REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracodawca, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Limity podatkowe dla przedsiębiorców na 2017 rok

W oparciu o kurs euro na pierwszy dzień roboczy października ustala się wiele limitów podatkowych istotnych dla prowadzących działalność gospodarczą w 2017 rok. Są to wartości określające m.in wysokość przychodów uprawniający do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, limit prowadzenia ksiąg rachunkowych czy też limit uprawniający do zwolnienia z VAT.

Zawiadomienie o dobrowolnym prowadzeniu ksiąg rachunkowych do 31 stycznia 2017 r.

Zasadą jest, że co roku podatnicy, którzy zamierzają dobrowolnie prowadzić księgi rachunkowe od następnego roku, muszą do 31 grudnia zawiadomić o tym fakcie właściwy w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym urząd skarbowy. W związku z pracami nad podniesieniem kwoty granicznej wyznaczającej obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych z 1 200 000 euro na 2 000 000 euro – planuje się, że termin ten wyjątkowo zostanie wydłużony do 31 stycznia 2017 r.

Wyższe odpisy na zfśs w 2017 r.

W 2017 r. odpisu na zfśs należy dokonywać od podstawy wynoszącej 3161,77 zł (przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w II półroczu 2012 r.). Jest to maksymalna podstawa wymiaru odpisu, którą określa ustawa o zfśs. Pracodawcy prywatni mają możliwość dokonywania odpisu na niższym poziomie.

Jak przeprowadzić inwentaryzację należności

Inwentaryzacja należności, mimo że przeprowadzana co roku i, wydawałoby się, jasno określona w przepisach, w praktyce wciąż rodzi problemy. Ze względu na ogólność zapisów ustawy lub ich niewłaściwą interpretację księgowi popełniają różne błędy przy inwentaryzowaniu tej właśnie kategorii majątku.

REKLAMA

Księgowość we franczyzie pomysłem na biznes

Katalog dostępnych franczyz na polskim rynku stał się bardzo szeroki. Coraz więcej dużych podmiotów oferuje możliwość rozwijania swoich sieci handlowych. Na naszym rynku po raz pierwszy pojawiła się franczyza usług księgowych.

Pierwsze biuro księgowe we franczyzie otwarte

Tax Care otworzył pierwszą placówkę opartą na systemie franczyzy. Nowatorski sposób na biznes może zamieszać na rynku usług księgowych. Do 2018 r. ma powstań ponad 200 nowych biur.

Jakie zasady obowiązują przy zatrudnianiu niani

Możliwość zatrudniania przez rodziców niani pojawiła się kilka lat temu. Obecnie rodzice mogą zatrudniać nianię do opieki nad swoim dzieckiem na podstawie umowy uaktywniającej, od której składki na ubezpieczenie społeczne opłaca budżet państwa.

Elektroniczne teczki pracowników już w 2017 r.

Nowe regulacje w zakresie elektronicznych akt osobowych mają mieć zastosowanie począwszy od 1 czerwca 2017 r. Umożliwi to pracodawcom prowadzenie teczek pracowników wyłącznie w wersji elektronicznej. Zmianie ma ulec także okres przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej; z obecnie obowiązujących 50 lat ma zostać skrócony do 10 lat.

REKLAMA

Potrzebne zmiany przepisów w zakresie szkoleń BHP

Odbyło się drugie posiedzenie, powołanego w ramach Pracodawców RP, Zespołu zajmującego się problematyką BHP. Tematem posiedzenia były regulacje prawne dotyczące szkoleń z zakresu BHP, które w ocenie uczestników Zespołu wymagają zmiany. Zadaniem Zespołu jest natomiast wypracowanie propozycji modyfikacji obowiązujących przepisów.

Potrącenia z minimalnego wynagrodzenia zleceniobiorcy w 2017 r.

Dokonując potrącenia z przychodu zleceniobiorcy, nie stosuje się kwoty wolnej od potrąceń wynikającej z minimalnej stawki godzinowej. Niczego nie zmienią w tym zakresie przepisy o konieczności zapewnienia zleceniobiorcom minimalnej stawki godzinowej, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Stawka godzinowa przy umowach zlecenie i umowach o świadczenie usług od 1 stycznia 2017 r.

