REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

ZUS, Rachunek VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Split payment w praktyce

W dniu 1 lipca 2018 r. wchodzi w życie dobrowolny mechanizm podzielonej płatności (split payment). Jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa transakcji w obrocie gospodarczym i uszczelnianie VAT. Resort finansów wraz z Krajową Administracją Skarbową uruchamia kampanię edukacyjną "Bezpieczna transakcja we współpracy z partnerami społecznymi i instytucjami państwowymi".

Split payment zrewolucjonizuje VAT

Z początkiem lipca br. wejdzie w życie mechanizm dobrowolnej podzielonej płatności w VAT (split payment), czyli kolejne narzędzie uszczelniające system podatkowy. Samo Ministerstwo Finansów przyznaje, że jest rewolucja, bez której jednak nie będzie dalszych efektów w walce z patologiami podatkowymi.

Firma rodzinna - jak zatrudnić małżonka na umowę o pracę?

W obrocie gospodarczym funkcjonuje wiele firm rodzinnych, przede wszystkim w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Oznacza to, że przy prowadzeniu działalności pomagają członkowie rodziny. Najczęściej są nimi małżonkowie i dzieci. Jak zatem prawidłowo zatrudnić małżonka na umowę o pracę? Z jakimi formalnościami to się wiąże?

Split payment – co warto wiedzieć o rachunku VAT?

Od 1 lipca 2018 roku zostanie wprowadzony system podzielonej płatności, czyli split payment. W przypadku korzystania przez płatnika z tego systemu płatność za fakturę będzie rozdzielona. Istotnym elementem sytemu jest rachunek VAT, na który będzie trafiała kwota zapłaty za towar lub usługę odpowiadająca kwocie podatku VAT.

REKLAMA

Dobrowolny split payment - jak wpłynie na płynność firm?

Dobrowolny split payment wchodzi w życie 1 lipca 2018 roku. Celem zmian jest walka z wyłudzeniami VAT z użyciem tzw. znikających podatników oraz zwiększenie dochodów podatkowych, pewności działalności gospodarczej i równości zasad konkurencji. Ministerstwo Finansów zapewnia, że będzie analizować funkcjonowanie tego mechanizmu pod kątem płynności firm.

Przedsiębiorcy krytykują zmiany w zryczałtowanym ZUS

Wyczekiwany przez wielu przedsiębiorców pomysł obniżenia ZUS i wprowadzenia składek proporcjonalnych do dochodów, może okazać się fikcją. Planowane zmiany spotkały się ze sporą krytyką właścicieli firm, którzy zarzucają twórcom ustawy brak pojęcia na temat realiów prowadzenia działalności gospodarczej.

Mechanizm podzielonej płatności od 1 lipca 2018 r. - rewolucja w podatku VAT

Ministerstwo Finansów konsekwentnie wdraża kolejne rozwiązania mające na celu uszczelnienie podatku od towarów i usług. Nie powinno to dziwić ponieważ podatek VAT zapewnia budżetowi państwa największe wpływy spośród wszystkich dochodów podatkowych. Tajemnicą nie jest także fakt, że to właśnie w podatku VAT dochodzi do największych wyłudzeń i oszustw. Dotychczasowe pomysły fiskusa na walkę z nieprawidłowościami w podatku VAT były bardziej kosmetyczne niż rewolucyjne. Przewagą mechanizmu podzielonej płatności (ang. split payment) nad dotychczasowymi rozwiązaniami (np. odwróconą płatnością) jest długotrwałość i kompleksowość tego rozwiązania. Mechanizm podzielonej płatności, który będzie obowiązywał już od 1 lipca 2018 roku, to zupełna nowość w polskim systemie podatkowym. Nowość, z którą będzie się musiał zmierzyć każdy podatnik. Dlaczego każdy, skoro split payment ma być dobrowolny? Między innymi na to pytanie znajdą Państwo odpowiedź poniżej.

Split payment – nowe rozwiązanie w walce z oszustami

Metoda podzielnej płatności (MPP), czyli inaczej split payment, to kolejny instrument w rękach fiskusa w walce z wyłudzeniami podatku VAT. Stosowanie go jest na razie fakultatywne, a przedsiębiorcy którzy zdecydują się na ten rodzaj odprowadzania podatku od wartości dodanej mogą liczyć na korzyści w postaci zwrotu VAT na rachunek VAT w terminie 25 dni od daty złożenia rozliczenia, bez dodatkowych warunków czy obniżenie podatku od zapłaty w przypadku kiedy przedsiębiorca opłaci VAT przed ustawowym terminem zapłaty.

