REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

środki trwałe, Nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Gdzie rozliczyć VAT od usług związanych z nieruchomościami

Zasadniczo w przypadku usług związanych z nieruchomościami podatek VAT płaci się w kraju położenia nieruchomości. Jednak, gdy usługa nie dotyczy konkretnej nieruchomości VAT będzie płacony wg miejsca siedziby odbiorcy usługi przez tego odbiorcę.

Czy podlega VAT wynajem nieruchomości mieszkalnych na cele mieszkaniowe

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zamierza ona zawrzeć umowy najmu nieruchomości mieszkalnych (lokale lub domy mieszkalne), uzyskując w ten sposób tytuł prawny do użytkowania tych nieruchomości w celach mieszkaniowych. Następnie planuje odpłatnie podnajmować te nieruchomości osobom fizycznym (w tym swoim pracownikom) na cele mieszkaniowe. Czy ten podnajem jest opodatkowany VAT?

Czy można zaliczyć do kosztów odsetki od zaciągniętego kredytu na zakup nieruchomości


Wydatki poniesione na spłatę odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup nieruchomości, która została przeznaczona na działalność gospodarczą mogą stanowić koszty uzyskania przychodu.

Czy można zaliczyć do kosztów wartość nieumorzonych inwestycji w obcych środkach trwałych

Podatnicy dokonują często inwestycji w obcych środkach trwałych. Mają w związku z tym wątpliwości, czy nieumorzone inwestycje w obcych środkach trwałych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Czy bezumowne korzystanie z lokalu jest opodatkowane VAT

Zdarzają się sytuacje, że po zakończeniu najmu lokalu służącego prowadzeniu działalności gospodarczej najemca nadal korzysta z lokalu bez umowy i uiszcza z tego tytułu opłaty. Czy takie opłaty podlegają opodatkowaniu VAT?

Jakie są skutki podatkowe zbycia nieruchomości w zamian za umorzenie akcji

Przeniesienie własności nieruchomości w zamian za umorzenie akcji nie powoduje powstania przychodu w CIT. W szczególności, nie można uznać, że w takich okolicznościach dochodzi do zwolnienia z długu, o którym mowa w art. 508 Kodeksu Cywilnego (dalej: k.c.), które powodowałoby powstanie przysporzenia majątkowego.Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 26 października 2010 r. (III SA/Wa 290/10).

Jak prawidłowo udokumentować sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem biurowym

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy VAT są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Jak prawidłowo określić miejsce opodatkowania usług projektowych związanych z nieruchomościami

Usługi związane z nieruchomościami są zawsze opodatkowane w kraju położenia nieruchomości, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu są wykonywane, gdzie ma siedzibę usługodawca oraz, gdzie faktycznie (fizycznie) wykonuje tą usługę. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia.

Jak zaewidencjonować likwidację środka trwałego

W ewidencji środków trwałych prowadzonej przez naszą firmę znajdują się środki trwałe, których stan uniemożliwia ich dalszą eksploatację. Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację tych środków trwałych? Jak zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?

Jak kwalifikować dla potrzeb VAT sprzedaż udziału we współwłasności nieruchomości

Sprzedaż udziału we współwłasności stanowi sprzedaż prawa, a nie materialnej ( fizycznej ) części gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu) i posadowionych na nim budynków. Dlatego sprzedaż udziałów w nieruchomości jest świadczeniem usług niepodlegającym zwolnieniu z opodatkowania VAT.

Jak ustalić wartość początkową auta kupionego kilka lat wcześniej

Przedsiębiorcy dość często wprowadzają do firm swoje prywatne samochody, jako środki trwałe. Okazuje się, że za ich wartość początkową można przyjąć nie aktualną wartość rynkową samochodu, a znacznie wyższą wartość zakupu. Oznacza to wyższe odpisy amortyzacyjne i tym samym wyższe koszty uzyskania przychodu.

