Kategorie

Akcyza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu przysługuje zwrot podatku akcyzowego za nabyty olej napędowy. Eksperci Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi udzielili wyjaśnień odnośnie danej problematyki.
Zakup jakich paliw uprawnia rolników do zwrotu akcyzy. Eksperci Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi udzielili wyjaśnień w tym zakresie.
Jak wypełnić wniosek i jakie załączniki trzeba do niego dołączyć. Eksperci Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi udzielili wyjaśnień odnośnie prawidłowego sporządzenia wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
Do końca lutego rolnicy mogą składać wnioski o zwrot akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego nabywanego (od września 2011 r. do stycznia 2012 r.) do maszyn i urządzeń wykorzystywanych przy produkcji rolnej. Kto zdąży złożyć wniosek w lutym może liczyć na wypłatę w kwietniu 2012 r. - gotówką w kasie urzędu gminy lub miasta albo przelewem na rachunek bankowy podany we wniosku. Limit zwrotu podatku w 2012 r. wynosić będzie 81,70 zł za każdy hektar użytków rolnych.
Przez cały luty 2013 r. rolnicy mogą składać wnioski o zwrot akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego nabywanego (od 1 sierpnia 2012 r. do 31 stycznia 2013 r.) do maszyn i urządzeń wykorzystywanych przy produkcji rolnej. Kto zdąży złożyć wniosek w lutym może liczyć na wypłatę w kwietniu 2013 r. - gotówką w kasie urzędu gminy lub miasta albo przelewem na rachunek bankowy podany we wniosku. Limit zwrotu podatku w 2013 roku (tak samo jak w zeszłym roku) wynosić będzie 81,70 zł za każdy hektar użytków rolnych.
Przez cały luty 2014 r. rolnicy mogą składać wnioski o zwrot akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego nabywanego (od 1 sierpnia 2013 r. do 31 stycznia 2014 r.) do maszyn i urządzeń wykorzystywanych przy produkcji rolnej. Kto zdąży złożyć wniosek w lutym może liczyć na wypłatę w kwietniu 2014 r. - gotówką w kasie urzędu gminy lub miasta albo przelewem na rachunek bankowy podany we wniosku. Limit zwrotu podatku w 2014 roku (tak samo jak w zeszłym roku) wynosić będzie 81,70 zł za każdy hektar użytków rolnych.
Podstawową zasadą wyliczania podstawy opodatkowania VAT w imporcie jest, kolokwialnie mówiąc, „dodawanie wszystkiego, co się rusza”, co wynika bezpośrednio z treści art. 29 ust. 13-16 ustawy o VAT.
Istniejący w podatku akcyzowym system zawieszenia jego poboru pozwala na odroczenie płatności tego podatku na terytorium kraju, jak i umożliwia „tańszy” przywóz wyrobów akcyzowych z innych krajów UE. „Taniość” ta polega na tym, że można zakupić towar akcyzowy w innym kraju UE bez uiszczania tam akcyzy kraju zakupu i przywieźć go do kraju i tu zapłacić wyłącznie polską akcyzę.
Wśród zwolnień z podatku akcyzowego od wyrobów węglowych istnieje jedno, które sprawia bardzo dużo kłopotów w identyfikacji podmiotów uprawnionych do korzystania z niego. Zwolnienie to zawarto w art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym i dotyczy ono podmiotów gospodarczych, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.
System VIES (VAT Information and Exchange System) to system informatyczny pozwalający na wymianę informacji między państwami Unii Europejskiej na temat transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz podatników VAT.
Wchodzący od 2 stycznia 2012 r. nowy system opodatkowania akcyzą węgla i koksu przewiduje bardzo szeroki zakres zwolnień od tego podatku. Aby móc skorzystać z tych wszystkich zwolnień, konieczne jest, aby obie strony danej transakcji posiadały odpowiedni status akcyzowy. Obowiązkowo należy stosować też tzw. dokument dostawy w przypadku przemieszczania węgla lub koksu. Ponadto część podmiotów zużywających te wyroby do celów opałowych, musi prowadzić stosowną ewidencję zużycia.
Jeżeli po 1 stycznia 2012 r. będzie się chciało kupić węgiel lub koks bez akcyzy, to trzeba będzie spełnić łącznie 3 warunki.
