REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, środki trwałe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Przechowywanie dokumentacji przedsiębiorstwa – uporządkowane archiwum

Dokument, bez względu na to, czy jest on papierowy, czy elektroniczny, stanowi pierwszorzędny dowód każdej transakcji lub sprawy. Dlatego też prowadząc firmę, musimy pamiętać o tym, aby nasza dokumentacja była prowadzona i przechowywana fachowo. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której istotny dla nas dokument ginie, bądź zostaje uszkodzony. Jak więc przechowywać dokumenty w przedsiębiorstwie, tak aby nasza firma działała sprawnie?

Centralny rejestr faktur ograniczy oszustwa w VAT

Receptą na oszustwa w podatku VAT może być stworzenie centralnego rejestru faktur VAT, jak również podzielona płatność, zmiany w rejestracji firm, utworzenie bazy kont firm czy ograniczenie płatności gotówkowych. Takiego zdania są eksperci Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego przy ministrze finansów.

Obowiązek podatkowy w przypadku dostawy towaru przez kuriera

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży towaru i dostawy przez kuriera? Jaką datę dostawy należy przyjąć na fakturze oraz kiedy należy zaewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej?

Jak udokumentować zmianę nabywcy towaru na fakturze

Sprzedaliśmy towar klientowi, który podał nam błędne dane nabywcy, niezbędne do wystawienia faktury VAT. Okazało się bowiem, że klient ten kupował u nas osobno akcesoria informatyczne dla kilku swoich usługodawców (w ich imieniu) i pomyłkowo zamienił zlecenia oraz dane dwóch z nich. Obecnie firmy zwróciły się do nas z prośbą o poprawienie zaistniałej pomyłki. Czy w takiej sytuacji musimy wystawiać fakturę korygującą, czy możliwa jest korekta błędnych danych notą?

REKLAMA

Zbiorcze dołączanie paragonów do odpowiadających im faktur

Firma dołącza do partii faktur z danego dnia odpowiadające im paragony wydrukowane kolejno, w formie wstęgi. Czy taki sposób dołączenia zbiorczego paragonów do odpowiadających im faktur można uznać za poprawny i zgodny z przepisami?

Ewidencja księgowa refundacji otrzymanej z Funduszu Pracy

Firma otrzymała z powiatowego urzędu pracy (Funduszu Pracy) refundację kosztów poniesionych na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Zakupiono w związku tym niezbędne środki trwałe i wyposażenie. W jaki sposób należy ująć te operacje w ewidencji księgowej?

Czy podstawą zapisu w księgach może być faktura pro forma

Firma otrzymała fakturę pro forma i na jej podstawie zapłaciła za zamówiony towar. Dotychczas nie wpłynęła jeszcze faktura za ten zakup. Czy wobec tego koszt zakupu towaru powinna ująć w ewidencji na podstawie faktury pro forma?

INVOICE - faktura

REKLAMA

Wybieramy metodę amortyzacji środków trwałych

Jeśli zastanawiasz się nad wyborem metody amortyzacji, nie wiesz co i w jaki sposób można amortyzować oraz chcesz obniżyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej, mamy dla Ciebie kilka niezbędnych porad, dzięki którym zoptymalizujesz wydatki w swojej firmie.

Faktura przekazana kontrahentowi z inną kwotą niż na paragonie

W przypadku rozbieżności kwoty wyliczonej na paragonie, a tej na fakturze powinno się obie dostosować tak, aby ceny były jednakowe. Jeżeli kasa fiskalna nalicza kwotę brutto, a program używany przy fakturowaniu wyznacza kwotę netto, nie należy przekazywać kontrahentowi zróżnicowanych dokumentów.

Jak zaksięgować nietypowe faktury?

Księgowanie nietypowych faktur to problem, który spotyka na swojej drodze chyba każdy księgowy. Masz dość wielokrotnego wykonywania tych samych operacji i rozwiązywania tego samego problemu kolejny raz?

Korekta pustej faktury - do kiedy można to zrobić?

Można wyzerować podatek, zanim przyjdzie kontrola. Potem jest już na to za późno. W przeciwnym razie przepis byłby nadużywany. Do takich wniosków doszedł 3 czerwca 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt I FSK 315/14), zajmując się sprawą korekty pustych faktur.

