REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy przeprowadzić inwentaryzację środków trwałych

Czy jest możliwość przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych nie od października do 15 stycznia roku następnego, lecz w okresie np. maj–czerwiec (przy założeniu, że inwentaryzacji dokonuje się nie później niż w ciągu 4 lat).

Jak wykazać zakup kasy fiskalnej w ewidencji księgowej

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kas rejestrujących. Jak należy wykazać w księgach rachunkowych zakup kasy fiskalnej?

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne

Od 1 stycznia 2014 r. uchylono art. 106 ust. 7 ustawy o VAT umożliwiający podatnikom dokumentowanie określonych w nim czynności za pomocą faktur wewnętrznych. Wprowadzone zmiany były konieczne ze względu na fakt, że regulacje prawa unijnego nie przewidują, by państwa członkowskie mogły wymagać wystawiania tego rodzaju faktur. W związku z tym pojawiła się wątpliwość, czy uchylenie przepisów w tym zakresie oznacza całkowity zakaz wystawiania po 1 stycznia 2014 r. faktur wewnętrznych.

Sprawozdanie finansowe w trakcie likwidacji spółki

Przygotowywanie sprawozdania finansowego spółki z o.o. w likwidacji wiąże się z zastosowaniem nieco odmiennych zasad niż w przypadku sprawozdań spółki, która kontynuuje działalność. Różnice dotyczą m.in. metody wyceny aktywów i pasywów, prezentacji kapitałów, polityki dotyczącej rezerw.

REKLAMA

Wprowadź e-fakturę i oszczędzaj

Większość przedsiębiorstw w rozliczeniach z kontrahentami w dalszym ciągu wystawia papierowe faktury, mimo iż od stycznia 2013 roku, ustawodawca znacznie ułatwił wdrożenie jej elektronicznej wersji – czyli e-faktury. Czy wprowadzenie e-faktury jest takie trudne oraz czy dzięki temu możliwe jest poczynienie realnych oszczędności?

Odpowiedzialność prawna księgowych

Księgowy to jeden z najbardziej odpowiedzialnych zawodów we współczesnym świecie, w którym znaczenie ma przede wszystkim rzetelna informacja i wiedza. Oprócz odpowiedzialności społecznej, wewnętrznej i kwestii etycznych związanych z tym zawodem istnieje też odpowiedzialność prawna, a szczególnie odpowiedzialność karna, której podlegają księgowi w przypadku działań niezgodnych z prawem.

Wymogi formalne sprawozdania finansowego

Sprawozdanie finansowe należy sporządzić na dzień bilansowy. W przypadku jednostek, u których rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy, jest to 31 grudnia. Sprawozdanie finansowe jest końcowym produktem całego procesu zamknięcia roku obrotowego, który powinien skutkować ostatecznym zamknięciem ksiąg rachunkowych.

Ułatwienia w dostępie do zawodu księgowego

W Sejmie trwają prace nad projektem deregulacji niektórych zawodów regulowanych, który zakłada m.in. ułatwienia w dostępie do wykonywania zawodu księgowego i doradcy podatkowego. Czy firmy zyskają, czy stracą na liberalizacji dostępu do tych zawodów?

REKLAMA

Komisja Egzaminacyjna dla kandydatów na biegłych rewidentów

Ministerstwo Finansów poinformowało o powołaniu na nową kadencję Komisji Egzaminacyjnej dla kandydatów na biegłych rewidentów.

Jak założyć i prowadzić firmę?

Założenie jednoosobowej firmy wydaje się obecnie dość proste. Przede wszystkim konieczny jest dobry pomysł, biznesplan, rozpoznanie rynku. Zanim jednak rozpocznie się prowadzenie działalność trzeba podjąć kilka decyzji o charakterze księgowym i wypełnić niezbędne dokumenty.

Jak wykazywać na dzień bilansowy lokaty bankowe

Czy lokatę bankową o terminie zapadalności krótszym niż 3 miesiące należy wykazać jako „inne krótkoterminowe aktywa finansowe” (poz. B.III lit. b) czy też jako „środki pieniężne w kasie i na rachunkach” (poz. B.III lit. c)?

Bezpłatne warsztaty i wykłady dla młodych przedsiębiorców

Już w grudniu w centrum konferencyjnym Blue Tower, odbędą się bezpłatne warsztaty i wykłady dla młodych przedsiębiorców. Słuchacze otrzymają szereg użytecznych i praktycznych informacji na temat prowadzenia firmy, księgowości, czy działań marketingowych. A nawet tego, dlaczego myśląc o własnym biznesie warto pamiętać o Google? Zapisy już trwają. Patronat medialny nad warsztatami objął portal Infor.pl

Elektroniczne faktury w zamówieniach publicznych

Kraje Unii Europejskiej opowiedziały się za stosowaniem e-faktur w zamówieniach publicznych. Propozycję dyrektywy w sprawie faktur elektronicznych w zamówieniach publicznych przedstawiła Komisja Europejska.