Podwyższanie stawek amortyzacyjnych

Stawki podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych podatnicy mogą podwyższać dla środków trwałych wykorzystywanych w szczególny sposób. Możliwość taka dotyczy środków trwałych używanych w warunkach pogorszonych lub złych.

Czy rejestracja samochodu decyduje o jego wpisie do ewidencji środków trwałych

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością kupiła używany samochód i w tym samym miesiącu zaczęła go używać w działalności gospodarczej posługując się przekazanym przez poprzedniego właściciela dowodem rejestracyjnym. Czy spółka może wprowadzić nabyty środek trwały do ewidencji środków trwałych i rozpocząć jego amortyzację przed przerejestrowaniem samochodu.

Czy można zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną wartość zlikwidowanych środków trwałych

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zamierza wyburzyć (zlikwidować) należące do niej budynki wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej. Na dzień likwidacji wymienione środki trwałe nie zostały w pełni zamortyzowane. Likwidacja nie jest skutkiem zmiany rodzaju działalności lub jej zlikwidowaniu. Spółka zamierza wybudować nowy budynek lepiej przystosowany do prowadzonej działalności gospodarczej. Czy spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowaną część zlikwidowanych środków trwałych

Zbiorcza amortyzacja środków trwałych jest wyjątkiem

W niektórych sytuacjach firma kupuje duże ilości identycznych środków trwałych, które wygodnie byłoby amortyzować razem. Czy można amortyzować środki trwałe zbiorczo?

Bez uregulowanego podatku od spadków i darowizn nie sprzedasz nieruchomości

Ustawa o podatku od spadków i darowizn zawiera wiele nieprzyjemnych z punktu widzenia podatników przepisów (głównie dot. momentu powstania obowiązku podatkowego) - uniemożliwia również w niektórych sytuacjach dokonania czynności w formie aktu notarialnego.

Sprzedaż nieruchomości a zaliczenie do kosztów niezamortyzowanej części wartości początkowej

Pewne wątpliwości budzi sytuacja, gdy przedsiębiorca użytkuje nieruchomości nabyte przez niego w formie spadku lub darowizny a następnie je sprzedaje. Nie wiadomo, czy może zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną część wartości tej nieruchomości.

Wartość początkowa budynku a wydatki na jego ulepszenie

Jak wykazać w kpir dzierżawę środka trwałego

Pytanie: Czy z tytułu usługi dzierżawy środka trwałego podatnik powinien wystawić fakturę VAT jako firma i zaksięgować przychód w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako pozostałe przychody?

Inwestycje w obcych środkach trwałych a jednorazowa amortyzacja

Inwestycje w obcych środkach trwałych sprawiają kłopoty przedsiębiorcom. Głównym problemem jest możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej części nakładów w przypadku wcześniejszego zakończenia np. umowy najmu lub dzierżawy. Wiele tego typu problemów można uniknąć dokonując jednorazowej amortyzacji inwestycji w obcych środkach trwałych.

Najemca w galerii handlowej - jak zaliczać opłaty jednorazowo do kosztów

Wynajęcie powierzchni handlowej w galerii handlowej jest kosztowną inwestycją. Podstawowy problem w zakresie zaliczania ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu dotyczy ich kwalifikacji jako tzw. „inwestycje w obcych środkach trwałych” albo jako „jednorazowy koszt podatkowy”.

Koszty przy sprzedaży nieruchomości

Sprzedając nieruchomość wykorzystywaną w działalności gospodarczej możemy zaliczyć do kosztów tą część wartości nieruchomości, która nie została zamortyzowana.

Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej wartości środka trwałego

Otrzymałem w drodze darowizny przedsiębiorstwo od mojego ojca. Będę kontynuował działalność gospodarczą prowadzoną przy użyciu tego przedsiębiorstwa, rozliczając się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nieruchomości wchodzące w skład przedsiębiorstwa zostaną wpisane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Czy w przypadku sprzedaży nieruchomości będę mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowaną część wartości początkowej nieruchomości?

