REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kontrola podatkowa, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy podmiot niebędący sprzedawcą może wystawiać faktury VAT na podstawie pełnomocnictwa

Nie ma prawnych przeszkód, by zlecić odrębnemu podmiotowi fakturowanie własnej sprzedaży.

Nie każdy błąd formalny na fakturze pozbawia prawa do odliczenia VAT

Zdaniem Trybunału Sprawiedliwości UE przepisy krajowe dot. VAT nie powinny odbierać podatnikom prawa do odliczenia VAT z powodów takich jak błędna data wykonania usługi na fakturze, czy brak ciągłości numeracji na fakturze, czy nocie korygującej.

Czy przedsiębiorca poniesie karę w przypadku braku książki kontroli

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej nie przewiduje bezpośredniej sankcji za brak książki kontroli. Określa natomiast szereg obowiązków związanych z książką kontroli.

W jakiej formie przechowywać faktury VAT - papierowej czy elektronicznej

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego nie ma prawnych przeciwwskazań do przechowywania kopii faktury VAT w formie elektronicznej, z gotowością wydrukowania jej na każde żądanie uprawnionego organu.

Podstawowe zakresy obszarów kontroli podatkowej 2010

Wiemy już jakie kwestie podatkowe znajdują się aktualnie na celowniku fiskusa. Ministerstwo Finansów opublikowało jak co roku Podstawowe Zakresy Obszarów Kontroli Podatkowej. W tym wypadku chodzi o cele kontroli na 2010 rok. Są to główne kierunki działań urzędów skarbowych w zakresie kontroli podatkowej, czynności sprawdzających oraz działań informacyjnych.

Minister Finansów o e-fakturach przesyłanych mailem

W odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie e-faktur Ministerstwo Finansów poinformowało, że przygotowywane jest nowe rozporządzenie, które ma w tym zakresie dostosować polskie przepisy do dyrektywy unijnej.
Dyrektywa nakłada na podatników m.in. obowiązek zapewnienia wszystkim fakturom (od momentu wystawienia faktury aż do końca okresu jej przechowywania) autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury m.in. za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Co zrobić po kradzieży faktur by zachować prawo do odliczenia VAT

W codziennym życiu zdarzają się różne sytuacje, na których zaistnienie w zasadzie nie mamy wpływu. Taką sytuacja może być np. kradzież dokumentów (w tym faktur VAT uprawniających do odliczenia podatku). Co podatnik powinien zrobić w takiej sytuacji?

Czy usługi polegające na udzielaniu pożyczek są opodatkowane VAT

W dzisiejszych czasach udzielanie pożyczek jest dość popularna formą prowadzenia działalności gospodarczej. Podejmując taka działalność przedsiębiorca musi zadać sobie podstawowe pytanie czy opodatkować taką działalność w zakresie podatku VAT? Na szczęście odpowiedź brzmi „nie”.

Kiedy trzeba wystawić fakturę VAT na oboje małżonków

Prowadząc jednoosobowo działalność gospodarczą mogą zaistnieć sytuacje, gdy podatnik będzie musiał dokonać transakcji wspólnie ze współmałżonkiem, np. zakup lokalu użytkowego (sytuacja taka wystąpi oczywiście gdy małżonkowie mają wspólność majątkową).

Jak postępować w razie utraty dokumentów podczas powodzi

Prowadzimy spółkę. Na skutek podtopienia naszej siedziby straciliśmy ogromną część majątku jaki znajdował się na terenie siedziby firmy. Zalaniu uległo również biuro firmy w tym także dokumenty podatkowo-księgowe. Jak spółka powinna postąpić w takiej sytuacji wobec urzędu skarbowego i co zrobi urząd skarbowy względem naszej spółki?

Kto wystawia notę korygującą

Podatnik zwraca się z zapytaniem czy tylko nabywca wystawia notę korygującą, czy sprzedawca może tym samym poprawić błędnie wystawioną fakturę VAT?

