REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jednolity Plik Kontrolny (JPK), Postępowanie podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zmiany w prawie ograniczające lukę w VAT

Wiceminister finansów, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej Wiesław Jasiński zapowiada, że Ministerstwo Finansów będzie szybko reagować na wykorzystywanie prawa przez zorganizowane grupy przestępcze, wprowadzając zmiany przepisów przeciwdziałające luce w VAT.

Czy przedsiębiorcy powinni bać się Jednolitego Pliku Kontrolnego?

Od lipca tego roku największe firmy (zatrudniające powyżej 250 pracowników i mające powyżej 50 milionów euro obrotu) będą zobowiązane do prowadzenia dokumentacji w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego. Struktury Pliku dotyczyć maja przede wszystkim faktur, ksiąg przychodów i rozchodów, ewidencji. Podatnicy – zgodnie z decyzją ministerstwa finansów – powinni dostosować swoje systemy księgowe i procedury do wymaganego formatu. Firmy z sektora MSP obowiązek ten obejmie za dwa lata. Czy jest się czego bać?

Czy Jednolity Plik Kontrolny zwiększy dochody budżetu państwa?

Zdaniem Wiesława Jasińskiego, wiceministra finansów i Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej Jednolity Plik Kontrolny może przyczynić się do zmniejszenia luki w podatku VAT i CIT. Dzięki JPK administracja zaoszczędzi ok. 200-300 mln zł na kontrolach.

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) umożliwi urzędom skarbowym dokonywanie precyzyjnej kontroli ksiąg oraz dowodów księgowych przedsiębiorstwa, np. faktur, ale także na wykorzystanie zebranych danych do bardzo zaawansowanych kontroli krzyżowych. Duże przedsiębiorstwa mają czas do 1 lipca 2016 r. na wdrożenie JPK do swoich systemów firmowych.

Głównym problemem podatków dochodowych jest … ich istnienie

O niezbędnej nowej Ordynacji podatkowej i nowelizacjach potrzebnych jedynie politykom. O wadach podatków dochodowych, o tym dlaczego jednoinstancyjne postępowanie podatkowe jest dobrym pomysłem, a klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania niekoniecznie - rozmawiamy z prof. dr. hab. Adamem Mariańskim. Zdaniem Profesora Mariańskiego finanse publiczne powinny być oparte na podatkach pośrednich i majątkowych, a podatki przychodowe powinny być tylko uzupełnieniem dochodów budżetowych. Natomiast forsowanie klauzuli ogólnej przeciw unikaniu opodatkowania jest wynikiem nieudolności organów podatkowych, które nie potrafią wykorzystać instrumentów, które już posiadają.

Jednoinstancyjne postępowanie tylko z gwarancją ochrony podatników

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie modelu jednoinstancyjnego dla niektórych spraw podatkowych, tj. dla takich, w których przeprowadzona została kontrola celno–skarbowa. Takie rozwiązanie może okazać się pozytywne dla podatników, pod warunkiem jednak, że ich prawa zostaną odpowiednio zabezpieczone.

Skutki wprowadzenia jednoinstancyjnego postępowania podatkowego

Ministerstwo Finansów sprawdza możliwość wprowadzenia jednoinstancyjnego postępowania podatkowego. Takie rozwiązanie wzbudza duże kontrowersje w środowisku prawniczym i niepokój wśród podatników, którzy po otrzymaniu decyzji nie będą mogli odwołać się do wyższej instancji organów skarbowych, a jedynie do sądu administracyjnego. Oznacza to, że całkowicie zostałaby zlikwidowana możliwość rozpatrzenia spraw przez izbę skarbową.

Czy ”instrumenty informatyczne” pomogą zwiększyć dochody budżetowe z VAT o 15 mld zł?

Skuteczność i celowość wprowadzenia centralnego rejestru faktur i Jednolitego Pliku Kontrolnego komentuje profesor Witold Modzelewski.

Postępowanie podatkowe a postępowanie kontrolne - różnice

Podatnicy nie mogą mylić postępowania podatkowego z postępowaniem kontrolnym. Są to odrębne postępowania, prowadzone przez inne organy i na podstawie innych ustaw.

Czy Jednolity Plik Kontrolny pozwoli dokładniej skontrolować podatnika?

