REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawo, PIT - koszty

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Najważniejsze zmiany w prawie w czerwcu 2013

Przedstawiamy najważniejsze zmiany w prawie, które weszły w życie w czerwcu 2013 r., z zakresu regulacji dotyczących spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych oraz Krajowego Rejestru Karnego, doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym, a także publikowane w czerwcu orzecznictwo Sądu Najwyższego.

Kiedy wydatki na spotkania biznesowe są kosztem

W jakich przypadkach wydatki związane ze spotkaniami biznesowymi mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Korekta kosztów w pkpir 2013

Od 1 stycznia 2013 r. w podatku dochodowym istnieje obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku niezapłacenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu, będącego podstawą zaliczenia wydatku do kosztów. Minister Finansów znowelizował w związku z tym rozporządzenie w sprawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, wprowadzając przepisy, które określają sposób dokonania zapisów związanych z tą korektą w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Podatnicy, którzy w okresie od 1 stycznia do 11 maja 2013 r., czyli do dnia wejścia w życie zmian zmniejszali lub zwiększali koszty uzyskania przychodów, ale nie wykazywali tego w pkpir, powinni to zrobić w maju.

Mandat nie jest kosztem

Jeżeli drogówka wręczy przedsiębiorcy mandat za przekroczenie dopuszczalnej prędkości lub za inne nieprzestrzeganie przepisów o ruchu drogowym, to zapłata tego mandatu nie będzie kosztem podatkowym firmy. Kosztem uzyskania przychodu nie będą też mandaty od straży miejskich i innych służb i inspekcji upoważnionych do wystawiania mandatów.

REKLAMA

Ujemne różnice kursowe

Podatnicy dokonujący transakcji w walutach obcych mają obowiązek dwa razy przeliczać wartości walut na złotówki. W chwili dokonania transakcji oraz w chwili faktycznego rozliczenia tej transakcji. Za pierwszym razem wycena dokonywana jest z reguły po kursie średnim waluty ogłaszanym przez NBP, za drugim – następuje po kursie faktycznie zastosowanym w dniu uregulowania należności czy zobowiązania. Różnice ujemne zmniejszą zobowiązanie wobec urzędu skarbowego.

Wydatki poniesione na uzyskanie certyfikatu ISO można zaliczyć do kosztów

Wartość uzyskanego certyfikatu ISO obciąży koszty podatkowe. Wydatki poniesione na wdrożenie i certyfikację systemu zarządzania firmą w formie norm ISO mogą zostać zaliczone do kosztów. Trzeba jednak dowieść ich związku z interesem firmy oraz dysponować pełną dokumentacją.

Reprezentacja i reklama a podatki

Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT, nie są uważane za koszty uzyskania przychodu koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Oznacza to, że zrezygnowano z limitowania kosztów reprezentacji i niepublicznej reklamy do 0,25% przychodów.

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości. Wersja aktualna od 2020-03-31 do 2021-02-28

REKLAMA

Zmiany w przepisach dotyczących kas fiskalnych i paragonów

W związku z pojawiającymi się wątpliwościami co do stosowania nowych przepisów w zakresie kas fiskalnych, Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że zmiany w przepisach rozporządzenia, które weszły w życie 1 kwietnia 2013 r., nie wymagają wymiany używanych do tej pory kas, które pozwalają obecnie na prawidłowe ewidencjonowanie obrotów. Mogą one nadal być wykorzystywane aż do czasu ich zużycia.

Kiedy dochodzi do naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa

Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa może powodować odpowiedzialność cywilną względem przedsiębiorcy, którego tajemnicę naruszono, a także odpowiedzialność karną. Kiedy mamy do czynienia z naruszeniem tajemnicy przedsiębiorstwa?

Kupując "na firmę" pamiętaj, że nie jesteś konsumentem

Polskie przepisy w inny sposób traktują nabywcę będącego konsumentem i nabywcę dokonującego zakupu do celów działalności gospodarczej. Zwłaszcza drobni przedsiębiorcy powinni mieć świadomość tego, że kupując "na firmę" tracą część z przywilejów, które mieliby jako konsumenci. O jakie korzyści chodzi?

