REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

CIT, CIT - zwolnienia i ulgi

Zwolnienie z CIT dla byłych niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 czerwca 2011 r. niepubliczny zakład opieki zdrowotnej jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mógł korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Ulgi dla firm w strefach ekonomicznych

Strefy ekonomiczne w kolejnych latach nadal będą korzytać z ulg. Jednak, w związku z wyznaczoną przez Unię Europejską nową mapą pomocy regionalnej, firmy prowadzące biznes w specjalnych strefach będą musiały być bardziej innowacyjne.

Spółka komandytowo-akcyjna podatnikiem CIT w 2014 r.

Od 2014 r. spółki komandytowo-akcyjne będą objęte podatkiem CIT - takie rozwiązanie zakłada podpisana przez prezydenta ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym.

Sprzedaż udziałów przez podmioty zwolnione z CIT ze względu na działalność statutową

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, różnice kursowe. Sprzedaż udziałów co do zasady wiąże się z obowiązkiem rozpoznania przychodu w cenie określonej przez strony w umowie sprzedaży, która nie powinna odbiegać od wartości rynkowej zbywanego prawa pod rygorem szacunku przychodu przez organy podatkowe (por. art. 14 ust. 1 ustawy o CIT).

REKLAMA

Zmiany w podatkach dochodowych od 1 stycznia 2014 r.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym – została ostatecznie przyjęta przez Parlament i wejdzie w życie 1 stycznia 2014 r. Zmiany zakładają m.in. objęcie podatkiem CIT spółek komandytowo-akcyjnych.

Zmiany w PIT i CIT w 2014 r.

Na ostatnim posiedzeniu Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym. Zmiany w podatku PIT i CIT mają wejść w życie w 2014 r.

Szkolenie za granicą a obowiązek pobrania podatku u źródła

Podatnicy miewają często wątpliwości, czy w przypadku zapłaty za szkolenie (np. dla pracowników) przeprowadzone za granicą istnieje obowiązek pobrania podatku u źródła. Pytanie dotyczy również szkoleń odbywających się w Polsce dla podmiotów zagranicznych.

Docenione rachunki płatnicze. Zmiany w PIT i CIT

Ustawa z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw wprowadziła, 7 października 2013 r., modyfikacje także do ustaw podatkowych (PIT i CIT).

REKLAMA

Zwierzęta pracujące - ujęcie księgowe i podatkowe

Wykorzystanie zwierząt w działalności gospodarczej jest powszechne i dotyczy wielu gatunków. Obok kontrowersji ekologiczno-moralnych czasem też pojawiają się kontrowersje natury ewidencyjno-podatkowej. Dotyczy to szczególnie zwierząt typowo domowych – przede wszystkim psów, kotów, a także zwierząt ozdobnych i gatunków egzotycznych.

Spółki komandytowo-akcyjne podatnikami CIT od 2014 r.

Projekt zmian w przepisach o podatkach dochodowych, nad którym obecnie pracuje Sejm, zakłada nałożenie na spółki komandytowo-akcyjne podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2014 r.

Cena znacznie odbiegająca od wartości rynkowej w CIT

Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, organ podatkowy może wezwać strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej.

Zagraniczne spółki kontrolowane - zmiany w CIT w 2014 r.

Resort finansów zamierza wprowadzić przepisy regulujące opodatkowanie zagranicznych spółek kontrolowanych. Jeśli odpowiednie zmiany do ustaw o podatkach dochodowych (PIT, CIT) zostaną przyjęte, nowe regulacje zaczną obowiązywać już od 1 stycznia 2014 r.

Spółki komandytowe nie będą objęte CIT

Spółki komandytowe nie będą jednak podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) - taką decyzję podjęli posłowie Komisji Finansów Publicznych, pracujący nad zmianami do ustaw o podatkach dochodowych. CIT zapłacą tylko spółki komandytowo-akcyjne.

Zagraniczne spółki kontrolowane - jak są opodatkowane?

Prawdopodobnie już 2014 r. w polskim ustawodawstwie podatkowym znajdą się przepisy dotyczące opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez zagraniczne spółki kontrolowane (tzw. CFC). Nasz kraj nie jest jedynym, który chce wprowadzić tą regulację. Instytucja CFC jest znana już nie tylko w prawie krajów Unii Europejskiej ale i na kanwie ustawodawstwa na całym świecie.

OECD zmienia przepisy dotyczące opodatkowania korporacji

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) pracuje nad zreformowaniem przepisów dotyczących opodatkowania międzynarodowych korporacji. Głównym celem tych prac jest wprowadzenie rozwiązań, które ukruciłyby proceder unikania płacenia podatków przez międzynarodowe koncerny.