REKLAMA

Wzór formularza VAT-12 dostosowany do split payment

Ministerstwo Finansów opracowało nowy wzór formularza VAT-12, czyli skróconej deklaracji dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu. Zmiana ma na celu dostosowanie deklaracji do mechanizmu podzielonej płatności (tzw. split payment).

Firma bez ZUS, czyli spółka z o.o.

Jednym z częstszych, o ile nie najczęstszym pytaniem od naszych potencjalnych klientów jest: „Jak i czy w ogóle możliwe jest prowadzenie firmy bez opłacania ZUS?” Jest możliwe, jak najbardziej - w tym artykule postaramy się rozwinąć właśnie ten temat.

Jakie zmiany wprowadza Konstytucja Biznesu?

Z końcem kwietnia wszedł w życie pakiet ustaw, które składają się na Konstytucję Biznesu. Zmiany mają na celu uproszczenie formalności i ułatwienie firmom prowadzenie działalności.

9% CIT i "mały ZUS" poprawią rentowność MSP

Zarówno obniżony CIT dla MSP, jak i mały ZUS są rozwiązaniami inwestycyjnymi. Pozytywne konsekwencje w budżecie firm będą niemal natychmiastowe. Dzięki tym rozwiązaniom w Polsce będzie zakładanych jeszcze więcej firm, i będą się one szybciej rozwijać - powiedziała PAP szefowa Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz.

Obniżenie CIT do 9 proc. i niższy ZUS dla małych i średnich firm

Premier Mateusz Morawiecki zaproponował, że CIT spadnie dla małych i średnich firm z 15 do 9 proc. - byłby to najniższy poziom w UE. Ponadto przedsiębiorcy, których przychody nie są wyższe od 2,5 krotności minimalnego wynagrodzenia będą płacić niższy ZUS.

Mechanizm podzielonej płatności – czym jest i co wprowadza?

Już za kilka tygodni podatnicy VAT będą musieli zmierzyć się z nowym mechanizmem podzielonej płatności, który wprowadza znowelizowana ustawa o podatku VAT. Mechanizm split payment ma pomóc w uszczelnianiu poboru podatku od towarów i usług. Jak działa system podzielonej płatności, co się zmienia i jak przygotować firmę do nowych regulacji opowiada Gabriela Dulik, Product Owner, Controlling i Finanse w BPSC.

Własna działalność gospodarcza z zatrudnieniem na etacie – składki ZUS, urlopy

Niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, że na założenie działalności gospodarczej decydują się osoby, które są już zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Istotną w tej sytuacji kwestią są składki ZUS. Jakim ubezpieczeniom należy podlegać w tym przypadku? Czy osoba prowadząca własną działalność może świadczyć pracę na rzecz pracodawcy i korzystać z urlopów z tytułu zatrudnienia?

Obowiązkowy split payment od 2019 roku?

Pierwszym możliwym terminem jest 1 stycznia 2019 r., jeśli oczywiście przez te pierwsze 6 miesięcy okaże się, że mechanizm podzielonej płatności (split payment) działa sprawnie. System obowiązkowy wprowadzimy najpierw w tych branżach, w których obecnie stosujemy odwrotne obciążenie - mówi Wojciech Śliż, dyrektor departamentu VAT w Ministerstwie Finansów, w rozmowie z DGP.

Zmiany w prawie dla przedsiębiorców - ulga na start, działalność bez rejestracji

W tym roku przedsiębiorców czekają liczne zmiany w prawie. Część nowości zaczęła już obowiązywać, część wejdzie w życie już niebawem. Wśród najistotniejszych zmian jest m.in. ulga na start po założeniu działalności gospodarczej oraz możliwość prowadzenia działalności bez rejestracji, przewidziane w ustawie Prawa przedsiębiorców.

3 najważniejsze zmiany w przepisach na rok 2018

Początek 2018 r. przyniósł wiele zmian w przepisach. Niektóre z nich nakładają nowe obowiązki sprawozdawcze, inne ułatwiają prowadzenie działalności gospodarczej, a jeszcze inne zmieniają podejście do kosztów uzyskania przychodów. Poniżej zostały zebrane trzy najważniejsze zmiany przepisów, o których warto pamiętać w tym roku.

Skrócenie okresu przechowywania akt pracowniczych od 1 stycznia 2019 r.

Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją, która wejdzie w życie 1 stycznia 2019 roku, ma na celu skrócenie okresu przechowywania dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracownika z 50 do 10 lat, a także umożliwi pracodawcy prowadzenie i przechowywanie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy i akt osobowych pracownika w postaci elektronicznej.

Wysokość składki wypadkowej od 1 kwietnia 2018 r.

Na początku kwietnia 2018 roku zaczną obowiązywać nowe regulacje w zakresie składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Składka dla płatnika zgłaszającego do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż dziewięciu ubezpieczonych będzie obniżona do 1,67%, z obecnych 1,8%.

Zmiany w obszarze kadrowo-płacowym w 2018 roku

W roku 2018 wchodzi w życie szereg nowych przepisów oraz nowelizacji w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, które mogą znacząco wpłynąć na pracę specjalistów do spraw personalnych. Chodzi o zmiany w zakresie mi.in. wysłania jednego przelewu do ZUS, usunięcia limitów w płaceniu składek dla najwyżej zarabiających czy rozporządzenia unijnego o ochronie danych osobowych. Co jeszcze zmieni się w 2018 roku w obszarze kadrowo-płacowym?

ZUS rozliczy PIT-y emerytów i rencistów którzy nie dorabiali

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozliczy podatki emerytów i rencistów, którzy w 2017 roku pobierali świadczenia z ZUS i nie dorabiali. Ci emeryci i renciści, którzy pracowali, pobierając jednocześnie świadczenia z ZUS, sami muszą wypełnić PIT-a i złożyć go w urzędzie skarbowym.

Zmiany w prawie dla przedsiębiorców w 2018 r.

Wprowadzenie ułatwień w wykonywaniu działalności gospodarczej to główny cel projektu ustawy Prawo przedsiębiorców, który zastąpi obecnie obowiązującą ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Nowe regulacje mają zacząć obowiązywać w 2018 r.

Podważenie podlegania ubezpieczeniom przez ZUS - postępowanie i konsekwencje

Podważenie podlegania ubezpieczeniom przez ZUS ma na celu wykazanie pozorności zawartej umowy, w celu skorzystania z zasiłku. Postępowanie tego rodzaju występuje najczęściej w przypadku umów o pracę, gdzie istnieją podejrzenia, że umowa została zawarta właśnie na potrzeby skorzystania z zasiłku. Przeprowadzane przez ZUS kontrole nie skupiają się jedynie na stwierdzeniu pozorności zawartej umowy, bo np. przy umowie o dzieło mogą dotyczyć przedmiotu zawartej umowy. Zakres kontroli obejmuje także osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Pierwsza e-składka dla prowadzących jednoosobową działalność do 10 stycznia 2018 r.

Dla prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, opłacających składki ubezpieczeniowe wyłącznie za siebie, termin opłacenia pierwszej e-składki, za grudzień 2017 roku mija 10 stycznia. O czym należy pamiętać?

Składki ZUS 2018 - przedsiębiorcy

Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił informacji w sprawie najniższej podstawy wymiaru składek oraz kwot składek na ubezpieczenia społeczne oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i na Fundusz Pracy za miesiące styczeń - grudzień 2018 r. dla przedsiębiorców, osób z nimi współpracujących, twórców i artystów, wolnych zawodów i niektórych innych grup ubezpieczonych.

Ustawa o małej działalności gospodarczej - niższe składki ZUS od 2019 r.

Wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz wskazała, że projekt ustawy o tzw. małej działalności gospodarczej trafi pod obrady Sejmu w pierwszym lub drugim tygodniu grudnia. Przedsiębiorcy mogliby zatem płacić obniżone składki od początku 2019 r.

Przedsiębiorcy chcą zmian w przepisach o split payment

Przedsiębiorcy przedstawili swoje uwagi do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza mechanizm podzielonej płatności (split payment). Apelują m.in. o wprowadzenie możliwości dokonania płatności z rachunku VAT składek należnych za ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i Fundusz Pracy podatnika prowadzącego indywidualną działalność gospodarczą.

Odsetki za opóźnienia w opłacaniu składek ZUS

Przedsiębiorca, który niewłaściwie naliczy wysokość składek musi się liczyć z tym, że na jego koncie ZUS powstanie niedopłata. W efekcie powstałych „niedoborów” ZUS zacznie naliczać karne odsetki. W takiej sytuacji należy jak najszybciej zrobić dopłatę, natomiast w przypadku poważniejszego zadłużenia wystąpić z wnioskiem o rozłożenie długu na raty.

