Kategorie

Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skutki podatkowe dotyczące wypłacania „premii” nabywcom uzależnione są od tego, za co faktycznie premie te zostały wypłacone. Jeśli wypłata premii uzależniona jest jedynie od wartości osiągniętego przez nabywcę obrotu, stanowi ona w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami, zmniejszający podstawę opodatkowania VAT.
W sytuacji gdy mamy do czynienia z tzw. „dorozumianym przedłużeniem umowy” wynagrodzenie z tytułu bezumownego korzystania z lokalu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Takie zdarzenie powinno zostać potwierdzone wystawieniem faktury VAT.
Jeżeli każdy ze współwłaścicieli jest podatnikiem VAT zobowiązanym do jego rozliczenia w zakresie świadczonych usług najmu lokalu użytkowego, winny być wystawiane trzy odrębne faktury VAT z tytułu świadczenia usług najmu przez każdego ze współwłaścicieli, w zakresie posiadanego udziału w lokalu użytkowym.
Zarejestrowany podatnik VAT PL, który posiada numer NIP PL, może wpisywać go (oprócz faktur dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych) również na fakturach dotyczących obrotu krajowego
W obrocie gospodarczym pojawiają się sytuacje, kiedy podatnik przy wystawianiu faktury VAT wpisze jakieś błędne dane np. niewłaściwą stawkę podatku, czy dokona niewłaściwego jego obliczenia. W konsekwencji zmuszony jest dokonać korekty tak wystawionej faktury. Korekta faktury powinna być dokonywana przed upływem 5 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku.
Sprowadzamy towary na polski rynek głównie od kontrahentów z Azji. Zakupujemy różne towary handlowe w różnych ilościach i w różnym czasie. W fakturach zawsze jest kwota w walucie obcej, zazwyczaj w USD. Jaki kurs waluty powinniśmy zastosować dla celów VAT przy przeliczaniu kwot z faktur importowych? Czy stosować kurs z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktur, czy też z dnia poprzedzającego odprawę celną? Jesteśmy firmą zarejestrowaną w Polsce i podatnikiem VAT.
Rzeczywistość obrotu gospodarczego przekracza czasami wyobrażenia ustawodawcy, w związku z czym postępowanie podatników, zgodne z przepisami, wydaje się być dla nich czasami nielogiczne i może powodować negatywne skutki dla niektórych z uczestników tego obrotu.
Po nowelizacjach ustawy o VAT na 2011 rok przyszła pora na zmiany w kluczowych rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.
Jeżeli faktura nie została wprowadzona do „obrotu prawnego” (czyli nie została przekazana osobie trzeciej) może zostać anulowana.
Brak wystawienia wewnętrznej faktury korygującej uniemożliwia obniżenie VAT należnego w przypadku pomyłki w cenie, stawce, kwocie podatku skutkującej zawyżeniem kwoty podatku należnego.
Sprzedawca wystawił fakturę VAT z datą wystawienia: 09.08.2010, datą sprzedaży: 15.07.2010 oraz terminem płatności: 29.07.2010. Oczywiście jest podana zła data wystawienia. Sprzedawca twierdzi jednak, że to odbiorca powinien wystawić do tej faktury notę korygującą zmieniającą datę wystawienia. Czy ma rację?
Szczegółowe zasady wystawiania faktur i dane które powinny zawierać prawidłowo wystawione faktury zawarte zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).
Biuro rachunkowe nie może wystąpić we własnym imieniu do organów podatkowych z wnioskiem ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej, która ma wyjaśnić wątpliwości księgowych w związku z dokumentacją podatkową klientów biura. W takiej sytuacji biuro rachunkowe nie jest uprawnione do wystąpienia z takim wnioskiem.
Zostałem ustanowiony zarządcą sądowym nieruchomości postanowieniem sądu w toku prowadzonego postępowania egzekucyjnego przeciwko właścicielowi tej nieruchomości, który jest podatnikiem VAT. Nieruchomość objęta przeze mnie w zarząd jest budynkiem magazynowo-biurowym, którego pomieszczenia są wynajmowane. Najemcy zostali wezwani przez komornika prowadzącego egzekucję do zapłaty zaległych i przyszłych należności czynszowych do moich rąk. Jak prawidłowo powinienem udokumentować wpłacane przez najemców zaległe czynsze najmu? Czy jestem zobowiązany do wystawiania faktur VAT dla najemców?
