REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Amortyzacja podatkowa, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jaki podatek od nieruchomości nie wykorzystywanej w całości?

Jestem właścicielem spółki z o.o. Zamierzam kupić od innej spółki częściowo zabudowaną nieruchomość. Na tej nieruchomości o pow. 4 ha znajdują się: stróżówka, droga dojazdowa, suwnica z utwardzonym placem, hala produkcyjna i budynek biurowy. Nabytą nieruchomość będę wykorzystywał dopiero po kilku miesiącach po zakupie, z uwagi na przeniesienie całej firmy i działalności z dotychczasowej siedziby. Czy w związku z tym będę miał obowiązek zapłaty podatku od nowo nabytej nieruchomości już od momentu jej zakupu czy też może od chwili przeniesienia i rozpoczęcia tam działalności? Ponadto po przeniesieniu działalności do nowej siedziby spółka i tak nie będzie wykorzystywała całej nieruchomości bowiem zakup ten realizuję z myślą o przyszłości i powiększeniu produkcji w trakcie najbliższych lat.

Czy wydatki na adaptację budynku gospodarczego można zaliczyć do kosztów?

Wydatki poniesione na wykonanie prac budowlanych, polegających na dostosowaniu obiektu do potrzeb prowadzonej działalności nie wprowadzonego do ewidencji środków trwałych, należy zakwalifikować jako ulepszenie i zaliczać do kosztów uzyskania przychodów tylko poprzez odpisy amortyzacyjne.

Jak rozliczyć dotacje otrzymane z urzędu pracy na wyposażenie stanowiska pracy?

Pracodawca, który zamierza wyposażyć lub doposażyć stanowisko pracy dla skierowanego bezrobotnego, może złożyć do starosty właściwego ze względu na miejsce położenia tego stanowiska pracy lub siedzibę pracodawcy, wniosek o refundację ze środków Funduszu Pracy, kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy.

Jakie skutki w PIT powoduje umorzenie udziałów w spółce ?

Umorzenie udziałów może nastąpić według ich wartości nominalnej, przy równoczesnym braku podstaw do szacowana przez organ podatkowy przychodów podatnika powstałych w związku z umorzeniem udziałów. Odnośnie ustalania kosztu uzyskania przychodu, koszt nabycia umarzanych udziałów powinien zostać ustalony zgodnie z art. 23 ust 1 pkt 38 ustawy o PIT, czyli w wysokości wydatków poniesionych na objęcie lub nabycie udziałów.

REKLAMA

Czy garnitur z logo firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?

Wydatki poniesione na nabycie stroju biznesowego ze stałym oznaczeniem firmy pozostają w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i stanowi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

O czym należy wiedzieć tworząc oddział spółki zagranicznej

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, oddział to wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza jego siedzibą lub poza głównym miejscem wykonywania działalności.

Do 20 stycznia zdecyduj o formie opodatkowania w 2012 roku

Podatnicy, którzy chcą zmienić w 2012 roku formę opodatkowania dochodów swojej firmy, czy dochodów z prywatnego najmu (albo ci którzy zaczynają od początku 2012 r. taką działalność a nie chcą rozliczać się wg skali podatkowej) powinni złożyć do 20 stycznia odpowiednie pisemne oświadczenie do naczelnika swojego urzędu skarbowego. W tym samym terminie muszą zawiadomić urząd skarbowy podatnicy rozpoczynający od początku 2012 roku prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W 2011 roku likwidacja firmy nie będzie opodatkowana PIT


Od 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przesunął moment opodatkowania na dzień faktycznego uzyskania przychodu ze sprzedaży składników majątku otrzymanych w wyniku likwidacji spółki. Został zlikwidowany tzw. podatek od likwidacji firmy.

REKLAMA

Czy wydatek na zakup CB radia można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów


Prowadząc działalność gospodarczą związaną z transportem można zaliczyć zakup CB radia do kosztów uzyskania przychodów.

Stawki karty podatkowej w 2011 roku

Podatnicy rozliczający się w formie karty podatkowej zapłacą w 2011 r. nieco wyższy podatek. Stawki karty podatkowej rosną bowiem, jak co roku o wskaźnik inflacji.

