Jak informuje resort finansów w Aktualizacji Programu Konwergencji (APK), zmiany w akcyzie na alkohol da w 2020 r. budżetowi 353 mln zł, na wyroby tytoniowe, susz tytoniowy i tzw. wyroby nowatorskie - 579 mln zł.
Szef sejmowej komisji śledczej ds. VAT Marcin Horała zapowiedział, że raport z prac komisji ukaże się pod koniec lipca 2019 roku. Komisja ds. VAT została powołana na początku lipca ubiegłego roku.
Pod koniec lutego 2019 r., Jarosław Kaczyński zaprezentował na konwencji PiS nowy program rządu nazwany „nową piątką PiS-u”. Zgodnie z zapowiedziami autorów, celem wprowadzanych zmian ma być podniesienie poziomu życia Polaków. „Nowa piątka PiSu” jest ściśle związana z podatkami z dwóch powodów. Po pierwsze, wśród rządowych koncepcji znalazły się również propozycje dotyczące zmian w opodatkowaniu PIT. Po drugie, to właśnie wpływy podatkowe mają sfinansować obietnice rządzących.
Zdaniem ekspertów zaczyna się zmiana modelu gospodarczego. Konsekwencją może być podwyżka podatków w kolejnej kadencji.
Wzrasta ściągalność podatku CIT, przede wszystkim od korporacji międzynarodowych. Szacuje się, że w ciągu czterech lat obecnych rządów wpływy z CIT wzrosną o około 10 mld zł.
Mechanizm podzielonej płatności (split payment) budzi wątpliwości. Okazuje się, że organy podatkowe nie wydając postanowień o uwolnieniu środków z rachunku VAT w ustawowym terminie, częściowo zabezpieczają interes budżetu państwa. Wątpliwa staje się także realizacja podstawowych założeń podatku VAT – opodatkowanie tylko konsumpcji i jego neutralność.
Ustawę o VAT pisali doradcy podatkowi na zamówienie dużych firm - powiedziała w wywiadzie była wiceminister finansów, prof. Elżbieta Chojna-Duch. Wskazała jednocześnie, że wiedziała, że przepisy będą miały negatywne konsekwencje dla budżetu państwa, ponieważ były one analizowane i szacowane w ministerstwie.
Wiceminister finansów Filip Świtała poinformował, że wskaźniki przyjęte przez Ministerstwo Finansów, które pozwoliłyby na obniżenie stawek VAT do 22 proc. i 7 proc. możliwe będą do osiągnięcia najprawdopodobniej w 2019 roku.