REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koronawirus w Polsce, VAT - podatek od towarów i usług

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Faktura dla klienta zaginęła wraz z paczką z towarem - rozliczenie VAT

Rozliczamy sklep internetowy. W styczniu wystawiliśmy fakturę za towar (przesyłka pobraniowa) i rozliczyliśmy ją w deklaracji. Paczka wraz z fakturą nie dotarła do klienta. Na początku kwietnia dostaliśmy pismo z poczty o uwzględnieniu naszej reklamacji. Paczka rzeczywiście zaginęła. Z pisma wynika, że dostaniemy zwrot 80% wartości netto. Nabywca zrezygnował z zamówienia. Jak skorygować to rozliczenie? Czy otrzymany zwrot należności trzeba rozliczyć w VAT?

Należyta staranność a prawo do odliczenia VAT

Mimo, iż przepisy prawa wprost nie obligują podatników do podejmowania czynności sprawdzających uczciwość swoich kontrahentów, to zaniechania w tym zakresie niosą ryzyko obciążenia odpowiedzialnością za ewentualne oszustwo podatkowe. Negatywnym tego skutkiem może być pozbawienie podatnika prawa do odliczenia VAT.

Fundusz Gwarancji Płynnościowych obejmie limity faktoringowe

Prawdopodobnie na przełomie sierpnia i września, Bank Gospodarstwa Krajowego obejmie gwarancjami z Funduszu Gwarancji Płynnościowych także limity faktoringowe. Na rozwiązanie zgodziła się już Komisja Europejska.

Test na obecność COVID-19 sfinansowany przez pracodawcę bez PIT

Test na obecność COVID-19 sfinansowany przez pracodawcę nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT). Ministerstwo Finansów potwierdziło, iż wykonanie takiego testu na obecność koronawirusa pracownikowi nie jest przychodem z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

REKLAMA

Oznaczenia dokumentów w nowym JPK_VAT z deklaracją - odpowiedzi MF

Nowy JPK_VAT (tzw. "JPK_VAT z deklaracją"), zawierający część deklaracyjną i ewidencyjną, będą obowiązkowo składać wszyscy podatnicy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT za okresy od 1 października 2020 r. Podatnicy VAT nie będą mogli zatem za ww. okresy składać deklaracji VAT-7 i VAT-7K w inny sposób, niż przez JPK_VAT. Ministerstwo Finansów odpowiada na pytania podatników dotyczące nowego pliku JPK_VAT z deklaracją. Poniżej publikujemy pytania podatników i odpowiedzi MF dotyczące oznaczenia dokumentów w nowym JPK_VAT.

Oznaczenia procedur w nowym JPK_VAT z deklaracją - wyjaśnienia MF

Wszyscy czynni podatnicy VAT za okresy od 1 października 2020 r. będą mieli obowiązek składać nowy plik JPK_VAT, zawierający część deklaracyjną i ewidencyjną. Podatnicy VAT nie będą mogli zatem za ww. okresy składać deklaracji VAT-7 i VAT-7K w inny sposób, niż w formie JPK_VAT. Ministerstwo Finansów odpowiada na pytania podatników dotyczące nowego pliku JPK_VAT z deklaracją. Poniżej publikujemy pytania podatników i odpowiedzi MF dotyczące oznaczeń procedur w nowym JPK_VAT.

Wnioski o dodatek solidarnościowy do końca sierpnia

Do końca sierpnia, osoby które straciły pracę w czasie pandemii mogą składać wnioski o przyznanie dodatku solidarnościowego. Jak poinformowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, do tej pory wypłacono ponad 185 tys. takich świadczeń. Z tego tytułu wypłacono blisko 246 mln złotych.

Adnotacja „mechanizm podzielonej płatności” na fakturze - zmiany od 1 października 2020 r.

Wysokie sankcje za brak oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności” na fakturze, gdy należy obowiązkowo zastosować split payment, powodują, że niektórzy podatnicy oznaczają tak każdą fakturę. Zapewne usprawnia to fakturowanie, gdyż zwalnia sprzedawcę z obowiązku analizowania każdej transakcji. Organy podatkowe uznają, że taka praktyka jest nieprawidłowa, ale dozwolona. Problem z fakturami oznaczonymi na wyrost może pojawić się od 1 października 2020 r., gdy sprzedaż objęta obowiązkowym split payment będzie musiała mieć dodatkowo oznaczenie „MPP” w ewidencji zarówno u sprzedawcy, jak i u nabywcy.