Czy były ryczałtowiec może zaliczyć do kosztów stare nieściągalne wierzytelności

Od 2010 roku moja firm zmieniła sposób opodatkowania z ryczałtu ewidencjonowanego na rozliczenia wg skali podatkowej (prowadzę książkę przychodów i rozchodów). Przed okresem zmiany formy opodatkowania, tj. przed 2010 r. otrzymałem z sądu okręgowego nakaz zapłaty należności wobec niewypłacalnego dłużnika oraz dokument komornika stwierdzający nieściągalność długu. Czy mogę w związku z powyższym zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w 2010 roku nieściągalną wierzytelność powstałą przed 2010 r., kiedy to wówczas rozliczałem się z urzędem w formie ryczałtu?

Czy zbycie przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu VAT

Rachunek ekonomiczny czy sytuacja osobista mogą skłonić podatnika do dokonania czynności zbycia prowadzonego przedsiębiorstwa. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług czynność taka podlegać będzie wyłączeniu spod działania tej ustawy, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Niezwrócenie palet transportowych a transakcje wewnątrzwspólnotowe

Przewóz towarów samochodami ciężarowymi odbywa się przeważnie na paletach transportowych, które m.in. ułatwiają załadunek i wyładunek towarów oraz przemieszczanie go po magazynach nadawcy i odbiorcy. Palety te, jako „opakowania zwrotne” bardzo często wymieniane są pomiędzy stronami transakcji oraz innymi podmiotami uczestniczącymi w ich przewozie (np. firmami transportowymi).

Czy nabycie usług zarządczych od podmiotu z siedzibą w „raju podatkowym” pozwala na odliczenie VAT?

Spółka Oasis East produkuje i sprzedaje urządzenia chłodnicze do wody. W ramach swej działalności, obejmującej również usługi serwisowe, spółka ta nabywa usługi oferowane przez przedsiębiorstwo mające siedzibę na jednym z terytoriów tzw. „rajów podatkowych”. Kontrahent świadczy na rzecz Oasis East usługi zarządcze i pomocy technicznej.

Czy wniesienie przedsiębiorstwa spółki cywilnej do spółki kapitałowej podlega zwolnieniu z opodatkowania

Jestem wspólnikiem w spółce cywilnej i wraz z drugim wspólnikiem planuję wniesienie przedsiębiorstwa naszej spółki do istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której jesteśmy udziałowcami. Rynkowa wartość przedsiębiorstwa spółki cywilnej przekracza sumę rzeczowych składników majątku. W zamian za wniesienie przedsiębiorstwa obejmiemy udziały w spółce z o.o. oraz będziemy osiągać dochody z kapitału w postaci dywidendy. Wartość objętych udziałów w spółce z o.o. będzie równa wartości wniesionego przedsiębiorstwa. Wycena przedsiębiorstwa będzie sporządzona przez rzeczoznawcę majątkowego i zatwierdzona przez biegłego rewidenta. Czy wniesienie aportem przedsiębiorstwa spółki cywilnej do spółki z o.o. w zamian za objęcie w niej udziałów korzysta ze zwolnienia z opodatkowania?

Jak rozliczyć sprzedaż premiową w PIT - kontrowersyjne stanowisko fiskusa

Sprzedaż premiowa, polegająca na tym, że organizator promocji nie sprzedaje bezpośrednio produktów albo usług klientowi - nie daje zwolnień w podatku PIT. Zwolnienie takie przysługuje „w związku ze sprzedażą premiową” przez co fiskus rozumie zawarcie umowy sprzedaży między organizatorem sprzedaży a podatnikiem. Jest to niekorzystna interpretacja przepisów przez fiskusa, gdyż przy dużych programach sprzedaży premiowej ich organizatorzy korzystają z usług pośredników handlowych.

Jak opodatkować lokatę na koncie firmowym

Organy podatkowe uznają, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nie ma prawa do uznania za przychody z tej działalności odsetek od firmowych lokat, które są zakładane na kontach lokacyjnych powiązanych z firmowym ROR. Innego zdania jest Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach.