Usługi doradcze w kosztach podatkowych

Kiedy wydatki na usługi doradcze i prawne stanowią koszty uzyskania przychodów? Czy do kosztów można zaliczyć m.in. honoraria za opinie doradców, radców prawnych i adwokatów?

Prezenty dla przedstawicieli handlowych kontrahenta - rozliczenie PIT i CIT

W celach promocyjnych lub zwiększenia sprzedaży podatnicy niekiedy przekazują swoim kontrahentom prezenty w postaci swoich produktów, bonów podarunkowych lub innych gratyfikacji. Niekiedy prezenty nie są przekazywane bezpośrednio kontrahentom, ale pracownikom kontrahenta, którzy bezpośrednio odpowiadają za sprzedaż. Działanie takie ma swój wymiar podatkowy - nie tylko z punktu widzenia przekazującego, ale także kontrahenta i jego pracownika.

Kilometrówka - zasady, podatki, ewidencja

W celu ustalenia faktycznego przebiegu pojazdu osoba używająca samochodu osobowego niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych jest zobowiązana prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, potwierdzaną przez podatnika z końcem każdego miesiąca (tzw. kilometrówka). Z ewidencji tej musi wynikać m.in. trasa przejazdu, jego cel oraz liczba faktycznie przejechanych na tej trasie kilometrów.

W 2014 roku 1 proc. CIT na badania naukowe

Najprawdopodobniej już w 2014 roku firmy będą mogły przeznaczyć 1 proc. swojego podatku CIT na cele naukowe. Przedsiębiorstwa będą miały możliwość wyboru jednostki jaką chcą wesprzeć finansowo.

Zmiany w podatkach są konieczne

Niezbędne są zmiany w podatkach, które mogłyby pobudzić inwestycje - uważa Zygmunt Solorz-Żak. Sam przyznaje, że płaci podatki w kraju, ale rozumie tych przedsiębiorców, którzy szukają rajów podatkowych i tam realizują swoje inwestycje.

Dochody kontrolowanych spółek zagranicznych będą opodatkowane

Ministerstwo Finansów zamierza znowelizować ustawy o podatkach dochodowym w celu wprowadzenia opodatkowania dochodów kontrolowanych spółek zagranicznych (Controlled Foreign Corporation - CFC). Zmiany miałyby wejść w życie w 2014 r.

Rządowa pułapka na spółki komandytowe

Dnia 13. lutego 2013 r. na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został nowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw oraz uzasadnienie dla tego projektu. Projekt zakłada daleko idące zmiany systemu podatkowego, a najważniejsze z nich to opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych (podatkiem CIT) dotychczas transparentnych podatkowo spółek komandytowej i komandytowo akcyjnej.

Od 2014 r. 1 proc. z podatku CIT na naukę?

Minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka chce, by 1 procent z podatku CIT na naukę obowiązywał ju od 2014 roku.

Ulga podatkowa dla najbardziej innowacyjnych firm

Ministerstwo Gospodarki zapowiada wprowadzenie ulgi podatkowej dla najbardziej innowacyjnych firm od stycznia 2014 r. Pod warunkiem, że Ministerstwo Finansów się na nią zgodzi.

Przekazanie składników majątkowych pracownikom - skutki w CIT

Przekazanie składników majątkowych, zaliczonych do zużywających się stopniowo składników majątku na cele osobiste pracowników podatnika lub innych osób, powoduje konieczność korekty kosztów uzyskania przychodów (wstecz).

Ceny transferowe - identyfikacja podmiotów powiązanych

Identyfikacja kręgu podmiotów powiązanych – zgodna z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) - to nadal aktualny problem, z którym musi mierzyć się wielu podatników.

Umorzenie udziałów – czy w tym przypadku trzeba sporządzić dokumentację cen transferowych?

Decyzja o umorzeniu udziałów podyktowana może być zarówno przyczynami ekonomicznymi, jak i uwarunkowaniami natury prawnej. Okoliczności te determinują transakcje zbycia udziałów w celu ich umorzenia, które w większości przypadków dokonywane są pomiędzy podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT).

Gwarancja lub poręczenie spłaty zobowiązań agenta z uczestnictwa w systemie cash-poolingu - skutki w CIT

Świadczeniu w postaci gwarancji lub poręczenia otrzymanego od agenta towarzyszy wzajemne, analogiczne i ekwiwalentne świadczenie spółki na rzecz agenta, dlatego nie dojdzie do „uzyskania korzyści kosztem innego podmiotu”, które jest „niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu”. W konsekwencji, nie dojdzie do otrzymania przez spółkę nieodpłatnego lub częściowo nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Umorzenie udziałów za wynagrodzeniem w formie niepieniężnej – skutki w CIT

W związku z umorzeniem udziałów za wynagrodzeniem w formie wydania składnika majątkowego, którego wartość księgowa jest niższa niż księgowa wartość umarzanych udziałów, po stronie spółki wypłacającej nie powstanie przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu CIT.

