REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ulgi podatkowe, PIT - przychody

Jak ująć karę umowną w pkpir

Zleciłem wykonanie usługi budowlanej. Ponieważ wykonawca znacznie się opóźnił, otrzymałem od niego karę umowną. Czy otrzymana kara jest moim przychodem z działalności gospodarczej? Jeżeli tak, to jak mam ją ująć w pkpir?

Kilometrówka za jazdy prywatnym autem w celach służbowych nie jest przychodem pracownika

Otrzymywana przez pracownika kwota wypłacana tytułem zwrotu kosztów poniesionych przez pracownika w związku z użyciem prywatnego samochodu w jazdach lokalnych (niebędących podróżą służbową w rozumieniu Kodeksu pracy) nie powoduje powstania po stronie pracownika przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tak stanowi interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 lutego 2016 r. (sygn. IPPB4/4511-1369/15-2/MS).

Wydatki na remont można odliczyć od przychodu ze sprzedaży mieszkania

Organy podatkowe zgadzają się, że poniesione wydatki na remont lokalu mieszkalnego można odliczyć od przychodu, uzyskanego ze sprzedaży mieszkania. Tyle że sam remont, czy modernizacja nie oznacza, że w takim lokalu można już mieszkać. Potrzebne są meble i sprzęt AGD, aby można było mieszkać. Ale czy te wydatki pomniejszają podatek?

Rozliczenie działalności w SSE - sprzedaż odpadów poprodukcyjnych

W trakcie produkcji na masową skalę oprócz produktu końcowego przedsiębiorstwa wytwarzają również odpady. Wiele z nich nadaje się do ponownego wykorzystania w innych procesach produkcyjnych, dlatego przedsiębiorcy często decydują się na nawiązanie kontaktów handlowych z podmiotami zainteresowanymi zakupem takich odpadów. Wskutek takiego działania przedsiębiorcy udaje się częściowo odzyskać środki finansowe przeznaczone na produkcję, ale z punktu widzenia podatkowego przy sprzedaży odpadów poprodukcyjnych po stronie przedsiębiorcy powstaje przychód.

REKLAMA

Firmy odliczą do 50 proc. kosztów na działalność badawczo-rozwojową

Zmiany podatkowe zaproponowane w projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej są bardzo korzystne dla polskich firm prowadzących działalność badawczo-rozwojową (B+R). W projekcie przewidziano możliwość odliczenia do 50 proc. wszystkich kosztów kwalifikowanych poniesionych na działalność badawczo-rozwojową.

Ulga podatkowa na inwestycje badawczo-rozwojowe (B+R)

Od początku 2016 r. obowiązują zapisy ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, które wprowadziły ulgę wspierającą innowacyjność oraz działalność badawczo-rozwojową przedsiębiorstw. Nowa ulga zastąpiła funkcjonującą wcześniej ulgę na nowe technologie. Wprowadzone regulacje mają w zamyśle przyciągnąć inwestycje badawczo-rozwojowe do naszego kraju, co związane jest z koniecznością zwiększenia do 2020 r. przez Polskę wydatków na działalność badawczo-rozwojową (B+R) do wysokości 1,7% PKB (obecne wydatki na B+R to 0,9% PKB).

Sprzedaż samochodu wykupionego po zakończeniu umowy leasingu a PIT

W przypadku sprzedaży samochodu, wykupionego po zakończeniu umowy leasingu i przeznaczonego na cele prywatne po upływie pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, nie wystąpi przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych – tak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w imieniu Ministra Finansów.

Będą nowe ulgi podatkowe przy długotermiowym oszczędzaniu?

Zdaniem prezes Giełdy Papierów Wartościowych Małgorzaty Zaleskiej konieczne jest budowanie systemu zachęt do długoterminowego oszczędzania. Chodzi w szczególności o ulgi podatkowe lub zwolnienie z podatku dochodowego przychodów ze sprzedaży papierów wartościowych. Wiceminister finansów Leszek Skiba nie wyklucza wprowadzenia do systemu podatkowego takich rozwiązań.

REKLAMA

Odzyskane opłaty półkowe jako przychód z działalności gospodarczej

W przypadku przedsiębiorca, który po zakończeniu działalności, odzyskał część poniesionych kosztów, może je rozliczyć jakby były one przychodami z działalności gospodarczej. Odsetki natomiast musi już rozliczyć odrębnie, bo są to przychody z innych źródeł – tak wynika ze stanowiska fiskusa.

