REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wydruk z komputera a ewidencja w księdze przychodów i rozchodów

Zamierzam prowadzić działalność gospodarczą polegającą głównie na kupnie-sprzedaży towarów za pomocą aukcji internetowych w kraju i zagranicą. Interesuje mnie czy dowodami księgowymi mogą być wydruki z komputera potwierdzające zakup danego przedmiotu na aukcji, oraz deklaracja SAD bez faktury zakupu?

Następca prawny a obowiązki wynikające z kpir

Czy jako następca prawny po zmarłym ojcu, mam prawo do księgowania w koszty uzyskania przychodów faktur, do których wystawiam noty korygujące?

Data księgowania towarów handlowych w kpir

Z jaką datą, należy księgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakup towarów handlowych? Czy z datą wystawienia faktury przez dostawcę, czy też z datą otrzymania faktury i towaru?

Faktura VAT od rolników ryczałtowych w kpir

W jaki sposób dokumentować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupy dokonywane przez podatników podatku VAT od rolników ryczałtowych?

Dokument WZ w księdze przychodów i rozchodów

Jak udokumentować sytuację, kiedy to sprzedając klientowi usługę remontowo-budowlaną (np. wymiana stolarki okiennej lub drzwiowej w budynku mieszkalnym), wszelkie użyte do tego materiały jak: okna, pianki montażowe, listwy, itp. na fakturze zostaną ujęte jako element usługi. Czy na zużyte do wykonania prac remontowo-budowlanych materiały należy wystawiać dokument WZ?

Wniesienie aportu w postaci gruntu w kpir

Z jaką datą należy zaewidencjonować w kolumnie „16” podatkowej księgi przychodów i rozchodów fakt wniesienia aportu w postaci gruntu, czy z datą zawarcia umowy spółki, czy z datą sporządzenia aktu notarialnego?

Zagraniczna faktura w kpir

Jak powinno wyglądać prawidłowe udokumentowanie i księgowanie w księdze przychodów i rozchodów w sytuacji gdy dostawca zagraniczny wystawia fakturę za towar?

Jak zaksięgować w kipr wydatki na zakup działki pod budowę mieszkań

Czy wydatki poniesione na zakup działki gruntu przeznaczonej pod budowę mieszkań przeznaczonych na sprzedaż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej można zaksięgować jako towar w rubryce 10 księgi (zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu), zaś opłaty notarialne, podatek od czynności cywilnoprawnych oraz opłatę sądową w rubryce 11 księgi (koszty uboczne zakupu)?

Dowód sprzedaży waluty w kantorze a ewidencja w kpir

Wyjeżdżając służbowo za granicę wymieniam waluty w kantorze. Czy dowód sprzedaży z kantoru może uznany być za dowód księgowy na podstawie którego dokonam rozliczenia różnic kursowych?

Dzień wyceny kosztów w walucie obcej w kpir

Prowadzę działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych, której przedmiotem jest produkcja sprzętu oświetleniowego i lamp elektrycznych. Z jakim dniem powinienem dokonać wyceny poniesionych kosztów w walucie obcej?

Wydruki z kasy fiskalnej na terytorium UE, a zapis w kpir

Czy na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej mogę stosować wydruki z kas fiskalnych z krajów UE, jako podstawę do dokonania zapisów w książce przychodów i rozchodów?

Wyciąg z karty płatniczej a ewidencjonowanie w kpir

Czy wyciąg z karty płatniczej jest wystarczającym dokumentem księgowym do potwierdzenia dokonania transakcji?

Jak prawidłowo ewidencjonować w kpir usługi rekreacyjne

Prowadzę działalność gospodarczą obejmującą naukę jazdy konnej i rekreację. Posiadam 3 konie własne i 4 użyczone nieodpłatnie, nie chcę traktować koni jako majątku firmy, natomiast korzystam z nich do uzyskania przychodu z jazd. W jaki sposób wpisywać koszty związane z wyżywieniem, utrzymaniem oraz leczeniem koni i w oparciu o jakie dokumenty? W oparciu o jakie dokumenty wpisywać przychód z jazdy konnej do kpir?

Odtworzenie zniszczonej dokumentacji

Jak postąpić w sytuacji gdy zniszczeniu uległa dokumentacja firmy obejmująca: księgę przychodów i rozchodów, faktury, rachunki, rolki z kas fiskalnych?

