REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Koszty podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Przechowywanie dokumentacji przedsiębiorstwa – uporządkowane archiwum

Dokument, bez względu na to, czy jest on papierowy, czy elektroniczny, stanowi pierwszorzędny dowód każdej transakcji lub sprawy. Dlatego też prowadząc firmę, musimy pamiętać o tym, aby nasza dokumentacja była prowadzona i przechowywana fachowo. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której istotny dla nas dokument ginie, bądź zostaje uszkodzony. Jak więc przechowywać dokumenty w przedsiębiorstwie, tak aby nasza firma działała sprawnie?

Straty, opłaty i kary w kosztach uzyskania przychodu

Czy kary za wcześniejsze zerwanie umowy albo straty na opcjach walutowych można wrzucić w koszty? Fiskus zaprzecza, bo uważa, że podatnik powinien działać w sposób racjonalny

Pracownicze koszty uzyskania przychodów - kiedy stosować i jak

Pracodawca zatrudniając pracownika i naliczając wynagrodzenie, jest zobligowany uwzględnić w nim, w formie zryczałtowanej, koszty uzyskania przychodu zgodnie z ustawą o podatku od osób fizycznych z dn. 26 lipca 1991 r. zwaną dalej „ustawą o PIT”. Koszty uzyskania przychodu są nieodzownym elementem, który jest niezbędny do prawidłowego ustalenia wysokości należnego podatku, a co za tym idzie kwoty netto wynagrodzenia. Wysokość tych kosztów jest uzależniona od kilku czynników takich jak np. miejsce zamieszkania lub forma zatrudnienia.

Centralny rejestr faktur ograniczy oszustwa w VAT

Receptą na oszustwa w podatku VAT może być stworzenie centralnego rejestru faktur VAT, jak również podzielona płatność, zmiany w rejestracji firm, utworzenie bazy kont firm czy ograniczenie płatności gotówkowych. Takiego zdania są eksperci Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego przy ministrze finansów.

REKLAMA

Obowiązek podatkowy w przypadku dostawy towaru przez kuriera

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży towaru i dostawy przez kuriera? Jaką datę dostawy należy przyjąć na fakturze oraz kiedy należy zaewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej?

Franszyza redukcyjna w ramach umów ubezpieczeń majątkowych a koszty uzyskania przychodów

Franszyza redukcyjna stanowi określoną w umowie ubezpieczenia kwotę do której Ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności i nie pokrywa żadnych kosztów w związku z zaistnieniem zdarzenia ubezpieczeniowego. W tym zakresie odszkodowania, wypłacane przez Ubezpieczyciela są pomniejszane o kwotę ustalonej franszyzy redukcyjnej do wartości której koszty odszkodowania ponosi Ubezpieczony. Powyższa konstrukcja oparta jest na udziale własnym Ubezpieczonego w szkodzie, gdyż franszyza redukcyjna ogranicza wypłacane przez Ubezpieczyciela odszkodowanie do roszczeń przekraczających wartość franszyzy.

Jak udokumentować zmianę nabywcy towaru na fakturze

Sprzedaliśmy towar klientowi, który podał nam błędne dane nabywcy, niezbędne do wystawienia faktury VAT. Okazało się bowiem, że klient ten kupował u nas osobno akcesoria informatyczne dla kilku swoich usługodawców (w ich imieniu) i pomyłkowo zamienił zlecenia oraz dane dwóch z nich. Obecnie firmy zwróciły się do nas z prośbą o poprawienie zaistniałej pomyłki. Czy w takiej sytuacji musimy wystawiać fakturę korygującą, czy możliwa jest korekta błędnych danych notą?

Zbiorcze dołączanie paragonów do odpowiadających im faktur

Firma dołącza do partii faktur z danego dnia odpowiadające im paragony wydrukowane kolejno, w formie wstęgi. Czy taki sposób dołączenia zbiorczego paragonów do odpowiadających im faktur można uznać za poprawny i zgodny z przepisami?

REKLAMA

Nieplanowane obniżenie wynagrodzenia pośrednika a korekta kosztów podatkowych

Jeżeli przyczyna zmniejszenia kosztów podatkowych spółki (obniżenie należnej pośrednikowi prowizji) związana jest ze zwrotem składki klientowi, czyli nowym zdarzeniem gospodarczym, które miało miejsce już w kolejnym okresie rozliczeniowym i spółka nie mogła takiego zdarzenia przewidzieć, spółka powinna obniżyć swoje koszty podatkowe w okresie, w którym nastąpił zwrot składki klientowi.

