REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty uzyskania przychodu, Faktura

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

E-faktury od października 2021 r.

E-faktury. Ministerstwo Finansów liczy, że przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z e-faktury już w październiku 2021 roku - poinformował podczas wideokonferencji wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Sprzedaż wierzytelności w ramach umowy faktoringu a koszty podatkowe

Koszty przy zbyciu wierzytelności w ramach umowy faktoringu. 15 lutego 2021 roku Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej wydał interpretację ogólną w sprawie zasad ustalania wysokości kosztów uzyskania przychodu przy zbyciu wierzytelności własnych w ramach umowy faktoringu.

Faktura VAT przy płatności w ratach - jak wystawić?

Faktura VAT przy płatności w ratach. Dostawa licencji miała miejsce w dniu podpisaniu protokołu odbioru, tj. 31 grudnia 2020 r. Natomiast płatność rozłożono na dwie raty: pierwszą płatną w dniu sprzedaży, czyli 31 grudnia 2020 r., na 50% wartości licencji, oraz drugą na pozostałe 50% wartości licencji, płatną w terminie do 30 czerwca 2021 r. Jak w tej sytuacji prawidłowo wystawić fakturę VAT?

System e-Faktury - zwrot VAT w terminie 40 dni

e-Faktury a zwrot VAT. Po wprowadzeniu Krajowego Systemu e-Faktur zwrot VAT będzie możliwy już w terminie 40 dni. System ma wystartować od 1 października 2021 r.

E-faktury od 1 października 2021 r.- projekt nowelizacji ustawy o VAT i struktury logicznej

E-faktury - projekt. Ministerstwo Finansów rozpoczęło 5 lutego 2021 r. konsultacje publiczne projektu nowelizacji ustawy o VAT wprowadzającego e-fakturę ustrukturyzowaną, tj. fakturę elektroniczną wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. Będzie to ustandaryzowana forma dokumentu, przejrzysta i czytelna dla wszystkich użytkowników. W pierwszej fazie wdrażania ustrukturyzowanej e-faktury, polscy przedsiębiorcy będą z niej korzystać dobrowolnie. Podatnicy wybierający ustrukturyzowaną e-fakturę, otrzymają zwrot VAT o 1/3 szybciej – termin zwrotu skróci się dla nich o 20 dni, z 60 na 40. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 października 2021 r. Również 5 lutego 2021 r. Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje podatkowe dotyczące struktury logicznej (schemy) ustrukturyzowanej e-Faktury.

Wykładnia rozszerzająca na niekorzyść podatnika

Wykładnia rozszerzająca na niekorzyść podatnika jest niedopuszczalna - tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy. Sprawa rozpatrywana przez sąd dotyczyła przepisu ustawy o CIT w zakresie możliwości zaliczenia kary umownej do kosztów uzyskania przychodu.

Strata z tytułu odpłatnego zbycia wierzytelności jako koszt

Strata z tytułu odpłatnego zbycia wierzytelności. W interpretacjach organów podatkowych, jak i orzecznictwie sądów administracyjnych, powstała i przez wiele lat istniała niespójność stanowiska odnośnie do sposobu kalkulowania przez podatników strat mających źródło w sprzedaży wierzytelności związanych bezpośrednio z czynnościami podlegającymi podatkowi VAT.

Faktury korygujące u sprzedawcy a VAT – zmiany od 2021 roku

Faktury korygujące wystawia się w celu doprowadzenia dokumentacji księgowej do stanu odpowiadającego rzeczywistemu przebiegowi zdarzeń gospodarczych, przy czym w zależności od okoliczności, ich wystawienie wiąże się albo ze zwiększeniem, albo ze zmniejszeniem podstawy opodatkowania VAT i kwoty podatku naliczonego. Kwestią budzącą wątpliwość pozostaje moment rozliczenia korekt. W niniejszym artykule omówione zostaną zmiany, jakie w tym zakresie przyniosła ostatnia nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), która weszła w życie 1 stycznia 2021 r.

