REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie były wynagrodzenia w dawnej Polsce

Robotnik budowlany pracujący w Warszawie w XVI wieku mógł ze swojej pensji samodzielnie utrzymać trzyosobową rodzinę. Dziś przeciętne wynagrodzenie takiego pracownika wystarcza na pokrycie zaledwie 80 procent minimum socjalnego dla dwojga rodziców z jednym dzieckiem. Okazuje się również, że emigracja zarobkowa od wieków jest dla Polaków atrakcyjna. Już czterysta lat temu rzemieślnik na budowie w Londynie zarabiał o 82% więcej niż w Warszawie.

Nowe przepisy o prawach konsumenta

Nowe przepisy o prawach konsumenta, które wejdą w życie 25 grudnia 2014 r., w ocenie ekspertów mają przyczynić się do rozwoju handlu w internecie. Zyskają przede wszystkim klienci, którzy będą mieli większą jasność, co i po jakiej cenie zamawiają, będą też mogli łatwiej reklamować towar. Dla przedsiębiorców początkowo będzie to oznaczało konieczność przystosowania się do nowych wymogów, ale w konsekwencji wzajemne relacje sklepów i klientów będą łatwiejsze.

Jak ustalić stawkę VAT na fakturze?

Rejestracja do VAT niesie z sobą podstawowy obowiązek wymagający znajomości przepisów. Każdy VAT-owiec musi pilnować, aby do transakcji doliczać VAT według odpowiednich stawek. Pomyłki w tym zakresie mogą pociągać za sobą skutki podatkowe odczuwalne zarówno przez przedsiębiorcę, jak i jego klienta.

Kwartalna forma wpłacania zaliczek na PIT

Obecnie około 6 proc. przedsiębiorców płaci zaliczki na PIT w systemie kwartalnym. Dzięki zastosowaniu kwartalnego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy mają lepszą płynność i mniej obowiązków.

REKLAMA

Zmiany w procedurze wpisów do KRS w 2015 r.

Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło założenia zmian w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym. Nowe propozycje przewidują m.in. rezygnację z publikacji wpisów w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz wprowadzenie możliwości uzupełnienia braków w dokumentach przy pomocy specjalnego portalu internetowego.

Wstępne badania lekarskie – zmiany w kodeksie pracy od 2015 roku

Od 1 stycznia 2015 r. nowy pracodawca nie będzie musiał kierować osoby przyjmowanej do pracy na wstępne badania lekarskie, jeżeli osoba ta przedstawi orzeczenie lekarskie odnoszące się do stanowiska pracy u poprzedniego pracodawcy. Warunkiem jest jednak, by na poprzednim stanowisku pracy występowały czynniki środowiska pracy takie same jak u nowego pracodawcy, a poziom tych czynników w środowisku pracy był co najmniej taki jak na nowym stanowisku pracy.

Opodatkowanie świadczeń pracowniczych – uzasadnienie wyroku TK

8 lipca 2014 roku Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok w sprawie zgodności z Konstytucją przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczących nieodpłatnych świadczeń zapewnianych przez pracodawców swoim pracownikom. Przedstawiamy najważniejsze wnioski płynące z ogłoszonego uzasadnienia Trybunału, które mogą być pomocne dla pracodawców w wypełnianiu ich obowiązków jako płatników.

PIT od nieodpłatnych świadczeń na rzecz pracowników

Przychodem nie będzie uczestnictwo w imprezach i spotkaniach świątecznych, spotkaniach integracyjnych, wycieczkach i szkoleniach, lecz będą nim indywidualnie oznaczone świadczenie skierowane do oznaczonej konkretnie osoby.

REKLAMA

Kapitał przedsiębiorstwa i źródła jego pozyskiwania

Strategia finansowa przedsiębiorstwa powinna być ukierunkowana na pomnażanie jego wartości. Owa wartość zależy głównie od efektywnego wykorzystania posiadanych aktywów oraz od prowadzonej polityki pozyskiwania kapitałów. Wartość rynkowa przedsiębiorstwa jest maksymalna, gdy zachowana jest optymalna struktura kapitału. Celem niniejszego artykułu jest dokonanie charakterystyki kapitału. Szczególna uwaga została poświęcona jego źródłom, cechom i funkcjom oraz determinantom struktury kapitałowej.