Od 1 lipca 2016 r. duże firmy, a od 1 lipca 2018 r. średni i mali przedsiębiorcy będą mieli obowiązek raportowania danych (ksiąg podatkowych i dowodów księgowych) w elektronicznym formacie tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) na żądanie organów podatkowych na etapie każdej procedury podatkowej. Zarówno w ramach czynności sprawdzających (również w kontrolach krzyżowych), w trakcie prowadzenia kontroli podatkowej, czy też postępowania podatkowego lub kontrolnego.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) w dużych firmach od lipca 2016 r. - w MŚP 2 lata później

Według planów Ministerstwa Finansów już od lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa będą zobligowane do przekazywania szczegółowych danych podatkowych, dotyczących prowadzonej działalności. Informacje będą raportowane w ściśle określony sposób – za pomocą JPK czyli Jednolitego Pliku Kontrolnego, co wymaga zmian w systemach informatycznych przedsiębiorstw. Jak zapewniają eksperci, systemy Comarch ERP będą gotowe na czas. Ta pozytywna wizja ziści się pod jednym warunkiem – ostateczna wersja JPK musi zostać przedstawiona przez Ministerstwo Finansów zgodnie z wyznaczonym terminem, czyli 1 marca 2016 r.

Jednolity Plik Kontrolny uszczelni system podatkowy

Przedsiębiorców czeka rewolucja w kontroli podatku VAT. Wszystko za sprawą nowego narzędzia kontroli podatkowej, jakim będzie od 1 lipca br. Jednolity Plik Kontrolny (JPK), który ma uszczelnić system podatkowy. JPK zakłada uwzględnienie bardzo szczegółowych zestawień z kilku obszarów. Za nieprzekazanie pliku będzie grozić odpowiedzialność karno-skarbowa.

Kolejne inwestycje MF wzmacniające kontrolę podatkową

Ministerstwo Finansów przeznaczy kolejne miliony złotych na narzędzia informatyczne, które mają poprawić wykrywanie nieprawidłowości w podatkach - tak wynika z projektu ustawy w sprawie informatyzacji działalności organów administracji podatkowej i kontroli skarbowej.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik

Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) zakłada ustawa z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649). Ta nowa metoda kontroli skarbowych będzie zobowiązywała przedsiębiorców do przekazywania danych na żądanie organu podatkowego w ujednoliconej formie elektronicznej.

E-kontrole podatkowe za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Ministerstwo Finansów przygotowało strategię działań na rzecz poprawy ściągalności podatków i rozpoczęło już jej wprowadzanie w życie. Dla polskich przedsiębiorców oznacza to poważne zmiany już w tym roku, szczególnie w obszarze kontroli podatkowych i skarbowych. Jednym z narzędzi e-kontroli podatkowych będzie Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Szacuje się, że będzie to dla rynku rewolucja na miarę zmiany VAT w 2010 roku.

IFK poleca: Kontrole podatkowe będą bardziej skuteczne

Firmy muszą zainwestować w dostosowanie swoich systemów finansowo-księgowych. Od lipca br. kontrolerzy podatkowi będą mogli wymagać od przedsiębiorców Jednolitego Pliku Kontrolnego, czyli ujednoliconych w formie dokumentów.

Jednolity Plik Kontrolny będzie wymagany od lipca 2016 r.

Od 1 lipca 2016 r. urzędnicy skarbowi będą mogli wymagać od podatników wygenerowania specjalnego pliku, tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego. Chodzi o ujednolicone w elektronicznej formie dokumenty, takie jak księgi podatkowe i dowody księgowe, które będą mogły być skontrolowane przez fiskusa również w formie elektronicznej. Ma to być sposób na łatwiejsze i szybsze kontrolowanie podatników. Przedsiębiorcy muszą więc dostosować swoje systemy finansowo-księgowe do nowych wymogów, co będzie oczywiście kosztować.

IFK poleca: Jednolity plik kontrolny nie dla małych i średnich firm

Organy podatkowe będą miały prawo żądać przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych podatnika w formie elektronicznej dostosowanej do wymogów organu kontrolującego podatnika. Przepisy nakładające ten obowiązek wejdą w życie dopiero 1 lipca 2016 r. Od tej daty będą jednak obowiązywały tylko tzw. dużych przedsiębiorców.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipca 2016 r.

Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) będzie się wiązać z koniecznością wyposażenia systemów księgowych podatników w nową funkcjonalność umożliwiającą wytworzenie JPK, a w niektórych przypadkach również z modyfikacją zasad prowadzenia ksiąg oraz sposobu dokumentowania transakcji handlowych.