Ważność dokumentów podatkowych upływa z końcem roku

Zasady przechowywania dokumentacji podatkowej. Wszelkie dokumenty konieczne do rozliczenia podatku należy przetrzymywać przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jego płatności. Po tym okresie dokumentację można zniszczyć. Pierwszego stycznia 2021 upływa termin konieczności archiwizacji części dokumentów, co pozwala na ich zniszczenie. Istnieje jednak szereg przypadków, w których termin konieczności przechowywania dokumentacji podatkowej wydłuża się. Warto się z nimi zapoznać, zanim dokona się rewizji archiwum swojego przedsiębiorstwa.

E-faktury - od 2021 r. dobrowolne, od 2023 r. obowiązkowe

E-faktury i KSeF to dwa nowe, planowane przez resort finansów rozwiązania w podatku VAT. Ministerstwo Finansów poinformowało 17 grudnia 2020 r., że projekt ustawy dotyczący e-faktur i centralnej bazy e-faktur - tj. Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) już niebawem trafi do konsultacji publicznych. E-faktury będą stanowić rodzaj faktur elektronicznych, wystawianych i otrzymywanych za pośrednictwem KSeF. Pod koniec 2021 r. e-faktury mają zostać wdrożone w formule dobrowolnej, a następnie od 2023 r. obowiązkowej - poinformował wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Odliczenie VAT z faktur wystawionych przez komornika

Odliczenie VAT z faktur wystawionych przez komornika było przedmiotem sporu podatnika z fiskusem. Organ podatkowy odmówił przedsiębiorcy prawa do odliczenia VAT, bo ten nie sprawdził komornika, który zdaniem organu był oszustem.

Krajowy System e-Faktur od 2021 r.

Krajowy System e-Faktur od 2021 r. Kto zdecyduje się na wystawianie i przesyłanie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych za pomocą ministerialnej platformy KSeF, może liczyć na podatkowe korzyści.

Faktury elektroniczne ustrukturyzowane w 2021 roku

Faktury elektroniczne ustrukturyzowane będą nowym rodzajem faktur elektronicznych. Będzie to jednolity w skali kraju format faktury elektronicznej. W Ministerstwie Finansów przygotowywana jest nowelizacja ustawy o VAT, która da podatnikom VAT możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych, jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania sprzedaży obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. Faktury elektroniczne ustrukturyzowane będzie można wystawiać i otrzymywać za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, tj. Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Projekt nowelizacji ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w I kwartale 2021 roku. Czym będą faktury elektroniczne ustrukturyzowane? Czym będzie Krajowy System e-Faktur (KSeF)?

Przechowywanie faktur wyłącznie w formie elektronicznej

Coraz więcej podatników VAT decyduje się na wystawianie i przechowywanie faktur jedynie w formie elektronicznej. Wątpliwości budzi jednak możliwość archiwizowania i przechowywania w formie elektronicznej faktur otrzymanych w formie papierowej. Czy faktury papierowe można przechowywać wyłącznie w formie elektronicznej?

Przedawnienie roszczeń - 31 grudnia 2020 r. przedawnią się niezapłacone faktury wystawione w 2018 roku

31 grudnia 2020 r. przedawnią się niezapłacone faktury wystawione w 2018 r. przypomina Krajowy Rejestr Długów. By nie stracić pieniędzy zamrożonych w niezapłaconych fakturach, przedsiębiorca może m.in. zawrzeć z dłużnikiem ugodę, w której uzna on ich roszczenia - tłumaczą eksperci. Jakie są terminy przedawnienia roszczeń z działalności gospodarczej i umów najczęściej występujących w obrocie gospodarczym?

Wydatki na podnoszenie kwalifikacji w kosztach prowadzonej działalności

Zdobywanie dodatkowych kwalifikacji zwiększa szanse na przyciągnięcie większej liczby klientów na rynku świadczonych usług. Nic więc dziwnego, że osoby świadczące usługi, aby sprostać stale rosnącej konkurencji, starają się podnosić swoje umiejętności, poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju kursach, czy dokształcaniu się w ramach odbywanych studiów. Wiąże się to oczywiście z ponoszeniem określonych wydatków. Zasadniczo świadczący usługi podatnik może zaliczyć te wydatki do kosztów prowadzonej działalności, jednak pod pewnym warunkiem.

