REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

ESG na zawsze zmieni rynek logistyczny w Europie

Zakres ingerencji w rynek logistyczny, jaki przyniesie dyrektywa CSRD i nowy standard raportowania ESG jest wciąż niedoceniany. W praktyce dotknie od niemal wszystkich podmiotów działających w unijnym sektorze TSL, także tych przedsiębiorstw, które nie będą objęte bezpośrednim obowiązkiem sprawozdawczym. Katalog możliwych zagrożeń jest przy tym tak obszerny, że nowe wymogi mogą decydować o pozycji poszczególnych operatorów, a niektórych wyeliminować z rynku. Możliwy jest także powszechny greenwashing, ale również fiasko zrównoważonej legislacji. 

Atestacja sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju

Na mocy dyrektywy CSRD zmodyfikowano przepisy dyrektywy 2006/43/WE regulującej ustawowe badania rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych. W wyniku tych zmian dyrektywa 2006/43/WE określa teraz również zasady atestacji rocznej i skonsolidowanej sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Wprowadzenie spójnych zasad dotyczących atestacji raportowania będzie kluczowe dla zapewnienia wiarygodności informacji ujawnianych przez obowiązane jednostki.

CSR i ESG – czym się różnią? Rośnie znaczenie ESG - czy CSR jest nadal ważna?

Razem ze wzrostem popularności strategii ESG wśród firm, dochodzi do coraz większej ilości błędów w zakresie odróżniania jej od koncepcji CSR. Pojęcia te, choć bardzo sobie bliskie, mają własną charakterystykę i inne znaczenie. Niedostrzeganie różnic pomiędzy nimi może zahamować wzrost firmy, a nawet prowadzić do nieświadomego podejmowania działań niezgodnych z prawem. Jak zatem odróżnić obie te koncepcje i zadbać o odpowiedzialny wzrost przedsiębiorstwa?

Odpowiedzialność przewoźnika w tranzycie – co trzeba wiedzieć. Procedury, dokumenty

Odpowiedzialność przewoźnika w tranzycie to przede wszystkim znajomość procedur i wymaganych dokumentów , zwłaszcza dokumentu celnego T1 – pisze Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Dyrektywa CSRD. Nowe obowiązki firm w zakresie zrównoważonego rozwoju od 2024 roku

Dyrektywa CSRD wprowadzi nowe wymogi w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju. Przedsiębiorstwa będą musiały uwzględniać w swoich sprawozdaniach finansowych (sprawozdaniu z działalności) kwestie środowiskowe, społeczne, prawa człowieka oraz ład korporacyjny. Dla części firm wymóg będzie obowiązywał już od 2024 r. i może mieć znaczący wpływ na ich sposób prowadzenia działalności.

Reklama kontekstowa w wyszukiwarce Google - przełomowy wyrok

Właściciel portali Internetowykantor.pl i Walutomat musi przeprosić i zapłacić odszkodowanie na rzecz Cinkciarz.pl, zaprzestać bezprawnych działań oraz wpłacić pieniądze na wskazany cel społeczny – tak orzekł Sąd Okręgowy w Poznaniu. To skutek reklamowania się z użyciem słów kluczowych zawierających oznaczenia konkurenta w Google Ads (wcześniej AdWords). To przełomowy wyrok, nie tylko w Polsce. Prawnicy praktyki procesowej SSW Pragmatic Solutions oraz kancelarii SK&S wspierali Cinkciarz.pl w procesie.

Delegowanie kierowców w transporcie drogowym - rząd przyjął projekt ustawy. Co się zmieni?

23 maja 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, przedłożony przez ministra infrastruktury. Projekt dostosowuje polskie prawo do przepisów unijnych, jeśli chodzi o delegowanie kierowców w sektorze transportu drogowego, w ramach tzw. Pakietu Mobilności I. Chodzi m.in. o ułatwienie poprawy warunków pracy kierowców oraz warunków prowadzenia działalności przedsiębiorstw transportowych.

Ochrona firmy ważniejsza od natychmiastowej zapłaty podatku. Ważny wyrok dla przedsiębiorców dotkniętych kryzysem

Fisku zażądał od firmy natychmiastowej zapłaty 30 000 zł podatku za okres 5 lat wstecz. Przedsiębiorca wniósł o wstrzymanie wykonania tej decyzji wskazując na niebezpieczeństwo wyrządzenia tym nieodwracalnej szkody, pozbawienia go możliwości wypłacania pracownikom wynagrodzeń i dalszego prowadzenia działalności gospodarczej. Do jego wniosku przychylił się NSA stwierdzając, że wykonanie zaskarżonej decyzji może spowodować trudne do odwrócenia skutki. To bardzo ważny wyrok dla przedsiębiorców egzemplifikujący, że to prowadzona przez przedsiębiorców, dająca miejsca pracy działalność jest dobrem wyższym wobec interesu fiskusa.

