Kategorie

CIT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przychód z tytułu sprzedaży domeny internetowej powstaje w dniu wystawienia faktury lub otrzymania należności lub też w dniu zakończenia okresu utrzymania domeny w ramach abonamentu w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.
Spółka zakupiła meble, sprzęt komputerowy i inne aktywa, których wartość jednostkowa nie przekraczała 3500 zł. W jaki sposób powinna potraktować zakupiony majątek – jako składniki, środki trwałe czy materiały?
Rząd planuje od przyszłego roku obniżyć podatek CIT dla małych podatników i nowo zakładanych firm z 19 do 15 proc. To rozwiązanie obejmie mniej niż 8 proc. przedsiębiorstw i nie pozostawi w ich kieszeniach pieniędzy wspierających rozwój.
Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę budżetową na 2016 r. W ustawie założono, że dochody podatkowe budżetu państwa wyniosą: 128 mld 683 mln zł z podatku VAT, 64 mld 83 mln zł z podatku akcyzowego, 1 mld 383 mln zł z podatku od gier, 26 mld 67 mln zł z podatku CIT, 46 mld 894 mln zł z podatku PIT, 1 mld 530 mln zł z podatku od wydobycia niektórych kopalin.
Rząd będzie pracował nad koncepcją obniżenia podatku CIT od najmniejszych firm do 15 procent - mówił wicepremier Mateusz Morawiecki, pytany, czy w ramach jego planu rozwojowego planowana jest również obniżka podatków.
Ministerstwo Finansów zamierza obniżyć limit dopuszczalnych transakcji gotówkowych między przedsiębiorcami z obecnych 15 tys. euro do 15 tys. zł, natomiast karą za przekroczenie limitu będzie brak możliwości zaliczania wydatku opłaconego gotówką do kosztów uzyskania przychodów. Nowe przepisy mają być stosowane od 1 stycznia 2017 r.
Ryszard Petru (Nowoczesna) przedstawił propozycje zmian w podatku dochodowym od osób prawnych. Proponowana obniżka stawki CIT do 15 proc. (zamiast obecnych 19 proc.) dotyczyłaby przedsiębiorstw osiągających do 20 mln zł obrotu. Lider Nowoczesnej przypomniał, że obniżkę CIT-u obiecywał PiS w kampanii wyborczej.
ZPP rekomenduje wprowadzenie powszechnego podatku od sprzedaży detalicznej, o jednolitej, niskiej stawce. Podatek powinien być pomniejszony o CIT/PIT zapłacony w danym okresie rozliczeniowym.
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców rekomenduje wprowadzenie powszechnego podatku przychodowego zamiast CIT. Pracodawcy podkreślają, że taki podatek powinien mieć liniową i niską stawkę, aby firmy nie chciały szukać sposobów na jego obchodzenie.
Do końca stycznia podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, dla których rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, muszą złożyć kilka deklaracji podatkowych związanych z rozliczeniem podatku dochodowego od osób prawnych za 2015 r. Ponieważ w tym roku 31 stycznia przypada w niedzielę termin ten przesuwa się na 1 lutego.
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, w związku z pracami nad wprowadzeniem podatku od handlu, rekomenduje wprowadzenie powszechnego podatku od sprzedaży detalicznej o jednolitej, niskiej stawce. Zdaniem pracodawców podatek powinien być pomniejszony o CIT/PIT zapłacony w danym okresie rozliczeniowym. Podmioty płacące podatki CIT/PIT nie powinny być dyskryminowane przez państwo polskie.
Na początku 2016 r. zaczną obowiązywać nowe wzory formularzy w podatku dochodowym od osób prawnych, m.in. CIT-6R, CIT-6AR, CIT-9R, CIT-10Z, CIT-11R, CIT-8. Nowe deklaracje będą miały zastosowanie do osiągniętych dochodów (poniesionych strat) od dnia 1 stycznia 2015 r.
Business Centre Club, komentując exposé premier Beaty Szydło, pozytywnie ocenił zapowiedź wprowadzenia 15 proc. CIT-u dla małych firm oraz propozycje działań na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości.