Czy wydatki ponoszone w związku ze śmiercią pracownika są kosztem?

Czy wydatki ponoszone w związku ze śmiercią pracownika (czy też byłego pracownika) dotyczące zakupu m.in. wieńców pogrzebowych, nekrologów umieszczanych w prasie, kondolencji można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Pakiet Slim VAT przyjęty przez Sejm

Pakiet uproszczeń, tzw. Slim VAT został uchwalony przez Sejm. Posłowie uzupełnili nowelizację m.in. o przepisy wydłużające preferencje podatkowe dla aut hybrydowych z wtyczką.

Koszty uzyskania przychodu w PIT pracownika - podwyższone koszty także przy pracy zdalnej

Praca zdalna z domu w czasie pandemii nie pozbawia pracownika mieszkającego w innej miejscowości niż siedziba firmy prawa do podwyższonych kosztów uzyskania przychodów w PIT. Takiej informacji udzieliło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie Dziennika Gazety Prawnej. To dobra wiadomość dla pracodawców, którzy jako płatnicy odpowiadają za prawidłowe naliczenie i pobór zaliczek na PIT, bowiem nie muszą zmieniać swojej dotychczasowej praktyki i unikną dodatkowej, żmudnej pracy. Co istotne MF wyjaśnia, że podwyższone koszty przysługują „niezależnie od faktycznego miejsca wykonywania pracy na polecenie pracodawcy”. To dobra informacja również dla samych pracowników.

Czy wydatki regulowane w drodze nettingu są kosztem?

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki uregulowane za pomocą nettingu, tj. poprzez rozliczanie w drodze wzajemnej kompensaty zobowiązań i należności?

Czy wydatki na zakup aparatu słuchowego są kosztem uzyskania przychodu?

Zakup aparatu słuchowego, to konieczność dla wielu osób mających problemy ze słuchem. Także dla przedsiębiorców. Indywidualni przedsiębiorcy rozliczający dochody z działalności gospodarczej na tzw. zasadach ogólnych (czyli w oparciu o ustawę o PIT i skalę podatkową w tej ustawie określoną) chcieliby wiedzieć, czy wydatek na zakup aparatu słuchowego mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Wspólnik spółki cywilnej wykonuje usługę dla tej spółki - co z kosztami podatkowymi?

Jeżeli jeden ze wspólników spółki cywilnej wykonuje usługi w ramach indywidualnej działalności gospodarczej na rzecz tej spółki, to wydatki (spółki) w części przypadającej na tego wspólnika, nie stanowią dla niego kosztów uzyskania przychodów w PIT z tytułu działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej. Zapłatę za usługę w tej części należy uznać za świadczenie wspólnika spółki cywilnej na rzecz „samego siebie”.

Jaki adres spółki na fakturze?

Spółka z o.o. będąca czynnym podatnikiem VAT powinna podać na fakturze (zarówno fakturze sprzedaży jak i zakupu) właściwy adres, zgodny z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym. W zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R oraz w rejestrze przedsiębiorców KRS, adres siedziby spółki zawiera ulicę, miejscowość, kod pocztowy oraz miejscowość poczty. Dlatego na fakturze trzeba zapisać zarówno miejscowość siedziby spółki jak i nazwę miejscowości poczty.

Strata w środkach obrotowych jako koszt podatkowy

Prowadzenie działalności gospodarczej, obarczone jest różnymi rodzajami ryzyka. Przykładowo zdarzyć się może, że na skutek pewnych nieoczekiwanych zdarzeń (pożar, powódź, kradzież) przedsiębiorca straci część aktywów (np. materiałów lub przeznaczonego do sprzedaży towaru). Warto zatem pamiętać, że w pewnych okolicznościach powstanie w wyniku takich zdarzeń strat (strat w środkach obrotowych), stwarza możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania – poprzez zaliczenie straty do kosztów uzyskania przychodów. Czy strata w środkach obrotowych może być kosztem uzyskania przychodu w CIT? Od czego zależy zaliczenie straty do kosztów podatkowych (zawinienie i definitywność straty, dokumentacja)?