Upadający dłużnik może skorzystać ze zwolnienia od kosztów sądowych

Wykonując wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 maja 2012 r., w ustawie Prawo upadłościowe i naprawcze uchylono ust. 1 w art. 32. Przepis ten ograniczał bowiem prawo do sądu, uniemożliwiając uzyskanie zwolnienia dłużnika-wnioskodawcy od opłaty sądowej od wniosku o ogłoszenie upadłości.

Czy trzeba odprowadzać podatek od napiwków

Choć mało kto o tym wie, od napiwków także trzeba płacić podatek. Większość kelnerów i barmanów traktuje napiwek jako wyraz wdzięczności klienta, jednak stanowisko Ministerstwa Finansów jest jasne - napiwek to także zarobek.

Prawne podsumowanie marca 2013 r.

Artykuł stanowi podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych z zakresu regulacji dotyczących utrzymania czystości i porządku w gminach, zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach, centralnego rejestru form ochrony przyrody, które weszły w życie w marcu 2013 r., jak również ostatnio opublikowane orzecznictwo Sądu Najwyższego oraz decyzje Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wypłata dywidendy w spółkach kapitałowych – skutki podatkowe w PIT i CIT

Podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend obie ustawy o podatku dochodowym ustaliły w ryczałtowej wysokości 19% uzyskanego przychodu. Płatnikiem podatku są podmioty, które dokonały wypłaty dywidendy.

Wydatki na remont mieszkania kosztem podatkowym najmu

Wydatków na remont mieszkania, poniesionych przez podatnika przed oddaniem lokalu do używania w ramach umowy najmu, nie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia. Wydatki takie mogą stanowić koszty uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

Kasy fiskalne 2013 - nie masz kasy nie możesz sprzedawać

Od 1 marca 2013 r. powinni stosować kasy fiskalne podatnicy VAT, których obrót przekroczył w 2012 roku 20 tys. zł, a nie są zwolnieni z tego obowiązku. Okazuje się, że brakuje w sprzedaży najtańszych urządzeń, a i droższe modele kas nie są w ciągłej sprzedaży. A przecież kto nie ma kasy fiskalnej, a mieć powinien - nie może prowadzić sprzedaży towarów i usług.

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych

W dniu 20 lutego weszła w życie ustawa z dnia 12 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Podstawowym celem nowelizacji jest wdrożenie do polskiego systemu prawnego przepisów unijnych dotyczących udzielania zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.

Korekta kosztów podatkowych - nowe zasady w 2013 r.

Jedną z istotnych zmian w ustawach o podatkach dochodowych jest rozwiązanie polegające na obowiązku dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku nieuregulowania kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony, a gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni – w przypadku nieuregulowania jej w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu do kosztów uzyskania przychodów.

Prawo zamówień publicznych - zmiany od 20 lutego 2013 r.

Z dniem 20 lutego 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Nowe regulacje dają możliwość wyłączenia z przetargów spółek powiązanych kapitałowo. Nowelizacja zakłada również wprowadzenie tzw. dialogu technicznego oraz zmiany w kwestii kar dla wykonawców za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zamówienia.

50% koszty uzyskania przychodów dla twórców – zmiany w PIT od 2013 r.

Z dniem 1 stycznia 2013 r. weszły w życie zmiany wprowadzone ustawą z 24 października 2012 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1278). Dotyczą one preferencji podatkowych, w tym m.in. uprawnienia do korzystania z 50% kosztów uzyskania przychodów przez twórców.

Jakie warunki musi spełniać informacja handlowa

Wysyłanie niezamawianych informacji handlowych pocztą elektroniczną jest zakazane. Przyjmuje się, że artykuł 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, wprowadzający ten zakaz dotyczy wysyłania tzw. spamu. Jak zatem zgodnie z prawem rozsyłać informacje handlowe?

