REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Fiskus

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Firmy nie chcą nowych obowiązków, opłat i podatków - zwłaszcza w czasie pandemii

Pełzający lockdown upośledzi możliwość prowadzenia działalności gospodarczej i odbije się na kondycji polskiej gospodarki w najbliższych miesiącach - ocenia Związek Przedsiębiorców i Pracodawców; apeluje o moratorium na regulacje nakładające na biznes nowe obowiązki, opłaty i zwiększające podatki.

Mniej kontroli fiskusa latem - na jesieni będzie więcej

Blisko 20 proc. spadła liczba przeprowadzonych kontroli celno-skarbowych, a o prawie 50 proc. liczba zatwierdzonych kontroli podatkowych. Dane te dotyczą działań od 1 czerwca do 31 sierpnia 2020 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. Zdaniem ekspertów, mniejsza aktywność Krajowej Administracji Skarbowej ma związek z pandemią. Ostatnio najwięcej kontroli celno-skarbowych zostało zakończonych przez Izbę Administracji Skarbowej w Bydgoszczy. Natomiast najwięcej zatwierdzonych kontroli podatkowych ma Izba Administracji Skarbowej w Warszawie. Eksperci uważają, że jesienią kontroli fiskusa może być więcej, m.in. ze względu na spadające wpływy budżetowe.

Tymczasowe ramy prawne pomocy publicznej w UE w czasie pandemii przedłużone do 30 czerwca 2021 r.

Komisja Europejska przedłużyła 13 października 2020 r. okres obowiązywania tymczasowych ram prawnych dotyczących pomocy publicznej do 30 czerwca 2021 roku, aby wesprzeć gospodarkę w związku z pandemią Covid-19. W przypadku regulacji umożliwiającej wsparcie w postaci dokapitalizowania okres zostaje przedłużony do 30 września 2021 roku.

Przekształcenie i sukcesja działalności gospodarczej – czy już czas na zdecydowane działania?

Zapowiedź opodatkowania spółek komandytowych podatkiem dochodowym od osób prawnych skłania przedsiębiorców do poszukiwania nowych form prowadzenia biznesu. Rok 2020 może być też ostatnią szansą na skorzystanie podmiotów powstałych z przekształconych spółek komandytowych z dobrodziejstw tzw. estońskiego CIT. Z kolei osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą z pewnością zainteresuje rozpoczęcie prac nad instytucją fundacji rodzinnej umożliwiającej korzystne, również podatkowo, przejęcie firmy przez spadkobierców.

REKLAMA

Przy zerowych stopach procentowych banki nie mogą zakładać lokat dla firm

Przy zerowych stopach procentowych banki nie mogą zakładać lokat terminowych dla firm - powiedział PAP prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz. Jego zdaniem przedsiębiorcom pozostają albo standardowe rachunki bieżące, albo inwestycje w rozwój.

Najem w działalności gospodarczej będzie można opodatkować ryczałtem od 2021 roku

Od 2021 r. zryczałtowany podatek w wysokości 8,5 proc. przychodów (i 12,5 proc. od nadwyżki ponad 100 tys. zł) zapłacą nie tylko wynajmujący swoje nieruchomości prywatnie. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP.

Wycena przedsiębiorstwa we wczesnej fazie rozwoju (start-up) – jak przebiega i o czym warto pamiętać?

Wyceny przedsiębiorstw należą do dosyć wymagających i skomplikowanych procesów. Tym trudniejsze są, jeśli mamy do czynienia z przedsiębiorstwami we wczesnej fazie rozwoju, ponieważ wtedy oszacowania często opierają się jedynie na wierze, że zespół, który je tworzy będzie potrafił zrealizować postawione przed nim cele i wykorzystując, nieraz innowacyjną, technologię lub model biznesowy, stworzy wartość, której inwestorzy oczekują, a której na chwilę obecną jeszcze nie widzą. Jak zatem przebiega wycena start-upów?

Import spoza UE - będzie jedna procedura dla ceł i podatków

Ministerstwo Finansów wraca do pomysłu wprowadzenia jednolitego postępowania zmierzającego do poboru ceł i podatków od importu. Tak wynika z nowej wersji projektu nowelizacji prawa celnego i innych ustaw, która trafiła pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów. Wcześniejsza wersja pojawiła się już rok temu (we wrześniu 2019 r.), ale nie została przyjęta przez parlament poprzedniej kadencji.