Faktur od kontrahentów nie trzeba przechowywać w formie papierowej

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 27 lutego 2015 r. (IBPP3/443-1389/14/EJ) dotyczyła przechowywania faktur dokumentujących nabycie towarów i usług (zakupów). Faktury z tytułu nabywanych przez Wnioskodawcę (Spółkę) towarów i usług były wystawiane przez dostawców zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Spółka zwróciła się z pytaniem, czy możliwe jest przechowywanie ww. faktur wyłącznie w formie elektronicznej (bez przechowywania ich wersji papierowych). Organ podatkowy odpowiedział twierdząco na to pytanie.

IFK poleca: Firmy niechętnie korzystają z e-faktur

O e-fakturach słyszał już niemal każdy Polak, a wskaźnik ich wykorzystania wśród klientów indywidualnych w ciągu ostatnich dwóch lat prawie się podwoił. Niestety pozytywne doświadczenia Polaków z e-fakturami nie przekładają się na ich popularność w polskich firmach.

IFK poleca: Wsteczna korekta przychodów i kosztów do likwidacji

Na najbliższym posiedzeniu Sejm zajmie się projektem nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego i innych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów. Znaczące dla praktyki obrotu gospodarczego mogą być rozwiązania zaproponowane w zakresie prawa podatkowego. Mają one na celu zmniejszenie uciążliwości związanych z rozliczeniami podatkowymi.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. V. Program do faktur dla Klienta jako cenny atut oferty biura rachunkowego

Firmy korzystają z różnych programów do wystawiania faktur. Nie zawsze pracownicy biura mogą zaimportować je do swojego programu księgowego. Tracą więc czas na ich ręczne przepisywanie. A przecież można udostępnić klientowi program do faktur w ramach usługi biura.

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

Zbycie środka trwałego przez osobę fizyczną w okresie amortyzacji powoduje konieczność uporządkowania ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jakie skutki wywołuje sprzedaż środka trwałego na gruncie podatku dochodowego, podatku VAT czy ewidencji księgowej?

Jak ująć w księgach różnicę w ilości towarów zakupionych i wykazanych w fakturze

Jednostka budżetowa zakupiła towary, które przyjęła na magazyn. Na dostarczony towar został wystawiony dowód Pz – przyjęcie zewnętrzne, z którego wynika, że towar został dostarczony za 6150 zł. Wraz towarem dostarczono fakturę, która opiewała na 6765 zł brutto, w tym 1265 zł VAT. Jednostka jest podatnikiem VAT. W związku z zaistniałą różnicą dostawca wystawił fakturę korygującą na 615 zł brutto. Jakie zapisy księgowe będą właściwe w takiej sytuacji?

Jak rozliczyć korektę faktury z tytułu odwrotnego obciążenia

Podatnik kupił towar opodatkowany podstawową stawką VAT. Faktura została zaewidencjonowana i wykazana w deklaracji VAT-7. Otrzymał następnie korektę na tej faktury, ponieważ towar podlegał opodatkowaniu z tytułu „odwrotnego obciążenia”. W korekcie wykazany został podatek naliczony „in minus”. Jak powinien rozliczyć korektę faktury z tytułu „odwrotnego obciążenia”?

Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej

Kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatek należny muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Przy czym faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, a nabywca musi potwierdzić jej otrzymanie, by wystawca miał możliwość obniżenia podstawy opodatkowania oraz należnego podatku VAT w związku z jej wystawieniem.

Brak należytej staranności pozbawia prawa do odliczenia VAT

Przedsiębiorca winien jest wykazać się szczególną ostrożnością przy prowadzeniu interesów (zawieraniu transakcji z kontrahentami), ponieważ w sytuacji, w której doszłoby do przestępstwa lub nadużycia, nawet bez jego wiedzy, może utracić prawo do odliczenia VAT.

VAT od umowy najmu - refakturowanie opłat za media

16 kwietnia 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie w sprawie C-42/14 dotyczące refakturowania opłat dodatkowych związanych z umową najmu. Trybunał, zajmując się polskimi przepisami, dopuścił możliwość refakturowania opłat za media, gdy najemca może wybrać sobie dostawcę i być rozliczany za indywidualne zużycie.