Korekta przychodów oraz kosztów podatkowych – zmiany 2016

Od początku 2016 r. obowiązują zmiany obu ustaw o podatkach dochodowych w zakresie korygowania przychodów i kosztów uzyskania przychodów.

Rekompensaty z tytułu dobrowolnego rozwiązania umowy o pracę nie podlegają zwolnieniu z PIT

Pracownik rozwiązujący umowę o pracę w ramach programu dobrowolnych odejść jest zobowiązany zapłacić podatek dochodowy od uzyskanych z tego tytułu świadczeń (odprawy i rekompensat). Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 2 lutego 2016 r.

Wygrana w zagranicznych zakładach bukmacherskich - rozliczenie PIT

Wygrane w zakładach bukmacherskich zarówno w Polsce jak i za granicą uzyskane przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Od dochodów uzyskiwanych w Polsce pobierany jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% przez uprawniony podmiot urządzający i prowadzący zakłady wzajemne. Jak powinien być natomiast rozliczony dochód od wygranej uzyskanej poza granicami Polski?

Wycieczka zagraniczna sfinansowana przez pracodawcę nie jest przychodem pracowników

Organy podatkowe po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r. diametralnie zmieniły swoje podejście odnośnie opodatkowania PIT nieodpłatnych świadczeń dla pracowników. Niedawno Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zgodził się z podatnikiem, że pracownicy nie muszą płacić PIT od zafundowanej przez pracodawcę (a częściowo z zfśs) wycieczki zagranicznej do Włoch, na którą pojechali z małżonkami.

Ulga podatkowa dla startupów

Wprowadzenie ulgi podatkowej na prace badawczo-rozwojowe w postaci dodatkowego odpisu z tytułu ponoszonych wydatków na badania i rozwój w wysokości nie mniejszej niż 50 proc. poniesionych kosztów, odliczanych od wyniku finansowego brutto oraz stworzenie dodatkowych preferencji dla startupów - takie rozwiązanie proponuje Konfederacja Lewiatan w „Białej Księdze inwestycji”. Natomiast Ministerstwo Finansów poinformował, że wsparcie dla startupów jest przedmiotem prac Międzyresortowego Zespołu ds. Innowacyjności.

Opodatkowanie PIT nagród pieniężnych w związku ze sprzedażą premiową

Głównym problemem w opodatkowaniu nagród otrzymywanych w związku ze sprzedażą premiową jest brak zdefiniowania w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) pojęcia „sprzedaż premiowa”. Wobec czego konieczne jest odwołanie się do praktyki jej funkcjonowania, uwzględniając cele, jakim ma ona służyć.

Ulga na działalność badawczo-rozwojową

Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności wprowadziła z dniem 1 stycznia 2016 r. do przepisów ustawy o PIT oraz ustawy o CIT ulgę polegającą na umożliwieniu odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową.

Menedżer nie płaci PIT od bezpłatnego korzystania z biura i sprzętu spółki

Jeżeli osoba wykonująca na rzecz spółki usługi zarządzania na podstawie kontraktu menedżerskiego, korzysta nieodpłatnie z powierzchni biurowej i sprzętu (np. komputer, telefon) należącego do spółki, po stronie osoby tej nie powstanie przychód z nieodpłatnych świadczeń. Nie będzie konieczności płacenia PIT również w przypadku pokrycia menedżerom przez spółkę noclegów, kosztów paliwa do samochodów służbowych, czy kosztów spotkań biznesowych.

Sprzedaż licencji na własny program - skutki podatkowe

Zazwyczaj przychody z praw autorskich są utożsamiane z wpływami ze sprzedaży książek czy z wpływami z pracy dziennikarzy. Jednak definicja wpływów z praw autorskich jest szersza i obejmuje m.in. sprzedaż licencji na własny program komputerowy czy przeznaczony na telefony.

Ulga podatkowa na działalność badawczo-rozwojową

Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy będą mogli korzystać z ulgi na działalność badawczo-rozwojową (ulga podatkowa B+R). Umożliwi ona odliczanie od podstawy opodatkowania części kosztów poniesionych na badania i rozwój (tzw. koszty kwalifikowane) – zob. art. 18d ust. 1 ustawy o CIT i art. 26e ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o PIT.