Jak podpisać elektroniczne zwolnienie lekarskie (e-ZLA) – bezpłatny certyfikat z ZUS dla lekarzy

Zakład Ubezpieczeń poinformował, że od 1 grudnia na portalu PUE ZUS udostępniona została lekarzom nowa metoda podpisywania elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA) – bezpłatny certyfikat z ZUS.

Jeden przelew do ZUS od 1 stycznia 2018 r.

Kolejne udogodnienia w ZUS dla przedsiębiorców. Od 1 stycznia 2018 r. przedsiębiorcy będą opłacać składki ZUS jednym przelewem, a nie jak dotychczas trzema czy nawet czterema przelewami. Musimy pamiętać, iż rachunki bankowe służące obecnie do opłacania składek ZUS będą aktywne jedynie do 29 grudnia br., w związku z tym wszystkie przelewy dokonane na te rachunki po tym dniu wrócą na konto przedsiębiorcy.

E-składka od 1 stycznia 2018 r. - jak wyliczyć i zaksięgować?

1 stycznia 2018 roku wchodzą nowe zasady opłacania składek ZUS oraz nowe rachunki do opłacania składek. Jak więc opłacić składkę za grudzień, a jak - od nowego roku? Co w przypadku zaległości do ZUS? Co jeśli nie dostaniemy numeru rachunku?

Oszustwo "na pracownika ZUS”

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzegł w komunikacie z 21 listopada 2017 r. przed kolejnym sposobem oszustwa "na pracownika ZUS”. Tym razem chodzi o dziedziczenie środków z subkonta w ZUS i konta w OFE.

Delegacja czy oddelegowanie?

Na to pytanie powinien odpowiedzieć sobie każdy pracodawca, który wysyła swojego pracownika do pracy za granicą. Właściwe zakwalifikowanie wyjazdu pracownika wpływa na zakres świadczeń przysługujących mu z tytułu wyjazdu oraz na obowiązki pracodawcy.

Ministerstwo Finansów będzie zabiegać o obowiązkowy split payment

Sejm zgodził się już na dobrowolny split payment. Ministerstwo Finansów na tym jednak nie poprzestaje i chce nałożyć na niektóre branże obowiązek stosowania split paymentu. Zgodę na to musi jednak wyrazić Komisja Europejska.

Środowisko pracodawców popiera rozwiązania zawarte w Konstytucji Biznesu

Rozwiązania zawarte w Konstytucji Biznesu mają poparcie środowisk pracodawców - wynika ze stanowiska Rady Pracodawców RP. Pracodawcy popierają między innymi takie propozycje zmian prawnych, jak wprowadzenie zasady domniemania uczciwości przedsiębiorcy oraz zasady przyjaznej interpretacji przepisów.

Spóźniona zapłata lub niedopłata składek ZUS - co musi zrobić płatnik

Zakład Ubezpieczeń społecznych udzielił wyjaśnień jak powinien postąpić płatnik składek na ubezpieczenia społeczne w sytuacji gdy zauważył swoją niedopłatę lub spóźnioną zapłatę składek ZUS. Publikujemy poniżej tą informację.

Split payment - banki nie pobiorą opłat za prowadzenie rachunków VAT

Sejmowa komisja finansów publicznych nie wyraziła zgody na to, żeby – po wprowadzeniu podzielonej płatności w VAT (tzw. split payment) - umożliwić bankom pobieranie opłat za prowadzenie rachunków VAT, co postulował sektor bankowy. Przypomnijmy, że nowe przepisy nakładają na banki i SKOK-i obowiązek założenia wszystkim podatnikom rachunków VAT. Możliwości dysponowania środkami z rachunku VAT będą ograniczone do zapłaty zobowiązania VAT do urzędu skarbowego lub zapłaty kwoty odpowiadającej kwocie VAT z faktury otrzymanej od swojego kontrahenta.

Od 1 stycznia 2019 r. zostanie skrócony okres przechowywania akt pracowniczych

Obecne przepisy przewidują obowiązek prowadzenia dokumentów pracowniczych przez okres 50 lat. Proponowane zmiany skracają ten termin do 10 lat. Projekt ustawy zakłada także zmiany w zakresie formy prowadzenia akt oraz wypłaty wynagrodzeń dla pracowników. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

Split payment od 1 kwietnia 2018 r.

Podatnicy VAT nigdy nie narzekali na brak nowych przepisów. Kolejną, bardzo ważną nowością będzie mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment), który ma zacząć obowiązywać od 1 kwietnia 2018 r. Aktualnie nad tymi przepisami pracuje Sejm.

