REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty podatkowe, Podatki 2017

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Sześć spraw podatkowych, o których trzeba pamiętać na przełomie 2017 i 2018 r.

Koniec roku 2017 oraz początek roku 2018 to szczególnie gorący okres dla przedsiębiorców i księgowych. Przedstawiamy praktyczny przewodnik po tematach, o których koniecznie w tym czasie należy pamiętać.

Kiedy można zastosować koszty podatkowe w wysokości 50% przychodów z tytułu wynagrodzenia za pracę twórczą

Skoro podatnik w ramach obowiązków wnikających ze stosunku pracy wykonywać będzie pracę twórczą, w efekcie której powstaną dzieła stanowiące utwory w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim, do których prawa autorskie następnie będą przekazywane na rzecz pracodawcy, a ponadto na podstawie prowadzonej u pracodawcy ewidencji czasu pracy pracowników, można będzie określić ile godzin pracy w ciągu każdego miesiąca pracownik będzie poświęcał na działalność twórczą, to do tej części wynagrodzenia dotyczącej działalności twórczej będzie można zastosować 50 % koszty uzyskania przychodów.

Ceny transferowe – identyfikacja obowiązku dokumentacyjnego na przełomie 2017 i 2018 r.

Wprowadzone zostały nowe obowiązki dokumentacyjne w zakresie cen transferowych. Niektóre z nich obowiązują już w roku 2017, inne natomiast zaczną funkcjonować w 2018 roku. Do obowiązków tych należą przede wszystkim konieczność przygotowania dokumentacji krajowej i grupowej, składanie formularza CIT/TP oraz sporządzanie analizy porównawczej.

Podwyższone koszty uzyskania przychodów w przypadku programistów

Po spełnieniu określonych warunków programiści w stosunku do części kwoty wynagrodzenia mogli stosować podwyższone koszty, natomiast do pozostałej części wykonanej pracy standardowe koszty uzyskana przychodów. W ostatnim czasie organy podatkowe podważają jednak możliwość zastosowanie podwyższonych kosztów podatkowych przy tak ustalonych zasadach wynagradzania.

REKLAMA

Ograniczony katalog wydatków stanowiących koszty od 1 stycznia 2018 r.

Od 1 stycznia 2018 r. zacznie obowiązywać nowelizacja trzech ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych, o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zmiany, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, wprowadzają ograniczenia w katalogu wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodów.

Czy wydatki na transport i utylizację wadliwego towaru są kosztem

Wydatki z tytułu zwrotu odbiorcy kosztów transportu wadliwego towaru oraz kosztów jego utylizacji mogą stanowić koszt podatkowy. Warunkiem jest jednak, by takie wydatki zostały należycie udokumentowane. Zdaniem organów podatkowych nie wystarczą tu faktury potwierdzające wysokość poniesionych wydatków związanych z transportem i utylizacją wadliwego towaru.

Diety zleceniobiorców kosztem podatkowym zleceniodawcy

Diety wypłacane cudzoziemcom zatrudnionym przez przedsiębiorcę na podstawie umowy zlecenie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeśli z zawartych umów wprost wynika konieczność ich wypłacania, a cudzoziemcy posiadają ważne dokumenty uprawniające do pobytu na terytorium Polski.

Koszty uzyskania przychodów pracownika z praw autorskich

W wielu przypadkach w ramach jednego stosunku pracy pracownik wykonuje czynności zarówno chronione prawem autorskim, jak i niebędące przedmiotem prawa autorskiego, pozbawione cech twórczych. Zgodnie z ostatnimi interpretacjami organów podatkowych w takich sytuacjach możliwe jest stosowanie podwyższonych 50% kosztów uzyskania przychodów o ile wyraźnie rozróżnione (i udokumentowane) będzie wynagrodzenie pracownika z tytułu przeniesienie praw autorskich do konkretnego, udokumentowanego utworu (utworów) chronionego prawem autorskim. Sama ewidencja czasu pracy pokazująca ile czasu pracownik spędził na czynnościach twórczych nie wystarczy do zastosowania 50% kosztów.