Odzyskanie nielegalnie wywłaszczonej nieruchomości nie jest jej nabyciem

Zwrot prawa własności do nieruchomości zabranych przez władze PRL po wojnie nie oznacza nabycia. Faktycznie chodzi o odzyskanie prawa do dysponowania majątkiem, który nie został odebrany we właściwy sposób.

PIT od otrzymanej kary umownej

Przy nieprawidłowym wykonaniu umowy, dostarczający usługę lub towar może ponieść tzw. karę umowną. Fiskus nie zawsze pozwala ukaranemu zaliczyć jej wartość do kosztów firmowych. Z kolei poszkodowany w każdym przypadku musi rozliczyć ją w opodatkowanych przychodach z działalności.

Sfinansowanie szczepień ochronnych przez pracodawcę a przychód ze stosunku pracy

Sfinansowanie przez pracodawcę szczepień ochronnych nie zawsze generuje obowiązek rozpoznania po stronie pracowników przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zauważyć należy, że pracodawcy kierowani różnymi motywami niejednokrotnie podejmują decyzję o przeprowadzeniu szczepień ochronnych u swoich pracowników oraz o pokryciu kosztów tych świadczeń. To właśnie okoliczności towarzyszące takiej decyzji, charakter wykonywanej pracy oraz warunki pracy decydują o uznaniu świadczenia zdrowotnego za przychód ze stosunku pracy.

Ekwiwalent dla pracowników za materiały biurowe zwolniony z PIT

Ekwiwalent wypłacony na rzecz pracowników za dostarczone przez nich materiały biurowe służące do pracy korzysta ze zwolnienia z PIT.

Prostytucja a podatek. Wirtualna prostytucja opodatkowana PIT i VAT - prawdziwy nierząd bez podatku

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach osoby czerpiące dochody z tzw. wirtualnej prostytucji świadczonej za pośrednictwem Internetu powinny płacić zarówno PIT, jak i VAT. Natomiast w przypadku zwykłej (nie wirtualnej) prostytucji interpretacje organów podatkowych są znacznie bardziej korzystne dla osób w ten sposób zarabiających - potwierdzają brak obowiązku podatkowego.

Zwrot opłaty za parking stanowi przychód pracownika

Pokrywanie przez pracodawcę kosztów miejsc parkingowych dla samochodów prywatnych pracowników usytuowanych w pobliżu siedziby pracodawcy jest świadczeniem, które realizowane jest w interesie pracownika, a nie pracodawcy. To pracownik osiąga z powyższego tytułu korzyści majątkowe w postaci zwrotu ponoszonego wydatku (w postaci opłaty za miejsce parkingowe prywatnego samochodu). A zatem u pracownika powstanie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wycofanie samochodu z działalności bez PIT - późniejsza sprzedaż może być opodatkowana

Po całkowitym zamortyzowaniu samochodu przedsiębiorca decyduje się przekazać go na potrzeby osobiste, a to oznacza, że musi wycofać taki pojazd ze swojej działalności. Taka decyzja nie wywołuje żadnych skutków w PIT-cie. Inaczej może być natomiast w przypadku późniejszej sprzedaży wycofanego pojazdu.

Od 1 stycznia 2016 r. abolicja podatkowa dla niektórych nieujawnionych dochodów

1 stycznia 2016 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o PIT, która zwolni z 75-proc. podatku przedawnione dochody, pod warunkiem, że ich pochodzenie zostanie właściwie udokumentowane. To swego rodzaju abolicja podatkowa - mówi PAP Ireneusz Krawczyk, partner w kancelarii Ożóg.

Kwota wolna od PIT niezgodna z Konstytucją RP - komentarze po wyroku TK

Przepis art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustalający kwotę wolną od podatku, jest niezgodny z konstytucją i traci moc 30 listopada 2016 r. - orzekł w środę 28 października 2015 r. Trybunał Konstytucyjny. Zdaniem Trybunału niekonstytucyjne jest to, że przepis ten nie przewiduje mechanizmu korygowania kwoty zmniejszającej podatek, gwarantującego co najmniej minimum egzystencji. Wyrok jest słuszny i potwierdza nasze racje - skomentował wyrok Henryk Kowalczyk, poseł PiS.

Ulga podatkowa na innowacje i ułatwienia w zakładaniu spółek celowych w 2016 r.

