REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Interpretacje podatkowe, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy można skorygować fakturę w związku ze zwrotem zadatku w podwójnej wysokości

Zawarliśmy w formie aktu notarialnego przedwstępną warunkową umowę sprzedaży nieruchomości zabudowanych. Zgodnie z umową, nabywca wpłacił na nasz rachunek uzgodnioną kwotę zadatku, co zostało udokumentowane fakturą. Jednak umowa sprzedaży nie doszła do skutku z przyczyn leżących po naszej stronie, dlatego jesteśmy zobowiązani zwrócić niedoszłemu nabywcy nieruchomości zadatek w podwójnej wysokości. Uważamy, że zwrot zadatku w podwójnej wysokości pełni funkcję odszkodowawczą dla nabywcy, dlatego nie podlega VAT. Czy jednak mamy prawo skorygować pierwotną fakturę, którą wystawiliśmy w związku z przyjęciem zadatku?

Czy można wystawić fakturę korygującą przed faktycznym zwrotem towarów przez nabywcę

Sprzedaliśmy jednemu z kontrahentów towar z odroczonym terminem płatności. Kontrahent nie zapłacił za towar, ani go nie zwrócił. Odstąpiliśmy od umowy sprzedaży i podjęliśmy starania o odzyskanie towaru. Czy możemy już teraz, po skutecznym złożeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy sprzedaży, jednakże przed faktycznym zwrotem towaru, skorygować faktury wystawione uprzednio dla tego kontrahenta?

Zwrot dotacji otrzymanej na realizację celów działalności - czy trzeba wystawić fakturę korygującą

Otrzymaliśmy w ubiegłym roku dotację na pokrycie kosztów realizacji zadania w ramach prowadzanej przez nas działalności. W związku z nieprawidłowościami, jakie wystąpiły przy jej wykorzystaniu, zo¬staliśmy zobowiązani do częściowego zwrotu otrzymanej uprzednio kwoty. Czy ten zwrot powinniśmy udokumentować fakturą korygującą?

Faktura korygująca przy wymianie wadliwego towaru

Sprzedawca ma czasem obowiązek wymienić sprzedany wadliwy towar na towar pozbawiony wad. Czy trzeba w takich sytuacjach wystawić fakturę korygującą?

REKLAMA

Faktura korygująca wskutek podpisania ugody zmniejszającej cenę

Wystawiliśmy fakturę dokumentującą dostawę towaru. Cena towaru na fakturze była prawidłowa, zgodna z ustaleniami umownymi. Okazało się jednak, że towar zawiera wady, w związku z czym na¬bywca zażądał dużego obniżenia ceny. Nie zgodziliśmy się na tak dużą obniżkę, więc sprawa została skierowana do sądu. Jednak przed ostatecznym rozstrzygnięciem sprawy przez sąd zawarliśmy ugo¬dę, w ramach której zgodziliśmy się na obniżkę ceny, ale nie taką, jakiej żądał kontrahent, określając w treści ugody ostatecznie należną nam kwotę z tytułu sprzedaży. Czy możemy wystawić fakturę korygującą uwzględniając warunki ugody?

Faktura korygująca w związku z udzieleniem dalszego rabatu

Do wystawionej faktury za dostawę towaru wystawiliśmy fakturę korygującą, dokumentującą rabat udzielony klientowi w związku z zakupem towaru. Udzieliliśmy dalszej obniżki na ten sam towar temu klientowi (kolejnego rabatu) i dlatego musimy wystawić jeszcze jedną korektę. Czy druga faktura korygująca powinna odnosić się do pierwszej faktury korygującej, czy raczej bezpośrednio do pierwotnej faktury sprzedaży?

Faktura korygująca wystawiona do faktury korygującej

Czasem powstaje konieczność skorygowania błędnie wystawionej faktury korygującej. Jak to zrobić?

Przemieszczeniu towaru do magazynu położonego w innym kraju UE

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy przemieszczeniu własnego towaru do magazynu położonego w innym kraju Unii Europejskiej?

REKLAMA

Jak oznaczyć faktury korygujące dotyczące transakcji rozliczanych według szczególnej procedury marży

Musimy wystawić fakturę korygującą do faktury dokumentującej transakcję sprzedaży towaru używanego opodatkowaną według procedury marży. Czy w takiej fakturze również musimy zawrzeć oznaczenie „procedura marży-towary używane"?