Jak opodatkować sprzedaż domu wykorzystywanego w działalności

Zamierzam sprzedać dom letniskowy (kupiony w 2000 roku), który sezonowo wynajmuję wczasowiczom. Działalność polegająca na sezonowym wynajmie tego domu nie została wpisana do ewidencji działalności gospodarczej. Podatek z tej działalności opłacany jest w formie karty podatkowej. Czy od przychodu ze sprzedaży tego domu muszę zapłacić podatek dochodowy?

Odpisy amortyzacyjne nowych środków trwałych

Mali podatnicy oraz przedsiębiorcy nie będący małymi podatnikami (ale tylko w pierwszym roku swojej działalności) mogą skorzystać z bardzo korzystnej podatkowo metody rozliczania zakupu środków trwałych.

Amortyzowanie wartości niematerialnych i prawnych

Amortyzacji podlegają obok środków trwałych również składniki majątku, wymienione w punktach będące w rozumieniu ustawy o pdof wartościami niematerialnymi i prawnymi. Wiąże się to ze zróżnicowanymi zasadami amortyzacji.

Amortyzacja według metody liniowej

Wartość początkowa składników majątku przy kupnie i wytworzeniu

Ustalenie wartości początkowej składników majątku uzależnione jest rodzaju dokonanej czynności prawnej, na skutek której powstaje prawo własności.

Wartość początkowa przy inwestycjach, współwłasności i zmianach podmiotowych

W przypadku inwestycji, współwłasności i zmian podmiotowych rodzaj dokonanej czynności prawnej wpływa na ustalenie wartości początkowej składników majątku.

Ustalenie stawki i metody amortyzacji

Z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika obowiązek amortyzacji. Niezbędne jest ustalenie jej stawki oraz metody.

Jakie środki trwałe podlegają amortyzacji

Wybrane składniki majątku mogą stanowić środki trwałe podlegające amortyzacji. Część z nich nie podlega amortyzacji.

Ewidencja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych

Każdy podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, który w prowadzonej działalności wykorzystuje podlegające amortyzacji składniki majątku, jest obowiązany do prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Amortyzacja niematerialnych składników majątku

W skład majątku mogą wchodzić wartości niematerialne i prawne. Amortyzacji podlega tylko część z nich.

Amortyzacja a wartość początkowa do 3500 PLN

Jeżeli wartość początkowa składników majątku nie jest wyższa niż 3500 PLN, wówczas podatnicy mogą nie dokonywać od nich odpisów amortyzacyjnych.

Sprzedałeś w 2013 r. nieruchomość nabytą lub wybudowaną po 2008 roku - musisz złożyć do urzędu skarbowego PIT-39

Co i do jakiej wysokości można amortyzować jednorazowo

Kto może skorzystać z amortyzacji przyśpieszonej (jednorazowej)

Amortyzacja w ujęciu rachunkowym

Amortyzacja oznacza koszt zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Przedsiębiorstwo nabywa środki trwałe z założeniem, iż będą użytkowane w dłuższym okresie.

Amortyzacja środka trwałego metodą degresywną

We wrześniu 2008 r. spółka kupiła środek trwały, który dla celów bilansowych został wprowadzony do użytkowania w miesiącu zakupu, natomiast dla celów podatkowych – w październiku. Następnie w grudniu 2008 r. został on ulepszony. Jednostka przyjęła degresywną metodę amortyzacji. Jak prawidłowo należało ustalić wartość początkową tego środka oraz jak ujmować odpisy amortyzacyjne dla celów rachunkowych i podatkowych?

Jaka stawka ryczałtu przy najmie samochodu - środka trwałego

Świadczę usługi w zakresie transportu drogowego towarów i od 2008 roku opłacam ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Mam dwa samochody ciężarowe (środki trwałe) ale jeden chcę wynająć. Jaka stawkę podatkową powinienem zastosować do przychodu z tytułu najmu tego samochodu stanowiącego środek trwały?