REKLAMA

Uchylono zakaz importu towarów rolno-spożywczych z Ukrainy. W przypadku czterech produktów możliwy jest jedynie tranzyt przez Polskę

Komisja Europejska osiągnęła porozumienie z Polską i czterema innymi krajami unijnymi, które wprowadziły zakaz przywozu ukraińskich towarów. To dobra informacja dla importerów produktów rolno-spożywczych z Ukrainy oraz firm transportowo-spedycyjnych, które zajmują się ich obsługą. Nadal jednak obowiązują restrykcje na cztery produkty, możliwy jest jedynie ich tranzyt przez nasz kraj.

Przewóz zboża, jaj, mięsa drobiowego i produktów pszczelich objęty systemem SENT - obowiązki i kary

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że od 21 kwietnia 2023 r. systemem SENT jest objęty przewóz zboża, jaj, mięsa drobiowego i produktów pszczelich. Podmioty uczestniczące w przewozie tych produktów rolnych mają obowiązek zgłaszania do rejestru SENT przewozów dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć takich towarów, a także ich przewozów pomiędzy innymi państwami członkowskimi UE przez terytorium Polski. Przewoźnicy dodatkowo obowiązani są do przekazywania danych geolokalizacyjnych. Za niewykonanie obowiązków określonych w ustawie grożą sankcje.

Czy fundacja rodzinna jest dobrym sposobem na zabezpieczenie rodzinnego majątku?

Już 22 maja 2023 r. wchodzi w życie ustawa o fundacji rodzinnej, dzięki której będzie można uniknąć rozdrobnienia majątku firmowego i rodzinnego przez członków rodziny po śmierci pierwotnego założyciela firmy. Celem nowych przepisów jest budowanie kapitału na całe pokolenia oraz jego akumulacja i zaspokojenie bieżących potrzeb rodziny. Komu w szczególności będzie przydatna fundacja rodzinna i jakie warunki należy spełniać by móc ją założyć? 

Czym jest ubezpieczenie ryzyk cybernetycznych?

Na czym polega ubezpieczenie ryzyk cybernetycznych? Przed czym chroni i jakie szkody pokrywa?

Obsługa logistyczna e-handlu w 2023 roku da stabilny zysk, ale łatwo nie będzie

Koniec wysokich lotów w dynamice e-commerce nie oznacza normalizacji w sektorze logistycznym obsługującym ten rynek. W najbliższych latach cała branża sporo zarobi, zwłaszcza operatorzy krajowi, ale zaspokojenie klienta detalicznego będzie coraz trudniejsze. E-konsument jest bowiem wyjątkowo niestabilny, tym bardziej w trudnych czasach. Dziś dla niego najważniejszy jest koszt dostawy i zwrotu, jutro wygoda, a pojutrze klimat, za ochronę którego mało kto chce dopłacać, choć postulaty w tym zakresie bywają dość radykale. 

Fundacja rodzinna - do czego może się przydać firmom rodzinnym

22 maja 2023 r. wejdzie w życie ustawa o fundacji rodzinnej. Jakie zmiany w działalności firm rodzinnych przyniesie ta ustawa? Co trzeba wiedzieć o nowych przepisach?

Czy każde naruszenie RODO daje prawo do odszkodowania?

Aby uzyskać odszkodowanie z tytułu naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych (RODO), trzeba wykazać trzy zasadnicze przesłanki: naruszenie RODO, szkodę majątkowa lub niemajątkową wynikającą z tego naruszenia i związek przyczynowy między szkodą a naruszeniem.

RODO - czym jest prawo do uzyskania kopii danych osobowych. Wyrok TSUE z 4 maja 2023 r.

Prawo do uzyskania „kopii” danych osobowych oznacza przekazanie osobie, której dane dotyczą, wiernej i zrozumiałej kopii wszystkich tych danych. Prawo to obejmuje prawo do uzyskania kopii fragmentów dokumentów, całych dokumentów lub wyciągów z baz danych, które zawierają te dane, jeżeli jest to niezbędne, aby umożliwić osobie, której dane dotyczą, skuteczne wykonywanie praw przyznanych jej przez RODO.

