REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatnik, środki trwałe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odpowiedzialność organów podatkowych za szkodę wyrządzoną podatnikowi

Podatnik który poniósł szkodę w wyniku błędnej lub bezprawnej decyzji fiskusa nie jest bezbronny. Odpowiedzialność za tą szkodę ponieść może zarówno organ podatkowy, jak i urzędnik, który dopuścił się błędu.

Strony, przedstawiciele i pełnomocnicy

Ustawodawca określił jakie podmioty mogą występować w charakterze strony postępowania podatkowego. W pewnych przypadkach muszą one być reprezentowane przez swoich przedstawicieli lub kuratorów. Niemal zawsze jest natomiast możliwe ustanowienie pełnomocnika.

Certyfikaty rezydencji podatkowej

Zgodnie z art. 306l ordynacji podatkowej organ podatkowy na wniosek podatnika wydaje zaświadczenie o jego miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (certyfikat rezydencji).

Protokoły i adnotacje

Jedną z zasad postępowania podatkowego jest tak zwana zasada pisemności, zgodnie z którą sprawy powinny być załatwiane w formie pisemnej. Ponadto ustawodawca określił szczegółowe zasady dokumentowania najistotniejszych czynności.

Interpretacje podatkowe

Interpretacje podatkowe (ogólne i indywidualne) wydaje Minister Finansów. Interpretacje przynoszą istotną dla podatników wiedzę, jak fiskus rozumie poszczególne przepisy podatkowe. Trzeba jednak wiedzieć, że często urzędowe interpretacje podatkowe stoją w sprzeczności z orzecznictwem sądów administracyjnych. Sytuacja podatnika stojącego w obliczu takich sprzeczności nie jest oczywiście godna pozazdroszczenia.

Terminy załatwienia spraw

Z oczywistych względów w sprawach podatkowych bardzo istotne jest względnie szybkie wyjaśnienie zaistniałych wątpliwości. Ustawodawca wziął to pod uwagę określając stosowne terminy, w których postępowanie powinno zostać ukończone oraz wyposażając strony w środki dyscyplinujące organy podatkowe w tej materii.

Przywracanie terminów

W postępowaniu podatkowym spotkać można się z terminami ustawowymi, czyli wynikającymi z konkretnych przepisów oraz urzędowymi, to jest takimi, które wyznacza sam organ podatkowy. Zarówno pierwsze z nich jak i drugie mają charakter prekluzyjny, a więc określona czynność może być skutecznie wykonana tylko w przewidzianych ramach czasowych. Wyjątkiem jest tu możliwość przywrócenia terminu.

Świadkowie w postępowaniu podatkowym

Jednym z ważniejszych środków dowodowych jakie mogą być wykorzystane w postępowaniu podatkowym jest przesłuchanie świadków. Należy pamiętać, że istnieją kategorie osób, które nie mogą występować w roli świadków oraz takich które mogą odmówić składania zeznań.

Poradnik petenta - czyli jak załatwić sprawę w urzędzie skarbowym

Chyba niewiele się pomylę pisząc, że u wszystkich podatników oraz u większości księgowych i doradców podatkowych telefony lub wezwania z urzędów skarbowych wywołują nieprzyjemny skurcz żołądka lub serca. Czy słusznie? Czy kontakt z urzędnikiem skarbowym to przykry obowiązek czy po prostu szansa na załatwienie sprawy?

Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami

Czasem podatnik musi się wykazać zaświadczeniem ze swego urzędu skarbowego o niezaleganiu z podatkami. Nie jest to trudne. Ale warto znać zasady ubiegania się o takie zaświadczenie.

Handel internetowy chętnie kontrolowany przez urzędy skarbowe

Jednym z podstawowych obszarów kontroli podatkowej w 2009 roku (podobnie jak w latach poprzednich) jest handel internetowy.

Co grozi za niezłożenie deklaracji VAT-7 w terminie

Jestem przedsiębiorcą i jednocześnie VAT-owcem. Zgodnie z przepisami co miesiąc miałem obowiązek składania deklaracji VAT-7, miałem bo obecnie rozliczam VAT co kwartał, muszę więc składać VAT-7K do urzędu skarbowego co kwartał. Zdarzyło mi się ostatnio złożyć deklarację po terminie, czy grożą mi z tego tytułu jakieś konsekwencje? Czy za niezłożenie deklaracji zerowej lub podanie w deklaracji niepełnych danych również będę musiał ponieść jakąś odpowiedzialność karno-skarbową?

