REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT - podatek od towarów i usług, Koronawirus

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Oznaczenia procedur w nowym JPK_VAT z deklaracją - wyjaśnienia MF

Wszyscy czynni podatnicy VAT za okresy od 1 października 2020 r. będą mieli obowiązek składać nowy plik JPK_VAT, zawierający część deklaracyjną i ewidencyjną. Podatnicy VAT nie będą mogli zatem za ww. okresy składać deklaracji VAT-7 i VAT-7K w inny sposób, niż w formie JPK_VAT. Ministerstwo Finansów odpowiada na pytania podatników dotyczące nowego pliku JPK_VAT z deklaracją. Poniżej publikujemy pytania podatników i odpowiedzi MF dotyczące oznaczeń procedur w nowym JPK_VAT.

Wnioski o dodatek solidarnościowy do końca sierpnia

Do końca sierpnia, osoby które straciły pracę w czasie pandemii mogą składać wnioski o przyznanie dodatku solidarnościowego. Jak poinformowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, do tej pory wypłacono ponad 185 tys. takich świadczeń. Z tego tytułu wypłacono blisko 246 mln złotych.

Skuteczna interwencja doradców podatkowych – 140 tys. przedsiębiorców odzyska pieniądze z ZUS

Sejm zmienił wadliwe przepisy, a ZUS ponownie rozpatrzy wnioski o zwolnienie z opłacania składek złożone do 30 czerwca przez płatników, którzy posiadali nadpłatę lub dokonali płatności składek, które pokryły składki za okresy objęte złożonym wnioskiem. Wnioski te zostaną rozpatrzone nawet wtedy, gdy wcześniej ZUS odmówił zwolnienia z opłacania składek. To efekt interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw, który zajął się tą sprawą na prośbę samorządu doradców podatkowych.

Adnotacja „mechanizm podzielonej płatności” na fakturze - zmiany od 1 października 2020 r.

Wysokie sankcje za brak oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności” na fakturze, gdy należy obowiązkowo zastosować split payment, powodują, że niektórzy podatnicy oznaczają tak każdą fakturę. Zapewne usprawnia to fakturowanie, gdyż zwalnia sprzedawcę z obowiązku analizowania każdej transakcji. Organy podatkowe uznają, że taka praktyka jest nieprawidłowa, ale dozwolona. Problem z fakturami oznaczonymi na wyrost może pojawić się od 1 października 2020 r., gdy sprzedaż objęta obowiązkowym split payment będzie musiała mieć dodatkowo oznaczenie „MPP” w ewidencji zarówno u sprzedawcy, jak i u nabywcy.

REKLAMA

Zwalczanie oszustw w VAT - porozumienie o współpracy Polska-Niemcy

Porozumienie pomiędzy Szefem Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) i Federalnym Ministerstwem Finansów Republiki Federalnej Niemiec, zawarte 24 lipca 2020 r., dotyczy bezpośredniej transgranicznej wymiany informacji w zakresie podatku VAT. Ma ono umożliwić szybszą wymianę informacji pomiędzy administracjami podatkowymi obu krajów i przyczynić się do zwiększenia skuteczności zwalczania oszustw w podatku VAT.

Braki w dostawie towarów - rozliczenie VAT u sprzedawcy i kupującego

Nabycie prawa do odliczenia podatku naliczonego przez nabywcę towaru lub usługobiorcę warunkowane jest powstaniem obowiązku podatkowego w VAT z tytułu realizowanej czynności. W przypadku towarów moment powstania obowiązku podatkowego powiązany jest zasadniczo z dokonaniem ich dostawy. Brak części towaru w dostawie będzie zatem wykluczał możliwość odliczenia VAT w pełnej wysokości, wynikającej z wystawionej faktury.

Podatek od nieruchomości - kto, jak i ile zapłaci?

W stosunku do obecnego roku podatek od nieruchomości w 2021 roku może zostać podniesiony o maksymalnie 3,9%. Decyzję o ewentualnej podwyżce podejmą poszczególne gminy, na co będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Przyjrzyjmy się także temu, jak podatek o nieruchomości w 2021 roku będzie formalnie uiszczany, tj. kto będzie zobowiązany, kto będzie zwolniony, jakie dokumenty będą niezbędne, w jakich terminach podatek powinny opłacać osoby fizyczne oraz osoby prawne. Oczywiście sytuacja wywołana przez COVID-19 może doprowadzić do zmian w zakresie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości, o czym na pewno będziemy informować na naszym portalu.