Odszkodowanie za wcześniejsze rozwiązanie umowy kosztem podatkowym

Okoliczności, które zostały przedstawione przez spółkę we wniosku o wydanie interpretacji wskazują na to, że odstępne w postaci kary umownej czy też odszkodowania mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. W analizowanej sprawie związek z przychodem może przejawiać się w choćby tym, że dojdzie do zaoszczędzenia kwoty niezbędnej do uiszczenia czynszu czy też innych wydatków związanych z funkcjonowaniem nierentownego obiektu.

Szef może wozić się sam na koszt firmy

Spółka może odliczyć w całości zarówno czynsz najmu, jak i wydatki na usługę transportową. Przeszkodą nie jest nawet to, że obie strony łączy osoba prezesa.

Czy podstawą zapisu w księgach może być faktura pro forma

Firma otrzymała fakturę pro forma i na jej podstawie zapłaciła za zamówiony towar. Dotychczas nie wpłynęła jeszcze faktura za ten zakup. Czy wobec tego koszt zakupu towaru powinna ująć w ewidencji na podstawie faktury pro forma?

INVOICE - faktura

IFK poleca: Mandatu nie wrzucisz w koszty

Minął miesiąc od podniesienia wysokości mandatów drogowych za przekroczenie prędkości. Warto pamiętać, że otrzymanego mandatu nie można „wrzucić” w koszty. Dotyczy to również mandatów wystawionych przez straż miejską za złe parkowanie czy też wydatków powiązanych z mandatem, np. opłaty doliczonej z tego tytułu do faktury za leasing.

NSA: premie wypłacone z dochodu po opodatkowaniu mogą być kosztem

Nagrody i premie wypłacone pracownikom firmy z dochodu po opodatkowaniu mogą stanowić dla niej koszty uzyskania przychodu - orzekł w poniedziałek w uchwale Naczelny Sąd Administracyjny. Dotychczas kwestia ta budziła wątpliwości sądów.

Faktura przekazana kontrahentowi z inną kwotą niż na paragonie

W przypadku rozbieżności kwoty wyliczonej na paragonie, a tej na fakturze powinno się obie dostosować tak, aby ceny były jednakowe. Jeżeli kasa fiskalna nalicza kwotę brutto, a program używany przy fakturowaniu wyznacza kwotę netto, nie należy przekazywać kontrahentowi zróżnicowanych dokumentów.

Zakup roweru na dojazdy do kontrahentów w kosztach

Przedsiębiorcy, którzy używają rowerów na dojazdy do kontrahentów, mogą dokonać amortyzacji zakupu takiego jednośladu. W przypadku gdy przedsiębiorca jest tzw. małym podatnikiem, może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego nawet, jeśli cena roweru przekracza 3,5 tys. zł.

Co możemy wrzucić w koszty?

Prowadząc działalność gospodarczą, często zastanawiamy się, jakie wydatki możemy uznać za koszt uzyskania przychodu. Im większe koszty – tym mniejszy dochód, dlatego dzięki umiejętnej optymalizacji podatkowej możemy znacznie zyskać i obniżyć należny do zapłaty podatek dochodowy. Jeśli masz firmę i nie wiesz, co możesz wrzucić w koszty, a co nie, mamy dla Ciebie kilka podpowiedzi.

Jak zaksięgować nietypowe faktury?

Księgowanie nietypowych faktur to problem, który spotyka na swojej drodze chyba każdy księgowy. Masz dość wielokrotnego wykonywania tych samych operacji i rozwiązywania tego samego problemu kolejny raz?

Zakup paliwa za granicą i wydatki na przejazd autostradami w kosztach

W biznesową podróż zagraniczną korzystniej pod względem finansowym jest udać się samochodem osobowym wykorzystywanym wyłącznie w działalności gospodarczej – właściciele aut prywatnych, rozliczając wyjazd służbowy, będą musieli przestrzegać kilometrówki. Jedni i drudzy natomiast do kosztów zaliczą VAT od zagranicznego paliwa.

Korekta pustej faktury - do kiedy można to zrobić?

