Moja spółka zakupiła grunt w listopadzie 2003 r. W roku 2004 nie otrzymaliśmy decyzji z urzędu miejskiego w sprawie naliczenia, wysokości i terminu płatności podatku od wieczystego użytkowania gruntu. Kilka dni temu przyszło wezwanie do jego zapłaty. Wiem, że urząd nie wysyła powiadomień, jeśli nie zmienia się stawka tego podatku, jednak w tym przypadku (nowy właściciel, inne województwo) uważam, że powinniśmy najpierw otrzymać jakiekolwiek pismo na początku roku.
W 2002 r. nasza spółka z o.o. nabyła udziały w innej spółce kapitałowej za kwotę 500 000 zł. W tym roku zamierzamy sprzedać nabyte wcześniej udziały, jednakże nie uzyskamy za nie ceny, jaką zapłaciliśmy przy ich nabyciu, lecz znacznie niższą (350 000 zł). Na jakich warunkach kodeksu spółek handlowych powinna odbyć się ta sprzedaż, aby była prawnie skuteczna, i czy poniesiona strata związana z tą sprzedażą podlega podatkowemu rozliczeniu?
Razem z żoną i synem prowadzimy niewielką firmę, w której w zasadzie nie zatrudniamy innych osób. Ostatnio jednak, w związku z nawałem pracy, zawarłem umowy zlecenia z dwoma studentami. Kilka lat temu, gdy incydentalnie zawierałem takie umowy, przekazywanych do urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od zleceniodawców nie wykazywało się w żadnej deklaracji. Teraz przeczytałem, że coś się zmieniło; czy wobec tego trzeba składać PIT-4 za każdym razem, gdy się dokonuje wypłaty z tytułu umowy zlecenia?
W jaki sposób przeprowadzić księgowania, gdy osoba, która wystawia dokumenty WZ, zapomni o wystawieniu w terminie faktury VAT, szczególnie na koniec miesiąca? Wtedy, w natłoku dokumentów, w księgach jednostki pojawia się wartość sprzedanych towarów w cenach nabycia, lecz brak jest samej sprzedaży.
Przesłanki szacowania przychoduPo przeprowadzeniu postępowania podatkowego naczelnik urzędu skarbowego wydał decyzję, w której zarzucono spółce naruszenie przepisów art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz określono dochód w drodze oszacowania. Organy podatkowe stwierdziły, że pomiędzy naszą firmą a naszym kontrahentem (spółką akcyjną) istniały powiązania tego typu, że członek zarządu w naszej spółce jest jednocześnie prezesem zarządu S.A. i posiada w niej 90 proc. udziałów. W transakcjach z tą spółką stosowaliśmy rabat wynoszący 15 proc., ponieważ spółka ta była głównym odbiorcą naszych towarów i kontrakty z nią miały dużą wartość i szczególne znaczenie dla nas. Ponadto kontrahent towar odbierał własnym transportem. Pomimo tych wyjaśnień wydano niekorzystną dla nas decyzję. Uzasadnienie decyzji oparto wyłącznie na fakcie powiązań osobowo-kapitałowych i przyznanym rabacie w wysokości 15 proc., którego nie stosowano wobec innych naszych klientów. Czy w takiej sytuacji organ podatkowy miał prawo zastosować przepis art. 11?
Jesteśmy stowarzyszeniem charytatywnym działającym w oparciu o statut. Pomagamy rodzinom wielodzietnym, matkom samotnie wychowującym dzieci, osobom starszym, bezrobotnym i bezdomnym. Jesteśmy stowarzyszeniem samofinansującym się, bez stałych dotacji. Środki finansowe zdobywamy od sponsorów, a także organizując imprezy artystyczne i kwesty uliczne. Występujemy o dotacje i granty. Nadrzędna jest rada naczelna stowarzyszenia. My jako zarząd okręgowy nie jesteśmy podatnikiem VAT. Otrzymaliśmy z urzędu miejskiego dotację na sfinansowanie realizacji zadania w zakresie rehabilitacji społecznej osób uzależnionych i zagrożonych uzależnieniem, udzielenie pomocy w wychodzeniu z bezdomności. Dotacja zostanie wykorzystana na opłatę za energię w schronisku, telefon, leki, zakup środków czystości, wydatki z tytułu umowy o pracę, zlecenia. Czy jesteśmy zobowiązani od otrzymanej dotacji odprowadzić VAT?