REKLAMA

Jak uzyskać pieniądze dla firmy z venture capital?

Fundusze venture capital dają wiele możliwości start-upom i młodym firmom, dzięki którym mogą one zyskać nie tylko zastrzyk pieniędzy na rozwój innowacyjności, ale także nieoceniony know-how. Jak skutecznie rozmawiać z inwestorami i efektywnie pozyskiwać środki? Jakie argumenty pomogą przekonać kapitałodawcę, że warto zainwestować akurat w przedstawione przedsięwzięcie? Oto kilka wskazówek.

Nagroda w konkursie dla przedsiębiorców opodatkowana jak dochody z działalności gospodarczej

Wygraną rzeczową w konkursie dla przedsiębiorców należy opodatkować tak samo jak inne przychody z działalności gospodarczej tego przedsiębiorcy – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 sierpnia 2020 r. (sygn. akt II FSK 976/18).

Koniec popularnej spółki komandytowej? Jak prawo podatkowe negatywnie wpływa na swobodę działalności gospodarczej?

Spółka komandytowa stanie się podatnikiem CIT już od 1 stycznia 2021 r. Stracą, zarówno komplementariusze, jak i komandytariusze takich spółek. Takie właśnie wnioski nasuwają się po lekturze projektu nowelizacji PIT i CIT ogłoszonego dziś przez Ministerstwo Finansów.

Bezzwrotne mikropożyczki dla firm - warunek: utrzymanie działalności przez 3 miesiące

Władze Krakowa zachęcają przedsiębiorców do brania mikropożyczek do 5 tys. zł z tarczy antykryzysowej. Z tej formy pomocy wciąż nie skorzystało 46 tys. małych firm pod Wawelem. Gdyby wnioski zostały złożone, do krakowskiej gospodarki udałoby się wprowadzić kolejnych 230 mln zł – mówił 8 września wiceprezydent Bogusław Kośmider.

Program lojalnościowy w firmie – działania promocyjne

Programy lojalnościowe, motywacyjne, czy polecające mogą być bardzo skuteczne, ale pod jednym warunkiem. Ich docelowi odbiorcy muszą wiedzieć zarówno o danym programie, jak i o płynących z niego korzyściach. A to oznacza, że przygotowując dany system, trzeba uwzględnić także jego promocję.

Legalna optymalizacja podatkowa - co warto wiedzieć?

Optymalizacja podatkowa, pod warunkiem ze przeprowadzana jest zgodnie z przepisami rodzimego kraju bądź zagranicznej jurysdykcji, jest całkowicie legalna i można podjąć się jej bez obaw. Rzadko kiedy stosowana jest tylko jedna metoda optymalizacji podatkowej; najczęściej jest ich kilka, ale muszą one być odpowiednio dopasowane do rodzaju działalności, rodzaju struktury oraz planów biznesowych konkretnej firmy.

Automatyzacja w biznesie - jak zacząć, co robić

Epidemia koronawirusa przyśpieszyła decyzje wielu firm o przeprowadzeniu biznesu przez proces cyfrowej transformacji i zautomatyzowaniu przepływu pracy. Pytanie brzmi od czego zacząć, a największym wyzwaniem jest to, jak to zrobić poprawnie. Ogrom możliwości i rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku może przyprawić o ból głowy. Decyzja o wyborze strategii i narzędzia to jedna z najtrudniejszych decyzji. Dlatego specjaliści z Qalcwise.com, producenta platformy SaaS do budowy aplikacji biznesowych bez programowania, przygotowali przewodnik, który krok po kroku pomoże przygotować firmę do automatyzacji procesów biznesowych.

Jak uzyskać finansowanie dla startupu?