Od początku 2017 r. będzie obowiązywać minimalna stawka godzinowa przy umowach zlecenie oraz umowach o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu. Stawka została określona na minimum 12 zł brutto za godzinę pracy.

Przepisy o służbowych podróżach kierowców niekonstytucyjne

Przepisy odnoszące się do należności za podróże służbowe kierowców w transporcie międzynarodowym są niezgodne z konstytucją - uznał Trybunał Konstytucyjny. Wskazał m.in. na niedopuszczalny "poziom wątpliwości interpretacyjnych" tych regulacji.

Pomostówki mogą pogrążyć firmy

Nad firmami zatrudniającymi pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze zbierają się czarne chmury. Otóż w rządowym raporcie podsumowującym przegląd systemu emerytalnego znalazła się informacja, że szacunkowa składka na emerytury pomostowe powinna w przyszłości wzrosnąć z 1,5 do 7 proc. przeciętnego wynagrodzenia.

Zasady ustalania stanu aktywów na dzień bilansowy

Konieczność weryfikacji stanu faktycznego aktywów z zapisami ksiąg rachunkowych na dzień kończący rok obrotowy (dzień bilansowy) wynika z przepisów bilansowych. Jednak w praktyce prace spisowe w przypadku części składników rozplanowuje się w czasie.

Czy zapewnienie noclegu przez pracodawcę jest przychodem pracownika

Pracodawcy, którzy zapewniają noclegi pracownikom świadczącym pracę poza miejscem zamieszkania mają twardy orzech do zgryzienia. Pomimo wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie nieodpłatnych świadczeń pracowniczych, nadal pojawiają się wątpliwości, czy jeżeli pracodawca zapewnia pracownikowi nocleg, to powinien rozpoznać u pracownika przychód?

Jak ująć odpis aktualizujący w ewidencji księgowej

Zgodnie przepisami zawartymi w ustawie o rachunkowości jednostka dokona odpisów aktualizujących należności, które są przeterminowane powyżej sześciu miesięcy. W jaki sposób prawidłowo ująć odpis w ewidencji księgowej?

Jak ująć w księgach zmianę wartości posiadanych towarów

Inwentaryzacja magazynów i sklepów należących do firmy wykazała posiadanie partii towarów, która ze względu na zmianę mody i upodobania klientów pozostała niesprzedana. Co mamy zrobić, jeśli będziemy mogli je sprzedać poniżej kosztów zakupu? Jak wykazać w księgach rachunkowych zmianę wartości posiadanych towarów?

Minimalna stawka godzinowa nie do każdego zlecenia - zmiany od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. do osób fizycznych przyjmujących zlecenie oraz świadczących usługi jednoosobowo w ramach samozatrudnienia trzeba będzie stosować minimalną stawkę za godzinę pracy. Jednak stosowanie rozwiązań przyjętych w nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu nie będzie powszechne w każdym przypadku zawarcia umowy zlecenia czy świadczenia usług. Przepisy przewidują liczne wyłączenia w tym zakresie, m.in. podyktowane specyfiką wykonywania zlecenia lub usługi.

Jak rozliczyć zmianę czasu letniego na zimowy

Podczas zmiany czasu letniego na zimowy za pracę przez pozaplanową godzinę pracownikom przysługuje dodatkowa rekompensata w formie czasu wolnego lub dodatku w wysokości 100% wynagrodzenia.

ZUS wprowadza ułatwienia w obsłudze zaświadczeń A1

Szczegółowe poradniki i specjalni doradcy, a dodatkowo elektroniczny rejestr dla całego kraju - Zakład Ubezpieczeń Społecznych wprowadza ułatwienia w obsłudze zaświadczeń A1, dotyczących m.in. delegowania pracowników.

Wpływ zmiany czasu i świąt na czas pracy pracowników

W związku z tym, że zmieniamy czas z letniego na zimowy, końcówka października to czas, gdy przekręcamy zegarki o godzinę do tyłu. Natomiast w listopadzie tego roku będziemy mieć dodatkowo dwa „długie” weekendy, z uwagi na przypadające w tym miesiącu Święto Wszystkich Świętych i Narodowy Dzień Niepodległości. Jak te zdarzenia wpływają na czas pracy pracowników?