REKLAMA

Unijna czarna lista rajów podatkowych zakłamuje rzeczywistość

Unijny (drugi już) wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych, czyli wspólnotowa czarna lista rajów podatkowych zakłamuje rzeczywistość. Na tej liście próżno bowiem szukać państw członkowskich UE (ani terytoriów od nich zależnych!), ponieważ z uwagi na wewnątrzwspólnotowe ustalenia zostały one automatycznie wykreślone. A przecież niemal 50% zagranicznych zysków generowanych przez międzynarodowe korporacje trafia do rajów podatkowych, a 47 % tej kwoty jest transferowana do Unii Europejskiej.

Co można zaliczyć do kosztów? Oto pięć nietypowych przypadków

Niewątpliwą zaletą prowadzenia działalności gospodarczej jest możliwość rozliczania wydatków, które służą uzyskaniu przychodu lub zabezpieczają jego źródła, w kosztach. Do najpopularniejszych kosztów należą te związane z transportem, zakupem sprzętu i usług, a także wydatki mieszkaniowe i na edukację. Jak się jednak okazuje, do kosztów można też zaliczyć domowe zwierzę, kosmetyki do makijażu czy garnitur.

Kodeks należytej staranności w VAT - niezbędny, czy niepotrzebny

Przedsiębiorcy i eksperci mają różne zdania odnośnie sensowności stworzenia Kodeksu należytej staranności w VAT. Jedni uważają, że Kodeks jest niezbędny, choć niełatwo tak go skonstruować, by obowiązki w nim zawarte nie obciążały nadmiernie podatników. Inni podkreślają, że w relacjach z podejrzanymi kontrahentami wystarczy zastosować split payment, co wystarczy by niedopuścić do wyłudzenia lub oszustwa w VAT.

Wydatki na pomieszczenie wykorzystywane do działalności gospodarczej jako koszt

W celu prowadzenia działalności często niezbędne okazuje się posiadanie przystosowanego do tego pomieszczenia. Natomiast proces przystosowywania danego pomieszczenia do profilu działalności generuje wydatki po stronie przedsiębiorcy. Jakie zatem wydatki na pomieszczenie gospodarcze mogą zostać zakwalifikowane jako koszt uzyskania przychodu?

Limit kosztów usług niematerialnych - zmiany w CIT od 2018 r.

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w podatkach dochodowych. Już od 2018 r. podatnicy CIT mogą spodziewać się znacznych ograniczeń w zakresie możliwości uznania pewnych kategorii wydatków za koszty podatkowe. Wśród nowych ograniczeń wskazać należy przede wszystkim wprowadzenie limitu wydatków na nabycie usług niematerialnych od podmiotów powiązanych, które będą mogły zostać rozpoznane jako koszt uzyskania przychodu.

Ministerstwo Finansów zastanawia się nad opodatkowaniem tzw. śmieciowego jedzenia

21 listopada 2017 r. wiceminister finansów Wiesław Janczyk, odpowiadając na interpelację poselską, przyznał, że w Ministerstwie Finansów rozważane są różne koncepcje opodatkowania tzw. śmieciowego jedzenia. Jednak w tym zakresie na razie żadne decyzje nie zostały podjęte.

Dobrowolne umorzenie udziałów (akcji) a prawo do rozliczenia kosztów nabycia udziałów

Wystąpienie wspólnika (akcjonariusza) ze spółki kapitałowej, co do zasady wiąże się z przeniesieniem praw i obowiązków udziałowych na inny podmiot. Ustawodawca przewidział, jednak instytucję, która nie jest powiązana z sukcesją praw – umorzenie udziałów (akcji). Czy organy podatkowe i sądy pozwalają zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na nabycie tych udziałów lub akcji?

Klauzula o niedających się rozstrzygnąć wątpliwościach na korzyść podatnika w praktyce

Od 1 stycznia 2016 r. do Ordynacji podatkowej (ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) dodano klauzulę „in dubio pro tributario” (art. 2 a ustawy Ordynacja podatkowa – nie dające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika). Reguła ta miała w sposób istotny zwiększyć ochronę podatników, w tym również miała chronić podatników przed praktykami ze strony organów podatkowych. W praktyce okazało się jednak, że zastosowanie tej zasady nie jest już takie oczywiste i łatwe. Jak się okazuje z klauzuli tej częściej korzystają sądy administracyjne niż organy podatkowe.