Nie każda usługa z elementem budowlanym lub montażowym oznacza podzieloną płatność

Choć niektóre usługi związane z instalacją, czy też z montażem zostały wymienione wśród usług w związku z nabyciem których może powstać obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, nie wszystkie transakcje tego rodzaju są nim automatycznie objęte.

REKLAMA

Pośrednictwo w zawieraniu umów o zarządzanie PPK zwolnione z VAT

Usługi pośrednictwa w zakresie zawierania umów o zarządzanie PPK korzystają ze zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 30 czerwca 2020 r.

Jak stosować podatkowe ułatwienia czasu epidemii? Przygotuj firmę na kontrolę rozliczeń fiskalnych i prawa do finansowego wsparcia

Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe dotyczące praktycznego stosowania przepisów umożliwiających korzystne rozliczenie należności fiskalnych w związku z korona wirusowym kryzysem gospodarczym. Podatnicy, którzy zastosowali się do objaśnień w stanach faktycznych zbieżnych z opisanymi w dokumencie uzyskają urzędową ochronę na wypadek kontroli fiskusa. Weryfikacji należy spodziewać się nie tylko w zakresie należności podatkowych, ale również prawa do otrzymania i prawidłowości rozliczenia finansowego wsparcia otrzymanego w związku z ekonomicznym spowolnieniem.

WDT i transakcje łańcuchowe w VAT - zasady, dokumentacja i zmiany w 2020 roku

Jak prawidłowo dokumentować wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT)? Jakie dokumenty należy pozyskać aby uniknąć zakwestionowania stawki 0% przez organ podatkowy?

Jak rozliczać podatkowo pracę zdalną?

Praca zdalna a podatki. Jak powinno wyglądać rozliczenie podatkowe pracy zdalnej od strony pracodawcy podpowiada ekspert Grant Thornton.

Ważność certyfikatów rezydencji i zasady składania informacji o cenach transferowych w czasie COVID-19

Tarcza antykryzysowa 4.0 wprowadziła zmiany dotyczące ważności certyfikatów rezydencji oraz przedłużyła terminy w zakresie składania informacji o cenach transferowych.

Sprzedaż ciągnika rolniczego - podatek PCC

Umowa sprzedaży ciągnika rolniczego używanego przez rolnika ryczałtowego wyłącznie do zwolnionej z VAT działalności rolniczej tego rolnika - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC). Dotyczy to także np. innej niż ciągnik maszyny rolniczej (np. kombajnu), czy innej rzeczy wykorzystywanej w gospodarstwie rolnym - jeżeli były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności rolnika ryczałtowego zwolnionej z VAT. Potwierdził to Minister Finansów w odpowiedzi z 27 października 2017 r. na interpelację poselską nr 16209.

Jakie podatki muszą być płacone przy użyciu mikrorachunku podatkowego

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie określenia rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego. Aktualnie trwają uzgodnienia międzyresortowe i opiniowanie tego projektu. Rozporządzenie ma wejść w życie niezwłocznie, tj. z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Opodatkowanie VAT usługi publikacji artykułu w zagranicznym czasopiśmie

Przedmiotem niniejszego artykułu będzie odpowiedź na pytanie jak opodatkować usługę publikacji artykułu w zagranicznym czasopiśmie. Załóżmy, że publikacji artykułu dokonuje polska Spółka, która w ten sposób zamierza promować swoją działalność. Usługodawcą jest wydawnictwo, będące zagranicznym podatnikiem nieposiadającym siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Artykuły są wydawane w wersji elektronicznej, a zapłata za publikację artykułów następuje w formie przedpłaty. Wątpliwości w tej sytuacji budzi sposób w jaki należy opodatkować nabycie takich usług od podmiotu, będącego zagranicznym podatnikiem.

Stawka VAT na świadczenie złożone (kompleksowe) - problemy z WIS

Wiążąca informacja stawkowa (WIS) miała ułatwić podatnikom stosowanie przepisów dotyczących stawek VAT i zapewnić im w tym zakresie odpowiednią ochronę. Okazuje się, ze podatnicy nie mogą uzyskać WIS w sprawie świadczeń złożonych (np. usług kompleksowych). Podatnicy nie dostaną też w tym zakresie interpretacji indywidualnych, bo nie dotyczą już one stawek VAT.

