REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ulgi podatkowe, PIT - przychody

Ulga odsetkowa w PIT

Podatnicy PIT, którzy zaciągnęli kredyty mieszkaniowe w latach 2002-2006, nadal mogą korzystać (na zasadzie praw nabytych) z ulgi odsetkowej. Ulga ta zapewnia znaczące oszczędności podatkowe dla posiadaczy kredytów mieszkaniowych, ale sposób jej działania jest dość skomplikowany (m.in. ze względu na limit odliczeń). Warto zatem omówić podstawowe zasady działania ulgi odsetkowej. Wiedza na ten temat jest szczególnie ważna dla osób, które mimo uprawnień dotychczas nie wykorzystywały wspomnianej ulgi.

Koszty podatkowe przy sprzedaży mieszkania

Zdaniem organów podatkowych przy ustalaniu dochodu ze sprzedaży nieruchomości (np. mieszkania lub domu) można uwzględnić jako koszty uzyskania przychodu m.in. podatek od czynności cywilnoprawnych i taksę notarialną. Natomiast nie można uwzględnić jako koszty podatkowe wydatków na ustanowienie hipoteki, w tym opłaty sądowej.

Pracodawca finansuje szczepienia dla pracowników – skutki w PIT

Pokrywanie przez spółkę kosztów szczepień przeciw grypie, do których nie jest zobligowana przepisami prawa, stanowi dla pracowników przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.

Zwolnienie z PIT dochodu ze sprzedaży nieruchomości – mieszkanie dla dziecka

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje możliwość zwolnienia z PIT dochodu ze sprzedaży nieruchomości, jeżeli przychód z tej sprzedaży podatnik przeznaczy na zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych. Jednak, mieszkanie zakupione przez rodziców dla dziecka nie służy, zdaniem organów podatkowych, zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych tych rodziców.

REKLAMA

Zwolnienie z długu poręczyciela wekslowego a PIT

Zdaniem organów podatkowych zwolnienie z długu poręczyciela wekslowego nie wywołuje dla niego skutku w postaci powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych o ile na skutek tego zwolnienia nie uzyskał żadnego przysporzenia majątkowego. W szczególności wartość zwolnienia z długu, nie jest dla poręczyciela w takiej sytuacji przychodem podlegającym opodatkowaniu PIT.

Ulga podatkowa dla firm wykonujących zadania na rzecz obronności

Wprowadzenie ulgi podatkowej dla przedsiębiorstw wykonujących zadania na rzecz obronności i bezpośredniego zewnętrznego zagrożenia państwa - takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki.

Czy zakup telewizora można odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej

Telewizor, jeżeli ma funkcje ułatwiające korzystanie z niego przez osoby niepełnosprawne (np. osoby niedowidzące i niewidome, niedosłyszące i niesłyszące), może być uznany za sprzęt rehabilitacyjny i jednocześnie ułatwiający niepełnosprawnemu wykonywanie czynności życiowych. Co za tym idzie, podatnik może skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej z tytułu jego zakupu i odliczyć ten wydatek od dochodu.

Ulga podatkowa na zakup książek

Wprowadzenie ulgi podatkowej na zakup książek, na wzór rozwiązań zastosowanych we Włoszech, to pomysł, za którym opowiada się Polska Izba Książki. Nie jest na razie pewne, czy podatnicy będą mogli skorzystać z nowej ulgi. Dużo zależy od stanowiska Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które zapewnia, że analizuje różne rozwiązania z tym związane.

REKLAMA

Ulga w PIT dla honorowych krwiodawców – odliczenie od dochodu wartości darowizny krwi

Obecnie nic nie wskazuje na to, by honorowi dawcy krwi mogli odliczyć w swoich rocznych zeznaniach podatkowych większe niż dotychczas kwoty. Od lat nie zmieniła się podstawa obliczenia kwoty odliczenia - 130 zł za litr pobranej krwi. Co roku natomiast rośnie liczba podatników, którzy korzystają z tej ulgi.

Odliczenia w PIT za 2016 rok

Wypełniając zeznanie roczne PIT za 2016 rok, podatnicy mogą skorzystać z rozmaitych ulg w postaci odliczeń od dochodu do opodatkowania, jak też odliczeń od wyliczonego podatku.

Samochód pracownika do celów służbowych - ryczałt opodatkowany PIT

Pracownik, który dostaje od pracodawcy zryczałtowany zwrot kosztów używania prywatnego samochodu dla celów służbowych, musi zapłacić od niego PIT – orzekł WSA w Lublinie. To jeden z pierwszych wyroków sądów administracyjnych w tego typu sprawie.