Proponowany przez PiS obniżony, 15-proc. CIT dla najmniejszych firm powinien też dotyczyć jednoosobowych przedsiębiorstw, które płacą PIT - uważają eksperci podatkowi. Krytykują pomysły dotyczące raportowania spodziewanych korzyści podatkowych.
Ministerstwo Finansów, w związku z zapytaniami kierowanymi w sprawie wydatków ponoszonych przez wspólnoty mieszkaniowe na wyposażenie i utrzymanie placów zabaw, wyjaśniło, że tego rodzaju wydatki objęte są zwolnieniem z CIT.
Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych w zakresie określenia konsekwencji podatkowych otrzymanych odszkodowań przez spółki kapitałowe, organy skarbowe stoją na stanowisku, iż środki pieniężne otrzymane przez spółki kapitałowe z tytułu wypłaconego odszkodowania za niezgodne z prawem działania organów państwa (np. aparatu skarbowego) podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 1 ustawy o CIT. Przepis ten stanowi, wprost, że przychód to otrzymane pieniądze.
Na funduszach zagranicznych można zarobić więcej niż na polskich – średnia stopa zwrotu tego rodzaju produktów finansowych sięgnęła 8,7 proc., a więc znacząco więcej niż w przypadku polskich funduszy (6,2 proc.). Mimo lepszych wyników, fundusze zagraniczne ciągle nie cieszą się popularnością wśród Polaków. Ostatnie statystyki (początek 2015 r.) wskazują, że Polacy zainwestowali w nie tylko ok. 6 mld zł, podczas gdy w produktach oferowanych przez krajowe TFI ulokowali około 200 mld zł. Fundusze zagraniczne są słabo promowane i często odstraszają przeciętnego obywatela swoimi nazwami czy jurysdykcją w jakiej się znajdują. A szkoda. Mogą bowiem stanowić atrakcyjną alternatywę dla polskich funduszy zamkniętych.
Nasza spółka jest powiązana kapitałowo ze spółką, w której posiada 35% udziałów. Spółka ta udzie­liła pożyczki innej spółce, w której nasza spółka również posiada 30% udziałów. Księgowa poinfor­mowała nas, że zostały zmienione zasady kalkulacji odsetek wyłączonych z kosztów podatkowych w przepisach o tzw. cienkiej kapitalizacji. Jak w przypadku takich powiązań powinniśmy wyliczyć odsetki wyłączone z kosztów podatkowych?
Jesteśmy spółką z o.o. Mamy otrzymać pożyczkę w wysokości 1 mln zł od naszego większościowe¬go udziałowca. Kapitał zakładowy spółki wynosi 50 tys. zł, ale suma kapitałów własnych jest dużo wyższa. Księgowa przekazała nam informację, że po zmianie przepisów od 2015 r. możemy wybrać alternatywne zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odsetek od tej pożyczki, określone w art. 15c ustawy o CIT, ale musimy zawiadomić o tym wyborze naczelnika urzędu skarbowego. Do kiedy musimy złożyć to zawiadomienie?
Wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) powinny być o co najmniej 10 mld zł wyższe, ale część firm unika opodatkowania wyprowadzając za granicę część swoich dochodów - tak wynika z zaprezentowanego raportu Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.
Projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw został przekazany do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych w Sejmie RP. Prezentujemy stanowisko przedsiębiorców z BCC do zaproponowanych zmian.
Usługi pośrednictwa handlowego nie zostały zawarte w katalogu usług opodatkowanych podatkiem u źródła. Nie mają one także podobnego charakteru do wymienionych tam świadczeń. W związku z tym nie występuje konieczność pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat wynagrodzeń prowizyjnych za usługi świadczone przez podmiot zagraniczny.
Spółka w ramach prowadzonej działalności ma należności, za które nie otrzymała zapłaty. Nie zamierza jednak domagać się zapłaty na drodze sądowej. Znalazła się firma, która chce te wierzytelności odkupić za 30 proc. ich wartości. Jak rozliczyć taką sprzedaż i wykazać stratę ze sprzedaży wierzytelności?