Nowe przepisy VAT dotyczące faktur uproszczonych

Traktowanie paragonów z NIP nabywcy o wartości nieprzekraczającej 450 zł (lub 100 euro) za faktury uproszczone przysparza spore problemy przedsiębiorcom. Ma się to zmienić. Ministerstwo Finansów proponuje bowiem, by paragon fiskalny z numerem NIP nabywcy wystawiony na kwotę do 450 zł nie był fakturą uproszczoną.

Puste faktury a odliczenie VAT

Fiskus ustalił, że podatnik odliczył VAT z faktur, które nie dokumentowały rzeczywistych zdarzeń gospodarczych. Odmówił jej tym samym możliwości obniżenia podstawy opodatkowania w VAT, zobowiązując podatnika do uregulowania podatku w oparciu o puste faktury.

Dokumentowanie kosztów podatkowych paragonem z NIP nabywcy

Transakcja sprzedaży zawierana w obrocie gospodarczym, z wyłączeniem transakcji określonych w art. 106e ust. 6 ustawy o VAT, na kwotę nieprzekraczającą 450 zł lub 100 euro może być udokumentowana przez sprzedawcę paragonem fiskalnym zawierającym numer NIP nabywcy oraz dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę tego podatku. Paragon zawierający wymienione obligatoryjne elementy faktury uproszczonej – z uwzględnieniem kilku wyjątków – traktowany jest jak standardowa faktura. W rezultacie podatnik może, na jej podstawie, skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz zaliczyć udokumentowany nią wydatek do kosztów uzyskania przychodów.

Pakiet zmian w VAT od 2021 r. Co czeka podatników?

Pakiet zmian w VAT na 2021 r. zawiera zmiany obejmujące tzw. pakiet SLIM VAT (Simple Local And Modern VAT), dotyczące w szczególności fakturowania, eksportu, odliczania podatku VAT, a także doprecyzowanie niektórych konstrukcji VAT, m.in. w zakresie stosowania JPK_VAT. Nowe rozwiązania mają wejść w życie od 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obwiązywać w innych terminach (m.in. zmiany w zakresie Tax Free).

Centralny Rejestr Faktur od 2021 r. Co czeka podatników?

Centralny Rejestr Faktur ma zostać uruchomiona w połowie 2021 r. Trafią tam e-faktury wystawiane przez przedsiębiorców. Na początku ma to być system dobrowolny, w kolejnym etapie - obowiązkowy. Prześledźmy jak podobne rozwiązanie funkcjonuje w innych krajach.

Kiedy faktura nie uprawnia do odliczenia VAT?

Prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur zakupowych jest nadrzędnym prawem podatnika, stanowiącym fundament zasady neutralności podatku VAT. Są jednak przypadki, gdzie ustawodawca zdecydował o ograniczeniu prawa do odliczenia VAT. Wynikają one m.in. z dokonywania zakupów niewykorzystywanych w działalności opodatkowanej, od podatników niezarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, zakupów związanych z samochodami wykorzystywanymi do celów mieszanych w działalności gospodarczej lub usługami noclegowymi i gastronomicznymi czy też wynikających z nadużyć lub oszustw podatkowych.

Czy najem mieszkania może być kosztem kancelarii prawnej?

Wydatki ponoszone przez kancelarię prawną na najem mieszkania mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podatniku ciąży jednak obowiązek wykazania związku ponoszonych kosztów najmu z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie będzie mieć wpływ na wysokość osiąganych przychodów (lub na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów).

Nota korygująca - kto ją wystawia i kiedy?

