REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne, Kodeks cywilny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu uzyskania odszkodowania za nienależyte wykonanie umowy

Prowadzimy działalność produkcyjną. Zawieramy umowy z dostawcami krajowymi i zagranicznymi na dostawy materiałów i komponentów potrzebnych nam do produkcji naszych wyrobów. W umowach zastrzegamy sobie prawo odrzucenia zamówienia w całości bądź w części, jeśli nadesłane komponenty bądź materiały nie będą spełniać naszych wymagań. W sytuacji, gdy całość lub część zamówienia zostanie przez nas odrzucona ze względu na niezgodność towaru z umową, dostawca będzie zobowiązany do zapłaty odszkodowania rekompensującego nam straty, jakie poniesiemy na skutek dostaw nieodpowiadających zamówieniu, wadliwych towarów. Czy otrzymane odszkodowanie powinniśmy opodatkować podatkiem VAT, a jeśli tak - to, w którym momencie?

Czy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży towarów na próbę

Jesteśmy firmą handlową. Niekiedy klienci kupują u nas towar na próbę, a niekiedy to my zastrzegamy sobie własność towaru aż do momentu całkowitej zapłaty należności. Czy powinniśmy takie sprzedaże ujmować do VAT w momencie przekazania towaru klientowi, czy dopiero odpowiednio: przy sprzedaży na próbę - w momencie decyzji klienta o zakupie, przy zastrzeżeniu własności - w momencie całkowitej zapłaty za towar?

Sprzedaż towarów uzyskanych w spadku po przedsiębiorcy

Kiedy sprzedaż towarów uzyskanych w drodze spadku po zmarłym przedsiębiorcy będzie stanowiła źródło przychodu i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zmienność prawa utrudnia zamówienia publiczne

Jak wskazują wyniki raportu "Czarna Lista Barier dla Zamawiających 2015", wskutek częstego i niedbałego nowelizowania Prawa zamówień publicznych w ciągu ostatniego roku wzrosła liczba barier, jakie napotykają urzędnicy przeprowadzający postępowania o zamówienia publiczne.

Ujednolicony mechanizm naliczania odsetek

Wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym - to główne cele projektu ustawy o zmianie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych oraz Kodeksu cywilnego, którym ma zająć się sejmowa Komisja gospodarki.

Wnoszenie skarg na czynności komornika - nowe regulacje

Uchwalona przez Sejm nowelizacja Kodeksu cywilnego, Kodeksu postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw, przewiduje zmiany w przepisach dotyczących wnoszenia skarg na czynności komornika. W myśl zmienionych przepisów, skarga nie będzie przysługiwała na zarządzenie komornika o wezwaniu do usunięcia braków pisma, na zawiadomienie o terminie czynności oraz na uiszczenie przez komornika podatku VAT.

Koszty związane z pozyskaniem poręczenia w księgach rachunkowych

Spółka zawarła umowę poręczenia kredytu hipotecznego. Spółce matce, bo to ona jest poręczycielem, będzie ona wypłacać przez trzy lata wynagrodzenie za udzielone poręczenie. Wysokość poręczenia jest ustalona na podstawie cen rynkowych. Jak należy ująć operacje gospodarcze związane z uzyskanym poręczeniem w księgach rachunkowych?

Nowe regulacje dotyczące odsetek poprawią sytuację firm

Polepszenie sytuacji firm między innymi w zakresie płynności finansowej - to oczekiwany efekt projektu zmian w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, mówi Jacek Cieplak, adwokat i dyrektor Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Propozycja zakłada wprowadzenie mechanizmu obliczania odsetek za opóźnienie w obrocie profesjonalnym, nowy mechanizm naliczania odsetek ustawowych z Kodeksu cywilnego oraz zróżnicowanie wysokości tych odsetek.

Zmiany dla firm realizujących zamówienia publiczne od 2016 r.

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych, ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i innych ustaw, która zacznie obowiązywać w 2016 r., zakłada wprowadzenie jednoznacznego określenia początku okresu, w którym strony umowy o zamówienie publiczne mogą prowadzić negocjacje dotyczące zmiany wynagrodzenia.