Od 2 stycznia 2012 r. wchodzą w życie nowe regulacje dotyczące akcyzy od węgla i koksu. Ponieważ akcyza jest podatkiem jednofazowym, to płacić ją będzie tylko jedna osoba w całym łańcuszku obrotu, przy czym nie zawsze będzie to pierwsza z nich.
1 stycznia 2012 r., tradycyjnie, jak co roku, nastąpił wzrost cen papierosów wywołany wzrostem stawek podatku akcyzowego. Znów Minister Finansów nie jest Janosikiem.
Podległa Ministrowi Finansów Służba Celna stara się być coraz bardziej przyjazna dla importerów i eksporterów. Wprowadzane są kolejne ułatwienia w stosowaniu procedur celnych, w tym procedur uproszczonych. Po „uakcyzowieniu” procedur uproszczonych, Minister postanowił wykonać kolejny krok naprzód i upraszcza procedury uproszczone.
Firmy zajmujące się produkcją bądź obrotem węglem lub koksem muszą przygotować się na szereg zmian związanych z wejściem w życie od dnia 2 stycznia 2012 r. nowych regulacji dotyczących opodatkowania akcyzą tych wyrobów. Dla wielu firm korzystne będzie uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, dzięki któremu, w wielu wypadkach, możliwe będzie skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy dla węgla i koksu.
Coraz popularniejszym (czy też „modniejszym”) środkiem transportu używanym przez większe firmy staje się samolot. Wykorzystywany jest nie tylko do celów świadczenia na rzecz klientów usług transportu osób lub towarów, ale również do celów wykonywania podróży służbowych przez zarząd lub pracowników danej firmy.
Firma prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu samochodami osobowymi. Jedną z wykonywanych czynności jest pośrednictwo w sprzedaży samochodów. Firma kojarzy nabywcę ze sprzedawcą, a jego wynagrodzeniem jest prowizja jaką otrzymuje od sprzedawcy samochodu z tytułu doprowadzenia do zawarcia umowy kupna - sprzedaży samochodu. Czy pośrednictwo przy ww. umowie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
Jak wynika z zamieszczonego na stronie BIP Ministerstwa Finansów projektu ustawy okołobudżetowej na rok 2012 (tj. ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej), od 1 stycznia 2012 r. w związku z planowanymi zmianami stawek akcyzy, powinniśmy spodziewać się podwyżki cen oleju napędowego (i biopaliw) o około 20 groszy na litrze, przy praktycznie żadnej, bądź symbolicznej (o 1 grosz) podwyżce cen benzyny.
Przepisy podatkowe częstokroć nie przystają do życia a próby ich poprawiania mogą mieć niespodziewane dla ich autorów oraz dla niektórych podatników negatywne skutki uboczne. Jednym z przykładów powyższych „usterek” jest sytuacja podmiotów prowadzących stacje demontażu pojazdów, które w ramach tej działalności przyjmują do demontażu i/lub utylizacji m.in. samochody dopuszczone do ruchu i zarejestrowane za granicami Polski (tj. na zagranicznych tablicach rejestracyjnych).
Jednym z warunków stosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego przy sprzedaży oleju opałowego na cele opałowe, jest złożenie przez kupującego oświadczenia o przeznaczeniu tego oleju. Oświadczenie takie musi zawierać określone elementy i jeżeli nie stanowi elementu faktury sprzedaży, to musi być podłączone przez sprzedawcę do kopii takiej faktury lub do kopii paragonu albo innego dokumentu sprzedaży.
Od 1 stycznia 2012 r. przestaje obowiązywać generalne zwolnienie przedmiotowe z akcyzy w odniesieniu do węgla i koksu. Jednak wprowadzone zostały liczne zwolnienia podmiotowe w tym zakresie.
Przedsiębiorcy którzy zajmują się produkcją i dystrybucją wyrobów akcyzowych (konkretniej - niektórych paliw płynnych) bardzo często muszą spełniać wymogi związane z ich prawidłowym znakowaniem i barwieniem.
8 listopada 2011 r. mija termin przekazania Ministrowi Finansów informacji o papierosach i tytoniu do palenia znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w okresie pierwszych 10 miesięcy 2011 roku.
Przy łączeniu spółek w drodze przejęcia spółka przejmująca będzie zobowiązana do uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Spółka ta będzie musiała również uzyskać nowy numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy, nadany nową decyzją wydaną dla tego podmiotu.