Jak poprawić wadliwy dokument, który nie jest fakturą, bo nie zawiera wymaganych przepisami elementów

Wskutek technicznego błędu naszego systemu klientom zostały przekazane wadliwe dokumenty niezawierające wszystkich wymaganych przepisami danych, które musi zawierać dokument będący fakturą. Błąd nastąpił na etapie przesyłania dokumentów do wydruku, bo w naszym systemie wystawione faktury są prawidłowe. Czy w celu uzupełnienia brakujących danych możemy wystawić faktury korygujące, czy też powinniśmy poprawić te błędy w inny sposób?

Czy trzeba mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej fakturę VAT RR

Wystawiliśmy fakturę korygującą, zmniejszającą do faktury VAT RR. Czy mamy obowiązek żądać od rolnika ryczałtowego potwierdzenia odbioru tej korekty?

Kto wystawia fakturę korygującą po wycofaniu przez sprzedawcę upoważnienia dla nabywcy do wystawiania faktur sprzedaży

Do niedawna na podstawie upoważnienia sprzedawcy wystawialiśmy faktury w imieniu i na rzecz sprzedawcy w ramach samofakturowania. Sprzedawca wycofał nam jednak upoważnienie. Teraz oka¬zało się, że jedna z faktur wystawionych jeszcze przez nas wymaga korekty. Kto powinien wystawić fakturę korygującą - my czy sprzedawca?

Czy w przypadku samofakturowania konieczne jest uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Wystawiamy faktury sprzedaży na zasadzie samofakturowania, na podstawie upoważnienia udzielonego nam przez sprzedawcę. Wystawiamy również faktury korygujące do faktur sprzedażowych, które przesyłamy sprzedawcy. Czy w przypadku samofakturowania mamy obowiązek otrzymać od sprzedawcy potwierdzenie odbioru przesłanej mu faktury korygującej?

Jakie zasady korygowania faktur stosować do faktur wystawionych przed 2014 r.

Musimy skorygować kilka faktur wystawionych w 2011 i 2012 r. Czy wystawiając teraz faktury korygujące powinniśmy stosować zasady wystawiania korekt, które obowiązywały w tamtych latach?

Jaką formę musi mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Wysłaliśmy do kontrahenta w jednej przesyłce kilka różnych dokumentów, m.in. umowę, zamówienie i potwierdzenie przelewu. Wśród nich znajdowała się również jedna faktura korygująca. Kontrahent na potwierdzeniu odbioru wpisał, że potwierdza odbiór umowy i pozostałych dokumentów, nie odnosząc się wyraźnie do faktury korygującej. Czy możemy uznać takie potwierdzenie odbioru za wystarczające?

Czy konieczna jest korekta dokumentu WZ w związku z wystawieniem faktury korygującej

Wystawiliśmy fakturę korygującą w związku z błędnymi ilościami poszczególnych towarów wykazanymi na fakturze pierwotnej. Do faktury sprzedaży wystawiliśmy zgodny z jej treścią dokument WZ w momencie wydania tego towaru z magazynu. Ilości wydanych towarów były natomiast zgodne z umową, przesłanym nam przez klienta zamówieniem oraz dokumentami potwierdzającymi przyjęcie tych towarów przez klienta. Czy teraz powinniśmy wystawić dodatkowo dokument korygujący WZ?

Czy trzeba korygować dokument WZ, gdy wystawiono korektę faktury wskutek wpisania błędnej stawki VAT

Wystawiliśmy fakturę korygującą do faktury sprzedaży z powodu pomyłki w stawce VAT w jednej z pozycji towaru. Czy musimy też skorygować dokument WZ powiązany z tą fakturą?

Czy trzeba skorygować fakturę niezgodną z umową

Sprzedawca wystawił nam fakturę, w której znalazły się dane niezgodne z ustaleniami umownymi pomiędzy nami (m.in. jest krótszy termin płatności i wyższa od ustalonej kwota pierwszej raty wynagrodzenia, które ma być zapłacone przez nas w trzech częściach). Czy możemy domagać się skorygowania tej faktury, by była ona zgodna z umową?

Czy można domagać się wystawienia faktury korygującej do faktury nieoznaczonej jako oryginał

Sprzedawca wystawił nam fakturę, jednak nie oznaczył przekazanego nam egzemplarza jako orygi¬nał. Czy możemy domagać się, aby to zrobił, wystawiając stosowną korektę? Obawiamy się, że - w razie braku jednoznacznego oznaczenia naszego egzemplarza jako oryginał - organ podatkowy za¬kwestionuje nam odliczenie VAT z tej faktury.