Zakup pączków dla pracowników a podatek

W tłusty czwartek firmy często dokonują zakupu pączków dla pracowników i kontrahentów. Taki wydatek można zazwyczaj rozliczyć w kosztach podatkowych.

Pracodawca ma koszty podatkowe w miesiącu wypłaty wynagrodzeń

Pracodawcom zdarzają się mniejsze lub większe opóźnienia w wypłacaniu wynagrodzeń swoim pracownikom. Firmy muszą pamiętać, że koszty uzyskania przychodu z tytułu świadczeń pracowniczych mogą uwzględnić nie wcześniej, niż w miesiącu faktycznej wypłaty tych świadczeń (wynagrodzeń).

Gdzie można wyrobić paszport w 2013 roku

Nie trzeba już będzie koniecznie wyrabiać paszportu w tym województwie, w którym jesteśmy zameldowani. Od 17 stycznia 2013 r. paszport (także paszport tymczasowy) można wyrobić w każdym punkcie paszportowym u dowolnie wybranego wojewody na terenie całej Polski. Tam, gdzie złożymy wniosek paszportowy, będziemy moglli odebrać wystawiony paszport.

Życzenia prawne na Nowy 2013 Rok

Sylwester, a także następujący tuż po nim Nowy Rok to doskonała okazja, aby życzyć sobie wszystkiego najlepszego. Składanie noworocznych życzeń nie jest tylko naszą krajową tradycją, gdyż na całym świecie nadchodzący rok jest zazwyczaj witany w gronie najbliższych i znajomych, którzy składają sobie z tego powodu życzenia. Korzystając z tej okazji, chcielibyśmy złożyć Państwu nasze życzenia prawne na Nowy 2013 Rok, a jednocześnie przedstawić najważniejsze zmiany w prawie, które weszły w życie wraz z początkiem nowego roku lub czekają nas w najbliższych dwunastu miesiącach.

TOP 10 zmian w prawie w 2012 roku - cz. III

Poniżej przedstawiamy trzecią i zarazem ostatnią część publikacji, w której zamieściliśmy akty prawne, zajmujące końcowe miejsca w naszym rankingu.

Bez AC nie wrzucisz w koszty naprawy samochodu

Koszty naprawy uszkodzonego w wypadku drogowym samochodu mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, gdy przedsiębiorca ma wykupioną dobrowolną polisę ubezpieczeniową autocasco (AC).

OC przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodu

Zakup polisy ubezpieczenia OC przez przedsiębiorcę na wypadek szkód wyrządzonych w związku z prowadzoną przez niego działalnością są kwalifikowane jako koszty podatkowe. Nie dotyczy to jednak ubezpieczenia OC zakupionego dla członków zarządu spółki.

Remont i ulepszenie w kosztach uzyskania przychodu

Zarówno remont, jak i ulepszenie środka trwałego można, co do zasady, zaliczyć do kosztów podatkowych. Koszty remontu środka trwałego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w całości w chwili ich poniesienia. Natomiast wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość i dlatego trzeba je rozliczać w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.

Grudniowe koszty zmniejszają PIT i VAT

Chcesz mieć niższy podatek za ostatni okres rozliczeniowy (dotyczy to PIT i VAT) - zrób zakupy firmowe jeszcze w grudniu. Kupując np. biurko, fotel, komputer, czy regał o wartości do 3 500 zł, można obniżyć PIT za 2012 rok. Dla obniżenia VAT-u nie ma znaczenia wartość dokonywanych zakupów. Konieczne jest natomiast uzyskanie faktury jeszcze w tym miesiącu.

Koszty 2013 / 2014 - brak zapłaty to korekta kosztów w PIT i CIT

Podatnicy PIT i CIT od 1 stycznia 2013 roku będą musieli korygować koszty uzyskania przychodu, jeżeli nie uiszczą kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony. W przypadku gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni – korekta kosztów jest konieczna w przypadku nieuregulowania należności w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu do kosztów uzyskania przychodów (kosztów podatkowych).