Jak przechowywać fakturę wystawianą elektronicznie i wysyłaną do kontrahenta mailem

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20 maja 2010 r. (sygn. akt I FSK 1444/2009), stwierdził, że podmioty obrotu gospodarczego mogą wystawiać faktury za pomocą programów komputerowych, wysyłać je pocztą elektroniczną w postaci plików PDF, jednakże ich przechowywanie musi każdorazowo odbywać się u odbiorcy w formie wydruku papierowego.

Jak skorygować błędne faktury VAT

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT mają obowiązek dokumentowania dokonywanych transakcji za pomocą faktur VAT. Przy takich czynnościach zdarza się, że na fakturze pojawić się może błąd. W związku z tym wychodząc naprzeciw potrzebom podatników przepisy o VAT przewidują dwie możliwości korygowania tych błędów, tj. za pomocą faktury korygującej lub noty korygującej.

Czy zły adres na fakturze pozwala na odliczenie VAT naliczonego

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT mają obowiązek wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT).

Czy błędne paragony zobowiązują do zapłaty podatku VAT

Zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Wystawienie faktury przez niezarejestrowanego podatnika

Zgodnie z art. 106 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, tzn. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży.

Jakie skutki wywołuje zmiana siedziby podatnika po wszczęciu kontroli podatkowej

Naczelnik urzędu skarbowego, który zgodnie ze swoją właściwością miejscową wszczął kontrolę podatkową względem podatnika, zachowuje kompetencje do prowadzenia postępowania na wszystkich jego etapach aż do wydania decyzji wymiarowej. Nie zmienią tego ewentualne zmiany dotyczące adresu siedziby podatnika, dokonane po wszczęciu kontroli.

Czy fiskus skutecznie ściąga PIT

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła jak urzędy skarbowe radzą sobie z pobieraniem podatku dochodowego od osób fizycznych Mimo ogólnej pozytywnej oceny kontrolerzy NIK w swym raporcie wytknęli skarbówce m.in. mało skuteczną egzekucję podatkową, problemy ze ściąganiem zaległości podatkowych oraz niewystarczającą kontrolę wywiązywania się podatników ze zobowiązań.

Problemem pozostaje niestabilność prawa podatkowego także w zakresie PIT.

Faktura zaliczkowa a ewidencja w kpir

Jaką formę powinien przybrać dokument, który stanowiłby udokumentowanie i potwierdzenie uzyskania przychodu dla potrzeb prawidłowego prowadzenia ewidencji przychodów w kpir w przypadku, gdy uzyskane należności w zamian za wykonanie usługi stanowią przychód w momencie faktycznego wykonania usługi, w sytuacji, gdy wcześniej wystawiono fakturę zaliczkową na wykonanie przedmiotowych usług?

Faktura od zagranicznego dostawcy w kpir

Co należy wprowadzić do podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako zakup - INVOICE, który jest dokumentem wprowadzeniowym na skład (dopóki nie będzie dopuszczenia do obrotu), czy częściowe wyprowadzenie ze składu celnego na podstawie dokumentu celnego SAD?

Jak ująć w kpir faktury, które potwierdzają obrót zarejestrowany na kasie fiskalnej

Pytanie: Czy pomniejszenie wartości raportu miesięcznego z kasy fiskalnej o wartość transakcji wprowadzonych na podstawie faktur VAT jest prawidłowe pod względem dokonywania zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Zagraniczna faktura w kpir

Jak powinno wyglądać prawidłowe udokumentowanie i księgowanie w księdze przychodów i rozchodów w sytuacji gdy dostawca zagraniczny wystawia fakturę za towar?

Fakturę można przesyłać e - mailem bez opatrzenia jej podpisem elektronicznym

20 maja 2010 r. zapadł przełomowy wyrok NSA (I FSK 1444/09) w sprawie możliwości wysyłania faktur nie pocztą a emailem (np. w formacie PDF). Sąd dopuścił taką możliwość pod warunkiem, że faktura będzie wydrukowana przez jej odbiorcę.

Możesz przesłać fakturę VAT mailem bez e-podpisu

Fiskus nie powinien już kwestionować przesyłania faktur mailem lub faxem. Naczelny Sąd Administracyjny uznał bowiem (wyrok z 20 maja 2010 r., sygn. I FSK 1444/09), że faktura wysłana drogą mailową albo faksem, jest tak samo ważna jak faktura papierowa przesłana zwykłą pocztą.