Duplikaty faktur - problemy, pytania, odpowiedzi

Kwestia wystawiania duplikatów faktur budzi wątpliwości podatników. Czy można wystawić duplikat w formie elektronicznej do faktury wystawionej w formie papierowej? Czy trzeba wystawić duplikat do faktury wystawionej w formie elektronicznej Czy można wystawić duplikat faktury po zakończeniu działalności? Czy można wystawić duplikat faktury korygującej? Odpowiedzi na te pytania prezentujemy w dalszej części artykułu.

Przed przekazaniem firmy warto pozbyć się towarów do dalszej odsprzedaży

Przed przekazaniem firmy czy to żonie, czy dzieciom, warto pozbyć się produktów – np. surowców, półproduktów czy przedmiotów zakupionych do dalszej odsprzedaży, kupionych wcześniej na firmę. Ich przejęcie może oznaczać konieczność skorygowania zeznań podatkowych, co może być dość kłopotliwe. O wiele wygodniejsza może być sprzedaż i – już po przekazaniu firmy – odkupienie.

Uzasadnienie organu podatkowego nie musi być wyczerpujące i kompleksowe

Organ wydający interpretację indywidualną prawa podatkowego nie ma obowiązku ustosunkowania się do wszystkich argumentów wnioskodawcy, zawartych we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej.

Czy interpretacje ogólne „chronią” w ten sam sposób jak interpretacje indywidualne?

Na pierwszy rzut oka odpowiedź wydaje się jednoznaczna. Trzeba mieć jednak na uwadze nadchodzące zmiany dot. Ordynacji podatkowej, które najprawdopodobniej będą obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. Przyjrzyjmy się proponowanym zmianom w zakresie interpretacji ogólnej oraz indywidualnej.

3 typy firm, którym pomaga archiwum online

Prowadzisz firmę dynamicznie? Dbasz o optymalizację wydatków w twojej firmie? Chcesz mieć pełną kontrolę nad kosztami i przychodami? Dopiero rozwijasz firmę i jesteś w ciągłym ruchu? W każdym z tych przypadków archiwum online jest dla Twojej firmy doskonałym wyborem!

IFK poleca: Jak zaskarżyć interpretację podatkową - nowe zasady

Jeśli uzyskamy interpretację i nie zgadzamy się ze stanowiskiem organu podatkowego, mamy możliwość skorzystania z procedury odwoławczej. Od 15 sierpnia 2015 r. zmieniły się zasady korzystania z niej.

Jak ująć na fakturze koszty transportu sprzedawanego towaru

Firmy działające w branży sprzedaży wysyłkowej, niejednokrotnie obciążają nabywcę kosztami transportu. To na nich spoczywa obowiązek odprowadzenia podatku i wystawienia dokumentu, który dokumentuje sprzedaż oraz koszty wysyłki. Jednak ujęcie na fakturze kosztów wysyłki sprzedanego towaru nie jest oczywistą kwestią.

E-FAKTURY – prawne ABC

Faktury elektroniczne to coraz częściej stosowane rozwiązanie. Rok do roku przyrost liczby e-dokumentów dotyczących transakcji sięga globalnie 20 procent. Faktura elektroniczna to oszczędność czasu, papieru, kosztów wydruku, wysyłki i jednocześnie łatwość przechowywania i dostępu. Coraz głośniej mówi się o państwach, takich jak Brazylia, gdzie wprowadzono centralną ewidencję faktur (oczywiście w postaci elektronicznej), co uszczelnia system podatkowy i zapobiega nieprawidłowościom w płaceniu podatków, ale równocześnie pozwala na korzystanie z oszczędności przez większość przedsiębiorców oraz pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo obrotu. Warto zatem powtórzyć ogólne założenia prawne dotyczące stosowania faktur elektronicznych.

Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury?

Nabywca, który zwróci się do sprzedawcy z prośbą o wprowadzenie zmian na fakturze, która jest w pełni zgodna z prawem, może spotkać się z jego odmową. W takim przypadku „zmuszenie” przedsiębiorcy do podjęcia jakichkolwiek działań nie jest możliwe. Ale zdarzają się sytuacje, kiedy do wystawienia faktury albo jej poprawy obligują przepisy.

Od kiedy obowiązuje milcząca interpretacja? Nie wiadomo

Podatnicy, którzy nie otrzymali od fiskusa odpowiedzi na swój wniosek, nie wiedzą, czy są objęci ochroną. Jeśli chcą z niej skorzystać, to powinni wystąpić o stosowne zaświadczenie.