Nota korygująca jest szczególnym rodzajem faktury pozwalającym na korygowanie niektórych pomyłek w fakturach wyjątkowo przez nabywcę towaru lub usługi, a nie przez wystawcę faktury. Przyjrzyjmy się dokładniej temu dokumentowi. Jakie elementy powinna zawierać nota korygująca? Kiedy ją wystawiać? Czy wymaga akceptacji wystawcy faktury? Jakie pomyłki można poprawiać notą korygującą, a jakich nie?

Odliczenie podatku naliczonego, a nierzetelna faktura

Jedną z fundamentalnych zasad podatku od towarów i usług, jest możliwość odliczenia podatku naliczonego. Dzięki takiemu rozwiązaniu, podatek może być neutralny dla przedsiębiorcy. Co do zasady - prawo do odliczenia nie powinno być ograniczane, ponieważ stanowi podstawową zasadę systemu podatku VAT, co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości (np. wyroku z 8.01.2002 r., C-409/99, Metropol Treuhand WirtschaftsstreuhandgmbH przeciwko Finanzlandesdirektion für Steiermark and Michael Stadler v Finanzlandesdirektion für Vorarlberg, EU:C:2002:2). Zdarzają się jednak sytuacje, gdzie błędy w fakturze mogą spowodować ograniczenie tego prawa – w szczególności, jeżeli taka zostanie uznana za nierzetelną.

Puste faktury – kiedy organ może odmówić odliczenia VAT?

Stwierdzenie nabycia przez podatnika pustych faktur w celu uzyskania korzyści podatkowych upoważnia organy do odmówienia mu prawa do odliczenia VAT. Nie oznacza jednak, że na tej podstawie mogą żądać od niego zapłaty VAT z faktur, które on wystawił. Jak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, to, iż przedsiębiorca kupował puste faktury, nie oznacza, że sam takie wystawiał. Organy muszą to udowodnić.

Zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów do honorarium autorskiego - interpretacja ogólna MF

15 września 2020 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do honorarium autorskiego. Celem tej interpretacji jest wskazanie warunków, których spełnienie umożliwia zastosowanie, w tym przez płatnika podatku dochodowego (np. pracodawcę), 50% kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub rozporządzania przez twórców tymi prawami. Zdaniem Ministra dla potraktowania wynagrodzenia, jako honorarium i dla zastosowania wobec niego 50% kosztów uzyskania przychodów niezbędne jest: (1) powstanie utworu będącego przedmiotem prawa autorskiego, warunkujące korzystanie przez twórcę z praw autorskich i umożliwiające rozporządzanie majątkowym prawem autorskim do utworu, (2) dysponowanie obiektywnymi dowodami potwierdzającymi powstanie utworu będącego przedmiotem prawa autorskiego, (3) wyraźne wyodrębnienie honorarium od innych składników wynagrodzenia - warunek ten nie obejmuje wskazanych w interpretacji przypadków, w których 50% koszty uzyskania przychodów można stosować do całości wynagrodzenia twórcy. Prezentujemy w całości tę interpretację.

Czy przesłanie faktury w formacie PDF to wydanie faktury?

Czy podatnik przesyłając wystawioną fakturę (faktura elektroniczna w formacie PDF), z wykorzystaniem i za pośrednictwem infrastruktury związanej z aplikacją mobilną, na adres e-mail podany przez nabywcę może uznać, że jest to wydanie faktury nabywcy w myśl przepisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT?

Faktura do paragonu - błąd w numerze NIP na paragonie

Minister Finansów wyjaśnił, że w przypadku zaistnienia błędu w numerze NIP nabywcy umieszczonym na paragonie fiskalnym dopuszcza się możliwość wystawienia noty korygującej, zgodnie z art. 106k ustawy o VAT do wystawionej do takiego paragonu faktury albo paragonu fiskalnego będącego fakturą uproszczoną. Jednocześnie Minister sprecyzował, że jako błąd w numerze NIP należy rozumieć oczywistą pomyłkę, na przykład brak jednej cyfry, przestawienie cyfr, bądź pomyłkę w jednej cyfrze. W wypadku popełnienia takiej pomyłki należy wystawić fakturę z takim samym błędnym numerem NIP, jaki znalazł się na paragonie i następnie do tej faktury powinna być wystawiona nota korygującą z prawidłowym numerem NIP. Minister Finansów uznał jednak, że nie można wystawić noty korygującej w przypadku, gdy na paragonie fiskalnym nie umieszczono w ogóle numeru NIP lub podano kompletnie błędny numer NIP, np. 9999999999 lub NIP innego podatnika.