Czy wydatki związane z prowadzeniem postępowań sądowych mogą być kosztem podatkowym?

Przedsiębiorcy, którzy bronią swoich interesów w postępowaniach sądowych ponoszą koszty niezbędne do dochodzenia swoich praw i celowej obrony. Koszty te mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jeśli zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Postępowanie sądowe musi być zatem związane z działalnością przedsiębiorcy (np. spółki).

Firma w mieszkaniu - czynsz i media mogą być kosztem podatkowym

Wiceminister finansów zastępca szefa KAS Paweł Cybulski odpowiadając na pytanie Polskiej Agencji Prasowej stwierdził, że wydatki ponoszone na czynsz czy media przez przedsiębiorców, którzy zarejestrowali firmę w mieszkaniu, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem, że są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Rozliczenie kosztów adaptacji wynajmowanego lokalu do celów działalności gospodarczej

Określając sposób rozliczenia wydatków poniesionych przez podatnika w związku z ponoszeniem kosztów adaptacyjnych wynajmowanego lokalu w celu przystosowania go do możliwości prowadzenia w nim działalności gospodarczej, należy odnieść się do przepisów dotyczących inwestycji w obcych środkach trwałych.

Ministerstwo Finansów powinno docenić rolę doradców podatkowych w wypełnianiu obowiązków podatkowych – rozmowa z prof. Mariańskim

O najnowszych zmianach i problemach podatkowych w Polsce, rosnącym znaczeniu doradców podatkowych i ginącym zawodzie księgowego, a także o tym dlaczego Stany Zjednoczone mogą stać się największym rajem podatkowym na świecie – rozmawiamy z Adamem Mariańskim, profesorem w Katedrze Prawa Podatkowego Uniwersytetu Łódzkiego, doradcą podatkowym, partnerem w Mariański Group.

Koszty podatkowe a wydatki z tytułu adaptacji i remontu wynajmowanej nieruchomości

Bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na remont nieruchomości, jeżeli w istocie wydatki te będą mieć wyłącznie charakter wydatków remontowych. Natomiast wydatki o charakterze ulepszeniowym, a więc wydatki poniesione na adaptację nieruchomości, w celu dostosowania jej do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, wykraczające poza zakres definicji „remontu”, stanowić będą inwestycję w „obcym środku trwałym”.

Nadużycie zwolnienia w CIT dla dywidend - ostrzeżenie Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie (ostrzeżeniu) z 3 listopada 2017 r., że zidentyfikowało przypadki nadużywania zwolnienia podatkowego dla dywidend poprzez dokonywanie ich wypłat z wykorzystaniem spółek pośredniczących. Schematy opisane w tym ostrzeżeniu stosowane są przede wszystkim w przypadkach, gdy zagraniczny inwestor nabywa udziały w polskich spółkach („spółki operacyjne") nie bezpośrednio, ale z wykorzystaniem spółek zlokalizowanych w innych państwach UE/EOG, np. w Luksemburgu („spółki pośredniczące").

Wyrok TSUE podstawą wznowienia postępowania przez sądem administracyjnym

Podatnik, który przegrał sprawę w polskim sądzie administracyjnym, może po orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ubiegać się o wznowienie swojego postępowania, nawet jeśli nie był stroną w sprawie przed TSUE. Tak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 16 października 2017 r., podjętej w składzie 7 sędziów.

Ceny transferowe - wypełnianie i składanie formularzy CBC-P i CBC-R

Ministerstwo Finansów 27 października 2017 r. opublikowało 14 odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące wypełniania i składania formularzy CBC-P oraz CBC-R.