Większe wsparcie dla innowacyjności poprzez zwiększenie zakresu ulg podatkowych dla innowacyjnych przedsięwzięć i ułatwienie zakładania spółek celowych dla przedsięwzięć badawczych - to rozwiązania zawarte w ustawie o wspieraniu innowacyjności. Nowe regulacje wejdą w życie w 2016 r.

Ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje od 1 stycznia 2016 r.

Prezydent podpisał nowelę ustawy dającą ulgi dla wspierających innowacje. Ulga podatkowa dla przedsiębiorstw inwestujących w innowacje będzie obowiązywać dwa lata. Nowe regulacje wejdą w życie od 1 stycznia 2016 r.

Pracodawca opłaca hotel pracownikowi na delegacji - to nie jest przychód w PIT

Nocleg pracownika w hotelu, opłacony przez pracodawcę, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu – uznał 17 września 2015 r. sąd administracyjny w Poznaniu. Sędziowie uznali, że pracownik śpi w hotelu ze względu na obowiązki służbowe a nie dlatego, że lubi.

Dowóz pracowników do i z miejsca pracy nie stanowi dla nich przychodu opodatkowanego PIT

Fiskus chciał, aby firma dowożąca pracowników do pracy doliczała koszt dowozu do ich przychodu tylko na podstawie deklaracji, że chcą z podwożenia skorzystać. Firma uznała to stanowisko za błędne, a NSA właśnie uznał, że miała rację.

Polisa od pracodawcy chroniąca pracownika podczas zagranicznej delegacji bez PIT

Firma, która opłaca polisę chroniącą pracownika w trakcie zagranicznego wyjazdu służbowego, nie musi rozpoznawać uzyskanego przez ubezpieczonego przychodu. Pod warunkiem wszakże, że polisa nie skutkuje przysporzeniem majątkowym dla pracownika.

IFK poleca: Bez podatku od wycofania składnika majątku z działalności

Podatnik, który wycofał składnik majątku z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej i przekazał go na potrzeby osobiste, nie uzyskuje z tego tytułu przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 31 sierpnia 2015 r., sygn. IBPB-1-1/4511-294/15/WRz.

Czy środki otrzymane od agencji wykonawczych są przychodem

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Mam otrzymać środki finansowe od jed­nej z agencji wykonawczych w ramach programu pomocowego skierowanego do przedsiębiorców. Za­pewniono mnie, że ponieważ agencja ta otrzymuje na realizację programu środki z budżetu państwa, to nie będę ich musiał wykazywać w przychodach z działalności gospodarczej. Czy rzeczywiście otrzyma­ne przeze mnie środki od agencji nie będą podlegać opodatkowaniu PIT?

IFK poleca: Korekta przychodów i kosztów na nowych zasadach

Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów. Ustawa wprowadza rozwiązanie polegające na tym, że fakty mające wpływ na korektę przychodów lub kosztów uzyskania przychodów, które nastąpiły w późniejszym okresie rozliczeniowym, nie będą rozpoznawane ze skutkiem „wstecz" (ex tunc), lecz rozliczane będą w bieżącym okresie rozliczeniowym.

Ulga dla firm inwestujących w prace badawczo-rozwojowe

Małe firmy, inwestujące w badania i rozwój, będą mogły zaliczyć 150% wydatków na ten cel do kosztów uzyskania przychodów. Większe przedsiębiorstwa będą mogły odliczyć 120% wydatków.

IFK poleca: Ulga podatkowa na innowacje przez 2 lata

Ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje będzie obowiązywać dwa lata - zakłada przyjęta przez Sejm nowela dotycząca wspierania innowacyjności.

Ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje tylko na 2 lata

Sejmowe komisje edukacji, finansów oraz innowacyjności opowiedziały się za przyjęciem z poprawkami prezydenckiego projektu dotyczącego wspierania innowacji. Zdecydowano m.in., że ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje będzie obowiązywać dwa lata.

Pracodawca zwraca wydatki na paliwo - pracownik ma przychód

Zryczałtowany przychód, wynikający z prywatnego użytku aut służbowych, obejmuje wydatki pracodawcy na naprawy, serwisowanie czy mycie samochodów. Ale jeśli pracodawca refunduje paliwo pracownikowi, który prywatnie używa samochodu służbowego, wówczas mamy do czynienia z dodatkowym przychodem, wynikającym ze stosunku pracy – uważa fiskus.