REKLAMA

Zwalczanie oszustw w VAT - porozumienie o współpracy Polska-Niemcy

Porozumienie pomiędzy Szefem Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) i Federalnym Ministerstwem Finansów Republiki Federalnej Niemiec, zawarte 24 lipca 2020 r., dotyczy bezpośredniej transgranicznej wymiany informacji w zakresie podatku VAT. Ma ono umożliwić szybszą wymianę informacji pomiędzy administracjami podatkowymi obu krajów i przyczynić się do zwiększenia skuteczności zwalczania oszustw w podatku VAT.

Braki w dostawie towarów - rozliczenie VAT u sprzedawcy i kupującego

Nabycie prawa do odliczenia podatku naliczonego przez nabywcę towaru lub usługobiorcę warunkowane jest powstaniem obowiązku podatkowego w VAT z tytułu realizowanej czynności. W przypadku towarów moment powstania obowiązku podatkowego powiązany jest zasadniczo z dokonaniem ich dostawy. Brak części towaru w dostawie będzie zatem wykluczał możliwość odliczenia VAT w pełnej wysokości, wynikającej z wystawionej faktury.

Nie każda usługa z elementem budowlanym lub montażowym oznacza podzieloną płatność

Choć niektóre usługi związane z instalacją, czy też z montażem zostały wymienione wśród usług w związku z nabyciem których może powstać obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, nie wszystkie transakcje tego rodzaju są nim automatycznie objęte.

Pośrednictwo w zawieraniu umów o zarządzanie PPK zwolnione z VAT

Usługi pośrednictwa w zakresie zawierania umów o zarządzanie PPK korzystają ze zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 30 czerwca 2020 r.

WDT i transakcje łańcuchowe w VAT - zasady, dokumentacja i zmiany w 2020 roku

Jak prawidłowo dokumentować wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT)? Jakie dokumenty należy pozyskać aby uniknąć zakwestionowania stawki 0% przez organ podatkowy?

Sprzedaż ciągnika rolniczego - podatek PCC

Umowa sprzedaży ciągnika rolniczego używanego przez rolnika ryczałtowego wyłącznie do zwolnionej z VAT działalności rolniczej tego rolnika - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC). Dotyczy to także np. innej niż ciągnik maszyny rolniczej (np. kombajnu), czy innej rzeczy wykorzystywanej w gospodarstwie rolnym - jeżeli były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności rolnika ryczałtowego zwolnionej z VAT. Potwierdził to Minister Finansów w odpowiedzi z 27 października 2017 r. na interpelację poselską nr 16209.

Jakie podatki muszą być płacone przy użyciu mikrorachunku podatkowego

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie określenia rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego. Aktualnie trwają uzgodnienia międzyresortowe i opiniowanie tego projektu. Rozporządzenie ma wejść w życie niezwłocznie, tj. z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Opodatkowanie VAT usługi publikacji artykułu w zagranicznym czasopiśmie

Przedmiotem niniejszego artykułu będzie odpowiedź na pytanie jak opodatkować usługę publikacji artykułu w zagranicznym czasopiśmie. Załóżmy, że publikacji artykułu dokonuje polska Spółka, która w ten sposób zamierza promować swoją działalność. Usługodawcą jest wydawnictwo, będące zagranicznym podatnikiem nieposiadającym siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Artykuły są wydawane w wersji elektronicznej, a zapłata za publikację artykułów następuje w formie przedpłaty. Wątpliwości w tej sytuacji budzi sposób w jaki należy opodatkować nabycie takich usług od podmiotu, będącego zagranicznym podatnikiem.

Jak ująć skutki pandemii COVID-19 w sprawozdaniach finansowych w 2020 roku?

Gospodarcze i finansowe skutki pandemii COVID-19 mają istotny wpływ na informacje prezentowane w sprawozdaniach finansowych. Zdaniem KPMG ujęcie księgowe tego wpływu w sprawozdaniach finansowych jest wyzwaniem z uwagi na niepewność i zmienność otoczenia gospodarczego.

Zwolnienie z płacenia składek ZUS także w przypadku istnienia nadpłaty w ZUS

Postulaty Rzecznika MŚP w zakresie korzystnego dla przedsiębiorców zwalniania z obowiązku opłacenia należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne również w przypadku istnienia tzw. nadpłaty w ZUS zostały uwzględnione w ramach uchwalonej przez Sejm RP w dniu 24 lipca 2020 r. ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw.