Zapłać albo pomniejsz koszty, czyli zmiany w podatku dochodowym 2013

Z początkiem 2013 r. wchodzą zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzane jako część tzw. III ustawy deregulacyjnej. Najważniejsza zmiana, to konieczność pomniejszania kosztów uzyskania przychodów przez przedsiębiorców, którzy zalegają z płatnościami za zakup towarów i usług. W jaki sposób funkcjonuje ten mechanizm?

Stypendia dla wybitnych młodych naukowców są zwolnione z PIT

Stypendia przyznawane przez Ministra Nauki z puli stypendiów dla wybitnych młodych naukowców, są objęte całkowitym zwolnieniem podatkowym, wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o PIT.

Wydatki na eksploatację samochodów demonstracyjnych są kosztem podatkowym bez kilometrówki

Nie trzeba prowadzić ewidencji przebiegu samochodów demonstracyjnych, by móc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatków eksploatacyjnych. Wydatki związane z ubezpieczeniem samochodów osobowych zaliczane są do kosztów podatkowych w ramach limitu.

Nie płacisz dostawcom – nie masz kosztów i nie odliczasz VAT

Od 2013 roku podatników, którzy nie regulują w terminie swoich zobowiązań dotkną poważne sankcje podatkowe. Jeżeli zaliczą do kosztów podatkowych zobowiązanie i nie zapłacą faktury w ciągu 30 dni od terminu płatności – będą musieli korygować koszty. Tak samo muszą postąpić z VAT naliczonym wynikającym z niezapłaconej faktury. Mali podatnicy nie będą płacili VAT dopóki nie otrzymają zapłaty od kontrahenta - znika 90. dniowy okres, po którym trzeba płacić VAT mimo braku otrzymania należności.

Czynsz za wynajem samochodu jest kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na wynajęcie samochodów osobowych od firm rent a car, z kierowcą lub bez kierowcy są kosztem uzyskania przychodu. W przypadku czynszu najmu samochodu nie obowiązuje limit wynikający z kilometrówki, nie ma więc konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Tak uważają sądy administracyjne z Naczelnym Sądem Administracyjnym na czele. Niestety Minister Finansów ma inne zdanie.

Darmowy dojazd do pracy, to z reguły brak podwyższonych kosztów w PIT

Pracownicy mieszkający w innej miejscowości niż siedziba zakładu pracy mają prawo do zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów w PIT. Jednym z warunków pozwalających na skorzystanie z tych wyższych kosztów, jest brak zwrotu kosztów dojazdu ze strony pracodawcy. Ale od tej reguły jest wyjątek.

Spółka działająca w specjalnej strefie ekonomicznej może być członkiem podatkowej grupy kapitałowej

Naczelny Sąd Administracyjny wydał orzeczenie, w którym uznał, że spółka prowadząca działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, może być członkiem podatkowej grupy kapitałowej (PGK). Jest to precedensowy i niezwykle korzystny dla podatników wyrok.

Amortyzacja mieszkania przeznaczonego na biuro firmy

Prowadząc działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu niejednokrotnie decydujemy się na zaliczenie do kosztów podatkowych naszej firmy części wydatków związanych z powierzchnią przeznaczoną na biuro. Nie możemy przy tym zapomnieć o możliwości zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych od części wartości naszego mieszkania.

Podróże służbowe pracowników i przedsiębiorców – rozliczenia podatkowe

Od 2007 roku nie zmieniły się limity diet i należności z tytułu podróży służbowych wynikające z rozporządzeń Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Jednak już wiadomo, że wreszcie od 1 marca 2013 roku nastąpi podwyższenie tych stawek. Dieta wzrasta do 30,- zł. Ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej wyniesie 6,- zł, a ryczałt za nocleg 45,- zł. Wyższe będą też diety zagraniczne i limity noclegowe w delegacjach zagranicznych. Ma to oczywiście swój istotny podatkowy wymiar.

Wydatki na mieszkanie w kosztach firmy – jak to zrobić

Prowadząc działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania mamy prawo przeznaczyć część jego powierzchni na siedzibę firmy. Z tym wiąże się możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych firmy odpowiedniej części wydatków ponoszonych na mieszkanie. Przecież to właśnie tutaj pracujemy lub przyjmujemy klientów.

Firma w mieszkaniu – trzeba wydzielić część tylko na biznes

Można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z utrzymaniem i eksploatacją lokalu mieszkalnego tylko wtedy, gdy lokal ten, jako całość (lub przynajmniej wyodrębnione w tym lokalu pomieszczenie) służy tylko i wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej i jednocześnie nie służy celom osobistym. Tak uważają organy podatkowe.

Opodatkowanie przychodów ze sprzedaży odziedziczonych jednostek uczestnictwa

Kwestia opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia odziedziczonych jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych budzi nadal wątpliwości. Wyrok WSA w Warszawie z 22 maja 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 2593/11, tylko wzmógł zainteresowanie podatników. Jak dotąd organy podatkowe i sądy nie wykształciły jednolitej interpretacji w tej sprawie.

Czy wydatki na alkohol mogą być kosztem uzyskania przychodu?

Do niedawna wydawało się, że absolutnie nie. Zarówno organy podatkowe jak i sądy zgodnie twierdziły, że wydatki na napoje alkoholowe podawane zarówno na spotkaniach z kontrahentami, jak i na szkoleniach, czy imprezach integracyjnych nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych. Jednak ostatnio inną wykładnię przepisów zaprezentował odnośnie spotkań integracyjnych Naczelny Sąd Administracyjny. Trudno jeszcze obecnie zgadywać, czy tą wykładnię podzielą inne składy orzekające sądów administracyjnych.

Posiłek w restauracji to reprezentacja – wydatki nie są kosztem uzyskania przychodu

Wydatki związane ze spotkaniem biznesowym z aktualnym lub potencjalnym klientem, dotyczące nabycia usług gastronomicznych np. w restauracji, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, w przeciwieństwie do tych oferowanych kontrahentom w biurze-siedzibie podatnika. Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 maja 2012r. (II FSK 2341/10).

PIT od dochodu ze sprzedaży nieruchomości - koszty spadkobierców

Przy sprzedaży nieruchomości podstawą opodatkowania PIT jest dochód (różnica między przychodem i kosztami jego uzyskania). Jednak konkretne przepisy, które tworzą tę zasadę, mogą prowadzić do rażącego pokrzywdzenia osoby, która nabyła nieruchomość w drodze dziedziczenia.

Opłaty bankowe są kosztem, premia za lojalność – przychodem

Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć opłaty za prowadzenie rachunku bankowego, a także za wszystkie ewentualne usługi dodatkowe (przykładowo: obsługa księgowa i podatkowa, concierge urzędowe, czy pakiet ubezpieczeń majątkowych związanych z ryzykami występującymi przy prowadzonej działalności gospodarczej). Jednak nie można uznać za koszt uzyskania przychodów wydatków na inwestowanie przez bank ustalonych kwot w wybrany produkt inwestycyjny.

Spór z byłym pracownikiem – czy wydatki na ten cel są kosztem podatkowym pracodawcy?

Zdaniem organów podatkowych ani zapłata odszkodowania pracownikowi (np. za naruszenie przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę), ani koszty sądowe związane ze sporem z byłym pracownikiem nie są kosztem uzyskania przychodu dla pracodawcy. Na szczęście sądy administracyjne są nieco innego zdania.

Opłaty za aplikację radcowską, adwokacką lub komorniczą są kosztem uzyskania przychodu

Organy podatkowe odmawiają aplikantom zaliczania opłat za aplikacje do kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to przede wszystkim aplikantów uzyskujących przychody z umowy zlecenia, czy umowy o dzieło. Jednak już prawnicy po aplikacji, prowadzący swoje firmy (kancelarie) mogą liczyć na „dobre serce” fiskusa lub na korzystne rozstrzygnięcie sądu administracyjnego. Jeżeli patron płaci za aplikanta opłaty za aplikację – może zaliczyć te wydatki do swoich kosztów podatkowych.

REKLAMA