Nagrody i premie wypłacone pracownikom przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dochodu po opodatkowaniu stanowią koszty uzyskania przychodów tego podatnika.
Wypłata dywidendy w formie rzeczowej (niepieniężnej) stanowi nieodpłatne zbyciem składników majątku spółki i w związku z tym nie powoduje powstania po stronie podatnika przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.
Niezawinione niedobory w towarach, powstałe na skutek zagubienia, uszkodzenia lub kradzieży pomimo zachowania należytej staranności, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
W przypadku gdy w wyniku zastosowania metody łączenia udziałów nie zostaną zamknięte księgi spółki przejmowanej, również i jej rok podatkowy nie ulega zakończeniu. Ostateczne rozliczenie podatku dochodowego nastąpi w zeznaniu za rok podatkowy złożonym przez spółkę przejmującą.
W związku z rozwojem produkcji materiałów budowlanych, spółka będzie zobowiązana do pozyskania atestów uprawniających do wprowadzenia niektórych wyrobów na rynek. Dodatkowo spółka ma zamiar uzyskać certyfikaty jakościowe, aby uatrakcyjnić wizerunek firmy. Czy istnieje możliwość zaliczenia wydatków poniesionych na ten cel do kosztów uzyskania przychodów?
W wyroku z dnia 5 marca 2014 r. (sygn. akt II FSK 481/12) Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, odsyłając do odpowiedniego stosowania art. 14 ust. 1-3 ww. ustawy, upoważnia organy podatkowe do weryfikacji wartości udziałów/akcji, określonej w umowie lub w statucie spółki, w sytuacji, gdy wartość nominalna obejmowanych udziałów, tj. wartość przedmiotu aportu określona w „cenie” jego zbycia, w sposób znaczny odbiega od wartości rynkowej przedmiotu wkładu i jednocześnie nie znajduje to uzasadnionych przyczyn w rozumieniu art. 14 ust. 1 ww. ustawy.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera rozszerzoną, w porównaniu do kodeksu cywilnego, definicję leasingu. W zależności od postanowień umowy może ona powodować różne skutki podatkowe tak dla leasingodawcy, jak i leasingobiorcy. Zatem jaką umowę należy uznać za umowę leasingu i jakie skutki podatkowe dotyczyć będą jej stron?
Czy spółka może dowolnie dokonać obniżenia stawki amortyzacyjnej dla wybranych środków trwałych, nawet do stawki 0%, a następnie podwyższenia wcześniej obniżonych stawek amortyzacyjnych dla wybranych środków trwałych do wartości takich samych lub niższych niż wynikające z tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do ustawy o CIT, pod warunkiem że obniżenie to lub podwyższenie nastąpi z początkiem każdego roku podatkowego (lub w miesiącu wprowadzenia danego środka trwałego do ewidencji środków trwałych)?
Dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji (a nie tylko jej przyznania) podatnik powinien dokonać odpowiedniej korekty kosztów powstałych z tytułu odpisów amortyzacyjnych. W praktyce korekty kosztów należy dokonać na bieżąco, tj. w miesiącu otrzymania dotacji.
Na rok 2015 rząd planuje zmiany w opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) przychodów z tytułu dywidend rzeczowych.
W rządowym projekcie nowelizacji ustawy o CIT proponowane jest wprowadzenie nowych regulacji w zakresie przepisów o niedostatecznej kapitalizacji. Dotychczas obowiązujący współczynnik zadłużenia do kapitału zakładowego (3:1) zastąpiony będzie współczynnikiem zadłużenia do kapitałów własnych podatnika (1:1) pomniejszonych o pożyczkę podporządkowaną. Planowany termin wejścia w życie nowelizacji to 1 stycznia 2015 roku.
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy o zmianie ustaw podatkowych PIT i CIT, który ma wejść w życie od 1 stycznia 2015 r. Zmiany zakładają, że od przyszłego roku większość deklaracji podatkowych podatnicy i płatnicy będą musieli przesyłać za pomocą środków komunikacji elektronicznej (e-deklaracje). Obecnie większość deklaracji może być fakultatywnie składana w formie elektronicznej.
