REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księga przychodów i rozchodów, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odliczenie VAT z faktur przesłanych e-mailem lub faksem

Czy faktura VAT przesłana e-mailem lub faksem, a następnie wydrukowana i przechowywana w formie papierowej uprawnia do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na tej fakturze?

Jak zaewidencjonować w pkpir fakturę za leasing

Otrzymujemy fakturę za leasing operacyjny maszyny. Na fakturze data wystawienia jest np. 20 lutego, a data sprzedaży i data płatności 20 marca. Zawsze data sprzedaży jest późniejsza niż data wystawienia faktury. Jak zaksięgować taką fakturę w pkpir? Kiedy odliczyć z niej VAT?

Kiedy warto wystawić fakturę zbiorczą?

Jedna faktura, dokumentująca wszystkie transakcje z danym kontrahentem, to wygodne rozwiązanie, szczególnie dla małych przedsiębiorstw. O czym należy pamiętać wystawiając w swojej firmie fakturę zbiorczą?

Zwolnienie podmiotowe z VAT – można wystawiać fakturę lub rachunek

Podatnik zwolniony z podatku VAT może od 2013 roku dokumentować dokonaną sprzedaż za pomocą faktur. Warto jednak pamiętać o szczególnych zasadach wystawiania ich.

REKLAMA

Wydanie bonów towarowych nie podlega VAT

Wątpliwości podatników budzi kwestia opodatkowania podatkiem VAT wydania bonów towarowych (np. pracownikom, klientom, czy kontrahentom). Jednak zdaniem organów podatkowych czynność ta nie wywołuje skutków w VAT. Takiego wydania nie należy dokumentować fakturą VAT, lecz notą obciążeniową. Bony trzeba traktować, jak formę odpłatności za towar lub usługę.

Prowadzenie PKPiR powierzyć biuru rachunkowemu?

Prowadzenie PKPiR można zlecić albo prowadzić ją samodzielnie (ręcznie bądź komputerowo).

Dowody księgowe w PKPiR

Podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (PKPiR) są dowody księgowe. Jakie są wymagania dla dowodów księgowych?

Abonament na usługi doradcze – czy jest kosztem uzyskania przychodów

Firmy doradcze mogą oferować swoje usługi w ramach abonamentów pakietowych. Wykupienie takiego abonamentu uprawnia klienta do skorzystania z usług profesjonalnego doradcy w zakresie i w czasie objętym abonamentem. Wydatki na wspomniany powyżej abonament mogą być badane pod kątem racjonalności gospodarczej, ale – co do zasady – nie ma żadnych przeciwwskazań, by zaliczać je do kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Czy wystawienie faktury wewnętrznej uchyla obowiązek wystawienia faktury podatkowej?

Od 1 stycznia 2013 r. znikły z polskiego systemu prawa faktury: VAT, VAT- MP, VAT-marża, a nawet faktura wewnętrzna. W tym ostatnim przypadku podatnicy mogą je wystawiać z tytułu niektórych czynności, ale tylko do końca tego roku: od 2014 r. znika ona na zawsze.

Nowe terminy wystawiania faktur od 2013 roku

1 stycznia 2013 r. zmianie uległy przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur. Wprowadzone zmiany dotyczą głównie wyglądu faktury. Warto jednak zauważyć, że ustawodawca przewidział trzy nowe regulacje odnoszące się do terminów wystawiania faktur.

Regulamin wystawiania faktur - czy jest konieczny

Nowe, obowiązujące od 2013 roku przepisy dot. VAT pozwalają na interpretację, że podatnicy powinni określić zasady i wdrożyć regulamin, na podstawie których wystawia faktury. Okazuje się, że nie jest to obowiązkowe.

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

Co zrobić w sytuacji, gdy moja faktura sprzedażowa ma nieprawidłowo określony termin płatności? Handlowiec wystawił fakturę z terminem płatności 14 dni, natomiast pieniądze od klienta już dotarły i faktura powinna mieć adnotację „zapłacona”. Czy trzeba korygować taką pomyłkę?

Fakturowanie 2013 – odpowiedzi Ministerstwa Finansów

Eksperci Ministerstwa Finansów udzielili odpowiedzi na najczęściej pojawiające się w 2013 roku pytania dotyczące faktur i fakturowania.

Odliczanie VAT przy WNT po 1 kwietnia 2013 r.

Od 1 kwietnia 2013 r. zmienione zostaną zasady odliczania lub zwrotu VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Podatek naliczony w deklaracjach VAT składanych w 2013 roku

Faktem jest, że większość podatników nawet nie zauważyło „reformy fakturowej” obowiązującej od dnia 1 stycznia 2013 r. i w dalszym ciągu wystawia faktury VAT z tytułu czynności, które wykonano już po tej dacie.