Wznowienie postępowania w sprawie odliczenia VAT

Wznowienie postępowania zakończonego decyzją ostateczną może obecnie okazać się skuteczne dla wielu podmiotów, z uwagi na niedawno wydane orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 22 października 2015 r., o sygn. akt. C-277/14, w którym Trybunał dotknął problemu ograniczania prawa podatnika do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez podmioty, u których organy podatkowe stwierdziły nieprawidłowości związane z dokonaną dostawą.

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów wskazało jak należy interpretować nowy przepis Ordynacji podatkowej (przepis art. 2a), zgodnie z którym niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika. Przepis obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Niewszczynanie lub umarzanie postępowania podatkowego z uwagi na niewielką wartość zobowiązania podatkowego

Zdaniem Ministerstwa Finansów zasada niewszczynania postępowania i umarzania postępowania wszczętego w przypadku, gdy zobowiązanie podatkowe na dany rok podatkowy nie przekroczyłoby kosztów doręczenia (które w 2015 r. wynoszą 6,10 zł) nie ma zastosowania w przypadku dokonywania zmiany decyzji w sprawie ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego na dany rok podatkowy, w trybie art. 254 Ordynacji podatkowej.

Dowody zgłaszane przez podatnika w postępowaniu podatkowym

Kiedy fiskus wszczyna w naszej sprawie postępowanie podatkowe, nie musimy pozostawać bierni. Podatnik ma prawo przedstawić własne dowody. Organ podatkowy z kolei nie uwzględni tylko tych, które będą powielały wykazane już tezy.

Przesłuchanie świadka w postępowaniu podatkowym - obowiązki organu podatkowego

W postępowaniu podatkowym za dowód może zostać uznane wszystko, co przyczynia się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem, w tym przede wszystkim księgi podatkowe, deklaracje, opinie biegłych, informacje podatkowe oraz inne zgromadzone dokumenty. Pod uwagę brany jest również dowód z zeznań świadka. Jakie czynności musi podjąć organ podatkowy, aby nie doszło do uchybienia w toku przesłuchania?

Kolejne zmiany w Ordynacji podatkowej - uproszczenie procedur, uszczelnienie systemu poboru podatków

Senatorowie zaproponowali kilkanaście poprawek do noweli Ordynacji podatkowej m.in. by podatki można było opłacać nie tylko kartami płatniczymi, ale też innymi mobilnymi instrumentami płatniczymi. Inna propozycja dot. pełnomocników tymczasowych w postępowaniu podatkowym. Większość zmian ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Domniemanie "złej wiary" praktykowane przez organy podatkowe

Od momentu akcesji Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, czyli od 1 maja 2004 r., Polska zobowiązana jest przestrzegać prawa unijnego. Oznacza to, że przepisy krajowe powinny być interpretowane z uwzględnieniem uregulowań wspólnotowych i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W zakresie podatku od towarów i usług, interpretacja ta, powinna uwzględniać głównie Dyrektywy 112/2006/WE (w odniesieniu do stanu prawnego z 2011) oraz orzecznictwo TSUE, odnoszące się do tego aktu. Nie jest jednak tajemnicą, że w praktyce polskie organy podatkowe miewają duże trudności z wdrożeniem tych zasad w swojej działalności.

Termin na przekazanie dowodu

Problem ten dotyczy dowodów znajdujących się w posiadaniu podatnika. Przez dowód należy rozumień wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem (art. 180 §1 Ordynacji podatkowej, Dz.U. 1997 nr 137 poz. 926 ze zm.) W szczególności będą to więc księgi podatkowe, złożone przez podatnika deklaracje, wystawione lub otrzymane faktury, potwierdzenia dokonania przelewów, wyjaśnienia etc.

IFK poleca: Pełnomocnictwo ogólne w procedurach podatkowych

Jedną ze zmian, jaką przewiduje projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej jest wprowadzenie jednego pełnomocnictwa do wszystkich spraw podatkowych. Wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych oznacza uproszczenie reprezentowania strony przez pełnomocnika oraz ograniczenie biurokracji w organach podatkowych.

Współpraca z organem skarbowym podczas kontroli

Jak powinna wyglądać współpraca z organem skarbowym podczas kontroli w przypadku bezpodstawnego oskarżenia dotyczącego pozorności transakcji oraz udziału w tzw. „karuzeli podatkowej”? Z czego należy zdawać sobie sprawę podczas wszczętej i trwającej kontroli?

Mail lub list z urzędu skarbowego zawsze dociera do podatnika

Nie można tłumaczyć nieodebrania maila od fiskusa jego przeoczeniem. Przy tradycyjnej formie korespondencji z urzędem skarbowym, jeśli podatnika nie było w domu czy w biurze, pismo urzędowe może trafić np. do sąsiada. W obu przypadkach po pewnym czasie pismo od fiskusa – nawet jeśli faktycznie nie zostało odebrane - uznaje się za doręczone.

Urząd skarbowy zniszczył firmę, która ujawniła karuzelę VAT

Sprawa dotyczyła Centrum Handlowe Nexa. Spółka jeszcze w roku 2012 zatrudniała ponad 100 osób - obecnie natomiast znajduje się w stanie agonii po tym, jak właściciel firmy odkrył i ujawnił, że jego przedsiębiorstwo wykorzystywane było w procederze nazywanym karuzelą VAT.

Wątpliwości rozstrzygane na korzyść podatnika?

Prezydent RP wniósł do Sejmu projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej. Zakłada on wprowadzenie do przepisów ogólnych tego aktu zasady, że niedające się usunąć wątpliwości, co do treści przepisów prawa podatkowego, rozstrzyga się na korzyść podatnika w procesie wydawania decyzji podatkowych i wyroków sądowych. Inne proponowane zmiany dotyczą m.in.: przedawnienia podatkowego oraz ograniczenia rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji.

Kontrola podatkowa – limity czasowe i terminy

Kontrola podatkowa ogranicza się zasadniczo do sprawdzenia, czy podatnik wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Kontrola nie kończy się rozstrzygnięciem, które zmuszałoby kontrolowanego do określonego działania, dostarcza jednak podstawowych informacji mających służyć przeprowadzeniu postępowania podatkowego.

Prezydencki projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej

W przypadku wątpliwości co do przepisu podatkowego, urząd, wydając decyzję, także sąd wydając wyrok, będą miały obowiązek orzec na korzyść podatnika - takie rozwiązanie zakłada projekt noweli Ordynacji podatkowej podpisany i skierowany do Sejmu przez prezydenta. W projekcie zaproponowano także zmiany, które mają dać podatnikowi pewność, że administracja podatkowa nie będzie prowadzić spraw w nieskończoność.

Zapłata podatku a przedawnienie zobowiązania podatkowego

W dniu 29 września 2014 r. NSA (w składzie całej Izby Finansowej) podjął uchwałę, zgodnie z którą po upływie terminu przedawnienia nie jest dopuszczalne prowadzenie postępowania podatkowego i orzekanie o wysokości zobowiązania podatkowego, które wygasło przez zapłatę. Uchwałę komentuje dla infor.pl Jacek Aninowski, doradca podatkowy, Dyrektor Generalny ds. Obsługi Postępowań w Instytucie Studiów Podatkowych.

Przedłużanie postępowań przez organy podatkowe

Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w sprawie bezprawnych i kosztownych dla budżetu działań organów podatkowych wobec podatników polegających na bezprawnym przedłużeniu postępowań podatkowych.

Kiedy można nie przyjąć mandatu od urzędu skarbowego

Jeżeli podatnik otrzymał mandat od urzędu skarbowego za jednodniowe spóźnienie się z deklaracją podatkową lub za popełnienie nieświadomie innego, drobnego błędu w rozliczeniach - jeśli było to działanie nieumyślnie lub dany czyn ma znikomą szkodliwość społeczną – w takich przypadkach podatni może nie przyjąć mandatu od fiskusa.

Przedłużenie terminu zwrotu VAT przez organ podatkowy

Postępowanie sprawdzające wszczęte przez organ podatkowy w sprawie zasadności zwrotu podatku VAT opiera się co prawda na uznaniu administracyjnym, ale przepisy ustawy o VAT nakładają wymóg, by zasadność weryfikacji była co najmniej uprawdopodobniona. Przesłanką do wszczęcia postępowania w sprawie zasadności zwrotu podatku VAT nie jest sam fakt wykazania przez podatnika nadwyżki do zwrotu, ale muszą istnieć istotne wątpliwości co do zasadności zwrotu.

Czy bezprawne działanie urzędu skarbowego przerywa bieg przedawnienia?