Zwolnienie z cła i VAT sprzętu ochronnego i medycznego przywożonego do Polski do 31 października 2020 r.

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) poparła inicjatywę Komisji Europejskiej (KE) przedłużenia okresu obowiązywania decyzji umożliwiającej stosowanie zwolnienia z należności celnych i VAT. Ma to związek z utrzymującym się zapotrzebowaniem na sprzęt ochronny i medyczny potrzebny do zwalczanie epidemii COVID-19. KE zmieniła swoją wcześniejszą decyzję i wydłużyła okres obowiązywania zwolnienia do 31 października 2020 r.

Urlop w czasie COVID-19 - czy pracodawca może pytać pracownika o kraj w którym spędzi urlop?

Jedynie co trzeci Polak wyjedzie w tym roku na urlop, a zdecydowana większość zamierza spędzić go w kraju. Wielu z nich musiało zrewidować swoje wakacyjne plany, które mieli na początku roku. Pandemia SARS-CoV-2 zmieniła nie tylko to, lecz także ilość czasu wolnego. Tarcza antykryzysowa 4.0 wpłynęła na sposób naliczania dni urlopowych, przy okazji dając pracodawcom nowe uprawnienia, m.in. możliwość wysłania pracownika na zaległy urlop nawet bez jego zgody i oddelegowania go do pracy zdalnej po powrocie z wakacji. Generalnie pracodawca nie ma jednak prawa żądać od pracownika podania destynacji wyjazdu.

Stawka VAT na świadczenie złożone (kompleksowe) - problemy z WIS

Wiążąca informacja stawkowa (WIS) miała ułatwić podatnikom stosowanie przepisów dotyczących stawek VAT i zapewnić im w tym zakresie odpowiednią ochronę. Okazuje się, ze podatnicy nie mogą uzyskać WIS w sprawie świadczeń złożonych (np. usług kompleksowych). Podatnicy nie dostaną też w tym zakresie interpretacji indywidualnych, bo nie dotyczą już one stawek VAT.

Podstawa prawna zwolnienia z VAT na fakturze - problemy

Kiedy na fakturze trzeba podać podstawę prawną zwolnienia z VAT? Przy jakich zwolnieniach z VAT nie trzeba tej podstawy prawnej zapisywać na fakturze? Wyjaśnia Michał Samborski, doradca podatkowy, Kierownik Zespołu ds. Podatków Pośrednich w ECDP TAX Żuk Komorniczak i Wspólnicy sp. k.

Kasy fiskalne online 2021 - sklepy spożywcze

W sytuacji, gdy w sklepie spożywczym są sprzedawane przekąski (np. kanapki, sałatki), napoje (np. kawa, herbata), które można spożyć na miejscu, to od 1 stycznia 2021 r. trzeba będzie zainstalować w nim kasę fiskalną online. Taką wykładnię przepisów potwierdził Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej w interpretacji podatkowej z 7 lipca 2020 r.

Dokumentowanie sprzedaży w VAT - zapłata zaliczki i dostawa w tym samym miesiącu

Podatnik wystawił fakturę VAT pro forma, która następnie została zapłacona w 100%. Część towaru została dostarczona w tym samym miesiącu, w którym opłacono fakturę pro forma, a druga część w następnym miesiącu. Czy podatnik powinien wystawić fakturę zaliczkową tylko na kwotę za towary, które zostały dostarczone w następnym miesiącu?

Zmiany umów dot. zamówień publicznych w czasie epidemii COVID-19

Na stronach umowy w sprawie zamówienia publicznego ciąży nowy obowiązek polegający na niezwłocznym oraz wzajemnym informowaniu się o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy, o ile taki wpływ wystąpił lub może wystąpić. Zamawiający po stwierdzeniu wystąpienia okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19, które mogą wpłynąć lub wpływają na należyte wykonanie umowy, może w uzgodnieniu z wykonawcą dokonać zmiany umowy.

Odliczanie VAT od wydatków na samochody w firmie w 2020 roku - pytania i odpowiedzi

Kwestia odliczania VAT z tytułu nabycia czy używania samochodu często wywołuje wątpliwości, mimo że przepisy VAT w tym zakresie od 6 lat pozostają bez zmian. Warto więc odświeżyć wiedzę na ten temat, tym bardziej że przynajmniej pewna część zagadnień została wyjaśniona dzięki orzecznictwu sądowemu. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.