Data wykonania usługi na fakturze VAT w 2013 roku

Co należy rozumieć przez pojęcie „data wykonania usługi”, którą trzeba teraz zamieszczać na fakturze? Jaka jest to zmiana w stosunku do podawanej do tej pory daty sprzedaży?

Kiedy odliczyć VAT z duplikatu faktury i czy musi być on podpisany przez wystawcę

Otrzymaliśmy duplikat faktury VAT wystawiony 4 lutego 2013 r. Dotyczy dostawy towarów z 18 grudnia 2012 r. Kiedy możemyodliczyć VAT z tej faktury? Czy duplikat powinien zostać podpisany przez jego wystawcę?

Niezapłacone faktury a obowiązek dokonywania korekty

Z początkiem 2013 r. weszły w życie regulacje, które mogą stanowić swoiste wybawienie dla przedsiębiorców, zmagających się z problemem nieterminowo regulowanych faktur. Niezapłacone faktury oznaczają bowiem obowiązek dokonywania korekty kosztów.

Poczęstunek dla kontrahenta – koszt podatkowy, czy reprezentacja?

Organy podatkowe z reguły nie pozwalają podatnikom zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatków na poczęstunek (posiłki) dla kontrahentów podczas spotkań biznesowych. W najbliższych miesiącach spodziewana jest uchwała NSA w tym zakresie.

W 2013 r. łatwiej wysyłać faktury drogą elektroniczną

Od początku 2013 r. zmieniły się przepisy dotyczące sposobu wystawiania faktur. Większość zmian to uproszczenia, polegające na likwidacji niektórych obowiązków i zmniejszeniu kłopotliwych formalności. Do ułatwień należy zaliczyć również nowe przepisy dotyczące faktur elektronicznych, którymi obrót jest obecnie łatwiejszy.

Coraz więcej fikcyjnych faktur

Urzędy kontroli skarbowej w 2012 r. wykryły rekordową liczbę fikcyjnych faktur. Chodzi o prawie 152 tysięcy dokumentów. To o 27 procent więcej niż w 2011 roku.

Zgoda na e-faktury w dowolnej formie

Wystawienie i przesłanie klientowi e-faktury jest możliwe jeżeli odbiorca wyrazi wcześniej zgodę na otrzymywanie faktur w tej formie. Od 2013 roku przepisy nie określają zasad ani form wyrażenia takiej zgody.

Nazwa nabywcy oraz sprzedawcy na fakturze od 2013 roku

Od 1 stycznia 2013 r. na fakturach sprzedaży sprzedawca ma obowiązek podawać nazwę (swoją oraz kontrahenta), którą posługuje się (sprzedawca oraz kontrahent) oficjalnie w różnego typu drukach rejestracyjnych (KRS, NIP-1/NIP-2). Jednocześnie dopuszczalne jest stosowanie oznaczenia sp. z o.o./S.A. (oraz pozostałych oznaczeń związanych z np. spółką jawną, partnerską itp.).

Odliczenie VAT naliczonego z faktury wystawionej z błędem

Czynny podatnik VAT rozpoczął w 2012 r. budowę budynku mieszkalno-usługowego. W budynku tym część mieszkalna stanowi ponad 50% całkowitej powierzchni użytkowej budynku. Resztę powierzchni zajmuje część usługowa. Wykonawca budynku wystawił za usługę wykonania stanu surowego fakturę VAT, w której do całej należności zastosował 23% stawkę VAT. Naszym zdaniem wykonawca błędnie wystawił fakturę, ponieważ do usług dotyczących części mieszkalnej powinien zastosować stawkę 8%. Wykonawca nie chce jednak wystawić korekty do faktury. Czy podatnik może odliczyć VAT naliczony z tak wystawionej faktury?

Limity podatkowe 2013

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone limity obrotów utracili możliwość korzystania w 2013 roku z niektórych ułatwień podatkowych. Te limity są sporo niższe niż rok wcześniej. Chodzi tu o małych podatników, ryczałtowców i stosujących księgę przychodów i rozchodów.

VAT 2013. Zmiany VAT dotyczące fakturowania

Z początkiem 2013 r. weszło w życie szereg istotnych zmian w zakresie wystawiania faktur VAT i rozliczania podatku VAT. Co o zmianach w fakturowaniu powinni wiedzieć przedsiębiorcy?

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W zakresie wystawiania faktur VAT czeka podatników w 2013 roku sporo nowości. Przedstawiamy wyjaśnienia ekspertów Ministerstwa Finansów w tej kwestii.