Dofinansowanie z zfśs do podręczników i przyborów szkolnych

Pracodawcy z reguły dofinansowują z zfśs wakacyjny wypoczynek dzieci swoich pracowników. Jednak z funduszu socjalnego można też finansować np. zakup podręczników i przyborów szkolnych. Wszystkie te formy wsparcia nie wymagają naliczenia składek ZUS ale z PIT jest w pełni zwolnione tylko dofinansowanie kolonii dla dzieci pracowników.

Ustawa o specjalnym podatku węglowodorowym - od 1 stycznia 2016 r.

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę o podatku węglowodorowym. Ustawa wprowadza specjalny podatek węglowodorowy oraz rozszerza zakres przedmiotowy podatku od wydobycia niektórych kopalin o wydobycie gazu ziemnego i ropy naftowej. Nowe regulacje wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

List ostrzegawczy dotyczący oszustw w VAT w branży elektronicznej

Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Gospodarki wystosowało list ostrzegawczy, który skierowany jest do wszystkich podatników VAT dokonujących obrotu towarami z branży elektronicznej. List ostrzegawczy, dotyczący oszustw w podatku VAT, ma charakter wyłącznie informacyjny, co oznacza, że nie jest źródłem praw i obowiązków.

Kiedy pracodawca może przerwać pracownikowi urlop

Pracodawca ma prawo przerwać pracownikowi urlop wypoczynkowy, ale jedynie w określonych przypadkach. W momencie, gdy zatrudniony przed wyjazdem na wakacje nie podał numeru telefonu, pod którym będzie dostępny, nie powinien ponieść za to konsekwencji.

Zasady przeprowadzania inwentaryzacji

Inwentaryzacja jest ważnym narzędziem kontroli oraz przeciwdziałania nieprawidłowościom w przedsiębiorstwie, stanowi także niezwykle istotny element rachunkowości jednostki. Celem inwentaryzacji jest ustalenie faktycznych stanów aktywów i pasywów, odpowiednie skorygowanie danych ewidencyjnych o powstałe różnice, tak aby dane te były zgodne ze stanem faktycznym, rozliczenie osób odpowiedzialnych materialnie za powierzony majątek oraz ocena stanu i przydatności posiadanych zasobów.

O czym musisz wiedzieć podpisując pierwszą umowę o pracę?

Jesteś młodym pracownikiem, który po raz pierwszy wkracza na rynek pracy? Nie wiesz jakie masz prawa i obowiązki związane z nawiązaniem stosunku pracy? O czym powinieneś pamiętać przy podpisaniu umowy o pracę?

Prawa i obowiązki przedsiębiorcy podlegającego kontroli

Organów uprawnionych do kontroli prowadzonej przez firmę działalności gospodarczej jest wiele, najczęściej kontrolującymi organami są Urząd Skarbowy, PIP, ZUS i Inspekcja Sanitarna. Warto wiec znać swoje prawa i powinności w przypadku zaistniałej kontroli.

Dofinansowanie z urzędu pracy – skutki podatkowe

Towary zakupione za dofinansowanie z urzędu pracy, które nie stanowią środków trwałych, przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów, obniżając dzięki temu podatek.

Wykorzystywanie baz danych osobowych w działalności gospodarczej

Zdaniem Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, coraz więcej Polaków interesuje się kwestiami w zakresie ochrony danych osobowych. Nic dziwnego, gdyż każda działalność gospodarcza nierozerwalnie wiąże się z korzystaniem z zasobów, zawierających dane osobowe klientów, partnerów czy współpracowników. Gromadzenie danych jeszcze szczególnie istotne w planowaniu działań e-marketingowych, a znajomość prawa w tym zakresie pozwala uniknąć wielu nieprzyjemności. Nawet pojedynczy e-mail czy telefon jest, zdaniem Inspektora, daną osobową, która podlega ochronie. Jednak dostęp do tych informacji nie oznacza swobody ich użycia.

Rozmowa kwalifikacyjna – co można wyczytać z twarzy

Rozmowa kwalifikacyjna to sztuka komunikacji, nie tylko słownej, ale - przede wszystkim - niewerbalnej. Cenną wiedzą może okazać się umiejętność odczytywania podstawowych emocji w ludzkiej mimice. W ten sposób możesz łatwo dowiedzieć się, co druga osoba naprawdę o Tobie myśli.