Układ ratalny przedsiębiorcy z ZUS

Podpisanie przez przedsiębiorcę umowy o rozłożeniu na raty zaległości wobec ZUS niesie za sobą kilka korzyści. Zawarcie układu ratalnego powoduje, że od składek, które rozłożono na raty ZUS nie na liczy odsetek za zwłokę, i to w dodatku od dnia następującego po dniu złożenia przez przedsiębiorcę wniosku w tej sprawie. W miejsce odsetek, ZUS naliczy opłatę prolongacyjną na zasadach i w wysokości przewidzianej w ordynacji podatkowej.

Split payment w VAT od 1 kwietnia 2018 r.

Rada Ministrów na posiedzeniu w dniu 19 września przyjęła projekt nowelizacji ustawy o VAT zakładający wprowadzenie podzielonej płatności w VAT (tzw. split payment). Nowe przepisy mają wejść w życie 1 kwietnia 2018 r.

Wyższa składka ZUS przedsiębiorców w 2018 r.

W 2018 r. minimalne wynagrodzenie wzrośnie do 2 100 zł, co spowoduje że, składka ZUS dla przedsiębiorców ze stażem krótszym niż 2 lata wzrośnie do prawie 500 zł miesięcznie.

Podstawa wymiaru zasiłków dla pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 8 września 2017 r. udzielił wyjaśnień jak prawidłowo ustalać podstawę wymiaru świadczeń w razie choroby i macierzyństwa przysługujących pracownikom zatrudnionym za granicą u polskich pracodawców. W tych wyjaśnieniach eksperci ZUS omawiają zasady udzielania tych świadczeń (zasiłków) i prezentują liczne przykłady rozliczeń.

Łatwo zgłosić firmę do ZUS

Obowiązujące od maja 2017 r. przepisy uprościły początkującym przedsiębiorcom zgłoszenie siebie do ubezpieczeń w ZUS. Zgłoszenie do ZUS przedsiębiorca może dołączyć zarówno do wniosku sporządzonego elektronicznie, jak i do wypełnionego w formie papierowej – w tym przypadku dokument ubezpieczeniowy przedsiębiorca składa razem z wnioskiem CEIDG-1 w organie ewidencyjnym. Wszystkie dane przekazywane są do ZUS automatycznie.

Indywidualne rachunki w ZUS dla przedsiębiorców od 2018 r.

Od 1 stycznia 2018 roku prowadzący działalność gospodarczą otrzymają nowe, indywidualne numery rachunków składkowych (NRS), na które odprowadzać będą sumę należnych składek ZUS. Natomiast obecne rachunki, na które płatnicy wpłacają składki zostaną zamknięte.

Ulgi w spłacie lub umorzenie składek ZUS dla przedsiębiorców poszkodowanych w nawałnicach

Przedsiębiorcy, który ponieśli straty w wyniku sierpniowych nawałnic i mają problemy z opłaceniem składek ZUS mogą liczyć na pomoc. ZUS odroczy termin płatności składek bieżących, rozłoży zobowiązanie na raty, a nawet w wyjątkowych sytuacjach, umorzy należności.

Nowe druki wniosku o zasiłek opiekuńczy (Z-15A, Z-15B)

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że od 5 września 2017 r. udostępnił nowe druki wniosku o zasiłek opiekuńczy, które zastąpiły dotychczasowy formularz Z-15.

Nowy projekt wprowadzający split payment wymaga poprawek

Nowy projekt ustawy o VAT, który zakłada wprowadzenie mechanizmu split payment (podzielonej płatności w VAT) uwzględnia niektóre z uwag zgłoszonych przez pracodawców, np. skrócenie terminu i ograniczenie przesłanek odmowy zwolnienia pieniędzy z rachunku VAT, brak możliwości przedłużenia terminu zwrotu podatku na konto VAT. Nadal jednak wiele ze zgłoszonych uwag pozostaje aktualnych i powinny zostać uwzględnione - uważa Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan.

Druki ZUS 2017 - uproszczenia i nowe symbole

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że od ponad roku pracuje nad optymalizacją i uproszczeniem formularzy. Zmienił się ich wygląd, zrezygnowano z części pól i sekcji, a komunikaty i opisy pól napisane zostały przyjaznym, prostym językiem. Oprócz tego część formularzy zmieniła nazwę lub symbol. Niektóre druki zostały wyeliminowane albo zastąpiono kilka formularzy jednym. Od kwietnia 2017 r. ZUS udostępnił ok. 40 nowych wzorów formularzy. Nad kolejnymi cały czas trwają prace.

REKLAMA