VAT 2013 - zmiany przepisów w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Zakończył się proces legislacyjny dotyczący zmian przepisów dotyczących podatku od towarów i usług na 2013 rok. Niektóre zmiany wejdą w życie od 1 stycznia, inne od 1 kwietnia 2013 r., a jeszcze inne dopiero od początku 2014 roku. Ministerstwo Finansów przygotowało obszerne, kompleksowe wyjaśnienia odnośnie najważniejszych zmian w VAT wchodzących w życie od początku 2013 roku. Prezentujemy obszerne fragmenty tych wyjaśnień. Zmiany dotyczą m.in. fakturowania, przeliczania kwot w walutach obcych na złote, transakcji transgranicznych, ulgi na złe długi, metody kasowej, kredytu "pod zwrot VAT".

Remanent, spis z natury lub inwentaryzacja 2015 / 2016

Przedsiębiorcy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, zobowiązani są przygotować na koniec każdego roku podatkowego spis z natury składników majątkowych, potocznie zwanego remanentem lub inwentaryzacją. Remanentowi podlegają poszczególne składniki majątku, które po spisaniu należy jeszcze wycenić. Szczególną uwagę warto zwrócić na stwierdzone niedobory lub nadwyżki.

Faktury VAT – zmiany i nowości od 2013 roku

Minister Finansów podpisał już rozporządzenie „fakturowe”, które wprowadza od 2013 roku wiele nowości w zakresie wystawiania faktur VAT. Podatnikom VAT zostały tylko dwa tygodnie na poznanie nowych przepisów i dostosowanie do nich używanych programów finansowo-księgowych.

Wystawianie faktur przez przedsiębiorcę, czy zawsze jest to konieczne?

Wystawianie faktur przez przedsiębiorcę, który jest czynnym podatnikiem jest pewnego rodzaju udokumentowaniem jego pracy jako podatnika VAT. Jednak jest to czynność obowiązkowa jedynie, wtedy, gdy dotyczy czynności dokonywanych dla innych przedsiębiorców.

Premie pieniężne w ustawie o VAT – interpretacja ogólna Ministra Finansów

Zdaniem Ministra Finansów premia pieniężna udzielona nabywcom z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów stanowi z reguły rabat. Czasem jednak premie pieniężne można uznać za zapłatę za usługę. Minister Finansów wydał 27 listopada 2012 r. interpretację ogólną w sprawie kwalifikowania premii pieniężnych (bonusów pieniężnych) w świetle przepisów ustawy o VAT.

Faktury VAT od 1 stycznia 2013 r. - jak wystawiać?

W 2013 r. wejdzie w życie szereg istotnych zmian w sposobie wystawiania faktur VAT i rozliczania podatku VAT. Co o planowanych zmianach w VAT powinni wiedzieć przedsiębiorcy?

Korekta faktury VAT bez wpływu na rozliczenie akcyzy od samochodów

Otrzymanie faktur korygujących sprzedaż samochodów osobowych pozostaje bez wpływu na sposób obniżenia kwoty należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu samochodów osobowych przed pierwszą rejestracją. Dlatego dealer nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku akcyzowego wynikającego z faktur korygujących.

Nota korygująca i faktura VAT zaliczkowa 2013

W najnowszej wersji ustawy o podatku od towarów i usług, opracowanej po I czytaniu w komisjach sejmowych, zawartych zostało kilka istotnych zmian.

Nowelizacja ustawy o VAT 2013 / 2014

Od początku 2013 roku wzrosną stawki VAT na niektóre produkty, ujednolicone będą zasady naliczania podatku przy nieodpłatnej dostawie towarów i szersze możliwości promowania towarów dzięki nowej definicji próbki. Od 2014 r. zmienią się zasady powstania obowiązku podatkowego. 23 listopada 2012 r. Sejm uchwalił dużą nowelizację ustawy o VAT.

Obowiązek podatkowy i faktury VAT 2013/2014

Zmiany w zakresie ustalania obowiązku podatkowego wejdą w życie dopiero od 2014 r. (a nie od 1 lipca 2013 r., jak to pierwotnie planował rząd). Tak zdecydowała podkomisja ds. monitorowania systemu podatkowego. Ustawowe zmiany zasad wystawiania faktur VAT zaczną obowiązywać od lipca 2013 r. ale na mocy rozporządzenia Ministra Finansów będą de facto obowiązywać od stycznia 2013 r.

Faktury VAT przesyłane drogą elektroniczną

Funkcjonowania e-faktur z pewnością ułatwia przedsiębiorcom życie. Jednak trzeba dokładnie znać i stosować zasady przesyłania i przechowywania takich faktur, by nie mieć problemów podczas kontroli podatkowej lub skarbowej.