Forma potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę

Faktury korygujące, jako dokumenty służące doprowadzeniu faktur pierwotnych do stanu, który odzwierciedla faktycznie zrealizowaną transakcję, są powszechnie stosowane w obrocie gospodarczym. W przypadku części z nich ustawodawca zobowiązał sprzedawców do uzyskania potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę. Wymóg ten dotyczy faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Przepisy ustawy nie precyzują jednak, jak takie potwierdzenie powinno wyglądać. Kwestia ta wywołuje zatem często wiele wątpliwości, stając się przedmiotem sporów przedsiębiorców z organami podatkowymi. Pod wpływem orzecznictwa sądów organy podatkowe zaczęły uznawać potwierdzenie dostarczenia e-maila z załączoną fakturą korygującą za wystarczający dowód doręczenia faktury.

Wystawianie faktur do paragonów z NIP kupującego – zmiana stanowiska MF

Od 1 stycznia 2020 r. fakturę z NIP nabywcy można wystawić do paragonu tylko wtedy, gdy paragon też zawierał NIP nabywcy. Jednocześnie paragony z NIP do 450 zł uznawane są za faktury uproszczone, co zdaniem MF powoduje, że nawet na żądanie nabywcy nie możemy wystawić pełnej faktury. Ostatnio wydana interpretacja sugeruje jednak, że MF zaczyna zmieniać zdanie. Odpowiadając na pytanie podatnika MF uznał, że może on wystawić pełną fakturę do paragonu z NIP nabywcy do 450 zł, pod warunkiem że ten zwróci mu paragon.

Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego. Podsumowanie przepisów pomocowych

Zwolnienie z ZUS, świadczenie postojowe oraz mikropożyczka – to były najważniejsze formy pomocy, z jakich skorzystali do tej pory przedsiębiorcy w czasie pandemii. Eksperci podatkowi podsumowują najpopularniejsze przepisy tarcz antykryzysowych i wskazują, które regulacje wprowadzały najwięcej wątpliwości i wymagały doprecyzowania.

Wydatki na przeciwdziałanie epidemii w kosztach podatkowych - objaśnienia MF

Jeżeli przedsiębiorca ponosi wydatki, które wynikają z obowiązku w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (prowadzenia działalności gospodarczej) albo wytycznych lub zaleceń organów (instytucji) kompetentnych w obszarze bezpieczeństwa sanitarnego, albo własnej decyzji i racjonalnego przeciwdziałania zagrożeniu epidemicznemu (epidemii), to takie wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, o ile zostały właściwie udokumentowane. Przykładami takich wydatków są m.in.: zakup maseczek ochronnych dla pracowników, przyłbic, sfinansowanie pracownikom testów na koronawirusa. To samo dotyczy wydatków poniesionych przez przedsiębiorcę na działania gospodarcze, które wskutek zagrożenia epidemicznego (epidemii) zostały zaniechane (odwołane, przerwane, zawieszone itp.), o ile w momencie ich poniesienia spełniały wymienione wyżej warunki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów (np. w zakresie szkoleń lub kursów pracowniczych).

Obniżenie wymiaru etatu lub wynagrodzenia za pracę oraz inne zmiany w stosunkach pracy w czasie pandemii

Przed wybuchem pandemii COVID-19 zasady rozwiązywania umów o pracę i zmiany ich istotnych elementów takich jak: wymiar czasu pracy czy wysokość wynagrodzenia opierały się na ściśle określonej zasadzie, były zwięzłe i klarowne. Potrzeba minimalizowania negatywnych skutków pandemii wymusiła wprowadzenie kolejnych wersji tak zwanej Tarczy antykryzysowej, czyli ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: Tarcza). Przepisy tego aktu zdecydowanie urozmaiciły regulacje pracownicze, zwłaszcza te w zakresie dopuszczalności zmiany warunków zatrudnienia, a także przypomniały o innych rozwiązaniach, już dotychczas dopuszczalnych, ale nie tak popularnych.

Kapitał zdrowia pracowników – czy koronawirus to tylko zagrożenie?

W połowie przedsiębiorstw i instytucji co najmniej jedna piąta pracowników będzie na stałe pracowała zdalnie. Koronawirus wymusił bowiem gwałtowną reorganizację sposobu pracy w przedsiębiorstwach, a najprawdopodobniej też wpłynie na konieczność dostosowania prawa. Zwiększył także rolę firm w kształtowaniu prozdrowotnych nawyków pracowników.