Od 1 stycznia 2015 r., w wyniku zmian ustaw o podatkach dochodowych (CIT i PIT), obowiązywać ma odroczenia opodatkowania przychodu z tytułu wniesienia do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci własności intelektulanej.
Ministerstwo Finansów wprowadza przepisy uszczelniające system podatków dochodowych. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji w tej sprawie, zmiany mają wejść w życie z początkiem 2015 roku.
Ministerstwo Finansów chce ukrócić proceder unikania płacenia podatków od dochodów lokowanych w rajach podatkowych. Wyrazem tego jest przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawach o podatkach dochodowych (PIT i CIT), który zakłada wprowadzenie opodatkowania dochodów z zagranicznych spółek kontrolowanych.
Ministerstwo Finansów zakończyło prace nad kolejną edycją raportu „Preferencje podatkowe w Polsce". Analizą zostały objęte preferencje funkcjonujące w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa (podatku VAT, podatku akcyzowym, podatkach dochodowych: PIT i CIT) oraz w podatkach lokalnych stanowiących dochody jednostek samorządów terytorialnych.
Rada Ministrów w dniu18 marca przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku CIT i PIT, przedłożony przez ministra finansów. Najważniejszym celem nowelizacji jest zwalczanie szkodliwej konkurencji ze strony części państw, przede wszystkim tzw. rajów podatkowych oraz przeciwdziałanie praktykom odraczania lub unikania opodatkowania przy wykorzystaniu mechanizmu przesuwania dochodów do spółek zależnych, zlokalizowanych w krajach o preferencyjnych systemach podatkowych.
Do końca marca 2014 r. podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, zobowiązani są złożyć zeznanie roczne CIT-8 za 2013 r., w którym wykażą uzyskany w ubiegłym roku dochód lub poniesioną stratę. Jak prawidłowo wypełnić zeznanie CIT-8?
Obiady i kolacje z kontrahentami w dzisiejszym biznesie to niemal standard. Niestety, wraz ze znowelizowaną w 2007 r. ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych zrodziło się wiele wątpliwości i pytań, czy wydatek poniesiony z tytułu zaproszenia nabywcy do restauracji lub kawiarni, podatnik może uznać za koszt uzyskania przychodu. Częstokroć bowiem uznanie takie jest kwestionowane przez organy podatkowe.
Koszt zlikwidowanych zapasów magazynowych (surowców, materiałów, części zamiennych, itp.), które straciły przydatność i nie ma możliwości ich wykorzystania do produkcji urządzeń (świadczenia usług), czy do serwisowania, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Jak ustalić wartość kosztów uzyskania przychodów jakie powinny podlegać korekcie, w odniesieniu do kosztów nabycia materiałów, które są kosztami uzyskania przychodów o charakterze bezpośrednim, uwzględnionych w technicznym koszcie wytworzenia wyrobu gotowego, określanym metodą średniej ważonej?
Od 2014 r. spółki komandytowo-akcyjne będą objęte podatkiem CIT - takie rozwiązanie zakłada podpisana przez prezydenta ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym.
Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym – została ostatecznie przyjęta przez Parlament i wejdzie w życie 1 stycznia 2014 r. Zmiany zakładają m.in. objęcie podatkiem CIT spółek komandytowo-akcyjnych.
Na ostatnim posiedzeniu Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym. Zmiany w podatku PIT i CIT mają wejść w życie w 2014 r.
Ustawa z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw wprowadziła, 7 października 2013 r., modyfikacje także do ustaw podatkowych (PIT i CIT).
Wykorzystanie zwierząt w działalności gospodarczej jest powszechne i dotyczy wielu gatunków. Obok kontrowersji ekologiczno-moralnych czasem też pojawiają się kontrowersje natury ewidencyjno-podatkowej. Dotyczy to szczególnie zwierząt typowo domowych – przede wszystkim psów, kotów, a także zwierząt ozdobnych i gatunków egzotycznych.
Projekt zmian w przepisach o podatkach dochodowych, nad którym obecnie pracuje Sejm, zakłada nałożenie na spółki komandytowo-akcyjne podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2014 r.