Członek rady nadzorczej rezygnuje z wynagrodzenia – skutki w CIT

Zdarzają się sytuacje w których członkowie rad nadzorczych dobrowolnie rezygnują z wypłacanego im wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji. Jakie są skutki podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych rezygnacji z takiego wynagrodzenia.

Spółka działająca w specjalnej strefie ekonomicznej może być członkiem podatkowej grupy kapitałowej

Naczelny Sąd Administracyjny wydał orzeczenie, w którym uznał, że spółka prowadząca działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, może być członkiem podatkowej grupy kapitałowej (PGK). Jest to precedensowy i niezwykle korzystny dla podatników wyrok.

Rabat obniżający koszty zakupu - jak i kiedy trzeba rozliczyć go w kosztach uzyskania przychodu

Podatnicy miewają wątpliwości jak i kiedy powinni rozliczyć podatkowo rabat obniżający koszty z tytułu nabycia towarów. Na te pytania odpowiedział w interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi.

Straty wynikające z zamknięcia umów opcyjnych a koszty podatkowe

Analiza art. 16 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT prowadzi do wniosku, że wydatki „związane z nabyciem” pochodnych instrumentów finansowych są pojęciem szerszym niż wydatki na nabycie tych instrumentów. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 8b ustawy należy interpretować w ten sposób, że odnosi się on do kosztów nabycia, które ponosi jedna ze stron umów o nabycie pochodnych instrumentów finansowych, czyli do nabywcy opcji. Koszty wystawcy opcji należy oceniać zgodnie z regułami art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Nie chcesz płacić podatku dochodowego – hoduj dziwne zwierzęta

Hodowcy węży, ślimaków afrykańskich, jeży pigmejskich i innych zwierząt, których hodowla nie mieści się w definicji działów specjalnych produkcji rolnej - nie muszą płacić podatku dochodowego (PIT – osoby fizyczne, ani CIT – osoby prawne), bez względu na dochód jaki osiągają z tej hodowli. Jeżeli ci hodowcy nie mają użytków rolnych ominie ich także podatek rolny.

Kiedy zagraniczne fundusze inwestycyjne są zwolnione z CIT

Jednym z warunków zwolnienia z CIT funduszy inwestycyjnych z innego kraju UE, czy EOG jest to, że nie mają w Polsce rezydencji podatkowej. Tak Minister Finansów interpretuje warunek opodatkowania całości dochodów takiego funduszu w państwie jego siedziby.

Dopłata do środka trwałego – rozliczenia w CIT

Jeżeli podatnik otrzymuje dopłatę już po przyjęciu środka trwałego i rozpoczęciu amortyzacji, nie ma obowiązku korygowania kosztów wstecz, powinien natomiast dokonać jednorazowego zmniejszenia kosztów w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał dopłatę. Kwotę dopłaty w dniu jej otrzymania należy przeliczyć wg kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania dopłaty. W wyniku otrzymania przedmiotowej dopłaty nie powstaną podatkowe różnice kursowe, o których mowa w art. 15a ust. 1 w zw. z art. 15a ust. 2 i 3 ustawy o CIT.

Dochody przeznaczone na cele statutowe – zwolnienie z CIT

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT przewiduje zwolnienie z podatku dochodów podatników, których celem statutowym jest określona, wskazana w ustawie działalność. Zwolnienie podatkowe dotyczy jednak tylko tej części dochodów, która jest przeznaczona i wydatkowana na te cele statutowe.

Wynajem komputerów od zagranicznej firmy – podatek u źródła

Polskie firmy coraz częściej korzystają ze specjalnego sprzętu komputerowego należącego do zagranicznych podmiotów. W przypadku bowiem realizacji określonych zleceń, bardziej opłaca się wynająć czasowo taki sprzęt niż go nabywać. W tym miejscu jednak pojawia się wątpliwość, czy sprzęt ten nie stanowi tzw. „urządzenia przemysłowego”, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Opodatkowanie CIT dochodów z najmu wspólnot mieszkaniowych

Niejasność i brak precyzji w przepisach jest przyczyną wątpliwości wspólnot mieszkaniowych, jak mają traktować podatkowo swoje przychody z najmu. Czy przychody te podlegają podatkowi dochodowemu (CIT), czy są z niego zwolnione?

Zaliczki na CIT i PIT: powrót z metody uproszczonej do zasad ogólnych

Część podatników wybiera tzw. uproszczoną metodę uiszczania zaliczek na CIT i PIT, a potem – z różnych powodów – woli powrócić do stosowania zasad ogólnych. W niedawnym wyroku WSA w Gdańsku wyjaśniono, jak to zrobić, żeby powrót był skuteczny.