Podstawa prawna zwolnienia z VAT na fakturze - problemy

Kiedy na fakturze trzeba podać podstawę prawną zwolnienia z VAT? Przy jakich zwolnieniach z VAT nie trzeba tej podstawy prawnej zapisywać na fakturze? Wyjaśnia Michał Samborski, doradca podatkowy, Kierownik Zespołu ds. Podatków Pośrednich w ECDP TAX Żuk Komorniczak i Wspólnicy sp. k.

Kasy fiskalne online 2021 - sklepy spożywcze

W sytuacji, gdy w sklepie spożywczym są sprzedawane przekąski (np. kanapki, sałatki), napoje (np. kawa, herbata), które można spożyć na miejscu, to od 1 stycznia 2021 r. trzeba będzie zainstalować w nim kasę fiskalną online. Taką wykładnię przepisów potwierdził Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej w interpretacji podatkowej z 7 lipca 2020 r.

Dokumentowanie sprzedaży w VAT - zapłata zaliczki i dostawa w tym samym miesiącu

Podatnik wystawił fakturę VAT pro forma, która następnie została zapłacona w 100%. Część towaru została dostarczona w tym samym miesiącu, w którym opłacono fakturę pro forma, a druga część w następnym miesiącu. Czy podatnik powinien wystawić fakturę zaliczkową tylko na kwotę za towary, które zostały dostarczone w następnym miesiącu?

Odliczanie VAT od wydatków na samochody w firmie w 2020 roku - pytania i odpowiedzi

Kwestia odliczania VAT z tytułu nabycia czy używania samochodu często wywołuje wątpliwości, mimo że przepisy VAT w tym zakresie od 6 lat pozostają bez zmian. Warto więc odświeżyć wiedzę na ten temat, tym bardziej że przynajmniej pewna część zagadnień została wyjaśniona dzięki orzecznictwu sądowemu. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.

Forma potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę

Faktury korygujące, jako dokumenty służące doprowadzeniu faktur pierwotnych do stanu, który odzwierciedla faktycznie zrealizowaną transakcję, są powszechnie stosowane w obrocie gospodarczym. W przypadku części z nich ustawodawca zobowiązał sprzedawców do uzyskania potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę. Wymóg ten dotyczy faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Przepisy ustawy nie precyzują jednak, jak takie potwierdzenie powinno wyglądać. Kwestia ta wywołuje zatem często wiele wątpliwości, stając się przedmiotem sporów przedsiębiorców z organami podatkowymi. Pod wpływem orzecznictwa sądów organy podatkowe zaczęły uznawać potwierdzenie dostarczenia e-maila z załączoną fakturą korygującą za wystarczający dowód doręczenia faktury.

Wystawianie faktur do paragonów z NIP kupującego – zmiana stanowiska MF

Od 1 stycznia 2020 r. fakturę z NIP nabywcy można wystawić do paragonu tylko wtedy, gdy paragon też zawierał NIP nabywcy. Jednocześnie paragony z NIP do 450 zł uznawane są za faktury uproszczone, co zdaniem MF powoduje, że nawet na żądanie nabywcy nie możemy wystawić pełnej faktury. Ostatnio wydana interpretacja sugeruje jednak, że MF zaczyna zmieniać zdanie. Odpowiadając na pytanie podatnika MF uznał, że może on wystawić pełną fakturę do paragonu z NIP nabywcy do 450 zł, pod warunkiem że ten zwróci mu paragon.

Zmiany w przepisach postępowania restrukturyzacyjnego z powodu COVID-19

Przyjęta 4 czerwca przez Sejm RP tarcza antykryzysowa 4.0 miała być uzupełnieniem poprzednich rozwiązań wprowadzanych przez rząd w ramach walki ze skutkami pandemii wirusa COVID-19. Zmianie uległo wiele przepisów i rozwiązań mających na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej podmiotom rynkowym, notującym straty spowodowane kilkumiesięcznym zamknięciem gospodarki. Jednym z elementów tarczy antykryzysowej 4.0 było wprowadzanie uproszonego postępowania restrukturyzacyjnego, umożliwiającego nawiązanie negocjacji dłużnika z wierzycielem, bez konieczności wszczynania postępowania sądowego, w celu skrócenia postępowania (wg zapisów czas na zawarcie układu dłużnika z wierzycielem to 4 mies.) oraz nieangażowania zewnętrznych podmiotów arbitrażowych. Dłużnik w okresie trwania postępowania ma ograniczone możliwości dysponowania majątkiem.