Za interpretację zapłacisz przelewem

Od 1 lipca 2015 r. zrezygnowano z obsługi kasowej opłat od wniosków za wydanie interpretacji. Opłaty będzie można wnieść przekazem pocztowym lub przelewem na właściwy rachunek Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Wysokość opłaty nie uległa zmianie. Nadal wynosi ona 40 zł od każdego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku.

Kontrahent nie wystawia faktury VAT - co można zrobić?

Zawarliśmy umowę o dostawę kilku partii towaru. Za jedną część towaru zapłaciliśmy na podstawie faktury pro forma, za drugą – otrzymaliśmy fakturę zaliczkową, a kolejna, trzecia partia dopiero ma przyjść. Ale już wiadomo, że kontrahent ma problem z prawidłowym udokumentowaniem transakcji i jak na razie nie możemy się doprosić faktury sprzedaży do pierwszej partii (do faktury pro forma). Z fakturą zaliczkową jakoś by się dało zaksięgować część transakcji, lecz w przypadku faktury pro formy takiej możliwości nie mamy. Jak zmotywować kontrahenta do wystawienia faktury?

Wspieranie aktywności fizycznej pracowników bez podatku

Ubiegłoroczna decyzja Trybunału Konstytucyjnego oraz zmiany interpretacji podatkowych, dokonywane w ostatnim czasie przez Ministerstwo Finansów, powodują, że pracodawcy mogą śmielej inwestować zarówno w zdrowie zatrudnionych, jak i w ich integrację. Do niedawna wiele firm rezygnowało z takich działań, obawiając się z konieczności mozolnego szacowania uzyskanego przez pracowników przychodu z tego tytułu.

Zmiany w Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2016 r.

Rządowa nowelizacja Ordynacji podatkowej zakłada m.in. wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w postępowaniu podatkowym, zwiększenie rozpiętości stawek odsetek za zwłokę oraz wyznaczenie jednego wiodącego urzędu do postępowania w sprawach powiązanych podmiotów. Nowe regulacje w większości wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Centralny rejestr faktur ograniczy oszustwa w VAT

Receptą na oszustwa w podatku VAT może być stworzenie centralnego rejestru faktur VAT, jak również podzielona płatność, zmiany w rejestracji firm, utworzenie bazy kont firm czy ograniczenie płatności gotówkowych. Takiego zdania są eksperci Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego przy ministrze finansów.

IFK poleca: Za interpretację zapłacisz przelewem

Od 1 lipca 2015 r. zrezygnowano z obsługi kasowej opłat od wniosków za wydanie interpretacji. Opłaty będzie można wnieść przekazem pocztowym lub przelewem na właściwy rachunek Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Wysokość opłaty nie uległa zmianie. Nadal wynosi ona 40 zł od każdego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku.

Zmiany w Ordynacji podatkowej upraszczające procedury podatkowe od 1 stycznia 2016 r.

Uproszczenie procedur podatkowych, informatyzacja procedur oraz uszczelnienie systemu poboru podatków - to najważniejsze cele uchwalonych zmian w Ordynacji podatkowej. Ustawa zakłada m.in. informatyzację sprawdzania dokumentacji księgowej. Większość przyjętych zmian miałaby wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Jak udokumentować zmianę nabywcy towaru na fakturze

Sprzedaliśmy towar klientowi, który podał nam błędne dane nabywcy, niezbędne do wystawienia faktury VAT. Okazało się bowiem, że klient ten kupował u nas osobno akcesoria informatyczne dla kilku swoich usługodawców (w ich imieniu) i pomyłkowo zamienił zlecenia oraz dane dwóch z nich. Obecnie firmy zwróciły się do nas z prośbą o poprawienie zaistniałej pomyłki. Czy w takiej sytuacji musimy wystawiać fakturę korygującą, czy możliwa jest korekta błędnych danych notą?

Nowy wzór wniosku o interpretację podatkową (ORD-IN i ORD-IN/A) od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca 2015 r. obowiązują nowe wzory wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego ORD_IN i załącznika do tego wniosku ORD-IN/A i

Zbiorcze dołączanie paragonów do odpowiadających im faktur

Firma dołącza do partii faktur z danego dnia odpowiadające im paragony wydrukowane kolejno, w formie wstęgi. Czy taki sposób dołączenia zbiorczego paragonów do odpowiadających im faktur można uznać za poprawny i zgodny z przepisami?