Zamknięcie roku księgowego 2016 - terminy

Koniec i początek roku to czas intensywnej pracy związanej z zamknięciem roku i przygotowaniem sprawozdania finansowego. Aby nie zapomnieć o żadnym z terminów, jakie nakładają przepisy, przygotowaliśmy zestawienie tych najbardziej istotnych z krótkim omówieniem. Wskazujemy terminy dotyczące obowiązku zamknięcia roku 2016.

Jak pozyskać nowych klientów i zwiększyć obroty biura rachunkowego?

Częstą bolączką biur rachunkowych są klienci, których trzeba obsługiwać wielu, żeby wyjść na swoje, a także niskie ceny oferowanych usług, które spędzają sen z powiek ich właścicielom. Jak zatem pozyskać nowych klientów, a jednocześnie zwiększyć dochody własnego biura? Odpowiedzią na to może być program partnerski, oferowany na zasadzie franczyzy.

Jak założyć biuro rachunkowe i mieć już na starcie uznaną markę

Obecnie łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej można założyć biuro rachunkowe. Nie jest problemem rejestracja działalności gospodarczej, a od prowadzącego takie biuro wymaga się obecnie jedynie niekaralności i ubezpieczenia OC. Znacznie trudniej nabyć wiedzę niezbędną do prowadzenia takiej firmy i zdobycia klientów. Pomocne w tym zakresie mogą się okazać program partnerski i franczyza oferowane przez Tax Care SA.

Staż daje dużą szansę na dalsze zatrudnienie

Niż demograficzny, z którym mamy obecnie do czynienia, ma coraz większy wpływ na rynek pracy. Przyczyni się to większego otwarcia polskich firm na programy kierowane do młodych osób. Największe szanse na uzyskanie stażu mają osoby kształcące się na takich kierunkach, jak: produkcja, IT, kontrola jakości, logistyka oraz finanse i księgowość. Choć dostanie się na staż nie jest łatwe, to okazuje się, że aż 70 proc. uczestniczących w stażach ma szansę na dalsze zatrudnienie.

Obowiązek potwierdzenia podstawowych ustaleń umowy o pracę

Począwszy od września tego roku, w skutek nowelizacji Kodeksu pracy, pracodawcy mają obowiązek pisemnego potwierdzenia pracownikowi ustaleń umowy o pracę niezawartej w formie pisemnej, przed dopuszczeniem pracownika do pracy.

21 dni na odwołanie się od zwolnienia z pracy?

Wydłużenie czasu odwołania się od wypowiedzenia umowy o pracę z 7 do 21 dni - takie zmiany w Kodeksie pracy proponuje zespół do spraw prawa pracy Rady Dialogu Społecznego. To będzie pierwsza inicjatywa legislacyjna Rady.

Jak ująć w księgach odszkodowanie za powypadkową naprawę samochodu

Spółce przyznano odszkodowanie za powypadkową naprawę samochodu ciężarowego. Kwota z tytułu odszkodowania wpłynęła bezpośrednio na rachunek bankowy warsztatu, który wystawił fakturę na kwotę niższą niż przyznane odszkodowanie, a spółka dopłaciła VAT. Jak w związku z tym zaksięgować powstałą nadpłatę z tytułu przyznanego odszkodowania?

Kiedy rozpoznać przychody ze sprzedaży nieruchomości dla potrzeb księgowych

Firma, którą prowadzę, działa w branży nieruchomości. Posiadam grunt, gdzie chcę wybudować nieruchomość mieszkalną. Sprzedaż mieszkań planuję rozpocząć po otrzymaniu pozwolenia na budowę. Budowa nieruchomości będzie finansowana w części kredytem udzielonym przez bank, a częściowo wpłatami otrzymanymi od kupujących. W którym momencie należy rozpoznać przychód ze sprzedaży nieruchomości mieszkalnej dla potrzeb księgowych, a w którym dla celów podatkowych?

Ewidencja księgowa przychodów z tytułu najmu

We wrześniu tego roku wystawiliśmy fakturę za najem za 4 miesiące z góry (wrzesień – grudzień). Czy wartość czynszu dotyczącą bieżącego roku (wrzesień – grudzień) można odpisać jednorazowo w koszty? Jednostka prowadzi pełną ewidencję kosztów.