Kiedy świadczenie z zfśs jest opodatkowane PIT

Świadczenia rzeczowe otrzymane przez pracowników z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs) są zwolnione z PIT do kwoty 380 zł w danym roku podatkowym. Świadczenia przewyższające tą kwotę podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Rozliczanie kosztów podróży służbowych przez zwrot wydatków

Zasady rozliczania kosztów podróży służbowych przez zwrot wydatków w podatkach dochodowych (CIT, PIT) i w zakresie ubezpieczeń społecznych wyjaśnia Mirosław Siwiński, radca prawny i doradca podatkowy.

Jak rozliczyć zwrot otrzymany na podstawie wyroku sądowego

Podatnik, który otrzymał na podstawie wyroku sądowego zwrot nienależnie wpłaconych kwot, powinien rozpoznać z tego tytułu przychód z działalności gospodarczej, jeżeli kwoty te wcześniej zaliczył do kosztów uzyskania przychodów. Przychodu z działalności gospodarczej nie stanowią natomiast zwrócone kwoty, które wcześniej nie zostały przez podatnika zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Większe ulgi podatkowe dla innowacyjnych firm

Na przełomie roku weszły w życie przepisy tzw. małej ustawy o innowacyjności. Wprowadziła ona szereg ulg podatkowych i ułatwień dla przedsiębiorców, którzy inwestują w badania i rozwój. Nowe przepisy upraszczają też procedurę komercjalizacji wynalazków na uczelniach, a w długiej perspektywie mają przyczynić się do lepszej współpracy środowiska naukowego z biznesem. Równolegle w resorcie w tym roku będą prowadzone prace nad kolejną, docelową ustawą o innowacyjności.

Zasady opodatkowania dochodów nieujawnionych

Opodatkowanie przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych normują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od tego rodzaju przychodów obowiązuje zryczałtowany podatek dochodowy wynosi 75 proc. podstawy opodatkowania.

Budowa nieruchomości a możliwość skorzystania z ulgi podatkowej

Prawo do ulgi w podatku przysługuje, jeśli pieniądze ze sprzedaży nieruchomości zostaną przeznaczone na spełnienie „własnych potrzeb mieszkaniowych” podatnika. Oznacza to sytuację, kiedy podatnik kupuje, buduje czy remontuje nieruchomość, której jest właścicielem. Nie skorzysta z ulgi, jeśli pieniądze są przeznaczone na zakup, remont czy budowę nieruchomości, która należy do kogoś innego – nawet bliskiego, mimo że podatnik w takiej nieruchomości będzie mieszkał.

Czy zapewnienie noclegu przez pracodawcę jest przychodem pracownika

Pracodawcy, którzy zapewniają noclegi pracownikom świadczącym pracę poza miejscem zamieszkania mają twardy orzech do zgryzienia. Pomimo wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie nieodpłatnych świadczeń pracowniczych, nadal pojawiają się wątpliwości, czy jeżeli pracodawca zapewnia pracownikowi nocleg, to powinien rozpoznać u pracownika przychód?

Zwolnienie z podatku przy sprzedaży nieruchomości - znaczenie ma termin zakup gruntu

Ustawa o podatku od osób fizycznych zwalnia z podatku od dochodu ze sprzedaży nieruchomości, jeśli od zakupu upłynęło więcej niż 5 lat. O to, jak należy liczyć ten okres, często pytają podatnicy. W przypadku gdy budynek jest częścią składową gruntu i nie może być odrębnym przedmiotem własności, to data jego powstania czy dokładnie oddania do użytku nie może wpływać na kwestie podatkowe. Znaczenie ma to, kiedy podatnik nabył sam grunt (nieważne, czy z budynkami, czy bez).

Kiedy przysługuje ulga na zakup kasy rejestrującej?

Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje, że podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, przed dniem rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania. Jakie warunki należy spełnić, żeby otrzymać zwrot wydatków poniesionych na zakup kasy fiskalnej?

Uczestnictwo w programie motywacyjnym – skutki w PIT

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał pod koniec września interpretację indywidualną, w której potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym przychód podlegający opodatkowaniu po stronie podatnika, w związku z nabyciem i realizacją prawa majątkowego warunkowego, powstanie wyłącznie w momencie realizacji tego prawa.