Rozliczenie delegacji pracownika – przekroczenie limitów

Podróże służbowe są chlebem powszednim zakładów pracy. Ustawodawca dość szczegółowo wyznacza zasady rozliczania delegacji pracowników, o czym świadczą chociażby tzw. limity. Jednak co w przypadku, gdy ww. limity zostaną przekroczone? Jak rozliczyć delegację pracownika, który poniósł wyższe koszty w związku z podróżą służbową?

Inwentaryzacja a odpowiedzialność materialna pracowników

Inwentaryzacja jest istotną czynnością w obszarze odpowiedzialności pracownika za powierzone mienie. Pozwala ustalić rzeczywiste niedobory i daje możliwość egzekwowania ich od pracowników.

Informowanie o cenach towarów i usług

Obowiązują nowe regulacje dotyczące informowania o cenach towarów i usług. Zmiany, które zawiera ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług, wprowadzają rozwiązania bardziej przyjazne przedsiębiorcy i klientowi, np. stosowanie wywieszek cenowych lub cenników elektronicznych.

Zwrot wydatków na okulary korekcyjne bez PIT

W przypadku zwrotu pracownikowi pieniędzy za zakup okularów korekcyjnych lub soczewek kontaktowych pracodawca nie potrąci składek ZUS oraz nie zapłaci zaliczki na PIT. Zwolnienie dotyczy jednak wyłącznie szkieł zaleconych przez lekarza medycyny pracy po przeprowadzonych badaniach.

Nie wszystkie odszkodowania pracownicze bez PIT

Niektóre odszkodowania otrzymane przez pracowników są opodatkowane podatkiem dochodowym, a część z nich korzysta ze zwolnienia przedmiotowego. PIT zapłacić trzeba będzie np. od otrzymanego od byłego pracodawcy odszkodowania ustalonego polubownie, podatku unikniemy za to od kwoty odszkodowania przyznanego przez sąd.

Urlop wypoczynkowy – wymiar, wykorzystanie, przedawnienie

Urlop wypoczynkowy z poprzedniego roku powinien zostać udzielony pracownikowi najpóźniej do końca września. Roszczenia o udzielenie urlopu wypoczynkowego przedawniają się z upływem 3 lat, licząc od roku, w którym urlop był już zaległy.

Wyrok TK dotyczący opodatkowania PIT nieodpłatnych świadczeń

W dniu 8 lipca 2014 r. Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok (sygn. K 7/13) dotyczący zgodności z Konstytucją RP przepisów dotyczących opodatkowania PIT nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych przez pracowników.

Firma jako współczesne pole walki

Lider nie ingeruje w to, jak pracownik ma realizować swoje zadania, ale wtedy, kiedy sytuacja staje się kryzysowa, a pracownicy nie radzą sobie ze stresem i zagrożeniami – tłumaczy gen. Roman Polko, dwukrotny dowódca elitarnej jednostki specjalnej GROM.

Ministerstwo Sprawiedliwości przeciwstawia się szantażowi konsumenckiemu

Gruntowna reforma rejestru niedozwolonych klauzul umownych a także eliminacja patologii polegającej na wyszukiwaniu niedozwolonych klauzul umownych, a następnie masowym składaniu pozwów do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przez organizacje quasi konsumenckie oraz prawników – taki cel stanowi fundament zaproponowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości zmian. Projektowana nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego ma ostatecznie zakończyć proceder „szantażowania” przedsiębiorców złożeniem pozwów z tytułu klauzul niedozwolonych, z którego to procederu powyższe podmioty uczyniły sobie źródło zarobkowania.

Wyższe ulgi podatkowe dla firm w strefach ekonomicznych

Specjalne strefy ekonomiczne (SSE) będą przyciągać coraz więcej małych i średnich firm - uważa Ministerstwo Gospodarki. Już teraz w wielu strefach ekonomicznych mogą one liczyć na lepsze warunki niż duże podmioty – zarówno na wyższe ulgi podatkowe, jak i krótszy wymagany okres utrzymywania zatrudnienia.

Niższa produktywność pracowników w wyniku natłoku informacji

Pracownicy przytłoczeni zbyt dużą ilością informacji są mniej produktywni - tak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Trendy HR 2014 – jak przyciągnąć i utrzymać pracowników w XXI wieku ”.

