REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

CIT - koszty, Faktura

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Opłaty na Bankowy Fundusz Gwarancyjny powinny być kosztem podatkowym

Zdaniem Związku Banków Polskich opłaty na fundusz przymusowej restrukturyzacji i funduszu gwarantowania depozytów powinny być uznawane za koszt uzyskania przychodów banków. Taka teza znalazła się w opinii ZBP do projektu zmiany ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym.

Dodatkowe świadczenia sportowe zakupione dla pracownika kosztem podatkowym

Koszty poniesione przez spółkę w związku z zakupem świadczeń sportowych dla pracowników, w części finansowanej przez spółkę, należy uznać za koszty uzyskania przychodów.

Uproszczenia w wystawianiu i przesyłaniu faktur VAT RR

Zostaną wprowadzone uproszczenia dla podatników polegające na zmianie zakresu danych umieszczanych na dokumencie wystawianym przy nabyciu produktów rolnych i usług rolniczych od rolników ryczałtowych, czyli fakturze VAT RR. Pojawi się także możliwość wystawiania i przesyłania tych faktur w formie elektronicznej.

Powiadomienia w sprawie korekty JPK_VAT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że zostało sprawdzonych już 650 mln faktur z Jednolitych Plików Kontrolnych dla potrzeb VAT (JPK_VAT) za styczeń 2018 r. Podatnicy, u których pojawiły się niezgodności, otrzymają powiadomienia z prośbą o weryfikację przesłanych JPK_VAT.

REKLAMA

Czy wydatki spółki na ubezpieczenie OC członków zarządu i rady nadzorczej są kosztem uzyskania przychodów?

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydatki na nabycie przez spółkę z o.o. polisy OC dla członków zarządu i członków rady nadzorczej nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów spółki. Wydatki te nie mają bowiem na celu osiągnięcia przychodów przez spółkę (ani zabezpieczenia jej źródła przychodów), lecz są ponoszone aby chronić od odpowiedzialności cywilnej (np. odszkodowawczej) osoby fizyczne pełniące te funkcje. Czyli są ponoszone nie w interesie spółki tylko w interesie tych członków organów spółki. Poza tym tego typu wydatki na rzecz pracowników i członków rad nadzorczych są wprost wyłączone z kosztów na podstawie ustawy o CIT.

Korekta kosztów po zmianie wysokości zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości

Jeżeli korekta kosztów nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą pomyłką, to powinna być ona dokonywana na bieżąco. Dotyczy to także korekty wysokości zaliczonego do kosztów podatkowych podatku od nieruchomości wynikających z decyzji podwyższających podatek od nieruchomości za ubiegłe lata. Przy tym nie ma tu znaczenia, jakiego okresu dotyczą koszty, tylko kiedy podatnik otrzymał dotyczące ich decyzje.

Dokumentowanie fakturami i paragonami nieodpłatnej dostawy towarów i nieodpłatnego świadczenia usług

Na gruncie VAT opodatkowaniu podlegają tylko takie czynności, które wykonywane są w zamian za wynagrodzenie. Przepisy przewidują jednak od tej zasady dwa istotne wyjątki. Po pierwsze, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatną dostawę towarów uważa się także nieodpłatne przekazanie lub zużycie towarów, po spełnieniu określonych warunków. Z kolei w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT określono przypadki, w których nieodpłatne świadczenie usług jest zrównane z czynnością odpłatną. Zastosowanie tych przepisów w praktyce rodzi wiele wątpliwości. W niniejszym artykule zostało omówione jedno z takich zagadnień problemowych, tj. wymogi dokumentacyjne związane z takim czynnościami.

Czy wystawienie weksla generuje po stronie przedsiębiorcy koszt uzyskania przychodów?

W obrocie gospodarczym dochodzi często do sytuacji, w której przedsiębiorcy wystawiają kontrahentom weksel z zamiarem uregulowania zobowiązania. Uregulowanie zobowiązania wekslem wymaga jednak zgody kontrahenta. Co więcej, wręczenie kontrahentowi weksla nie uprawnia przedsiębiorcy do uznania widniejącej na nim kwoty jako kosztu uzyskania przychodów. Suma pieniężna wskazana na wekslu stanie się takim kosztem dopiero w momencie jego realizacji.