Faktury elektroniczne - czy wystarczające jest przesłanie ich w formacie pdf, czy wymagany jest oryginał papierowy?

Fakturą elektroniczna została w ustawie o podatku od towarów i usług zdefiniowana jako faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym. W dobie dzisiejszej dbałości o środowisko, a także techniki, coraz więcej firm decyduje się na wystawianie faktur elektronicznych – ponieważ jest to wygodne, czasooszczędne i szybkie. Czy wystawiając fakturę w formie elektronicznej, konieczne jest ich przesłanie w określonym formacie (np. PDF), czy wymagane jest dosłanie oryginału papierowego? Jakim warunkom powinna odpowiadać faktura, aby była ona uznana za dowód podatkowy?

Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości

Spółka z o.o. nabyła kilka maszyn produkcyjnych. Każda z maszyn to osobne narzędzie pracy (nie jest to zespół, który działa jako całość). Wartość jednostkowa jest niższa niż 3500 zł. Czy mimo że wartość każdej maszyny jest niższa niż 3500 zł, należy przyjąć je do ewidencji środków trwałych i jednorazowo zamortyzować (w 100 proc.)? Czy wystarczy w momencie zakupu ująć je w koszty uzyskania przychodu?

Kary za wystawianie nierzetelnych (fikcyjnych) faktur

Trybunał Konstytucyjny uznał, że pociągnięcie do odpowiedzialności za przestępstwo skarbowe, na podstawie art. 62 § 2 k.k.s., osoby fizycznej, wobec której, za ten sam czyn, tj. wystawienie nierzetelnej (fikcyjnej) faktury, zastosowano obowiązek zapłaty podatku na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, nie stanowi naruszenia zasady ne bis in idem, czyli zakazu podwójnego karania.

Jak odróżnić ulepszenie środka trwałego od jego remontu

W sytuacji gdy dochodzi do remontu środków trwałych, trudności sprawia właściwie zinterpretowanie tego zagadnienia. Z punktu widzenia prawa podatkowego ma to o tyle istotne znaczenie, że prawidłowa kwalifikacja wydatków na w/w środki może pozwolić na ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu. Niżej podpowiadamy, jak odróżnić ulepszenie środka trwałego od jego remontu.

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup na raty telefonu komórkowego

Zasady dotyczące ewidencjonowania środków trwałych o niskiej wartości powinny być uregulowane w polityce rachunkowości. Dotyczy to także aparatów telefonicznych, których wartość nie przekracza 3500 zł.

Kary za wystawianie fikcyjnych faktur - wyrok TK

Pociągnięcie do odpowiedzialności karnej za wystawienie fikcyjnej faktury osoby, której nakazano wcześniej za ten sam czyn zapłacenie należnego podatku, nie jest dublowaniem sankcji o charakterze penalnym - uznał we wtorek Trybunał Konstytucyjny.

Czy można amortyzować samochód zabytkowy

Prowadzę działalność m.in. w zakresie wypożyczania samochodów z kierowcą na różnego rodzaju imprezy (śluby, chrzty, jubileusze itp.). Zamierzam kupić i wykorzystywać przez okres dłuży niż rok na potrzeby tej działalności samochód zabytkowy (wpisany do rejestru zabytków) wyprodukowany na początku lat 30. XX wieku (kompletny i zdatny do użytku). Czy mogę taki samochód uznać za środek trwały i go amortyzować?

80% wartości niezapłaconej faktury dostaniesz od banku

Prawie co drugi przedsiębiorca ma większe lub mniejsze kłopoty z opóźnionymi płatnościami. W niektórych przypadkach wynikający z opóźnień brak gotówki może mieć poważne konsekwencje dla bieżącego lub przyszłego działania firmy. Ale pojawiają się rozwiązania, które pozwalają uniknąć kłopotów ze spóźnialskimi płatnikami. W Idea Banku do opłacenia raty kredytu wystarczy… faktura.

Przechowywanie papierowych faktur w wersji elektronicznej

Elektroniczne faktury są coraz popularniejsze ale nadal wiele firm otrzymuje i archiwizuje dokumenty papierowe. Jednak do celów podatkowych można przechowywać skany dokumentów papierowych. Potwierdzają to organy podatkowe.