Dotacje na kapitał obrotowy - wnioski do 31 lipca lub do wyczerpania środków

Do końca lipca (lub do wyczerpania środków) jest czas na złożenie wniosku o pomoc z Unii Europejskiej przez średnie firmy, które na skutek pandemii znalazły się w trudnej sytuacji finansowej. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła piątą listę przedsiębiorstw, które zakwalifikowały się do otrzymania bezzwrotnego wsparcia w ramach „Dotacji na kapitał obrotowy”. Agencja pozytywnie rozpatrzyła kolejne 753 wnioski firm. Największa przyznana dotacja wyniosła prawie 430 tys. zł.

Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego. Podsumowanie przepisów pomocowych

Zwolnienie z ZUS, świadczenie postojowe oraz mikropożyczka – to były najważniejsze formy pomocy, z jakich skorzystali do tej pory przedsiębiorcy w czasie pandemii. Eksperci podatkowi podsumowują najpopularniejsze przepisy tarcz antykryzysowych i wskazują, które regulacje wprowadzały najwięcej wątpliwości i wymagały doprecyzowania.

Przewodnik MF po zmianach w podatkach wprowadzonych w czasie COVID-19

Ministerstwo Finansów przygotowało specjalny przewodnik, jak mają być stosowane zmiany w podatkach wprowadzone w związku z pandemią COVID-19 - poinformował minister finansów Tadeusz Kościński.

Kapitał zdrowia pracowników – czy koronawirus to tylko zagrożenie?

W połowie przedsiębiorstw i instytucji co najmniej jedna piąta pracowników będzie na stałe pracowała zdalnie. Koronawirus wymusił bowiem gwałtowną reorganizację sposobu pracy w przedsiębiorstwach, a najprawdopodobniej też wpłynie na konieczność dostosowania prawa. Zwiększył także rolę firm w kształtowaniu prozdrowotnych nawyków pracowników.

Kiedy nastąpi likwidacja zwolnienia z VAT dla przesyłek o małej wartości?

W niedalekiej przyszłości (najdalej od 1 stycznia 2021 r.) należy spodziewać się kolejnych zmian ustawy VAT. Będą one polegały na zlikwidowaniu zwolnienia z VAT dla przesyłek o małej wartości oraz wprowadzeniu nowych rozwiązań, które przewiduje Dyrektywa Rady (UE) 2017/2455 z 5 grudnia 2017 r. - piszą Michał Wiącek i Jarosław Włoch, eksperci z Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych. Wdrożenie tych nowości będzie powodować dodatkowe obciążenia fiskalne. Dlatego też, już na tym etapie warto przyjrzeć się temu, dokąd zmierzają zmiany.

Subwencja PFR – zasady korzystania i rozliczania

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) zaangażował się w rządowy program wsparcia (tzw. tarcza finansowa) dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, których sytuacja finansowa pogorszyła się na skutek wybuchu pandemii SARS-CoV-2. Głównym celem programu jest pomoc przedsiębiorcom w utrzymaniu płynności i stabilności finansowej, poprzez udostępnianie im finansowania na preferencyjnych warunkach.

Czy środki otrzymane w ramach tarczy antykryzysowej są opodatkowane?

W trosce o przedsiębiorców, którzy otrzymali pomoc finansową, skierowano do Ministra Finansów interpelację o udzielenie informacji czy otrzymane środki będą podlegać opodatkowaniu, czy będą one przychodem, od którego należy odprowadzić podatek.

Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników (cudzoziemców) - wyjaśnienia MRPiPS

Przepisy tzw. Tarcz antykryzysowych, choć zorientowane są na pomoc społeczeństwu, w rzeczywistości stwarzają duże problemy interpretacyjne, a przeciętny obywatel lub przedsiębiorca często nie jest w stanie zrozumieć, czy przysługuje mu pomoc i jak się o nią ubiegać. Podobnie jest w przypadku warunków skorzystania ze świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy przyznawanych w formie wypłaty z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników oraz środków na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne przysługujących przedsiębiorcy zatrudniającemu cudzoziemców objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy, o jakim mowa w art. 15g ust. 1 ustawy COVID-19. W tym zakresie, z uwagi na liczne niejasności i wątpliwości przedstawiane przez przedsiębiorców, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zwrócił się do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z wnioskiem o wydanie objaśnień prawnych.