REKLAMA

Odliczenie VAT z faktury otrzymanej z opóźnieniem

Moment, w którym ujmuje się w deklaracji transakcje objęte odwrotnym obciążeniem, nie powinien rozstrzygać o tym, kiedy można odliczyć VAT. A zatem nawet w przypadku zadeklarowania transakcji po upływie trzech miesięcy od jej dokonania można odliczyć VAT w okresie, w którym jest on należny. Tak wynika z przepisów unijnych i orzecznictwa TSUE. Podobne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie.

Zakaz wystawiania faktur w zamian za paragony bez NIP

Ministerstwo Finansów chce zakazać wymiany paragonów bez NIP na faktury dające prawo do odliczenia podatku VAT. Wymiana paragonów bez NIP na faktury będzie karana.

Czy podatek od wartości dodanej zawarty w cenie zakupu jest kosztem?

Wydatki na zakup towarów i usług opodatkowanych za granicą podatkiem od wartości dodanej, które nie stanowią wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo importu usług, należy zakwalifikować jako koszt podatkowy w wartości brutto. Tym samym podatnik może uwzględnić w kosztach podatkowych kwotę podatku od wartości dodanej wykazanej w fakturze zakupowej.

Zasady wystawiania i akceptacji noty korygującej

W celu korekty niektórych danych zawartych na fakturze ustawodawca dopuszcza możliwość wystawiania noty korygującej. Kiedy można wystawić notę korygującą i jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nota była formalnie skuteczna?

Jak obliczać przychody lub koszty w związku z koniecznością sporządzania dokumentacji cen transferowych?

Podatnicy, których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro, mają obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej dla transakcji z podmiotami powiązanymi. W jaki jednak sposób należy obliczyć przychody lub koszty?

Handel internetowy - Ministerstwo Finansów sprawdza wystawianie faktur

Ministerstwo Finansów zauważa, że w internetowych serwisach aukcyjnych podatnicy VAT sprzedają nowe towary (np. telefony komórkowe i tablety) z informacją, że nie wystawiają faktury. To niezgodne z przepisami VAT i może wskazywać na zaniżanie podstawy opodatkowania, tym samym powstanie zaległości podatkowej oraz sankcji VAT. Ministerstwo Finansów zapowiada, że wkrótce będzie się kontaktować z takimi podatnikami, aby wyjaśnić kwestie wystawiania faktur za transakcje.

Odmowa prawa do odliczenia VAT na podstawie podejrzenia o nadużycie

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego zanim skarbówka uznała działania firmy za nierzeczywiste i stanowiące nadużycie w zakresie VAT, powinna była określić, jaki jest charakter nadużycia i jakie dokładnie negatywne skutki miało ono dla Skarbu Państwa. Dopiero potem mogła przedsiębiorców karać czy też odbierać przysługujące im z mocy prawa uprawnienie do odliczenia VAT. Jest to przełomowe rozstrzygnięcie NSA, które może skutkować lawiną wniosków o wznowienie postępowania stwierdzenia nieważności decyzji.

Kara umowna jako koszt uzyskania przychodu

W przypadku gdy zapłata kary umownej ogranicza konieczność ponoszenia innych wydatków przez podatnika i ma wpływ na racjonalność alokacji wydatków w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to wydatek taki należy uznać za koszt uzyskania przychodu. Ustawodawca definicję kosztów uzyskania przychodu wiąże bowiem z zabezpieczeniem bądź zachowaniem źródła przychodu.

Jak chronić dane osobowe przedsiębiorstwa przed cyberatakami?

Jednymi z najważniejszych danych, jakie gromadzi każda firma, są informacje osobowe jej pracowników. Ich ochrona konieczna jest nie tylko ze względu na przepisy prawa, ale również dlatego, że mogą stać się łakomym kąskiem dla cyberprzestępców, a tego typu ataki są coraz częstsze. Dotykają one nie tyle duże koncerny, co przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa, gdzie procedury przeciwdziałania tego typu zagrożeniom są niedopracowane lub wręcz nie istnieją. Nie powinniśmy zatem pytać „czy” ktoś zaatakuje naszą firmę, ale bardziej - „kiedy” to zrobi.