W niepewnej sytuacji gospodarczej podejście do oceny ryzyka zmienia się w odniesieniu do większości przedsiębiorstw. Firmom trudniej jest o kredyt ze względu na zaostrzające się kryteria bankowe, finansowanie ciężej jest zdobyć także start-upom, które dla funduszy z założenia są inwestycją wysokiego ryzyka. Co zatem zrobić, by w czasach kryzysu przekonać do siebie inwestora? Trzeba wczuć się w jego sposób myślenia i na tyle zniwelować potencjalne zagrożenia, by przedsięwzięcie nie jawiło się jako szczególnie niebezpieczne. Pieniądze dla start-upów cały czas są dostępne, ich zdobycie jest jednak trudniejsze i wymaga większego zaangażowania ze strony zainteresowanych.

Czy posiadanie spółki zależnej w innym państwie równa się prowadzeniu tam działalności?

Tworzenie spółek zależnych jest praktyką nieodłącznie towarzyszącą większości dużych, międzynarodowych podmiotów gospodarczych niezależnie od branży, którą reprezentują. Jednostki takie powstają poza centralą, w krajach, w których spółka-matka oferuje swoje produkty czy usługi na większą skalę. Jednak, czy funkcjonowanie spółki zależnej na terytorium państwa trzeciego pociąga za sobą dla podmiotu głównego skutek w postaci posiadania w tym miejscu stałego miejsca wykonywania działalności?

Firma za granicą – niższe podatki, prostsze prawo

Współcześnie liczne grono polskich przedsiębiorców decyduje się na przeniesienie swojej działalności gospodarczej pod skrzydła innego kraju. Czynią tak przede wszystkim dlatego, że mają nadzieje na osiągnięcie tam większego zysku. Czy rzeczywiście przeniesienie firmy za granicę jest opłacalne? Wiele przesłanek wskazuje na to, że tak jest w istocie (pamiętać jednak należy, że zależy to od wybranego państwa). Oto najważniejsze, przekładające się na wyższe zarobki korzyści, jakie płyną z „przeprowadzki” biznesu za granicę.

Zwrot należnego firmie VAT w ratach – czy tak można?

Spółka wykazała nadwyżkę podatku VAT naliczonego nad należnym w wysokości 230 tys. zł i wniosła o jej zwrot. Organ podatkowy wszczął czynności sprawdzające, po czym oddał przedsiębiorcy tylko większą część jego kwoty, wstrzymując resztę. Rozpoznający skargę spółki Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy pytał organ, czym różni się sytuacja w zakresie tej pozostałej kwoty, bo przecież podatnik przeszedł weryfikację pozytywnie, skoro fiskus zwrócił mu zdecydowaną większość wnioskowanego zwrotu VAT.

Zaprzestanie wykorzystywania nieruchomości do celów gospodarczych a podatek od nieruchomości

Sąd administracyjny uznał, że sam brak decyzji administracyjnej o zakończeniu przez firmę prac rekultywacyjnych nie może stanowić podstawy do niekorzystnego dla niej opodatkowywania ją podatkiem od nieruchomości. To bowiem fakt zaprzestania wykorzystywania gruntu dla celów gospodarczych ma znaczenie na gruncie ustawy podatkowej, a nie formalne zakończenie postępowania administracyjnego w przedmiocie rekultywacji.

Dostarczanie faktur korygujących przez CRM akceptowane przez fiskusa

Efektywne dostarczenie faktury korygującej in minus jest istotne dla możliwości obniżenia podstawy do obliczenia podatku VAT. Z tego względu tak ważne jest otrzymanie odpowiedniego potwierdzenia od klienta, które umożliwi rozliczenie z fiskusem. Brak powyższego dowodu z jednoczesnym pomniejszeniem podatku od towarów i usług grozi sankcją. Dlatego wielokrotnie użytkownicy programów CRM zastanawiają się, czy jest możliwość zautomatyzowania i ułatwienia procesów pozyskiwania powyższych potwierdzeń bez obaw o konsekwencje.

Jak stosować podatkowe ułatwienia czasu epidemii? Przygotuj firmę na kontrolę rozliczeń fiskalnych i prawa do finansowego wsparcia

Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe dotyczące praktycznego stosowania przepisów umożliwiających korzystne rozliczenie należności fiskalnych w związku z korona wirusowym kryzysem gospodarczym. Podatnicy, którzy zastosowali się do objaśnień w stanach faktycznych zbieżnych z opisanymi w dokumencie uzyskają urzędową ochronę na wypadek kontroli fiskusa. Weryfikacji należy spodziewać się nie tylko w zakresie należności podatkowych, ale również prawa do otrzymania i prawidłowości rozliczenia finansowego wsparcia otrzymanego w związku z ekonomicznym spowolnieniem.