Jak wypełnić wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej

Od 2012 roku mamy nowy wzór wniosku ORD-IN i ORD-IN/A.

Które postanowienia mogą być zaskarżane w postępowaniu podatkowym

Organ podatkowy niewłaściwie wszczął w stosunku do mnie postępowanie, gdyż powinien to zrobić w stosunku do mojego ojca, który ma takie samo imię i nazwisko. Czy mogę zaskarżyć powyższe postanowienie?

Czy małoletnie dziecko może być stroną postępowania podatkowego

Moje 13 letnie dziecko nabyło spadek po swojej babci. Czy organ podatkowy będzie traktował ją już jako stronę, czy postępowanie będzie wszczęte po uzyskaniu przez nią pełnoletności?

W jaki sposób organ podatkowy może doręczać pisma

Otrzymałam wieczorem wezwanie do urzędu skarbowego, które wręczyła mi osoba podająca się za pracownika urzędu. Czy wezwanie zostało doręczone mi w sposób prawidłowy i czy w związku z tym muszę się stawić w urzędzie?

Po co człowiekowi interpretacja podatkowa

Podatnicy zainteresowani zastosowaniem się do interpretacji wydanych na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, mogą skorzystać z interpretacji ogólnych lub indywidualnych. W przewodniku przedstawiamy zasady uzyskania interpretacji indywidualnej oraz korzyści, jakie ona daje podatnikowi.

Prawidłowa likwidacja zestawu komputerowego bez drukarki

Jesteśmy jednostką państwową. Komisja powołana do oceny przydatności składników majątkowych zaliczyła pewien zestaw komputerowy do likwidacji, ale z wyłączeniem drukarki, która należała do tego zestawu. Problem w tym, że cały zestaw był wprowadzony na konto 011 w jednej wartości. Na podstawie jakiego dokumentu dokonać likwidacji? Jaką wartość należy zdjąć z konta 011, skoro drukarka będzie wykorzystywana dalej? Czy drukarka ma zostać na koncie 011, czy może należy ją przenieść na konto 013 albo na ilościówkę? Nadmieniam, że sprzęt ten jest w 100% umorzony.

Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację środków trwałych

Środki trwałe używane są w każdym profilu działalności, ale największe znaczenie mają w jednostkach prowadzących działalność wytwórczą. Z biegiem czasu ulegają one zużyciu lub zniszczeniu. W związku z brakiem celowości dalszego używania jednostka powinna dokonać likwidacji środka trwałego.

Komu przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków

Jak należy ująć w księgach rachunkowych wynagrodzenie za terminowe wpłacanie podatków i wykonywanie zadań związanych z ustalaniem oraz wypłatą świadczeń z ubezpieczenia chorobowego?

Jak ujmować w księgach rachunkowych ulepszenie środka trwałego

Czy dokonując modernizacji środka trwałego, należy przeksięgować go na konto „Środki trwałe w budowie” (wartość przeksięgowania: wartość początkowa - dotychczasowe umorzenie), czy też na koncie „Środki trwałe w budowie” księguje się tylko wartości poniesionych nakładów na modernizację, a na jej zakończenie przenosi się ją na konto „Środki trwałe”, zwiększając tym samym wartość istniejącego już środka, który podlegał modernizacji?

Jak ustalać odpisy amortyzacyjne od ulepszonych środków trwałych

Od kiedy i od jakiej wartości należy dokonywać odpisów umorzeniowych od ulepszonych środków trwałych amortyzowanych metodą liniową i degresywną?

Kiedy można domagać się odszkodowania za szkody

Podatnik poszkodowany wskutek błędnej decyzji organu podatkowego może domagać się odszkodowania. Odszkodowanie obejmuje zarówno szkodę rzeczywistą, jak i utracone korzyści, ale to podatnik musi je udowodnić.

Ulepszenie środków trwałych i ich amortyzacja

Według ustawy o rachunkowości ulepszenie polega na przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji środka trwałego. W myśl MSR nr 16 „Rzeczowe aktywa trwałe” ulepszenie środków trwałych stanowi nakłady ponoszone na nie w terminie późniejszym, tj. po oddaniu do użytku.