Handel węglem i koksem od 2 stycznia 2012 r. będzie obłożony akcyzą, jeżeli wyroby te są przeznaczone do celów opałowych. 1 stycznia 2012 r. to ostatni dzień obowiązywania wynegocjowanego w Traktacie Akcesyjnym okresu przejściowego, w którym w Polsce nie obowiązuje akcyza na węgiel i koks.
Wśród 22 ustaw, które zmienia ustawa z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców, jest również ustawa o podatku akcyzowym, do której wprowadzono nie tylko przepisy dotyczące opodatkowania węgla, ale i ułatwienia dla importerów wyrobów akcyzowych.
Ministerstwo Finansów informuje, że oprócz papierowych formularzy, będzie można składać także w formie elektronicznej (przez Internet) deklaracje w podatku akcyzowym, a ponadto deklaracje w podatku od gier i informacje o opłacie paliwowej
Producent środka ochrony roślin używa do produkcji swojego towaru wyrób energetyczny, jakim jest olej o kodzie CN 2710 19 99. Podmiot nie posiada składu podatkowego lecz jest zarejestrowany jako podmiot zużywający. Zakup ww. oleju następuje ze składu podatkowego położonego na terytorium kraju.
Podatnik VAT, niekorzystający ze zwolnienia podmiotowego w tym podatku, wynajmuje lokale użytkowe stanowiące część przedsiębiorstwa podatnika. Jeden z takich lokali nieodpłatnie użycza (oddaje w bezpłatne używanie), na cele niezwiązane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Przy zakupie ww. lokalu nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego.
Mała elektrownia wodna posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej i całość wytworzonej energii sprzedaje dystrybutorowi. Jednocześnie od tego dystrybutora jednostka zakupuje energie elektryczną, którą w całości zużywa na potrzeby własne zakładu produkcyjnego, który jest oddzielną gałęzią działalności elektrowni.
W 2010 r. Podatnik nabył papierosy od dostawcy z innego państwa UE, które zostały prawidłowo oznaczone znakami akcyzy ważnymi w 2010 r.
Otóż nie wszystkie. Wyrobami akcyzowymi są papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki bez względu na kod CN. Tak zwane „papierosy ziołowe” leczące uzależnienie od nikotyny nie podlegają akcyzie. Ale nie dlatego, że nie zawierają w swoim składzie tytoniu.
Wysyłka towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a w szczególności wysyłka do nieznanego (niesprawdzonego dotychczas „w boju”) kontrahenta zagranicznego wywołuje czasami niepokój, który wzrasta, w szczególności w przypadku wysyłki towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Podstawowy niepokój wywołuje obawa o „zaginięcie” przesyłki, które to nieszczęście jest zwielokrotniane przez brak odpowiednich potwierdzeń (dokumentów) dla celów podatkowych (VAT i akcyza).
Od 1 stycznia 2012 r. przestaje obowiązywać zwolnienie z akcyzy w odniesieniu do węgla i koksu. Rząd zapowiada, że węgiel i koks zużywane przez gospodarstwa domowe będą nadal zwolnione z akcyzy, a kopalnie nie będą obowiązane do prowadzenia składów podatkowych z tytułu wydobycia węgla.
Producent napojów alkoholowych (wódek) w składzie podatkowym zużywa w trakcie produkcji olej opałowy, oleje smarowe i paliwa silnikowe. Wyroby te nabywa od innych podmiotów z zapłaconą akcyzą i służą one do ogrzewania pomieszczeń produkcyjnych oraz do napędu i smarowania silników spalinowych wykorzystywanych do działalności składu podatkowego.
Podmioty zamierzające prowadzić działalność gospodarczą polegającą na zakupie wyrobów akcyzowych z innych krajów należących do Unii Europejskiej celem ich odsprzedaży na terytorium Polski winny rozważyć uzyskanie statusu zarejestrowanego odbiorcy. Podpowiadamy jakie wymogi należy spełnić aby możliwe byłoby prowadzenie takiej działalności.