Faktura elektroniczna wysłana na e-mail zamiast paragonu

Czy w sytuacji sprzedaży dokonywanej na rzecz klienta będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, która to sprzedaż jest ewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej, w przypadku przesłania klientowi faktury elektronicznej na wskazany w procesie rejestracji adres e-mail (w formie dokumentu elektronicznego lub linku do dokumentu elektronicznego) firma będzie zobowiązana do wydania klientowi również paragonu fiskalnego?

Jak rozliczać VAT z faktur za usługi budowlane?

Moment powstania obowiązku podatkowego w zakresie faktur VAT za usługi budowlane to chwila, w której spółka otrzymała całość lub część zapłaty za wykonane usługi – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie na korzyść firmy budowlanej w jej sporze z fiskusem w sprawie rozliczeń VAT faktur sprzed 8 lat.

Sprzedaż niezamortyzowanego środka trwałego finansowanego lub współfinasowanego dotacją – rozliczenie CIT

Kosztem uzyskania przychodów ze sprzedaży środka trwałego sfinansowanego lub wspófinansowanego z dotacji, jest wartość, która odpowiada wydatkom poniesionym na jego zakup, pomniejszona o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych, obejmującą zarówno odpisy zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jak i odpisy amortyzacyjne niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.

Progi podatkowe w 2021 r.

Progi podatkowe 2021. Przypomnijmy, że ustawodawca wprowadził kilka zmiany w progach podatkowych (skali podatkowej PIT), tj. w ubiegłym roku obniżony został próg podatkowy do wysokości 17% (wcześniej 18%) dla dochodów z pracy do wysokości 85 528 zł. Nowością jest także zerowa stawka PIT dla podatników do 26. roku życia oraz wyższe pracownicze koszty uzyskania przychodu. Poza tym pojawiła się danina solidarnościowa dla najbogatszych (nazywana trzecim progiem podatkowym). Wszystkie te zmiany mają oczywiście zastosowanie również dla roku 2021. Polski Ład - jak zmienią się progi podatkowe?

Koszty uzyskania przychodu z tytułu zbycia udziałów w przekształconej spółce ustalisz bilansowo, a nie historycznie – korzystne rozstrzygnięcie NSA

Przed kilkoma dniami Naczelny Sąd Administracyjny wydał kolejny przychylny dla podatników wyrok dotyczący ustalania kosztów uzyskania przychodu w przypadku sprzedaży udziałów w spółce z o.o. powstałej z przekształcenia spółki komandytowej. Orzecznictwo sądowe i praktyka organów podatkowych nie są jednak w tym zakresie jednolite, zatem analiza potencjalnych skutków podatkowych to nadal konieczność w przypadku planowanych transformacji. Warto odnotować, że na temat podatkowych skutków połączeń i przejęć coraz częściej wypowiada się również Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

Faktury korygujące w nowym JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7M i JPK_V7K)

Nowe pliki JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7M i JPK_V7K) będą obowiązkowo składać wszyscy czynni podatnicy VAT za okresy od 1 października 2020 r. Ministerstwo Finansów odpowiada na pytania podatników dotyczące nowego pliku JPK_VAT. Prezentujemy pytania podatników i odpowiedzi MF dotyczące faktur korygujących w nowym JPK_VAT.

Adnotacja „mechanizm podzielonej płatności” na fakturze - zmiany od 1 października 2020 r.

