Nasza firma realizuje część obiektu budowlanego, którą wykonujemy za pośrednictwem podwykonawcy. Umowę z podwykonawcą zawarliśmy na następujących warunkach:• podwykonawca realizuje roboty montażowe z materiału będącego naszą własnością,• nasza firma zapewnia odpowiednie projekty, wszelkie niezbędne materiały oraz organizuje zaplecze budowy: rusztowania, przyłącza do poboru prądu i wody itp. Podwykonawca wystawia fakturę za wykonane usługi, np. montaż posadzki. Nie obciążamy go kosztami rusztowań, prądu ani innych materiałów, gdyż zgodnie z umową zamawiamy u niego tylko usługę, a sami jesteśmy zobowiązani zapewnić wszelkie warunki umożliwiające jej wykonanie. Czy taki sposób rozliczenia z podwykonawcą jest prawidłowy?
Przekształcenia spółek: Zmiana formy prawnej, w jakiej jest prowadzone przedsiębiorstwo, może wynikać z rozwoju spółki, możliwości finansowania jej działalności, zwiększenia możliwości pozyskania kapitału, a także z przepisów prawa. W każdym jednak przypadku przekształcenie wywołuje określone skutki podatkowe, szczególnie w sferze podatków dochodowych.
Dwa lata temu rozpoczęłam działalność gospodarczą, otwierając sklep spożywczy. Niestety, obecnie muszę go zlikwidować. Wiem, jak postąpić z towarami, natomiast moje pytanie dotyczy kasy fiskalnej, którą zainstalowałam praktycznie od początku prowadzenia działalności. Czy mogę ją sprzedać, czy też powinnam oddać do jakiegoś punktu, który zajmuje się niszczeniem kas?
Zamierzam założyć własną firmę, której głównym przedmiotem działalności będzie produkcja spodów do obuwia. Jednak ze wstępnego rozeznania rynku zorientowałem się, że większość materiałów potrzebnych do produkcji będę zmuszony kupować za granicą. Prawdopodobnie więc większość poniesionych przeze mnie kosztów będzie w euro. Ponieważ nie stać mnie jeszcze na zatrudnienie odpowiednich pracowników, muszę wiedzieć, jak rozliczać wydatki poniesione w euro? Czy powinienem je przeliczać na złote, jak się do tego zabrać?
Prowadzę jednoosobowo działalność gospodarczą i samodzielnie rozliczam się z fiskusem. Ostatnio w maju 2005 r. urząd skarbowy wytknął mi nieprawidłowości w zeznaniu za 2002 r. Po wezwaniu na przesłuchanie poinformowano mnie, że uszczuplenie wynosi 1800 zł. Po zbadaniu tej kwestii okazało się, że tak jest w istocie, choć działo się to bez mojej wiedzy. Chcę zapłacić te pieniądze, ale powiedziano mi, że będę odpowiadał również za wykroczenie skarbowe. Czy to prawda?
W wyniku kontroli podatkowej stwierdzono, że powinnam być podatnikiem VAT czynnym już w 2002 (od października) i 2003 roku. Obliczono mi kwotę należną VAT do zapłaty przyjmując, że wpis w książce podatkowej jest kwotą brutto. Czy muszę zrobić korektę zeznań rocznych za te lata? W 2003 r. mój dochód wynosił: 25 311,78 (64 751,49 - przychód i 39 439,71 - koszty). Jeżeli zmienię kwotę przychodu na netto, to dochód zmieni się na kwotę 17 912,90 (przychód - 57 352,61, koszty - 39 439,71). Czy powstałą nadpłatę w zakresie podatku dochodowego mogę przekazać na konto zaległego VAT? W maju 2004 r. zadeklarowałam zostanie podatnikiem VAT, ale za styczeń-kwiecień tego roku nie odprowadzałam podatku. Czy powinnam wystawić korekty do rachunków wystawionych na podstawie ordynacji podatkowej, czy też w ich miejsce należy wystawić faktury VAT? Czy mój odbiorca będzie mógł odliczyć VAT z takich faktur?