Odsetki od środków na koncie firmowym są przychodem z działalności gospodarczej

Odsetki od depozytów są obecnie przychodem osób prowadzących działalność gospodarczą. Ale nie każde, bo – jak wynika ze stanowiska skarbówki – decydujące znaczenie ma to, z jakiego rodzaju kontem jest powiązana dana lokata.

Nieodpłatne udostępnienie mieszkania służbowego pracownikom – skutki w PIT

Bezpłatne udostępnienie pracownikom mieszkania służbowego wynajętego przez spółkę wyłącznie do celów służbowych nie spowoduje po ich stronie obowiązku naliczenia PIT.

Szczepienia finansowane przez pracodawcę nie są przychodem pracowników

Wartość świadczenia w postaci szczepienia przeciw grypie nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi „Koszty przeprowadzania szczepień, o których mowa w ust. 1, oraz zakupu szczepionek ponosi pracodawca”.

Udział w wyjazdowej imprezie integracyjnej bez przychodu dla pracownika

Impreza integracyjna dla pracowników, i to jeszcze wyjazdowa, z wyżywieniem i noclegami, która nie będzie wiązać się z koniecznością szacowania przychodu uzyskanego przez pracowników? Skarbówka mówi – proszę bardzo. I zmienia interpretację z 2009 r., wg której taka impreza była przychodem pracownika.

Wspieranie aktywności fizycznej pracowników bez podatku

Ubiegłoroczna decyzja Trybunału Konstytucyjnego oraz zmiany interpretacji podatkowych, dokonywane w ostatnim czasie przez Ministerstwo Finansów, powodują, że pracodawcy mogą śmielej inwestować zarówno w zdrowie zatrudnionych, jak i w ich integrację. Do niedawna wiele firm rezygnowało z takich działań, obawiając się z konieczności mozolnego szacowania uzyskanego przez pracowników przychodu z tego tytułu.

Ulga na nowe technologie – potrzebne zmiany?

Ulga na nowe technologie to udogodnienie dla firm, które inwestują w innowacje. W Polsce obowiązuje od 2006 roku. Czy firmy korzystają z tego rozwiązania? Czy konieczne jest wprowadzenie zmian w tym obszarze?

Ulga w CIT dla spółdzielni zostanie zniesiona?

Sejm zajmie się projektem nowelizacji ustawy o CIT wykreślający ulgę podatkową m.in. dla spółdzielni mieszkaniowych, czy wspólnot mieszkaniowych. Chodzi o ulgę w zakresie gospodarki mieszkaniowej, która obejmuje tylko dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. W tym tygodniu ma się odbyć jego drugie czytanie - przewiduje porządek obrad Sejmu.

Pracodawca finansuje okulistę i okulary – pracownik nie płaci PIT

W sytuacji, gdy pracownik zwróci się z prośbą do pracodawcy o skierowanie na badania przed upływem terminu badania okresowego wskazanego przez lekarza w związku z pogorszeniem się wzroku, a lekarz potwierdzi pogorszenie się wzroku i konieczność wymiany dotychczas stosowanych okularów na inne, wówczas refundacja kosztów zakupu nowych okularów będzie stanowiła przychód pracownika ze stosunku pracy, objęty zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT. Co więcej, nie będzie w tej sytuacji przychodem pracownika wartość usługi medycznej (badań okulistycznych) sfinansowanej przez pracodawcę.

Umorzenie opłaty za przetrzymanie zbiorów bibliotecznych bez PIT – MF zmienia interpretacje

W 2015 r. pojawiły się interpretacje Ministra Finansów, zmieniające z urzędu niekorzystne dla podatników interpretacje indywidualne Dyrektorów Izb Skarbowych w zakresie obowiązku wystawienia czytelnikowi przez bibliotekę formularza PIT-8C z powodu umorzenia opłaty za przetrzymanie zbiorów bibliotecznych. W opinii Ministra umorzenie opłaty nie wiąże się z powstaniem przychodu po stronie beneficjenta, w związku z czym nie ma konieczności dokumentowania tego faktu dla celów podatkowych.

Ulgi podatkowe na przyzakładowe żłobki i przedszkola od 1 stycznia 2016 r.

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o PIT i CIT, która zakłada wprowadzenie ulg podatkowych na tworzenie i prowadzenie żłobków, klubów dziecięcych i przedszkoli przyzakładowych. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA