Kategorie

Kontrola podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Na urzędników przeprowadzających kontrole podatkowe – jak wynika z ich nieoficjalnych wypowiedzi - wywierana jest presja maksymalizacji sygnalizowania nieprawidłowości, nierzadko okraszona premią za jej realizację.
Celem administracji podatkowej jest zdecydowanie większa skuteczność przy mniejszej liczbie kontroli rzetelnych podatników. Organy podatkowe koncentrują się na podmiotach, które uchylają się od opodatkowania.
Jak powinna wyglądać współpraca z organem skarbowym podczas kontroli w przypadku bezpodstawnego oskarżenia dotyczącego pozorności transakcji oraz udziału w tzw. „karuzeli podatkowej”? Z czego należy zdawać sobie sprawę podczas wszczętej i trwającej kontroli?
Współpraca służb skarbowych i policji przyczynia się do dalszego ograniczania szarej strefy na rynku paliwowym. W efekcie polski rynek staje się atrakcyjny dla nowych firm.
Nad kwestiami, które powinny być uregulowane w przyszłej Ordynacji podatkowej, pracuje 15 zespołów - powiedział PAP przewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego prof. Leonard Etel. Pierwsze efekty prac zespołów powinny być znane do 16 stycznia.
Prawie 90 proc. strat podatkowych budżetu dotyczy VAT, dlatego też w przyszłym roku przede wszystkim ten obszar trafi pod lupę fiskusa - wynika z opublikowanego 16 grudnia 2014 r. przez resort finansów Krajowego Planu Działań Administracji Podatkowej na 2015 rok.
W 2015 r. urzędy skarbowe mają za zadanie poprawić efektywności kontroli podatkowych. Co najmniej 80 proc. kontroli prowadzonych przez urzędy powinno kończyć się domiarem. Ministerstwo Finansów postawiło sprawę jasno: urzędy, które będą odstawać, zostaną ukarane, np. utratą etatów – wynika z informacji do jakich dotarł Dziennik Gazeta Prawna.
Kontrola podatkowa ogranicza się zasadniczo do sprawdzenia, czy podatnik wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Kontrola nie kończy się rozstrzygnięciem, które zmuszałoby kontrolowanego do określonego działania, dostarcza jednak podstawowych informacji mających służyć przeprowadzeniu postępowania podatkowego.
Kontrole skarbowe przeprowadzane przez pracowników fiskusa zawsze wzbudzają niepokój osób prowadzących działalność gospodarczą. Niekiedy mogą dotyczyć nie tylko bezpośrednio przedsiębiorców, ale również ich kontrahentów. Wówczas mamy do czynienia z kontrolami krzyżowymi.
Ministerstwo Finansów bardziej szczegółowo zbada, czy transakcje i zmiany organizacyjne w ramach jednej grupy mają uzasadnienie biznesowe, czy służą jedynie korzyści podatkowej. Najbardziej narażone na kontrolę są firmy, które dokonują transakcji z podmiotami zagranicznymi, w szczególności mającymi siedzibę lub zarząd w krajach, gdzie obowiązują niższe stawki podatkowe niż w Polsce.
Potwierdzenie przez podatnika, ustalonego uprzednio przez organ w trakcie postępowania kontrolnego, faktu otrzymania przez niego darowizny nie może skutkować nałożeniem przez urząd skarbowy 20-procentowej sankcyjnej daniny.
Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić od 2015 roku zróżnicowanie stawek odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Podatnicy, którzy sami wykryją u siebie zaległość podatkową i niezwłocznie ją uiszczą, płacić będą niższe odsetki za zwłokę (50% stawki podstawowej). Natomiast ci podatnicy (dotyczyć to będzie tylko podatników VAT, akcyzy i dłużników celnych), u których zaległości zostaną wykryte przez organy podatkowe – zapłacą odsetki za zwłokę w wysokości 200% stawki podstawowej.
Podatnicy prowadzący rozliczenia z podmiotami powiązanymi mogą mieć nowy powód do obaw. 27 lutego 2014 r. Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia dla organów podatkowych, dotyczące zasad kontroli restrukturyzacji dokonywanych przez podmioty powiązane.
Ministerstwo Finansów opublikowało obszerne wyjaśnienia dotyczące zasad restrukturyzacji dokonywanych przez podmioty powiązane. Wyjaśnienia w wielu miejscach odwołują się do powszechnie stosowanych wytycznych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w sprawie cen transferowych.
Organy podatkowe mają ustawowe prawo do kontrolowania podatników. Można wyróżnić trzy różne tryby, za pomocą których urzędnicy fiskusa mogą sprawdzać podatników - kontrola, postępowanie kontrolne i postępowanie podatkowe.
Zarówno kontrolowanemu podatnikowi, jak i organowi kontrolującemu przysługują w trakcie kontroli podatkowej określone przepisami Ordynacji podatkowej prawa i obowiązki. O ile jednak kontrolowanemu wolno robić wszystko, co nie jest zastrzeżone przepisami prawa, o tyle kontrolujący ma prawo jedynie do działań wyraźnie określonych w tych przepisach. Warto zatem wiedzieć, na co możemy pozwolić sobie, a także kontrolującemu w trakcie kontroli podatkowej.
Organ podatkowy, dokonując ustalenia treści czynności prawnej, ma prawo i obowiązek uwzględniać zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności. Jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej (pozornej) czynności prawnej.
Podatnik, który nie wypełnia obowiązków nałożonych prawem podatkowym naraża się na odpowiedzialność karną skarbową. Większość spraw dotyczących wykroczeń skarbowych kończy się nałożeniem mandatu, część trafia do sądu.
Inspektorzy urzędów skarbowych kontrolują nadmorskich sprzedawców i usługodawców. Od 1 lipca wydali już ponad 330 mandatów na kwotę 62 tysięcy złotych.
W 2014 r. wejdzie w życie nowelizacja Ordynacji podatkowej. Zgodnie z założeniami do projektu nowelizacji bez zmian mają pozostać zasady przeprowadzania oględzin lokalu mieszkalnego podatnika.
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że niezgodny z konstytucją jest przepis Ordynacji podatkowej, który dotyczył zawieszenia biegu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego w związku ze wszczęciem postępowania karno-skarbowego. W praktyce urzędy skarbowe często jednak nie stosują się do tego wyroku.
Kontrole podatkowe mają prawo przeprowadzać organy podatkowe, w celu sprawdzenia czy przedsiębioraca wywiązuje się ze swoich obowiązków wobec fiskusa. Przepisy zapewniają odpowiednie uprawnienia organom podatkowym, a także nakładają na kontrolowanego szereg obowiązków.
Kontrole podatkowe mają prawo przeprowadzać organy podatkowe, w celu sprawdzenia czy przedsiębioraca wywiązuje się ze swoich obowiązków wobec fiskusa. Kontrole podlegają jednak określonym regułom, które warto znać, aby ewentualnie zablokować działania fiskusa, które nie znajdują oparcia w przepisach.
Przedsiębiorca może wnieść sprzeciw wobec kontroli podatkowej przeprowadzanej w jego firmie, jeżeli odbywa się ona z naruszeniem obowiązujących przepisów. Na wniesienie sprzeciwu przedsiębiorca ma trzy dni robocze od dnia wszczęcia kontroli. Jakie skutki wywołuje wniesienie takiego sprzeciwu?
Czy polskie prawo podatkowe sprzyja nieuzasadnionym kontrolom skrbowym, które niszczą firmy?
Urząd skarbowy generalnie ma obowiązek powiadomić podatnika o swoim zamiarze dokonania kontroli. Jednak w celu zapobiegania łamaniu prawa podatkowego fiskus ma również możliwość przeprowadzenia kontroli bez wcześniejszego zawiadomienia.
Kara porządkowa ma charakter sankcji administracyjnej. Jako taka nałożona może być tylko na osobę , co do której ordynacja podatkowa przewiduje możliwość wezwania do wykonania określonych czynności. Wyrażająca się w karze porządkowej odpowiedzialność porządkowa ma zatem charakter osobisty i dotyczyć może wyłącznie osoby, która nie zastosowała się do poleceń organu. Ordynacja podatkowa nie przewiduje dopuszczalności nałożenia kary porządkowej za nieprzekazanie wezwania właściwemu adresatowi, nawet jeśliby obowiązek przekazania wynikał z innych przepisów.
Płatnicy PIT, stają niekiedy przed problemem obliczenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Przyjrzyjmy się sytuacji, gdy zgodnie z przepisami ustawy o PIT wypłacany kontrahentowi dochód stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, zaś kontrahent ów dla celów opodatkowania podatkiem VAT wystawia faktury i formalnie prowadzi działalność gospodarczą.
Jeśli poniesienie wydatku na karę umowną jest ekonomicznie uzasadnione, podatnik ma prawo zaliczenia jej w poczet kosztów podatkowych. Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w ustnym uzasadnieniu wyroku z 19 czerwca 2012 r., II FSK 248/10.
Korekty deklaracji i połączona z nimi płatność zaległości podatkowej, mająca prowadzić do niekaralności w świetle art. 16a KKS, nie chronią w pełni przed możliwymi sankcjami karnymi skarbowymi związanymi z błędami podatkowymi. Tak uznał Sąd Najwyższy w postanowieniu z 20 czerwca 2012 r.. Orzeczenie to komentuje Tomasz Rolewicz, starszy menedżer w Zespole ds. Postępowań Podatkowych PwC.
Po kontroli podatkowej jest sporządzany protokół, który stanowi dowód w ewentualnym dalszym postępowaniu podatkowym. Kontrolowany podatnik, który nie zgadza się z opisanymi w protokole ustaleniami może zgłosić swoje zastrzeżenia. Ma jednak tylko 14 dni na ich złożenie.
Przeglądanie ksiąg rachunkowych, weryfikacja majątku firmy, oddzielny pokój w biurze przedsiębiorcy – takie między innymi uprawniania mają kontrolerzy z urzędu skarbowego. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa skarbowego mogą zatrzymać dokumentację. Jeśli przedsiębiorca będzie utrudniał im pracę, mogą wezwać policję.
Dotrzymanie terminu ustawowego, także w sprawach podatkowych np. przy składaniu deklaracji PIT, VAT, czy pism w postępowaniu podatkowym – chroni nas przed karami ze strony urzędów lub pozwala na dalszą walkę o swoje prawa. Dokumenty nie zawsze możemy złożyć osobiście. Jeżeli chcemy wysłać je pocztą, to tylko wysyłka za pośrednictwem Poczty Polskiej gwarantuje dotrzymanie terminu w momencie nadania listu (trzeba uzyskać potwierdzenie nadania). W przypadku innych operatorów pocztowych liczy się data dostarczenia przesyłki.
Aby zdyscyplinować uczestników postępowania podatkowego do pewnych zachowań i przeciwdziałać ich bezczynności wobec wezwań organu, organ podatkowy ma możliwość nałożenia na nich kary pieniężnej. Jest to kara porządkowa o charakterze administracyjnym, nie karnym. W 2012 roku kara ta może zostać nałożona w wysokości do 2700,- zł.
Organy podatkowe przeprowadzają kontrolę podatkową w celu sprawdzenia, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Organy te –co do zasady- zawiadamiają kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, jednak istnieją sytuacje, kiedy mogą odstąpić od tego obowiązku.
Polecenie wykonania określonych działań, dostarczenie środków czy kierowanie określoną czynnością sprzeczną z prawem może niekiedy stanowić przestępstwo skarbowe. Nie ma znaczenie fakt, że zostało ono popełnione przez inną osobę. Kiedy zatem ponosi się odpowiedzialność za takie zachowania?
Kupiłam działkę o powierzchni 1,5 ha. Jest ona sklasyfikowana w ewidencji gruntów jako działka rolna. Przez działkę przebiega rów o szerokości 3 m. Czy płacąc podatek rolny, przy jego wyliczeniu powinnam również uwzględnić rów?
Specyfika różnych form świadczenia usług lub prowadzenia sprzedaży na rzecz osób fizycznych sprawia, że czasami pobiera się od zamawiającego (osoby fizycznej) kaucję, zadatek lub przedpłatę.
Istnieje związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy wypłatą przez dewelopera osobie fizycznej odszkodowania z tytułu odstąpienia od umowy a zawarciem kolejnej umowy. Tym samym przedmiotowe odszkodowanie może stanowić koszt uzyskania przychodu przez dewelopera.
Osoby finansujące większe zakupy lub inwestycje z oszczędności, czy środków pochodzących od osób trzecich (darowizny, pożyczki, kredyty) powinny pamiętać o rzetelnym dokumentowaniu pozyskania tych środków. Może to się bardzo przydać, gdy fiskus zechce sprawdzić źródła finansowania inwestycji.
Miałem w tym roku w firmie już 2 kontrole, pierwszą w styczniu przeprowadzoną przez urząd skarbowy i drugą kontrolę skarbową przeprowadzoną przez urząd kontroli skarbowej. Obie kontrole dotyczyły innego zakresu. W związku z tym mam pytanie, czy nie dostarczenie przeze mnie wszystkich żądanych dokumentów przez organ skutkuje jakąś sankcją?
Przed wydaniem decyzji w sprawie odpowiedzialności członka zarządu za zaległości podatkowe spółki - organ podatkowy ma obowiązek udowodnić okoliczność, iż w dniu w którym upłynął termin płatności zobowiązań podatkowych spółki, dana osoba pełniła funkcję członka zarządu. Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 28 kwietnia 2011 r. (sygn. I SA/Kr 354/10).
Jurysdykcja władz skarbowych sięga zasadniczo do granic danego państwa. Zasada ta nie jest jednak bezwzględna.
Zabezpieczenie majątkowe jest środkiem przymusu stosowanym wobec osoby podejrzanej lub oskarżonej o popełnienie przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego. Jego celem jest zabezpieczenie późniejszego wykonania orzeczenia sądu, kar i środków karnych, które mają charakter majątkowy. Następuje to przede wszystkim poprzez ograniczenie możliwości dysponowania majątkiem przez podejrzanego (zabezpieczenie mienia), tak aby nie mógł się go pozbyć i uniemożliwić wykonanie orzeczenia.
Minister Finansów wydał 21 czerwca 2011 r. ogólną interpretację podatkową, w której wyjaśnił wątpliwości w zakresie rozliczania VAT przez wspólnoty mieszkaniowe.
Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że protokół z kontroli podatkowej nie podlega zaskarżeniu. Sądy administracyjne wskazując na ustawowy zakres kontroli, jaki sprawują w zasadzie odrzucają skargi podatników na protokoły kontroli.
Fiskus przeprowadza często oficjalnie postępowanie kontrolne (art. 13 ust. 1 ustawy o kontroli skarbowej). W rzeczywistości przeprowadzę kontrolę podatkową (art. 13 ust. 3 ustawy o kontroli skarbowej). Pozwala to na niestosowanie przepisów np. ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, które co do zasady wymagają zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli i nakładają limity czasowe dla niej.
Kontrolerzy fiskusa w czasie kontroli firmy znaleźli laptopa, a na nim dane księgowe. Według informacji zawartych w programie księgowym przychody firmy w 2010 r. wyniosły około 1 mln zł. Natomiast według podatkowej księgi przychodów i rozchodów przedstawionej kontrolerom przychody w 2010 r. wyniosły 545 000 zł. W takiej sytuacji organy podatkowe mają realną szansę na podważenie wiarygodności podatkowej księgi przychodów i rozchodów albo ksiąg handlowych.
Często ma miejsce sytuacja, że po wszczęciu kontroli u podatnika następuje zmiana siedziby podatnika. W razie wykrycia nieprawidłowości u podatnika organy podatkowe wszczynają postępowanie podatkowe. Powstaje w związku z tym pytanie, jaki organ podatkowy jest właściwy do prowadzenia postępowania podatkowego w sytuacji, gdy po wykryciu nieprawidłowości w trakcie kontroli nastąpiła zmiana siedziby podatnika?
W toku postępowania kontrolnego organy podatkowe badają nie tylko dokumentację podatkową podatników, ale także zawierane przez nich umowy cywilnoprawne, ale tylko w takim zakresie, w jakim dana umowa cywilnoprawna wpływa na zobowiązania podatkowe podatników. Odrębną kwestią jest postępowanie organów podatkowych w razie podejrzenia, że zawarta przez podatnika umowa cywilnoprawna jest fikcyjna.