Materiały biurowe w księdze przychodów i rozchodów

Czy materiał biurowy zakupiony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (np. segregator) jest materiałem w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. i w związku z pkt 10 załącznika nr 2 ww. rozporządzenia podlega wpisowi do kolumny dziesiątej księgi?

Działalność w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw a kpir

Czy istnieje obowiązku księgowania po stronie zakupów (tj. w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów) przyjęcia towarów do lombardu pod zastaw pożyczki lub w chwili niezwrócenia pożyczki przez klienta?

Cena zakupu w kpir

Czy cenę zakupu traktuje się jako kwotę zapłaconą dostawcy przeliczoną według kursu euro na dzień zakupu oraz kwotę akcyzy zapłaconej po sprowadzeniu samochodu do Polski?

Produkt niegotowy w kpir

Czy w spisie z natury należy wykazać koszty opracowania projektu (tzn. wymienione wyżej faktury i rachunki od podmiotów, wypłacone lub postawione do dyspozycji wynagrodzenia dla osób z którymi zawarta została umowa zlecenia lub umowa o dzieło), który na dzień sporządzenia spisu nie został jeszcze odsprzedany, ponieważ nie jest zakończony?

Gdzie zaksięgować materiały zużywane w salonie fryzjersko-kosmetycznym

Proszę o udzielenie informacji odnośnie ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (w której kolumnie) zakupu materiałów zużytych przy świadczeniu usług fryzjersko-kosmetycznych.

Jak należy ewidencjonować materiały pomocnicze w kpir

Materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości.

Czy na podstawie faktury proforma można zaewidencjonować w kpir zakup towarów

Czy na podstawie faktury proforma można zaewidencjonować w kpir zakup towarów?

Dowód przesunięcia towarów w kpir

Prowadzę firmę handlową składającą się z kilku sklepów w różnych miejscowościach. Jak księgować przesunięcie towaru między tymi sklepami?

Jak zaksięgować wypłatę wynagrodzenia obciążonego tytułami egzekucyjnymi

Kwotę potrącenia z wynagrodzenia tytułem zajęcia komorniczego należy rozliczyć poprzez konta rozrachunkowe. Koszty przelewów na konto komornika lub wierzyciela obciążają pracodawcę i stanowią koszty uzyskania przychodów.

Co to są "usługi dla ludności"

Świadczę usługi dekarskie i płacę podatek w formie karty podatkowej. W decyzji urzędu skarbowego na 2012 rok określono mi limit przychodów w kwocie 60.724 zł, wykonywania świadczeń dla innych odbiorców - poza świadczeniami dla ludności. Czy wykonując świadczenia jako podwykonawca dla firmy budowlanej prowadzonej przez osobę fizyczną, która jest z kolei wykonawcą robót budowlanych dla innych firm, należy zaliczyć te świadczenia do limitu wykonywania świadczeń dla innych odbiorców, czy też traktować je jako świadczenia dla ludności?

Podróż służbowa przedsiębiorcy

Pan Kowalski prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Chce wybrać się w podróż służbową na rozmowy z kontrahentem, który ma siedzibę w odległości 450 km od jego firmy. Czy Pan Kowalski może wliczyć w koszty uzyskania przychodu koszty związane z podróżą służbową i czy może wypłacić sobie dietę z tego tytułu?

Klasyfikacja wydatków na reprezentację i reklamę

Prawidłowa klasyfikacja kosztów poniesionych na reprezentację i reklamę jest bardzo trudna ze względu na wzajemne przenikanie się tych pojęć. W podejmowaniu decyzji mogą pomóc interpretacje urzędów skarbowych, choć i one nie zawsze są spójne.

Kontrola dokumentów księgowych

Na czym polega prawidłowa kontrola dokumentów księgowych? Czy jej opis powinien znaleźć się w polityce rachunkowości spółki?

Koszty według ustawy o rachunkowości

Ustawa o rachunkowości zawiera własną definicję kosztów – niezależną od definicji z ustaw podatkowych.

Jak ujmować w księgach prowizje od kredytu

Nasza spółka zaciągnęła w banku kredyt obrotowy. Dokonując przelewu, bank potrącił określoną w umowie wartość prowizji za cały okres kredytowania. Czy do celów podatkowych możemy dokonać rozliczenia tego kosztu jednorazowo – w momencie potrącenia prowizji, czy musimy dokonać jego rozliczenia w czasie? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia wymienionych operacji w księgach rachunkowych spółki.