Kiedy dochód uzyskany z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej korzysta ze zwolnienia

Jako osoba fizyczna prowadzę działalność gospodarczą (produkcja) w specjalnej strefie ekonomicznej w zakresie określonym w zezwoleniu. Uruchamiając tą działalność nabyłem środki trwałe niezbędne do rozpoczęcia produkcji. Obecnie ubiegam się o przedłużenie zezwolenia na prowadzenie działalności w sse. W celu rozszerzenia produkcji zgodnie z warunkami zezwolenia inwestuję w nowe linie produkcyjne. Czy cały dochód z działalności w sse będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych- niezależnie od tego czy został osiągnięty w wyniku wykorzystywania starych czy nowych środków produkcji, czy też powinienem wyodrębnić dochodów osiągnięty za pomocą nowych linii produkcyjnych i tylko w stosunku do niego zastosować zwolnienie?

Czy trzeba korygować VAT przy zniszczeniu, przeterminowaniu lub utracie towarów

Przy prowadzonej działalności gospodarczej mogą wystąpić sytuacje, w których dochodzi do zniszczenia, przeterminowania bądź utraty nabytych towarów przeznaczonych do dalszej odsprzedaży. Jeżeli przy ich zakupie podatnik dokonał odliczenia VAT naliczonego, warto zadać sobie pytanie czy z faktu, że przedsiębiorca nie dokonał ich dalszej odsprzedaży wynika obowiązek korekty podatku naliczonego?

Czy sprzedaż działek niezwiązanych z działalnością gospodarczą podlega VAT


Jeśli dana czynność wykonana została poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika czy wykonującego wolny zawód to w świetle art. 4 ust. 1 i 2 VI Dyrektywy z tytułu wykonania takiej czynności dany podmiot nie może być uznany za podatnika VAT i to bez względu na to, czy czynność tę wykonał jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy, czy też wielokrotnie.Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 15 września 2010 r. (I SA/Gd 508/10).

Jaką stawkę amortyzacji zastosować dla wybudowanego na cudzym gruncie pawilonu handlowego

Jeżeli pawilon handlowy wybudowany na cudzym gruncie stanowi odrębny budynek, to należy stosować takie same zasady, jak przy amortyzacji własnego środka trwałego. Czyli budynek niemieszkalny winien być amortyzowany według zasad ogólnych przy zastosowaniu stawki określonej w Wykazie stawek amortyzacyjnych – tj. przy zastosowaniu stawki 2,5 %.

Czy „mały podatnik” może skorzystać z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od zakupionego środka transportu

Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o PIT, są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a - 22o, z uwzględnieniem art. 23 ustawy o PIT.

Czy nieściągalne należności (wierzytelności) można zaliczyć do kosztów w PIT

W określonych przepisami ustawy o PIT sytuacjach można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów nieściągalne, nieprzedawnione należności w kwocie netto (bez VAT). Wierzytelności takie muszą być wcześniej zaliczone do przychodów należnych, a ich nieściągalność musi być odpowiednio udokumentowana. Inną możliwością jest zaliczenie do kosztów odpisów aktualizujących.

Likwidacja działalności gospodarczej opodatkowanej w formie zryczałtowanej

Przy likwidacji działalności opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przedsiębiorca zobowiązany jest do sporządzenia remanentu likwidacyjnego (spisu z natury).

Jak rozumieć określenie „dochód może być opodatkowany" w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania

Planujemy rozszerzenie działalności o rynki zagraniczne. W związku z powyższym wystąpi konieczność stosowania postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. W umowach tych występuje zwrot „dochód może być opodatkowany…”. Czy to oznacza, że będziemy mogli wybrać kraj, w którym osiągnięty dochód zostanie opodatkowany?

Czy można amortyzować znak towarowy nie objęty prawem ochronnym

Amortyzacji podatkowej może podlegać tylko znak towarowy, na który zostało udzielone prawo ochronne w rozumieniu ustawy Prawo własności przemysłowej. Tak interpretują przepisy NSA i sądy administracyjne.

Czy wprowadzając używany samochód do firmy można ustalić indywidualną stawkę amortyzacji

Zgodnie z brzmieniem art. 22j ust 1 pkt 2 ustawy o PIT podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l, mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Jednak w takim przypadku okres amortyzacji nie może być dla środków transportu, w tym samochodów osobowych krótszy niż 30 miesięcy.