Wystawianie faktur za najem

Obowiązek podatkowy z tytułu najmu powstaje na zasadach szczególnych. Decyduje o tym zasadniczo data wystawienia faktury, gdy jest wystawiona terminowo. Opóźnienie w tym zakresie nie przesuwa daty powstania obowiązku podatkowego. Natomiast faktura wystawiona przedwcześnie skutkuje automatycznie koniecznością rozpoznania obowiązku podatkowego. Należy o tym pamiętać, decydując się na ten krok, szczególnie gdy najem nie korzysta ze zwolnienia.

Faktury elektroniczne

Od 2018 roku na wszystkich podatników VAT nałożono ustawowy obowiązek prowadzenia ewidencji VAT w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Wiąże się to ściśle z obowiązkiem comiesięcznego dostarczania do Ministerstwa Finansów pliku JPK_VAT, który od 2018 roku dotyczy nawet najmniejsze firmy (mikroprzedsiębiorców). Wypełnianie tych obowiązków bez elektronicznego fakturowania jest niemal niemożliwe. Warto więc wiedzieć, że wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej umożliwiają nawet funkcjonalności kont firmowych niektórych banków (np. ING Księgowość).

Koszty finansowania dłużnego jako koszty podatkowe

W wyniku zmian w ustawie o CIT, które obowiązują od początku 2018 roku, nadwyżka kosztów finansowania dłużnego może stanowić koszty podatkowe w całości, jeśli nie przekracza w roku podatkowym kwoty 3 mln zł lub kwota przekroczenia nadwyżki kosztów finansowania ponad 3 mln zł nie jest większa niż 30% wyniku finansowego. Nowe przepis nie dotyczą już tylko odsetek, ale wszelkiego rodzaju kosztów związanych z uzyskaniem środków finansowych.

Zakup środków leczniczych sfinansowanych z funduszu prewencyjnego – rozliczenie CIT

Zakłady ubezpieczeń oraz zakłady reasekuracyjne w ramach prowadzonej działalności ubezpieczeniowej podejmują czynności, które mają na celu zmniejszanie ryzyka powstania szkód. Jednym z narzędzi wspomagających działalność prewencyjną ubezpieczycieli jest fundusz prewencyjny, tworzony na zasadach określonych w art. 278 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Środki zgromadzone na wspomnianym funduszu mogą zostać rozdysponowane na rzecz innych podmiotów w ramach umów prewencyjnych. Na podstawie wspomnianych umów, ubezpieczyciele wypłacają przedsiębiorcom środki finansowe przeznaczone na wdrożenie rozwiązań, które zmniejszają ryzyko powstania szkody. Jakie skutki podatkowe wywołuje zatem otrzymane dofinansowanie?

Zasady zaliczania odsetek do kosztów po implementacji dyrektywy ATAD

Od 1 stycznia 2018 roku obowiązują istotne zmiany w podatku dochodowym od osób prawnych dotyczące możliwość zaliczania odsetek do kosztów uzyskania przychodów. Jest to związane z implementacją do polskiego porządku prawnego dyrektywy ATAD (Anti Tax Avoidance Directive). Na czym polega nowa metoda zaliczania kosztów finansowania dłużnego do kosztów podatkowych?

Wydatki na świadczenia medyczne dla rodzin pracowników a koszty podatkowe pracodawcy

Organy podatkowe akceptują zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów (zarówno w PIT jak i CIT) wydatków na świadczenia medyczne (tzw. pakiety medyczne), udostępniane pracownikom oraz członkom ich rodzin a nawet partnerom życiowym pracowników. Potwierdzają to interpretacje podatkowe wydane w styczniu 2018 roku.

Podatek od wartości dodanej zawarty w cenie towarów i usług nabytych w Szwecji jest kosztem podatkowym

Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów podatek od wartości dodanej związany z zakupami w Szwecji, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Sformułowanie „podatek od towarów i usług” jest określeniem podatku od wartości dodanej obowiązującym wyłącznie w Polsce, a nie w innych krajach. Tym samym nie można utożsamiać podatku od wartości dodanej obowiązującego w innym państwie niż Polska z podatkiem od towarów i usług obowiązującym w Polsce.