Można wyzerować podatek, zanim przyjdzie kontrola. Potem jest już na to za późno. W przeciwnym razie przepis byłby nadużywany. Do takich wniosków doszedł 3 czerwca 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt I FSK 315/14), zajmując się sprawą korekty pustych faktur.

Faktur od kontrahentów nie trzeba przechowywać w formie papierowej

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 27 lutego 2015 r. (IBPP3/443-1389/14/EJ) dotyczyła przechowywania faktur dokumentujących nabycie towarów i usług (zakupów). Faktury z tytułu nabywanych przez Wnioskodawcę (Spółkę) towarów i usług były wystawiane przez dostawców zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Spółka zwróciła się z pytaniem, czy możliwe jest przechowywanie ww. faktur wyłącznie w formie elektronicznej (bez przechowywania ich wersji papierowych). Organ podatkowy odpowiedział twierdząco na to pytanie.

IFK poleca: Firmy niechętnie korzystają z e-faktur

O e-fakturach słyszał już niemal każdy Polak, a wskaźnik ich wykorzystania wśród klientów indywidualnych w ciągu ostatnich dwóch lat prawie się podwoił. Niestety pozytywne doświadczenia Polaków z e-fakturami nie przekładają się na ich popularność w polskich firmach.

IFK poleca: Wsteczna korekta przychodów i kosztów do likwidacji

Na najbliższym posiedzeniu Sejm zajmie się projektem nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego i innych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów. Znaczące dla praktyki obrotu gospodarczego mogą być rozwiązania zaproponowane w zakresie prawa podatkowego. Mają one na celu zmniejszenie uciążliwości związanych z rozliczeniami podatkowymi.

IFK poleca: Konieczna likwidacja korekty kosztów

Związek Rzemiosła Polskiego w związku z konsultacjami nowelizacji przepisów ograniczających bariery w zakładaniu i wykonywaniu działalności gospodarczej przesłał do Ministerstwa Gospodarki propozycje środowiska rzemiosła w tym zakresie. Eksperci ZRP po raz kolejny zwrócili uwagę na konieczność uchylenia w podatkach dochodowych, tzw. mechanizmu korekty kosztów, w przypadku nie uregulowania płatności w określonym terminie.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. V. Program do faktur dla Klienta jako cenny atut oferty biura rachunkowego

Firmy korzystają z różnych programów do wystawiania faktur. Nie zawsze pracownicy biura mogą zaimportować je do swojego programu księgowego. Tracą więc czas na ich ręczne przepisywanie. A przecież można udostępnić klientowi program do faktur w ramach usługi biura.

Jak ująć w księgach różnicę w ilości towarów zakupionych i wykazanych w fakturze

Jednostka budżetowa zakupiła towary, które przyjęła na magazyn. Na dostarczony towar został wystawiony dowód Pz – przyjęcie zewnętrzne, z którego wynika, że towar został dostarczony za 6150 zł. Wraz towarem dostarczono fakturę, która opiewała na 6765 zł brutto, w tym 1265 zł VAT. Jednostka jest podatnikiem VAT. W związku z zaistniałą różnicą dostawca wystawił fakturę korygującą na 615 zł brutto. Jakie zapisy księgowe będą właściwe w takiej sytuacji?

Potrącenie a obowiązek korekty (zmniejszenia) kosztów podatkowych

Potrącenie wierzytelności przez podatników w odpowiednim terminie (przed upływem terminów ustawowych nakazujących dokonanie korekty kosztów podatkowych) daje możliwość wyłączenia obowiązku dokonywania korekty (zmniejszenia) kosztów, o której mowa w art. 15b ustawy o CIT.

Wydatki z tytułu solidarnej odpowiedzialności za wynagrodzenie podwykonawców mogą być kosztem podatkowym

Spółka, która wypłaciła podwykonawcom wynagrodzenie w ramach odpowiedzialności solidarnej z generalnym wykonawcą, w sytuacji jego niewypłacalności, może je zaliczyć poniesione na ten cel wydatki do kosztów podatkowych.

Czynsz za najem mieszkania może być kosztem uzyskania przychodów

Przedsiębiorca, który wynajmie mieszkanie w pobliżu miejsca wykonywania działalności, może wydatki na ten cel zaliczyć w koszty uzyskania przychodu. Oczywiście pod warunkiem, że miejsce pracy znajduje się daleko od miejsca jego zamieszkania.