Uszczelnienie obrotu suszem tytoniowym - nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym

27 października 2017 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku akcyzowym i ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych, której celem jest uszczelnienie systemu podatku akcyzowego w obrocie suszem tytoniowym. Większość przepisów ma wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Informacja o podatkowej sytuacji kontrahenta - nowelizacja Ordynacji podatkowej

27 października 2017 r. Sejm uchwalił nowelizację Ordynacji podatkowej, która przewiduje możliwość uzyskania od organów Krajowej Administracji Skarbowej informacji o podatkowej sytuacji kontrahenta. Nowelizacja ta ma wejść w życie w po upływie 30 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Kiedy wydatki na garnitur i koszule można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu

Wydatki poniesione w związku z nabyciem stroju biznesowego (np. garnitur i koszule) ze stałym oznaczeniem firmy pozostają w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i stanowią koszt uzyskania przychodów. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 18 września 2017 r. To wyjątek w utrwalonej linii interpretacyjnej i orzeczniczej utrzymującej, że elegancka garderoba – jakkolwiek użytkowana w celach służbowych – stanowi rzecz ściśle osobistą i jako nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.

Wydatki na transport i utylizację wadliwego towaru jako koszt

Wydatki z tytułu zwrotu odbiorcy kosztów transportu wadliwego towaru oraz kosztów jego utylizacji mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak aby okoliczności nie wskazywały na zaniedbanie czy brak staranności ze strony przedsiębiorcy.

Czy wydatki na telefon, laptop oraz wyposażenie biura dla członka zarządu są dla spółki kosztem podatkowym?

Wiele spółek w celu ułatwienia jak najsprawniejszego wykonywania obowiązków zapewnia członkom zarządu różnego rodzaju sprzęty, takie jak laptopy, telefony komórkowe, a także umożliwia korzystanie z infrastruktury biurowej. Generuje to po stronie Spółki określone koszty, które po spełnieniu pewnych warunków będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Wydatki na jedzenie w delegacjach pracowniczych – koszty uzyskania przychodów

Spółce przysługuje prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie usług gastronomicznych w związku z podróżami służbowymi pracowników, jeśli zostaną poniesione w celu osiągnięcia przychodów bądź też zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Koszty podatkowe przy zaniechanej inwestycji

W celu rozwoju przedsiębiorstwa i zwiększenia jego dochodów firmy decydują się na dokonywanie wielu inwestycji. Niekiedy jednak w wyniku zmiany koncepcji rozwoju firmy, czy też zmniejszenia dostępnych środków pieniężnych firmy zmuszone są do rezygnacji z ich wykonania. Czy wydatki poniesione na inwestycję, której później zaniechano, mogą zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodu?

Ceny transferowe 2017/2018 - kontrole podmiotów powiązanych

Po uszczelnieniu VAT i CIT Ministerstwo Finansów bierze pod lupę podejrzane transakcje zawierane przez powiązane ze sobą firmy. Przyglądał się im będzie specjalny departament w MF, na czele którego stoją eksperci wcześniej pracujący dla prywatnych firm doradczych.

Nowe zasady rozliczania wydatków na usługi niematerialne od 2018 r.

Podwyższenie tzw. kwoty wolnej do wysokości 3 mln zł w roku podatkowym, poniżej której wydatki na usługi niematerialne w ogóle nie będą podlegać wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodu – takie rozwiązanie zawiera projekt nowelizacji ustawy o CIT. Proponuje się jednocześnie ograniczenie katalogu przedmiotowego usług niematerialnych objętych proponowanym limitem. Nowe regulacje mają wejść w życie od 2018 r.

Limit kosztów w CIT przy wydatkach na usługi niematerialne i opłaty licencyjne od 2018 roku

Rząd chce od 2018 roku wprowadzić do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) nowe przepisy ustalające limit wysokości kosztów uzyskania przychodów związanych z umowami o usługi niematerialne (np. umowy licencyjne, usługi doradcze, zarządzania i kontroli) oraz związanych z korzystaniem z wartości niematerialnych i prawnych (np. ze znaków towarowych). Limit będzie dotyczył wydatków poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w raju podatkowym (tj. kraju lub terytorium stosującym tzw. szkodliwą konkurencję podatkową). Doprecyzowane ma też zostać pojęcie „nabycia” wartości niematerialnej i prawnej.