Wydatki na proces łączenia spółek kosztem uzyskania przychodów

Zgodnie z art. 492 § 1 pkt. 1 Kodeksu spółek handlowych połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie). Łączenie spółek przez inkorporację wiąże się z unicestwieniem podmiotowości prawnej spółki przejmowanej oraz przejściem całości jej majątku na spółkę przejmującą. Ze względu na stopień skomplikowania procesów przekształceniowych zaangażowane podmioty ponoszą szereg kosztów związanych z przygotowaniem spółek do restrukturyzacji. Jak zatem rozliczyć w rachunku podatkowym koszty usług prawnych - immanentnie związanych z przekształceniem?

Limit wydatków na nabycie usług niematerialnych od podmiotów powiązanych

Od roku 2018 obowiązują nowe przepisy w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którymi podatnicy podatku CIT mogą się spodziewać wprowadzenia ograniczeń w zakresie możliwości uznania pewnych kategorii wydatków za koszty podatkowe. Głównym ograniczeniem jest wprowadzenie limitu wydatków na nabycie usług niematerialnych od podmiotów powiązanych, które będą mogły zostać rozpoznane jako koszt uzyskania przychodu.

Rekompensata za wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu kosztem uzyskania przychodów

Rekompensata wypłacana na mocy porozumienia w sprawie wcześniejszego rozwiązania umowy najmu stanowi koszty pośrednie potrącane w dacie poniesienia, tj. w dacie ujęcia w księgach rachunkowych na podstawie noty księgowej.

Wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur - konsekwencje dla przedsiębiorców

Rząd wprowadza kolejne narzędzie, które zwiększy obowiązki polskich przedsiębiorców względem urzędów, a w praktyce utrudni im życie. Już w połowie 2018 r. uruchomiony zostanie Centralny Rejestr Faktur, który obok wdrażanego już Jednolitego Pliku Kontrolnego i planowanego wprowadzenia elektronicznych paragonów, ma być kolejną bronią w walce z luką podatkową.

Usługi niematerialne w kosztach podatkowych - zmiany od 2018 roku

Obowiązujące od początku 2018 roku zmiany w podatku CIT ograniczają m.in. prawo zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługi niematerialne (np. doradcze). Podatnicy mają sporo wątpliwości odnośnie tych nowych przepisów, np. jakie konkretnie usługi rozumiane są jako niematerialne. Ponadto nowe przepisy CIT wprowadziły ograniczenia dotyczące odliczania kosztów finansowania zewnętrznego.

Przechowywanie faktur zgodnie z przepisami ustawy o VAT

Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistniałą transakcję pomiędzy kontrahentami. Ustawa o VAT w art. 2 pkt 31 definiuje ją jako dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej, który zawiera dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie. Oznacza to, że ustawa dopuszcza posługiwanie się fakturami zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Podatnik może wystawić fakturę w dowolnym formacie elektronicznym (art. 2 pkt 32 ustawy o VAT), jednak wymaga to uzyskania wcześniejszej akceptacji odbiorcy(art. 106n ust. 1 ustawy o VAT).

Czy można zaliczyć do kosztów wszystkie wydatki na organizację mini targów?

Wydatki poniesione po zakończeniu targów na kolację wraz z oprawą muzyczną, a także wydatki na noclegi i transport podlegają ujęciu w koszty. Nie należy wydzielać atrakcji dla klientów z całości kosztów imprezy promocyjnej. Tego rodzaju wydatki są integralną częścią mini targów, których to celem było reklamowanie produktów spółki, mogą zatem stanowić w całości koszty uzyskania przychodów.

Czy utracone wadium może być kosztem uzyskania przychodów?

Wydatki poniesione na skutek niewłaściwego postępowania podatnika nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów. Jeśli zatem uczestnik przetargu uchyla się od zawarcia umowy lub do zawarcia umowy nie dochodzi w wyniku jego zaniedbań, zatrzymane przez organizatora przetargu wadium nie może stanowić kosztów podatkowych.

Na fakturze można podać jedną stawkę VAT przy sumie wielu jednostkowych kwot netto

Wystawca faktury VAT nie ma obowiązku podawania każdorazowo przy każdej pozycji specyfikacji (przy wyszczególnionych sprzedawanych towarach, czy usługach) stawki podatku VAT. Może podać jedną stawkę podatku VAT przy sumie jednostkowych kwot netto. Oczywiście jeżeli podsumowane na fakturze towary lub usługi są opodatkowane tą samą stawką VAT.