Środki z funduszu prewencyjnego otrzymane przez spółkę kapitałową – przychody i koszty w CIT

Otrzymane, w ramach umowy prewencyjnej, kwoty na zakup środków trwałych, co do zasady stanowią przychód zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT). Natomiast środki otrzymane w ramach umowy prewencyjnej z przeznaczeniem na pozostałe wydatki (nie stanowiące środków trwałych) co do zasady będą stanowiły podlegający opodatkowaniu przychód.

Refakturowanie mediów przy najmie – kiedy powstaje obowiązek podatkowy

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wydanym 17 lutego 2015 r. wyroku na podstawie skargi na interpretację indywidualną, potwierdził ustaloną linię orzeczniczą sądów, zgodnie z którą obowiązek podatkowy w przypadku refakturowania opłat za tzw. media (energia cieplna i elektryczna, woda itp.) powstaje niezależnie od obowiązku podatkowego dla samych opłat czynszowych jeśli w umowie obie te opłaty potraktowano oddzielnie.

Faktura podatnika zwolnionego z VAT – co powinna zawierać

Od 1 stycznia 2014 roku nowelizacja przepisów ustawy o VAT wprowadziła nowy dokument – fakturę podatnika zwolnionego. Jakie elementy powinna zawierać taka faktura?

Utrata wartości środków trwałych

Ze zjawiskiem trwałej utraty mamy do czynienia wówczas, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrolowany przez jednostkę składnik aktywów nie przyniesie w przyszłości w znaczącej części lub w całości przewidywanych korzyści ekonomicznych. Jednostka powinna przynajmniej raz w roku przeprowadzić test na ustalenie, czy konieczne jest objęcie środka trwałego odpisem aktualizującym jego wartość.

Dane wystawcy faktury (podatnika VAT) przy najmie prywatnym lokali

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 20 października 2014 r., (ITPP3/443-426/14/AT) rozstrzygnął kwestię dotyczącą podatku od towarów i usług w zakresie danych wystawcy na wystawianej fakturze.

Czy podpisanie aneksu do umowy powoduje obowiązek wystawienia faktur korygującej

Dostawca towarów i usług nie ma obowiązku dokonywać korekty faktury wystawionej w związku z uiszczeniem zaliczki w sytuacji, gdy w wyniku zawarcia umowy cesji zmienią się strony umowy po stronie wierzyciela, a zmianie nie ulegnie treść samego zobowiązania umownego.

Wystawienie faktury przed datą sprzedaży – skutki w VAT

Podatnicy mają prawo wystawiania faktur przed dokonaniem dostawy, ale nie wcześniej niż na 30 dni przed planowaną sprzedażą. Takie prawo wynika wprost z przepisów ustawy o VAT. Przepisy nie stanowią jednak, jak należy wystawić fakturę przed dokonaniem sprzedaży, jaką datę sprzedaży wpisać i jaki przedmiot sprzedaży. Z przepisów nie wynika również, jak powinien postąpić podatnik, który co prawda planował sprzedaż w ciągu najbliższych 30 dni, ale termin ten przekroczył.

Jak inwentaryzować niskocenne środki trwałe

W zasadach (polityce) rachunkowości mamy zapisane, że środki trwałe powyżej 1500 zł do 3500 zł są wprowadzane do ewidencji środków trwałych i amortyzowane jednorazowo w miesiącu oddania ich do używania. Czy całkowicie zamortyzowane niskocenne środki trwałe należy inwentaryzować drogą spisu z natury?

Skrócona nazwa spółki na fakturze a prawo do odliczenia VAT

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w wydanej 15 października 2014 r. interpretacji potwierdził, że posługiwanie się skróconą nazwą spółki na fakturze dokumentującej nabycie przez nią towarów i usług stanowi uchybienie techniczne i nie pozbawia jej prawa do odliczenia VAT. Jest to kolejna interpretacja prezentująca to stanowisko.