Czy sprzedaż odziedziczonych nieruchomości podlega VAT

Nabyłem w spadku po dziadkach 10 działek budowlanych. Chciałbym sprzedać kilka działek ale słyszałem, że podobno trzeba płacić VAT od takich transakcji. Czy to prawda?

Zasady opodatkowania zbycia nieruchomości nabytych przed dniem 01.01.2007 r.

Do przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zasady opodatkowania zbycia nieruchomości nabytych od dnia 01.01.2007 r. do dnia 31.12.2008 r.

Do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Czy dział spadku jest odpłatnym zbyciem mieszkania

Nabyłem wraz z bratem prawo do spadku po zmarłym w 2007 r. ojcu. W skład spadku wchodziło m. in. własnościowe prawo do lokalu spółdzielczego po 1/2 każdy. Spadek do urzędu skarbowego został zgłoszony w terminie. Podatek nie należał się. W 2008 r. dokonano umownego (notarialnego) działu spadku. W wyniku tego działu jedynym właścicielem mieszkania stał się mój brat, a mi przypadła spłata pieniężna mojej części mieszkania.
Czy na gruncie art. 30e ustawy o PIT powstał obowiązek podatkowy?

Prawidłowa likwidacja zestawu komputerowego bez drukarki

Jesteśmy jednostką państwową. Komisja powołana do oceny przydatności składników majątkowych zaliczyła pewien zestaw komputerowy do likwidacji, ale z wyłączeniem drukarki, która należała do tego zestawu. Problem w tym, że cały zestaw był wprowadzony na konto 011 w jednej wartości. Na podstawie jakiego dokumentu dokonać likwidacji? Jaką wartość należy zdjąć z konta 011, skoro drukarka będzie wykorzystywana dalej? Czy drukarka ma zostać na koncie 011, czy może należy ją przenieść na konto 013 albo na ilościówkę? Nadmieniam, że sprzęt ten jest w 100% umorzony.

Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację środków trwałych

Środki trwałe używane są w każdym profilu działalności, ale największe znaczenie mają w jednostkach prowadzących działalność wytwórczą. Z biegiem czasu ulegają one zużyciu lub zniszczeniu. W związku z brakiem celowości dalszego używania jednostka powinna dokonać likwidacji środka trwałego.

Metody wyceny nieruchomości inwestycyjnych według znowelizowanej ustawy o rachunkowości i MSR nr 40

Na koniec roku obrotowego wycenie podlegają wszystkie składniki aktywów. Wartość bilansową niektórych z nich można ustalić różnymi metodami, ponieważ taką możliwość dopuszcza ustawa o rachunkowości. Wybraną metodę należy stosować w sposób ciągły, z roku na rok.

Jak zaksięgować użytkowanie wieczyste

Prawo wieczystego użytkowania gruntu ewidencjonuje się w księgach rachunkowych jako środek trwały. Inaczej niż regulują to przepisy podatkowe.

Jak ujmować w księgach rachunkowych ulepszenie środka trwałego

Czy dokonując modernizacji środka trwałego, należy przeksięgować go na konto „Środki trwałe w budowie” (wartość przeksięgowania: wartość początkowa - dotychczasowe umorzenie), czy też na koncie „Środki trwałe w budowie” księguje się tylko wartości poniesionych nakładów na modernizację, a na jej zakończenie przenosi się ją na konto „Środki trwałe”, zwiększając tym samym wartość istniejącego już środka, który podlegał modernizacji?

Jak ustalać odpisy amortyzacyjne od ulepszonych środków trwałych

Od kiedy i od jakiej wartości należy dokonywać odpisów umorzeniowych od ulepszonych środków trwałych amortyzowanych metodą liniową i degresywną?

REKLAMA