Udostępnianie on-line faktur elektronicznych

Zgodnie z § 4 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej.

Obniżenie podatku a otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Prowadząc działalność gospodarczą, w wyniku różnych, często nieprzewidzianych zdarzeń, podatnik zmuszony jest wystawiać faktury korygujące. Związane jest to z faktem utrzymywania kontaktów z wieloma kontrahentami i związanymi z tym sytuacjami udzielania rabatów, zwrotów towarów czy zwyczajnych pomyłek powstałych przy wystawianiu faktury.

Forma wystawienia faktury korygującej do faktury elektronicznej

Jednym z podstawowych obowiązków podatników VAT jest obowiązek wystawiania faktur dokumentujących dokonywane transakcje (sprzedaży towarów, świadczenia usług). Na podstawie rozporządzenia z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej (Dz.U. Nr 133, poz. 1119) podatnicy otrzymali możliwość wystawiania i przysyłania tych faktur drogą elektroniczną, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury.

Konieczność pozyskania potwierdzenia korekty faktury VAT

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, podstawę opodatkowania podatkiem VAT stanowi, co do zasady, obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje zaś całość świadczenia należnego od nabywcy, przy czym niestety obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone jednak o kwotę należnego podatku.

Czy kopia faktury może się różnić formalnie od oryginału

Czasem kopia faktury może wyglądać inaczej niż oryginał, przy identycznej treści. Czy jest to dopuszczalne w świetle ustawy o VAT. Okazuje się, że tak.

Przechowywanie w formie elektronicznej kopi faktur papierowych

Organy podatkowe często stoją na stanowisku, że kopia faktury powinna być przechowywana w takiej samej formie w jakiej został wystawiony oryginał. Stwierdzają, że podatnicy są zobowiązani przechowywać oryginały i kopie faktur „w oryginalnej postaci”.

Faktury elektroniczne generowane przez SAP spełniają warunki określone w przepisach o VAT

Faktury wystawiane, przesyłane oraz przechowywane z wykorzystaniem oprogramowania SAP R/3 spełniają wymogi zawarte w przepisach prawa i pozostają w zgodzie z zasadami obrotu fakturami wystawionymi w formie elektronicznej.

Papierowe korekty faktur VAT wystawionych elektronicznie

Dużym udogodnieniem i źródłem oszczędności dla wielu podatników jest możliwość elektronicznego wystawiania i przesyłania kontrahentom faktur VAT. Czasami jednak okazuje się, że przy wprowadzeniu systemu, który odpowiada u nas za wystawianie takich faktur, oszczędziliśmy zbyt bardzo.

Korekta faktury wewnętrznej - problemy

W ostatnim czasie korzystaliśmy z usług niemieckiej firmy, która dokonywała naprawy maszyny w naszym zakładzie. Otrzymaną fakturę za naprawę rozliczyliśmy w miesiącu marcu, a w kwietniu otrzymaliśmy od niemieckiego kontrahenta korektę faktury, która podwyższyła cenę usługi naprawy o dodatkowe koszty. Wskutek tego wystawiliśmy korektę faktury wewnętrznej w miesiącu kwietniu. W związku z powyższym nie mamy pewności za jaki okres tę korektę powinniśmy rozliczyć, czy za marzec czy może za kwiecień?

Czy przedsiębiorca może przechowywać kopię faktury papierowej w formie elektronicznej

Wielu przedsiębiorców nie ma pewności czy jako podatnicy wystawiający faktury w formie papierowej mogą jej kopie przechowywać w systemie elektronicznym (na elektronicznych nośnikach informacji). Problem ten dotyczy w szczególności przedsiębiorców (podatników) prowadzących szeroko zakrojoną działalność gospodarczą, którzy wystawiają wiele faktur VAT. Przechowywanie ich kopii w formie papierowej rodzi problemy natury finansowej, celowościowej, ekologicznej, lokalowej (utrudnienia związane z magazynowaniem papierowych kopii faktur).

Jakie są skutki błędu na fakturze VAT

Prowadząc firmę wypełniamy wiele faktur. Warto wiedzieć co grozi za błąd na fakturze.