Faktura VAT - powstanie obowiązku podatkowego

W natłoku codziennych spraw jakie należy wykonać prowadząc działalność gospodarczą nieraz zdarza się zapomnieć wystawić w terminie dokument potwierdzający sprzedany towar lub wykonaną usługę. Przedsiębiorcy zwracający uwagę na kwestie podatkowe mogą wtedy zacząć się zastanawiać kiedy należy wykazać podatek VAT należny w deklaracji podatkowej.

Co grozi za niezapłacone faktury od 2013 r.?

24 października rząd przyjął projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń w gospodarce. Projekt przewiduje również zmiany w ustawie o VAT. Oprócz zmian w rozliczeniach kasowych oraz rozliczania ulgi na złe długi, projekt przewiduje dotkliwe sankcje dla wszystkich podatników, którzy nie zapłacą za fakturę w terminie 150 dni od dnia upływu terminu płatności. Zmiany mają obowiązywać od 1 stycznia 2013 r.

Jak liczyć zaliczkę od dochodu z działalności wykonywanej osobiście, gdy płatnik otrzyma fakturę z VAT ?

Płatnicy PIT, stają niekiedy przed problemem obliczenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Przyjrzyjmy się sytuacji, gdy zgodnie z przepisami ustawy o PIT wypłacany kontrahentowi dochód stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, zaś kontrahent ów dla celów opodatkowania podatkiem VAT wystawia faktury i formalnie prowadzi działalność gospodarczą.

Internetowa sprzedaż a podatek VAT

Sprzedaż przez internet powoduje liczne wątpliwości w zakresie prawidłowości rozliczeń VAT. Doradca podatkowy wyjaśnia zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania oraz obowiązki dokumentacyjne.

VAT 2013 - metoda kasowa nie będzie ograniczona terminem

16 listopada 2012 r. została uchwalona, a 30 listopada opublikowana w Dzienniku Ustaw ustawa o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce. Najważniejszą zmianą jest tu zniesienie terminu 90. dni w metodzie kasowej rozliczania VAT dla małych podatników. Ale są i inne ciekawe zmiany.

KPiR 2013 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) będą mogli prowadzić w roku 2013 r. ci rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2012 r. uzyskali mniej niż 4.936.560,- zł (1.200.000,- euro x 4,1138 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

KPiR 2014 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) mogą prowadzić w roku 2014 r. ci rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2013 r. uzyskali mniej niż 5.059.560,- zł (1.200.000,- euro x 4,2163 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Niepotrzebna nam rewolucja fakturowa – wywiad z profesorem Witoldem Modzelewskim

Ogólnie i w szczegółach o polskim systemie podatkowym oraz zmianach w VAT na 2013 rok. Profesor Witold Modzelewski odpowiada na pytania biznes.wieszjak.pl.

Opakowania zwrotne bez kaucji - jak rozliczyć podatek VAT

W każdym przypadku, gdy nabywca towaru zobowiązany jest do zwrotu opakowań, w których sprzedawca dostarczył mu zamówiony towar (a tym samym nie nabył prawa własności opakowań), mamy do czynienia z tzw. opakowaniami zwrotnymi, służącymi jedynie przemieszczeniu / dostarczeniu towaru do nabywcy.

Faktury, dokumenty księgowe i księgi podatkowe trzeba przechowywać co najmniej 5 lat

Organy podatkowe i skarbowe mają 5 lat od końca danego roku podatkowego na sprawdzenie dokonanych przez podatników rozliczeń podatkowych. Przez taki czas należy przechowywać księgi podatkowe i inne dokumenty np. faktury VAT i rachunki, które stanowiły podstawę dokonanych zapisów księgowych. Okres ten może się wydłużyć np. gdy zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne.

Duplikat faktury VAT pozwala na odliczenie podatku naliczonego

W przypadku utraty faktury VAT można odliczyć VAT naliczony na podstawie jej duplikatu. Gdy więc podatnik zgubi lub w inny sposób utraci oryginał faktury powinien zwrócić się do kontrahenta o wydanie duplikatu. Kontrahent nie może odmówić.

Paragony bez danych podatnika nie dokumentują kosztów podatkowych w pkpir

Zdaniem organów podatkowych paragony, bilety, bądź inne wydruki bez danych podatnika, nie spełniają definicji dowodów księgowych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nie można więc na ich podstawie ująć wydatków (nawet racjonalnych i gospodarczo uzasadnionych) jako kosztów podatkowych w prowadzonej przez przedsiębiorcę podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

REKLAMA