Jak rozliczyć korektę faktury z tytułu odwrotnego obciążenia

Podatnik kupił towar opodatkowany podstawową stawką VAT. Faktura została zaewidencjonowana i wykazana w deklaracji VAT-7. Otrzymał następnie korektę na tej faktury, ponieważ towar podlegał opodatkowaniu z tytułu „odwrotnego obciążenia”. W korekcie wykazany został podatek naliczony „in minus”. Jak powinien rozliczyć korektę faktury z tytułu „odwrotnego obciążenia”?

Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej

Kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatek należny muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Przy czym faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, a nabywca musi potwierdzić jej otrzymanie, by wystawca miał możliwość obniżenia podstawy opodatkowania oraz należnego podatku VAT w związku z jej wystawieniem.

Przyjazny PIT - dobre rozwiązania z innych krajów UE

Prawie wszystkie kraje Unii Europejskie stosują ulgi prorodzinne, głównie ulgę na dzieci, a czasami także wspólne rozliczenie z małżonkiem. Jednak jedno z najciekawszych rozwiązań, które łączy obie te ulgi, funkcjonuje we Francji. Dochód jest tam bowiem dzielony nie przez 2, ale przez liczbę uwzględniającą również dzieci będące na utrzymaniu rodziców.

Brak należytej staranności pozbawia prawa do odliczenia VAT

Przedsiębiorca winien jest wykazać się szczególną ostrożnością przy prowadzeniu interesów (zawieraniu transakcji z kontrahentami), ponieważ w sytuacji, w której doszłoby do przestępstwa lub nadużycia, nawet bez jego wiedzy, może utracić prawo do odliczenia VAT.

VAT od umowy najmu - refakturowanie opłat za media

16 kwietnia 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie w sprawie C-42/14 dotyczące refakturowania opłat dodatkowych związanych z umową najmu. Trybunał, zajmując się polskimi przepisami, dopuścił możliwość refakturowania opłat za media, gdy najemca może wybrać sobie dostawcę i być rozliczany za indywidualne zużycie.

Faktury elektroniczne - czy wystarczające jest przesłanie ich w formacie pdf, czy wymagany jest oryginał papierowy?

Fakturą elektroniczna została w ustawie o podatku od towarów i usług zdefiniowana jako faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym. W dobie dzisiejszej dbałości o środowisko, a także techniki, coraz więcej firm decyduje się na wystawianie faktur elektronicznych – ponieważ jest to wygodne, czasooszczędne i szybkie. Czy wystawiając fakturę w formie elektronicznej, konieczne jest ich przesłanie w określonym formacie (np. PDF), czy wymagane jest dosłanie oryginału papierowego? Jakim warunkom powinna odpowiadać faktura, aby była ona uznana za dowód podatkowy?

Wydatki na podatki jako koszty uzyskania przychodów

Wydatki przedsiębiorcy i koszty uzyskania przychodów w firmie nie zawsze stanowią synonimy. Aby poniesiony wydatek mógł zostać zakwalifikowany jako koszt, powinien spełniać określone w przepisach warunki. Te zasady są istotne nie tylko w przypadku zakupu np. towaru handlowego czy paliwa do firmowego samochodu – będą one miały zastosowanie także dla zobowiązań podatkowych. A to oznacza, że niektóre podatki mogą stać się firmowym kosztem.

Kary za wystawianie nierzetelnych (fikcyjnych) faktur

Trybunał Konstytucyjny uznał, że pociągnięcie do odpowiedzialności za przestępstwo skarbowe, na podstawie art. 62 § 2 k.k.s., osoby fizycznej, wobec której, za ten sam czyn, tj. wystawienie nierzetelnej (fikcyjnej) faktury, zastosowano obowiązek zapłaty podatku na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, nie stanowi naruszenia zasady ne bis in idem, czyli zakazu podwójnego karania.

Małżonek w firmie - podatki i składki ZUS

Prowadzący działalność gospodarczą na początku funkcjonowania zatrudniają czasem do pomocy w firmie kogoś z rodziny z myślą, że zaoszczędzą i jednocześnie wyeliminują ryzyko związane ze współpracą z obcym człowiekiem. Aby poprawnie rozliczyć wynagrodzenie rodziny w kosztach lub odprowadzić za nią składki ZUS, ważne będą kwestie pokrewieństwa, wspólnego mieszkania czy rodzaj zawieranej umowy.