Jak prowadzić rachunkowość oddziału

Spółki wyodrębniają w ramach swojego przedsiębiorstwa oddziały z różnych powodów. Utworzenie oddziału wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, m.in. z wydzieleniem jego księgowości, przekazaniem składników majątkowych oraz sporządzaniem łącznego sprawozdania finansowego.

Amortyzacja środka trwałego metodą degresywną

We wrześniu 2008 r. spółka kupiła środek trwały, który dla celów bilansowych został wprowadzony do użytkowania w miesiącu zakupu, natomiast dla celów podatkowych – w październiku. Następnie w grudniu 2008 r. został on ulepszony. Jednostka przyjęła degresywną metodę amortyzacji. Jak prawidłowo należało ustalić wartość początkową tego środka oraz jak ujmować odpisy amortyzacyjne dla celów rachunkowych i podatkowych?

Kontrakty forward w księgach rachunkowych

11 kwietnia spółka jawna zawarła z bankiem kontrakty terminowe forward na zakup 50 000 euro z terminem realizacji 15 maja 2009 r. i następne 50 000 euro z terminem realizacji 30 maja 2009 r. Kupioną walutę spółka wykorzystuje na zapłacenie zobowiązań wobec kontrahentów zagranicznych. Kontrakt nie jest instrumentem zabezpieczającym. Jak prawidłowo ująć w księgach zawarte kontrakty forward oraz jak prawidłowo rozliczyć w podatku dochodowym ich realizację?

Ewidencja zaliczki pobranej przez pracownika na zakup towarów

Pracownik spółki pobiera zaliczki na zakup towarów. Od kontrahentów otrzymuje on faktury ze sposobem zapłaty gotówka. Sprzedawcy nie wydają dokumentu KP potwierdzającego zapłatę za fakturę. Przyjęcie towaru księgowane jest automatycznie przez system FK jednocześnie na magazyn i na konto dostawcy. Rozliczając pobraną zaliczkę pracownika, kasjerka wystawia dokument KP na zwrot zaliczki (Wn Kasa, Ma konto pracownika), a następnie dokument KW rozliczający zapłatę pracownika za fakturę już na konto dostawcy. Na dokumencie KW jako osoba pobierająca gotówkę podpisuje się pracownik, który pobrał zaliczkę i zapłacił sprzedawcy za towar. Czy jest to prawidłowe rozwiązanie? Czy spółka powinna umieścić w polityce rachunkowości zapis o takim sposobie rozliczania zaliczki?

Korekta w związku z przekroczeniem rocznej podstawy wymiaru składek ZUS

Pracownik naliczający wynagrodzenia popełnił błąd, sporządzając listę płac – nie uwzględnił przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Błąd został szybko wychwycony, jednak zapisy w księgach już wprowadzono w niewłaściwych wartościach. Jak zaewidencjonować w księgach korektę związaną z błędnie naliczoną listą płac? Kiedy wypłacone wyrównanie należy opodatkować?

Odpisy aktualizujące z tytułu trwałej utraty wartości towarów

Spółka ma w magazynie towary, które ze względu na upływ oznaczonego terminu przydatności do użycia utraciły wartość użytkową oraz handlową. Ponadto część towarów zostanie przeceniona ze względu na upływający termin przydatności. Jak będzie przebiegała ewidencja księgowa w obu przypadkach?

Międzynarodowe standardy rachunkowości i sprawozdawczości finansowej

Księgowi spółek publicznych i banków powinni znać międzynarodowe standardy rachunkowości (MSR). Inne podmioty też mogą stosować te zasady. Prezentujemy podstawowe zasady stosowania tych standardów i linki do ich treści.

Krajowe Standardy Rachunkowości

Zgodnie z ustawą o rachunkowości w sprawach nieuregulowanych przepisami tej ustawy, przyjmując zasady (politykę) rachunkowości, jednostki mogą stosować krajowe standardy rachunkowości wydane przez Komitet Standardów Rachunkowości. Gdy brak jest odpowiedniego standardu krajowego, jednostki, inne niż wymienione w art. 2 ust. 3 ustawy o rachunkowości, mogą stosować Międzynarodowe Standardy Rachunkowości.

Ewidencja VAT w państwowych jednostkach budżetowych

Państwowe jednostki budżetowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są powołane do obsługi organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. Wykonują jednak również czynności na podstawie umów cywilnoprawnych podlegające opodatkowaniu VAT. W jednostkach tych niejasności w zakresie ewidencji księgowej tego podatku sprowadzają się głównie do wpływu czynności podlegających opodatkowaniu na poziom dochodów i wydatków budżetowych objętych planami finansowymi danego roku budżetowego.