Wysokie sankcje za brak oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności” na fakturze, gdy należy obowiązkowo zastosować split payment, powodują, że niektórzy podatnicy oznaczają tak każdą fakturę. Zapewne usprawnia to fakturowanie, gdyż zwalnia sprzedawcę z obowiązku analizowania każdej transakcji. Organy podatkowe uznają, że taka praktyka jest nieprawidłowa, ale dozwolona. Problem z fakturami oznaczonymi na wyrost może pojawić się od 1 października 2020 r., gdy sprzedaż objęta obowiązkowym split payment będzie musiała mieć dodatkowo oznaczenie „MPP” w ewidencji zarówno u sprzedawcy, jak i u nabywcy.

Wszystko, co przedsiębiorca powinien wiedzieć o różnicach kursowych

Próba wejścia przez przedsiębiorstwo na rynki zagraniczne może wiązać się z wieloma trudnościami. Aby dobrze się do tego przygotować, oprócz znajomości danego języka, należy zrobić rozeznanie zagranicznego rynku oraz przepisów prawa i przygotowanie się do świadczenia usług w innej walucie. Ostatni z wymienionych elementów często łączy się z powstaniem tak zwanych różnic kursowych. Czym one są, w jaki sposób je obliczyć oraz jak je rozliczyć? Wszystkie te pytania znajdą swoje odpowiedzi w tym artykule.

Dostarczanie faktur korygujących przez CRM akceptowane przez fiskusa

Efektywne dostarczenie faktury korygującej in minus jest istotne dla możliwości obniżenia podstawy do obliczenia podatku VAT. Z tego względu tak ważne jest otrzymanie odpowiedniego potwierdzenia od klienta, które umożliwi rozliczenie z fiskusem. Brak powyższego dowodu z jednoczesnym pomniejszeniem podatku od towarów i usług grozi sankcją. Dlatego wielokrotnie użytkownicy programów CRM zastanawiają się, czy jest możliwość zautomatyzowania i ułatwienia procesów pozyskiwania powyższych potwierdzeń bez obaw o konsekwencje.

Kara umowna może być kosztem uzyskania przychodów - w jakich przypadkach

W wyroku z 2 lipca 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zgodził się ze stanowiskiem podatnika w przedmiocie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kar umownych. Wyrok ten stanowi przykład przełamania dotychczasowej negatywnej linii orzeczniczej, uniemożliwiającej zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów jakichkolwiek kar umownych. PwC reprezentowało podatnika w trakcie sporu.

Drugi samochód firmowy w jednoosobowej działalności gospodarczej - raty leasingowe, a koszty uzyskania przychodu

Prowadząc działalność gospodarczą, przedsiębiorca stara się jak najbardziej racjonalnie podchodzić do swojego budżetu. Nic więc dziwnego, że poza biznesplanem dotyczącym przychodów, musi również odpowiednio zaplanować koszty. Jednym z nich mogą być opłaty leasingowe, związane z posiadanym pojazdem. W praktyce pojawiły się jednak pewne wątpliwości, czy jednoosobowy przedsiębiorca może uznać za koszty uzyskania przychodu więcej niż jeden pojazd. A dokładniej - czy może rozliczać opłaty leasingowe od zakupu drugiego samochodu osobowego w swojej firmie?

Wystawianie faktur do paragonów z NIP kupującego – zmiana stanowiska MF

Od 1 stycznia 2020 r. fakturę z NIP nabywcy można wystawić do paragonu tylko wtedy, gdy paragon też zawierał NIP nabywcy. Jednocześnie paragony z NIP do 450 zł uznawane są za faktury uproszczone, co zdaniem MF powoduje, że nawet na żądanie nabywcy nie możemy wystawić pełnej faktury. Ostatnio wydana interpretacja sugeruje jednak, że MF zaczyna zmieniać zdanie. Odpowiadając na pytanie podatnika MF uznał, że może on wystawić pełną fakturę do paragonu z NIP nabywcy do 450 zł, pod warunkiem że ten zwróci mu paragon.

Darowizny na walkę z COVID-19 oraz oświatę korzystne podatkowo

Przepisy tzw. tarczy antykryzysowej (ustawa z 31.03.2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw) zawierają szczególne rozwiązania dotyczące rozliczania określonego typu darowizn, zarówno w PIT jak i CIT.

REKLAMA