Nasza Spółka wdrożyła informatyczny zintegrowany system zarządzania, w ramach którego wszystkie dokumenty firmowe są numerowane chronologicznie - mają nadawany kolejny, unikalny numer. Taki system powoduje, że dwie następujące po sobie faktury nie zawsze będą miały zachowaną ciągłość numeracji. Numery pomiędzy nimi nie pozostają jednak wolne, ale są przypisane innym dokumentom wystawionym w okresie pomiędzy fakturami. Czy taka metoda numeracji faktur, w której brak jest jej ciągłości, przy jednoczesnym zachowaniu unikalności numeru, jest prawidłowa w świetle rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT?
Z treści faktury zaliczkowej powinno wynikać, jaki konkretnie towar jest przedmiotem zamówienia lub umowy.
Podatnik ma możliwość wystawienia elektronicznej faktury korygującej w innym programie niż program, w którym została wystawiona faktura pierwotna, pod warunkiem zagwarantowania autentyczności pochodzenia faktury i integralności danych.
W sytuacji, gdy nazwa skrócona została wykazana w zgłoszeniu rejestracyjnym i jest znana organowi podatkowemu, to posługiwanie się zarówno nazwą pełną jak i nazwą skróconą firmy na fakturach wystawianych na (przez) Spółkę jest prawidłowe.
Faktury VAT z formą płatności terminową (abonament) lub inną formą płatności mogą być wystawiane zarówno dla osób fizycznych jak i podmiotów gospodarczych bez podpisu wystawcy i odbiorcy faktury.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy VAT są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.
Momentem wystawienia faktury elektronicznej jest moment, w którym faktura ostatecznie opuszcza system komputerowy wystawcy.
Podatnik ma 30 dni od dnia zakończenia robót na wystawienie faktury VAT za roboty budowlane lub budowlano-montażowe. Jeśli podatnik nie otrzymał jeszcze całej zapłaty za wykonaną usługę a mija 30 dniowy termin od dnia zakończenia prac - powinien wystawić fakturę VAT.
Tak, nie ma przeszkód dla odliczenia VAT z takich faktur. Odliczenie VAT z faktur zaliczkowych może nastąpić jeżeli taka zaliczka (przedpłata) faktycznie miała miejsce.
Przepisy nie przewidują możliwości korygowania faktur korygujących, tj. wystawiania faktur korygujących do faktur wystawionych wcześniej. Jednak nie ma też zakazu. Zatem kolejna faktura korygująca wystawiona po wcześniej wystawionej fakturze korygującej powinna zawierać wyraźną adnotację o tym, że pierwotna faktura VAT została już wcześniej skorygowana.
Należy zauważyć, w ustawie o VAT nie ma przepisu, który odnosiłby się wprost do kwestii wystawiania faktur w walucie obcej. Jednak brak też jest uregulowań, które zabraniałyby dokumentowania transakcji dokonywanych przez podatników VAT w obcej walucie.
W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania rozliczenie korygowanych faktur winno nastąpić w rozliczeniach za miesiąc, w których wystawca faktury otrzymał potwierdzenie otrzymania faktur korygujących.
W przypadku udzielenia licencji do praw autorskich, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. W tym przypadku fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego, lecz nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.
Podatnik nie ma obowiązku wystawienia faktury, jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone po upływie trzech miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Niepodanie pełnej nazwy nabywcy na fakturze, nie pozbawiają podatnika prawa do odliczenia VAT z tej faktury - o ile inne, wskazane na fakturze dane dotyczące nabywcy jednoznacznie określać będą, kto jest nabywcą.
Gdy miejscem świadczenia i opodatkowania usług jest terytorium państw trzecich, to faktury dokumentujące te usługi nie powinny zawierać informacji dotyczących stawki i kwoty VAT oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Nie będą musiały także zawierać informacji dotyczących numeru identyfikacji podatkowej nabywcy.
Przedsiębiorcy dostarczający jednemu kontrahentowi w ciągu miesiąca wiele różnych towarów mają wątpliwości jak udokumentować te transakcje. Można wystawiać na koniec miesiąca jedną fakturę (zbiorczą), która obejmowałaby dostawę towarów w danym miesiącu. Do faktury takiej dołączyć trzeba dokładną listę dostarczonych towarów.
Umieszczenie na fakturze oprócz imienia i nazwiska oraz adresu przedsiębiorcy, także nazwy zakładu/oddziału, którego działalności dotyczy faktura nie jest błędem.
Nie ma prawnych przeszkód dla stosowania "mieszanego" systemu wysyłania i przechowywania faktur, polegającego na wysyłaniu faktury w formie papierowej oraz przechowywaniu jej kopii w formie elektronicznej, z gotowością wydrukowania jej na każde żądanie uprawnionego organu.