Jak prowadzić ewidencję dotacji otrzymanych ze środków unijnych

Jednostka podpisała w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego umowę o dofinansowanie zakupu środków trwałych w wysokości 50 proc. kwoty wydatków kosztów kwalifikowanych. Na czym polega obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zdarzeń związanych z realizacją projektu dotowanego ze środków unijnych?

Badania kontrolne pracownika po dłuższym zwolnieniu chorobowym

W przypadku pracownika, który przebywał na zwolnieniu chorobowym dłużej niż przez 30 dni, pracodawca zobowiązany jest upewnić się czy jest on zdolny do wykonywania pracy. W związku z tym powinien skierować takiego pracownika przed powrotem do pracy na badania kontrolne.

Początkujący pracownik z pełnym minimalnym wynagrodzeniem - od 1 stycznia 2017 r.

W wyniku nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę usunięto zapis, zgodnie z którym wysokość wynagrodzenia pracownika w okresie jego pierwszego roku pracy nie może być niższa niż 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Oznacza to, że po zmianach od 1 stycznia 2017 r. taki pracownik będzie otrzymywał pełne minimalne wynagrodzenie, tak jak dotychczas osoba z dłuższym stażem pracy.

Sankcje za nieprzekazywanie środków na ZFRON

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji wprowadziła od 25 września 2016 r. przepis sankcjonujący nieprzekazanie przez pracodawcę prowadzącego zakład pracy chronionej środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (ZFRON) na ten fundusz. Dotychczas przepisy ustawy o rehabilitacji nie określały wprost konsekwencji dla takiego pracodawcy.

Księgi rachunkowe w 2017 roku – limit przychodów

Nie jest jeszcze jasne, czy graniczny dla obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych limit przychodów osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich pozostanie w 2017 r. na obecnym poziomie 1.200.000 euro. Jest bowiem możliwe, że od początku 2017 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o rachunkowości i zgodnie z projektem przygotowanym przez ministra rozwoju limit ten zostanie ustalony na równe 2 mln euro. Na pewno znany jest już średni kurs NBP po jakim te limity trzeba będzie przeliczyć. Możemy więc obliczyć równowartość w złotówkach obu tych limitów.

Wczasy pod gruszą – ZUS i podatek dochodowy

Jeżeli chodzi o dodatki do urlopu wypoczynkowego pracownika (zorganizowanego we własnym zakresie), ustawodawca przewiduje dwa, tj. świadczenie urlopowe lub dofinansowanie do tzw. „wczasów pod gruszą”. Jak rozliczać to dofinansowanie w kontekście składek ZUS i w podatku dochodowym?

Ułatwienia dla pracowników spoza UE

Cudzoziemcy spoza Unii Europejskiej będą mieli możliwość uzyskania zezwolenia na pobyt czasowy w Polsce w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa z innego kraju. To główny cel przygotowanego przez MSWiA projektu nowelizacji ustawy o cudzoziemcach.

Będzie obowiązek ewidencjonowania godzin pracy na zleceniu

Dotychczas obowiązek ewidencjonowania czasu pracy dotyczył zatrudnienia pracowniczego. W przypadku osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych nie było takiej konieczności. Wprowadzenie od 1 stycznia 2017 r. minimalnej stawki godzinowej nakłada jednak obowiązek precyzyjnego ustalenia liczby godzin, jakie zostały przeznaczone na realizację zadań wynikających z umowy zlecenia i o świadczenie usług.

Dojazd do pracy finansowany przez pracodawcę nie jest przychodem

Świadczenia mające na celu zorganizowanie oddelegowanym pracownikom warunków pracy (w tym dojazdu do pracy) należy uznać za świadczenia mieszczące się w zakresie obowiązków pracodawcy. W związku z tym ich sfinansowanie leży w interesie pracodawcy i tym samym nie stanowi przychodu po stronie pracowników.

Kiedy należy wypłacić świadczenie urlopowe

W przypadku umowy o pracę, poza comiesięcznym wynagrodzeniem, dodatkowe świadczenie od przedsiębiorcy na rzecz pracownika przewiduje ustawa o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych. Takim świadczeniem jest świadczenie urlopowe. Kiedy pracodawca zobowiązany jest wypłacić pracownikowi świadczenie urlopowe?