Możliwość wystawienia dwóch faktur VAT do jednego paragonu

Jak zapewne wielokrotnie przekonało się wielu z nas, prawdziwym jest hasło „życie jest bogatsze od przepisów”, co potwierdza m.in. wydana w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy interpretacja indywidualna nr ITPP1/443-1067/09/BK z dnia 29 stycznia 2010 r.

Jak dokumentować koszty w księdze przychodów i rozchodów

Przepisy podatku dochodowego od osób fizycznych nie określają zasad dokumentowania wydatków. Należy jednak pamiętać, że właściwie udokumentowanie kosztu zabezpiecza podatnika przed kwestionowaniem jego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przez organy podatkowe.

Ustawa o VAT 2022 Dział XI Dokumentacja

Ustawa o podatku od towarów i usług - stan prawny na 1 luty 2022 roku - tekst jednolity, Dział XI Dokumentacja (art. 106-112c)

Co zrobić kiedy zaginął oryginał faktury

Zdarza się nierzadko, że ginie oryginał faktury. Można wtedy wystawić duplikat.  Ale jak i kiedy można rozliczyć VAT na podstawie takiego duplikatu.

Jak wystawić fakturę VAT

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, faktura wystawiona przez podatnika powinna stwierdzać dokonanie sprzedaży, datę sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Faktury wewnętrzne

Faktury wewnętrzne dokumentują czynności wykonane przez podatnika podatku VAT zarówno w obrocie krajowym, jak i zagranicznym. Ponieważ nie odnoszą się do nich wprost żadne przepisy, bardzo często pojawiają się problemy związane z ich wystawianiem.

Faktury przesyłane przez Internet

Od 4 sierpnia 2005r. obowiązuje rozporządzenie ministra finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. z 2005r., Nr 133, poz. 1119).

Faktury za usługi turystyczne

Opodatkowanie usług turystycznych stanowi wyjątek od zasad ogólnych rozliczania działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Jak rozliczyć faktury korygujące zwiększające obrót

Wystawiając fakturę korygującą możemy albo zwiększyć wcześniej wykazaną wartość sprzedaży albo ją zmniejszyć. Zasady rozliczenia faktur korygujących, podwyższających obrót nie zostały jednak określone w przepisach ustawy o VAT tak jednoznacznie jak w przypadku korekt obniżających obrót.

Czy można wycofać z obrotu fakturę wewnętrzną

Anulowanie dokumentów jest często stosowanym procederem w działalności gospodarczej. Kiedy kontrahent wycofał się z transakcji lub zaistnieją inne przesłanki skutkujące zakończeniem współpracy, a uprzednio wystawiono fakturę, przedsiębiorcy dokonują anulacji ww. dokumentu handlowego.

Obowiązek zapłaty podatku uwidocznionego na fakturze VAT

Zgodnie z art. 108 ustawy o VAT istnieje obowiązek zapłaty VAT należnego uwidocznionego na wystawionej fakturze.

Co szczególnie kontroluje fiskus (2009-2010)

Co roku Departament Administracji Podatkowej (Wydział Kontroli Podatkowej) Ministerstwa Finansów opracowuje wytyczne (priorytety) kontroli podatkowej dla podległych organów podatkowych. Warto wiedzieć, co budzi szczególne zainteresowanie kontrolujących urzędników skarbowych. Jako, że ostatnie priorytety zostały sformułowane w 2009 roku należy domniemywać, że są one równie ważne i w 2010 roku.

Protokół i zakończenie kontroli

Przebieg kontroli kontrolujący dokumentuje w protokole. Stan faktyczny może być ponadto utrwalony za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk lub na informatycznych nośnikach danych.

Prawa i obowiązki podczas kontroli

Zarówno kontrolujący, jak i kontrolowani mają ściśle określone przepisami ordynacji podatkowej prawa i obowiązki.

Gdzie jest prowadzona kontrola podatkowa

Zasadą jest, że czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego wskazanej, chyba że kontrolowany zrezygnuje z prawa uczestniczenia w czynnościach kontrolnych.

REKLAMA