Jak ustalić wartość początkową auta kupionego kilka lat wcześniej

Przedsiębiorcy dość często wprowadzają do firm swoje prywatne samochody, jako środki trwałe. Okazuje się, że za ich wartość początkową można przyjąć nie aktualną wartość rynkową samochodu, a znacznie wyższą wartość zakupu. Oznacza to wyższe odpisy amortyzacyjne i tym samym wyższe koszty uzyskania przychodu.

Kiedy odsetki od pożyczki nie mogą być kosztem uzyskania przychodów

Zjawisko tzw. niedostatecznej kapitalizacji („cienkiej” kapitalizacji) polega na finansowaniu działalności spółki kapitałowej w znacznej części z kapitału zwrotnego (np. pożyczek), przy jednoczesnym utworzeniu kapitału zakładowego takiej spółki na minimalnym poziomie, przewidzianym przez przepisy kodeksu spółek handlowych.

Jak rozliczyć nakłady na samochód używany na podstawie umowy leasingu

Podatnik CIT wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej samochód ciężarowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Chcąc poprawić komfort pracy kierowcy w samochodzie zainstalowano klimatyzację. Koszt wyposażenia samochodu w klimatyzację wyniósł 6000 zł. Jak korzystający (leasingobiorca) rozliczy koszt instalacji klimatyzacji, jeśli po upływie czasu umowy samochód zostanie zwrócony leasingodawcy.

Czego nie możemy amortyzować

Niektóre składniki majątkowe nie podlegają amortyzacji. Zostały one wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wśród składników majątkowych od których nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych znajdują się zarówno środki trwałe jak i wartości niematerialne i prawne.

Amortyzacja z zastosowaniem indywidualnych stawek amortyzacyjnych

Podatnicy mogą określoną grupę środków trwałych amortyzować przy zastosowaniu indywidualnych stawek amortyzacyjnych. Często jest możliwe stosowanie stawek wyższych niż stawki podstawowe, dzięki czemu środki trwałe mogą zostać zamortyzowane szybciej niż przy stosowaniu stawek podstawowych.

Podwyższanie stawek amortyzacyjnych

Stawki podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych podatnicy mogą podwyższać dla środków trwałych wykorzystywanych w szczególny sposób. Możliwość taka dotyczy środków trwałych używanych w warunkach pogorszonych lub złych.

Czy spółka może amortyzować budynki przeznaczone pod wynajem

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wynajmuje budynki. Niektóre z nich nie są jednak aktualnie wynajmowane. Czy spółka może amortyzować wszystkie budynki, czy tylko te obecnie wynajmowane.

Czy rejestracja samochodu decyduje o jego wpisie do ewidencji środków trwałych

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością kupiła używany samochód i w tym samym miesiącu zaczęła go używać w działalności gospodarczej posługując się przekazanym przez poprzedniego właściciela dowodem rejestracyjnym. Czy spółka może wprowadzić nabyty środek trwały do ewidencji środków trwałych i rozpocząć jego amortyzację przed przerejestrowaniem samochodu.

Czy można amortyzować program komputerowy stworzony dla potrzeb własnej działalności gospodarczej

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zatrudnia na podstawie umowy o pracę pracownika, który w ramach wykonywanej pracy napisał program komputerowy do wykorzystywania przez spółkę w prowadzonej działalności gospodarczej. Czy spółka będzie mogła ten program komputerowy amortyzować?

Czy można amortyzować budynek wybudowany na cudzym gruncie

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w związku z rozszerzeniem zakresu działalności gospodarczej zamierza wybudować budynek na gruncie, który wzięła w dzierżawę. Czy będzie mogła amortyzować wybudowany budynek? Czy budowę należy uznać za inwestycję w obcym środku trwałym?

Przychód i dochód to nie to samo

Podatek dochodowy od osób prawnych zapłacimy przede wszystkim od uzyskanego dochodu. Dochodem jest nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania. Już takie znaczenie dochodu oznacza, że dochód i przychód nie są tym samym, a pojęcie dochodu odróżnić należy od pojęcia przychodu.