Spółka posiadająca zezwolenie na obrót hurtowy piwem zamierza dokonać zakupu wyrobów akcyzowych (piwo, kod CN 2203 00 01) z akcyzą zapłaconą na terytorium kraju. Sprzedający nabył te wyroby bezpośrednio od browaru, a więc od podmiotu, który dokonał zapłaty podatku akcyzowego. Spółka będzie więc dalszym w kolejności nabywcą wyrobów akcyzowych, które zamierza sprzedawać do kraju należącego do Wspólnoty Europejskiej, a więc dokonać dostawy wewnątrzwspólnotowej nabytych wyrobów i wystąpić o zwrot akcyzy zapłaconej na terenie kraju.
W ostatnim czasie doszło do kilku zmian stawek podatku akcyzowego i nie da się wykluczyć, że kolejne zmiany zostaną wprowadzone w najbliższej przyszłości. Warto jest więc przypomnieć zasady ustalania stawek akcyzy, co pozwoli uniknąć ewentualnych nieprawidłowości w okresie przejściowym.
Podatnik nabywa paliwo, które obciążone jest na wcześniejszym etapie obrotu akcyzą. Zasadniczo paliwo to przeznaczone jest na potrzeby własne. Jednak sporadycznie podatnik dokonuje odsprzedaży w nieprzetworzonym stanie zakupionego paliwa nie doliczając do ceny zakupu opłat dodatkowych oraz marży. Czy fakt odsprzedaży paliwa jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym?
Wiele osób kupujących samochody osobowe w innych krajach UE korzysta z pomocy pośredników. Wynika to zarówno z braku czasu lub innych zdarzeń uniemożliwiających osobisty zakup wymarzonego pojazdu za granica, jak też z faktu, że niektóre samochody można nabyć na zamkniętych aukcjach lub licytacjach organizowanych przez różne organizacje lub administracje w tych krajach.
Spółka cywilna nie jest osobą w rozumieniu art. 4 pkt 1 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, ponieważ nie może we własnym imieniu nabywać prawa i obowiązków, w tym z zakresu prawa celnego. Stąd nie może być uznana za stronę postępowania celnego, w odróżnieniu od jej wspólników, którzy są zobowiązani solidarnie do zapłaty należności celnych.
Bardzo ważne orzeczenie zapadło w sprawie opodatkowania strat olejów smarowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. WSA w Gdańsku wyrokiem z dnia 22 grudnia 2010 r. uznał, że straty olejów smarowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie podlegają opodatkowaniu akcyzą. Orzeczenie to potwierdza tezę, iż niesłuszne jest dotychczasowe stanowisko Ministra Finansów, które nakazywało uiszczać akcyzę od strat olejów smarowych.
System EMCS PL jest polską częścią unijnego systemu EMCS i został uruchomiony w Polsce z dniem 1 stycznia 2011 r., co wynikało z konieczności implementowania przepisów unijnych (prawie wszystkie kraje UE wystartowały już 1 kwietnia 2010 r., natomiast Polska w ostatnim dopuszczalnym prawem UE terminie).
6,01 zł od paczki papierosów – to średnia ważona cen detalicznych papierosów w 2010 r. Wartość ta do końca 2011 r. będzie determinować tzw. minimalną stawkę akcyzy na papierosy.
Tradycyjnie, z Nowym Rokiem otrzymujemy prezent w postaci podwyżki akcyzy, a w konsekwencji i cen papierosów, a więc i tym razem tradycji stało się zadość. Jednak teraz podwyżka dotknie bardziej amatorów tańszych papierosów.
Podpisana 13 grudnia 2010 r. przez Prezydenta Komorowskiego ustawa „okołobudżetowa”, tj. ustawa z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, jest niewątpliwie pechowa dla wszystkich sprzedawców, z uwagi na wprowadzony przez nią czasowy wzrost stawek podatku VAT.
Ministerstwo Finansów kolejny raz postanowiło „zamieszać” w banderolach i tym razem wzięło na cel banderole tytoniowe (nie papierosowe). W związku z tym, z dniem 1 stycznia 2011 r. nastąpi zmiana wzorów tych banderol, polegająca na ich „rozmnożeniu” z dotychczasowych dwóch na cztery wzory.
Na początku 2009 r. doszło do zmiany wzorów banderol na papierosach i alkoholach. O ile ze starymi banderolami tytoniowymi szybko się pożegnaliśmy, to nadal spotykamy legalnie stare banderole alkoholowe. Przygody te spotykają nas zarówno w dużych centrach handlowych, jak i w małych sklepikach „osiedlowych”.