Organy państwowe działają w oparciu o zasadę legalizmu, a zatem wszystkie podejmowane przez nie czynności muszą znajdować oparcie w przepisach prawa. Jeżeli postępowanie egzekucyjne wobec zobowiązanego nie zostało wszczęte przez uprawniony do tego organ, to nie doszło do skutecznego przerwania biegu przedawnienia, tak orzekł WSA w Białymstoku w wyroku z dnia 3 czerwca 2014 r.

Pełnomocnictwa w postępowaniach podatkowych – zmiany od 1 stycznia 2016 roku

Ministerstwo Finansów w projekcie (z 9 lipca 2014 r.) nowelizacji Ordynacji podatkowej proponuje nowe przepisy, które zmienią w dużym stopniu instytucję pełnomocnictwa w postępowaniach podatkowych. Nowelizacja przewiduje dodanie nowego rozdziału 3a, całkowicie poświęconego właśnie tej instytucji. Przede wszystkim, zgodnie z projektem zostaną wyróżnione trzy kategorie pełnomocników: ogólny, szczególny oraz do doręczeń.

Kary porządkowe w postępowaniu podatkowym

Umiejętne i racjonalne stosowanie przez organ podatkowy kar porządkowych może zdecydowanie zwiększyć prawdopodobieństwo zakańczania prowadzonych postępowań w przewidzianych terminach. Stosowanie kar porządkowych może też spowodować, że podatnicy będą podchodzili do swoich obowiązków w tym zakresie z należytą powagą.

Obowiązek tłumaczenia dokumentacji księgowej

Jedno z rozwiązań zawartych w projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej zakłada, że organy podatkowe będą mogły zobowiązać stronę postępowania podatkowego do przetłumaczenia dokumentacji księgowej, która została przygotowana w języku obcym.

Zasady kontroli podatkowej i postępowania podatkowego

Organy podatkowe mają ustawowe prawo do kontrolowania podatników. Można wyróżnić trzy różne tryby, za pomocą których urzędnicy fiskusa mogą sprawdzać podatników - kontrola, postępowanie kontrolne i postępowanie podatkowe.

Kiedy ustają przyczyny uchybienia terminowi podatkowemu

NSA w wyroku z 10 października 2013 r. uznał, że dokonując wykładni pojęcia „dzień ustania przyczyny uchybienia terminowi”, na gruncie przepisów ordynacji podatkowej, należy posługiwać się tylko zdarzeniem potwierdzonym, opartym na dacie pewnej.

Postępowanie podatkowe - terminy załatwiania spraw

Zasady dotyczące terminów załatwiania spraw przez organy podatkowe regulują przepisy Ordynacji podatkowej. Przy czym przepisy Ordynacji podatkowej różnicują terminy załatwiania spraw podatkowych w zależności od stopnia ich skomplikowania i zakresu postępowania dowodowego.

Jakie dowody można przedstawić w postępowaniu podatkowym

W postępowaniu podatkowym podatnik ma prawo dołączyć do akt urzędowych zaświadczenia, deklaracje oraz faktury. Ma również możliwość wnioskować o przesłuchanie świadków. Jednak to urząd zdecyduje, czy weźmie to pod uwagę.

Modzelewski o deregulacji zawodu doradcy podatkowego

Propozycje deregulacji zawodu doradcy podatkowego spotkały się z ostrą krytyką prof. Witolda Modzelewskiego, który podkreśla, że zaproponowane rozwiązania są szkodliwe dla interesu i budżetu państwa.

Kiedy można wystąpić o przywrócenie terminu

W praktyce gospodarczej zdarza się, że z jakiegoś powodu jednostki nie mogą w wyznaczonym terminie np. dokonać odwołania. Czy w każdym przypadku musi to oznaczać uchybienie terminowi? W jakich sytuacjach można wystąpić o przywrócenie terminu?

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego - komentarz KIDP

W dniu 25 czerwca 2013 r. rząd przyjął projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, który zakłada deregulację zawodu doradcy podatkowego. O komentarz do proponowanych zmian poprosiliśmy Krajową Izbę Doradców Podatkowych (KIDP).

Manipulacje księgowe znowu w cenie

Co piąty pracownik w Polsce wie o manipulacjach księgowych swojej firmy - wynika z Badania Nadużyć Gospodarczych Ernst & Young.

REKLAMA