Ulga rehabilitacyjna a alimenty na niepełnosprawne dziecko

Rodzic samotnie wychowujący niepełnosprawne dziecko nie może skorzystać z tzw. „ulgi rehabilitacyjnej” jeśli zostały zasądzone alimenty. Zasądzone alimenty są traktowane przez sądy jako dochód dziecka, co pozbawia je ulgi. Alimenty płacone dobrowolnie nie powodują takiego skutku. Sprawa jest rozpatrywana przez Trybunał Konstytucyjny (sygn. akt SK 13/16).

Firma organizuje konkurs dla niejednorodnej grupy uczestników – jak opodatkować PIT przychód z wygranej

Przedsiębiorcy niejednokrotnie organizują konkursy adresowane do niejednorodnej grupy uczestników, wśród których mogą znajdować się przykładowo pracownicy, zleceniobiorcy bądź współpracownicy. Wątpliwości podatników w tym zakresie dotyczą najczęściej prawidłowej kwalifikacji przychodu z tytułu wygranej w konkursie.

Firmy odliczą więcej na innowacyjność w latach 2017 i 2018

Firmy powinny móc odpisać nawet 100 proc. wydatków na badania i rozwój – uważa Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Chce to zaproponować w tzw. dużej ustawie o innowacyjności, która ma wejść w życie od 1 stycznia 2018 r. Natomiast mała ustawa, która także przewiduje ulgi na innowacyjność, miałaby obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Wydatki na oddelegowanie pracownika za granicę nie są jego przychodem w PIT

Koszty zakwaterowania, stworzenia odpowiedniego do warunków pracy zaplecza socjalnego oraz dojazdu do miejsca wykonywania pracy są przede wszystkim kosztami pracodawcy i to ponoszonymi w jego interesie wynikającym z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej - nie zaś w interesie pracownika. Zatem, niezależnie od regulacji zawartej w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o PIT, tego rodzaju świadczenia nie stanowią przychodu określanego jako wartość innych nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 12 ust. 1 w zw. z art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

Kiedy powstaje przychód w PIT z zaliczki wpłaconej na poczet realizowanej usługi?

Zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy o PIT pierwszeństwo w kształtowaniu daty powstania przychodu, ma dzień dokonania czynności - wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, wykonania usługi lub jej częściowego wykonania. Dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności jest ostatecznie terminem, który stanowi o dacie powstania przychodu. Zatem zaliczka powinna być traktowana jako przychód z działalności gospodarczej już w momencie wpłaty.

Pieniądze otrzymane w wyniku zmniejszenia udziału kapitałowego w spółce jawnej bez PIT

Wypłata przez spółkę jawną na rzecz wspólnika środków pieniężnych tytułem zmniejszenia jego udziału kapitałowego w spółce jawnej nie spowoduje po stronie wspólnika powstania przychodu w PIT. Brak jest bowiem przepisów dających podstawę do opodatkowania tego rodzaju wypłat.

Dojazd do pracy finansowany przez pracodawcę nie jest przychodem

Świadczenia mające na celu zorganizowanie oddelegowanym pracownikom warunków pracy (w tym dojazdu do pracy) należy uznać za świadczenia mieszczące się w zakresie obowiązków pracodawcy. W związku z tym ich sfinansowanie leży w interesie pracodawcy i tym samym nie stanowi przychodu po stronie pracowników.

Samochód służbowy używany do celów prywatnych – rozliczenie PIT

Wprowadzone na początku 2015 roku przepisy miały rozwiać wątpliwości i ułatwić sposób rozliczania użytkowania samochodu służbowego przez pracownika w celach prywatnych. Jednak kwestia ta wciąż budzi wiele kontrowersji. A wszystko przez to, że sądy administracyjne i organy skarbowe zupełnie inaczej interpretują postanowienia tej ustawy. Sprawa ta jest na tyle zawiła, że wokół niej narastają coraz to nowe pytania, na które nawet specjaliści z tej dziedziny muszą niestety często odpowiadać „to zależy”. Co powinni więc wiedzieć zarówno pracownicy, jak i pracodawcy korzystający ze służbowych pojazdów?

Jak rozliczać przychody z usług przechowywania koni

Właściciele koni trzymają je zwykle w wyspecjalizowanych stajniach, ale są również tacy, którzy decydują się na powierzenie ich rolnikom, którzy mają też własne zwierzęta. Jako że popularność jeździectwa rośnie, to i popyt na tego typu usługę przechowywania koni także. A kiedy w grę wchodzi dodatkowy przychód, pojawiają się pytania, dotyczące jego rozliczania.