ROP od 2022 roku - nowe opłaty obciążą producentów

Od 1 stycznia 2022 roku producenci wprowadzający na rynek opakowania będą finansowo partycypować w ich późniejszym zagospodarowaniu – poinformował PAP 5 sierpnia 2020 r. wiceminister klimatu Jacek Ozdoba. Dodał, że zapłacą oni więcej za plastik niż papier. Ozdoba poinformował, że resort klimatu kończy opracowywanie projektu nowelizacji prawa, które wdroży ROP, czyli Rozszerzoną Odpowiedzialność Producentów. Chodzi o to, by przedsiębiorcy wprowadzający na rynek określone produkty, jak i ich opakowania, ponosili większość kosztów zagospodarowania odpadów powstałych z tych produktów lub opakowań.

Gospodarka olejami zużytymi (odpadowymi) - MR szykuje nowe przepisy

Ministerstwo Rozwoju przygotowuje nowe przepisy dotyczące gospodarki zużytymi olejami. Celem tych zmian jest ograniczenie nielegalnego spalania zużytych olejów (co poprawi jakość powietrza) uszczelnienie systemu zagospodarowania olejów odpadowych, zmniejszenie skali szarej strefy w branży olejowej (co zwiększy wpływy do budżetu państwa). Projekt zmiany ustawy w tej sprawie opisany jest w raporcie „Gospodarka olejami zużytymi - założenia reformy i propozycja ustawy”. Projekt powstał we współpracy: Inicjatywy ONZ - UN Global Compact Network Poland (GCNP); administracji rządowej - ministerstw rozwoju, klimatu oraz finansów; URE; organizacji pozarządowych - Polskiej Izby Gospodarczej „Ekorozwój” oraz przedstawicieli branży paliwowej zrzeszonych w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Rzetelny przedsiębiorca płaci w terminie - wskaźnik rzetelności polskich firm 2020

Rzetelność można definiować na wiele sposobów, ale bez wątpienia to, czy ktoś płaci terminowo za towary i usługi, jest istotnym kryterium oceny solidności. Rzetelna Firma w oparciu o dane Krajowego Rejestru Długów sprawdziła rzetelność polskich firm. Tegoroczny wskaźnik rzetelności polskich przedsiębiorstw pokazuje pewne zmiany co do terminowości w regulowaniu faktur w porównaniu z zeszłym rokiem. W 2019 r. najwyższym wskaźnikiem rzetelności szczyciły się firmy z województwa podkarpackiego, lubelskiego i opolskiego. Dziś lubelskie spadło z podium, a firmy z Opolszczyzny zajęły pierwsze miejsce. Na podium stanęły także przedsiębiorstwa z Podlasia i Podkarpacia.

Transport kolejowy z Chin

Jedwabny Szlak stanowi sieć dróg łączących Chiny z Azją Centralną i Europą. Tym razem szlaki skupiają się nie tylko na drodze morskiej, ale przede wszystkim na drodze lądowej-kolejowej.

Czy warto przekształcić indywidualną działalność gospodarczą w spółkę by płacić estoński CIT?

Jeżeli w Polsce zostanie wprowadzony tzw. estoński CIT, to nie będzie on obejmował podatników PIT prowadzących działalność gospodarczą. Czy łatwo można zmienić się w płatnika CIT?

Paszport strategicznego inwestora – nowe preferencje dla firm inwestujących w PSI

Ministerstwo Rozwoju pracuje nad paszportem strategicznego inwestora – nowym pakietem preferencji dla firm zainteresowanych inwestowaniem w Polskiej Strefie Inwestycji. – Ma on przyspieszyć proces uzyskania pozwolenia na inwestycje dzięki ułatwieniom dotyczącym np. pozwoleń wodno-prawnych czy zatrudniania cudzoziemców – wyjaśnia wiceminister rozwoju Olga Semeniuk. Prace w resorcie mają zakończyć się przed końcem wakacji.