Egzekwowanie odpowiedzialności za szkody w środowisku. Co może pokryć ubezpieczenie środowiskowe?

W Polsce świadomość przedsiębiorców na temat możliwości spowodowania szkód w środowisku wskutek prowadzenia działalności nie zawsze jest wysoka. Jednak to właśnie skuteczna egzekucja odpowiedzialności za tego typu sytuacje sprawia, że świadomość rośnie. Jeśli ryzyko zapłacenia za wyrządzone szkody staje się realne, to i świadomość ekologiczna nagle się zwiększa. Rośnie też potrzeba ubezpieczenia się na wypadek sytuacji, za które możemy stać się odpowiedzialni w przyszłości.

Przedawnienie zobowiązań podatkowych a pandemia COVID-19 – uchwała NSA

Czy w okresie pandemii COVID-19  bieg terminów przedawnienia zobowiązań podatkowych został zawieszony? Na to pytanie odpowiedział 27 marca 2023 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale podjętej w składzie 7 sędziów.

Przechodzenie UE do gospodarki neutralnej klimatycznie - skutki dla pracowników. Kto poniesie największe koszty i ciężary transformacji?

Społeczne skutki przejścia UE do gospodarki neutralnej klimatycznie oraz wybrane instrumenty ich łagodzenia w ramach sprawiedliwej transformacji (tzw. Just Transition) omawiają eksperci z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego.

Dzień Ziemi przez pryzmat ubezpieczeń środowiskowych

22 kwietnia obchodzony jest Dzień Ziemi. To dobra okazja, by wskazać na korzyści z ubezpieczeń środowiskowych, które mogą w pokryć w szczególności koszty działań zapobiegawczych, remediacji, czy obrony prawnej.

Logistyka będzie polskim magnesem przyciągającym inwestycje po decouplingu

Polska jest w globalnej czołówce państw, które będą celem relokacji przemysłu i źródeł zaopatrzenia nie tylko z Chin, ale także innych części świata. Tak przynajmniej wskazują profesjonaliści zarządzający globalnymi łańcuchami dostaw. Rozprzęganie światowej gospodarki dzieje się obecnie głównie w sferze deklaracji, ale jeśli obietnice zostaną spełnione, to polski sektor logistyczny będzie jednym z tych obszarów gospodarki, które zadecydują o atrakcyjności naszego kraju dla inwestorów.

Jak usprawnić organizację i rozliczanie podróży służbowych w firmie? Polityka podróży, automatyzacja rezerwacji i akceptacji

Pandemia oraz lockdown w ostatnich latach sprawił, że transformacja cyfrowa nie jest już wyborem, a koniecznością. By zachować konkurencyjność polskie firmy muszą dostosować się do zmian i zacząć korzystać z nowych narzędzi i rozwiązań. Jednym z nich na pewno będzie automatyzacja, która znacząco może skrócić czas, który pracownicy przeznaczają na niepotrzebnie przeciągające się zadania, np. rozliczanie podróży służbowych.

Działalność gospodarcza a usługi na rzecz byłego pracodawcy – podatki i składki ZUS

Pracownicy często zastanawiają się, czy zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę jest dla nich najkorzystniejszym rozwiązaniem. Zdarzają się sytuacje, w których prowadzenie własnej działalności i świadczenie usług na podstawie B2B pozwala osiągnąć więcej korzyści. Jednakże należy dokładnie przeanalizować kwestie związane z prowadzeniem działalności na rzecz byłego bądź obecnego pracodawcy, ponieważ nałożone zostały pewne ograniczenia w tej kwestii. Na co powinna zwrócić uwagę osoba, która chciałaby zmienić formę współpracy z pracodawcą z umowy o pracę na świadczenie usług B2B (tzw. samozatrudnienie)?

Transport z Ukrainy na teren UE. 7 dobrych praktyk dla firm transportowych - procedury, dokumentacja, obowiązki, przepisy

Polscy przewoźnicy nieraz już udowodnili, że potrafią dostosowywać się do zmieniających się warunków geopolitycznych i rynkowych. Obecnie tocząca się wojna w Ukrainie nie przerwała łańcucha dostaw, choć transport towarów może być wydłużony. Dlatego tak ważna jest znajomość wszystkich aktualnie wymaganych procedur i dokumentów, by przewozy były realizowane bez zakłóceń.