Catering na szkoleniach pracowników kosztem uzyskania przychodów pracodawcy

Wydatki ponoszone na zakup usług gastronomicznych (cateringowych) nabywanych przez spółkę w związku z organizowanymi szkoleniami, których celem jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników oraz osób współpracujących ze spółką, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów tej spółki.

Nieściągalne wierzytelności w kosztach spółki działającej na podstawie ustawy o kredycie konsumenckim

Treść art. 59a ustawy o kredycie konsumenckim świadczy o tym, że ustawa ta jest odrębną ustawą regulującą zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych uprawnionych do udzielania pożyczek. A zatem, spółka akcyjna będąca instytucją pożyczkową, prowadzącą działalność w oparciu o ustawę o kredycie konsumenckim, spełnia przesłanki uznania jej za jednostkę organizacyjną uprawnioną, na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady jej funkcjonowania, do udzielania kredytów (pożyczek), o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. b ustawy o CIT.

Czy czesne za studia można uznać za koszt uzyskania przychodu?

W ramach poszerzania swojej wiedzy i kompetencji, a także uzyskiwania nowych uprawnień przedsiębiorcy decydują się na podjęcie studiów. Niekiedy wiąże się to z koniecznością opłacania czesnego, czy to za studia na uczelni prywatnej, czy też za studia wieczorowe czy zaoczne. Czy opłaty za studia mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodu?

Wartość pracy małżonka w kosztach podatkowych - ponad 50 uproszczeń dla firm od 2018 roku

Wprowadzona ma zostać możliwość jednorazowego rozliczenia straty podatkowej do wysokości 5 mln zł, wartość pracy małżonka będzie można wliczyć w koszt uzyskania przychodu, natomiast status „małego podatnika CIT” uzyskają firmy o dochodach do 2 mln euro rocznie, obecnie jest to 1,2 mln euro. Te i kilkadziesiąt innych uproszczeń dla firm i podatników zawiera projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym przygotowany przez Ministra Rozwoju i Finansów. Aktualnie projekt został skierowany do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych.

Wydatki gastronomiczne w trakcie spotkań z kontrahentami a koszty podatkowe

Zaliczenie w koszty podatkowe wydatków gastronomicznych budzi wątpliwości ze względu na zapis w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych mówiący, iż za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji.

Nowelizacje uszczelniające VAT, akcyzę i inne podatki 2017/2018

Najwcześniej zaczęło obowiązywać przesyłanie przez duże firmy ewidencji VAT w jednolitym pliku kontrolnym. Kolejne zmiany posypały się jedna za drugą. Przygotowany przez DGP raport jest zestawieniem tych najważniejszych. Następne duże nowelizacje uszczelniające pobór podatków (zebrane w tabeli na stronie 2.) przed nami - wejdą w życie na przełomie 2017 i 2018 roku..

Projekt ustawy o STIR - kolejne przepisy uszczelniające VAT

26 września 2017 r. rząd przyjął projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych, przedłożony przez ministra rozwoju i finansów. Wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki poinformował, że powołany tą ustawą system STIR zostanie wykorzystany do uszczelnienia VAT.

Faktury powyżej 15 tys. zł opłacone gotówką nie mogą stanowić kosztu

W związku z nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która weszła w życie na początku tego roku, obowiązuje nowy limit płatności gotówkowych. W wyniku zmian faktury o wartości powyżej 15 tys. zł opłacone gotówką nie mogą stanowić kosztu podatkowego. Jak działa limit 15 tys. zł na płatności gotówkowe?

Korekta kosztów podatkowych przy płatnościach gotówkowych ponad 15 tys. zł

W 2015 r. zmianie uległy przepisy nakazujące korektę kosztów uzyskania przychodu w wyniku braku terminowej zapłaty z tytułu nabytych towarów i usług. Obecnie przedsiębiorcy zobligowani są do kontroli swoich zobowiązań pod kątem sposobu uiszczenia zapłaty.