Będą dwa kodeksy pracy

15 września powołano nową Komisję Kodyfikacyjną Prawa Pracy, w której skład wchodzi 14 osób. Jej celem jest m.in. wypracowanie projektów kodeksów: indywidualnego i zbiorowego prawa pracy. Przewodniczącym Komisji jest Marcin Zieleniecki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Czy można udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego po długiej chorobie bez badań kontrolnych?

Wielu pracodawców ma poważne wątpliwości, czy można udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego bez badań lekarskich, po chorobie trwającej dłużej niż 30 dni. Przepisy w tej materii milczą, natomiast orzecznictwo nie jest jednolite.

Nowe zasady delegowania pracowników od 18 września 2016 r.

Od 18 września 2016 r. zaczynają obowiązywać nowe zasady delegowania pracowników za granicę oraz przyjmowania ich w naszym kraju. To efekt wejścia w życie Ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług. Ustawa nakłada na pracodawców szereg nowych obowiązków.

Jak ująć leasing zwrotny w księgach rachunkowych

Jesteśmy spółką akcyjną zajmującą się produkcją profili okiennych. Zamierzamy zawrzeć umowę leasingu zwrotnego na posiadane maszyny. W ewidencji księgowej zawarta umowa będzie zakwalifikowana jako leasing finansowy. W jaki sposób ująć operacje związane ze sprzedażą maszyny i ponownym jej przyjęciem do ewidencji księgowej?

Jak sporządzić dokument przyjęcia środka trwałego (OT)

Dokument przyjęcia środka trwałego do używania (OT) to dowód dokumentujący nabycie środków trwałych nowych, używanych lub ulepszonych, ale także wytworzonych w zakresie własnym. Jakie elementy powinien zawierać ten dokument i jak go prawidłowo sporządzić?

Coraz trudniej o pracowników

Możliwości kadrowe rynku pracy się wyczerpują - wynika z analizy Work Service. Przedsiębiorcy planują zwiększać zatrudnienie, ale brakuje pracowników. Trzeba aktywizować długotrwale bezrobotnych, podkreślają eksperci.

Resort pracy wspiera młodych bezrobotnych

Niemal 50 tys. młodych bezrobotnych, którzy nie przekroczyli 30. roku życia skorzystało do 27 maja br. z nowej formy aktywizacji jakimi są bony. Do wyboru są bony: stażowe, szkoleniowe, zatrudnieniowe oraz na zasiedlenie.

Ewidencja księgowa materiałów w przerobie

Ewidencję księgową materiałów w przerobie warto prowadzić na wyodrębnionym koncie. Powinno ono wykazywać saldo debetowe. Trzeba przy tym stosować ujęcie ilościowo-wartościowe, według miejsc przerobu, asortymentów i poszczególnych partii, w sposób umożliwiający prawidłowe ich rozliczenie.

Okres przechowywania akt pracowniczych będzie skrócony - od 1 stycznia 2018 r.

Skrócenie obowiązkowego okresu przechowywania dokumentacji kadrowo - płacowej z 50 do 10 lat przewiduje pakiet ułatwień dla przedsiębiorców. Zakłada on również fakultatywną możliwość gromadzenia i przechowywania akt osobowych i pozostałej dokumentacji pracowniczej w formie elektronicznej. Możliwe będzie również przechowywanie akt pracowniczych w postaci mieszanej (częściowo papierowej, częściowo elektronicznej). Wybór będzie należał do pracodawcy i wszystkie postacie akt będą miały jednakową moc prawną. Zaproponowano, aby zmiany weszły w życie 1 stycznia 2018 r.

Które jednostki muszą zmienić instrukcję inwentaryzacyjną

Znane jest już stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów. Te jednostki, które stosują Krajowe Standardy Rachunkowości, mają obowiązek zastosować je przy najbliższej rocznej inwentaryzacji zapasów, która może się rozpocząć już 1 października 2016 r. A zatem jednostki stosujące KSR nie muszą zmieniać instrukcji inwentaryzacyjnej, ale pozostałe już tak.

REKLAMA