Jak wystawić fakturę korygującą, gdy była wpłacona zaliczka

Nastąpiła zmiana stawki VAT z 23% na 8%. Faktura zaliczkowa została wystawiona we wrześniu, rozliczeniowa (wydanie towaru) – w październiku. Czy wystawiamy fakturę korygującą do faktury zaliczkowej, czy korygujemy tylko końcową? Czy musimy wysłać korektę JPK_VAT?

Leasing finansowy samochodu - wartość początkowa

Umowa leasingu stanowi szeroko wykorzystywane narzędzie w prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności jako niskokosztowa możliwość pozyskania środków transportu (zwłaszcza samochodów). Leasing nie jest jednak jednolitą kategorią prawną, toteż w praktyce może przysporzyć wielu trudności przedsiębiorcom.

Kod PL nabywcy na fakturze

Na fakturze zazwyczaj znajduje się numer identyfikujący podatnika na potrzeby podatku. W określonych sytuacjach musi on być poprzedzony kodem PL lub innym kodem państwa członkowskiego nabywcy - w przypadku świadczenia usług na rzecz kontrahenta zagranicznego.

Faktury dokumentujące fikcyjny outsourcing pracowniczy a prawo do odliczania VAT

Umowy o świadczenie usług, jak również umowy zlecenia, bez faktycznego zamiaru przejęcia pracowników czy też ich zatrudnienia w ramach outsourcingu pracowniczego są czynnościami nieważnymi z mocy prawa. Przedsiębiorca nie ma więc prawa do odliczania podatku VAT z faktur (dokumentujących fikcyjny outsourcing pracowniczy) wystawianych przez agencję.

Opodatkowanie CIT umowy dożywocia po stronie obdarowanego – osoby prawnej

Problem opodatkowania podatkiem dochodowym umów dożywocia zaprzątał głowy specjalistów prawa podatkowego od wielu lat. Skupiano się jednak przede wszystkim na sytuacji dożywotnika, który oddając nieruchomość otrzymywał przecież świadczenia wzajemne, wynikające z umowy dożywocia. Potencjalnie więc otrzymywał przychód. Kwestie te rozwiązał Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 17 listopada 2014 r., sygn. akt II FPS 4/14. Nie analizowano jednak sytuacji drugiej strony, którą co raz częściej, wobec rozwoju życia gospodarczego, są nie tylko najbliższe osoby fizyczne, ale także przedsiębiorcy, w tym spółki. Po ich stronie umowa dożywocia rodzi szereg praktycznych problemów podatkowych.

Ubruttowienie należności jako koszt podatkowy płatnika podatku u źródła

Przedsiębiorcy, którzy wypłacają wynagrodzenie kontrahentom zagranicznym, nieposiadającym polskiej rezydencji podatkowej, zobowiązani są, jako płatnicy od tak wypłaconego wynagrodzenia potrącić i odprowadzić tzw. podatek u źródła. W praktyce bywa jednak, że w wyniku umowy między kontrahentami, kwota podatku u źródła nie zostaje odjęta od wynagrodzenia. Ciężar podatku u źródła ponosi wówczas polski przedsiębiorca. Wypłacone w ten sposób ubruttowione wynagrodzenie można jednak w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Wydatki na kaucje gwarancyjne o charakterze definitywnym mogą być kosztami uzyskania przychodów

Wydatki z tytułu kaucji gwarancyjnych mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, ponieważ zostały poniesione na rzecz kontrahenta w celu zabezpieczenia uzyskania przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży lotów czarterowych, a także nie można uznać tych wydatków za wydatki, które podlegałyby wyłączeniu z tych kosztów. O ile co do zasady kaucje gwarancyjne mają charakter zwrotny, o tyle wydatki te mają charakter definitywny, jeśli wobec zakończenia postępowania upadłościowego prowadzonego wobec kontrahenta wiadome jest, że spółka nie odzyska już wpłaconych kaucji.

Czy faktura pro forma może pełnić rolę oferty handlowej?

W obrocie gospodarczym faktura pro forma traktowana jest często jako propozycja (oferta) zawarcia umowy sprzedaży towaru lub świadczenia usługi. Przy czym pełni ona jedynie rolę informacyjną i nie jest dowodem zawarcia transakcji, ani dokumentem księgowym. Faktura tego rodzaju wystawiana jest w celu uzyskania przedpłaty lub zaliczki od nabywcy.