Kiedy powstaje przychód należny w PIT?

Opodatkowaniu PIT podlega przychód należny, nawet jeśli nie został otrzymany – mówią przepisy podatkowe. Organy podatkowe interpretują to tak, że podatek należy zapłacić od kwoty zapisanej w umowie, nawet jeśli strony ustaliły, że płatność nastąpi w kolejnym roku. Sądy administracyjne jednak uważają, że należny znaczy wymagalny. Czyli taki, którego zapłaty podatnik może się domagać.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w PIT przy przychodach z kapitałów pieniężnych?

"Przychód należny" powstaje w momencie, kiedy określona wierzytelność staje się wymagalna i może on domagać się jej zapłaty. Od 1 stycznia 2016 r. przychód z odpłatnego zbycia akcji powstaje w momencie przeniesienia własności akcji na nabywcę, a nie jak było przed 1 stycznia 2016 r., że przychodem z odpłatnego zbycia akcji jest przychód należnych choćby nie został otrzymany.

Opodatkowanie przychodów z nieodpłatnych świadczeń

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W ustawie nie określono, co należy rozumieć pod pojęciem nieodpłatnych świadczeń. W oparciu o dotychczasowe orzecznictwo sądów możemy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest korzyść uzyskana kosztem innego podmiotu.

Ulgi podatkowe dla firm, pieniądze dla uczelni za współpracę z biznesem

Rząd przyjął projekt tzw. "małej" ustawy o innowacyjności, która ma przyspieszyć współpraca między uczelniami a przedsiębiorcami. Firmy będą mogły liczyć na ulgi podatkowe, a uczelnie – na dodatkowe środki i ułatwienia w prowadzeniu innowacyjnej działalności. Jarosław Gowin, minister nauki i szkolnictwa wyższego argumentuje, że spadek polskich uczelni do piątej setki światowego rankingu to dowód na to, że potrzeba reform.

Mała ustawa o innowacyjności z ulgami podatkowymi dla firm

Wprowadzenie ulg podatkowych dla przedsiębiorstw inwestujących w badania i rozwój to główny element przygotowanej przez rząd tzw. małej ustawy o innowacyjności. Propozycja zakłada m.in. zniesienie opodatkowania aportu własności intelektualnej i przemysłowej, podwyższenie kwoty odliczenia kosztów na działalność B+R czy podwojenie czasu, kiedy można odliczać koszty na działalność B+R.

Mniejszości udziałowcy nie mogą wymieniać udziałów i akcji bez PIT

Minister finansów zmienił korzystną dla podatników PIT interpretację dotyczącą możliwości wymiany akcji (udziałów) między udziałowcami mniejszościowymi. Zdaniem ministra finansów wymiana taka nie jest neutralna podatkowo. Generuje ona powstanie przychodu z kapitałów pieniężnych opodatkowanego PIT.

Ulgi podatkowe dla przedsiębiorstw prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Wprowadzenie ulg podatkowych i ułatwień dla przedsiębiorstw prowadzących działalność badawczo-rozwojową oraz zmiany w zakresie komercjalizacji badań na uczelniach publicznych - to propozycje zawarte w projekcie nowelizacji dotyczącym innowacyjności.

Zwrot części wydatków na budowę przyłączy kanalizacyjnych opodatkowany PIT

Budowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych należy do zadań samorządów. O ile nitki główne powstają za pieniądze gmin, to przyłącza muszą wybudować właściciele posesji, a samorządy zrefundują większość wydatków. Wraz z dotacją jednak właściciele nieruchomości otrzymają także PIT.

Przychody pracowników z programów motywacyjnych – opodatkowanie PIT

Programy motywacyjne oparte na akcjach są popularną formą premiowania pracowników – zwłaszcza w firmach międzynarodowych, gdzie często stanowią część globalnego planu akcyjnego. W ramach pracowniczych programów motywacyjnych pracownicy nabywają akcje po preferencyjnych cenach (niższych niż rynkowe) bądź też nieodpłatnie. W świetle kształtującej się najnowszej linii orzeczniczej w zakresie PIT, udział pracowników w programach motywacyjnych opartych o pracownicze opcje na akcje lub inne preferencyjne sposoby nabycia akcji (np. akcje zastrzeżone) może w niektórych przypadkach przestać być atrakcyjny.

Czy można odzyskać PIT, gdy kontrahent nie zapłacił?