Czy kara umowna jest przychodem

Kontrahenci mogą postanowić w umowie, że naprawienie szkody powstałej na skutek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy pieniężnej tzw. kary umownej. Czy otrzymana kara umowna stanowi przychód podatnika podatku dochodowego od osób prawnych?

Zbiorcza amortyzacja środków trwałych jest wyjątkiem

W niektórych sytuacjach firma kupuje duże ilości identycznych środków trwałych, które wygodnie byłoby amortyzować razem. Czy można amortyzować środki trwałe zbiorczo?

Jak ustalić wartość początkową użytkowania wieczystego

Nabyłem nieruchomość użytkową wraz z prawem użytkowania wieczystego. Wartość wieczystego użytkowania gruntu ustaliłem w wysokości pierwszej opłaty rocznej. Od tej wartości nie są dokonywane odpisy amortyzacyjne. Czy to prawidłowe postępowanie?

Jak ustalić datę powstania przychodu z działalności gospodarczej

Przychód z działalności gospodarczej i działów specjalnych produkcji rolnej powstaje zgodnie z zasadą memoriału. To oznacza, że przychód powstanie już w dacie, gdy stanie się należny, a więc możemy żądać uregulowania przysługującej nam należności, nawet jeśli przychodu faktycznie nie otrzymaliśmy.

Co to jest przychód z działalności gospodarczej

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdziemy definicji przychodu. Przyjmuje się, że przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

Amortyzacja metodą liniową

Pamiętajmy, że przed rozpoczęciem amortyzacji środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych mamy obowiązek wybrać metodę amortyzacji i musimy ją stosować aż do pełnego zamortyzowania środka trwałego, wartości niematerialnej i prawnej.

Amortyzacja wartości niematerialnych i prawnych

Amortyzacji podlegają również wartości niematerialne i prawne. Nie można ich zatem co do zasady od razu „wrzucić w koszty”, a tylko poprzez rozłożone w czasie odpisy amortyzacyjne.

Amortyzacja metodą degresywną

Metodę amortyzacji określa się na początku, a więc w miesiącu przyjęcia środka trwałego do używania. Wybranej metody amortyzacji nie można zmienić i należy ją stosować aż do pełnego zamortyzowania środka trwałego. Pamiętajmy jednak, że przejście w trakcie amortyzacji degresywnej na metodę liniową nie stanowi zmiany metody, ponieważ jest to przejście wpisane w metodę i wynika z przepisów ustawy.

Jak zakwalifikować przychód ze sprzedaży zdjęć

Internet umożliwia prowadzenie drobnej działalności zarobkowej praktycznie każdemu. Jest to zazwyczaj działalność, która nie ma prowadzić do założenia firmy i ma mieć charakter uboczny w stosunku do np. aktywności zawodowej internauty. Osoby, które podejmują tego typu aktywność i nie chcą działać w szarej strefie, mają problem z zakwalifikowaniem osiągniętych przychodów do odpowiedniego ich źródła w rozumieniu ustaw podatkowych.

Czy wydatki na zdobycie uprawnień księgowej przed rejestracją biura rachunkowego mogą być kosztem

Zostały poniesione wydatki na uzyskanie uprawnień samodzielnej księgowej przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Ostatnia faktura za studia została opłacona 4 miesiące przed zarejestrowaniem firmy działającej jako biuro rachunkowe (jednoosobowa działalność gospodarcza na podatkowej księdze przychodów i rozchodów). Czy wydatki na zdobycie uprawnień księgowych będą kosztem uzyskania przychodów?

Jak udokumentować obniżenie przychodu poprzez bonifikaty

Same paragony fiskalne oraz zestawienia komputerowe, w których są ujęte udzielone klientom bonifikaty, nie stanowią podstawy do pomniejszenia przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Potrzebne są jeszcze dobowe raporty fiskalne oraz zestawienia miesięczne dobowych raportów fiskalnych.

Jakie skutki w VAT wywołuje umowa nieważna wg prawa cywilnego


Czy wywołuje skutki w podatku od towarów i usług fakt, że klient przy zawarciu umowy posłużył się sfałszowanym dokumentem, przez co czynność ta jest nieważna na gruncie prawa cywilnego? Czy w konsekwencji tego do czynności takich nie stosuje się przepisów ustawy o VAT?

REKLAMA