„Bony na innowacje dla MŚP” - 160 mln zł na wdrażanie innowacji dla mikro-, małych i średnich firm

Kryzys wywołany pandemią koronawirusa zmusił firmy, zwłaszcza MŚP, do szukania dodatkowych źródeł kapitału – zarówno na sfinansowanie bieżącej działalności, jak i dalszy rozwój. Przedsiębiorstwa, które miały w planach wdrażanie innowacji, nie muszą z nich rezygnować mimo niepewnej sytuacji. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w czterech prowadzonych konkursach „Bony na innowacje dla MŚP” ma do rozdysponowania 160 mln zł na takie projekty. O dotację mogą ubiegać się mikro-, małe i średnie firmy z całego kraju, niezależnie od branży. Do tej pory blisko 900 przedsiębiorców pozyskało już w ten sposób ponad 220 mln zł. W obecnie trwających konkursach jest do rozdysponowania 160 mln zł.

Firmy związane z rajami podatkowymi bez pomocy państwa w czasie epidemii

Polska była pierwszym krajem w Unii Europejskiej, który ograniczył możliwość korzystania z "pomocy antycovidowej", w przypadku przedsiębiorstw powiązanych z rajami podatkowymi - informuje PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Ośrodek interesów osobistych i gospodarczych podatnika

Ustalenie centrum (ośrodka) interesów osobistych i gospodarczych podatnika decyduje o rezydencji podatkowej, czyli obowiązku podatkowym w danym kraju. Fiskus jest tutaj bardzo rygorystyczny i większość sytuacji interpretuje na korzyść budżetu. Jednym z takich przykładów jest sprawa dotycząca przypadku opuszczenia kraju przez osobę oddelegowaną do pracy w innym państwie, która trafiła do NSA (sygn. II FSK 2653/16).

Podatek od tworzyw sztucznych ma mobilizować do działań w kierunku GOZ

Ostatnie posiedzenie Rady Europejskiej zakończyło się decyzjami, które będą miały duże skutki dla branży przetwórstwa tworzyw sztucznych. Nowy podatek, w wysokości 0,80€ za kilogram odpadów opakowaniowych z tworzyw nienadających się do recyklingu, to znaczący impuls do zmiany polityki wielu przetwórców. Zastosowanie nowej taryfy od 1 stycznia 2021 roku powoduje konieczność szybkiego dostosowania się do nowych realiów - pisze Tomasz Mikulski, prezes ML Polyolefins.

Pieniądze z POIR na wsparcie płynności MŚP w formie dotacji, pożyczek i gwarancji

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej poinformowało 20 lipca 2020 r., że 4 mld zł w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój 2020 (POIR) trafiło na wsparcie firm oraz naukowców w celu przeciwdziałania skutkom pandemii COVID-19. Ponad 92% z tych środków skierowane zostało na wsparcie płynności MŚP, w formie dotacji, pożyczek i gwarancji. Komisja Europejska właśnie zaakceptowała zmiany w POIR. Decyzja KE potwierdza zasadność zaangażowania środków w działania antycovidowe.

Recykling plastiku i tworzyw sztucznych - nowe przepisy dla firm

5 lipca 2020 r. upłynął termin implementacji przepisów dyrektyw wchodzących w skład tzw. Pakietu GOZ (czyli Circular Economy Package), który wprowadza obowiązek odzyskania 50 proc. tworzyw sztucznych zawartych w odpadach opakowaniowych do 2025 roku. Tymczasem wciąż brakuje rozwiązań, które pozwoliłyby polskim przedsiębiorcom dostosować swoje biznesy do nadchodzących regulacji.

Chińskie oprogramowanie podatkowe pozwala na szpiegowanie zagranicznych firm

Chińskie oprogramowanie podatkowe Intelligent Tax instalowane przez zagraniczne firmy prowadzące działalność gospodarczą w ChRL zawiera lukę GoldenSpy pozwalającą na szpiegowanie sieci, w której są zainstalowane komputery zawierające ten program - alarmują eksperci.

Kto skorzysta na bonie turystycznym?

Bon turystyczny tylko dla dzieci oznacza, że skorzystają na nim jedynie tanie miejsca noclegowe w okresie wakacji i ferii - ocenił prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, Ireneusz Węgłowski. Dodał, że nie zarobią na nim hotele miejskie i te nastawione na klienta biznesowego.