Faktury korygujące w związku ze zmianą umowy

Czy podpisanie aneksu do umowy powoduje konieczność wystawienia faktur korygujących? Zdaniem NSA dostawca towarów i usług nie ma obowiązku dokonywać korekty faktury wystawionej w związku z uiszczeniem zaliczki w sytuacji, gdy w wyniku zawarcia umowy cesji zmienią się strony umowy po stronie wierzyciela, a zmianie nie ulegnie treść samego zobowiązania umownego.

Jak w praktyce należy stosować refakturowanie?

Standardowo wystawienie faktury to wynik transakcji zachodzącej pomiędzy dwiema stronami – nabywcą i kupującym. Czasami jednak zdarza się, że pojawia się jeszcze trzecia strona, którą można określić pośrednikiem. Dokonuje on zakupu w imieniu faktycznego nabywcy. W takiej sytuacji niezbędne może być refakturowanie.

Czy opłacenie faktury VAT RR po terminie uprawnia do odliczenia VAT

Nabywamy produkty od rolnika ryczałtowego. Zdarzyło nam się, że opłaciliśmy fakturę po terminie. Jednak mamy przyzwolenie, że takie małe opóźnienia mogą nam się zdarzać. Czy mamy prawo odliczyć VAT?

Kto może wystawić notę korygującą

Przez wystawienie noty korygującej można wyeliminować jakiekolwiek błędy pojawiające się na fakturze dotyczące sprzedawców lub nabywców - także przez jej nabywcę. Nabywca ma prawo skorygować notą błędy powodujące, że w treści faktury zostanie omyłkowo wskazana osoba fizyczna lub prawna, która nie była stroną umowy sprzedaży.

Pusta faktura w deklaracji VAT-7

Wystawiona tzw. „pusta faktura” nie powinna zostać ujęta w ogólnym rozliczeniu podatku należnego, czyli w deklaracji VAT-7, ponieważ kwota wskazana w fakturze jako podatek należny nie jest w istocie podatkiem należnym w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

E-faktury w małych i średnich przedsiębiorstwach

Jak wynika z badań, zdecydowana większość polskich małych i średnich przedsiębiorstw wystawia jedynie papierowe faktury. Przedsiębiorcy z sektora MŚP nisko też oceniają swoją wiedzę na temat obiegu dokumentów elektronicznych, dostrzegają jednocześnie korzyści finansowe płynące z ewentualnego przejścia „z papieru” na pliki elektroniczne (w tym e-faktury).

Remont czy ulepszenie środka trwałego – różnice podatkowe i ewidencja księgowa

Rozróżnienie pojęć „remont” i „ulepszenie środka trwałego” ma szczególne znaczenie pod względem podatkowym oraz ewidencji księgowej. Nieprawidłowe określenie charakteru poniesionych nakładów może doprowadzić do zaniżenia lub zawyżenia wartości początkowej środka trwałego, a w efekcie zawyżenia lub zaniżenia kosztów.

Dokumentowanie i rozliczanie sprzedaży na rzecz konsumentów

Sprzedaż na rzecz konsumentów podlega odrębnym zasadom dokumentowania niż sprzedaż na rzecz podatników VAT. Zasadą jest, że taka sprzedaż jest ewidencjonowana na kasie rejestrującej, chyba że sprzedawca korzysta ze zwolnienia. Natomiast fakturę sprzedawca ma obowiązek wystawić tylko na żądanie kupującego.

Akcyza 2015 - faktury i fakturowanie

W przygotowanym przez Ministerstwo Finansów projekcie założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw znalazły się m.in. przepisy ujednolicające nomenklaturę w zakresie wystawiania faktur i jej dostosowanie do obowiązujących od 2014 roku zmian przepisów dot. VAT w zakresie fakturowania. Ponadto na żądanie nabywcy wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych podatnik podatku akcyzowego będzie musiał umieszczać na fakturze kwotę akcyzy.

VAT z pustej faktury rozliczamy poza deklaracją VAT-7

VAT z tzw. pustej faktury, która nie dokumentuje rzeczywistej transakcji, nie powinien być ujęty w deklaracji złożonej dla potrzeb podatku od towarów i usług. Wystawca takiej faktury powinien bezpośrednio zapłacić do urzędu wykazany VAT. Takie stanowisko zajął NSA w wyroku z 17 lipca 2014 r. (sygn. akt I FSK 1252/13).

REKLAMA