Wszystko o NIP - PORADNIK

To, że każdy podatnik powinien mieć swój Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) wiedzą chyba wszyscy. Jednak już znacznie mniej osób zdaje sobie sprawę jakie obowiązki wynikają z posiadania tego numeru. A jest ich kilka.

Czy prawo wieczystego użytkowania jest środkiem trwałym

Czy prawo wieczystego użytkowania gruntu, otrzymane na podstawie decyzji gminy, stanowi składnik aktywów trwałych i podlega amortyzacji? Jeśli tak, to jak prawidłowo zaksięgować koszty związane z jego amortyzacją oraz jaki przyjąć okres i jaką stawkę amortyzacji?

Odpisy aktualizujące zwiększające wartość środków trwałych - dozwolone tylko w MSR nr 16

Często okazuje się, że wartość bilansowa posiadanych, regularnie amortyzowanych środków trwałych jest dużo niższa niż ich aktualna wartość rynkowa. Dlatego szczególnie przy wycenie bilansowej spółki zastanawiają się, czy mogą dokonać aktualizacji wyceny tych środków, korzystając z przepisów art. 10 ust. 3.

Jak zaksięgować niskocenne środki trwałe

Do jakiej grupy środków trwałych zaliczyć niskocenne środki trwałe amortyzowane jednorazowo, np. komputer o wartości niższej niż 3,5 tys. zł? Czy fakt, że jest to składnik niskocenny, ma wpływ na grupę środków trwałych?

Jak ustalić wartość firmy i jak ją amortyzować

Spółka nabyła w drodze kupna zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Jak ustalić wartość firmy? Czy podlega ona amortyzacji i na jakich zasadach?

Opodatkowanie i zasady wypłaty premii uznaniowej

Pracownicy jednostki, zgodnie z zapisem w umowie o pracę, mogą mieć wypłacane premie uznaniowe (oprócz wynagrodzenia zasadniczego i tzw. trzynastek). Premie te są wypłacane według uznania pracodawcy. W liście płac są wyszczególnione wszystkie premie, każda lista jest potwierdzana podpisem osoby sporządzającej listę płac, głównego księgowego i kierownika zakładu. Czy mimo to trzeba sporządzić dodatkowy dokument o wysokości tej premii, wyjaśniający, z jakiego powodu została przyznana? Czy taką premię dolicza się do innych dochodów pracownika ze stosunku pracy i czy należy ją oskładkować?

Środek trwały używany sezonowo - amortyzacja bilansowa

Środek trwały używany sezonowo - amortyzacja bilansowa. Jesteśmy spółką z o.o., która w maju 2007 r. zakupiła nowy środek trwały. Jednakże z uwagi na specyfikę działalności będziemy go wykorzystywać wyłącznie w okresie letnim. Jak należy dokonywać jego amortyzacji bilansowej?

W jaki sposób wprowadzić do ewidencji instalację elektryczną z transformatorem i jak ją amortyzować

Odkupiłem instalację elektryczną (używaną od czterech lat) od najemcy mojego budynku (budynek jest moim środkiem trwałym, który amortyzuję). Część instalacji jest wewnątrz budynku, a część stanowi zasilenie z transformatorem. Jak należy amortyzować ten środek trwały: jako całość stanowiącą odrębny środek trwały czy w jakiś inny sposób? Czy mogę amortyzować ten środek trwały w czasie skróconym (24 miesiące) ze względu na to, że był już używany? Jaka jest klasyfikacja środka trwałego? A może trzeba potraktować ten zakup jako dwa środki trwałe, tzn. wartość instalacji wewnątrz dopisać jako zwiększenie wartości środka trwałego, a instalację na zewnątrz amortyzować w jakiś inny sposób?

Urządzenia niskocenne - czy można je zaliczyć do środków trwałych?

Czy można ustalić indywidualnie stawkę amortyzacji dla nowego niskocennego urządzenia - klimatyzatora przenośnego? Czy można go zaliczyć do środków trwałych i amortyzować, jeśli wartość netto urządzenia wynosi 1200 zł? Nie chcemy zaliczyć jego wartości do kosztów jednorazowo, lecz zamierzamy rozłożyć ją na 12 miesięcy.

REKLAMA