Większe kary dla przedsiębiorców za zmowy cenowe

Zmiany w Ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, które wchodzą w życie od stycznia 2015 r., przewidują większe restrykcje dla przedsiębiorców zaangażowanych w nielegalne zmowy cenowe. Po nowelizacji kary będą nakładane bezpośrednio na osoby odpowiedzialne za powstanie zmowy, a nie na całą spółkę. Wzrosną też uprawnienia UOKiK-u w zakresie kontroli koncentracji rynku i wydawania ostrzeżeń publicznych.

Zawieszenie działalności w trakcie urlopu

Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników, którzy planują dłuższy urlop, mogą rozważyć zawieszenie firmy w trakcie jego trwania. Dzięki zawieszeniu działalności na okres urlopu mogą zaoszczędzić nawet tysiąc złotych w skali miesiąca.

Katalog Praw Przedsiębiorców - w przypadku kontroli przez Inspekcję Ochrony Środowiska

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców publikuje pierwszy zeszyt Katalogu Praw Przedsiębiorców, który poświęcony jest tematyce kontroli podmiotów korzystających ze środowiska, a więc przedsiębiorstw produkcyjnych, które mogą być kontrolowane przez Inspekcję Ochrony Środowiska.

Wznowienie działalności gospodarczej – poradnik krok po kroku

Aby wznowić działalność gospodarczą należy złożyć w Urzędzie Miasta formularz formularzu CEIDG-1. Właściciel firmy nie musi o tym informować dodatkowo Urzędu Skarbowego ani ZUS-u, ponieważ urząd miasta lub gminy po otrzymaniu wniosku CEIDG-1 zawierającego informację o wznowieniu działalności gospodarczej przekazuje wszystkie wiadomości do odpowiednich instytucji. Zgłoszenie informacji o wznowieniu wykonywania działalności nie wiąże się z żadnymi opłatami.

Czy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego?

W ramach urlopu wypoczynkowego pracownik ma prawo do corocznej, płatnej przerwy w świadczeniu pracy. Urlop służy przede wszystkim regeneracji sił fizycznych i psychicznych. Pracownik nie może zrzec się przysługującego mu urlopu, aczkolwiek w niektórych sytuacjach prawo zezwala na odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego.

Prowadzenie działalności gospodarczej a małżeństwo

W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej majątek firmowy niejednokrotnie miesza się z majątkiem prywatnym przedsiębiorcy, natomiast sprawy służbowe łączą się ze sprawami domowymi. Często również, w prowadzenie firmy zaangażowany jest współmałżonek przedsiębiorcy, a w działalności wykorzystywane są elementy wspólnego majątku. Oto kilka ważnych kwestii, które powinni znać „zaobrączkowani” przedsiębiorcy.

Obowiązki pracodawcy podczas upałów

Przepisy nakładają na pracodawcę obowiązek zniwelowania negatywnych skutków, jakie niesie ze sobą praca w upale. Jeżeli więc temperatura przekroczy dopuszczalną normę, musi zapewnić pracownikom dostęp do zimnych napojów. W niektórych przypadkach pracownik może odstąpić od wykonywania pracy, a jeśli dojdzie do sporów na tym tle, sprawę rozstrzygnie sąd pracy. Za nieprzestrzeganie przepisów Państwowa Inspekcja Pracy może nałożyć na pracodawcę karę lub skierować sprawę do sądu.

Uproszczenie i elektronizacja procedur administracyjnych w 2015 r.

Resort gospodarki pracuje nad uproszczeniem i elektronizacją procedur administracyjnych. Proponowane zmiany zakładają, że dokumenty, które mocą ustaw zostaną ujednolicone w skali całego kraju, będą mogły być składane przez internet. Według przedsiębiorców najbardziej przydatną formą deregulacji jest właśnie elektronizacja procedur, dzięki której nie muszą załatwiać spraw osobiście w urzędzie. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od stycznia 2015 r.

Jak zatrudniać pracowników tymczasowych

Praca tymczasowa to forma zatrudnienia, w której pomiędzy pracownikiem a pracodawcą korzystającym z jego pracy nie nawiązuje się stosunek pracy. Pracodawcą dla pracownika tymczasowego jest agencja pracy tymczasowej, podczas gdy zadaniem klienta agencji, nazywanego pracodawcą użytkownikiem, jest bieżące kierowanie pracą zatrudnionej osoby.