Fiskus uważa, że takie bilety nie mogą być uznane za fakturę, o której mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ nie są wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług, a jedynie drukowane przez nabywców tych usług.
W świetle obowiązujących przepisów brak pełnej nazwy firmy osoby fizycznej nie powinien być przeszkodą dla odliczenia VAT, o ile na fakturze znajdą się nazwisko i imiona nabywcy.
Naczelną zasadą VAT jest prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Zasadę tą określa art. 86 ustawy o VAT mówiąc o prawie podatnika do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.
Podatnicy wystawiający faktury za najem, dzierżawę i inne usługi ciągłe mogą określić datę sprzedaży na fakturze poprzez podanie jedynie miesiąca oraz roku sprzedaży. W takim przypadku fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.
Czasem podatnicy wystawiają faktury ale czynności, które dokumentują nie dochodzą do skutku (np. klient nie odbiera zamówionego towaru). Wtedy trzeba anulować fakturę o ile nie została ona przekazana kontrahentowi. W innej sytuacji pozostaje jedynie możliwość korekty faktury.
Minister Finansów podpisał zapowiadane wcześniej rozporządzenie dopuszczającego przesyłanie faktur w dowolnej formie elektronicznej (np. mailem). Od 2011 roku pojawią się zatem przepisy, które usankcjonują prawnie praktykę dopuszczoną już wcześniej przez NSA i przepisy unijne.
Gdy sprzedawca nie ma możliwości wystawienia faktury VAT i nie chce wystawić zwykłego rachunku - dokumentem potwierdzającym zakup może być odpowiednio sporządzony przez nabywcę dowód wewnętrzny.
Małżonkowie, prowadzący odrębne działalności gospodarcze, dokonujący budowy domu mieszkalnego z wydzieloną częścią usługową, wykorzystywaną do prowadzonych działalności, mają prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o VAT naliczony w związku z poniesionymi z tego tytułu wydatkami.
Podstawowym terminem na wystawienie faktury jest termin 7-u dni od dnia dokonania wydania towarów lub wykonania usługi.
Obowiązujące przepisy przewidują sytuację, w której podatnik może nie mieć oryginału wystawionej faktury potwierdzającej dokonana transakcję (np. w wyniku zagubienia, kradzieży czy innych okoliczności).
W obrocie gospodarczym bardzo często, z różnych przyczyn, często niezależnych od kontrahentów, dochodzi do sytuacji gdy niezbędne staje się wystawienie faktury korygującej. Po jej wystawieniu rodzi się pytanie kiedy taka faktura zwiększająca podatek należny podlega rozliczeniu – w miesiącu jej wystawienia czy w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej.
Nie ma przeszkód, by wystawiać zbiorcze faktury korygujące do co najmniej kilku faktur. Dane na zbiorczej fakturze korygującej powinny pozwolić jednoznacznie stwierdzić, których faktur pierwotnych przedmiotowa faktura korygująca dotyczy - w szczególności obejmować korektą sprzedaż co do gatunku i tożsamą podmiotowo oraz wymieniać elementy kwotowe objęte tą samą stawką podatku.
Czy możemy wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą dla około 20 faktur wystawionych w 2010 r. na rzecz jednego kontrahenta? W każdej z tych faktur zastosowaliśmy zamiast 22% stawkę 7%.
Zdarzają się sytuację, gdy przedsiębiorca prosi kontrahenta o wystawienie faktury korygującej. Czy jednak dopuszczalne jest wystawienie jej na inny podmiot – np. na małżonka przedsiębiorcy?
Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca niejednokrotnie współpracuje z kontrahentami zagranicznymi, może wtedy stanąć przed dylematem czy ma prawo i możliwość wystawić fakturę w języku obcym.
W obrocie gospodarczym, w dokonywanej sprzedaży na rzecz osób fizycznych, może zaistnieć sytuacja że klient/ci zażyczy sobie wystawienia dwóch faktur (np. oddzielnie do każdej pozycji) do jednego paragonu. A nie poinformuje sprzedawcy wcześniej o takim życzeniu i ten wystawi jeden paragon do dokonywanej transakcji. Pojawia się więc pytanie czy jest taka możliwość wystawienia dwóch faktur do jednego paragonu?
Gdy faktury zaliczkowe nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi powinien wystawić fakturę na zasadach ogólnych. W takiej sytuacji sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość pobranych zaliczek, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach zaliczkowych. Taka faktura powinna również zawierać numery faktur zaliczkowych.