Zamknięcie opcji walutowej ze stratą a koszty uzyskania przychodu

Wydatek poniesiony przez spółkę, wynikający z rozliczenia pochodnego instrumentu finansowego w postaci wypłaty premii odkupu przedmiotowej opcji, spełniał warunek zaliczenia do kosztów na gruncie ustawy o CIT.

Strata z powodu cyberprzestępstwa a koszty uzyskania przychodu

Straty spowodowane przestępstwem, także cyberprzestępstwem (np. włamaniem hakerskim) mogą być zaliczone do kosztów podatkowych jednak po spełnieniu szeregu warunków. Jednym z nich jest uprawdopodobnienie szkody przez właściwe organy ścigania, co (zdaniem organów podatkowych) jest możliwe dopiero po zakończeniu postępowania (w przypadku niewykrycia sprawcy, dokumentem tym będzie postanowienie o umorzeniu śledztwa).

Kary za wystawianie fikcyjnych faktur - wyrok TK

Pociągnięcie do odpowiedzialności karnej za wystawienie fikcyjnej faktury osoby, której nakazano wcześniej za ten sam czyn zapłacenie należnego podatku, nie jest dublowaniem sankcji o charakterze penalnym - uznał we wtorek Trybunał Konstytucyjny.

80% wartości niezapłaconej faktury dostaniesz od banku

Prawie co drugi przedsiębiorca ma większe lub mniejsze kłopoty z opóźnionymi płatnościami. W niektórych przypadkach wynikający z opóźnień brak gotówki może mieć poważne konsekwencje dla bieżącego lub przyszłego działania firmy. Ale pojawiają się rozwiązania, które pozwalają uniknąć kłopotów ze spóźnialskimi płatnikami. W Idea Banku do opłacenia raty kredytu wystarczy… faktura.

Przechowywanie papierowych faktur w wersji elektronicznej

Elektroniczne faktury są coraz popularniejsze ale nadal wiele firm otrzymuje i archiwizuje dokumenty papierowe. Jednak do celów podatkowych można przechowywać skany dokumentów papierowych. Potwierdzają to organy podatkowe.

Wydatki związane z uzyskaniem kredytu - kiedy zaliczyć do kosztów podatkowych

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację indywidualną, w której potwierdził, że spółka ma prawo ujęcia w kosztach podatkowych wydatków związanych z uzyskaniem kredytu w celach inwestycyjnych w momencie poniesienia, jako tzw. koszt pośredni.

Wydatki na ubrania z logo i odzież specjalistyczną w kosztach

Nie wszystkie wydatki poniesione przez firmę na odzież i obuwie mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. I to nawet jeśli przedsiębiorca będzie wykorzystywał zakupione ubrania tylko w swojej działalności. Kosztem firmy są wyłącznie wydatki na ubrania z nadrukowanym logo i odzież specjalistyczną.

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup odzieży?

Wydatki na zakup odzieży osobistej i obuwia, mogą stanowić koszt podatkowy, pod warunkiem że obiektywnie przyczyniają się do osiągnięcia przychodu lub do zachowania czy zabezpieczenia jego źródła.

Zapłata podwykonawcy to koszt uzyskania przychodu inwestora

Wydatki ponoszone przez inwestora na wynagrodzenie i odsetki za zwłokę należne dalszemu podwykonawcy, poniesione z tytułu odpowiedzialności solidarnej inwestora, stanowią koszt uzyskania przychodu.

Ministerstwo Finansów o wydatkach na alkohol w kosztach uzyskania przychodów

W wypowiedzi dla PAP z lutego 2015 r. Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w kwestii możliwości ujęcia w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych na alkohol w związku ze spotkaniami biznesowymi. Zdaniem MF, dla dokonania oceny, należy zawsze analizować okoliczności konkretnego przypadku. Warto w tym kontekście zauważyć, że stanowisko MF w tym zakresie wyraźnie złagodniało w porównaniu z dominującym jeszcze kilka lat temu stanowiskiem jednoznacznie negatywnym.

Jak przechowywać dokumenty księgowe dla potrzeb podatkowych

Czy można przechowywać w formie elektronicznej dokumenty księgowe (faktury, paragony) dokumentujące wydatki, aby móc zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Interpretację podatkową w tym zakresie wydał 27 lutego 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach.

REKLAMA