Krajowa Administracja Skarbowa uruchamia program „Klient w centrum uwagi KAS”

Krajowa Administracja Skarbowa uruchamia program „Klient w centrum uwagi KAS” - poinformowała szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska. Przewidziano m.in. rozbudowę usług elektronicznych, np. wizytę w urzędzie skarbowym będzie można umówić przez system e-rezerwacje.

Przedsiębiorca od 20 lat walczy o zwrot VAT – sąd przyznał mu rację, a co zrobi fiskus?

Historia zna przypadki wojen, które toczyły się tak długo, że zwaśnione strony nie pamiętały już o co właściwie toczy się konflikt. Takich wątpliwości z pewnością nie ma pewien podatnik od lat spierający się z fiskusem o zwrot nadwyżki VAT za grudzień 1998 r. oraz luty 1999 r. Chociaż jego sprawa przypomina film sensacyjny pełen zwrotów akcji lub wielotomową powieść z zawiłą, piętrową intrygą, dzięki niedawnemu rozstrzygnięciu Naczelnego Sądu Administracyjnego wreszcie zanosi się na happy end.

Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju – pomoc dla dużych przedsiębiorców

Polski Fundusz Rozwoju w związku z utworzoną przez rząd Tarczą Antykryzysową opracował program „Tarcza Finansowa PFR”, służący m.in. udzieleniu pomocy finansowej dużym przedsiębiorcom, którzy doświadczyli negatywnych następstw pandemii koronawirusa. 9 czerwca 2020 roku uruchomiono nabór do programu. Jego celem jest przede wszystkim zapewnienie dużym przedsiębiorcom płynności finansowej, rekompensata poniesionych w związku z rozprzestrzenianiem się COVID-19 szkód, udostępnienie kapitału oraz stabilizacja finansowa przedsiębiorców.

Jak działa zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika

Podatnik ma prawo powoływać się na klauzulę rozstrzygania wątpliwości podatkowych na swoją korzyść, i to w bardzo szerokim zakresie. Organy podatkowe mają natomiast obowiązek ustalania owej korzyści w toku sprawy podatkowej oraz zastosowania się do zasad wynikających z Ordynacji podatkowej, jak również ustawy – Prawo przedsiębiorców w przypadku, gdy sprawa dotyczy podmiotów gospodarczych.

Program „Nowy start” dla MŚP - jak ubiegać się o dofinansowanie?

Od czerwca można zgłaszać się do jednego z czterech projektów szkoleniowo-doradczych wyłonionych w ramach konkursu „Nowy start” organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. O wsparcie ze środków unijnych mogą się starać mikro-, mali i średni przedsiębiorcy, którzy ponieśli porażkę biznesową i ponownie rozpoczęli działalność gospodarczą. Uczestnicy konkursu otrzymają 100 proc. dofinansowania z funduszy unijnych, które sprawi, że powrót na rynek będzie łatwiejszy. Budżet programu to 15 mln zł.

Kontrola PIP w firmie – zakres i konsekwencje

Skrót PIP (Państwowa Inspekcja Pracy) zna każdy przedsiębiorca, jednak niewielu właścicieli firm ma z nim pozytywne skojarzenia. Spowodowane jest to faktem, że prowadzone przez PIP kontrole mogą zakończyć się dla pracodawców poważnymi konsekwencjami.

Jaki jest zakres i tryb kontroli celno-skarbowej

W wyniku reformy administracji skarbowej, która miała miejsce trzy lata temu, doszło do wyodrębnienia dwóch rodzajów kontroli podatników. Pierwszym z nich jest kontrola podatkowa prowadzona przez Naczelnika Urzędu Skarbowego uregulowana w przepisach Ordynacji podatkowej. Natomiast drugi rodzaj to kontrola celno-skarbowa, wykonywana na podstawie przepisów ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.

Tarcza Antykryzysowa – fiskus sprawdzi czy podatnicy mieli prawo z niej skorzystać

W celu ratowania krajowej gospodarki, a przede wszystkim miejsc pracy, w ramach Tarczy Antykryzysowej państwo zaoferowało pomoc finansową. Okazuje się jednak, że Tarcza ma też kolce. Wciąż nowelizowane przepisy mają pozwolić skarbówce na łatwiejszy dostęp do kont podatników, by sprawdzić, czy kryzys rzeczywiście ich dotknął.