Pieniądze z POIR na wsparcie płynności MŚP w formie dotacji, pożyczek i gwarancji

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej poinformowało 20 lipca 2020 r., że 4 mld zł w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój 2020 (POIR) trafiło na wsparcie firm oraz naukowców w celu przeciwdziałania skutkom pandemii COVID-19. Ponad 92% z tych środków skierowane zostało na wsparcie płynności MŚP, w formie dotacji, pożyczek i gwarancji. Komisja Europejska właśnie zaakceptowała zmiany w POIR. Decyzja KE potwierdza zasadność zaangażowania środków w działania antycovidowe.

Nowe przepisy VAT w sprawie magazynów call-off stock

1 lipca 2020 r. weszły w życie przepisy ustawy o VAT regulujące zasady rozliczeń związanych z przemieszczeniem towarów w ramach procedury call-off stock. Regulacje te stanowią implementację dyrektywy 2018/1910 .

Dotacje na kapitał obrotowy – która firma może otrzymać i na jakich warunkach?

Celem wsparcia w ramach programu „Dotacje na kapitał obrotowy” jest pomoc średnim firmom, które znalazły się w trudnej sytuacji ekonomicznej w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek wystąpienia pandemii koronawirusa. Kto może liczyć na dofinansowanie i w jakiej wysokości? Jakie warunki należy spełniać?

Komisja Europejska zaleca krajom UE, by nie pomagały firmom, które uciekają do rajów podatkowych

Państwa Unii Europejskiej nie powinny udzielać wsparcia finansowego przedsiębiorstwom unikającym płacenia podatków dzięki krajom, które "27" ma na swojej czarnej liście rajów podatkowych - takie zalecenie wydała Komisja Europejska.

Dodatkowe pół miliarda złotych z UE na pożyczki płynnościowe

Kolejne pół miliarda złotych ze środków unijnych przekazanych przez minister funduszy i polityki regionalnej przeznaczy Bank Gospodarstwa Krajowego na pożyczki płynnościowe z Programu Inteligentny Rozwój. To już drugie zwiększenie kwoty przeznaczonej na te pożyczki. Instytucje finansujące współpracujące z BGK ruszają z nowymi naborami wniosków pożyczkowych od przedsiębiorców.

ZUS zapowiada kontrole w przedsiębiorstwach korzystających z tarcz antykryzysowych

Po wygaśnięciu pandemii spowodowanej rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19, Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapowiada szerokie badania i kontrole przedsiębiorstw korzystających z elementów osłony gospodarki wprowadzonych przez rząd w ramach przeciwdziałaniu niepożądanych skutków czasowego zamknięcia gospodarki. Pierwsza tarcza antykryzysowa została uchwalona 31 marca 2020 roku, a kolejne odpowiednio 18 kwietnia, 16 maja i 24 czerwca.

Rozliczanie VAT od importu towarów - zmiany od 1 lipca 2020 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało wyjaśnienia odnośnie wprowadzonych 1 lipca 2020 r. zmian w zakresie rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ułatwienia podatkowe w dobie COVID-19

Zmiany terminów rozliczeń podatkowych, zmiany stawek VAT czy rozwiązania związane z darowiznami podczas epidemii – to tylko nieliczne z wprowadzanych na bieżąco uproszczeń na jakie mogą liczyć przedsiębiorcy. Opowiedzieli o nich eksperci z Ministerstwa Finansów podczas jednego z ostatnich webinariów w ramach cyklu „Tarcza Antykryzysowa dla biznesu”.

Tarcza antykryzysowa 4.0 - zmiany w uldze na złe długi (PIT, CIT)

Tarcza antykryzysowa 4.0 wprowadza nowe regulacje w zakresie ulgi na złe długi w podatkach dochodowych, tj. w podatku PIT, CIT i ryczałcie. Ustawodawca daje możliwość skorzystania z ulgi na złe długi, w zakresie odliczania wierzytelności, począwszy od okresu rozliczeniowego, w którym upłynęło 30 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie, do okresu, w którym wierzytelność została uregulowana lub zbyta.