Jak poprawnie przeprowadzić potwierdzenie sald

Stany składników aktywów i pasywów wykazane w księgach rachunkowych podlegają okresowej weryfikacji. Składniki, które nie mogą być zweryfikowane drogą spisu z natury, należy inwentaryzować drogą potwierdzenia sald lub porównania danych ksiąg z dokumentami. Jak prawidłowo przeprowadzić inwentaryzację drogą potwierdzenia sald?

Ewidencja wykupu mebli z leasingu

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto. Czy meble należy ująć w ewidencji środków trwałych lub w ewidencji wyposażenia? Czy fakturę za wykup zalicza się do kosztów bezpośrednio?

Jak naliczać odsetki w razie opóźnień w płatnościach faktury

Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych określa zasady pobierania i wysokość odsetek od zaległości w płatnościach. Dowiedz się, w jaki sposób należy prawidłowo naliczać odsetki w razie opóźnień w płatnościach za wystawione faktury.

Jak rozliczyć rozchód środków z rachunku walutowego

Spółka posiada rachunek bankowy w euro. Jak powinien być rozliczany rozchód środków pieniężnych z tego rachunku? Jaki kurs należy stosować do rozliczenia: czy ma to być kurs faktycznie zastosowany, czy kurs średni NBP?

Jak wybrać biegłego rewidenta

Dokonanie wyboru biegłego rewidenta w odpowiednim terminie ułatwia prawidłowe przygotowanie sprawozdania finansowego, a także umożliwia właściwe zaplanowanie badania oraz przeprowadzenie badania wstępnego. Czym się kierować przy wyborze biegłego rewidenta i jak zawrzeć z nim umowę?

Faktura pro forma nie jest podstawą do odliczenia VAT

Przepisy dotyczące podatku VAT nie przewidują, w celu dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wystawiania faktur pro forma. Dokument o nazwie pro forma lub faktura pro forma nie zobowiązuje więc do zapłaty VAT należnego wykazanego w tym dokumencie, natomiast nabywcy nie daje prawa do odliczenia VAT naliczonego.

Jak ująć w księgach kredyt hipoteczny

Spółka zawarła umowę kredytu długoterminowego hipotecznego. Część środków z wypłaconych transz kredytu jest przekazywana na wydzielone konto spółki. Środki na tym koncie stanowią zabezpieczenie obsługi długu. Co miesiąc następuje kapitalizacja odsetek na tym koncie. Na jakim koncie księgowym należy zaewidencjonować w księgach te środki i w jakiej pozycji bilansu je wykazać?

Bilans 2013 - szkolenie

Rachunkowe i podatkowe zamknięcie roku oraz sporządzenie sprawozdania finansowego za 2013 rok to tematy cyklu dwudniowych szkoleń, które odbędą się w listopadzie i grudniu 2013 r. w największych miastach Polski. Organizatorem tych szkoleń jest MDDP Akademia Biznesu.

Nowe standardy sprawozdawczości finansowej MSSF w 2014 r.

Na początku 2014 r. zaczną obowiązywać nowe standardy sprawozdawczości finansowej (MSSF 10, 11 i 12). Nowe standardy MSSF mają zapewnić większą przejrzystość sprawozdań finansowych. Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie nowej definicji kontroli w MSSF 10.

Odpowiedzialność za rachunkowość

Niewypełnienie lub nieprawidłowe wypełnienie obowiązków wynikających z ustawy o rachunkowości pociągają za sobą konsekwencje. Dlatego warto zwrócić uwagę na kwestię odpowiedzialności za rachunkowość.

Faktura uproszczona - jakie dane powinna zawierać

Czy sprzedawca może wystawić fakturę uproszczoną bez podania swojego numeru NIP oraz czy może wpisać na fakturze swój adres domowy, mimo że adresy siedziby firmy i miejsca wykonywania działalności są inne?

Jak skutecznie współpracować z biegłym rewidentem

Badanie sprawozdań finansowych to między innymi badanie procedur księgowości. Procedury te muszą podlegać badaniu, aby można było wykryć nieprawidłowości. Kontrola zewnętrzna, czyli badanie przez biegłego, jest jednym z warunków gwarantujących prawidłowość systemu, natomiast biegły rewident jest nie tylko kontrolującym, lecz pełni także funkcje doradcze, wskazując jednostce prawidłowe rozwiązania.