Odmowa wykonania polecenia przez pracownika sfery budżetowej

Pracownicy sfery budżetowej mają bezpośredni obowiązek aktywnej analizy otrzymanych poleceń i zgłaszania zastrzeżeń bądź odmowy wykonania polecenia służbowego, gdy budzą one podejrzenia lub są niezgodne z prawem, pomyłkowe albo sprzeczne z interesem społecznym. W artykule szczegółowo omówiono wszystkie te przypadki.

O czym należy pamiętać podczas rozmowy o pracę

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej warto pamiętać o regułach dotyczących zakresu pytań jakie może zadać przyszły pracodawca. Zakres tych pytań jest ograniczony. O co może pytać rekrutująca osoba, a co nie powinno ją obchodzić?

Nowe zasady zawierania umów konsumenckich w 2015 r.

Ustawa o prawach konsumenta, podpisana niedawno przez prezydenta, reguluje zasady zawierania umów konsumenckich w lokalu oraz poza lokalem przedsiębiorstwa, jak również obowiązki informacyjne wobec klientów i procedurę odstąpienia od umowy. Zmiany zaczną obowiązywać w 2015 r.

Szybsze uzyskanie numerów REGON i NIP

Posłowie przyjęli rządowy projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw. Nowe regulacje, które wejdą w życie 1 grudnia 2014 r., przyspieszą proces rozpoczynania działalności gospodarczej dzięki skróceniu czasu oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP.

Sprzedaż na rzecz pracowników – czy rejestrować na kasie fiskalnej?

Wielu pracodawców sprzedaje pracownikom towary, takie jak stare komputery czy telefony wymieniane w firmie na nowsze modele. Nierzadko także przedsiębiorcy świadczą na rzecz pracowników usługi, przykładowo udostępniając podwładnym karty benefit. Czy w takich przypadkach istnieje obowiązek ewidencjonowania transakcji przy użyciu kasy fiskalnej?

Wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas określony

Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem jest najpopularniejszym sposobem zakończenia stosunku pracy. Możliwość taka odnosi się przede wszystkim do umów zawartych na okres próbny oraz na czas nieokreślony.

Umowa zlecenia a umowa agencyjna

Jednymi z najczęściej stosowanych umów w obrocie gospodarczym są umowa zlecenia oraz umowa agencyjna. Obie z umów należą do umów cywilnoprawnych i mogą dotyczyć świadczenia usług. Zarówno umowa agencyjna, jak i umowa zlecenia, w odróżnieniu od umowy o pracę, charakteryzują się brakiem podporządkowania zleceniodawcy i wykonywania pracy pod jego kierownictwem.

Udział w kursach, szkoleniach i sympozjach a koszty podatkowe

Wydatki poniesione przez przedsiębiorcę w związku z udziałem w szkoleniach i sympozjach (także koszty dojazdu) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej o ile ich tematyka ma związek z tą działalnością.

Napoje dla pracowników w czasie upałów

Letnia pora roku i związany z tym wzrost temperatury powoduje konieczność zapewnienia zimnych napojów pracownikom wykonującym pracę w wysokiej temperaturze związanej z czynnikami atmosferycznymi. Pracownikom przysługują takie napoje, jeżeli temperatura w pomieszczeniach pracy przekracza 28oC. Natomiast pracownicy pracujący na otwartej przestrzeni muszą otrzymywać napoje, gdy temperatura jest wyższa niż 25oC.

Zezwolenie dla cudzoziemca na pobyt czasowy i pracę

Z początkiem maja 2014 roku weszła w życie ustawa o cudzoziemcach z dnia 12 grudnia 2013 roku (Dz. U. z 2013 roku poz. 1650), zastępując ustawę z dnia 13 czerwca 2003 roku o cudzoziemcach (t.j. Dz. U. z 2011 roku nr 264, poz. 1573, ze zm.). Jedną z nowości jest wprowadzenie instytucji „zezwolenia na pobyt czasowy i pracę” (art. 114 ustawy o cudzoziemcach).

Uproszczone sprawozdania finansowe jednostek mikro od 2015 r.

Od 2015 r. jednostki typu mikro otrzymają możliwość sporządzania znacznie skróconych sprawozdań finansowych - takie rozwiązanie przewiduje uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o rachunkowości.

REKLAMA