Nie można odzyskać PIT-u zapłaconego od faktury sprzedaży, z uregulowaniem której już jakiś czas zalega kontrahent. Szansę na zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym mają tylko ci podatnicy, którzy prowadzą pełną księgowość. Po spełnieniu warunków w koszty mogą zaliczyć odpis aktualizujący od nieściągalnej należności.

PIT od przychodów zleceniobiorców z Ukrainy przebywających w Polsce dłużej niż 183 dni w roku podatkowym

Nasza spółka zatrudnia pracowników z Ukrainy na podstawie umowy zlecenia. Ci zleceniobiorcy mają stałe miejsce zamieszkania na Ukrainie ale czasowo zameldowani są w Polsce. W ciągu roku podatkowego przebywać będą w Polsce dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Jak prawidłowo opodatkować podatkiem dochodowym uzyskiwane przez nich przychody?

Opodatkowanie dochodów nieujawnionych w PIT po 1 stycznia 2016 roku

Na rynku wydawniczym ukazała się pierwsza publikacja książkowa, która w sposób kompleksowy omawia wszystkie aspekty i etapy kontroli podatkowych w zakresie dochodów nieujawnionych w oparciu o przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2016 roku.

Zwrot pracownikom wydatków na napiwki jest ich przychodem

Pracownik, któremu pracodawca zwraca wydatki poniesione przez niego na napiwki w trakcie spotkań służbowych, zawsze uzyskuje przychód ze stosunku pracy. W związku z tym pracodawca ma obowiązek obliczenia i pobrania od wypłaconych kwot zaliczki na PIT. Takie kontrowersyjne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 18 kwietnia 2016 r., sygn. IBPB-2-2/4511-208/16/MMa.

Zwrot kosztów używania prywatnego samochodu do celów służbowych – przychód w PIT?

Pojawiają się sprzeczne interpretacje podatkowe poszczególnych dyrektorów izb skarbowych odnośnie uznania za przychód w PIT i tym samym opodatkowania tym podatkiem kwot wypłacanych pracownikom przez pracodawców tytułem zwrotu kosztów używania prywatnego samochodu do celów służbowych. By zakończyć stan niepewności prawa minister finansów powinien wydać w tym zakresie interpretację ogólną, uwzględniającą orzecznictwo sądów administracyjnych i Trybunału Konstytucyjnego.

Objęcie udziałów w spółce z o.o. w zamian za wkład pieniężny - skutki w PIT

Nie ma podstaw do określania przychodu w momencie obejmowania udziałów w zamian za wkład pieniężny. Tak wynika z wyroku WSA w Poznaniu z 25 maja 2016 r., I SA/Po 1408/15.

Wprowadzenie jednolitego podatku nie zlikwiduje ulgi na dzieci

Planowane przez rząd wprowadzenie jednolitego podatku, które spowoduje likwidację PIT oraz składek na ZUS i NFZ, nie pociągnie za sobą likwidacji ulgi na dzieci - tak zapewnił minister finansów Paweł Szałamacha. Zmiany w tym zakresie mają wejść w życie z początkiem 2018 roku.

Ulgi w akcyzie dla zakładów energochłonnych chroniących środowisko - projekt ustawy

Ministerstwo Finansów chce od 2017 roku zmodyfikować zasady ulgi w akcyzie dla wyrobów węglowych wykorzystywanych do celów opałowych. Miałyby z niej korzystać zakłady energochłonne, które wprowadziły np. odpowiednie systemy chroniące środowisko, a nie wszystkie firmy z takimi systemami.

Jak skorzystać z ulgi podatkowej na działalność badawczo-rozwojową

Od stycznia 2016 roku podatnicy podatku dochodowego mogą skorzystać z ulgi na działalność badawczo rozwojową. Czym jest nowa ulga, kto ma do niej prawo i co obejmuje?

Prawo do ulgi mieszkaniowej przy przejęciu kredytu

Podatnik nie musi fizycznie spłacić zaciągniętego na mieszkanie kredytu, aby skorzystać z ulgi mieszkaniowej. Wystarczy, że dług przejmie nabywca – potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny.

Kilometrówka za jazdy lokalne bez PIT

Przedstawiciel handlowy, któremu pracodawca zwraca koszty przemieszczania się prywatnym samochodem w celach służbowych, nie ma przychodu w PIT. Także wtedy, gdy nie jest w podróży służbowej – wynika z przełomowego wyroku NSA z 15 kwietnia 2016 r.

REKLAMA