Kiedy nastąpi likwidacja zwolnienia z VAT dla przesyłek o małej wartości?

W niedalekiej przyszłości (najdalej od 1 stycznia 2021 r.) należy spodziewać się kolejnych zmian ustawy VAT. Będą one polegały na zlikwidowaniu zwolnienia z VAT dla przesyłek o małej wartości oraz wprowadzeniu nowych rozwiązań, które przewiduje Dyrektywa Rady (UE) 2017/2455 z 5 grudnia 2017 r. - piszą Michał Wiącek i Jarosław Włoch, eksperci z Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych. Wdrożenie tych nowości będzie powodować dodatkowe obciążenia fiskalne. Dlatego też, już na tym etapie warto przyjrzeć się temu, dokąd zmierzają zmiany.

Test na koronawirusa i maseczki sfinansowane przez pracodawcę nie są przychodem podatkowym pracownika

Minister Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską uznał, że świadczenie pracodawcy polegające na sfinansowaniu pracownikom np. testów na koronawirusa, ale również np. maseczek, czy przyłbic, następuje w interesie pracodawcy (nie pracownika). Dostarczenie środków ochronnych, czy wykonywanie testów zapobiega niekontrolowanemu rozprzestrzenianiu się choroby, niweluje niepożądaną przez każdego pracodawcę absencję pracowników i jest istotne dla terminowego wywiązania się pracodawcy z zawartych kontraktów. Świadczenia te nie powodują więc powstania przychodu podatkowego w PIT po stronie pracownika.

Subwencja PFR – zasady korzystania i rozliczania

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) zaangażował się w rządowy program wsparcia (tzw. tarcza finansowa) dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, których sytuacja finansowa pogorszyła się na skutek wybuchu pandemii SARS-CoV-2. Głównym celem programu jest pomoc przedsiębiorcom w utrzymaniu płynności i stabilności finansowej, poprzez udostępnianie im finansowania na preferencyjnych warunkach.

Czy środki otrzymane w ramach tarczy antykryzysowej są opodatkowane?

W trosce o przedsiębiorców, którzy otrzymali pomoc finansową, skierowano do Ministra Finansów interpelację o udzielenie informacji czy otrzymane środki będą podlegać opodatkowaniu, czy będą one przychodem, od którego należy odprowadzić podatek.

Nowe przepisy VAT w sprawie magazynów call-off stock

1 lipca 2020 r. weszły w życie przepisy ustawy o VAT regulujące zasady rozliczeń związanych z przemieszczeniem towarów w ramach procedury call-off stock. Regulacje te stanowią implementację dyrektywy 2018/1910 .

Dotacje na kapitał obrotowy – która firma może otrzymać i na jakich warunkach?

Celem wsparcia w ramach programu „Dotacje na kapitał obrotowy” jest pomoc średnim firmom, które znalazły się w trudnej sytuacji ekonomicznej w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek wystąpienia pandemii koronawirusa. Kto może liczyć na dofinansowanie i w jakiej wysokości? Jakie warunki należy spełniać?

Dodatkowe pół miliarda złotych z UE na pożyczki płynnościowe

Kolejne pół miliarda złotych ze środków unijnych przekazanych przez minister funduszy i polityki regionalnej przeznaczy Bank Gospodarstwa Krajowego na pożyczki płynnościowe z Programu Inteligentny Rozwój. To już drugie zwiększenie kwoty przeznaczonej na te pożyczki. Instytucje finansujące współpracujące z BGK ruszają z nowymi naborami wniosków pożyczkowych od przedsiębiorców.

Rozliczanie VAT od importu towarów - zmiany od 1 lipca 2020 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało wyjaśnienia odnośnie wprowadzonych 1 lipca 2020 r. zmian w zakresie rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Zaległości podatkowe w czasie COVID-19 - umorzenie, czy rozłożenie na raty

Epidemia koronawirusa koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 spowodowała trudności wielu podatników z terminową płatnością podatków i innych danin publicznych. Jeżeli w Polsce powstaje zaległość podatkowa, to 90% z niej jest straconych, krótko mówiąc nieściągalnych - twierdzi profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. Zdaniem Profesora naczelnicy urzędów skarbowych niechętnie umarzają zaległości podatkowe - nieco częściej można liczyć na rozłożenie tych zaległości na raty. Jednak dla części firm w najgorszej sytuacji potrzebny będzie program oddłużeniowy, który pozwoli tym firmom przetrwać.