Kiedy należy tworzyć rezerwę na odprawy emerytalne

Od 1 stycznia 2009 r. obowiązuje uzupełniony przepis dotyczący rezerw. Stosownie do art. 39 ust. 2 ustawy o rachunkowości jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających m.in. z przyszłych świadczeń na rzecz pracowników (np. nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych).

Należności przedawnione i nieściągalne

W naszej jednostce budżetowej mamy należności przedawnione/nieściągalne z lat 1996-2003. Brak jest podstaw do ich dochodzenia. W jaki sposób należy urealnić salda należności? Czy odpisów aktualizujących należy dokonać wyłącznie na należności ściągalne, tj. od 2004 r., a pozostałe należności przedawnione zaksięgować, aby pokazać rzeczywiste salda?

Jakie wymagania musi spełniać główny księgowy

Czy aby pracować na stanowisku głównego księgowego, trzeba mieć udokumentowane ukończenie jakichś kursów, szkoleń itp. w tym zakresie, czy wystarczy staż pracy w księgowości? Jeśli tak, to ile musi on wynosić?

Jakie operacje gospodarcze należy księgować na kapitale z aktualizacji wyceny

Do księgowania jakich operacji służy konto „Kapitał z aktualizacji wyceny”? Czy jeśli konto to wykazuje saldo, to z końcem roku należy je rozliczyć, np. przekazać do podziału?

Ewidencja księgowa kredytu w rachunku bieżącym

Ewidencja kredytów bankowych odbywa się na kontach zespołu 1, czyli „środki pieniężne i rachunki bankowe”. Szczegółowość ewidencji uzależniona jest od potrzeb jednostki, czyli zasadniczo od rodzaju zaciąganych kredytów.

Sprawozdanie z całkowitych dochodów, a nie rachunek zysków i strat

Jednostki sporządzające sprawozdanie finansowe według MSSF mają obowiązek stosowania zaktualizowanych przepisów od 1 stycznia 2009 r. Z nowymi przepisami muszą się też zapoznać jednostki, które ich bezpośrednio nie stosują. Coraz częściej bowiem występuje konieczność korzystania z nich w zakresie, w jakim w ustawie o rachunkowości lub w standardach krajowych nie ma odpowiednich przepisów lub nie są one wystarczająco szczegółowe. Co oznacza nowe nazewnictwo w MSR nr 1?

Sposób rozliczenia wyniku finansowego

Wynik finansowy jest kategorią bilansową i występuje wyłącznie przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Przebieg procesu ustalania i rozliczenia wyniku finansowego zależy od formy prowadzonej działalności gospodarczej.

Wydatki strukturalne w pytaniach i odpowiedziach

Jednostki budżetowe same zmagają się z problemem kwalifikowania i ewidencją wydatków strukturalnych, a przy tym mają dużo wątpliwości w prawidłowym postępowaniu z tymi wydatkami.

Rezerwy a bierne rozliczenia międzyokresowe

W języku potocznym księgowi nazywają rezerwami bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów. Na czym polega różnica - wyjaśnienie znajdziemy w nowym Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 6 „Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe”.

Likwidacja spółki z o.o. na podstawie decyzji wspólników

Czy proces likwidacji spółki z o.o. musi być zgłoszony w KRS? Czy może wystarczy sporządzić protokół likwidacji już po sprzedaży materiału i wykazać dwa konta "Rachunek bankowy" i "Kapitał własny". Spółka nie ma środków trwałych, spłaciła wszystkie swoje zobowiązania, nie ma też należności. Bez zgłoszenia do KRS procedura byłaby krótsza.

Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację środków trwałych

Środki trwałe używane są w każdym profilu działalności, ale największe znaczenie mają w jednostkach prowadzących działalność wytwórczą. Z biegiem czasu ulegają one zużyciu lub zniszczeniu. W związku z brakiem celowości dalszego używania jednostka powinna dokonać likwidacji środka trwałego.

Zaliczki w bilansie ujmuje się w różnych pozycjach

Otrzymaną od kontrahenta zaliczkę na poczet dostawy środków trwałych ujmuje się w bilansie jako rozliczenia międzyokresowe przychodów. Jeżeli wpłacone środki dotyczą towarów lub usług, stanowią w sprawozdaniu zaliczkę na dostawy.

REKLAMA