VPN w pracy zdalnej - wady i alternatywa

Epidemia COVID-19 zmieniła zasięg korzystania z pracy zdalnej. Wiele firm w krótkim czasie musiało rozbudować swoje rozwiązania oferujące zdalny dostęp, by go umożliwić na taką skalę. Najczęściej stosowaną w tym celu technologią stał się VPN, uznawany za główną metodę uzyskiwania dostępu do firmowych aplikacji i danych spoza siedziby firmy. Jednak VPN nie jest rozwiązaniem wolnym od wad i nie powinien być używany do zapewnienia pracy zdalnej w długoterminowej perspektywie, dla szerokiej gamy pracowników.

Skorzystałeś z podatkowych ułatwień i rządowego wsparcia w czasie COVID-19? Szykuj się na kontrolę fiskusa!

W czasie lockdownu zarządzonego w związku z zagrożeniem epidemicznym COVID-19 przedsiębiorcy znaleźli się w krytycznej sytuacji. Wiele firm skorzystało z możliwości dogodnego rozliczenia podatków, na podstawie dotychczasowych, jak i nowowprowadzonych przepisów, znaczna część wystąpiła również o rządową pomoc. Organy kontrolne z pewnością będą weryfikować prawo do otrzymania państwowego dofinansowania oraz badać fiskalne konsekwencje takiego wsparcia. Warto zatem przedyskutować możliwe problemy podatkowe i przeanalizować firmowe rozliczenia.

Jak ogłosić upadłość

Przedsiębiorcy przechodzący problemy z niewypłacalnością powinni przeanalizować swoją sytuację prawną przez pryzmat nowych przepisów Prawa upadłościowego. Być może zgodnie z ideą ustawodawcy zgłoszenie upadłości pozwoli wyjść z długów, a także uchronić się przed dalszym ich pogłębianiem. Zwłaszcza teraz, w tak kryzysowej dla przedsiębiorstw sytuacji spowodowanej epidemią koronawirusa.

Restrukturyzacja sposobem na finansowe kłopoty w dobie pandemii – co proponuje rząd?

Gospodarcze turbulencje wywołane epidemią COVID-19 skłaniają przedsiębiorców do podjęcia wzmożonych działań służących ratowaniu biznesu w dobie kryzysu. Planowane przez rząd przepisy oferują firmom zagrożonym niewypłacalnością szybsze procedury i finansowe wsparcie. Warto pamiętać, że zainicjowanie postępowania restrukturyzacyjnego może częściowo ochronić członków zarządu przed osobistą odpowiedzialnością za zobowiązania podatkowe spółki i dalszymi prawnymi konsekwencjami.

Najważniejsze płatności firm w czasie epidemii COVID-19 - wynagrodzenia pracowników na pierwszym miejscu

Najważniejsze na liście priorytetowych płatności firm są nadal wynagrodzenia dla pracowników, ale na znaczeniu zyskały zobowiązania wobec kluczowych kontrahentów i firm faktoringowych. Tak wynika z najnowszego badania „Priorytety płatności firm”, przeprowadzonego w maju 2020 r. na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i NFG. W porównaniu do badań ze stycznia, czyli sprzed pandemii, wyraźnie wzrósł odsetek firm, dla których priorytetem są nie tylko pensje pracowników, ale też nagrody, premie oraz podwyżki dla zatrudnionych.

Outsourcing w dobie kryzysu COVID-19 – co przyniesie przyszłość?

Niemal każda firma (z nielicznymi wyjątkami), odczuwa dziś negatywne skutki epidemii koronawirusa. Jeśli nie bezpośrednio, to przykre konsekwencje dotyczą często partnerów biznesowych czy samych konsumentów oraz odbiorców usług. Nie ma wątpliwości, że skutki tej wyjątkowej sytuacji będą długofalowe, a rozwiązania takie jak outsourcing procesów wsparcia, dotąd uważane za nie do końca potrzebne, staną się teraz pierwszym wyborem przedsiębiorców.

REKLAMA