Kiedy PFR każe Ci zwrócić subwencję lub odmówi jej przyznania?

W chwili tworzenia artykułu, zgodnie z informacją podawaną przez PFR, krąg beneficjentów tzw. Tarczy Finansowej objął ponad 300 000 zł podmiotów. Suma wypłaconych subwencji przekracza już 55 miliardów złotych. Wszyscy korzystający z rządowego programu powinni jednak pamiętać, że zasadniczo subwencja programowa jest zwrotna i od spełnienia szeregu różnych warunków zależy, czy przedsiębiorca otrzyma środki na stałe, czy też będzie musiał oddać otrzymane kwoty.

Tarcza antykryzysowa 4.0 - przerwa w prowadzeniu działalności gospodarczej

W związku z pandemią koronawirusa ustawodawca dokonał zmian w przepisach dotyczących zasad zgłaszania przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej przez podatników karty podatkowej. Nowe regulacje wprowadziła tzw. Tarcza antykryzysowa 4.0.

Sprzedaż biznesu i sukcesja przedsiębiorstwa – jak podatkowo zaplanować transakcję?

W zależności od okoliczności i preferencji stron transakcji planując sprzedaż firmy przedsiębiorcy decydują się na sprzedaż udziałów lub konkretnego składnika majątku służącego do prowadzenia biznesu, np. nieruchomości czy infrastruktury przemysłowej. Skutki podatkowe zastosowania jednego z wymienionych rozwiązań będą odmienne, a sytuacja dodatkowo skomplikuje się w zależności od tego, czy przedmiot transakcji stanowi przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część. Kwestie podatkowe należy także przeanalizować planując sukcesję firmy prowadzonej przez zmarłego przedsiębiorcę.

Wydawcy liczą na zerowy VAT na prasę

Przez pandemię koronawirusa wydawcy stracili od 50 do nawet 80 proc. przychodów z reklam. Dużą pomocą dla branży byłby zerowy VAT na prasę. Takie rozwiązanie, ale w odniesieniu do książek, zapowiedział minister kultury, prof. Piotr Gliński. Wymaga ono jednak zgody Komisji Europejskiej.

Usługi kulturalne w internecie nie mogą korzystać z obniżonej stawki VAT

W unijnej dyrektywie dot. VAT znajduje się zastrzeżenie, że stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną. Różnego rodzaju imprezy kulturalne (koncerty, przedstawienia itp.) udostępniane on-line za odpłatnością wypełniają definicję usług świadczonych drogą elektroniczną i dlatego nie mogą korzystać z obniżonej stawki podatku VAT, którą objęte są wstępy na tradycyjnie organizowane spektakle kulturalne.

Kiedy można odliczyć VAT na podstawie paragonu i biletu?

Co do zasady podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego w stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług lub dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Zatem podstawowym dokumentem uprawniającym do odliczenia podatku naliczonego są faktury. W niektórych przypadkach, funkcję faktury może jednak zastąpić paragon lub bilet.

Ulga na złe długi w VAT

Ulga na złe długi w podatku VAT prowadzi do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego. Sprzedawca może z niej skorzystać, gdy nabywca nie uiszcza należności za towar lub usługę. Należy przy tym pamiętać, że przepisy w ścisły sposób określają sposób rozliczenia tej korekty.

Tarcza antykryzyskowa 4.0 – certyfikaty rezydencji i ceny transferowe

Zmiany wprowadzone przepisami składającymi się na tzw. tarczę antykryzysową 4.0 objęły także kwestie związane z certyfikatami rezydencji i cenami transferowymi. Jaki nowe regulacje, w związku z COVID-19, przygotował ustawodawca w tym zakresie?

Dotacje z Komisji Europejskiej dla przedsiębiorstw

Chociaż zbliżamy się do końca perspektywy 2014-2020 to ciągle wiele możliwości dofinansowania jest dostępnych dla przedsiębiorstw w ramach programów krajowych oraz Funduszy Norweskich. Ze względu na pandemię wiele terminów konkursów zostało wydłużonych, a w niektórych uproszczono warunki uzyskania wsparcia. Mając na uwadze trudną sytuacje wielu przedsiębiorców uruchomiono nowe instrumenty finansowe (pożyczki, poręczenia itp.).

REKLAMA