REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przychody, środki trwałe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Metody optymalizacji podatku w firmie

Każda danina na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, która stanowi publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe i bezzwrotne świadczenie pieniężne, jest nazywana podatkiem. Prawo podatkowe stanowczo i bezwzględnie obliguje każdego podatnika do uiszczenia stosownego świadczenia. Przedsiębiorcy mogą jednak zmniejszyć daninę wobec państwa dzięki optymalizacji podatkowej.

Klasyfikacja składników majątku rzeczowego - inwentarz żywy

Każda jednostka gospodarcza, także gospodarstwo rolne, posiada rzeczowy majątek trwały i obrotowy. W gospodarstwach zajmujących się produkcją roślinną głównym składnikiem majątku trwałego są grunty rolne, a majątku obrotowego plony, będące wynikiem produkcji, np. zboża, warzywa. W jednostkach zajmujących się produkcją zwierzęcą środki trwałe to zwierzęta. Zwierzęta będą też elementem aktywów obrotowych.

Korekta przychodu spowodowana uznaną reklamacją

Korekta przychodu w wyniku uznanej reklamacji powinna być odniesiona do uprzednio wykazanego przychodu należnego z tego tytułu. A zatem, wystawione w 2014 r. faktury korygujące, wskazujące przychód ze sprzedaży dokonanej w 2013 r., powinny być uwzględnione w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli w 2013 r.

Jak ująć w księgach rachunkowych towary przeterminowane

Podczas inwentaryzacji zapasów niejednokrotnie ujawniane są towary, które nieodwracalnie utraciły swoją przydatność gospodarczą i nie nadają się do dalszego użytku lub odsprzedaży. Jak prawidłowo wykazać towary przeterminowane w księgach rachunkowych?

REKLAMA

Kiedy przeprowadzić inwentaryzację środków trwałych

Czy jest możliwość przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych nie od października do 15 stycznia roku następnego, lecz w okresie np. maj–czerwiec (przy założeniu, że inwentaryzacji dokonuje się nie później niż w ciągu 4 lat).

Opodatkowanie udziału w imprezie integracyjnej

Czy zakończy się spór pomiędzy podatnikami a fiskusem dotyczący opodatkowania udziału w firmowych imprezach integracyjnych, w tym np. spotkaniach opłatkowych? Jest na to szansa, sprawę nieprecyzyjnych przepisów ustawy o PIT w zakresie nieodpłatnych świadczeń rozstrzygnie Trybunał Konstytucyjny.

Jak amortyzować ujawniony środek trwały

Jestem indywidualnym przedsiębiorcą, tzw. małym podatnikiem. Od dwóch lat w działalności gospodarczej używam obrabiarki z rodzaju 41 KŚT. Urządzenie to nie jest ujęte w ewidencji środków trwałych. Jego cena nabycia wynosiła ponad 20 000 zł. Potwierdza to umowa kupna zawarta w 2011 r. Czy obecnie mogę wprowadzić to urządzenie do ewidencji środków trwałych i dokonać jego amortyzacji?

Ewidencja wykupu mebli z leasingu

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto. Czy meble należy ująć w ewidencji środków trwałych lub w ewidencji wyposażenia? Czy fakturę za wykup zalicza się do kosztów bezpośrednio?

REKLAMA

Limity podatkowe na 2014 rok

W oparciu o kursy euro na dzień 1 października i na 30 września 2013 r. ustala się wiele limitów podatkowych istotnych dla prowadzących działalność gospodarczą.

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

W ustawie o rachunkowości nie ma dolnej granicy, od której środki trwałe są traktowane jako niskocenne i dla których można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony. Wiele jednostek, kierując się jednak kryterium określonym w ustawie o podatku dochodowym, do niskocennych zalicza środki trwałe o wartości poniżej 3,5 tys. zł. Jakie są zasady ewidencji dla niskocennych środków trwałych?

Przychód musi być zindywidualizowany

Z uwagi na brak możliwości zindywidualizowania otrzymanych przez pracowników świadczeń, z tytułu uczestnictwa w imprezie integracyjnej, wartość tych świadczeń nie stanowi dla pracowników źródła przychodu, podlegającego PIT.

Sposób na pożyczkę, czyli jak ukryć dochody z nieujawnionych źródeł

Niejednokrotnie zdarza się, że podatnicy, wobec których fiskus wszczął postępowanie podatkowe w zakresie podatku z nieujawnionych źródeł dochodu deklarują, że środki, których pochodzenia nie potrafią wytłumaczyć, pochodzą z pożyczki. Nie jest to jednak dobre remedium na nieujawnione dochody.

Jak opodatkować przychody ze sprzedaży nieruchomości

Opodatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości wciąż sprawia dużo trudności przedsiębiorcom. Problemem powodują niezgodne w swoich orzeczeniach sądy administracyjne. Rzecznik Praw Obywatelskich zwróciła się do Naczelnego Sądu Administracyjnego o ostateczne rozstrzygnięcie rozbieżności.

Korzyści podatkowe przy zakupie firmowego jednośladu

Osoby prowadzące działalność gospodarczą często zaliczają zakup pojazdu do kosztów, które mają na celu uzyskanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Pozwala to na zaliczenie wydatków związanych z zakupem i eksploatacją pojazdu do kosztów firmowych. Mimo iż większość przedsiębiorców decyduje się na kupno samochodu, warto zastanowić się, czy lepszym rozwiązaniem nie byłby rower, skuter lub motocykl.

Odszkodowanie z ugody pozasądowej - skutki w PIT i CIT

W sytuacji kiedy dochodzi do zawarcia porozumienia na mocy którego jednej ze stron zostaje wypłacona należność pieniężna jako forma odszkodowania (np. związana z wypadkiem pracownika przy pracy), powstaje pytanie czy kwota takiej należności podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z reguły tego typu odszkodowania stanowią zapłatę, której celem jest zaspokojenie wszelkich roszczeń jednej ze stron i uniknięcie sporu sądowego. Wątpliwości wzbudza również kwestia możliwości zaliczenia takiego odszkodowania do kosztów uzyskania przychodu przez pracodawcę.

Wydatki na stworzenie strony internetowej są kosztem podatkowym firmy

Poniesione przez firmy wydatki na stworzenie strony internetowej bezspornie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Powstaje jednak pytanie czy wydatki na stworzenie strony internetowej powinny być rozliczane poprzez odpisy amortyzacyjne czy bezpośrednio w kosztach?

Darowizna pieniędzy dla pracownika – skutki w PIT

Pracodawca przekazując swojemu pracownikowi pieniądze, powinien rozważyć jaka będzie kwalifikacja takiego zdarzenia oraz jego skutki na gruncie ustaw podatkowych. Kwalifikacja podatkowa takiego zdarzenia zależeć będzie od okoliczności, formy i powodów dla których pracownik został obdarowany oraz wartości przekazanej kwoty pieniędzy.

Podatek tonażowy - zmiany w prowadzeniu wykazów

W przepisach o podatku tonażowym nastąpiły zmiany w sposobie prowadzenia wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przez przedsiębiorców żeglugowych.

Wycena środka trwałego wprowadzonego do ewidencji

Podatnik może dokonać samodzielnej wyceny w celu ustalenia wartości początkowej środka trwałego, po raz pierwszy wprowadzonego do ewidencji środków trwałych.

Środki trwałe wykorzystywane sezonowo - amortyzacja

Niektóre środki trwałe są wykorzystywane przez podatników jedynie sezonowo (np. tylko w wakacje). Te środki trwałe są amortyzowane w inny sposób, niż wykorzystywane całorocznie.

Samochód osobowy w firmie - od zakupu do sprzedaży

Samochód osobowy stanowi często składnik majątku firmy. Jego zakup, późniejsza eksploatacja i sprzedaż są regulowane przez wiele przepisów zarówno podatkowych, jak i wynikających z prawa bilansowego.

Wydatki na reprezentację w kosztach - korzystny wyrok NSA

Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok w sprawie dotyczącej kosztów reprezentacji, zgodnie z którym wydatki poniesione na zakup usług gastronomicznych na spotkania z kontrahentami przedsiębiorstwo może zaliczyć w koszty uzyskania przychodów.

Amortyzacja środków trwałych w jednostkach budżetowych

Zasady amortyzacji środków trwałych w samorządowych zakładach budżetowych wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych.

Jak rozliczać przychody z najmu i podnajmu w ramach działalności gospodarczej

Wynajem lub podnajem lokalu do celów firmowych jest prostym sposobem na uzyskanie dodatkowych przychodów z działalności gospodarczej. Najczęściej decydują się na to przedsiębiorcy, którzy nie potrzebują całości danego lokalu lub używają go tylko w określonych dniach lub godzinach. Czy taki przychód można rozliczyć ryczałtem? W jaki sposób rozliczyć VAT?

Zmiany w ewidencji przychodów ryczałtowców

11 maja br. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zmiany w PKPiR oraz ewidencji przychodów

Opublikowane zostały akty wykonawcze dotyczące zasad prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) oraz obowiązków związanych z prowadzeniem ewidencji przychodów w podatku dochodowym.

Podatek od zagranicznych spółek kontrolowanych w 2014 r.

Ministerstwo Finansów zamierza wprowadzić podatek od dochodów kontrolowanych spółek zagranicznych. Nowe regulacje miałyby wejść w życie w 2014 r.

Wywóz śmieci i nieczystości w kosztach uzyskania przychodu

Przedsiębiorca prowadząc firmę, także w domu, ma możliwość rozliczania kosztów związanych z użytkowaniem części nieruchomości w kosztach podatkowych. Mieszczą się w tym także opłaty za wywóz nieczystości. W ten sposób można zmniejszyć podatek i faktyczne obciążenia opłatą za odbiór odpadów.

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą kupiła w 1998 r. lokal użytkowy, który wprowadziła do ewidencji środków trwałych (pełne księgi rachunkowe). VAT naliczony został rozliczony z podatkiem należnym. Lokal jest amortyzowany. Przez cały czas był wynajmowany. Obecnie właściciel chce wycofać lokal z działalności, a następnie przekazać córce w drodze darowizny. Jakim dokumentem należy wycofać lokal z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować?

Biznesplan w kosztach uzyskania przychodu

Jeżeli firma chce pozyskać finansowanie zewnętrzne dla swojej działalności (najczęściej chodzi o kredyt), to musi z reguły przedstawić biznesplan wykorzystania tego finansowania. Wydatki na sporządzenie takiego biznesplanu można zaliczyć do kosztów podatkowych.

Składki na ZUS w kosztach uzyskania przychodu

Podatnicy mogą zaliczyć składki ZUS do kosztów podatkowych, co do zasady dopiero, gdy zostaną uiszczone. Jeżeli firma nieterminowo reguluje zobowiązania wobec ZUS to składki ubezpieczeniowe będzie mogła ująć w kosztach uzyskania przychodu dopiero w miesiącu, w którym dokonano ich faktycznej zapłaty.

Koszty autorskie można uwzględnić także przy premii

Koszty uzyskania przychodu w wysokości 50% przychodu można zastosować również do wypłacanych premii za przeniesienie autorskich praw majątkowych o ile premia ma ścisły związek ze stworzonym dziełem.

Potrącalność kosztów w podatku dochodowym od osób prawnych

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ( dalej jako "ustawa o CIT"), kosztami uzyskania przychodów są "koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1."

Wydatki na organizację spotkań promocyjnych mogą być kosztem

W trakcie targów spółka organizuje wraz z prezentacją produktów poczęstunek dla osób chcących się zapoznać z ich ofertą. Czy wydatki poniesione na ten poczęstunek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?

Koszty używania samochodu zastępczego - ewidencja przebiegu pojazdu

W sytuacji uszkodzeń pojazdów będących własnością pracodawcy korzystają oni niekiedy z samochodów zastępczych otrzymanych od ubezpieczyciela na podstawie np. OC sprawcy bądź własnego AC. Jakie rodzi to konsekwencje po stronie korzystającego z takiego samochodu służbowego? Czy koszty poniesione na eksploatację samochodu zastępczego są dla podatnika kosztem uzyskania przychodu?

Kiedy przekazanie firmy mężowi nie jest opodatkowane VAT

Podatniczka była osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Była czynnym podatnikiem VAT. W grudniu 2012 r. przekazała nieodpłatnie całe prowadzone przedsiębiorstwo mężowi. Przekazaniu podlegały wszystkie składniki wchodzące w skład firmy, takie jak: nieruchomości, środki trwałe, wyposażenie, materiały, a także kredyt bankowy, który został zaciągnięty w związku z rozbudową nieruchomości. Przed przekazaniem firmy mąż założył swoją indywidualną działalność gospodarczą. W związku z nieodpłatnym przekazaniem przedsiębiorstwa sporządzony został protokół przekazania przedsiębiorstwa do dalszego prowadzenia. Po dokonaniu czynności przekazania podatniczka zlikwidowała prowadzoną działalność gospodarczą. Czy nieodpłatne przekazanie całego przedsiębiorstwa mężowi, a następnie zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej spowoduje konieczność zapłaty VAT?

Remont czy ulepszenie środka trwałego

Z problemem rozróżnienia remontu i ulepszenia spotyka się wielu księgowych. Rozróżnienie tych pojęć ma szczególne znaczenie w celu nie tylko prawidłowego ujęcia nakładów w księgach rachunkowych, ale także traktowania ich pod względem podatkowym.

Nowa hala produkcyjna w miejscu starej (niezamortyzowanej) – skutki podatkowe

Firma X zamierza w miejscu starej hali produkcyjnej postawić nową halę. Większa część starej hali zostanie wyburzona. Jednocześnie stara hala nie została jeszcze w pełni zamortyzowana. Powstaje pytanie, czy wartość nie w pełni umorzonej hali produkcyjnej zwiększa wartość początkową wybudowanej w jej miejscu nowej hali?