Specjalizacja rzeczowa biur Krajowej Informacji Podatkowej

Ministerstwo Finansów zdecydowało się odejść od modelu właściwości miejscowej na rzecz specjalizacji rzeczowej organów upoważnionych do wydawania interpretacji. Specjalizacja biur Krajowej Informacji Podatkowej polega na tym, że wyznaczone biura będą udzielać informacji telefonicznych i interpretacji podatkowych w wybranych podatkach.

IFK poleca: Nowe zasady składania wniosków o interpretacje

Minister Finansów zmienił reguły składania wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych. Od 1 lipca zmianie uległa właściwość organów ze względu na rodzaj spraw, którymi będą się zajmowały. Zmienia się również wzór wniosku o wydanie interpretacji (ORD-IN z załącznikiem ORD-IN/A) oraz sposób uiszczania opłat.

Zasady składania wniosków o interpretacje podatkowe od 1 lipca 2015 r.

Od początku lipca br. zmianie ulegają zasady wydawania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego w zakresie właściwości miejscowych organów wydających interpretacje oraz wzory wniosków o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Od tej daty wszystkie wnioski powinny być sporządzane zgodnie z nowym wzorem formularza oraz kierowane do Dyrektora Izby Skarbowej właściwego nie tylko ze względu na siedzibę wnioskodawcy ale również właściwego rzeczowo.

Czy podstawą zapisu w księgach może być faktura pro forma

Firma otrzymała fakturę pro forma i na jej podstawie zapłaciła za zamówiony towar. Dotychczas nie wpłynęła jeszcze faktura za ten zakup. Czy wobec tego koszt zakupu towaru powinna ująć w ewidencji na podstawie faktury pro forma?

Od 1 lipca 2015 r. wnioski o interpretację indywidualną trzeba wysłać na inne adresy

Specjalizacja izb skarbowych wchodzi w życiu już w przyszłą środę. Będzie też nowy wzór wniosku o interpretację indywidualną, zaś opłaty za wnioski będzie można wnosić wyłącznie przelewem. Podatnicy swoje wątpliwości z zakresu prawa podatkowego od 1 lipca 2015 r. będą kierować do kilku izb.

IFK poleca: Zmiany w interpretacjach pogorszą pozycję podatnika

W projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej przewidziano liczne zmiany dotyczące ważnej dla podatników instytucji interpretacji przepisów prawa podatkowego, stosowanej w celu ograniczenia ryzyk podatkowych. Część zmian wypełnia założenia przyjęte przez Projektodawcę co do uproszczenia stosowania procedur podatkowych, jednak są i takie, które zmierzają do znacznego zmniejszenia znaczenia instytucji interpretacji indywidualnej. Wśród nich znalazły się zmiany, które zdecydowanie pogorszą pozycję podatnika i uniemożliwią uzyskanie interpretacji indywidualnej zgodnej z prawem, a różnej ze stanowiskiem Ministra Finansów.

Elektroniczny obieg dokumentów w obszarach fakturowania i księgowości

Zmiana systemu obiegu dokumentów z papierowego na elektroniczny, w obszarach fakturowania i księgowości, może przynieść konkretne korzyści - i to zarówno z perspektywy właścicieli firm, jak i księgowych.

Kapica: Rozpoczęliśmy prace nad strategią administracji podatkowej

Resort finansów pracuje nad strategią, która ujednolici interpretacje podatkowe i usprawni rozliczanie podatników z fiskusem.

Nowe zasady składania wniosków o interpretacje indywidualne

Minister Finansów zmienił reguły składania wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych. Zmianie uległa właściwość organów ze względu na rodzaj spraw, którymi będą się zajmowały (VAT, PDOP, PDOF i inne).

Usługi komorników sądowych objęte VAT od października 2015 r.

Tak wynika z interpretacji ogólnej Ministra Finansów, opublikowanej na stronach resortu. Tym samym zmianie ulega interpretacja ogólna z lipca 2004 roku, wg której usługi komornicze zwolnione były z VAT. Szykuje się więc wielka zmiana dla komorników oraz dla tych, którzy z ich usług korzystają. Za te usługi trzeba będzie płacić cenę podwyższoną o VAT.

Kontrole krzyżowe w VAT

Wystarczy, że podatnik skorzysta z ulgi na złe długi lub z procedury VAT-marża, by urzędnicy rozpoczęli kontrolę u jego kontrahenta. Kontrole krzyżowe prowadzą nie tylko urzędy skarbowe, lecz także urzędy kontroli skarbowej – wyjaśnia Łukasz Kyć, inspektor kontroli skarbowej z UKS w Katowicach.

REKLAMA