Jednolity mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym

Wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym - to jeden z głównych celów projektu zmian w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, Kodeksie cywilnym oraz niektórych innych ustaw. Przy czym odsetki za opóźnienie w zapłacie w obrocie profesjonalnym byłyby wyższe niż w obrocie konsumenckim, co ma przeciwdziałać opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych.

Nowe zasady ustalania odsetek w transakcjach handlowych

Zmiana metodologii ustalania odsetek za zwłokę w transakcjach handlowych - takie rozwiązanie zakłada projekt zmian w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, Kodeksie cywilnym oraz niektórych innych ustaw, którym zajmie się Sejm. Ekspert Lewiatana Bartosz Wyżykowski zwraca uwagę, że kwestię tę w inny sposób reguluje ustawa antylichwiarska.

W zamówieniach publicznych preferowani wykonawcy zatrudniający na umowę o pracę

Rada Ministrów przyjęła 28 lipca 2015 r. zalecenia w sprawie stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych, przedłożone przez szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Nowe zasady naliczania odsetek ustawowych od 2016 roku

Przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych oraz wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym, to główne cele projektu, który 21 lipca 2015 r. przyjął rząd. Zmiany mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Urzędy nie korzystają z przepisów o zamówieniach publicznych

NIK skontrolował działania jednostek sektora finansów publicznych pod kątem zamówień publicznych. Okazało się, że tylko nieliczne urzędy korzystały z ustawowych możliwości uzyskania najkorzystniejszej oferty przy zawieraniu umów. Większość nadal stosowała najniższą cenę jako jedyne kryterium oceny ofert, głównie z obawy przed postępowaniami odwoławczymi.

Informatyzacja spraw cywilnych w sądach - spore zmiany w Kpc

Do podpisu prezydenta została przekazana nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego, kodeksu cywilnego i kilku innych ustaw, której celem jest większa informatyzacja postępowań cywilnych. W piątek 10 lipca 2015 r. Sejm przyjął 10 senackich poprawek do tej ustawy, dotyczących m.in. terminów wejścia w życie określonych przepisów. Większość przepisów tej nowelizacji wejdzie w życie po upływie 12 miesięcy od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Niska aktywność polskich firm w zagranicznych przetargach

Polskie firmy nie są aktywne na rynku przetargów w Unii Europejskiej; a firmy unijne mają więcej doświadczenia - mówił Dariusz Piasta z Urzędu Zamówień Publicznych, odpowiadając posłom na pytanie, dlaczego unijne firmy zdobywają zamówienia w Polsce, a polskie firmy w UE przegrywają.

Dwa nowe projekty ustaw dotyczące zamówień publicznych

Rząd powinien przyjąć we wrześniu tego roku projekty dwóch nowych ustaw dotyczących zamówień publicznych - Prawa zamówień publicznych oraz nowej ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane - poinformował dyrektor działu prawnego w Urzędzie Zamówień Publicznych Rafał Jędrzejewski.

Większa ochrona prawna dla właścicieli utraconych dóbr kultury

21 czerwca 2015 r. weszła w życie nowa ustawa o rzeczach. Oprócz uregulowania na nowo kwestii dotyczących postępowania z rzeczami znalezionymi, wprowadza także istotne zmiany w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. Na szczególną uwagę zasługują nowe przepisy przewidujące zwiększenie ochrony prawnej dla właścicieli utraconych dóbr kultury.

Uproszczenia w naliczaniu odsetek w transakcjach handlowych

Resort gospodarki przygotował projekt nowelizacji ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych oraz ustawy – Kodeks cywilny, który ma na celu m.in. ujednolicenie i uproszczenie systemu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym.

Waloryzacja płac w umowach o zamówienie publiczne

Sejm znowelizował ustawę o zamówieniach publicznych i ubezpieczeniach. Nowe rozwiązania dają możliwość stronom zamówienia publicznego negocjowania waloryzacji płac w chwili ogłoszenia, a nie wejścia w życie przepisów mogących mieć wpływ na wysokość wynagrodzeń.