Metoda liniowa amortyzacji

Metodę liniową amortyzacji określa art. 16i ustawy o CIT, zgodnie z którym podatnik dokonujący wyboru tej metody dokonuje odpisów od wartości początkowej środka trwałego przy zastosowaniu stawek oraz okresów amortyzacji określonych w tabeli stawek amortyzacji stanowiącej załącznik do ustawy. Zastosowanie tej metody amortyzacji powoduje konieczność posługiwania się przez podatnika stawkami amortyzacji określonymi w wykazie oraz zasadami wymienionymi w art. 16h ust. 1 ustawy o CIT.

Metoda indywidualna amortyzacji

Metodę indywidualną amortyzacji określa art. 16j ustawy o CIT, zgodnie z brzmieniem którego od określonych kategorii środków trwałych podatnik może dokonywać odpisów amortyzacyjnych wg stawki ustalonej indywidualnie.

Straty podatkowe – jak nie stracić możliwości ich rozliczenia

Wiele spółek kapitałowych ma w swoich bilansach aktywowane straty podatkowe z lat ubiegłych. Część tych spółek z uwagi na zbyt niski dochód (lub jego brak) może nie móc efektywnie rozliczyć tych strat. Grozi więc utrata korzyści podatkowych związanych z prawem odliczenia strat od dochodu, a tym samym zmniejszenia podatku dochodowego od osób prawnych. Poniżej przedstawiam kilka scenariuszy działań, które pozwolą odliczyć straty w sposób efektywny lub co najmniej zagwarantować perspektywy ich rozliczenia.

Kiedy strata w środkach obrotowych może być kosztem dla celów podatkowych?

Pomimo zachowania należytej staranności przedsiębiorcom trudno jest uniknąć strat w magazynowanych towarach handlowych. Stwierdzenie takich niedoborów lub zniszczeń prowadzi do powstania strat w środkach obrotowych. Przepisy ustawy o CIT nie zawierają unormowań dotyczących limitowania strat, czy też odrębnych zasad zaliczania ich do kosztów dla celów podatkowych. Należy się zatem zastanowić, czy taka strata może stanowić koszt uzyskania przychodów mając na uwadze ogólne przepisy ustawy o CIT.

Informacja CIT-ST – kto i kiedy musi ją złożyć

Obowiązek sporządzenia informacji CIT-ST wraz z załącznikiem CIT-ST/A spoczywa na podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych, w sytuacji gdy siedziba podmiotu i zakład pracy pracownika znajdują się na obszarze różnych gmin. Gdy siedziba podmiotu i zakład pracy znajdują się na obszarze tej samej gminy, podatnik nie jest obowiązany do sporządzenia tej informacji.

Obniżenie stawek amortyzacyjnych przez podatnika CIT stosującego metodę amortyzacji liniowej

Podatnik może obniżyć stawkę amortyzacji środka trwałego do dowolnie wybranego przez siebie poziomu. Taką wykładnię przepisów prezentują organy podatkowe.

Odsetki podatkowe nie są wydatkami na cele statutowe

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), niektóre podmioty mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego w zakresie, w jakim przeznaczają swoje dochody na cele statutowe. Pojęcie celów statutowych powinno być rozumiane ściśle, o czym przypomniał WSA we Wrocławiu.

Data powstania przychodu ze sprzedaży nieruchomości

Spółka z o.o. zawarła umowę przedwstępną dotyczą sprzedaży nieruchomości. Z treści kontraktu wynika, że w dniu zawarcia umowy kupujący przekaże sprzedającemu określoną kwotę tytułem zadatku, dokumentowaną fakturą VAT-zaliczka. Natomiast pozostała część ceny będzie płatna w dniu zawarcia umowy przyrzeczonej. Jak prawidłowo określić datę powstania przychodu w CIT w takiej sytuacji?

Umorzenie pożyczki spółce w upadłości - czy to jest przychód w CIT?

Wobec spółki z o.o. należącej do koncernu, toczy się postępowanie upadłościowe na podstawie regulacji niemieckiego prawa upadłościowego. Przed ogłoszeniem upadłości spółka - matka udzieliła spółce z o.o. pożyczki. Postępowanie upadłościowe zostało zakończone układem zatwierdzonym przez sąd. Czy w związku z tym umorzenie części pożyczki stanowi przychód, od którego należy odprowadzić podatek dochodowy?

Spółdzielnia przekazuje wspólnocie mieszkaniowej swój majątek – czy musi płacić CIT?

Spółdzielnia mieszkaniowa prowadzi gospodarkę zasobami mieszkaniowymi oraz lokalami użytkowymi. W związku z powstaniem wspólnoty mieszkaniowej zamierza podpisać z nią umowę o zarząd powierzony i przekazać posiadany majątek, na który składają się uzyskany wynik dodatni z poprzednich lat i fundusz remontowy. Czy to przekazanie majątku spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT)?

REKLAMA