E-certyfikat rezydencji podatkowej

Przez długie lata polskie organy podatkowe stały na stanowisku, że niepobranie podatku lub zastosowanie niższej stawki, jeżeli wynikało to z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, możliwe było pod warunkiem przedstawienia certyfikatu rezydencji podatkowej w formie papierowej. E-certyfikaty były honorowane przez fiskus tylko wtedy, gdy organy podatkowe innego państwa w ogóle nie wydawały certyfikatów w wersji papierowej. Jednak obecnie stanowisko fiskusa uległo zmianie. W interpretacji indywidualnej z 26 czerwca 2017 r. wydanej przez Szefa KAS, przyjęto, że certyfikat rezydencji uzyskany w formie elektronicznej będzie dla płatnika podstawą do zastosowania postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Rok obowiązywania JPK- podsumowanie liczbowe

Obowiązek przekazywania plików w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) na żądanie organów podatkowych obowiązuje już ponad rok. Z tej okazji eksperci Deloitte przygotowali podsumowanie działań fiskusa w zakresie liczby czynności i kontroli przeprowadzonych z wykorzystaniem plików JPK. Opracowanie to odpowiada również na pytania jak podatnicy radzili sobie z tym obowiązkiem, oraz czy rzeczywiście nowy sposób przekazywania danych podatkowych istotnie wpłynął na prace fiskusa.

Kiedy można zaliczyć do kosztów podatkowych rozłożone w czasie wydatki abonamentowe

Wszyscy niemal przedsiębiorcy ponoszą rozłożone w czasie (np. na rok – nie zawsze pokrywający się z rokiem podatkowym lub dłuższy okres) wydatki abonamentowe. Chodzi np. o koszty prenumeraty czasopism, koszty programu antywirusowego, koszty aktualizacji i obsługi komputerowych programów finansowo-księgowych, kadrowych, czy antywirusowych, kosztów podpisu elektronicznego, kosztów ubezpieczeń itd. Są to tzw, koszty pośrednie. Powstaje pytanie kiedy można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym.

Nowa broń fiskusa do zwalczania pustych faktur i handlu kosztami

Ministerstwo Finansów szuka sposobu, jak zwalczyć proceder wystawiania tzw. pustych faktur. To na ich podstawie nieuczciwi przedsiębiorcy odliczają sobie VAT albo zawyżają koszty, by płacić mniejszy CIT. Resort chce, by kontrolerzy Krajowej Administracji Skarbowej mogli kupować takie faktury, by namierzać podatkowych oszustów. Eksperci uważają, że pomysł MF na zwalczanie handlu kosztami jest dobry, ale trzeba pomyśleć o bezpiecznikach, żeby fiskus nie stosował quasi-prowokacji w każdej błahej sprawie.

Diety i ryczałt za nocleg dla pracowników w podróży służbowej są kosztem uzyskania przychodów

Podatnikowi przysługuje prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wypłacanych pracownikom zatrudnionym na stanowisku kierowcy, będących w podróży służbowej, wartości diet oraz kwot ryczałtu za noclegi.

Lista dobrych praktyk podatników VAT do końca października 2017 r.

Przed końcem października 2017 r. ma być gotowy dokument zawierający listę praktyk świadczących o należytej staranności podatnika VAT - zapowiedzieli na konferencji prasowej 13 września 2017 r. przedstawiciele Ministerstwa Finansów. Stosowanie tych praktyk ma uchronić podatników przed konsekwencjami transakcji z kontrahentami, którzy okazali się oszustami podatkowymi.

Zmiany w akcyzie 2017/2018

Minister Rozwoju i Finansów przygotowuje nowelizację ustawy o podatku akcyzowym. Zmiany mają na celu uproszczenie i ułatwienie podatnikom rozliczeń akcyzy. Między innymi ma pojawić się elektroniczny dokument dostawy, zmiana regulacji dot. stawek akcyzy na wyroby energetycznych przeznaczonych do celów innych niż napędowe lub opałowe, czy zmiana właściwości organów podatkowych do orzekania w sprawie zwrotu akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej i eksporcie wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju. Nie jest jeszcze znany choćby planowany termin wejścia w życie tych zmian. Najprawdopodobniej chodzi o koniec 2017 r. lub początek 2018 roku.

REKLAMA