Jak ująć kredyt długoterminowy w księgach

Spółka zawarła umowę kredytu długoterminowego hipotecznego. Część środków z wypłaconych transz kredytu przekazywana jest na wydzielone konto spółki. Środki na tym koncie stanowią zabezpieczenie obsługi długu. Co miesiąc następuje kapitalizacja odsetek na tym koncie. Na jakim koncie księgowym należy zaewidencjonować w księgach te środki i w jakiej pozycji bilansu trzeba je wykazać?

Kiedy należy rozliczyć duplikat faktury

Jak potraktować duplikat faktury wystawiony w listopadzie, jeśli faktura pierwotna została wystawiona w czerwcu 2013 r. Nasz pracownik odebrał w czerwcu oryginał faktury, ale go zgubił. Faktura nie dotarła więc do działu księgowości, jednak wpłynęła do spółki, co zostało zaewidencjonowane. Czy duplikat należy zaewidencjonować w listopadzie, czy trzeba skorygować czerwiec?

Dodatnie nadwyżki ujawnione w trakcie inwentaryzacji stanowią przychód

Wykryte w trakcie remanentu nadwyżki magazynowe są przychodem spółki dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Tak uznał w wyroku z 16 lipca 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt I FSK 2113/11). Dodatnie nadwyżki magazynowe stanowią przychód z nieodpłatnych świadczeń, który trzeba opodatkować zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Wystawienie faktury na żądanie nabywcy 2013/2014

Prowadzę sklep. Zdarza się, że klient, któremu sprzedałem towar na paragon, po jakimś czasie przychodzi do mnie z paragonem i żąda wystawienia faktury. Czy mam taki obowiązek? Jeżeli tak, czy obowiązek ten jest ograniczony czasowo?

Dokumentacja podatkowa i księgowa - potwierdzenie przelewu

Jakie dokumenty potwierdzające wydatek są dopuszczalne dla celów podatkowych i księgowych? Czy firma może rozliczyć w kosztach podatkowych wydatek udokumentowany wydrukowanym potwierdzeniem przelewu?

Deklaracja VAT - jeden wzór w całej UE

Komisja Europejska wystąpiła z wnioskiem legislacyjnym przewidującym jeden wzór deklaracji VAT w całej UE i jednolity zestaw wymogów dla przedsiębiorstw w zakresie wypełniania deklaracji VAT w każdym państwie członkowskim. Ma być jedynie 5 obowiązkowych rubryk ale państwa członkowskie mogą starać się o wprowadzenie dodatkowych - maksymalnie 26 rubryk.

Zwierzęta pracujące - ujęcie księgowe i podatkowe

Wykorzystanie zwierząt w działalności gospodarczej jest powszechne i dotyczy wielu gatunków. Obok kontrowersji ekologiczno-moralnych czasem też pojawiają się kontrowersje natury ewidencyjno-podatkowej. Dotyczy to szczególnie zwierząt typowo domowych – przede wszystkim psów, kotów, a także zwierząt ozdobnych i gatunków egzotycznych.

Przeliczanie faktur wystawianych w euro i złotych

Z którego dnia należy zastosować kurs euro przy wystawianiu faktury za wykonanie usługi rozładunku – z dnia poprzedzającego wystawienie faktury czy wykonanie usługi?

Kiedy zawrzeć umowę z biegłym rewidentem

Sprawozdanie finansowe za 2013 r. będzie po raz pierwszy w naszej spółce objęte obowiązkowym badaniem przez biegłego rewidenta. Do kiedy powinno się podpisać umowę z biegłym rewidentem? Czy istnieje spis dokumentów, o które biegły rewident będzie prosił podczas badania sprawozdania?

Zasady rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych

Od 10 października 2013 r. obowiązuje nowe roporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych.

Kto musi przejść na księgi rachunkowe od 2014 r.

Przekroczenie kwoty 5 059 560 zł przychodów netto w roku 2013 oznacza konieczność przejścia na księgi rachunkowe od 1 stycznia 2014 r.

Zmiany w VAT od 1 stycznia 2014 r.

Nadchodzą duże zmiany w VAT, na które warto się wcześniej przygotować. Od 1 stycznia 2014 r. zmieni się szereg istotnych zasad rozliczania VAT, które dotyczą m.in. momentu powstania obowiązku podatkowego, definicji podstawy opodatkowania. Od początku 2014 roku podatnicy uzyskają także możliwość wystawiania faktur zbiorczych, obejmujących transakcje z całego miesiąca kalendarzowego.

Wiedza wyróżnia dobrego księgowego

Wideoszkolenia, audiokomentarze, a także łatwy dostęp do codzienne aktualizowanych serwisów informacyjnych, porad, przepisów, interpretacji, orzecznictwa, aktywnych formularzy – to nowoczesna, kompleksowa oferta INFOR-u skierowana do specjalistów z zakresu podatków i rachunkowości – INFORFK Platforma Nowoczesnych Księgowych.

Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r.

Od 1 stycznia 2014 r. zaczynają obowiązywać zmiany w ustawie o VAT. Inaczej niż w poprzednich latach znamy je wcześniej. Nie poprawia to jednak sytuacji podatników. Niestety, pod szyldem harmonizacji prawa krajowego ze wspólnotowym faktycznie pogarszają sytuację podatników lub wprowadzają nowe obszary ryzyka.

Przejście z pkpir na pełną księgowość

Ostatni kwartał roku to dobra chwila na to, by zastanowić się czy w firmie może powstać obowiązek przejścia z uproszczonej księgowości na pełną księgowość. Jak prawidłowo dokonać przejścia z pkpir na pełną księgowość?

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

W ustawie o rachunkowości nie ma dolnej granicy, od której środki trwałe są traktowane jako niskocenne i dla których można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony. Wiele jednostek, kierując się jednak kryterium określonym w ustawie o podatku dochodowym, do niskocennych zalicza środki trwałe o wartości poniżej 3,5 tys. zł. Jakie są zasady ewidencji dla niskocennych środków trwałych?

Odliczanie VAT z faktur w formacie pdf

Faktura w wersji elektronicznej może być podstawą do prawidłowego odliczenia VAT naliczonego nawet gdy nie jest opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym. Do odliczenia wystarczy, że strony transakcji porozumieją się co do tej formy wystawiania faktur a podatnik odliczający VAT zapewni autentyczność jej pochodzenia, integralność treści i czytelność.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r.

Limit zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. wynosi 5 059 560 zł, tzn. tyle wynosi limit przychodów, którego osiągnięcie w 2013 r. zobowiązuje do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. Kwotę limitu prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. wylicza się na podstawie średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP 30 września 2013 r.

Faktura musi zawierać podstawę zwolnienia z podatku VAT

Przedsiębiorca zwolniony z podatku VAT zobowiązany jest podać na fakturze podstawę prawną tego zwolnienia. A zatem, wystawiając fakturę musi pamiętać, aby uzupełnić ją o przypis potwierdzający podstawę zwolnienia z podatku VAT.

Jak ująć w pkpir fakturę korygującą

W czerwcu 2013 r. wystawiłam fakturę sprzedaży z błędnym numerem. Błąd ten skorygowałam fakturą korygującą z sierpnia 2013 r. Jak taką fakturę korygującą ująć w pkpir?

Jak rozliczyć wydatki na naprawę powypadkową samochodu

Spółka posiada samochód ciężarowy. W czasie rozwożenia towaru doszło do kolizji z innym pojazdem mechanicznym, w związku z czym niezbędna była naprawa uszkodzonego samochodu. Czy koszty tej naprawy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Obowiązek podatkowy - usługi transportowe i spedycyjne

Minister Finansów wydał interpretację ogólną dotyczącą ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia usług transportowych i spedycyjnych, zgodnie z którą podatnicy świadczący takie usługi do końca 2013 r. mogą sami wybrać, według jakich zasad będą ustalać obowiązek podatkowy. Interpretacja ma związek z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-169/12 TNT.

Niesprzedane mieszkania w księgach rachunkowych dewelopera

Jesteśmy spółką kapitałową, deweloperem. Budujemy, a następnie prowadzimy sprzedaż mieszkań. Niektóre z nich sprzedają się w krótkim czasie od zakończenia budowy, a inne dopiero po kilku latach. Jeżeli mamy problemy ze sprzedażą mieszkania, próbujemy je uatrakcyjnić, np. przez przebudowę wnętrza, dodanie klimatyzacji. W jaki sposób powinniśmy wykazywać mieszkania w bilansie? Czy to, że w bilansie wykazujemy mieszkania dłużej niż rok, oznacza, iż powinniśmy wykazać je jako środki trwałe? Czy fakt, że czasowo niesprzedane mieszkania traktujemy jak inwestycję, zmienia sposób ich kwalifikacji w sprawozdaniu finansowym?

Nadzór nad biegłymi rewidentami będzie się rozwijał

Na pytania związane z teraźniejszością i przyszłością nadzoru nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi odpowiada Dorota Podedworna-Tarnowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Przewodnicząca Komisji Nadzoru Audytowego.

Świadczenia urlopowe - kiedy przysługują i jak je wykazać w księgach?

Świadczenie urlopowe jest alternatywą dla świadczeń z ZFŚS w przypadku przedsiębiorców niezobligowanych do tworzenia funduszu. Świadczenie to przysługuje raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Jego wypłata jest zwolniona ze składek ZUS, stanowić więc może źródło optymalizacji podatkowej.

REKLAMA