Sprzedaż nieruchomości – możliwość rozliczenia poza przychodami działalności gospodarczej

Prowadzenie działalności gospodarczej związane jest z przychodami uzyskiwanymi w związku ze sprzedażą składników majątku prowadzonego przedsiębiorstwa. Zaliczamy to do źródła działalności gospodarczej. Istnieją jednak odstępstwa od reguły kwalifikacji do tego źródła, o których decyduje charakter przedmiotu sprzedaży nieruchomości.

Jedynie przychody z najmu prywatnego można opodatkować stawką 8,5%

Przychody z umowy najmu zawartej w ramach działalności gospodarczej nie mogą być opodatkowane ryczałtową stawką 8,5%. Taka stawka jest zarezerwowana jedynie dla tzw. najmu prywatnego, dlatego warto wiedzieć jak odróżnić najem prywatny od działalności gospodarczej.

Wpis do ewidencji środków trwałych jest niezbędny do rozpoczęcia amortyzacji

Warunkiem koniecznym dla rozpoczęcia amortyzacji podatkowej danego środka trwałego jest jego ujęcie w ewidencji środków trwałych. Nie wystarczy dokument potwierdzający przyjęcie do używania tego środka trwałego.

Wydatki związane z przedterminowym rozwiązaniem niekorzystnej umowy mogą być kosztem podatkowym

Kwota odstępnego uiszczona na rzecz kontrahenta w zamian za przedterminowe rozwiązanie umowy, generującej dla spółki starty, może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu. Tak uznał WSA w Warszawie w wyroku z 25 września 2012 r. Jest to kolejne korzystne dla podatników orzeczenie w tym zakresie.

Dodatkowy odpis na ZFŚS – czy jest kosztem uzyskania przychodów

Podatnicy mają wątpliwości, czy zwiększony (np. uchwałą zarządu spółki) odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych za dany rok może stanowić koszt dla celów podatkowych. Okazuje się, że może ale trzeba spełnić kilka warunków.

Jak zaliczyć do kosztów wydatek na domek kempingowy

Zakup przez przedsiębiorcę dla celów prowadzonej działalności gospodarczej domków kempingowych, będących środkami trwałymi, podlega amortyzacji. Jednak przedsiębiorca może znacznie przyspieszyć jej okres, jeśli zdecyduje się na zakup domku używanego lub przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych dokona w nim ulepszeń.

Jak ustalić wartość początkową nabytego środka trwałego

Chcąc dokonać amortyzacji zakupionych środków trwałych, przedsiębiorca musi ustalić ich wartość początkową. Co do zasady wartość tą stanowi cena ich nabycia, na którą składają się także wydatki towarzyszące zawarciu transakcji. W przypadku brak możliwości ustalenia ceny nabycia, przedsiębiorca powinien dokonać jej wyceny rynkowej.

Czy odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia ryzyka kupieckiego jest przychodem?

Jeżeli podatnik kwotę należności wynikającą z danej transakcji zaliczył do przychodów należnych w momencie wystawienia faktury (i jednocześnie nie zaliczył do kosztów podatkowych tej - jak się potem okazało - nieściągalnej wierzytelności) - uregulowanie części tej należności przez ubezpieczyciela zgodnie z warunkami umowy ubezpieczenia od ryzyka kupieckiego nie spowoduje powstania przychodu u tego podatnika.

Klimatyzacja kosztem uzyskania przychodu

Podobnie jak koszty ogrzewania, również wydatki na klimatyzację mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Do wydatków takich można zaliczyć zakup urządzeń klimatyzacyjnych, ich serwis i konserwację, a także np. zakup i montaż rolet chroniących przed słońcem. Chodzi tu zarówno o zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach służących działalności gospodarczej, jak i w autach firmowych.

Odszkodowanie z ubezpieczenia firmowego samochodu jest przychodem

Odszkodowanie jest, co do zasady przychodem z działalności gospodarczej. Przykładem może być odszkodowanie z ubezpieczenia za firmowy samochód lub inny składnik majątku firmy. Przychód ten powstaje, gdy pieniądze z odszkodowania faktycznie do nas trafią.

Zakup ciężarówki, to więcej korzyści podatkowych

Przy nabyciu auta firmowego trzeba wziąć pod uwagę nie tylko jego cenę, ale też skutki podatkowe jego kupna i eksploatacji. Najwięcej możliwości daje przedsiębiorcy zakup samochodu ciężarowego, bo taki środek trwały można amortyzować aż na pięć sposobów. W przypadku samochodów osobowych dostępne są trzy metody i dodatkowo występują ograniczenia w ich stosowaniu.

Amortyzacja linii produkcyjnej w budynku bez pozwolenia na użytkowanie

Firma nie posiadająca jeszcze pozwolenia na użytkowanie hali montażowej rozpoczęła amortyzację używanej przez nią kompletnej i zdatnej do użytku linii produkcyjnej posadowionej w tym budynku. Czy postępowanie podatnika jest prawidłowe?

REKLAMA