Waloryzacja płac wykonawców zamówień publicznych

Poselski projekt nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych zakłada umożliwienie stronom zamówienia publicznego negocjowania waloryzacji płac w chwili ogłoszenia, a nie wejścia w życie, przepisów, mogących mieć wpływ na wysokość wynagrodzeń.

IFK poleca: Nowy obowiązek dla wykonawców od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca 2015 r. wykonawca, składając ofertę, powinien poinformować zamawiającego, czy wybór oferty będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego w VAT. W przypadku już zawartych umów zamawiający będzie mógł żądać od wykonawców informacji o odwrotnym obciążeniu i będzie mógł obniżać kwoty wynagrodzenia o VAT.

Jak ustalić, czy i kiedy doszło do drugiej strony oświadczenie woli, gdy nie odbiera korespondencji?

Z nielicznymi wyjątkami, każdemu przedsiębiorcy zdarzyło się, że kontrahent, a zwłaszcza dłużnik, nie odbierał korespondencji. W ten sposób skutecznie utrudniał czy wręcz uniemożliwiał dokonanie pewnych czynności, jak na przykład wezwanie do zapłaty długu lub potrącenie wzajemnych wierzytelności. Czy jednak nieodbieranie przesyłek przez ich adresata skutkuje niezłożeniem oświadczenia woli i niedokonaniem zamierzonej czynności? Może tak być, ale nie musi.

IFK poleca: Nowy sposób obliczania odsetek

Projekt nowelizacji ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i ustawy kodeks cywilny wprowadza nowe regulacje w mechanizmie ustalania (maksymalnych) odsetek - zarówno kapitałowych, jak i karnych. Konfederacja Lewiatan ocenia je pozytywnie, ponieważ ze względu na zmiany stóp procentowych, obecna sytuacja prawna nie zapewnia stabilizacji wierzycielom, kredytodawcom, ani kredytobiorcom.

Sposób finansowania inwestycji – leasing czy kredyt?

W przypadku dokonywania wyboru pomiędzy leasingiem a kredytem, jako sposobem finansowania inwestycji, samo porównanie cen leasingu i kredytu nie wystarczy, aby dokonać optymalnego wyboru. Leasing kusi przedsiębiorców korzyściami na gruncie podatków, niższym ryzykiem i nie „ciąży” na nich tak jak kredyt, ale nie zawsze się opłaci.

Poprawa efektywności procesu udzielania zamówień publicznych w 2016 r.

Rządowy projekt nowego Prawa zamówień publicznych, który znajduje się obecnie w konsultacjach międzyresortowych i społecznych, przewiduje wprowadzenie uproszczeń, elektronizacji i zmniejszenie kosztów procesu udzielania zamówień, wykorzystanie ich do ochrony rynku pracy i środowiska oraz ułatwienie dostępu do zamówień dla MŚP.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2016 roku - rekomendacje Ministerstwa Gospodarki

Rozszerzenie kompetencji prezesa UZP, precyzyjne określenie kompetencji kontrolnych, opublikowanie dobrych praktyk, wzmocnienie ochrony prawnej oraz uelastycznienie i usprawnienie postępowania - to rekomendacje MG do nowej ustawy o zamówieniach publicznych.

Zmiany w systemie zamówień publicznych w 2016 r.

Ministerstwo Gospodarki rekomenduje zmiany w systemie zamówień publicznych. Przede wszystkim chodzi o rozszerzenie kompetencji prezesa UZP, precyzyjne określenie kompetencji kontrolnych, opublikowanie dobrych praktyk, wzmocnienie ochrony prawnej oraz uelastycznienie i usprawnienie postępowania. Nowa ustawa dotycząca zamówień publicznych miałaby wejść w życie w 2016 r.

Renegocjacja umów w zamówieniach publicznych z powodu wyższej płacy minimalnej

Do końca stycznia można renegocjować umowy w ramach zamówień publicznych w związku z podwyższeniem płacy minimalnej.

Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. I

Koniec roku to najlepszy czas na podsumowanie ostatnich dwunastu miesięcy pod kątem zmian w polskim prawie. W czterech kolejnych publikacjach przedstawimy Państwu ranking TOP 10 zmian w prawie w 2014 r. W rankingu tym znajdą się naszym zdaniem, najważniejsze nowelizacje dotychczas obowiązujących aktów prawnych oraz nowe akty prawne, które weszły w życie w mijającym roku. W poniższej publikacji zaprezentujemy pierwsze dwa akty prawne naszego rankingu.

Rekomendacje dotyczące dobrych praktyk w zamówieniach publicznych

W związku z ostatnią nowelizacją Prawa zamówień publicznych powstaną rekomendacje dotyczące dobrych praktyk w zamówieniach publicznych.

Przymus zatrudniania na umowe o pracę przy wykonywaniu zamówień publicznych

W praktyce obserwuje się często, że zamawiający wprowadza do SIWZ wymóg tego by pracownicy zaangażowani w realizację zamówienia byli zatrudnieni na umowie o pracę. Tego typu zapisy są niezgodne z prawem.

Czy można w umowie wyłączyć lub ograniczyć odpowiedzialność deliktową?

Kwestie związane z odpowiedzialnością to jedne z kluczowych dla stron postanowień umownych. Zasada swobody umów, wyrażona w art. 3531 k.c., daje stronom możliwość ułożenia stosunku prawnego zgodnie z ich interesem i wolą. Uznanie stron nie jest oczywiście nieograniczone. Treść lub cel stosunku prawnego nie mogą pozostawać w sprzeczności z jego właściwością (naturą), zasadami współżycia społecznego oraz ustawą (por. art. 3531 k.c. i art. 58 k.c.). Istotne znaczenie mają w tym ostatnim przypadku zwłaszcza przepisy o charakterze wiążącym, których umowna modyfikacja jest niedopuszczalna w ogóle lub ograniczona.

Szacowanie wartości zamówienia i sposób jego udokumentowania

Oszacowanie wartości przyszłego zamówienia ma wpływ przede wszystkim na ustalenie, czy należy stosować reżim wynikający z przepisów Prawa zamówień publicznych, czy też zamówienia możemy udzielić bez przeprowadzania postępowania.

Zmiana umowy o udzielenie zamówienia publicznego

Zgodnie z przepisami polskiego prawa zamówień publicznych, ewentualna zmiana umowy o udzielenie zamówienia publicznego nie zależy tylko i wyłącznie od woli stron ale jest obwarowana określonymi w ustawie wymogami.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. II)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W drugiej części publikacji na ten temat zostaną poruszone kwestie dotyczące odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. III)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W trzeciej części publikacji na ten temat zostaną poruszone zmiany dotyczące ustalania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, zmiany dotyczące rozszerzenia stosowania innych niż cena kryteriów oceny ofert, oraz wymogu wprowadzania w umowach zawartych na dłużej niż 12 miesięcy zasad zmiany wynagrodzenia, ze względu na określone czynniki. odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. I)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W związku z dużą ilością zmian wprowadzonych nowelizacją, w pierwszej części publikacji zostanie poruszona kwestia nowej, uproszczonej procedury udzielania zamówienia, zmiana dotycząca zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa, oraz zmiany w zakresie przesłanek wykluczania wykonawców z postępowania.

Postępowanie przed sądami - dokumenty elektroniczne będą zrównane z papierowymi

W Sejmie trwają prace nad nad rządowym projektem zmian w prawie, które mają na celu m.in. wprowadzenie nowej formy składania oświadczeń woli, elektronicznej licytacji ruchomości, jak również elektronicznego zajęcia rachunku bankowego. Zmiany mają na celu także zrównanie mocy prawnej dokumentów papierowych i elektronicznych.

Termin wniesienia odwołania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

Sąd Najwyższy podjął uchwałę, w której stwierdził, m.in. że w sytuacji gdy wykonawca uczestniczący w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego poweźmie wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę wniesienia odwołania przed dniem przesłania mu przez zamawiającego informacji o kwestionowanej czynności, bieg terminu do wniesienia odwołania liczy się według zasad określonych w art. 182 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tzn. od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia – wyrok SN z 28 lutego 2013 r., III CZP 107/2012).