Wydawcy liczą na zerowy VAT na prasę

Przez pandemię koronawirusa wydawcy stracili od 50 do nawet 80 proc. przychodów z reklam. Dużą pomocą dla branży byłby zerowy VAT na prasę. Takie rozwiązanie, ale w odniesieniu do książek, zapowiedział minister kultury, prof. Piotr Gliński. Wymaga ono jednak zgody Komisji Europejskiej.

Usługi kulturalne w internecie nie mogą korzystać z obniżonej stawki VAT

W unijnej dyrektywie dot. VAT znajduje się zastrzeżenie, że stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną. Różnego rodzaju imprezy kulturalne (koncerty, przedstawienia itp.) udostępniane on-line za odpłatnością wypełniają definicję usług świadczonych drogą elektroniczną i dlatego nie mogą korzystać z obniżonej stawki podatku VAT, którą objęte są wstępy na tradycyjnie organizowane spektakle kulturalne.

Kiedy można odliczyć VAT na podstawie paragonu i biletu?

Co do zasady podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego w stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług lub dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Zatem podstawowym dokumentem uprawniającym do odliczenia podatku naliczonego są faktury. W niektórych przypadkach, funkcję faktury może jednak zastąpić paragon lub bilet.

Ulga na złe długi w VAT

Ulga na złe długi w podatku VAT prowadzi do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego. Sprzedawca może z niej skorzystać, gdy nabywca nie uiszcza należności za towar lub usługę. Należy przy tym pamiętać, że przepisy w ścisły sposób określają sposób rozliczenia tej korekty.

Tarcza antykryzyskowa 4.0 – certyfikaty rezydencji i ceny transferowe

Zmiany wprowadzone przepisami składającymi się na tzw. tarczę antykryzysową 4.0 objęły także kwestie związane z certyfikatami rezydencji i cenami transferowymi. Jaki nowe regulacje, w związku z COVID-19, przygotował ustawodawca w tym zakresie?

Limit odpraw z tytułu rozwiązania umowy o pracę w 2020 roku

Tak zwana Tarcza 4.0 wprowadziła górny limit świadczeń wypłacanych pracownikom w związku z rozwiązaniem umowy o pracę. Jest to kwota 26 tys. zł brutto. Limit ten dotyczy tylko świadczeń przewidzianych w przepisach prawa (np. odpraw w przypadku zwolnień grupowych). Limit nie dotyczy natomiast odpraw i odszkodowań przyznawanych na podstawie umów zawieranych przez pracodawców z pracownikami. Limit ten ma obowiązywać jedynie w czasie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19.

Jak ustalić stawkę VAT wg nowej matrycy stawek VAT?

Jaka jest zawartość soku w napoju owocowym? Czym się różni musztarda od sosu musztardowego? Jaki jest termin przydatności do spożycia pieczywa? To tylko niektóre z dylematów, przed którymi stoi przedsiębiorca dokonujący wyboru stawki VAT dla sprzedawanych przez siebie produktów. Przykłady podobnych absurdów można wyliczać bardzo długo. Według ustawodawcy ten stan rzeczy ulegnie zmianie wraz z wejściem w życie nowej matrycy stawek VAT. Ma ona za zadanie uprościć i ujednolicić system klasyfikacji towarów i usług na potrzeby ustalania stawek VAT. Czy rzeczywiście tak będzie?

Czy indywidualny przedsiębiorca musi rozliczać najem prywatny w ewidencji i deklaracji VAT?

Podatnik VAT prowadzi działalność usługową w zakresie produkcji i zakładania paneli ściennych. Dodatkowo od niedawna wynajmuje nieruchomość w ramach najmu prywatnego, poza działalnością. Czy powinien wykazywać najem w deklaracji VAT-7 i w ewidencji VAT?

Zakończenie umowy najmu - rozliczenie VAT

Koniec umowy najmu może się wiązać z koniecznością dokonania wzajemnych rozliczeń między stronami tej umowy, a w konsekwencji dodatkowo z rozliczeniami w VAT. W praktyce spotykamy różne sytuacje, np. wiążące się ze sporami między stronami, rozliczeniem nakładów i ulepszeń, różnymi świadczeniami odszkodowawczymi itp. Większość z nich może spowodować obowiązek rozliczeń VAT zarówno po stronie najemcy, jak i wynajmującego.

REKLAMA