NFT – technologia zbyt ważna, żeby upaść. W 2023 roku wyjdzie z mroku

Finansowa piramida, spekulacja, a w najlepszym wypadku zabawka celebrytów. W ostatnich miesiącach takie określenie NFT nie należy do rzadkości. Technologia ta powstała jednak głównie po to, aby w zdecentralizowanej przestrzeni uwierzytelniać prawo własności. Z NFT już wkrótce będziemy korzystać nie tylko w metaświatach, ale mogą one zastąpić notariuszy i innych urzędników przy poświadczaniu transakcji, a wykorzystywanie ich w rozwiązaniach biznesowych i ekonomicznych będzie standardem.

40% sklepów internetowych w Europie oszukuje klientów. Na czym polegają praktyki manipulacyjne w e-handlu?

Komisja Europejska i krajowe organy ds. ochrony konsumentów z 23 państw członkowskich, Norwegii i Islandii opublikowały wyniki akcji kontrolnej stron internetowych związanych z handlem detalicznym. Kontrola objęła 399 sklepów internetowych. Manipulacyjne praktyki internetowe wykryto w 148.

Sprzedaż internetowa: dropshipping. Kwestie podatkowe

Sprzedaż internetowa może przybierać różne formy. Decyzja o sposobie prowadzenia droppshipingu, często rzutuje na kwestie wyboru formy opodatkowania. Jak formy dropshippingu wpływają na wybór formy opodatkowania? Co o droppshipingu myśli Krajowa Informacja Skarbowa oraz sądy?

Firma w Niemczech - podatki, kontrole podatkowe

W Niemczech obowiązuje dużo wyższa niż w Polsce kwota wolna od podatku, można też płacić niższy podatek dochodowy i korzystać z różnych ulg fiskalnych. Tego rodzaju preferencje zachęcają Polaków do zakładania firm w Niemczech. Trzeba też wiedzieć, że przez pierwsze dwa lata prowadzenia biznesu w Niemczech należy co miesiąc składać deklarację VAT. A chcąc korzystać z większości przywilejów, trzeba być niemieckim rezydentem. Szczegółowa analiza może wykazać, że w konkretnym przypadku bardziej opłaca się rozliczać i prowadzić działalność w Polsce. Z reguły dot. to jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG). Prowadząc firmę w Polsce, można wybrać spośród różnych dostępnych form podatku dochodowego. Natomiast w Niemczech im wyższe są dochody, tym większy jest ich procentowy udział w podatku. Różnicą jest też to, że gdy dochód przekracza 24,5 tys. euro rocznie, niemieckie przedsiębiorstwa muszą płacić podatek od działalności gospodarczej. Ponadto warto mieć na uwadze, że w Niemczech możemy się spodziewać skrupulatnych i długotrwałych kontroli podatkowych.

Brak prądu - jak się zabezpieczyć

Jak się zabezpieczyć przed okresowymi przerwami w dostawach energii elektrycznej (czasowe blackouty). Zwłaszcza zimą, przy niskich temperaturach i obfitych opadach śniegu może dojść do awarii sieci energetycznych. Można się przed nimi zabezpieczyć korzystając z zasilania awaryjnego w postaci przetwornic z akumulatorem lub bardziej zaawansowanych magazynów energii w połączeniu z instalacją fotowoltaiczną.

Zmiany prawa 2022/2023 - 10 najważniejszych zmian dla biznesu i firm

Przedsiębiorcy chcieliby, żeby rok 2023 przyniósł większą stabilność prawa. Z pewnością zmianą na lepsze byłoby ograniczenie tworzenia nowych przepisów. Gdyby nie zmieniały się one co kilka miesięcy wzrosłaby pewność w planowaniu nowych inwestycji, a co za tym idzie pojawiłaby się szansa na progres ekonomiczny. Jak zatem wygląda sytuacja prawna dla biznesu w 2023 roku? Chociaż w porównaniu z latami 2021-2022 nowych regulacji nie wydaje się aż tak wiele, warto zwrócić uwagę na te najważniejsze. W artykule wskazujemy 10 kluczowych nowelizacji z przełomu 2022 i 2023 roku.

20 tys. firm założyli w 2022 roku Ukraińcy w Polsce

Obywatele Ukrainy zakładają w Polsce przede wszystkim jednoosobowe działalności gospodarcze. – W 2022 roku w okresie styczeń–grudzień powstało ich ok. 15–16 tys., kolejne ponad 4 tys. to spółki z udziałem kapitału ukraińskiego – mówi Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, który przygotował na ten temat raport. Stale wprowadzane są ułatwienia, które pozwolą Ukraińcom sprawniej zarówno otwierać swoje firmy w Polsce, jak i przenosić je z Ukrainy. Wciąż jednak jest to dla nich dość skomplikowany proces. 40 proc. jako główną barierę rozwoju biznesu wskazuje brak doświadczenia na polskim rynku.

Zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii - polscy przewoźnicy stracili część uprawnień

Zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii, wynikające z umowy o handlu i współpracy (TCA), stały się faktem. Unijni przewoźnicy utracili część uprawnień, które przysługiwały im dotąd w UK. Może to oznaczać utrudnienia, a nawet paraliż przewozów, które były dotychczas wykonywane na terenie Wielkiej Brytanii. 

Informacja o obniżonej cenie towaru lub usługi - nowy obowiązek sprzedawców od 1 stycznia 2023 r.

Obowiązek uwidaczniania, obok ceny i ceny jednostkowej, również informacji o obniżonej cenie towaru lub usługi zakłada rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii dotyczące uwidaczniania cen towarów i usług - przekazał PAP resort. Rozporządzenie wchodzi w życie 1 stycznia 2023 r. - dodano.

Prowadzenie działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych a Polski Ład

Polski Ład to jeden z najobszerniejszych pakietów zmian w prawie podatkowym na przestrzeni lat. Dotyczy nie tylko osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej i przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, ale także spółek prowadzących działalność gospodarczą. Choć do tej pory pojawiło się kilka nowelizacji, to regulacja nadal zawiera wiele niejasności. Jakie zmiany wprowadzi Polski Ład dla przedsiębiorców działających na terenie specjalnych stref ekonomicznych?

Niemiecki urząd skarbowy wzywa do wyjaśnień w sprawie działalności gospodarczej (Gewerbe) – co zrobić

W ostatnich dniach pojawia się coraz więcej zapytań ze strony osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (Gewerbe) w Niemczech w sprawie pomocy w kontaktach z polskim lub niemieckim urzędem skarbowym.

Zakup terminala płatniczego a odliczenia i preferencje podatkowe - PIT, CIT, VAT

Zakup terminala płatniczego daje możliwość odliczeń podatkowych w PIT lub CIT oraz szybszego zwrot VAT. Jak działa tzw. ulga na terminal?

Z końcem 2022 roku przedawnią się faktury z 2020 roku

Z końcem 2022 roku przedsiębiorcom mogą przepaść miliardy złotych z faktur wystawionych dwa lata temu. Z upływem 31 grudnia 2022 r. przedawnią się bowiem faktury z 2020 roku. Należności można jednak odzyskać, jeśli przedsiębiorcy już teraz zdecydują się na windykację polubowną.

Wyrok w postępowaniu gospodarczym jako tytuł zabezpieczenia

Nieprawomocny wyrok sądu pierwszej instancji w postępowaniu odrębnym w sprawach gospodarczych - uwzględniający powództwo o roszczenie pieniężne albo świadczenie innych rzeczy zamiennych - jest tytułem zabezpieczenia.

Handel węglem - wymogi prawne, świadectwo jakości, akcyza

Prowadzę detaliczną sprzedaż węgla (dla gospodarstw domowych i firm). Węgiel jest kupowany przez tzw. odbiorców końcowych, na potrzeby własne. Jestem zgłoszony do akcyzy i składam deklaracje. Chciałbym zająć się handlem węgla hurtowo, na większą skalę (do dalszej odsprzedaży). Czy potrzebne są jakieś dodatkowe koncesje, zezwolenia itp.?

Zakazane i nieważne umowy między przedsiębiorcami - porozumienia antykonkurencyjne

Umowy pomiędzy przedsiębiorcami mogą zostać uznane za zakazane i nieważne w przypadku, gdy ich bezpośrednim lub pośrednim celem jest m.in. ustalenie warunków inwestycji z podmiotami trzecimi w sposób, który prowadzi do uprzywilejowania jednych podmiotów względem innych co może skutkować stosowaniem wyższych cen czy niższą jakością usług.

Wywóz i tranzyt towarów dual-use – zezwolenia, oświadczenie użytkownika końcowego

W związku z wojną na Ukrainie, towary (produkty) typu dual-use zyskały na szczególnym znaczeniu. Istotna stała się również możliwość jak najszybszej realizacji tego rodzaju zamówień. Warto przyjrzeć się regulacjom prawnym, które obowiązują w tym zakresie.

Jak wybrać biuro rachunkowe?