Podpisywanie umów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego

Założenia zmian w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP), przygotowane przez rząd, zakładają, że samorządy będą mogły udzielać wykonawcy dotacji celowych na realizację inwestycji w ramach PPP, przewidują także ułatwienia w podpisywaniu umów w ramach PPP na okres dłuższy niż 4 lata.

Uszczelnienie systemu rozliczeń VAT od 1 stycznia 2015 r.

Rząd przyjął założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku VAT oraz ustawy Prawo zamówień publicznych. Generalnym celem proponowanych rozwiązań, które mają wejść w życie od 1 stycznia 2015 r., jest uszczelnienie systemu rozliczeń VAT.

Problem masowych powództw o uznanie postanowienia wzorca umowy za niedozwolone - część II

Z pewnością wielu przedsiębiorców prowadzących handel w Internecie słyszało lub wręcz spotkało się osobiście ze zjawiskiem powództw wytaczanych przez osoby fizyczne lub organizacje reprezentujące interesy konsumentów o uznanie postanowień wzorców umownych za niedozwolone. Sposób działania tych podmiotów jest zazwyczaj bardzo podobny; w pierwszej kolejności wyszukują w regulaminach sklepów internetowych postanowienia identyczne lub podobne z postanowieniami wpisanymi do rejestru klauzul abuzywnych prowadzonego przez Prezesa UOKiK. W pierwszej części artykułu skupiłem się na przedstawieniu pojęcia tzw. rozszerzonej skuteczności wyroku w sprawach o uznanie postanowienia wzorca umownego za niedozwolony. Rozumienie tego mechanizmu ma kluczowe znaczenie dla problemu masowego wytaczania powództw o klauzule abuzywne co będzie przedmiotem niniejszej części artykułu.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych - kiedy przepisy wejdą w życie

Parlament Europejski i Rada przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych

Parlament Europejski i Rada przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie.

Niedopuszczalność zmian istotnych postanowień umowy zawartych w trybie udzielenia zamówienia publicznego

Dyspozycja art. 144 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 907; zwanej dalej „PZP”) wprost zakazuje dokonywania zmian w ramach istotnych postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Niewątpliwie wskazana wyżej treść jest swoistym ograniczeniem ogólnej zasady swobody umów, jednakże jest to podyktowane charakterem postępowania przetargowego.

Próg bagatelności po zmianach w 2014 r.

Ostatnia nowelizacja Prawa zamówień publicznych, podnosząca próg bagatelności do kwoty 30 000 euro, weszła w życie 16 kwietnia 2014 r. Zmianę tę należy generalnie ocenić bardzo pozytywnie – podwyższenie progu bagatelności powoduje jednak, że zamawiający będą musieli ostrożniej udzielać „małych” zamówień, ponieważ same zasady udzielania, jak też kontroli i odpowiedzialności związanej z wydatkowaniem środków publicznych, pozostały bez zmian.

Problem masowych powództw o uznanie postanowienia wzorca umowy za niedozwolone - część I

Z pewnością wielu przedsiębiorców prowadzących handel w Internecie słyszało lub wręcz spotkało się osobiście ze zjawiskiem powództw wytaczanych przez osoby fizyczne lub organizacje reprezentujące interesy konsumentów o uznanie postanowień wzorców umownych za niedozwolone. Sposób działania tych podmiotów jest zazwyczaj bardzo podobny – w pierwszej kolejności wyszukują w regulaminach sklepów internetowych postanowienia identyczne lub podobne z postanowieniami wpisanymi do rejestru klauzul abuzywnych prowadzonego przez Prezesa UOKiK.

Duże firmy odzyskają zaległe płatności za budowę dróg i autostrad

Duże firmy uzyskają możliwość egzekwowania zaległych płatności za budowę dróg – tak rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji ustawy o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych.

Zmiany w zamówieniach publicznych dla naukowców

Uczelnie i instytuty naukowe od 16 kwietnia 2014 r. mogą kupować aparaturę badawczą i odczynniki bez uciążliwych przetargów. Obowiązuje już znowelizowana ustawa o zamówieniach publicznych, która dla nauki podnosi progi przetargowe ponad czternastokrotnie.

REKLAMA