Faktoring odwrotny a koszty w CIT

Każdy sposób uregulowania kwoty wynikającej z faktury - zarówno przez podatnika, jak i inny podmiot - w warunkach dozwolonych prawem, przed upływem 90 dni od daty zaliczenia kwoty wynikającej z faktury do kosztów uzyskania przychodów, powoduje że nie powstaje obowiązek korekty kosztów. Tak wynika z wyroku NSA z 10 sierpnia 2017 r., II FSK 1816/15.

Czy wydatki na transport i utylizację wadliwego towaru są kosztem

Wydatki z tytułu zwrotu odbiorcy kosztów transportu wadliwego towaru oraz kosztów jego utylizacji mogą stanowić koszt podatkowy. Warunkiem jest jednak, by takie wydatki zostały należycie udokumentowane. Zdaniem organów podatkowych nie wystarczą tu faktury potwierdzające wysokość poniesionych wydatków związanych z transportem i utylizacją wadliwego towaru.

Odsetki za późniejsze rozliczenie VAT z tytułu WNT

W świetle przepisów polskiego prawa podatkowego wykazanie VAT należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) lub importu usług po upływie trzech miesięcy skutkuje naliczeniem dodatkowych odsetek. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie orzekł jednak, że naliczanie odsetek z tego tytułu nie jest zgodne z unijnymi przepisami.

Obowiązek wystawiania faktur

Zgodnie z obecnym stanem prawnym wszyscy podatnicy dokumentują sprzedaż dowodem nazywanym „faktura” jako potwierdzenie dokonania transakcji. Dotyczy to również podatników, którzy zarejestrowani są jako zwolnieni z VAT oraz niezarejestrowani do VAT, którzy wystawiali dokumenty o nazwie „Rachunek” - obecnie zastępują go fakturą.

Diety zleceniobiorców kosztem podatkowym zleceniodawcy

Diety wypłacane cudzoziemcom zatrudnionym przez przedsiębiorcę na podstawie umowy zlecenie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeśli z zawartych umów wprost wynika konieczność ich wypłacania, a cudzoziemcy posiadają ważne dokumenty uprawniające do pobytu na terytorium Polski.

Służby skarbowe będą mogły kupować puste faktury od 2018 r.

Projekt przepisów, który umożliwi służbom skarbowym kupowanie pustych faktur, jest gotowy. Z nowego prawa urzędnicy skorzystają zapewne dopiero w drugiej połowie 2018 roku.

Niezapłacone należności - korekta przychodów i kosztów w 2018 roku

Doradcy podatkowi, których o opinię poprosiła Polska Agencja Prasowa raczej pozytywnie oceniają projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym. Skuteczne w szczególności mogą być nowe przepisy w PIT i CIT (a także w zakresie ryczałtu ewidencjowanego) mające zapobiegać zatorom płatniczym. Przepisy te mają poprawić sytuację wierzycieli (pojawi się możliwość zmniejszenia przychodów o niezapłacone należności) ale też pogorszyć sytuację dłużników (zmniejszenie kosztów o niezapłacone długi). Z tego ostatniego powodu przepisy nie mogą, zdaniem doradców wejść w życie od początku 2018 roku.

Faktura VAT marża – zasady wystawiania

Faktura VAT marża wystawiana jest przez przedsiębiorców, którzy sprzedają towary używane lub świadczą usługi turystyczne, sprzedają dzieła sztuki itd. Często można spotkać się z sytuacją wystawiania faktur VAT marża na portalach aukcyjnych (np. przy kupnie używanego sprzętu AGD) lub w komisach samochodowych (np. przy kupnie używanego samochodu).

Niedostateczna kapitalizacja - fundamentalne zmiany w CIT od 2018 roku

Z początkiem 2018 roku podatników CIT czekają duże zmiany. Wprowadzi je ustawa z 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pakiet zmian wprowadzanych przez ten akt jest szeroki i w znaczniej mierze służy dalszemu zacieśnianiu polityki fiskalnej oraz uszczelnianiu systemu podatkowego (m.in. poprzez wyodrębnienia w ustawie o CIT dwóch źródeł przychodów, ograniczenia możliwości zaliczenia do kosztów wydatków na niektóre usługi niematerialne, czy też wprowadzenie minimalnego podatku od nieruchomości komercyjnych).

REKLAMA