Jak wybrać dobre, kompetentne biuro rachunkowe? Jakie są najważniejsze kryteria wyboru biura rachunkowego? Wyjaśnia Marta Kusek, właścicielka biura rachunkowego, posiadająca 30-letnie doświadczenie w pracy na wszystkich szczeblach zawodu księgowego.

Jak zabezpieczyć się w umowie przed nieuczciwym kontrahentem i brakiem zapłaty?

Czego unikać a na co zwrócić szczególną uwagę podczas zawierania umowy? Jak zabezpieczyć się przed nieuczciwym kontrahentem oraz jakie środki zaradcze mogą zostać wdrożone w przypadku braku zapłaty należności?

Biuro Usług Płatniczych. Co to jest i jak działa?

Biuro Usług Płatniczych (BUP) to osoba prawna, fizyczna lub jednostka organizacyjna, która nie jest osobą prawną, jednak ustawa przyznaje jej zdolność prawną wpisaną do rejestru prowadzonego przez KNF jako biura usług płatniczych, które jest uprawnione do świadczenia usługi przekazu pieniężnego.

Digitalizacja w firmie - jakie korzyści. E-kancelaria

Digitalizacja w przedsiębiorstwach nie jest procesem nowym. Transformacja cyfrowa w firmach dotyczy coraz większej ilości dokumentów i obejmuje obszary związane z bieżącą pracą. Trend ten uwypuklił się szczególnie w ostatnich dwóch latach, a wpływ na ten stan miała m.in. pandemia. Czy dziś digitalizacja jest nadal na topie? Czy przedsiębiorcy doceniają korzyści płynące z tej zmiany ? Czy są gotowi inicjować kolejne etapy transformacji cyfrowej, by jeszcze mocniej usprawniać pracę swoich firm?

Podatki w branży IT w 2022 roku. Jakie formy współpracy z pracownikami są korzystne podatkowo?

Wejście w życie Polskiego Ładu wielu podatnikom skomplikowało sytuację podatkową i sprawiło, że zaczęli oni rozważać różne formy funkcjonowania na rynku. Zmiany w pośredni sposób dotknęły też pracodawców, którzy w trosce o pracownika, sami wypracowują nowe modele współpracy. Jest to szczególnie widoczne w branży IT, gdzie pracownicy są na wagę złota. Pytanie, czy stosowane rozwiązania są zawsze optymalnie i bezpiecznie.

Sprzedaż samochodu firmowego a podatki

Samochód firmowy najczęściej zostaje przez przedsiębiorcę wprowadzony do ewidencji środków trwałych firmy. Pozwala to zaliczyć wydatki związane z użytkowaniem pojazdu do kosztów uzyskania przychodów, co zmniejsza podstawę opodatkowania i podatki. Z jakimi kosztami i podatkami wiąże się sprzedaż samochodu firmowego przez przedsiębiorcę?

Czy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki na plakatach, banerze i ulotkach jest reklamą?

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 29 czerwca 2022 r. podzielił stanowisko Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, iż rozpowszechnianie informacji o lokalizacji i godzinach pracy apteki ogólnodostępnej na plakatach, banerze i ulotkach nie stanowi reklamy aptek.

Audyt AML: przebieg i korzyści dla instytucji obowiązanych

Według ustawy o AML (ustawa z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu) jednym z obowiązków każdej instytucji obowiązanej jest wdrożenie sprawnie działających procedur, dzięki którym w porę wykryjemy i zapobiegniemy próbom prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Spełnienie tego warunku podlega kontroli przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, a także inne organy takie jak KNF lub NBP. Dowiedz się, dlaczego warto zapewnić zgodność wewnętrznych procedur z ustawowymi wymogami i jak prawidłowo przeprowadzić audyt AML.

Składka zdrowotna w działalności gospodarczej - zmiany od 1 lipca 2022 r.

Od 1 lipca 2022 r. zajdą zmiany w zasadach ustalania podstawy wymiaru oraz składki zdrowotnej miesięcznej i rocznej dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Zmienią się też miesięczne formularze rozliczeniowe ZUS - miesięczne raporty rozliczeniowe i deklaracje zostaną dostosowane do znowelizowanych przepisów w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego i rocznego rozliczania składki zdrowotnej. Zmiany wprowadza ustawa z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw - Dziennik Ustaw - rok 2022 poz. 1265. Nowelizacja ta jest określana potocznie jako Polski Ład 2.0, a w publikacjach Ministerstwa Finansów jako "Niskie podatki".

REKLAMA